¤¤ ELOMASSUT 2008 ¤¤ part.2

Eilisiltana jo vasemman silmän alaluomi kipeytyi ja nyt kun heräsin, on alaluomi täynnä nestettä ja kipeä, eli "ihana" silmätulehdus iskenyt. Töihin jo soitin, että lääkärille olen menossa kyseisen vaivan takia. No toiv jotain silmätulehdustippaa- Voidetta voipi käyttää alkuraskaudenkin aikana.

Muutoin kaikki ok! Kestokrpulainen olo jatkuu taas tänäänkin heti aamusta alkaen;=) :heart:

Nukuin taas kuin "tukki" kerran kävin vessassa yön aikana. Outoa kun nukun melkein joka pv 2 tuntia iltapvunia ja sitten vielä koko yönkin" hyvät unenlahjat" :heart:

Kaikille ihanaa päivää! :heart:

Rouva pikkumyy ja Tiuhti-Viuhtimme 6+1 :heart:
Lisäystä slomaa ti-to ja silmävoidetta, saa käyttää raskaanakin tuota mallia, niitä ei paljoakaan ollut tarjolla, lääkäri huolellisesti tutki mitä voin käyttää tässä tilassani.
Luin odotushuoneessa lehteä sisäänpääsyä odotellessani, juttua siitä miten yli 40v raskautuu, sen tutkimuksen mukaan vain 30%raskautuu ensimmäisen yritysvuoden aikana, onnekseni/onneksemme kuuluin tuohon ryhmään! :heart: ja äidin vaihdevuosista samalla juttua, eli jos äidillä nuorena alkaneet vaihdevuodet, nainen raskautuu huonommin yli 40v, eli miun äitillä menkat loppuivat 52-54 vuotiaana, eli sattumalta hyvää onnea minulla myös sen suhteen! :heart:

heippaterveisin pussisilmä myy ja Tiuhti-Viuhti :heart:
 
Huomenta :wave:
tänään ultra, jännittää et löytyyköhän sieltä mitään. Yöllä piti kerran juosta vessassa ja sitte jo mun jälkeen niin meijän vanhuus kultsi pyysi ulos |O taitaa vanhuus iskeä tuohon meijän koiruliin, kun ei enää voi pidättää yön yli. no onneksi ei tarvii kuin aukaista ovi ja päästä koiraa ulos käy sitte oma toimisesti. :D
eilen käytiin siellä joulujuhlissa ja tippahan se melkein linssiin tuli kun esikoinen ja siskon poika siellä eessä muitten 3-4 vuotiatten kanssa laulo :heart:
ja eilen tultiin kotiin ja tyttö sanoo et hiiri keittiön lavuaarissa, mä olin et älä valehtele, noh olihan siellä :x se oli tullut ruokatuulettimen yläosasta, en tiiä miten se on pysynyt ees siinä kuvussa :eek: mut nyt tänä iltana tukin joka ikisen reijän tästä talosta :snotty:
Mut nyt lähetään mummolaan ja sitte iltapäivällä ultraan :heart:

perämaan emäntä ja nasuttaja 7+1
 
Eilen käytiin siellä varhaisultrassa...Olipas jännä kokemus.
Siellä se pieni mytty möllötti ja sydän sykki ihan selkeesti. :heart: :heart:
Vkoja voi kuulemma olla vähemmän mitä menkkojen mukaan.Eikä la:ta laskettu vielä...sain tammikuulle 15 pvä seuraavan ultran ja ekan neuvolan samaan...Ihan hyvältä näytti...niin meille sanottiin. =) =)
Isäntä oli tosi innossaan...yhtä hymyä koko illan...tuli niin hyvä mieli katella sitä ja sen iloa...kun niin varovaisesti on ottanut tähän asti...koiran varjolla hihkuikin onneaan ääneen... ;) ;) :heart:
Itelle tuli syvä helpotuksen huokaus...ja joulurauha =)
Onnellinen olen :heart: :heart:
Pieni mytty....siellä se kasvaa... :heart: :heart: :heart:
Vkoja jtn 6...ei tarkkaa tietoa..
 
sekä odotusta kaikille, me kolme lähdetään kohti jenkkilää! on varmaan pakko tulla aina tsekkaileen mitä tänne kuuluu kun on tahtonut vähän jäädä koukkuun:D

mutta onnea kaikille uusille ja jokaiselle tasapuolisesti paljon pikaliimaa ja tarrasukkia mytyille. hyviä vointeja ja rentouttavaa lomaa :wave:

 
Moikkamoi =)

Tervetuloa kaikille uusille elokuun masuille :heart:

Käytiin eilen ultrassa. Siellä oli kaikki vallan mainiosti =) Elmeri on 9,5 millinen ja vastaa täydelleen viikkoja. Sykekin oli oikein napakka :heart:
Oli kyllä kuin olis kivi pudonnut sydämeltä - miehen kanssa oltiin molemmat tippa linssissä ultrakuva kädessä siellä lääkärin pöydän takana :D

Neuvola-aikakin on nyt vihdoin varattu. 8.1 olis ensikäynti. Oli aivan ihana nauravainen ihminen toisessa päässä luuria =)

pieniananas: Lohduttelit silloin mua, kun pelkäsin kohdunulkoista juuri tuon enimmäkseen vasemmalle paikantuneen kivun takia. Eilen kysyin siitä, koska vasenta puolta juilii edelleen.. Lääkäri sanoi sen olevan hyvin tavallista. Nimeä en muista mitä repäisyjä ne on, mutta kuuluvat monesti alkuraskauteen ja paikantuvat nimenomaan toiselle puolelle. Uskon, että sullakin siellä on kaikki hyvin :hug:

Eilen oltiin koko päivä kyläreissulla - miestä nauratti, kun pakkasin evästä mukaan kahdessa kyläpaikassa lähtiessä. Onneksi olivat omaa perhettä, joten kukaan ei katsonut kieroon :LOL:

Ihanaa tiistaipäivää kaikille :wave:
kaneliomppu ja Elmeri 7+0
 
Mua väsyttää niin tolkuttomasti kokoajan etten saa aikaiseksi edes kirjoitella. Nytkin takana on unta melkeinpä kellon ympäri :ashamed:
Tosiaan olimme mekin eilen varhaisultrassa (lapsettomuushoitojen perusteella) ja siellä se pieni köllötteli :heart: Sydän sykki ja kaikinpuolin oli ok. Alkio oli vaan suurempi mitä viikkoja. Rv:ksi tulee hedelmöittymishetken perusteella 7+1 ja koon perusteella 7+5. Lääkärin mukaan on kiinnittynyt nopeaan kun alkio siirrettiin kohtuun, silloinhan se oli pieni 4soluinen keveri :) Esikoinen oli siirrettäessä 10soluinen typykkä.

Mutta se siitä, nyt typykkä 13kg tuli kirjoineen viereen joten pitääpä lähteä hänen matkaansa. Ja jospa saisi tilattua nyt sen neuvolan kun Tuutikki Kyytiläinen oli oikeasti olemassa.

Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta sekä rauhallista odotusta kaikille elomasuille perheineen!

Suhoska ja Tuutikki Kyytiläinen 7+2
 
Täällä myös nuo liitoskivut vaivaa edelleen. Tuntuvat vuorotellen vasemmalla ja oikealla, ei oo mitään mukavaa :$ Soittelin tuossa justiin varhaisultrasta ja maksaisi vähän reilut 100 euroa, huh. Ei meillä sellaiseen summaan ole varaa :ashamed: Täytyy vaan kärsivällisesti odottaa sinne tammi-helmikuuhun. Sillon luultavasti on se niskapoimu-ultra. Jotenkin vain noiden kipujen takia sitä aina ajattelee, että onkohan varmasti masussa kaikki kunnossa :eek:

Aamupalaa en meinannu saada sitten millään taas alas. Melkein yökin samalla, kun yritin sitä leipää tukkia suuhuni :LOL: On tämä alkuraskauden pahoinvointi vaan kauheeta!! Yleensä kärsin siitä aina sinne 13 viikolle asti ja nyt on menossa vasta 6+4. Että pitkä "kärsimys" vielä on edessä, mutta ei auta valittaa :D

Onnea kaikille jo varhaisultrassa käyneille ja kiva juttu, että teillä on masussa kaikki hyvin :hug:
 
Täällä myös vasemman puolen kivut jatkuneet koko yön ja nyt aamunkin. Toisaalta lohduttavaa kuulla ,että muillakin samanlaisia kipuja. Soitin neuvolaan, mutta käskivät vaan seurata, kun viikkoja niin vähän ,että ultrassa ei vielä mitään tod. näk. näkyisi. Olen muutenkin kamalan flunssan kourissa. Jokaista lihasta särkee. Mieskin joutui jäämään kotiin tyttöä hoitamaan, kun en oikein jaksa pystyssä olla.

Varhaisultraan tekisi mieli. Voisihan sitä koittaa soittaa ja kysellä miten olisi aikoja...Taidampa tehdä niin.
 
Hei,

plussasin eilen, viikko menkkojen oletetun alkamisen jälkeen. Ajatukset edelleen hieman sekavat, itkettää ja naurattaa yhtä aikaa. Onnen tunne kuitenkin suurimpana ja päälimmäisenä.
Tulokas olisi sitten meidän perheen toinen elokuun lapsi, esikoinen 08/06. :)
Oletettu LA olisi laskureiden mukaan 19.8 mutta epäilempä sen siitä vielä siirtyvän koska ekan viikon aikana menkkojen pois jäämisestä sain kaksi negaa, vasta viikon jälkeen siis näytti plussaa. Mutta tolla lasketulla ajalla mennään niin kauan kunnes toisin todistetaan. ;)
Mukaan siis mielin liittyä ja jakaa kuulumisia ja kokemuksia teidän muiden elomasujen kasvattelijoiden kanssa.
Nyt jatkamaan kotihommia.

Tiistain jatkoja!

:heart: haaveilija-08
 
Mukavaa reissua salamanterille :)

Mua alkaa ärsyttää kun en saa neuvolasta ketään kiinni, joko varattu tai sit vastaaja päällä.. :kieh:
Haluaisin kysellä noista nostohommista että miten pitkälle niitä uskaltaa tehdä jos kaikki sujuu normaalisti tässä raskaudessa. Niin ja olis ihan kiva tietty saada se eka neuvola-aika.

Mulla on koko ajan nälkä, ihan jatkuvasti. Ja jos pidän pari tuntia taukoa niin se huono olo kyllä iskee heti.. Onkohan tuolla mahassa enemmän kuin yksi asukas.. :D
 
Hei vaan kaikille tasapuolisesti. Kirjoitin eilen tänne pitkät pätkät, mutta jonnekin vaan on matkalle sekin teksti jäänyt :kieh:. No mutta lyhyesti kuulumisia: lievää kuvotusta kellon ympäri ja nännit kipeät, varsinkin silloin kun esikoista imettää.
Varasin sitten eilen ensimmäisen neuvola-ajan, olis 9.1, hoitaja käski lopettaa pikkuhiljaa imettäminen jotta pienokaiselle vatsassa riittäisi ravintoa, harmittaa vaan ku typykkä on vasta viime viikolla täyttänyt 4kk, olin ajatellut imettää häntä ainakin sinne 6kk asti, mutta ymmärrettäväähän se on että pienokainen vatsassa tarvitsee kaiken ravinnon kasvamiseen.
Nyt vaan tarvis keksiä jokin hätävale, ku ollaan lähdössä pohjoiseen huomenna sukuloimaan(ollaan 2 viikkoa siellä), niin miten mä selitän sen että välillä imetän ja välillä annan korviketta??? Mies käski sanoa heille jos ihmettelevät, että maidon tulo vähentynyt tai toinen vaihtoehto että mä aloitan vierottamisen ku päästään takas kotiin... toivottavasti vaan toi kuvottava olo ei muutu pahemmaksi, sitä on nimittäin aika vaikea selitellä miks mä aamusin halailen vessan pönttöä... aarggh :headwall: on tämä niin vaikeaa.

Rauhallista joulun odotusta kaikille elomasuille :wave:

t. onnellinen x2
 
onnellinen-77:lle, eihän nyt vielä kasvava masuvaavi kovin paljon ravintoa tarvitse, minusta voit imettää ihan hyvillä mielin sinne 6kk asti ja vaikka ylikin, mihin energian kulutukseen se terkkari oikeen viittaa... ei taida olla tietoo. Minä lopettaisin vasta 2-3 kk ennen uuden vaavin syntymää, jotta ehtii rinnat levätä ja uusi kolostrum muodostua...saa sitten tulokas kaikki tärkeät vasta-aineet ensimaidosta.. mutta kukin taaplaa tavallaan, ja sinä itse tunnet parhaiten miten etenet.. tsemppiä

mutta ommoo nappoo, väsymys pahenee päivä päivältä, mahaa on nippaillu taas enemmän kuin moneen päivään. Purukumia ei voi syödä, yökkää. Muuten ei kyllä ole mitään oksetusta havaittavissa, huimausta kylläkin etenkin aamuisin. Mutta muuten olo on mitä mainioin.

moni onkin jo käynyt ultrassa, onnittelut hyvistä näkymistä!
meillä ultraan vieläkin odotellaan, on sillon 31pvä...

muuta kai se on yritettävä imurin varteen tarttua vaikka kiinnostus kymppi,

kesis 5+6



:wave:
 
Kesä-74: Se sanoi, että tällainen ohje heillä on nykyään (en tiedä minkälainen ohje on ennen ollut). Se vaan viittas siihen että minä tarvin itse paljon energiaa pienokaisen kasvaessa ja tavallaan mä nyt ruokin 2 ihmistä ja yhden kasvavan. Mutta täytyy sanoa että mulla on nyt täysin ruokahalu kadoksissa (en ole vielä tänään syönyt ku yhden omenan), ehkä flunssa ja raskaus osasyyllisiä, niin on vähän sellainen voimaton olo, nyt kuitenkin olis tärkeää että mä söisin hyvin jo raskauden takia sekä imettämisen.
Mutta niin kuin sä sanoit, eihän se pienokainen vielä oikein mitään ravintoa tarvitse. Mä luulen että jatkan normaalisti imettämistä ainakin tää pariviikkoa
ku ollaan reissussa ja alan sitten pikkuhiljaa vähentämään.
 
meillä nuorimmainen lopetti just imemisen, varmaan just tän raskauden takia kun maidon maku muuttu, mut olisin kyllä jatkanut vielä paljon pidemmälle, tosin poika on aattona puolitoistavuotinen, et eihän sitä enää tissiä tarviikaan..kai...
minä laskin kyllä neuvolatätin ohjeet läpi pään...on niillä vaan sellaset ohjeet välillä joka asiaan... joten minä käyn nykyään yksityisessä neuvolassa..ei oo luottoo kunnalliseen..

on minullakin omituinen ruokahalu, ensin on muka kauhee nälkä ja sitten kun saa ruokaa pöytään niin nälkä katoaa ja vaivoin saa vähän nieltyä ja hetken päästä sama homma..ihme "vaivoja" tuo raskaus mukanaan, ja näköjään joka kerta omanlaisensa..
 
Taas meidän joukko on kasvanut, kivaa! Onnea uusille!

En ole jaksanut viime aikoina kirjoitella, kävin kyllä lukemassa teidän muitten juttuja. Pahoinvointi on mennyt ihan kamalaksi :x Ja oksentelusta tulee heikko olo, tärisyttää ja kylmä hiki. Olen yrittänyt saada edes jotain syödyksi, mutta tiukkaa se tekee. Mulla on pari päivää nyt mennyt silleen, että makailen sohvalla ja poika leikkii vieressä lattialla tai köllii kainalossa. En jaksaisi yhtään tehdä kotitöitäkään, just saan tiskit ja ruuat hoidettua, pyykit pestyä. Ja se pojan kakkavaipan vaihtaminen tekee pahaa :x

Onneksi mä olen vielä kotona pojan kanssa, olisi ihan hirveetä jos pitäisi töissä olla tällä ololla =)

Kauheaa valitusta, hyi. Anteeksi. :ashamed:

Mä en nyt ole sitten menossa varhaisultraan, vaan odottelen kärsivällisesti sitä np-ultraa, joka on siis 30.1. Mulla kyllä menee viikot niin huomaamatta täällä kotona vauvan kanssa, ettei aika tunnu mitenkään kauhean pitkältä.

Mä taidan taas painua vähäksi aikaa sänkyyn, kun poika nukahti... vaikka pitäisi kyllä siivota. Mies taas murisee kun tulee kotiin.....
 
Aamu alkoi sitten aivan sairaalla ällötyksellä. Juuri mitään en aamulla suuhuni saanu ja koetinkivi oli se että jouduin tuleen 2 eri bussilla töihin. Yksi akka poltteli tupakkia pysäkillä, meinasuin oksentaa siihen :$ :eek: Ei oo vielä ollutkaan näin pahaa tää olo |O Onneks helpotti pikkuhiljaa. Muistaa syödä vaan vähän koko ajan, eikä liian täyteen itteänsä :D :headwall: Tätä menoa oon +10 kiloo kun pääsen edes ekaan neuvolaan :LOL: Onneks te kärsitte mun kanssa täällä :D
Eilen oltiin pojan joulujuhlassa ja oli aivan ihana pikku kuusi siellä esityksessä ja laulokin ihanasti :heart: Pikkasen aina jäätyy noissa esiintymisissä, mutta hienosti se meni :) Illala kuulu vielä sängystäkin että tuiki, tuiki tähtönen.. :saint:
Palailen ja voikaa paksusti..Niin minä ainakin teen :snotty:

Salamanterille hyvää reissua!

f ja pampula 7+2
 
Ekassa neuvolassa käyty...ja paperit täytetty. :D
nyt pitäis odottaa sitä ekaa ultraa kahen viikon päästä...kyllä oottavan aika on pitkä :headwall: jotta näkyis meidän mussukka.. :D

kauhian nipun sain kaikkee papruja mitä pitäis lueskella ja täytellä...
Ihanan odottajan kirjankin sain.... :D
en muista että oisin aiemmin saanu mitään noin ihanaa matskuu...
Nyt senkin eestä...ihanaa.. =) :heart:

tänään ja eilen on ollu vähän parempi olo tuosta ällötyksestä, mutta jos tulee nälkä tai menee liian täyteen masu, niin silloin öklöttää.. :x

mutta nyt syömään porkkanapiirakkaa...

Ja ai niin mullakin se la on sitten 7.8.

Arska ja säde 6+5
 
ultrakuulumisia eli nyt on ultrassa käyty ja yllätys yllätys nasuttaja muuttui nasuttajiksi :heart: :heart: neuvolan täti löysi eka uhen ja sitte kahteli aikansa ja määkin näin sitte toisen "pussin" ja ajattelin et "ei kai vaa". no olihan siellä toinenkin maha asukki ja sydämmet niin pamppaili kuvassa :heart: :heart:
nyt mies alkushokissa, mä sitte en meinaa housuissani pysyä :whistle: tää on ihan uskomatonta. :D ei tätä vielä voi todeksi uskoa :heart:
nyt sitte vkoilla 10-12 äityispolille. eli se mun maha selkä kipu johtukin kohdun nopeasta kasvusta :heart:
eli nyt menee kaikki uusiksi, autot ja talokin käy pieneksi, mut mut, silti ihanaa :D

muoks ja rv 6+4 ultran mukaan, mut odottelen sinne kyssin ultraan siellä näkee sit tarkemmin LA, joten annetaan se entinen la olla. :wave:
 


onnea tuplasti perämaan emännälle!! :flower: :flower:

Tänne ei mitään ihmeellistä kuulu.. menkkajomotukset on lakannu mut rinnoissa on nyt kipu ja turvotusta joka puolella.. :/

Jouluna muuten ajateltiin perheillemme kertoa odotuksesta.. onkohan liian aikaista?? miten muut aiotte toimia??
 
Onnittelut täältäkin perämaan emännälle =) :flower:
Koko päivän väsyttäny ihan sikana, ei jaksais tehdä yhtään mitään, tekis mieli vaan nukkua.. käytiin ukkoni kanssa syömässä "jouluateria" seisovasta pöydästä, eikä mitään meinannu saada alas, kaikki tuntu että ylös tulee.. :x
Huomenna pitäis aikasin lähtee liikenteeseen kun on reumalääkärin aika (johon olis pitäny käydä verikokeissa joihin ois pitäny paastota edellisestä illasta klo:20 - seuraavaan aamun ja on ihan kympillä onnistunu :LOL: )
Huoh, mä en varmaan lopeta tätä stressaamista ikinä, pelottaa vaan kokoajan, mut oon silti niin äly onnellinen :heart:
ai niin, tosta perheelle kertomisesta, me ollaan kerrottu mun äidille ja isosiskolle ja miehen vanhemmille, kavereille yms sit kun on pidemmällä..
Hosso 6+5
 
kaikilla tähän mennessä ollut kaikki hyvin, kiva!
Superonnittelut perämaan emännälle kaksosraskaudesta! :heart: Tulemmekohan me perässä perjantaina kaksosten odottajiin? en kyllä ihan usko, mutta mahdollista on! :heart: onnea vielä. ja tervetuloa kaikille uusille myös ja masuasukeille hyvää vointia , äitejäkään unohtamatta! :heart:

Heippa terveisin rva pikkumyy ja Tiuhti-viuhti :heart:
 
Ihanaa kuulla onnellisia ultrakuulumisia! :)
Toivottavasti meilläkin olis kaikki hyvin.. Ylihuomenna neuvola ja ensi viikolla varhaisultra.
Millimenninkäinen kyseli, milloin kertoo muille raskaudesta..
Itse just terkkarina oon ylivarovainen, kun tiedän miten yleisiä keskenmenot ja semmoiset alussa on.. Eli en esim. omille vanhemmilleni uskalla kertoa ennen kuin 11-12vk:n ultran jälkeen! Eli tammikuussa joskus...Ovat niin kamalia hössöttäjiä..Etteivät ilahtuisi liian aikaisin.
Parille kaverille olen kertonut, sellaisille, joille olen valmis kertomaan mahdollisesta keskenmenostakin. Maltilla koitan edetä..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pupuvaimo:
Pakko kysyä, millaista alaselkä kipua sinulla oli/on? milloin suunnilleen alkoi, miten kovaa? :wave:
heti plussattuani oli menkkamaisia kipuja jotka hellittivät noin viikoksi. sitte alko kivut myös selän puolella. eli semmoisia menkkakipuja, tuntuu et alkaisi vuotamaan. myös viillot äkkiliikkeet tehdessä. semmoinen yleinen jomotus lähes koko ajan ala mahassa ja selässä. nyt hieman helpottaneet, mut edelleenkin on, mut johtuu kohdun nopeasta kasvusta.
Ihanaa oli neuvolatädin ja hänen kollegansa ilmeet nähä kun neuvolatäti sanoi et tuuppa kahtomaan et onko tää? :whistle: sitte vaan et kyl se on ja tuossa on toisen syke. olivat ihan tohkeissaan :LOL: sanoivat et näitä silleen harvoin eteen tulee :heart:
 

Yhteistyössä