~~~~ELOMASSUT HEINÄKUUSSA~~~~

terve kaikille :wave:

onnittelut synttärisankareille :flower:

nyt katos päästä kaikki mistä ootte höpötelly =) joka päivä käyn lukemassa mut en tosiaan ite jaksa mitään näpytellä, paitsi joskus harvoin, joku saamattomuus on iskeny
kotihommia kyllä tekis mieli tehdä mutta jospa tän viikon viä ottais rauhassa että sais sen 37 viikkoa täyteen, neuvolatätikin sanoi että sit saa kyllä tulla jos on tullakseen kun eihän sitä kuitenkaan tiedä käynnistyykö synnytys ajoissa vaikka kuinka olis paikat valmiina, sitä odotellessa sitten =)

neuvolassa kaikki ok, supistelee ja sukkapuikkoilee paljon ja nukkuminen on hyvin hankalaa, mutta eipä tässä enää oo pitkä aika ja kuitenkin tätäkin aikaa tulee vielä ikävä...

kahvia juon minäkin noin kaks kuppia päivässä, alussa en juonu yhtään ja kamala jano täälläkin koko ajan, hyvä että muillakin, on siis normaalia :D

mutta hyvät voinnit kaikille, palailen taas kun inspiraatio iskee =)

eliisa ja pikkuruinen 36 tasan
 
20 päivää h-hetkeen!

Onnea neitiperho:lle ja etukäteen jo Lillillekin! :flower:

Voi tytöt, mua jännittää ja pelottaa tuo tuleva sektio! Toisaalta on myös tosi pettynyt, ku ei saa kokea oikeaa, luonnollista synnytystä ja toisaalta tyytyväinen, että päätetty jo näin ajoissa synnytystapa, koska näin on lapselle parhaaksi...

Nyt yritän ottaa loppuajan tosi rauhallisesti, koska tahdon vaavin pysyvän nyt mukana sinne 30. päivään asti. Se se vasta pelottavaa olisikin, että synnytys alkaisi ennen tuota päivää ja pitäisi kiireesti mennä leikkaukseen! Oon ihan paniikissa ku ajattelen noita kauhuvaihtoehtoja. Ja mikä harmitus, ku tietää että toipuminen vie pitkän ajan. Mulla kun ei ole noita sukulaisiakaan auttajiksi, ku ovat tuhannen kilsan päässä lapissa... Ei mieskään voi viikkoja töistä pois olla. :|

Nyt on jotenkin tullut kiire näissä valmisteluissa ja olen saanut sairaalakassin pakattua. Vauvan kotiintulovaatteita olen jo katsellut myös. Päädyn ottamaan 50 ja 56 cm:n vaatteita mukaan. Eipä ne paljoa tilaa vie, kun ovat niin pieniä. Ja sitten yritän valita neutraaleja värejä, ku minunkin usko poika-veikkaukseen alkaa vähetä... Onpahan varmuuden vuoksi sellaiset vaatteet, että tytönkin niihin viittii pukea.

Kahvista olette puhuneet. En sitä ole kova ollut ennenkään lipittämään ja sama jatkuu nytkin, eli 2-3 mukillista päivässä runsaan maidon kera :D

Makuupussin pesu: ei menny miksikään, ku sen tänään pesin. Pesin 40 asteessa ja laskin vähän linkouskierroksiakin, ettei menis piloille, eikä menny. Harsojen kans pesin aikoinaan miehen valkoisen kauluspaidan, joka oli pesun jälkeen ihan nukkainen. Johtui siis varmaan noista harsoista... :/ Sain sen nukan tosiaan pois tuolla joskus jo mainitsemallani teippirullalla.

Minuakin alkoi mietityttämään nuo paikkojen aukeamiset, ku mullahan oli pehmenny, sormella auki ja 2 cm jäljellä, että onko tuo jo paha? Pitääkö ottaa tosi rauhallisesti, että vauva tosiaan pysyis mukana tuonne loppukuuhun?

Olikohan Soma, joka kyseli, voiko synnytystapa-arvioon mennä yksin. Minun mielestä voi. Vaikka se painelu-kaivelu kipeää/ ilkeää tekikin, ei silti haittais ajokykyä. Mulla kyllä itellä oli samassa tilanteessa niin jännittävää, ku yritettiin ulkoista käännösyritystäkin vauvalle ja makasin pää hiukan kroppaa alempana, että minua lähtiessä huippas eikä jalat kantaneet kunnolla. Onneksi oli tuo minun ihana mies kuskina. :heart:

Nyt taas alkoi lyödä tyhjää. Mistähän vielä oltiin keskusteltu...

Kiia 367+2
 
Äh, minä taas... :ashamed:

Jäi kommentoimatta, ku joku kyseli: Höpisen vaaville kans ihan kaikesta mitä sattuu mieleen tulemaan. Välillä kiellän potkimasta niin kovaa, ettei äidille tule pissi housuun, välillä lauleskelen kehtolauluja tms. Pitää vaan vähän katella välillä ympärilleen, etten ihan kaupassa kassajonossa kovaan ääneen höpise... :D

Ja taas unohsin sen toisen jutun, mitä piti kommentoida... :headwall: Älyttömän hyvä ... ja lyhyt... muisti!
 
Täällä myös yks vauvalle höpöttelijä!! :wave:

Kommentoinpa tuohon autolla ajoon synnytystapa-arvion jälkeen.. ite tulin tosi kipeäksi edellisen lääkärineuvolassa tehdyn sisätutkimuksen jälkeen (missä tunnusteltiin lantion tilavuutta), en ois pystyny ajamaan autolla.. hyvä että pystyin istumaan siinä vänkärin paikalla!! :/ Ja kipua oli vielä seuraavana päivänäki muistaakseni.. Eli varmaan yksilökohtasta pystyykö sen tutkimuksen jälkeen rattiin vai ei :snotty:
 
Neuvolassa käytiin tänään ja kaikki ok. Viikot paukkuu tänään; rv 35+0. :D Painoa mulle on tullu 320g viikossa eli ihan nätisti. Nyt kaikenkaikkiaan siis 12,9kg... :whistle: Sf-mittakin oli noussut ja oli nyt 30cm eli edelleen vähän keskikäyrän alapuolella mennään. Vauvan sykkeet oli hyvät, poukkoili siellä 145:n paikkeilla. Poitsuli liikuskeli toimituksen ajan. Edelleen köllöttelee raivotarjonnassa, mikä hyvä. Paikat mulla oli pikkaisen auki, mutta kiinteä ja 4cm.

Nii ja :attn: lääkäri pystyi kuulemma alatutkimusta tehdessään silittelemään sormenpäällään vauvan päälakea. Täh? :eek: Mua jäi ihmetyttämään, että miten ihmeessä?

Kiva tuo raskaudenajan painonnousunseuranta-linkki. Mulla se sanoi seuraavaa:

Pituutesi 1.75m
Paino ennen raskautta 66kg
Laskettu BMI ennen raskautta 21.55
Laskettu BMI tarkoittaa että olit normalipainoinen pituutesi verrattuna ennen raskautta
Raskausviikko 35vk
Ottaen huomioon pituutesi ja painosi ennen raskautta, tässä vaiheessa raskautta kohtuullinen painonnousu on: 75.55 kg -- 79.27 kg

eli tuon mukaan mun paino on noussut ihan normisti, ku nyt mulle tosiaan tullu painoa lisää yhteensä se 12,9kg sitten lähtötilanteen eli painan nyt 78,9kg. =)
 
Neuvola kuulumiset tältä päivältä:

RV 35+6
Painonmuutos +900g/vko (yht. +14kg)
RR 116/75
Pissi ok

Terkan luona ei muuta, kaikki ok. Ei edes noteerannu tota painonnousua mitenkää ja iteltä meinas silmät pudota päästä.

Lääkärikuulumiset tältä päivältä:
Sf-mitta 31cm (2vkossa +1cm)
Rt-tarjonta
Sydämensyke +uä
Liikkeet ++

Lääkäri oli painonnoususta sitä mieltä, että kun turvotusta on jonkun verran, että johtuu siitä. Käski tarkkailla, ettei tuu päänsärkyjä, näköhäiriöitä tai muita raskausmyrkytyksen oireita. Ja herkästi yhteys neuvolaan jos niitä tulee. Ku turvotuski on yks niitä oireita ja painoa tullu viikossa toi +900g, vaikka oon syöny ihan normaalisti. Sano vielä, että +500g viikossa on ihan normaali painon nousu tässä vaiheessa ja sen jälkeiset on yleensä nestettä.

Sisätutkimuksesta oon enemmän ku tyytyväinen;
Kohdun suu pehmeä, sormelle auki, kohdunkaula 1½-2cm. Lääkäri tunsi sormella vauvan pään, eli lähtökuoppiin laskeutunut on. Veikkasi, ettei laskettuun aikaan mee, mutta ei kuitenkaan viikon sisällä tuu. Siihen mä totesinki, että hyvä, kun ollaan mökille lähdössä ens viikolla, ja haluun sen reissun kyllä tehä. :D
Ihmeen paljon ne pienet menkkajomotukset on saanu siis aikaseks. Mut luulen, et se johtuu siitä, että on toinen raskaus ja paikat sillon varmaan alkaa aukeilemaan helpommin.

Ultralla katso ja pieni kokonen TYTTÖ sieltä on tulossa. :heart:
Sano, että vaikka menis kaks viikkoa ylikin, ei nelikiloseks yllä.

Oli niin helpottavaa nähdä omin silminkin, että ei siellä haaruvälissä mitään roikkuvia näkyny. Tai sit on todella pieni vehkeinen kaveri. :D
 
moro!

iso kiitos vatsakipuvastauksistanne!! eiköhän tuo yöllinen ylävatsakipu närästystä ole, kun siitä aiemminkin oon kärsinyt, mut en tässä muodossa. pitää nappailla vähän rennietä, jos sillä pääsis tuosta.

meilläki äippäpaketin makuupussi ihan fine pesunkin jälkeen.

ja heräsin sitten äsken yllätyksekseni äsken yli kahden tunnin tirsoilta :D tästä koneelta ku läksin, niin ei muka yhtään väsyttänyt, mietin vaan, että vähän oikasen tohon kissan viereen. joten pakko alkaa laittaa herätyskello päälle, jos on vieraita tulossa, tms., että varmasti on tällä planeetalla silloin, kun tarvis on :LOL:

tsah, näkyillään!
 
Heips kaikille!
Yhtenä kappaleena vielä täälläkin ollaan.. Vauva punkeaa itseään ihan mielettömästi, sattuu oikein! Ja hikka tuntuu olevan joka päivä monta kertaa..:D

Sipe81: ole ihan huoleti noiden paikkojen lyhenemisen/kypsymisen kanssa. Oletko ensi- vai toissynnyttäjä? Itse olen ensisynnyttäjä, mutta jo rv28 jouduin supistusten vuoksi äitiyspolille, jossa todettiin kohdunkaulan pehmentyneen ja lyhentyneen sentillä.

Sen jälkeen juoksin 1-2 viikon välein kontrolleissa, kohdunkaula lyhentynyt koko ajan pikkuhiljaa. Mulla sitä on mitattu ultralla, jolloin saa kaikkein tarkimman tuloksen.

Viimeksi mulla ultrattiin kohdunkaula 33+0, jolloin se oli ultralla reilu 2cm(silloin saa kokonaispituuden) ja sormella kokeiltuna n. 1cm. Nyt on 35+2 ja vauva edelleen sisällä. Ja mulla tosiaan jo noi varhaisilla viikoilla oli paikat lyhentyneet. Eli ei se tosiaan mitään kerro, että vauva just sieltä syntyis.. Ja jos sinulla on tehty vain käsikopelolla tutkimus, niin siihen ei välttämättä voi luottaa niin hyvin. Otat vain rauhallisesti, niin vauva pysyy masussa, nimimerkillä monta viikkoa lähes makuuasennossa ollut :/ Viimeksi neuvolassa vauva oli kiinnittynytkin jo synnytyskanavaan, mutta eipä ole vielä syntynyt.
Lääkäri olis ens tiistaina rv 36+0, odotan todella jännityksellä sitä :D Jokohan päälaki näkyy?

Janosta täällä on ollut myös puhetta, minua janottaa koko ajan muttei pissaa hirveästi tule :/ Johonkin siis kerää nestettä. Noo, jospa ei mitään vakavaa...

Jaksamisia mammoille, huomiseksi on luvattu lämmintä ainakin tänne! :wave:
 
Olikohan se lääkäri tänää niin kovakouranen, et sai jotain lisää aikaseks: tunnin nyt tuntunu tuolla alhaalla sellasta jomotusta ja kipua. Ei supistele, mut särkee jotenki. Ja jos tekee äkkinäisen liikkeen, ni tuntuu et koko alakerta irtoo.
 
Moikkamoi!

Myös täällä janottaa jatkuvalla syötöllä. Vesi on ihan paras ja sitä kuluukin monta lasillista päivässä ja yöllä vielä vessareissuilla lisää :D Tuntuu, että on lasi kädessä nykyään koko ajan. Eilen käytiin kavereilla kylässä ja heillä oli tarjolla ihanaa sekoitusta appelsiinimehusta ja Spritesta jääkaappikylmänä :p Taisin löytää uuden hellepäivän herkun - enää puuttuu ne hellepäivät ;)

Kahvia join ennen viitisen kuppia päivässä, nykyään menee yhdestä kahteen.

Paljon synttärionnitteluja sekä neitiperholle, että jo huomiseksi Lillille/b] :flower: :flower:

Mä kans juttelen vauvalle pitkin päivää kaikenlaisia juttuja ja joskus lauleskelen. Sitten mies käy vielä töiden jälkeen höpisemässä sille omat juttunsa. Elmeri varmaan ajattelee, että olisivat joskus hiljaa, että hän saisi olla rauhassa :D
Pieni ressukka on vielä kahtena aamuna herännyt herätyskellon soittoon. Koko yön on ollut ihan hissukseen nukkumassa ja samantien kun kello on soinut on tullut potku kylkeen. Varmistanut äiskänkin heräämisen =)

Äsken tuli postista Carriwellin imetysliivit. Täytynee lähteä sovittamaan.

kaneliomena ja Elmeri 36+2
 
Moi vaan! :wave:
Kuulumisia taas pitkästä aikaan.
Eilen oli neuvola ja tässä hieman listaa.
Rv:34+0
Painonnousu ed.käyntiin 250g/vk (raskauden alusta +2,9kg)
RR: 134/68, kun edellisellä käynnillä 108/72. Mutta hoitaja sanoi että ok. Itteeni hieman ihmetytti tuollanen nousu ja lainasinkin kotiin mittarin ja nyt se on ollut siinä 111 paikkeilla yläpaine,sillä laitteella.
Valkuaista hieman, mutta meikäläisellä sitä on ollut aina hieman miten sattuu. Olen joutunut tiuhaan antaan niitä virtsanäytteitä kun on ollut epäpuhdasta. Nyt antoi kotiin testipuikkoja jotta mittailen pari kertaa viikossa seuraavaan käyntiin asti valkuaista. Jos nousee niin heti yhteys neuvolaan.
hemoglobiini 125,eli samaan malliin raudan syöntiä jatketaan.
SV: 34 senttiä ja lapsi poikittain masussa. Ollut nyt jo muutaman päivän ajan silleen, ja haittaa nukkumista jonkin verran. Ihmetteli hieman,mutta sanoi että ensi viikolla kun on äitipolille aika kokomittaukseen niin ne kyllä tutkii sitten ettei istukka haittaa vauvan asennon vaihtamista.

Hieman itse säikähdin vaikka hoitaja kertoi hyvin rauhallisesti asian,mutta aloin miettimään että jos se ei pääse vaihtaan asentoa esimerkiksi napanuoran takia,jos se on kiertynyt jotenkin siihen.... :( en tiiä ....huolestuttaa hieman,mutta täytyy ootella rauhassa sitä tutkimusta.

Kahvinjuonnin olen jättänyt kokonaan pois,kun alkumetreillä yritin juoda mutta maistui sen verran pahalta etten ole viitsinyt yrittääkään. No,cokista juon sitten sen tilalla.

En hirveesti ole puhellut vauvalle,enkä laulanut. Mitä nyt viikonloppuna kotona käydessä soitin pianoa ja siinä lauloin. Jotenkin ei tunnu luontevalta yksin höpöttää vaikka tiedän että se on vauvalle hyväksi. Pari kertaa illalla kun olen mennyt nukkumaan niin olen saattanut laulaa jonkun tuutulaulun.

Kaikki alkaa olemaan valmista kotona vauvan tuloa varten,että ei tässä muutakuin synnytystä odotellessa. Kyllä se jänskättää,mutta ei pelota.
T:Hansu27
 
heippa :)

Onnea kaikille synttärisankareille :)

Mulla itselläkin tänään synttärit.

Huomenna pitäisi lähteä pojan kanssa kaksin asuntovaunulle virroille. Vähän jänskättää toi ajomatka, kun on ollut nyt pari kolme päivää todella rajuja kipukohtauksia vasemmalla puolella mahassa. Lähinnä ninkun oikein mahassa, ei niinkään kohdussa. Vaikka huomaan kyllä että se sinnekin säteilee :( . Täytyy vaan pitää taukoja. Ollaan tosiaan viikonloppu siellä, kun mieskin on töissä koko vlopun.

Parisuhteista on ollut paljon juttua täällä. Mun on kyllä sanottava että mun mies on ollut koko raskauden ajan todella ymmärtäväinen, ihana ja hoivaava. Monella olis mun kanssa menny jo hermo, mutta ei mun miehellä. Vaikka on ollut näitä henkisiä ongelmiakin niin silti on kestäny mua. Että olen kyllä löytäny aikas ihanan miehen :heart:

Nyt on Masan huone valmis. Tapetit, boordit ja kaikki valmiina. Sängynkin petasin ja ostin eilen siihen päiväpeiton. Ihana katsella tota huonetta, nyt sais Masa sitten syntyä :heart:

Masan kotiutumisvaatteet on kans pakattu. Ajattelin oman sairaalakassin pakata sitten kun tullaan vaunulta.

Osaako joku minua tyhmää hiukan valaista :ashamed: , minkä takia mun sokerit nousee älyttömän koholleen kun syön hedelmiä, mutta kun syön karkkia niin ne pysyy ihan normaalina?

No niin, nyt meen tekeen eväitä rakkaalle miehelleni

salah ja Masa 33+3
 




Siin on mun masua! Viikkoja on kuvassa 35+4 eli tasan viikko sit otetut kuvat..

Synttärionnittelut sankarille!
Tulin äkkiä piipahtaan, saunaan olin kyl matkalla.. mut jäin sit tähän.. Hirveesti ootte taas jutellu, joka pvä oon käyny lukeen mutten oo jaksanu kirjotella..

Kahvista ootte puhunu, ite juon n. 3 kuppia päivässä, joskus enempi, joskus vähempi..

Viime yö oli aivan tuskaa, oli semmosta supistaa, ei supista, supistaa torkkumista, kauheita menkkakipuja yms.. Harjottelua synnytykseen vissiin.. Tuskinpa tää vauva on täältä vielä hetkeen tulossa, vaikka 3pvän päästä oliskin jo täysaikainen! kai?.. :) Kyllä alkaa kaverilla olla voimaa, mulla on oikein masu kipee kun on niin kova melskaan ja tunkeen peppua ylöspäin..

Enpä muista mitä piti taas kirjottaa.. Kiitti dementtia :LOL:
Nyt saunomaan! (saisko sillä suppareita aikaseks)

katham ja poitsu rv 36+4 :LOL:
 
Pikaisesti vaan kirjoittelen, että onko muilla tällaista ihme "ahmimishäiriötä" näin loppuraskaudessa, että tuntuu että koko ajan pitäs jotain syyä!?!? :kieh: Oon kyllä yrittäny syyä tosi terveellisesti, esim. hedelmiä, hapankorppuja, vihanneksia jne, mut silti ärsyttää ku 5 min. välein huomaa syövänsä jotain... :kieh:

Kahvinjuonnista: Mä juon yleensä 1-3 kuppia kahvia päivässä.. ilman aamukahvia ei päivä lähe käyntiin.. :p

Mies lähti käymään pojan kanssa kavereitten tontilla, joten vois mennä suihkuun, ku kerranki saa rauhassa käyä.. :) Mahoton elämä taas tuolla massussa menossa, oisko lienee pikkusella iltajumpan aika!? :heart:

Ainiin, huomenna on rakkaalla miehelläni synttärit, täytyypä muistaa se vielä aamullaki.. ;)

Annilia & Nuppu 35+3
 
En saa unta kun supistelee ja jänskättää huominen synnytystapa-arvio... tulinpa siis tänne istuskelemaan.

Tein tuon laskurin painojutun ja muutaman kilon enemmän sen mukaan olisi saanut jo tulla, mutta mua ei haittaa vaikka ei tulekaan. Esikoisesta tuli 15 kg ja tästä on nyt tullut joku 7. On huomattavasti keveämpi olo, paitsi nyt ihan viime päivinä vatsa on tullut niin kireäksi palloksi, etten tiedä miten päin olisin! Tuntuu että poksahtaa!:)

Valikoin vauvan kotiintulovaatteet; lyhythihaisen valkoisen bodyn, jossa on harmaita tähtiä, valkoiset potkuhousut, sitten turkoosin velourpotkupuvun, valkoisen myssyn ja lapaset sekä lämpimän nutun. Sitten otetaan vielä peitto mukaan jos on kylmä.

Meinaakos joku kestoilijoista aloittaa jo synnärillä? Mä ajattelin että mitä jos vaan ottais omat mukaan ja mies sitten veisi niitä kotiin pesuun... mitenköhän mahtaa sairaala suhtautua? Pojan kanssa aloitettiin kestoilu kun päästiin kotiin. Nyt on vaan kamala ajatus, että pukisin pienen vauvan kertisvaippaan :ashamed: En pysty! :x

Ajatus vähän pätkii, ei muista mitä piti kirjoittaa... tulen sitten huomenissa kertomaan äippäpolikuulumiset:) Hyvää yötä kaikille!
 
Siis oikeesti, kohta alkaa olla mein (elokuun) alkupään vauvat jo täysaikasia ja valmiita syntymään.. siis muutaman päivän päästä :eek:

Kyllä menee aikaa nopeesti..

hedelmistä miun mielestä suositus on 3 hedelmää / päivä, jos sokerit heittelee (ja varmaan muutenkin) onhan niissä hedelmäsokeria ja saa sokerit sekaisin varmasti jos paljon syö..

Kantorepusta kommentoijille kiitos vinkeistä, täytyy mennä tutustuu ajan kanssa noille baby idean sivuille.

Nyt sohvalle

Äiti lpr 36+2
 
Huomenta.
Ihan hyvin nukuttu yö takana, yskä vaan melkeen kadonnut ja vaihtunu yön aikana kunnon räkätautiin.. :x Paska, jos tässä korvatulehdus iskee eikä varmaan antibiootteja saa syödä?! No, tärykalvot puhkeavat sitten itsekseen ja ehkä paranevat, piru vie että se sattuu!!!! :'(
Nimim. korvatulehduksia 2kk:n iästä asti... :|

Onko täällä muita jotka tunnustaa että hedelmiä tms terveellistä tulee syötyä todella harvoin? :ashamed: Ite oon koko lyhyen ikäni ollu huono syömään hedelmiä, kasviksia ja vihanneksia, mitä nyt välillä tulee kausia jolloin syön lähes koko vuoden edestä niitä. :kieh: Mutta ei siis kovin hyvä että noita tärkeitä vitamiineja ei saa mistään......liekkö siitä johtuu sit tuo ainainen huono hb.

Tänään tulee taas jotain asunnon katsojia käymään, huoh. Ei sitte vissiin ottaneetkaa tätä kämppää ne jotka kävi sillon aiemmin katsoo, vaikka sanoivat että ottavat.. noh, mikäs siinä. Täällä meijän pikkukaupungissa on tänään ja huomenna kesän kohokohta: torimarkkinat :LOL: Sinne siis, ja säkillinen metrilakua ostamaan :p

Me alotetaan kestoilu vasta kotiuduttuamme, ei jaksa omia raahata sairaalaan mukaan, ja kun mieskin näillä näkymin jää sinne (jos saahaan perhehuone).. toivottavasti kestoilu ois meijän juttu, onhan nuita sen verran tullu hankittua&ommeltua ja pää on tietoa täyteen tankattu että harmittais jos kaikki työ ois turhaa :LOL:

Onko kukaan hankkinut/löytyikö valmiina kapaloliinaa/-vaatetta? Itse kiinnostuin tuosta Miracle Blanketista: http://www.babyidea.fi/nukkumisesta/miracleblanket.html .. Ois varmaan hyvä?

Hmm.. jos yrittäis viel nukkua..

Upp3 ja vilkas Mötky 35+3
 

Yhteistyössä