~~~~ELOMASSUT HEINÄKUUSSA~~~~

neitiperho, mieki jännitin lääkärille menoa ku olin kuullu näitä nyrkkijuttuja mutta eipä se onneksi muuta tehny sen nyrkin kanssa ku paino sitä tuota alakertaa vasten ja kai tunnusteli että ottaako ne luut vastaan nyrkin molemmin puolin vai ei:D kyllähän se tietysti muuten sitte rengotteli niitä paikkoja ja kokeili niitä luita mut ei ollu mun mielestä paha joten uskoisin että voit ihan hyvillä mielin mennä lekurille!
 
moi taas kaikille :)

Onnea hirveän paljon kiia08 :)

Neuvolassa on taas käyty
rv35+1
verenpaine 110/78
paino +1000/vko (tähän asti siis 7 kg)
turvotus +
sf 33,7 (ja edelleen yläkäyrillä mennään)
sydänsyke + ja liikkeet ++

Kaikki siis ok, sokerit kylläkin on taas kohollaan koko ajan, joten kyllä se mun neuvolantäti sitä mieltä on ettei ne kyllä taida antaa sen mennä laskettuunaikaan asti. Sopii mulle, on niin tönkkö olo koko ajan. Yöt valvoo, aamut huimaa ja on huono olo ja loppupäivän supistelee tai muuta yhtä kivaa. Nyt täytys huomenna raahata itsensä verikokeisiin, kun esikoinen oli keltanen ja joutu sinne valokaappiin valohoitoon. Ne mielellään kuulemma ottaa kuukautta ennen laskettua aikaa verikokeen missä sitten saattaa selvitä onko tuleva vauvakin altistunut sille.

Nyt jäi mun neuvolatäti kesälomalle neljäksi viikoksi, eli tulee takasin sillon kun mun laskettuaika on. Oli ihana kun se sano, että luultavasti nähdään seuraavan kerran vauvan synnyttyä.

onpa ulkona kurja ilma, vettä vaan sataa. Mietittiin tossa pojan kanssa että pitäiskö pyykkien jälkeen lähtee ajeleen ideaparkiin. Pitäis käydä ostamassa taas vaikka mitä. Jotenkin toisaalta on niin sellanen kurja olo, ettei tiedä jaksaako sitä.

Voimia kaikille

salah ja masa 35+1
 
Onnea Sylin täydeltä vauvansa saaneille:) :heart:

Kauheasti teille on taas tapahtunut, kun en ole hetkeen päässyt koneelle. Vähän oli ikäviäkin joillekin sattunut :hug:

Tuosta nyrkkitestistä; mulle tehtiin se esikoisesta kahdesti ja nyt tässä toisessakin pari viikkoa sitten, eli onhan se ihan normaali käytäntö... onneksi se ei kestä kauaa kuitenkaan:) Sitten taivutteli myös häntäluuta, että joustaako se.

Mun olo on mennyt tosi kurjaksi viime päivinä, pariin viikkoon en ole enää saanut nukuttua kuin ehkä tunnin yössä ja sitten on päivät ihan kurjia, itku tulee kun ei mitään jaksa tehdä. Mies jäi lomalle, mutta on nyt jo ihan hermona kun ei kestä olla meidän kanssa kotona.. tiuskii pojalle koko ajan ja siitäkin mulle tulee paha mieli. Ei yksivuotiaan tarvitse mun mielestä aikuiselta kuunnella koko ajan sättimistä ja tiuskimista. Varsinkin kun poika on kipeä kun niitä hampaita tulee nyt yhtäaikaa neljä ja varmasti särkee :(

Minä olisin ihan valmis jo synnärille. Ensin olisi kuitenkin kiva vähän nukkua... tästäpä tuli tosi aurinkoinen viesti, anteeksi valittamiseni :|

Vib 37+4
 
Kovasti onnea kaikille jo vauvansa saaneille

Nyrkkitestistä: minäkin olin kuullut siitä "kauhujuttuja", että on suunnilleen koko nyrkki työnnetään sisään, "hakataan" luita jne. ja että on kipeä ja kamala toimenpide. Jännitin koko ajan, että milloin se lääkäri sen tekee, mutta eipäs tehnyt. Sisätutkimuksen teki ja tunsi kyllä, että lantioluita kokeili, mutta ei se sattunut mitenkään. Joten tuntui ihan normaalilta sisätutkimukselta, olin tosi positiivisesti yllättynyt :)

Huh, loppuviikoksi on luvattu helteitä, ei kyllä juurikaan kiinnostaisi. Vaikka sateet välillä tympäisevätkin niin mukavampi niiden kanssa on olla kuin kamalalla helteellä.

Mielialan vaihteluita on alkanut tulla täälläkin, oikeastaan ensimmäistä kertaa koko raskaudenaikana. Vaikka meillä meneekin miehen kanssa tosi hyvin, niin jostain syystä olen alkanut kääntyä sisäänpäin, haluaisin olla yksin ja rauhassa. Miehelle tulee kiukuteltua ihan suotta ja ehdotinkin jo hänelle, että lähtisi serkkunsa luokse nyt hänellä alkaa loma. Ei kuulemma lähde. Toivottavasti tämä on vain nopeasti ohimenevää hormooniheittelyä tai jotain.

Lauren 38+2
 
hurjasti onnea kiia08 pojanpallerosta :heart:

ja kyllä minäkin hieman kateellisena näitä uutisia luen :D mutta onneks tuntuu vähän kaikilla olevan jo malttamattomuutta ja muuta ilmassa, ihan sama täällä, haluis niin jo nähdä kuka tuolla masussa on majaillu =)

neitiperho mulle muistaakseni esikoista odottaessa lääkäri just katto ihan ulkopuolelta ja päältä sen nyrkkinsä kanssa että mahtaako mahtua, jos ois sit tonne sisälle yrittäny tunkee niin kyllä oisin varmaan juossu kovaa karkuun ilman housuja :D

yöllä taas supisteli mutta ei tarpeeks kipeesti.... ja vettä vaan sataa, onneks loppuviikolle on luvattu aurinkoista, pääsen maalaan leikkimökin loppuun

eliisa ja pikkuruinen 37+5
 
neitiperho
No mä "jännityksellä" odotan mitä tuleman pitää...pari tuntia armon aikaa. Jospa nyt ennen sitä hakisin meille kasan mansikoita ja hankin elämää suuremman närästyksen vaihteeksi niiden avulla. Paree ettei nyt hirveesti kuitenkaan ronki, meillä kun edelleen Iines-Eetun kanssa sopimus, että ensi viikolla aletaan sitten tosissaan miettimään sitä ulos tuloa, ei ennen sitä. Ensin isi ja äiti viettää laatuaikaa kylpylässä :D Tosin ellei tässä nyt ilmesty joku vapaaehtoinen tosiaan kantamaan tätä mahaa siihen laskettuun aikaan asti :LOL:
 
Onnea Kiia08 pienestä prinssistä :heart: Ae:lle voimia!
Väsyttää |O Sain klo3 yöllä raivoisan suonenvedon oikeeseen jalkaan ja pakko oli nousta sitä vääntään vastaan. Kun se helppas niin pissalle ja sitten en saanutkaan unta :headwall: Ja mahassa on möykätty ilta seitsemästä asti :| Nukahdin ehkä vasta viiden kieppeillä kunnolla ja kello soi 7.00 kun neuvola oli 8.00 :kieh:
Neuvolassa kaikki hyvin ja hemppa oli 146! Jotain ihan käsittämätöntä, en siis ole aikaan syönyt rautaa. Paino sama kun viimekskin, yhteensä tullu 10 kiloo. Sf mitta oli sama kun viimeset 3 kertaa eli 32? Vaikuttaako mahan laskeutuminen siihen? Eli nyt mennään keskikäyrän alapuolella vähän. Pieni vauva niinkun kaikki sanoo..Mutta tosiaan ehtiihän se nyt kasvaa vielä paaljon jos viihtyy yli LA:n niinkun pelkään :snotty: Ja tosiaan oli mullakin sijainen kun oma terkka lomalla, eli kokeili ja kokeili ja pyysi toisen terkankin kakeileen että onko se vauva nyt pää alaspäin vai miten. Kyllä se RT:ssä oli, mutta ei ole vielä kiinnittynyt :headwall: Jotain tän suuntasta veikkailinkin, höh! Eli ei taida meillä tällä viikolla olla luvassa synnytyksiä
:|
Emeelia meilläkin isäntä HD-ihmisiä, omaa pyörää ei tällä hetkellä ole mutta joka päivä kuulen uhkauksia että talliin sellanen tulee.. :D Mikäs siinä ihaniahan ne on :heart:

Ainiin, aamupäivä ällötykset palanneet, jipii! Naama kalpeena maannu sohvalla ja mitään ei tee mieli syödä! Kun painoa tullut vaan se 10 kiloa ja vauva käyrän alapuolella, terkka kysy että muistanhan syödä..Siis, juu kokoajan suu käy ellei ole paha olo..Jotenkin jäi vaan kaikiuun tonne pääkoppaan noi sanat..Ei kai nyt kukaan tässä tilassa ala laihduttaan..

f + kiinnittymätön ja joulukuussa syntyvä p 38+2
 
Moro!

Äitipolilla käyty ja tosiaan uskon olevani niitä joulukuussa synnyttäviä! MRR!! :kieh: :headwall: :headwall: Pännii!!! Ei siis merkkiäkään pehmentymisestä tai muusta. Turhaan siis supistelee koko ajan kun eivät vaikuta muuhun kuin mun olemiseen ja tekemiseen. Mitää ei voi tehä kun supistaa ja ottaa välillä kipeääkin mutta mitään ei tapahdu silti. Nyt pitää siis alkaa tekemään kunnon aikataulutettu ohjelma viideksi viikoksi (3viikkoa LA:han ja kaks viikkoa siitä yli) niin menee aika nopeaa.

Painoarvion teki ja mun mielestä meni mettään ja pahasti, arvioi että olis nyt 2,7kg mutta eipä tämä niin pieneltä tunnu. Kuopus oli syntyessään pari päivää yli 3830g ja tämä on mielestäni aika samankokoinen. Eipä siinä, kyllä mulle kelpais pienempikin vauva mutta täällä kun annetaan mennä niin helposti yli niin pelkään että käy kuin esikoisen kohdalla että sitten "huomaamatta" onkin niin iso että ei mahdu syntymään ja leikataan. Suonikohjuista ei piitannu mitään, "käytä tukisukkahousuja" oli ohje. Täällä kyllä sairaalassa nuo lääkärit on jotenkin koppavia, muu henkilökunta aivan ihania! Olisittepa nähnyt kuinka ylilääkäri saapui äitipolille! Niinkuin kuninkaalle oltais avattu ovia kun tämä seisoi nenä kattoa kohti ja odotti että se sihteeri/kätilö mikä olikaan avasi sille oven.

Ens viikolla neuvola ja aion ottaa siellä tuon painon puheeksi. Jospa ne siellä seurais sitten vähän miten käy.

Nyt pukemaan tenavat ja lähetään shoppaileen. Pitää koittaa piristää itteään ees jollain!

Mammaliini83 ja Api tasan 37
 
heippa tännekin...

meillä kans..valvottu yö takana...taas supisteli ja kokeilimme noita akupisteitä, jotka kyllä kovensivat suppareita ja tuntuivat enemmän tuolla kohdunsuulla, mutta eivät kyllä käynnistäneet synnytystä... :(
nyt aamun ollu menkkajuilintaa ja kovaa hartiasärkyä...pitää varmaan pyytää miestä hieromaan hartioita...jospa vähän auttais...
mitähän mun piti muuta...

ai niin Onnea Kiia08 pojan johdosta!!! Ihanaa..paljonkos sulla oli viikkotilanne ja minkä kokoinen mussukka tuli?
ihan normaalistiko lähti? vai leikattiin vai miten?? kerro kaikki...


ajatuksin AE ja Vilhokki 37+5 tai 39+5
 
ai niin sellainen unohtui, kun kaikki puhuu noista joulukuisiin kuuluvansa..niin mulla sellainen positivinen asenne, että kunhan syntyy tälle vuodelle niin kaikki HYVIN!!

tympäsee vaan ne kommentit että "etkös sinä vieläkään ole jakautunut" yms...olen vaan tokaissut takaisin, että "näkeehän sen etten"

Synnytyskään EI pelota yhtään..kun tietää että kaikki kivut loppuu siihen kun Pikkuinen on maailmassa, ja se on se ihana palkinto kaikesta kivusta...kun tietää että se kipu ei tapa... :heart:
 
Onnea pienestä pojasta Kiia08 :flower:

Ja olikos se Ae:nkin lapsi satuttanut? :hug:

ecculle myös voimia :hug:

Mulla oli eilen neuvola. Hb vieläkin suht alhainen (114) vaikka rautaa syön. SF 33cm. Painoa +800g /vko. Pissa ok. Sydänäänet 130. Kätilö (todella kokenut) veikkasi mahan muodon, linea negran ja sydänäänten perusteella poikaa, niinhän se ultrakin silloin aikanaan vähän valotti... =)

Kätilön arvion mukaan vauva "ei ole mikään ihan pieni" ja siitä tuli puheeksi lantiomittaus joka mulle tehtiin esikoista odottaessa. Papereista ilmeni ettei se mun lantio tosiaan mikään ihan väljimmästä päästä ole, vaan juuri ja juuri riittävä... Nyt mulle sitten varataan aika äitiyspolilta kahden viikon päähän eli rv 39 (ellen ole synnyttänyt) ja siellä sitten asia tutkitaan perusteellisemmin ja päätetään sitten että käynnistetäänkö ennen la:ta tai jotain... hiukan jännittää...


 
On alkanut minullakin olemaan kaikenlaista pientä, tosin ei kyllä minusta supistuksia ole, mutta erilaisia kolotuksia sun muita. Parina viime päivänä on vähän väliä saanut rampata vessassa, mutta öisin kyllä saan nukuttua yli kaksikin tuntia putkeen.
Äsken kävin pyörällä kaupassa ja se on alkanut käymään noihin nivustaipeisiin ja sieltä jäytää. Alaselkääkin on alkanut taas jäytämään ajoittain.

Mullakin on noita mielialanvaihteluita, mutta se johtuu paljolti kyllä tuosta miehestä, joka ei ymmärrä minua alkuunkaan. Se ei halua muuta kuin nukkua kotona, tosin tekeekin paljon töitä, että nukkua sen täytyykin, mutta voisi se joskus tehdä jotain minunkin kanssa. Meidän pitäisi käydä katsomassa ja ostamassakin ruokaryhmä, mutta ei tuo suostu kauppaan lähtemään ja en saa sitä edes ruokakauppaan mukaan. Onneksi on mun vanhemmat, jotka kuskaavat kyllä minua tarpeen mukaan.

Noista pyöristä ja autoista, niin meillä on pihalla Oldsmobile vm.81 ja harrikka, jonka vuosimallista ei tietoa, niin ja tallilla miehellä on vielä Ural, joka ei kylläkään ole tällä hetkellä kunnossa, ehkä sen joskus saa liikkeelle. Ja ei nuo autot tuohon jää, kun mies on kuljetusyrittäjä niin isojakin autoja löytyy.
Elikkä meillä on miehellä autot ja pyörät ja mulla koirat :D

Lauren-78: Onneksi olkoon viime viikonlopusta, teillähän meni hyvin Ylivieskassa.

shihtzu + pikku apina 37+1
 
Onnea vauvautuneelle Kiia08:lle! Kaikkea hyvää teille :flower:

Eilen oli neuvola ja kaikki oli ok. PAITSI että neuvolatäti sanoi nyt tällä kertaa, ettei näytä siltä, että vauva ois ihan pian ulos pyrkimässä ja käski varautuun että menee yliajalle. :kieh: Juu.. ELI MIEKIN TAIDAN LIITTYÄ SITTEN SINNE JOULUKUUSSA SYNNYTTÄVIEN ELOKUISTEN KERHOON :wave:
Että ottaa päähän. Toivottavasti terkka ois väärässä ja vauva syntyis vaikka ees ihan vähän ennen laskettua päivää...

Ystävälläni on tänään laskettu päivä. Jänskättää hänen puolesta =)
 
Hellou!!

Neuvolassa käyty jälleen:
rv 38
paino +500g yht. 18.9 :kieh:
turvotus +
RR 113/81
pissa puhdas
hb ei otettu ku viimex oli nousussa ja syön rautaa loppuu asti!
sf 36.. yläkäyrällä..
rt
syke 155 liikkeet ++

JA SE TERKKA OLI SITÄ MIELTÄ VAUVAN PÄÄ EI ENÄÄ HIRVEESTI LIIKU!!!!!! ONKO TUO MERKKI ETTÄ VAUVA MEINAA SYNTYÄ JOSKUS :D ??? Tosin tää sama terkka ei viime viikolla löytäny koko päätä, et en sit tiiä voix tohon luottaa :LOL: .. mutta viimex pää oli hirmu ylhäällä ja nyt ois siis alaspäin menossa =)

Kauheesti alkanu jänskättää, hyvällä, tuo synnytys!! siis jotenkin miule on iskostunu päähä, et ens viikolla en mee enää neuvolaa.. toivottavasti en pety hirveesti jos kuitenkin sinne joudun raahautuu.. en tiiä miksi oon sitä mieltä et vauva syntyy viikon sisään.. toivon vaan.. tosin vauva kyllä aiheuttaa miulle ihania alapään tuikkivia/vihlovia kipuja päällään, että voishan tuo samalla periaatteessa puhkasta ne kalvot.. no katotaan nyt..

Vai nyrkkitestiin joutuu neitiperho :D , toivottavasti pystyt kävelee siellä tallinassa sitten :D , tosin kannatteleehan se vesi!! ja mie voisin liittää kans oman puhelin numeron tohon siun ilmotukseen!! ei nappaa enää yhtään tää olemus.. Ja neuvolassa se terkka sano et joku äiti oli rv 30 ja manannu et hän ei kyllä haluis luopuu tästä mahasta.. pah.. 10 vk eteenpäin sillekkin, ni ihan varmaan haluu eroon :D

vitsin vitsi, ku pitäs siivota kotona, mut ei jaksa.. taidan huomenna ajaa miehen ja poitsun pihalle heti aamusta ja alkaa jynssäämään, synnytyksen toivossa!!

Viime yönä kyllä heräsin pari kertaa, ihanku ois vähän koskenu alamahaa.. mut hyvin vähän, koska nukahin aina uudestaan!!

Eiköhän tää riitä tällä erää!!

Jaksetaanhan vielä vähän aikaa!!!! B)

Äiti lpr 38
 
Kiialle Oikein paljon Onnitteluita pienestä pojasta :flower: :flower: Nyt alkaa tosissaan jännittää joka kerta tulla tänne katsomaan onko joku jo palannut käärön kanssa kotiin.

Joku kirjoitti lukevansa Himoshoppaajaa ja vauvaa. Pitääkin käydä tänään tsekkaamassa kirjakaupassa. Viimeksi kun kyseisen teoksen näin, niin sitä oli vaan englanninkielisenä versiona ja siitä saakka oon vesi kielellä odottanut suomennosta :D

Tsemppiä neitiperholle lääkärille! En minäkään oo edes kuullut tuosta nyrkkijutusta. Mulla kokeiltiin paikat sisätutkimuksen yhteydessä ihan parilla sormella ympäriinsä painelemalla.

Tänä aamuna tuli ensimmäiset kivuliaat supistukset koko aikana ja muutenkin tuota menkkakipua on ollut nyt enemmän kuin yleensä. (Hierottiin eilen illalla jalkapohjia, voiskohan tulla vaikutuksia vasta noin pitkän ajan päästä ;) ) Lisäksi eilen kirjoitin tästä massiivisesta valkkarin tulosta... Yöllä heräsin sitten siihen, että sisäreidet oli pitkältä matkalta ihan limaiset :x

Nyt voikin toivotella herkullista päivänjatkoa kaikille :D Parin tunnin päästä neuvolaan.

kaneliomena ja Elmeri 38 tasan
 
Ai niin joo, mullekkin se kätilö sanoi vauvaa tunnustellessaan ettei pää liiku enää paljonkaan ja että vauva on tosi alhaalla. Noista alavatsan vihlonnoista hän sanoi että johtuu siitä kun vauva tunkee alemmas ja yrittää liikutella päätään niin vihloo koko alavatsa. Ja ne kohdunsuun nipistelyt on just sitä paikkojen kypsymistä... Mutta olen kyllä siinä käsityksessä ettei se mikään kirjoittamaton sääntö ole että vauva syntyy pian... Mulla on ensi viikolla lääkäri ja silloin sitten tietää mikä se kohdunsuun tilanne on, mielenkiinnolla odotan... =)
 
Onnittelut vauvan saaneille!

Täällä edelleen mökkeillään, mutta huomenna pitää palata kaupunkiin lääkäriin. Toivottavasti en joudu myöskään mihinkään nyrkkitestiin. Kuulostaa ihan kamalalta! :eek: Tämä kersa ei ole kyllä kiinnittynyt mihinkään. Juuri äsken möyri niin, että tuntui, että välillä yritti tunkea ulos alavatsasta, välillä ylhäältä, sitten vasemmalta ja sen jälkeen oikealta. Jos se lääkäri kysyy, että miten päin vauva on, niin mitä siihen vastata? Pelkään, että vauva kietoutuu napanuoraan, kun niin kovin pyörii. :| Mutta joulutonttua täälläkin odotellaan! :xmas: Jos lääkäri sanoo huomenna muuta, niin en usko. ;) Täällä on myös välillä todella inhottavia alavatsan vihlontoja, jotka säteilee selkäänkin. Eli ehkä vauva kuitenkin poraa jotain reikää alaspäinkin eikä vain sivuille?? Toivotaan.

Marikki ja pikkuinen 36+0 :heart:
 
Paljon onnea Kiia08 pojasta!

Tänään aamupäivällä oli tosi tuskaset oltavat, alavatsa ja -selkä ihan tulessa! Rakossa tuntui myös tosi kovaa painetta, hyvä ettei pissa tullut välillä housuun vaikka juuri oli pari tippaa käynyt punkemassa pönttöön :)
Tunnin verran kesti, sitten helpotti. Mutta oli aika kaameeta... Laitoin miehellekin viestiä töihin, hän käski ilmoittamaan heti jos lapsivedet alkaa lorahtelemaan :) Mutta ei ole lorahdellut.
Tuo kipuilu sai taas tajuamaan että lähtö voi tulla ihan koska tahansa... Iik!
Noita alapään vihlaisuja on myös ollut paljon, nimenomaan tuolla jossain kohdunsuun uumenissa tuntuu. Mutta mikäs siinä jos nekin kerran paikkoja kypsyttelevät :)

Torstaina taas olisi neuvola, taidan pojan jättää suosiolla kummitätinsä hoiviin. Olisi kiva keskustella kätilön kanssa vähän enemmän, viime käynti jäi pojan karjumisen takia tosi pikaiseksi...

Lilli ja Tiitti 37+6
 
Heips kaikille!

Täällä tuli 37+0 täyteen tänään B)
On tää sitten kummallista.. Jo 28 viikolla todettiin paikkojen pehmentyneen ja lyhentyneen huolestuttavasti ensisynnyttäjälle ja siitä lähtien oon lepäillyt ja ollut saikulla.
Supistuksia ja kovia kipujakin on ollut, ja vauva edelleen mahassa.

Vauvan pää oli kiinnittynyt jo yli 2 viikkoa sitten neuvolassa ja 1,5 viikkoa sitten oli siis kohdunkaulaa sentti ja sormelle auki. Kummallinen limapötkökin tuli wc-paperiin muutama pv sitten..SILTI EI OLE TAPAHTUNUT YHTÄÄN MITÄÄN :eek:

Mulle on niin monta viikkoa sanottu, että ei mene enää kauaa, ja olen pelännyt ennenaikaisuutta..Nyt vauva on ns. täysiaikainen,mutta ei tunnu yhtään, että syntyis edes tällä viikolla.

Eli: näköjään noista "varmoista synnytystä edeltävistä merkeistä" ei voi päätellä yhtään mitään. Itse en ainakaan usko enää yhtään mihinkään, kaikki on mennyt kohdallani ihan eri lailla kuin mitä sanotaan.
Todennäköisesti synnytän yhtä joulukuussa kuin nekin, joilla ei ole mitään kypsymisen merkkejä.. :|

Onnea Kiia08 vauvasta :heart:
 
äiti lpr nauratti tää sun arvio terkan arvioiden osuvuudesta, kun "viimeks ei löytäny koko päätä" :D

kun täällä on näitä joulutonttujen odottajiksi ilmoittautuneita jo vino pino, niin mä urheiluhenkisesti ilmoittaudun samantien tähtääväni 090909:iin :LOL:
bleah, tänään ainaki ihan tyhmä olo :( henki ei kule, ei tuu uni, naama on turvonnu, ei jaksa siivota vaik tarttis, kukaan ei ymmärrä, eikä hemmottele, vinku, vinku...
huomenna vakkarineuvolahoitaja, taidan vinkua sille :D
 
Vauvan tuoksuista arkea kaikille jo omansa saaneille. :flower:

Eilen oli viimeinen neuvola. Tämän raskauden saldo 17kg painoa lisää, aapuva. Ja vauva on aikaisempia pienempi lääkäreiden mukaan. Eli mulla on sitten synnytyksen jälkeen aika paljon varmaan kiloja jäljellä. Th:n kesäloman sijainen kokeili vauvan päätä ja sanoi sen olevan jo niin alhaalla, että ei saa siitä kiinni. En uskonut, koska olin sitä aamulla itse kokeillut. Neuvoin sitten häntä kokeilemaan 10 cm ylempää ja sieltähän se löytyi. Mun vauvoilla kun on tapana laskeutua vasta synnytyksessä.

Ohjeeksi tuli, että ambulanssilla pitää sairaalaan mennä, jos nyt ennen perjantaita menee lapsivesi. Siellä (alapäässä) on vielä niin paljon tilaa napanuoran luiskahtaa esiin.

Terveydenhoitajat eivät kyllä tuota kohdunsuuta kokeile ellei heillä ole myös kätilön koulutusta. Siitä ehkä johtuu erot eri neuvoloiden välillä, yleensä siis neuvolalääkäri katsoo kohdunsuun tilanteen.

Kolme yötä ja sitten ollaan toivottavasti jo tositoimissa. Tänään on supistellut ihan kiitettävästi ja täällä naama loistaa kun Naantalin aurinko. Jokainen supistus edistää sitä perjantain käynnistystä.
Mies aikoi vielä huomenna mennä käymään ylitöissä, pyysi vain kauniisti, että en vielä ensi yönä synnyttäisi. Minustahan se riippuu, joo.

Täällä oli muutamien lapsille tapahtunut hurjia. Niin se oli meilläkin lääkärireissu eilen edessä. Tyttöä oli pistänyt joku ötökkä silmän alle ja puoli päätä turvoksissa ja silmät ihan umpeen muurautuneet. Kolmenlaista lääkettä sitten sai, ja veljeltä kommentit, että sulla on kanamunat silmissä.

Kaikille voimia loppuraskauteen. Kyllä ne sieltä tulee kun aika on....(tiedän, vanha fraasi). Toivottavasti mulla on iloisia kertomisia, kun tänne seuraavan kerran kirjoitan.

Scala rv 38+4
 
Voi blääh täälläkin! :headwall: :headwall: :headwall: Lääkärissä on siis käyty. Ja taitaa tämäkin mamma liittyä sinne joulukuisiin tai jopa huhtikuisiin! Paikat kiinni, kiinteät ja 3 cm jäljellä! Eli rastit on ihan samoissa kohdissa olleet jo viikoilta 10+4 asti! Turhauttaa koko homma, kun toukokuussa olin saikullakin sen vuoksi, ettei lapsi synny ennenaikaisesti. No ei tasan synny, ei. Joten jatkanpa tässä remontoimista, enkä kyllä nyt säästele itseäni yhtään! Ja miehenkin pistän peitonheilutukseen illalla! :headwall: :headwall: :headwall:

:flower: Niin ja onnittelut uusille vauvoille perheineen!
 
Tuhannet kiitokset kaikista onnitteluista!!!

Kiia08:lle PALJON PALJON ONNEA
Ja paljon voimia ja positiivista energiaa kaikille niitä tarvitseville!!!!

Pikaisesti mittoja ja raporttia synnytyksestä.

Tyttö syntyi viikolla 36+2
Paino 2980g
Pituus 47cm

Hyvän kokoinen neiti siis (Esikoinen syntyi 35+2, 2845g/50cm).
Ja reipas viikkoihinsa nähden, esikoinen oli pari ensimmäistä viikkoa unessa kun tämä herää itse nälkään, ottaa katsekontaktia (joskin nukkuu 95% vuorokaudesta) ja on muutenkin paljon paljon valmiimpi tapaus kuin mitä veljensä oli. Tytöistä kyllä sanotaan muutenkin että ovat sinnikkäämpiä, ja toisaalta tässä vaiheessa jokainen viikko on tärkeä.

Miten synnytys sitten meni. Noh,
Tiistai-iltana kymmeneltä alkoi harjoitus-suppailemaan viiden minuutin välein. Täysin kivuttomia, samanlaisia mitä oli ollut jo pari viimeistä kuukautta, mutta tosiaan ihan jatkuvalla syötöllä. Eivät voimistuneet, ja kun googlailin hiukan, siellä sanottiin että oikeat supparit voimistuvat. Harjoitussupparit voivat olla hyvinkin säännöllisiä mutta loppuvat yleensä 3-5h kuluttua.
No yhden maissa nämäkin rupesivat hiipumaan ja ajattelin että niitähän ne oli. Sen verran olin varuillani (kun suvussani syöksysynnytykset nopeutuvat kerta-kerralta, eikä esikoinenkaan tehnyt tuloaan kuin 1h55min). Päätin mennä nukkumaan (mies meni jo aiemmin kun töitä seur. päivänä) ja nukahdinkin, kunnes heräsin kolmelta siihen että taas supisti. Ja nyt oli ekan kerran vähän menkkamaista kivistystä mukana. Lähdin vessaan ja kuului plops ja pönttö oli verestä punainen...

Siinä sitten vetäisin hameen päälle, huikkasin miehelle että mä lähden nyt, soitin taksin rappusissa alakertaan mennessä, heti perään veljen avokille joka oli valmiudessa lapsenvahdiksi, ja sitten Jorviin että täältä tullaan.

Taksiin istahdin Jorvi-puhelun aikana, ja sairaalassa olin 10 myöhemmin. Kätilö otti heti vastaan, tutki tilanteen ja olin 5cm auki. Taksissa oli alkanut supparit yltymään ja nyt olivat jo hiukan kipeitä - ei ollenkaan pahoja vielä, kovia menkkakipuja!!!

Mies tuli varttia myöhemmin, jolloin oltiin juuri siirtymässä synnytyssaliin. Siellä valmisteltiin ja odotettiin että lapsi kiinnittyisi (ei siis olleet kalvot puhjenneet ja pää liikkui vielä vapaana) jotta saadaan spinaali jonka halusin ehdottomasti. Kätilö puuhaili antureitaan yms. ja nyt supparit olivat jo melko kipeitä, olin jo huolissani että ehdinkö saamaan koko spinaalia. Kun kätilö tsekkasi seuraavaksi tilanteen (pyysin että katos nyt missä mennään) ja olin auki 8-9cm. Siihen kätilö totesi että tämä tulee niin nätisti ja vauhdilla että ei puhko edes kalvoja vaan soittaa anestesialääkärin heti paikalle (muut valmistelut oli jo tehty). Ja niin ehdin saamaan spinaalin, n. klo 4.40 ja ponnistaminen alkoi n. 4.55 (en ole saanut vielä synnytyskertomusta) ja tyttö syntyi 05.06.

Todella sujuva ja helppo synnytys. Tällä kertaa tunsin kuitenkin vikatkin supparit ja tuli selkeä ponnistustarve, kun esikoisen kohdalla spinaali oli niin voimakas etten tuntenut yhtään mitään.
Silloin kuitenkin avautumissupparit olivat todella kipeitä (lapsi vesi meni 20.15 josta alkoi supparit, sairaalaan kirjauduin 2035 jolloin olin jo täysin auki - eli koko avautuminen tapahtui ekalla kerralla 20 minuutissa. Nyt kesti pidempään).

Tyttö voi mainiosti, pääsimme normaalille lapsivuodeosastolle, josta siis kotiuduimme ensin lauantaina, mutta sunnuntain bilirubiini (keltaisuus) kontrollissa arvot olivat sen verran kohonneet että olimme vielä su-illan ja yön sairaalassa sinivalon alla josta kotiuduimme uudestaan eilen. Huomenna uusi kontrolli lasten polilla.

Keltaisuus oli enemmän kuin odotettua, ja tällä kertaa en ole ollut siitä moksiskaan. Esikoinen oli yli viikon sinivalossa jota ennen oli ollut nenä-mahaletkuruokinnassa jne. joten tällä kertaa nämä pikku ennenaikaisuusvaivat eivät tunnu enää ollenkaan yhtä pahalta.

Maito on noussut ja tyttö imee innokkaasti, mutta nukahtaa n. 10-15min kuluttua, jonka vuoksi imetän aina vain yhdestä rinnasta kerrallaan ja annan lisämaitoa pullosta. Tässä vaiheessa tärkeintä että vauva saa ruokaa. Olen kuitenkin luottavaisin mielin että imetys vielä lähtee kunnolla sujumaan kunhan neiti vähän vielä vahvistuu (esikoisestahan koko touhu meni puihin nenämahaletkuilun yms. takia - ei oppinut koskaan imemään rintaa vaikka olin pumppaamalla saanut maitoa nousemaankin).

Huh, tulipas tekstiä. Toivottavasti jaksoitte lukea.
 
SK06, kiva kun jaksoit jakaa meillekin tuon synnytyksen!! Ja kiva kuulla et kaikki on lähtenyt hyvin käyntiin!! Onnea vielä!!

Miekin siis haluun jo synnyttää!!!!!!!

Irtosora siis naurattaa miutaki, ku viimex se oikeesti ei löytäny päätä, eikä vauvan sykettä, eikä miun verenpainetta :LOL: .. mut toivottavasti se pää nyt olis siellä alhaalla, ainakin kävely tuntuu siltä :kieh:

Scalalle hirveesti tsemppiä käynnistykseen!!!

ttuklä'


¨'lnvgo9oloppåkojhvcfvjöäljm,bää-ä-ö---

siinä mein poitsun kesäterkut :D
 
Joku kun kyseli mitä merkkejä synnytystä ennen saattapi olla niin...

Esikoisen kanssa ei ollut mitään 'merkkejä', ihan normaalia loppuraskauden raskautta kunnes sitten 3pv ennen laskettua aikaa ihan yht' äkkiä meni vedet kunnolla lorahtaen ja siitä se sitten lähti (supistukset alkoivat tosin tuntua vasta useamman tunnin jäljeen sairaalassa)

Kakkosen kanssa taas tuli sellasta limaa noin viikon ajan ennen synnytystä, että sai ihan kuukautissuojaa käyttää ja itse synnytys alkoi sitten mitättömillä mutta säännöllisillä ja tihenevillä supistusksilla- jotka eivät koskaan äityneet kivuliaiksi... onneksi lääkäri oli etukäteen komentanut että Heti sairaalaan jos supistelee 10min välein, vauva voi tulla nopeaankin kun olin jo pari viikkoa ennen synnytystä pari senttiä auki ja kohdunkaulasta ei tietoakaan...

Nyt kolmannen kanssa kohdunsuu on jo pari senttiä auki ja kohdunkaula pois, syntyisipä jos syntyisipä... phuuh, mä en jaksa enää. Tämä on tosi rassaavaan. :|
 

Yhteistyössä