~~~~ELOMASSUT HEINÄKUUSSA~~~~

Raskausarvista: Mulla tuli myös esikoista odottaessa jo raskausaikana rintoihin kamalat arvet.. kuppikoko kasvoi varmaan pari kokoa! Nämä arvet jäi, tosin onhan ne paljon haalennu, mut edelleen ne näkyy!! Tässä raskaudessa on tullut tähän mennessä muutama arpi reisiin, mut ei ainakaa vielä onneksi muualle!!

Huhhuh, nukutin just pojan yöunille ja siinä meni kokonaiset 2 tuntia... pikkusen meinas olla hermot jo kireällä!!!! :kieh: Mies vielä töissä kaverin raksalla ja mä aattelin hetken viettää omaa aikaa tässä koneella, syödä jotain ja jos sitte vaikka menis nukkumaan..

Tänään ollu ihan mukava päivä, ku oli kaveri 2 lapsensa kanssa käymässä! Käytiin kirjastossa ja kaupassa ja sitten vaan oltiin ja juteltiin! :)

Supistuksista: Mulla ei oo supistellu tässä raskaudessa vielä kertaakaan ja viime raskauski meni niin, että eka kertaa supisteli samana päivänä ku poika syntyi!! Eli se että onko niitä supistuksia tullut pitkin raskautta vai ei, ni ei vaikuta siihen miten pian synnytys voi olla edessä!!

Mut nyt tekemään jotai muuta... :)

Annilia & Nuppu 36+4
 
sipe81 Mulla esikolta alkoi tulla suppareita rv 24 ja siitä alkoi saikku. Silloin kanava oli lyhentynyt 3,5 cm:stä 2 cm:iin. Muuten paikat kiinni. Voinnin mukaan sain liikkua hissukseen. Paikkoja ei tuon kerran perään edes katsottu ,joten en tiedä kuinka tilanne eteni ,mutta jotenkin varmaan ,kun tyttö syntyi rv 35+1 ja synnytys kesti vain 2h5min. Nyt sama tilanne alkoi rv 19 ,eli supparit ja kavana lyhentynyt. Saikkulla olen ollut ja hiljaa taas hissutellut. Viimeksi kanavaa se 2 cm ja pehmeät paikat. Tänään samoilla viikoilla kuin esikko jo syntyi ja vauva edelleen mukana :) . Lepo ja hissuttelu ovat auttaneet ,vaikka tuumaa pää hajota ,kun ei saa mitään tehdä :) .

Arvista Mulla tuli viimeksi muutana ohut ja haalea arpi toiseen rintaan. Ne ovat kyllä kadonneet kokonaan. Nyt ei mitään vielä ole tullut, vaikka painoa on tullut n. 16 kg. Mulla näköjää hyvin venyvää nahkaa :)

Hyvää yötä masut ja mammat!!
-Poni ja Manteli 35+1
 
Raskausarvista pakko sanoa että mulla oli ennen raskautta alavatsassa kamalat venymisviirut ihan läskien takia mutta ovat kokonaan hävinneet!
Niin ja mulla on nyt kamala nälkä. Ja seksistä, ollu koko raskausajan tosi halukas, nyt halut vielä lisääntyny ja koko ajan mielessä, ihan häiritseväksi asti.
 
Heippa!

Mummolasta kotiuduttu täs illan päälle ja heti tietysti tänne... meni vaan aikaa lukea kaikki nuo teijän jutut.. ja moneen olisi kommentoitavaa kun vaan muistais! Älkää välittäkö mahdollisesti sekavasta sepustuksesta!

Omasta olosta eka sen verran että viidestä asti supistellut tosi paljon ja välillä ottaa sairaan kipeääkin, kuumaa kaurapussia oon pitänyt välillä mahassa ja selässä. Mietin jo että soitanko äitipolille mutta jos pärjäis aamuun. Sisko lähti kuskiksi ja jää meille pariksi yöksi. Ompahan sit jo täällä jos tulee lähtö synnärille. Huomenna olis se parturi että sen yli vois vielä oottaa synnytyksen oikea käynnistyminen. Mulla on tullut aiemmis raskauksis ja varsinkin viime synnytykses näitä kivuliaita supistuksia 5vrk säännöllisesti ennenkuin kuopus maailmassa joten en usko että vielä olis mitään tapahtunut, itellä vaan kurja olla kun supistaa kipeästi ja ei vielä kunnolla avaa paikkoja. Hikeäkin pukkaa..

La:n siirtymisestä
Mulla tämän laskettu aika menkkojen mukaan (sen mitä muistan niiden ajankohdasta) olis joskus 6.8 mutta ultrassa siirtyi 12pv. Silti luulen että voi ollakkin lähempänä tuota omaa koska meijän äitilläkin useammaltakin siirretty laskettua aikaa ja silti osa meistä syntynyt lähes sen menkkojen ajan mukaan ihan reippaan kokoisina. Ja juuri tuon pienipäisyyden josta joku sanoi takia, esim mun yhen siskon jolta La äidilläni menkkojen mukaan joskus elokuussa ja kahesti siirrettiin ultrassa La:ta eteenpäin koska pienipäinen oli. Lopulta La olis ollut joskus syyskuun puolivälissä ja sisko syntyi silti 25.8 nelikiloisena ja pipo 35. Meillä ehkä vauvat kasvaa vasta keski ja loppuraskaudessa.

Ootteko muutes kattonut sellasta (varsinkin ne joilla ennestään lapsia) että onko vauva syntynyt noin 5kk siitä kun ootte ekat kunnon liikkeet tuntenut? Siinä pitäis olla jonkin mukaan perää. Äiti katto neuvolakorttinsa ja suurin osa meistä kymmenestä oli mennyt niin. Mulla edelliset neuvolakortit tuolla kaapis ja pitää huomenna kattoa niistä kuinka on mennyt itellä. Tämän vauvan pitäis syntyä joskus 27.7 jos pitäis paikkansa.

Tapaamisesta täältä helsinkiin vajaa 400 km joten kaukana on mutta anoppila espoossa että käydään siellä silloin tällöin. Tampere sen puoleen mukavampi. Ouluun joku alta 300km muistaakseni (en oo aikoihin päässyt käymään vaikka toinen mummola siellä lähistöllä

:ashamed: )

..hmm.. nyt lyö pää tyhjää... huomenna lisää.. nyt pakko mennä nukkumaan!

Niin siitä painoarviosta. Mä kävin esikoiselta sairaalas yliaikaiskontrollissa MA ja painoksi arvioitiin 3800-3900g ja sovittiin että PE meen käynnistykseen jos ei ala itestään syntymään. Perjantaina menin ja painoarvioksi eri ultraaja sai 4800g!! Tyttö leikattiin LA ja painoa 4190g. eli se eka lähempänä totuutta.
 
Huomenta!

Miun masu on edelleen kipee.. en tiiä voiko se johtua, ku ne kaks terkkaa paineli sitä niin innoissaan sitä ku etti missä vauva on ja minkä kokonen.. ??? on niiku tosta kohdun yläosasta kipee, ja seisaaltaan olo tekee kaikista kipeetä.. verenpaineen mitasin äske, 122/77 p.100 eli ihan o.k. Miulla oli kyllä tätä samanlaista kipua tossa 1-2kk taaksepäin ja yhdistin ne rasitukseen, kasvuun ja maanvetovoimaan, joka kiskoo tota suurta palleroo alaspäin, ni tulee venymiskipu.. vauva ainakin liikkuu!!!!

eipä tänne muuta.. tappelua tuon uhmakkaan 4v. kanssa ja kauppaan pitäs lähtee..UFF... kiva olla kotona sen kaa, ku mikää ei kelpaa.. kaikesta pitäs hänen määrätä ja päättää.. ja joka asiasta pitää alkaa tappeleen, mitään ei voi keskustella, ku heti hurja huuto tai itku mikä muuttuu melkeen aina raivoomiseksi ja sit arestiin rauhottumaan ja sit vasta keskustellaan ja sit sovitaan. JA SIT KOHTA ALKAA SAMA SHOW JONKU MUUN ASIAN TAKII ALUSTA... :kieh: :kieh: aargghhhhh

Onko kellään muulla samanlaista tällä hetkellä?? alkaa voimat loppuu ton poitsun kanssa, ku ei tiiä miten perin pitäs olla et hällä on hyvä.. yritän aina kehua ja kannustaa kaikesta mikä onnistuu ja minkä hän tekee niiku on sovittu, mut ei nekään mitään auta..

no kai tääkin uhma menee ohi niiku ne muutkin.. meillä ollu herralla melkeenpä sieltä 1veestä asti uhma päällä, välillä laimenee ja muuttaa muotoaan..

sellasta tänne!

jokos se mammaliini lähti???? hurjasti rupee jo olee teitä kellä jo vähän enteilee, ihanaa!!!

nyt lähen siivoilee poitsun avuksi hänen huonetta =)

äiti lpr 37+3

ainiin, esikoisen ekat liikkeet tunnistin n. rv 19 ja päivämäärä n. 15.1 +5kk ni sehän on 15.6 ja poitsu synty 18.6..eli piti paikkansa.. Mutta tän masuasukin ois pitäny jo syntyy, ku helmikuun puolessa välissä tunsin jo selkeitä liikkeeitä sillon tällön, ni vielä ollaan kasassa..
 
Raskausarvista: Mulle ei eka raskaudessa tullut ainuttakaan, vaikka painoa tuli himppua vaille 20kg, tässäkään raskaudessa ei ole tullut, paino noussut nyt paljon vähemmän. Rasvaillutkaan en ole, mitä nyt erittäin satunnaisesti ehkä n. 2krt/kk.

Supistuksista: Muutaman erittäin lievästi kipeän sain nyt ennen ku jouduin sairaalaan ( rv27 ), muuten ovat olleet täysin kivuttomia ja silti paikat vaan kypsyy... Esikoiselta tuli ensimmäiset kipeät supistukset vasta n. tunti lapsivesien menosta ja kohdunsuu oli siinä vaiheessa ollu jo yli 2vkoa ainakin 2cm auki, synnärille mentäessä 4cm ja tyttö putkahti maailmaan n.4h päästä. Sillon lääkäri sanoi rv36, että voi tulla milloin tahansa, mutta kaikesta siivouksesta ja liiankin rankoista ponnisteluista ja nosteluista huolimatta ( yritin oikein tosissaan käynnistää itse synnytystä ) tyttö syntyi vasta rv39+0... Enpä siis nytkään, vaikka takana on paljon "vaikeampi" raskaus, ole huolissani, että kovin helposti tuolta tulee ulos... Välillä tietenkin jännittää, mutta onpa nyt kuitenki vkoja jo ihan ok, kunhan vähän ottaa iisimmin, niin uskoisin, että pääsen aloittamaan lenkkeilyn rv37. :LOL: No joo, saa nähdä.

Lasketusta-ajasta: Ensimmäiseltä la siirtyi reilun vkon eteenpäin ultrassa, syntyi 3pvä menkoista lasketun jälkeen. Tiedä noista sitten mihin uskoa...

Esikko lähtee tänään vkoksi mummolaan, tulee olemaan todella tylsä vko, mutta saanpahan alettua vihdoin laittelemaan pinnasänkyä ja muita romppeita valmiiksi vauvalle, sitten saa tulla, ku on tullakseen. :)

Auringonpaistetta odotellessa,
Tiitu ja Eppu 34+3
 
Hansu27: Olin painoarvioultrassa rv 36+6 ja vauvan sen hetkiseksi painoksi saatiin jo 3,7 kg. Pää vastasi hyvin viikkoja, mutta vatsan seutu oli hieman suurempi (pullea). Siihen ei sen kummemmin sitten kiinnitetty huomiota eikä mitään hätää kuitenkaan ole. Sanoin vain lääkärille, että ainakin vauva on saanut hyvin ruokaa :LOL:

Lasketusta ajasta: Ensimmäinen lapsi syntyi 2 pvää yli, toinen syntyi tasan laskettuna ja kolmas syntyi päivän yli. Että tarkkoja ovat mun lapset olleet :D Tämä neljäs luultavasti sitten joudutaan käynnistämään suuren kokonsa vuoksi.

Käynnistyksestä vielä: Montako päivää käynnistys kestää suurinpiirtein (toki vaihtelee ihmisestä riippuen)?? Joutuuko käynnistyksellä alkaneessa synnytyksessä usein käyttämään imukuppia?? Kauheeta, kun pelottaa jo etukäteen vaikka asia ratkeaa vasta keskiviikon toisessa painoarviossa.

Paikat vielä "epäkypsät": EHKÄ tulevaa käynnistystä ajatellen mulla on siis paikat epäkypsät, eli kohdunsuu täysin kiinni ja pehmeä ja vissiin sitä kanavaakin on sen pari senttiä jäljellä. Tämä vauva ei siis synny ennen joulua vaikka kuinka känynnisteltäis, kun paikat ei oo yhtään kypsät :headwall: Helpommin kuulemma käynnistys onnistuu jos paikat olis jo vähän auki.

Mulla on ruvennu tuolilta/sohvalta noustessa sattumaan nivusiin ja alapäähän. Välillä ihan sairaasti, että pitää oikein ottaa jostain tukea ennenkuin pääsen kunnolla pystyyn. Josko alapäässä jotain tapahtuis tai sitten se vain kuuluu näihin muihin vaivoihin!

Flunssa edelleen jatkuu eikä oo yhtään hauskaa. Olo on muutenkin kömpelö ja raskas eikä tämä flunssa ainakaan olotilaa paranna. Voi kun sais jo masuvauvan ulos, niin tämä flunssakin saattais ehkä helpottaa.....

Mieskin on tämän päivän sairaslomalla. Kaks päivää ollu kuumetta 38-40 ja eilen vasta meni lääkäriin töiden jälkeen. Löytyi paha korvatulehdus. No, kaipa se siitä paranee!!!

Jahas, jos menis syömään yhden Daimin aikani kuluksi :LOL:

Voikaahan muutkin paksusti ja pidetään itsestämme, masuasukeistamme ja jo syntyneistä hyvää huolta :heart:

Tatjana80 ja tyttö 37+1
 
Olipa taas viestejä sitten viime käyntini... 6 sivua ainakin luin =)

Selän hierominen: esikoista odottaessa synnytysvalmennuksessa opetettiin suppareiden aiheuttaman kivun lievitys hieronnalla. Ei silloin puhuttu mitään, ettei raskausaikana sais hieroa... mies hieroi melkein päivittäin mun selkää silloin ja poitsu syntyi 40+4.

Vauvan sokerit: meillä esikoiselta mittailtiin pari ekaa päivää sokereita, mutta vauva oli jatkuvasti vierihoidossa, mun näköpiirissä. Vauvalla oli alkuun matalat verensokerit, kun mun synnytys oli niin superpitkä, enkä syönyt mitään yli vuorokauteen... kyllä siinä oli omatkin sokerit aika matalalla.

Keräilyyn me ei varsinaisesti keräillä mitään, mutta... ylppärilahjaksi sain aikoinaan oliivi-sarjan kahvikupit ja myöhemmin on hankittu saman sarjan lautaset, salaattikulhot ym. Ite ollaan ihastuttu KoKo sarjaan, minkä mukeja ollaan ostettu iso kasa. Ja onhan sitä nuorempana tullut kerättyä esim. heppojen sukutauluja, koirakortteja yms.

Vuorotyö ja vauva: meillä molemmilla on vuorotyö. Periaatteessa 2-vuorotyöt, mutta miehen iltavuoro voi loppua myös aamulla klo 4 tai 5! Kyllä ne nukkumiset aina jotenkin on saatu soviteltua, tosin mun miehellä on kyllä ihan mahtavat unenlahjat, täytyy ihailla!

Tapaaminen: ite pääsisin helpommin Tampereelle (150km) mut en mä koe tapaamista mitenkään kovin tärkeeksi.

Limatulppa: esikoisesta mulla tuli ihan selvä limapalanen, iso, kellertävä, tais olla vähän vertakin joukosta, kun oli rv 40+0. Vauva syntyi sitten 4 päivää myöhemmin. Mulla on molemmissa raskauksissa muuttunut valkovuoto näin loppua kohden "limaisemmaksi", kellertävämmäksi ja sitä tulee entistä enemmän! Jopa lääkäri sanoi, että se on mulla poikkeuksellisen runsasta, siis muihin raskaana oleviinkin nähden... kyllä sitä pärjäis vähemmälläkin vuodolla....

Vauvan painoarvio: esikoisella piti hyvin ultralla tehty paikkaansa. Jyväskylässä se ei normikäytäntö, esikoiselta pääsin, kun kävin yöllä polilla, vauvan liikkeet oli lakannut ja mä jo itkin, että vauva on kuollut... nyt pääsen painoarvioon, kun esikoinen oli niin iso ja mulle on ruvennut tulee painoa tosi paljon. Joku kertoi toisella palstalla, et yks tapa laskea painoarvio on kertoa sf-mitta vyötärön ympäryksellä. Sen mukaan meidän vauveli olis jo n. 3,2kg ja vielä 5 viikkoa laskettuun aikaan.

Sormuksistakin ootte puhuneet. Mulla ne pyörii edelleen sormissa. Turvotus iski esikoiseltakin vasta synnytyksen jälkeen, samoin taitaa käydä nytkin. Mun miehellä ei oo tällä hetkellä ollenkaan sormusta, kihlasormus oli pakko katkaista jokunen vuosi sitten, kun ei muuten tullut sormesta pois... oltiin 17v kihloihin mennessä ja ollaan me ehkä jokunen kilo siitä kasvettu ;) . Välillä on ollut puhetta, et ostettais meille uudet kihlasormukset, samanlaiset, mitä mulla on vihkisormuksena, mutta aina se on vain jäänyt. 15.8. on meidän kihlapäivä, voishan sitä taas miehelle muistuttaa, et pitäiskö käydä sormuskaupassa, tänä vuonna tulee jo 11v kihlapäivä.

Vauvan kiinnittyminen: eilen illalla just luin viime raskauden aikaista päiväkirjaa, mm. oman tarinani vauvan syntymästä. Heh, meilläpä vauva ei sitten kiinnittynyt edes synnytyksessä, vaan pyöri siellä synnytyskanavassakin. Laskeutuikin vasta kun vedet meni (kalvot puhkaistiin sairaalassa).

Raskausarvista vielä, niin mulle tuli viimeeks peppuun ja tisseihin, tisseistä ne ei ees ehtineet hävitä (niin, esikoinen on vasta 3v ja 4kk), vaalenivat kyllä. Nyt on tisseissä, reisissä, ja mahaan tullut viimesimpänä. Mahaa kutittaa ihan hulluna, se on koko ajan kivikova ja oonkin monesti sanonut miehelle, et tää vauva kaivautuu mahasta ulos, tosta mun navan kohdalta! Ärsyttävän pinkeä olo koko ajan.

Ja tädää- tänään on mun viimeinen työpäivä!!! 4 tunnin päästä alkaa LOMA!!!!!!!!


t. Hemuli 34+6
 
Illusia1 tervetuloa mukaan =)

Odilelle kovasti tsemppihalauksia sairaalaan :hug: Täällä jännittyneenä uutisia odotellaan...

Voi että, jos pitäiskin paikkansa tuo liikkeiden tuntemisesta 5 kk syntymään, niin tässähän vois ottaa iisisti vielä laskettuun aikaan saakka :D Oon merkannut tunteneeni varmuudella ekat kunnon potkaisut 5.3 ja laskettu aika on 5.8. Tarkka kaveri toi meidän Elmeri :D ;)

Toivottavasti tän ihanaisen viikon antibioottikuurin jälkeen ei nyt iske sitten hiivatulehdus. Eilen kun olin huomaavinani jo jonkinverran enteileviä oireita :kieh: Muulloin ei helposti tule, mutta kai nyt sitten just, kun laskettu aikakin lähestyy... Ällöttää vaan ajatus tunkea tuonne nyt mitään puikkoja, vaikkei ne paria päivää pitempiä kuureja yleensä vissiin olekaan :x

Hyviä vointeja kaikille! Ja tsemipuhuri sinne työpaikoille vielä viimeisiin työpäiviin, -viikkoihin, -tunteihin ennen äitiyslomaa =) Enää 13 päivää ja elokuu alkaa!!! Toivottavasti meillä olis jo silloin komea ja pitkä listan alku tuolla etusivun jakautuneissa!

Viikonlopputunnelmissa, kaneliomena ja mylläävä Elmeri 37+3
 
salah: Siitä on jo niin pitkä aika, mutta muistaakseni käytiin ainakin ekaksi kirkkoherranvirastossa sopimassa päivä ja allekirjoitettiin paperit, jotka taisivat liittyä siihen avioliiton esteiden tutkintaan. (Tosi vakuuttavaa tekstiä :D ) Sitten piti hoitaa ainakin ajokortti-, passi-, ym. korttimuutokset.

Tuosta linkistä löytyi ihan hyvää tietoa. En uskalla luottaa enää omaan muistiin :D
[/url]http://www.haat.fi/?juridiikka
 
Heissan!

Äiti lpr, jaan kaikki tuntemukset kanssasi. Maha on ollut eilisestä alkaen älyttömän kipeä, mikähän siihenkin lienee mennyt. Alavatsaa polttaa ja kivistää ihan urakalla. Ja vauvakin on jotenkin hassusti, kun makuulla ei pysty olemaan ollenkaan. Silloin paine siirtyy tuonne peräsuolen puolelle niin, että tekee tosissaan kipeää. Olenkin toki päässyt luvattoman helpolla tähän asti :) Mietin itsekin, että voisiko olla tiistain peruja jolloin kolme henkilöä yritti käsikopelolla selvittää miten päin mahassa ollaan. Ja lisäksi kaksi eri lääkäriä teki sisätutkimuksen.

Ja sitten nuo lapset |O 7veellä on jonkinlainen koulunaloitusiän uhma (tai no hänellä on ollut jonkinasteista uhmaa laitokselta saakka). Eilen otettiin taas yhteen niin, että mäki raikui. On siinä naapureilla ihmettelemistä :D Ja sitten tuon just 5 täyttäneen perässä en yksinkertaisesti pysy. Ei ole paha, mutta niin tavattoman vilkas. Onneksi lähtee kaverinsa luokse iltapäiväksi...

Jaha, tuli pelkkää valitusta. Ai niin, valitanpa lisää. TAYS palautti hienosti lähetteen tarjonnan tarkistukseen takaisin omaan tk:een. Neuvolasta laitettiin lähete TAYSiin juuri sen takia, että paikallisesta tk:sesta ei löydy nyt ketään, joka voisi homman tehdä. Neuvolassa ei laitteita, vakilääkäri lomalla samoin kuulemma röntgenlääkäri ja tk:n gynekologi. Että silleen. Täytyy tänään soittaa sinne Terveystalolle, jossa kävin itsekseni tarjonnan tarkastamassa, josko siellä ultrannut lääkäri laittaisi sitten lähetteen äippäpolille.

Jees, nyt menen katsomaan, mitä pauketta terassilta kuuluu. Luultavasti jätkä on löytänyt nauloja ja vasaran :D

Säihke ja pikkupossu 35+3 ?
 
Rikkonainen yö taas takana, haukotuttaa... voi kun tämä vauva syntyisi jo, pääsisi pariksi päiväksi sairaalaan nukkumaan ;) vaikka siellä tuleekin ihan hirveä koti-ikävä, viimeksikin itku tuli kun oli niin kauhea ikävä iltaisin kun mies lähti kotiin.

Ajattelin tänään tehdä miehelle herkkuaterian kun sillä alkaa kesäloma vihdoin... minä varmaan olen enemmän innoissani sen lomasta kuin mies itse:)

Meillä on vauvan sänky vielä petaamatta valmiiksi, mutta muuten kaikki on valmista, paitsi mun sairaalakassista puuttuu osa tavaroista, kun ne on mulla käytössä. Heitän sitten vaan kassiin kun lähtö tulee...

Ei oikeastaan nyt ole kommentoitavaakaan, olen aika paljon viime aikoina taas kirjoitellutkin:)

Mukavaa päivää kaikille:)

Ai niin, vauveli tänään täysiaikainen! Nyt saa tulla!
 
Tuosta potkujen tuntemisesta syntymään 5kk.... Jos tämä mun kohdalla pitää pikkansa, niin tämä syntyisi vasta joskus elokuun viimeisillä päivillä tai jopa syyskuussa.. Mulla on tuo istukka tuossa etuseinämässä vaimentamassa potkuja, joten tuntin ekat liikkeet vasta joskus viikon 21 aikana..
:)
 
äiti lpr täällä vielä ollaan!! Makselin laskuja ja kohta pesulle ja asioille. Pitäis käydä imetysliivejä vielä kattoos ja se parturi kuudelta (hmm.. minkähän hupparin tai pipon sitä ottais mukaansa että saa päähänsä vedettyä jos on ihan karmee lopputulos!!! Jännittäää!!!!!)
Loppui ne tiheät supistukset niinkuin arvelinkin... tää on mulla niin rasittavaa..

Uhmaikäisiä
meiltä löytyy kaksi! Toinen vajaa 3v ja toinen vajaa 5v. Ja osaavat olla omapäisiä ja kovapäisiä! Mutta minkäs geeneilleen mahtaa.. ollaan miehen kans molemmat myös samanlaisia ja aikoinaan laitettu vanhemmille kovastikin vastaan joten,,, :/ Noiden lapsukaisten kanssa saa taistella joka päivä useenseen otteeseen ja välillä mietin jo että mitähän tulee kun näitä on kolme ja jos joskus on enemmänkin! Kuinka oikein selviän?! Onneksi on niitä ihaniakin päiviä joista saa voimia.

Illalla viimestään kommenttia lisää... pitäkääs peukkut pystys että oon tyytyväinen parturin kädenjälkeen!! Pelottaa kun mulla ollut iät ja ajat tämä pese ja pidä helppo hoitaa pitkä tukka ja nyt tulee aika iso muutos.. :$ jäiks!
 
"Huomenta"!:D
Täällä nukutti erittäin hyvin (vuoro öin näköjään..), joskus ennen 10sänkyyn, klo 5 pisulle ja klo 10 kahvinkeittoon =) Aamulla jossai vaiheessa veti aivan hemmetin kipeästi suonta pohkeesta mut onneks vaan yhesti ja meni sit ohi.... Vauvalle oon taas "koko aamun" höpötelly kaikenlaista, ja mulla on tapana herättää hänet aina ennenkuin nousen sängystä ylös :D Pikkureppana, mutta sit jatkossa se taitaa olla hän joka päättää heräämiset ja nukkumiset, niin tehhään nyt viel sit näin päin ;)

Jos toi 5kk ekoista liikkeistä ois syntymäpäivän lähellä, nii tää syntyis joskus 20.8. tienoilla, ei kiitos niin kauas!!! :whistle: Mieluummin elokuun eka tai toka viikolla, ei kumminkaa heinäkuun puolella että sais muutettua uuteen kotiin rauhassa.=) Mutta koskapas ne vauvat ois äitien toiveita kuunnelleet. :LOL:

Arvista, mulla on tisseissä pari pikkuista punaista viirua, takamus aivan järkyttävä ja molemmissa reisissä ylhäällä viivoja..... :ashamed: :x Ei tee mieli kattoa peiliin. Vielä ku tässä masu kerkeää revetä nii voi jösses.... mutta kuuluu asiaan nii kärsitään sitten..

Sormuksen ripustin sitten eilen kaulaan, oli pakko ku tuntu ettei enää lähe sormesta!! |O

Huomenna ois miehellä futisturnaus, toivottavasti ois hyvä ilma nii viihdyttäis hyvin masun kanssa kentän laidalla.:) Tai vähä kauempana, ettei oo vaaraa pallon osumisesta massuun..

Nyt postinhakureissulle (jos sinne mitää ees on tullu.. eilenki tuli pelkkiä laskuja!! |O )

Upp3 ja Mötky 36+3
 
tervehdys mammat! :wave:

huoh,parin tunnin päästä pitäis lähtee ajelemaan poriin,ukon sukulaisiin..matkaa tulee noin 300km/suunta.. saa nähdä kuinka monta taukoa täytyy ottaa tuon matkan aikana.ei tuo autolla ajo ole kovin mukavaa enää lyhyilläkään matkoilla.

toivottavasti ei tuu kovin lämmintä ilmaa iltapäiväks,tossa meidän autossakaan kun ei mitään ilmastointia satu olemaan.. :ashamed:
no,enköhän mä pärjää..saa nähdä uskaltaako sitä mennä uimaan,taitaa olla aika kylmää tuo merivesi..ehkä tyydyn vain uittamaan varpaita laiturilta :whistle:
mutta siis, mökkeilemässä maanantaihin asti, joten ensiviikkoon mammat :wave:

kuinkakohan monta sivua mulle tulee luettavaksi viikonlopun aikana?ootte meinaa niin ahkerii kirjoittajia :whistle:


ajatar&vekara tasan 36
 
Viime metreillä mukaan tulleille tervetulotoivotus!

Ae vielä kasassa :eek: No hyvähän se siinä mielessä, että vauva vielä kasvaa... Monella tosiaan tuntuu jo hyvinkin olevan edistymistä vauvan syliin saamiseksi tapahtuneen :)

Eilen oli paino- ja synnytystapa-arviot. Mulla ei olekaan tällä viikolla nlakäyntiä lainkaan, eikä tuolla mitään muuta tehty kuin ultraus ja alatutkimus... :eek: Painoarvioksi saatiin nyt 2875 g ja meinas lääkäri että maximissaan olis 3,5 kg syntyessään.. toivottavasti pitää paikkansa! Olen tosi monelta kuullut, että etenkin tuolla tehdyt painoarviot voi heittää kilollakin metsään :whistle: Kanava on jo lyhentynyt ja paikat alkaneet pehmenemään, vauvan pää jo tosi alhaalla muttei välttämättä vielä silti kiinnittynyt. Sanoi myös että sormelle on auki, mutta ei kai kuitenkaan kohdunsuu?? Mikä muu se vois olla? Arveli, että ennen laskettua aikaa tulee jo. Saas nähdä, jännät viikot edessä :heart: Niin ja normaalin synnytystavan arvioi toteutuvan hyvin tuon kokoiselle vauvalle.

Kieltämättä ihan erilailla nyt alkoi miettimään tulevaa synnytystä ja sanoin miehelle eilen, että täytyypä pakata sairaalakassi loppuun ja tehdä loput valmistelut ens viikon aikana niin sitte voi olla levollisemmin mielin... Voihan vauveli silti kölliä vielä yliaikaiseksikin, mutta otetaan nyt edes vähän tosissaan nuo lääkärin sanat :)

Kiia08: mun parilla viimisellä hierojakerralla (tällä viikolla oli viiminen), hierottiin myös alaselkää kun oli niin jumissa. Teki kyllä tosi hyvää ja auttoi kivasti. Sitä en sitte tiedä oliko hyvä vai huono asia synnytyksen nopeutusta ajatellen... Ammattilainen olikin antanut jo oikeanlaisen vastauksen :)

Turvotuksista: iltaisin on jalkapöydät suht turpeat ja jalkoja särkee jonkin verran. Muuten ei turvotuksia juurikaan esiinny, mutta kyllä tekee mieli pitää jalkoja ylhäällä aina kun mahdollista. Eli mulla vielä sormukset sormissa, joskin appiukko suositteli ottaan ajoissa pois ettei vaan jouduta katkaseen. No kattelen päivä kerrallaan...

Sormuksista sen verran lisää, että meillä on miehellä vaan yks sormus, siihen on kaiverrettu sekä kihla- että hääpäivämäärät. Mutta miehen kaverilla esimerkiksi taas on kihla- ja vihkisormukset erikseen.

Tapaamisesta: en osaa sanoa tulenko paikalle sitten jos sellainen järjestetään. Turkuun melko varmasti ja Tampereellekin kenties. Palataan siihen sitten kun on vauvat syntyneet ja arki lähtenyt rullaamaan =)

Vielä imetysliiveistä: mä sain ne toisetkin Bravados-liivit tiistaina, ne oli siis hakasilla olevat ja eka oli toppimallinen. Nuo toiset kyllä palautan, eivät millään istu mulle kupeista ja niissä on vielä ärsyttävä pehmustekin kupin kohdalla. Mutta löysinpä eilen Vapaa valinnasta Triumphin imetysliivit, jotka tosi miellyttävän tuntuiset. Nekin ovat hakaskiinnityksellä, mutta toivon mukaan eivät paina. Ja löytyy siis hyvin kokoja isommillekin, suosittelen!

Salah: löysitkö mustikoita? Ja jos löysit niin mistä päin Suomea? En ny meinaa lähteä teidän apajille vaan kiinnostaa tosiaankin, että tuleeko marjaa vai ei. Me ei olla ny käyty vähään aikaan katsomassa, mutta kovasti on kuultu että yöpakkaset vei keväällä lähes koko sadon :/

:attn: Vielä noista keräilyistä: eikö kukaan osaa antaa vinkkiä mitä vauvalle vois alkaa keräämään? Multa on sitä jo ainakin parikin kysynyt, enkä ole osannu sanoa juuta enkä jaata... On niin outoa ajatella jotain sellaista mitä vois kerätä sitte vaikka useemman vuoden...

mammaliini83: en olekaan ennen kuullut tuollaista, että vauvan ekat liikkeet olis kytköksissä syntymäpäivään. Tarviikin alkaa kyseleen kavereilta onko heillä käynyt noin ja laskeskella itsekin missä mentäis sen perusteella :)

Nyt syömätauolle ja sitte jatkamaan suursiivousta, huomenna tulossa vieraita, ja muutenkin oli korkea aika saada perusteellisempi siivous aikaan.

Tsemppihalit kaikille eri syistä sitä tarvitseville :hug:

Toivotaan myös kaikille jo pikkuhiljaa edistymistä synnärille lähtöön, kunhan nyt kaikilla olis se 37 edes täynnä :)

Soma & Vaavi 36+3
 
Onko muilla mammoilla vielä hankkimatta tarpeellisia tavaroita?

Entäpä oletteko ostaneet vaunut uutena vai käytettyinä, vai onko teillä edelliseltä lapselta jäänyt?

Meillä puuttuu edelleen vaunut ja jotain muuta pientä mitä tahdon (imetystyyny, rintapumppu...yms)
Ehkäpä jo ensiviikolla saa loputkin ostettua, niin voi alkaa todellakin rauhassa odottelemaan vauvan syntymää =)

Miehen sairaslomakin on tämän hetken tietojen mukaan ainakin syyskuun puolelle välille saakka ja 5viikon kesälomakin on vielä pitämättä, joten isyysloman kanssa ei ole mitään kiirettä, ehtiihän se sitten joskus pitää :heart: Maanantaina saa vihdoin rakkaan kotiin, tulehdusarvot olivat jo hyvin laskemaan päin.

chilitin ja Väinö rv 37+2
sf-mitta X vyötärönympärys kertoisi että herran painoarvio olisi 4370 :LOL:
en oikein jaksa uskoa tuohon vaikka maha onkin erittäin iso, niin vauva tuskin sitä on =)
 
Soma: Itse oon toivonut vauvalle Beatrix Potterin Petteri Kaniini-juttuja. Niitä löytyy astioista kirjoihin ja monenmoisiin tekstiileihin.

Tässä oon käyttänyt aikaani tänään tehokkaasti surffaillen :D ja löysin tosi kivan sivuston: kidscorner.fi. Ihan jo sormet syyhys alkaa ruksimaan kaikkea mahdollista ostoskoriin...
 
Mulla/meillä ei taija olla hankimatta enää ku yösiteitä jälkivuotoa varten. Tuttelia ja Naniakin ostettiin kaks purkkia/merkki kaappiin varalta odottelee jos niitä tarvii ees :LOL: Rintapumppu ei oo viel saapunut mulle asti, sen saan siskolta lainaan.. Yks imetystoppi tuloillaan (käytettynä), ja ehkä viel paita tai kaks vois olla hankinnan alla, samoin yhet liivit.:D Kattoa nyt, miten noiden kans pärjää mitä on jo hankittuna että tarviiko lisää... Vaunut ostettiin käytettynä, Briot..jälkeenpäin mietityttäny maksettiinko turhankin paljon noin vanhoista mut ei auta näin jälkikäteen murehtia, jospas noi ihan hyvin vielä palvelis.=)

Paljonkos teillä on nyt tähän mennessä masun ympärystä kertynyt?:) Ite mittasin eilen, 95cm näytti. Ihan kivasti tullu lisää, ku ennen raskautta ko. mitta oli 64cm :LOL: Jos toi sf-mitta (30cm)x vyötärö (95cm) ois painoarvio, nii meijän Mötky ois jo 2850g!:) 2.7. ultralla tehdyssä painoarviossa hän oli ~ 2000g.. Aika hyvin sai mitat otettua nii luotan kutakuinkin tuohon arvioon, kun ei tää masu mikään iso ole, nii en usko että jättiläsvauvaa missään sopukoissa piilottelen ;)
 
Ei ole tullut koskaan mittailtua paljonko tuo ympärys on ollut ennen raskautta,
mutta nyt mittanauha näytti 125cm, ja kun sf-mitta on 35 niin tulos 4375 :$

Emmaljungan duo edget pitäisi hankkia, koska ne täyttää vaatimukseni,
paitsi siis sen hintatason joka on ihan sairas...
Mutta kai se on vaan pakko maksaa täysi hinta, kun ei käytettynä meinaa löytyä "oikean" värisiä.
 
Kiva kuulla et muillakin on uhmakkaita lapsia, en siis ole yksin!!

Mein vauva olis nyt 4235g :whistle: , toivotaan et nuo jutskat ei pidä paikkaansa :D

Vyötärön ympärys on tällä hetkellä 121cm :D , ennen raskautta oli jotain 85-90cm, eli läskiä löytyy.. ja sf on nyt siis 35cm.

 
Perjantaita

Aamun lääkärineuvola käyty. Kaikki oli ihan ok, pissassa oli vähän valkuaista joten vien labraan maanantaina uuden näytteen, sanoivat että saattaa johtua esim. runsaasta valkovuodosta. Muita oireita raskausmyrkytykseen liittyen ei ole ollut, verenpaine yms. ihan ok.
Ultralla katsottuna vauvan painoarvio oli n. 2,6 kiloa nyt (36+4), lääkäri oli sitä mieltä että vauva mahtuisi alakautta tulemaan vaikka olenkin pieni (156cm), lantio vaikutti tarpeeksi tilavalta ja vauvakin on pienikokoinen.
Kohdunsuusta sanoi että ulko-osa on sormelle auki mutta muuten kiinteä ja kiinni vielä (meniköhän termit oikein??) vauvan pää ei ole laskeutunut ja liikkuu vielä, siitäkin mainitsi että joillakin laskeutuu vasta synnytyksessä mutta joskus johtuu siitä että lantio on niin ahdas ettei mahdu laskeutumaan mutta se huomataan sitten synnytyksessä kyllä... no, ehkä luotan siihen että lantio tuntui kuitenkin tilavalta ja vauva mahtuisi tulemaan, kai se lääkärikin olisi asiaan puuttunut jos tosiaan olisi näyttänyt siltä että paikat on ahtaat.

Raskausarpia ei ole vielä tullut vaikka painoa onkin tullut ihan tarpeeksi, joku 14 kiloa, taitaa olla vaan sen verran venyvää nahkaa.

Pitäisiköhän lähteä päikkäreille kun piti niin aikaisin tuonne neuvolaan herätä =)
ja lääkärikin käski lepäillä niin pakko kai se on

Mukavaa viikonloppua kaikille ja hyviä vointeja!
 

Yhteistyössä