~~~~ELOMASSUT HEINÄKUUSSA~~~~

Hiphei!!!

Ja onnea bella-lumialle :flower:

Kateellisena luen edelleen :whistle: :kieh:

Amme avautumisvaiheen aikana.. hmm.. miulla oli siinä vaiheessa aika kipeet supistukset ja niitä tuli usein.. se amme oli sellanen mikä tyhjenee itestään, ettei tu liian täyteen ja mie sit ison masun ja isojen tissien kanssa killuin siinä sillee et masun kärki ja tissien käret oli pinnan yläpuolella, ja sekös teki inhottavan olon.. kylmä vaikka ammeessa oli toisaalta ihan hyvä olla.. mutta supistus ku tuli ni oli vähä hankalaa, ku liuku ja valu siinä ammeessa.. et mie en oikeestaa tykänny..

synnytystä ennakoivia juttuja..esikko siis synty rv 41+6 ja sitä edellisenä päivänä lirahteli lapsivettä.. aamulla kun heräsin vessaan, tuli vähän verta ja siitä alko supistukset.. limatulppa tuli sen viikon aikana. mutta koko raskaudessa ei ollu suppareita eikä mitään muutakaan oireita. että se lähti niiku kerrasta !!! hyvä niin!

Äsken käytii poitsun kaa hesessä syömässä ja söin vaan kanasalaatin!! hyvä mie!! mut nyt kotona piti vetää jälkkärix muutama salmiakki :p ..

omaa oloa ei jaksa valittaa enää.. paksu ja kankee, vihloo ja koskee..

TOIVOTAAN ET ALKAS JO KÄYNNISTYY!!!!!! MIE HALUUN!!!!!!!

äiti lpr 38+1
 
Hei vaan!

UPP3:lle verenpaineista.. Mulla on paineet aina hiukkasen koholla neuvolassa mitattuna. Ekassa raskaudessa jopa loppuajasta seurailtiin tarkemmin kun paineet alkoivat kohota loppuraskaudessa. Mitään muita rask.myrkytyksen oireita ei kuitenkaan ollut joten ihan stressiperäistä mulla toi paineiden nousu oli. Nyt tokassa raskaudessa jo tiedän mistä paineiden yhtäkkinen nopea nousu johtuu, liiasta hermoilusta useimmiten. Mun vanhemmilla on verenpainemittari ja kotona mittailen silloin tällöin paineita ja ne ovat aina hyvät, aivan eri luokkaa kuin neuvolassa mitatut. Mun terkkari just painottikin tossa yks kerta että ÄLÄ VAAN MISSÄÄN NIMESSÄ MITTAA PAINEITA LIIAN USEIN PÄIVÄSSÄ!! Siitä pukkaa nimittäin tiedostamaton stressi ja tulokset ei ole luotettavia. Muutama mittaus kerta viikossa riittää jollei ole muita oireita, joista voisi epäillä alkavaa raskausmyrkytystä. Älä siis sinäkään ota liikaa paineita noista lukemista, mittaile satunnaisesti ja jos alapaineet 90-100 luokkaa ja muita oireita lisäksi niin sitten vasta olisin sinuna huolissani. Toki kannattaa soitella omaan neuvolaan jos asia huolettaa liiaksi!

NYRKKITESTISTÄ ja muusta vikaan lääkärikäyntiin liittyen.. Mun muistaakseni esikoisen aikana lääkäri kokeili lantion tilavuutta just painamalla nyrkkejä alapäätä vasten, muttei siis missään nimessä työnnä niitä sisään. Kokeilee vaan nyrkkien avulla lantion tilavuutta ja joustavuutta. Ei siis missään nimessä kannata ensikertalaisten panikoida turhaan tota viimeistä lääkärikäyntiä, ihan normaalit sisätutkimukset sun muut siellä vaan tehdään. Ja missään tapauksessa kipua ei kannata pelätä, ei todellakaan ole mitään synnytykseen verrattuna!!

Onnittelut BELLA-LUMIALLE pienokaisesta! :flower:

SYNNYTYSTÄ ENNAKOIVISTA jutuista sitten..
Mulla ei esikoisen odotusaikana ollut kuin harjoituspuppareita, kipua ei niihin liittynyt ollenkaan odotusaikana. Vatsa vain kovettui ja paineen tuntua loppu ajasta oli alapäässä, ei muuta. Paikat mulla alkoi tosiaan aukeilla jo hyvissä ajoin, mutta 40+3 tyttö vasta syntyi. Vedet meni kotona ihan yks kaks yllättäen aamulla sängystä noustessa. Supistukset alkoi vasta sairaalassa.

Tällä kertaa mietityttää oikeestaan vaan se mihin aikaan vuorokaudesta synnytys sitten käynnistyy. Ton tytön (2vee) kannalta ois parasta että lähtö tulis silleen että hän ois hereillä, ei sitten ihmetteli mihin äiti ja isi on yön aikan hävinneet. Muutenkin mietityttää kuinka tyttö reagoi äidin poissa oloon ja erityisesti kuinka minä selviän erossa tosta rakkaasta neitokaisesta!! :'( Olen jotenkin aika varma että tälläkin kertaa menee vedet, koko ajan nimittäin sellainen olo että kohta lorahtaa jotain ja kunnolla. Kaamee paineen tunne alapäässä!

Viime yö oli aika tuskaa.. Vatsaa ja selkää särki klo. 3.00-6.30 taukoamatta, makaamaan ei pystynyt kun kipu oli aika sietämätöntä. Ajattelin jo että näinkö tässä nyt tositoimiin jo joutuu. Miehen töihin lähdettyä sain vielä unenpäästä hetkeksi kiinnin, ennen kuin tyttö heräili siinä kasin pintaan. Kyllä taas hiukkasen väsytti nousta ylös huonosti nukutun yön jälkeen!! |O Tän päivää on edelleen jomotellut, ei ihan yhtä kipeesti kuin yöllä, tosin makuullaan en ole ollutkaan yhtään. Saa nähdä kuinka käy kun kohta painun päiväunille tytön kanssa, että voimistuvatko taas kivut makuultaan.

Huomenna neuvola, kirjoittelenpa kuulumisia sitten taas. Vointeja kaikille ja nauttikaahan auringosta te joilla se jo paistaa. Meillä edelleen pilvistä ja tuulista, parempia säitä siis vielä odotellessa!

:heart: haaveilija ja poju 36+2
 
Voii että kun alkaa mennä hermot jo masun kanssa, muuten ei estä elämistä mut palapeliä en saa koottua! :LOL: Vakavat on siis ongelmat. Ei mutta, säikytellyt parina päivänä kun ei enää liikuskele yhtä ahkerasti kun aiemmin, johtuisko siitä ettei tilaa ole enää niin ruhtinaallisesti?

Miehen kanssa meinaa mennä hermot kun käyttäytyy kuin uhmaikäinen.. tosin, meitähän taitaa olla siinä suhteessa kaksi. Mitään vaan ei tunnu tapahtuvan jollei kolmeasataa kertaa muistuta, aikuisenihmisen pitäisi kyllä mielestäni tajuta hoitaa edes omat asiansa mutta kun ei *valivali*. Tai ehkä itse vain stressaan liikaa, olen vain tottunut et asiat tehtäisiin mahdollisimman nopeasti pois alta ettei jää roikkumaan. Hirmuista avautumista, anteeksi. Ärsyttää tuokin kun muut saavat jo vauvansa ja minä en :kieh: Eli siis paljon onnea vauvautuneille :heart: Olen niin kateellinen tämän oman napani ympärillä.

Hmm, joku joskus sanoi lasketun ajan muuttamisesta ultran perusteella.. ultran mukaan meidän vauvalla voisi olla viikkoja pari vähemmänkin, alussa mentiin aivan keskikäyrällä mutta sitten tipahtanut alle. Eivät ole lähteneet muuttamaan kun muuten kaikki kehitys mennyt aivan aikataulussaan, tirriäisemme on vain ilmeisesti todellakin hieman pieni. Ei haitanne etenemistä.

Nyrkkitesti hyvinkin :LOL: En ollut aiemmin kuullutkaan moisesta. Hieman hämmensi kun yhtäkkiä huomasin lääkärin "heijaavan" alapäätä kovemmalla kädellä, mutta en kerennyt edes ihmetellä kun totesi "hyvinmahtuu syntymään, etenkin jos kokoarviot pitävät paikkaansa". Eli ei ehtinyt sattua eikä mitään, hyvä että tajuntaan asti meni.

Kaikki kyselee et jännittääkö jo, laskettu aika kuulemma NIIN LÄHELLÄ. Oisko sit joku vikana kun en osaa jännittää sitten yhtään, kun en edes tiedä mitä pitäisi jännittää. Kipua ilmeisesti? Vähän mietityttää et meneekö kaikki hyvin, kauhuskenaariot olemassa ettei vauva selviäkään mutta sitäkään sen enmpää jaksa miettiä, menee niinkuin on mennäkseen. Itse olen yrittänyt tehdä kaikkeni että tulisi terve lapsi, jollei se riitä niin..

Huhhuh, tänään tulee vanhemmatkin vierailulle. Olis varmaan pitänyt jäädä toiselle puolelle Suomea asustamaan ettei tarvitsisi ottaa sukulaisia monen yön vierailulle. :kieh: Mahtuuhan nuo olemaan, ja äiti laittaa ruokaa joten pitää olla vain tyytyväinen. Mutta kun se hössäys! Ens viikolla sit voiski alottaa asukin häätämisen eli pistää suursiivouksen pystyyn. Jospa se siitä sitten, vähitellen.

Tulipas aurinkoista tekstiä :D Oikeastihan kaikki on enemmän kuin hyvin, kaiketikin. Rassaa vaan tää loppuraskaus mut en taida olla ainoa. Jaksamisia kaikille tasapuolisesti.

nuuris ja tirriäinen 38+1
 
Paljon onnea pienestä tytöstä Bella-Lumia!!!

Ihanaa kun mehujää on keksitty, pelastus näillä helteillä :)

Eilen se menkkakipuilu jatkui myös illalla, kun oltiin käyty kaupassa. Ajattelin siitä vielä lähteä pojan kanssa kävelylle jos saisi siitä vähän potkua supistuksiin, mutta lakkasi se kuitenkin jonkin aikaa lenkin jälkeen. No, hyvä että edes jotain tuntemuksia on...

Sanoin kyllä eilen miehelle että alkaa jo vähän ketuttamaan tämä raskaana olo. Aika hyvin kun ekaa kertaa hänelle noin sanoin ja vasta näin loppuvaiheessa :) Mies vaan totesi että niinhän sua viimeeksikin alkoi. Että kiitos vaan tsempistä :LOL:

Menen taas penkomaan pakastinta, mehujäätä se on pullollaan :)

Lilli ja Tiitti 38+0
 
Hiphei..

En oo minäkään kuullu mistään nyrkkitesteistä.. :eek:
jotain kopelointia on ollu molemmista mutta ei mitään ihmeellisempää..

Ens viikolla olis ensimmäinen ja viimeinen lääkärineuvola ja sieltä lähete ultraan. Vauva on alhaalla, lähtökuopissaan..Sano terkkari. Joka myös uskoo että synnytän ennen kun on la.
Toivotaan juu.
Selkä ei kestä enää mitään, nukkuminen on tuskaa, jalat ja kädet turvoksissa, kokoajan nälkä ja useemmin jano, ja olen niin kyllästyny tähän raskaana olemiseen.. |O

En mä enää muista mihin piti mitäkin kommentoida..

:eek: :ashamed: |O

Salamatkustaja + Aapeli-Anneli 35+ jotain..
 
Kiitti kaikille kommenteista liittyen tuohon verenpaineeseen :wave: Soittelin terkalle, meinas että voidaan ihan hyvin vasta huomenna tarkastaa tilanne, ku muita oireita ei oo, jos ei siis lasketa hienoista turvotusta (huomaa vain sormista..). Tosiaan huomaa,että paineet koholla jos liian usein mittaa ku sitä jännittää ja stressaa että paljonkohan se mittari nyt näyttää... jos ei huomenna pissasta tms löydy mitään nii saa tosiaa jäähä nämä päivittäiset mittaukset, jokusen kerran viikossa vaan mitata. (täytyy kirjottaa ajatukset ylös nii ehkä itekki uskon itteäni :D )

Mulla ei oikeestaan kyllästytä vielä(kään) tää raskaus, malttamattomuus vaan vaivaa, tahtois vauvan syliin jo! :heart: Mutta siis, ihan ok olotila eikä tää masukaan mikään jumbo ole, nii ei hirveen tukalaa oo. Voin kuvitella, kuinka ikävä tätäki aikaa (ja masua!) vielä tulee! En koe vauvan liikkeitä epämiellyttäviksi, minusta ne on ihania, ja tiiän että hänellä on kaikki hyvin. Pahempi juttu, jos vauva ei liikkuis ollenkaan. Täytyis vaan osata nauttia vielä kun voi, niin masusta kuin kahdenkeskisestä ajasta miehen kans... kohtahan mikään ei oo niinku ennen. Väsymys vaan painaa, johtunee unettomista öistä. vessareissun jälkeen ei saa heti unta, nii sitä alkaa miettii kaikennäköstä ja uni karkaa yhä kauemmas, sit ku nukahtaa nii pian soiki miehen herätyskello ja itelläki haluttaa saada aamukahvi...=) Mutta siis joo..masuani en myis pois mistään hinnasta, tää on ihana ja vauva on ihana :heart:

Löpinät sikseen ja tilaa muiden kirjotuksille.:D vois alkaa kohta tekee kaalilaatikkoa, saa nähä kuis se ekakertalaiselta onnistaa.:)
 
Heippa!

Leipojat! Jos alkaa oleen pakkanen ääriään myöten täynnä ja vimma vaan jatkuu niin täällä olis yks melko tyhjä muutaman sadan litran pakkanen! :LOL: Ite en voi allergioiden takia oikein leipoa tai jauhoihin ei saa koskea niin meillä kaikki tarjottava istetaan kaupasta silloin kun muistaa, ite en edes valmiita kaupan omia voi syödä niin mieskään ei kovin usein saa. Tosin syö melkein joka päivä töissä jonkin herkun kun talo tarjoaa.

Ammeesta
avautumisvaiheessa. Mä olin viimeeksi siellä noin pari tuntia ja aion tälläkin kertaa sinne mennä jos vapaana ja kaiken muun puolesta onnistuu. En tiiä oliko niin kipuihin apua ja olo vähän kiikkerä mutta varmasti vaikutti positiivisesti alapäähän että en revennyt. Vesihän pehmittää alapäätä. Ja olihan suppareiden välissä ihan kiva lillua siellä kun kotona ei ammetta oo. :D

Meillä tuo isompi neiti (vajaa 5v) ihan mahoton nykyään. Komentaa koko ajan ja sitten raivoaa pää punasena jos mikään ei mee niinkuin ite hän tahtoisi. Herkkuja pitäis vaan syyä koko ajan ja joka välissä otetaan uutta kuppia ja kippoa kaapista, hirveetä kyytiä tehään mulle tiskiä. Saa vahtia ettei siellä keittiössä kokoajan rampata.

Jospa isäntä kotiutuis normaali aikaa eikä olis suunnitellu tälle iltaa mitää menoa niin saatais olla kerrankin omalla porukalla. Nyt on ollut useammin kuin joka toinen ilta jossakin. Sillä kaks projektia kesken ja kumpaakin pitäis selvitä että sais ne valmiiksi. Ja meijänkin kanssa sais olla ees joskus!

Sellasta täällä.... Ihanaa kun vähän parempi keli..
 
neitiperho
Verenpaineesta Lähempänä sataa saa olla vielä ja tosiaan se valkuainen pissassa ennen kuin huolen aihetta yleensä. Pelkkä paine ei ole oire raskausmyrkytyksestä. Ja nimenomaan jatkuva paineiden mittaus vaan nostattaa paineita. Paineita jos haluaa seurata niin kerran kaksi viikossa riittää. Yleensä kun ihmiset tosiaan kauhuissaan mittaa paineita sillä meiningillä, että mittari on käsivarressa tunnista toiseen ja mittaus päällä minuutin välein. Ei siis näin. Mutta olitkin jo soitellut Upp terkkulaan, joten jospa se tosiaan rauhoitti mieltä.

Kalkkeuma istukassa ilmestyy lähes aina loppuraskaudesta. Sitä kertyy jatkuvasti mitä pidemmälle mennään. Oli mullakin jo hitusen kalkkeumaa istukan reunalla. Se vaan merkkaa, että lähellä loppuakin aletaan olemaan. Eihän se istukka ikuisuuksia jaksa.

Synnytys kyllä nykyään on mielessä jatkuvasti. Mutta kai se nyt kuuluu asiaan kun se vaan uhkaavasti lähestyy. Yllättävän rauhallisin mielin olen kyllä kuitenkin koko raskauden mielestäni ottanut, vaikka nyt tietysti tuskasta tää on. Mutta kun kaikista pikku asioista ei vaan aina kannata hermoilla. Ei se ainakaan mitään auta. Ja voin sanoa, että kyllä sillä kätilöllä pahempi homma ehkä kuitenkin on kuin synnyttäjällä. No kipujen puolesta taas tosin tuskasta synnyttäjälle. Kerran oon kuitenkin elämässäni joutunu kätilöksi ja AIVAN hirveetä. No niitä kun ei tosiaan töissä usein tule vastaan, niin kyllä siinä sormi suuhun oli mennä.

Mutta nyt kanssa mehujään kimppuu kun joku siitä meni mainitsemaan. Hiki ihan valuu...piti tietty mennä hetkeksi pihalle kuokkimaan ja nyt ihan naatti.
 
neuvolassa taas käyty aamutuimaan.

painoa tullu reilu 700g
turvotus+++++++, oikeen jalkapöydissä hölskyy ku kävelee
paineet 114/78, laskenu ja tosi hyvät mulle
pissa puhdas
hemppaa ei otettu, viikko sitte 130
sykkeet 144, liikkeet+
sf laskenu 35 -> 34,5 ja pää tuntui kuulemma aika syvällä jo lantiossa joten jes!

eilen oli semmonen ihan hassu olo koko päivän, menkkajuili mahaa ja maha oli vähän löysällä mut liekö vain jotain matalapainetta. viimeyönä jäi unet vähälle kun veny nukkumaanmeno ja aamulla piti herätä neuvolaan ja nukuinki tuossa pari tuntia aika lahjakkaasti. tää väsymys on kyllä aika ylitsevuotavaa, joka päivä nyt on saanu ihan kylmästi maata puolipäivää ja torkkua. sit päiksyjen jälkeen on ihan töttöröö.

mulla kans janottaa ja nälättää koko ajan, ahistaa ku tuntuu että on tuota painoa tullu jo ihan tarpeeksi mut silti on pakko syyä. kyllähän se sit itestä on kiinni et mitä tuonne suuhun laittaa mut ku ei se ruispuuro tai kasviskeitto oikeen innosta vaan kaikkea muuta pitäs saaha :LOL: noh, sitä se raskaus teettää!

jaha jos menis syömään taas vaihteeksi:)

väsynyt salamanteri&möyrivä steve 37+5 :heart:
 
Mie hullu vejän noita salmiakkeja naamaan.. äsken huvikseen mittasin verenpaineen, 140/87 :D 10min. päästä uudestaan ja ilman salmiakkia suussa ni oli 120/81.. että uskottava on et salmiakki nostaa.. mut se on niin hyvää..

paineista muutenkin, miulla on ollu koko raskauden alapaine neuvolassa 80 ja vähä yli, mut kotona melkeen ku mittaan ni se on alle 80.. et kai sitä jännittää, vaik ei niiku jännitä..

Tylsää.. mieskään ei oo kotona.. läx hakee meille uutta autoa, toivottavasti :D .. poika hyppii fröbeleitten tahdissa mein sängyssä.. ja laiskuus on iskeny.. pöh.. just soitti mies ei tullu autokauppoja :( ..

pitäs vissii lähtee johoki..

ja tuo mehujäätelö kuulostaa hyvältä :D
 
Jospa tulisin tänne valittamaan..

Eilen oli lääkärineuvola 35+6 ja sitä ennen normaali terveydenhoitajakäynti.

No, ensin tuolla terveydenhoitajalla, niin painoni oli noussut "muka" vajaassa puolessatoista viikossa 2 kiloa, (yhteensä nyt neuvolakortin mukaan 11,5 kiloa) oman vaa'an mukaan on tosin sama kuin silloin 1,5 viikkoa sitten, tosin 3 viimeistä kertaa kun olen neuvolassa käynyt, niin on ollut eri ihminen ja eri vaaka, että painosta en jaksa stressata. Muut arvot oli ok.

Viimeksi kun kävin neuvolassa niin silloin sijaistava neuvolatäti katsoi vauvaa ultralla ja sanoi, että näyttäisi olevan normaalia pienikokoisempi vauva tulossa ja eilen lääkärin ultrausten ja mahakopelointien mukaan on tulossa normaalia suurikokoisempi vauva, jota lääkäri sitten kauhisteli minulle, samoin tuota painonnousuani..

Ehkä noista painoarvioista olisin juuri ja juuri selvinnyt, mutta kun minua on juhannuksesta eteenpäin supistellut kipeesti päivittäin, menkkakipujen tyyppisiä kipuja vähintään joka toinen päivä, alapäätä vihloo ja kaikki normaali tekeminen sattuu niin ... Suurin osa öistä menee valvoessa.. Enkä ole nyt voinut oikein muuta kuin maata sängyllä, kun heti tehdessäni jotain, sattuu.. Yritin näitä kertoa ja se lääkäri vaan pyöritteli silmiään, sillä kohdunsuun tilanne oli normaali (raksit samoissa kohtaa kuin talvella..), niin lääkärin mielestä olisi hyvä, jos liikkuisin normaaliin tapaan, enkä vaan makoilisi turhaan kotona, sillä ei vauva ei ole kuulemma syntymässä vielä vähään aikaan.. Yritin sitten sanoa, että kyllähän liikkuisin ja tekisin, mutta kun sattuu ja jalat menee alta kivuista, taas silmien pyörittelyä..

ARGH.. Siis olen niin tylsistynyt, etten voi liikkua kunnolla tai muuten tehdä vaan päivät menee makoillessa, en minä huvikseni vietä päiviä tekemättä yhtään mitään. Ilmeisesti kivuista välittämättä pitäisi lähteä lenkille tai puutarhatöitä tekemään.. Siis tuli sellainen olo, ettei se uskonut näitä kipujani.. Nyt mietin vaan, että kuvittelenko itsekin nämä.. Ja "normaalisti" olen koko ajan menossa ja tekemässä jotakin..

Joo, tulipa nyt valitusta.. Pakko johonkin purkaa, miesparka joutui eilisen taas kuuntelemaan..

Nucca ja mahatyyppi 36+0

JA Mielettömästi ONNEA kaikille vauvansa saaneille!!! :hug:
 
Hei, mä aloin tuos miettiin kaksostenrattaita.. ollaan niitä jo pitkään mietitty aina välillä että hommataan. Nyt oli tullu sähköpostiin hobbyhallista uutiskirje ja sen kautta vaan kattelin carenan omia. Niitä mietittiin silloin vaunulastakin. Mutta, osassa oli että max. 15kg puoli.

Mitkäs olis hyvät kun kumminkin tuo edellinen painaa jo sen 15kg nyt. Kovin erikoiset ei tarttis niiden olla, lukittavat renkaat ja erilliset selkänojat niin muulla ei oikeastaan väliä. Vinkatkaas hyviä?! Niin ja suht halvatkin saa olla..
 
Heippa vaan mammat ja masut!
On sitten oikein nätti aurinkoinen päivä, nauttikaamme siis siitä sen minkä voimme! =)

Heti aluksi omia kuulumisia. Lueskelin noita teidän "nyrkkitesti" juttuja ja arvatkaa kuinka jännitin kun äsken oli lääkäri. No tää täti sit totee ettei hän tee sisätutkimusta kun viikkoja on näin paljon jo(35+5). Olin et kiva kiitti. En oliskaan halunnu tietää mikä on kohdunsuun tilanne, tai mahtuuko tää lapsonen edes tuleen alakautta tai minkä kokonen lapsonen sieltä on tulossa! Eli aika turha käynti siis oli. Totes vaan kun katto sf-käyrää, että tasasesti on mennyt. Juu kerro jotain uutta.

No niin ja onnittelut jo käärönsä saaneille! :flower: Ihanaa ja jännittävää kun alkaa niitä pikkusia jo syntymään!

Ja paljon :hug: ja voimia niitä tarvitseville!

Hainpa minäkin pakkasesta mehujään, kun joku siitä meni mainitsemaan :LOL:

Mä oon alkanu nyt vasta viimepäivien aikana tajuaan et se lähtö sinne synnärille voi tulla koska vaan! Oon suunnitellu sairaalakassin pakkaamista ja viimesten tarvikkeiden ostamista nyt jo viikon verran, vaan eipä ole vielä edennyt ne asiat... Jos tänään saisin jotain aikaseks. Mieluusti oon kyllä tälleen päivällä sisällä ja sit vasta illalla ulos touhuaan kun on vähän viileempi. Ja pirulainen kun ei uimassakaan saa käydä! :/

Ai niin pitipä kysästä että mitäs mieltä ootte tutista kannattaako sitä pakata sairaalaan mukaan? kun jostain luin että imetyksen olis hyvä lähtee ensin kunnolla käyntiin ennenkun alkaa tuttia tyrkyttään...

Joops, kai mä meen keksiin jotain sapuskaa, ukkokin maalas ton kodinhoitohuoneen... jes, joku homma edes tehty!

-Heitsu&Papu rv35+5-
 
Heips kaikille!

Äitiyspolilla käyty taas, ja uskomatonta, ne valkuaiset on kadonnut pissasta ja verenpaineetkin ok.. samoin labrat ok. Eli näköjään noinkin voi käydä :eek: Oli siis kontrollikäynti, koska epäiltiin alkavaa raskausmyrkytystä.

Sisätutkimuksenkin teki, ja mulla ei oo enää kohdunkaulaa :D Tarkoittaakohan tää nyt, että pian syntyy?? Kiinnittynyt on ollut jo kauan, viikko sitten oli siis sentti ja sormelle auki... Mutta edelleen yhdessä kasassa ja mitään megakipeitä suppareita ei edes ole tullut! Saattaa tulla nopea synnytys.. Painoarviokin oli semmoiset 3000-3100g jo. Mun puolesta vauva on jo hyvinkin tervetullut!

Onnea Bella-Lumialle, laitahan kuulumisia taas kun kerkeät..
Nyt vois mennä tuonne helteeseen ulos ja ihmetellä, jos vaikka tulis lähipäivinä lähtö synnärille.:D

pieniananas+kirppu 37+1
 
Bella Lumialle onnittelut tytöntylleröstä :flower:


Kiia08 onnittelut pikku prinssistä :flower:


SK08:lle kiitos synnytyskertomuksesta, oli ihanan lohduttavaa lukea välillä hyvin sujuneesta synnytyksestä, kun niin paljon on saanut kauhujuttuja kuulla :)

Mulla on oikein huono omatunto ollut, kun en ole pariin päivään käynyt lukemassa kuulumisianne..koitan taas ryhdistäytyä.

Omaan napaan ei mitään kovin erikoista kuulu. Välillä supistaa kipeästi ja välillä taas ei ole minkäänlaisia tuntemuksia. Tänään kävin "nyrkkitestissä", joka ei tosiaan ollut tavallista sisätutkimusta kummempi. Kanavaa oli 2cm jäljellä ja paikat pehmeät ja sormelle auki, eli jotain on nuo supistuksetkin saaneet aikaiseksi. Pikkukaverin painoarvioksi lääkäri veikkasi mahan päältä tunnustelemalla 3,5kg (!!), mutta sanoi sitten että mahtuu kyllä syntymään isompikin vauva. 6.8 onkin sitten aika äippäpolille kokoarvioon. Vähän tuossa aikaisemmin lupailivat jo että jos ei ennen laskettua aikaa synny niin käynnistetään. Päätin että otan nyt kaiken ilon irti näistä viimeisistä raskausviikoista koska tiedän että tulen tätä masuani kaipaamaan.

Piti vielä johonkin kommentoida, mutta tottakai pääsi karkaamaan mielestä kun on niin paljon ajateltavaa :headwall: mitään muuta moitittavaa ei tässä palstassa ole, kuin se että ei voi edellisiä sivuja katsoa ilman että häviää nämä omat kirjoitukset..ärsyttävää |O

Tuttia en ole pakannut sairaalakassiin mukaan.. tuostakin on niin ristiriitaista tietoa kun joku sanoo ettei vastasyntyneelle kannattaisi tuttia edes tarjota ja jotkut sanoo että antaa mennä vain. Itse olen ajatellut niin että haluan saada imetyksen onnistumaan ennenkuin tuttia annan vauvalle, ellei hänellä sitten kovin hirveä imemisen tuska ole.

Lämpimät halaukset kaikille joilla on ollut ongelmia ja surua :hug: kliseehän tämä on, mutta yllättävää kyllä, asioilla on tapana järjestyä tavalla tai toisella, vaikka välillä se tuntuisikin täysin mahdottomalta ajatukselta.

nami nam..alkoi tekemään mieli kaalilaatikkoa kun Upp3 siitä mainitsi, joudun nyt kuitenkin tyytymään tuohon eiliseen lasagneen :)

Triinu ja pikkukaveri 35+6 :heart:
 
Morientes ja neuvolaterveisiä kesälentsun keskeltä. Ihan kuin olo ei olisi tarpeeksi tukala kun on 2 sylinvaltaajalasta ja iso vauveli masussa... Niin toki nyt sitten ei sitäkään vähää öisin saa nukuttua, kun pää on täynnä räkää ja keuhkot korisee. Astma meni hyvästä tosi huonoksi yhdessä yössä. Mitähän vielä??

Neuvolassa kaikki ihan jees, eipä näin kolmannen raskauden kohdalla tule siellä liikoja aikaa vietettyä, etenkin kun ravaan siellä äitipolilla. Mutta lukemia sain sentään vähän,

Hb 104
RR 128/83
vauvan syke 135
painoa lisää 300g/viikko, nyt yhteensä kai jotain 10kg (?)
sf 34

Ensi viikolla saan siis sen käynnistysajan, on jotenkin epäuskoinen olo että parin kolmen viikon päästä tämäkin vauva on syliä valtaamassa. Voi tulla paniikki loppupäivinä kun mitään ei ole virallisesti valmiina vaikka kamaa onkin.

Onko täällä muita joita odottaa käynnistys? Mitä syitä on taustalla? Entä sellaisia joilla käynnistetty? Mulla edellinen käynnisteltiin mutta se kesti kokonaiset 4 päivää joten jäi vähän kakkiksen maku suuhun ja jännittää, joudunko taas makoilemaan osastolla lähemmäs viikon :/

Jabba ja Alma 35+0
 
Käynnistämisestä Minkä takia teillä käynnistetään? Puhuiko joku että sen takia että ei pääse liian isoksi? Täällä seinäjoella on niin jännä kun annetaan mennä yli reilusti vaikka äiti kuinka itkis pää kainalossa.

Mua epäilyttää ihan hirveästi tuo eilinen painoarvio kun tämä maha on kuitenkin NÄIN valtava (ei tosin niin iso kuin esikoiselta mutta samaa luokkaa kuopuksen kanssa) ja SF huitelee yläkäyrällä. Pelkään että käy sitten niin että joudutaan leikkaamaan kun ei mahdu tulemaan. Katoin kun se lääkäri mittas ja ilmeisesti oli reisiluu mitä katoin että ei mitannu mielestäni kyllä ihan oikein. Mä olin kattovinani että on pidempi. Mutta jos ne neuvolas olis tarkkana.. mä en nimittäin haluais millään sektiota kun mun kohdalla paraneminen vei kauan.
 
Onne bella-lumialle tytöstä :flower:
Tänään oon juossut kaverin kanssa kaupungissa aamupäivän että jos edes vähän alkas suppaileen. Ei mitään :headwall:
Hyvin nukuin yön, pissalla toki piti käydä. Tossa maatessa kokeilin alavatsaa ja ihan kun tyyppi olis taas nostellut päätään alavasemmalla |O Eli olis taas vähän kääntynyt pois RT:stä!! Toivottavasti nyt pysyis paikallaan ja kiinnittys, hö!

f ja p 38+3
 
mammaliini83 mulle ainakin lupailivat sitä käynnistystä justiin sen takia ettei liian isoksi pääsisi kasvamaan ja vasta sitten laskettuna aikana. Tosin riippuu ihan siitä mitä sanovat tuolla äitiyspolilla :)
 
Käynnistyksestä mulla koko on oikeastaan se pääsyy miksi käynnistetään, mutta vasta nyt kolmannen kohdalla otetaan oikeasti tosissaan se, että ei anneta mennä laskettuun aikaan asti. Ensimmäinen oli syntyessään rv 41+5 4390g ja tämä kakkonen rv 40+4 kokonaiset 4695g (ja vain 52cm). Ongelmallista oli sekin, että kakkonen jäi hartioistaan kiinni synnytyskanavaan, oli grammalleen sen mitä minusta sai ulos väkisin ottamalla. Luojalle kiitos huipputaitava kätilö sai homman hoidettua ilman kummempia repeämiä tai komplikaatioita, mutta kammo jäi. Kävin myös helsingissä alan specialistilla tässä raskaudessa ja hän kyllä oli kauhistunut siitä että minun annettiin synnyttää noin hilkulla liian iso vauva. Käynnistettiin siis tuo kakkonen, ettei kasvaisi liian isoksi :/ Mutta kuulemma hyötyä ei ole siitä, että käynnistetään lasketun ajan tienoilla, vaan pitää tehdä aiemmin. Mulla olisi nyt jälleen tulossa +4,5kg lapsi, jos pääsisi laskettuun aikaan. Eli tällä kertaa ei oteta riskiä että hartiat jumittuu, siksi käynnistellään. Eli ekat kaksi kertaa ei oikein otettu tosissaan, mutta nyt kun on mustaa valkoisella siitä että viimeksi oli suoraan sanottuna kusiset paikat niin vihdoin ollaan huolissaan...
 
Onko kukaan muu ollu väsynyt viime aikoina? Tuntuu, että oon ollu tavallista västneempi parin vkon ajan. Tänäänkin mennyt pioli päivää nukkuessa ja nyt tympäsee, kun ei oo saanu mitään aikasex tälle päivälle. Vauveli ilmeisesti alkanu imeen kaiken energian musta.

Piti iteki hakea herkkua naaman eteen samalla, kun lukee teidän juttuja, kun niin monet herkuttelee mehujäällä, minäpä herkuttelen vaniljajätskillä ja tuoreilla mansikoilla, nami ;)

Nyt voin eka keertaa sanoa, että kotona olo ja ennen kaikkea joutenolo alkaa tympäseen. Oon ollut jo puolitoista kuukautta töistä pois, nopeesti on päivät mennyt, mutta nyt kun pari vkoa oon yrittänyt ottaa ihan rauhallisesti, kun mun paikat oli alkanu tosiaan jo kovasti valmistautuun synnytykseen, niin on ollut vaikea olla tekemättä mitään, aktiivinen ihminen kun oon. Ja sekin on tympinyt, kun miestä on joutunut kehoittamaan kotihommien kimppuun, siis on kyllä luvannut tekevänsä niitä, mutta kun siinä on kestänyt ennen kuin on saanut aloitettua, niin se on itseä ärsyttänyt suunnattomasti, en vaan voi ymmärtää, miksei asioita voi tehdä heti pois alta. No onnex on tehnyt ne kuitenkin. Alkaa näköjään meikäläisenkin hermot kiristyyn raskauden loppua kohden :)

Tulee kenelläkään muulla kylkien yläosasta kipeäksi, kun istuu kauan? oon te huomannut ilmiön lähiakoina, varsikin kun tässä netissä istuu näitä juttuja lukemassa muutaman tunnin, on pakko nousta jaloittelemaan kylkikipujen takia. Kun kylkiä hieroo, se auttaa asiaa. Istunkohan jotenkin ns. lytyssä, että kyljet tulee siksi kipeäksi vai mistä moinen. Masuni ei ainakaan paina kylkiä, koska koko ajan ollut aika alhaalla.

[/b]Nuuris kirjoitteli, ettei synnytys jännitä ollenkaan ja sitä kun kaiki kyselevät asiasta. Voin sanoa samaa, ei muakaan jännitä eikä pelota, suhtaudun siihen positiivisesti, luonnollisena asiana, joka täytyy kokea, jotta saa vauvan tähän maailmaan :) Lähinnä pelottaa repeämisten pelko, jos jokin.

sipe81 rv 35+4
 
heippa :)

Onnea vauvautuneille :flower:

Täällä taas kerran hirveä yö takana ja ei sen parempi päivä. On ollu menkkakipuja, supisteluja ja mahasärkyä. Kaiken tämän lisäksi tuli jalkaan joku ihme juttu, tuli kauhea kipu tonne sisäreiteen ihan ylös :kieh: , jokainen askel sattuu ja sitten kun pojan kanssa mentiin kylille jätskille ja istuin rotvallin reunalle, niin en meinannu hetkeen päästä enää kävelemään. Tää tästä tosiaan puuttui.

Aamulla oli ekaa kertaa sormet todella puutuneet ja turvoksissa. Jalat nyt on ollu jo pitkän aikaa koko ajan.

Sisko vie huomenna pojan kaverin mökille iltapäiväksi ja mies on töissä, joten taidan ottaa kaiken irti ja vaan maata ja kattella vaikka leffoja. En ole oikein kerinny lepäileen ja senkin takia tää olo on tällänen. Mä oon vaan sellanen ihminen että koko ajan täytyy tehdä jotain.

Mua ei oikeestaan jännitä synnytys, mutta mua on alkanu jännittään ens tiistai kun mennään taysiin äippäpolille. On niin paljon nyt asioita mitä siellä täytyy miettiä, että jännittää ihan kauheesti. On tää raskausdiabetes ja vauvan koko.
Sitten on toi mun pääsairaus ja sen vaikutus synnytykseen, eli en voi ponnistaa ihan kauheesti, koska mulle on leikattu sellainen shuntti päähän ja kärsin kroonisesta päänsärystä aivopaineen takia. Eli neuvolassa sanoivat että kannattaa tarkkaan miettiä ettäkö jos sitten ehdottais itse leikkausta.
Sitten on toi mun lääkitys, eli syön tähän vaivaani pancodia. Neuvolassa on sanottu että sitä voi syödä ihan huoletta myös imettäessä. No kävin sitten lukemassa lääkehalinnon sivuita asiasta ja siellä sanottiin että voi syödä mutta pitää tarkkailla vauvaa mahdollisten morfiinimyrkytysoireiden takia. Joku imeväisikäinen on kuollut morfiinimyrkytykseen kun äiti on imetysaikana syönyt panacodia. Ja siinä ei suositetu pitkäaikas käyttöä imettäessä. No me miehen kanssa päätettin että ei aleta ottaan turhia riskejä, joten luovutaan imetyksestä. Minä kun en voi olla taas sitten ilmankaan, tai joutuisin syömään vielä vahvempia kipulääkkeitä. Mietityttää vaan että toivottavasti mua ei sitten siellä sairaalassa tai muualla leimata sitten epäonnistuneeksi tai huonoksi äidiksi sen takia :/
Eli onhan tässä jo aika paljon asiaa yhdeksi kerraksi. Niin ja sitten vielä täti neuvolassa sano,että siellä varmaankin puututaan ja tutkitaan niitä aikasempia markkereita mitä löydettiin rakenneultrassa (kromosomijutut ihan kunnossa, testit on siis tehty), enkä tiedä haluaisinko

Että näin

Nyt katsomaan CSI:tä

salah ja Masa 35+2
 
Jabba no on sulla ihan hyvän kokoiset tenavat olleetkin! Hyvä että seuraavat ja käynnistävät! Saas nähä kuinkahan omalla kohalla kävis, äitillä isoin on ollut joku reilu 4500g ja yksi on jäänyt harteistaan kiinni, ei tämä isoin kumminkaan joten sen suhteen vois olla ehkä jotain toivoa että mahtuis joku reilu 4 kiloinen tulemaan jos eivät seuraa enään mutta eipä se mukava ylläri olis jos oikein iso vauva olis.

Mä muutes keksin yhen konstin jolla vois saada ehkä supistuksia aikaan! :D Meillä on kakkosautona tuollainen Saab 900 jossa ei oo ohjaustehostinta ja kävin kaverini kanssa sillä äsken cittarissa ja johan saa rattia kääntää... jos alkais ajeleen sillä tästä lähin! :LOL:

Cittarissa oli alelaareja josta tarttui mukaan yks sivuverho josta saan ommeltua kaks vauvan pussilakanaa! Valkosella pohjalla hennon ompunvihreällä sellasta kuviota.

Huomenna taloesittelyn jälkeen mummolaan, isäntä tule sitten perjantaina perässä.
 
[/b]Salah mun mielestä sun ei kannata potea huonoa omaatuntoa siitä että luovutat suoraan imetyksen suhteen, koska sulla on se lääkitys. Hyvin henkilökohtaisia ovat nämä asiat ja uskon että ihmiset niin sairaalassa kuin muuallakin ymmärtävät ja hoksaavat olla asiaa sen kummemmin spekuloimatta. Minä henk.koht varmaankin päätyisin sinun tilanteessasi samaan ratkaisuun. Pulloruokituista lapsista kasvaa ja kehittyy aivan yhtä terveitä ja ihania taaperoita kuin rintaruokituistakin. Hellyyttä, läheisyyttä ja rakkautta kun pystyy pienelle osoittamaan niin monella muullakin tavalla kuin vain imetystuokioiden yhteydessä. Tsemppiä sulle! :)

Ei mulla muuta ollutkaan enää tälle illalle. Alavatsa kivut jatkuvat edelleen ja tuntuu että pissalla saa juosta ihan koko ajan, siis pissattaa vaikkei mitään oikein enää edes tule. :eek: Masussa ollut tänään hurjan paljon hiljaisempaa kuin yleensä..
Nyt pesulle ja iltapalan laittoon, sit sohvalle herkuttelemaan Diilin ääreen. Aamulla jo kasin maissa lähdettävä neuvolareissulle. |O

Hyviä öitä kuumuudesta ja kivuista huolimatta kaikille!

:heart: haaveilija ja poju 36+2
 

Yhteistyössä