~~~~ELOMASSUT HEINÄKUUSSA~~~~

Repeämistä: mä esikoisesta repesin mukamas aika paljon sisältä. Siksi mukamas, kun en kokenut mitään erityistä kipua, pystyin heti istumaankin. Silti vielä nyt kolmannen kohdalla multa on kysytty neuvolas, ettei kai mulla jäänyt mitään kammoa siitä. Ei tietenkään, kun ei se kipeä ollut.

Jälkisupistukset pikemminkin ainoastaan mua hiukasen jännittävät, sit kun kaikki on toivon mukaan onnellisesti ohi, tuntuu tuskalliselta kärsiä niitä. Niihin auttaa toki särkylääkkeet, mutta mulla oli viimeks ne aika kovia. Kurjinta siinä on, että tulivat just imetyksen aikana ja hankaloitti imetyksen opettelua. Onko muilla useampia synnyttäneillä ollut kokemusta? Ensikertalaiset kuin tavallisesti näiltä vaivoilta säästyvät.

[/b]Leipomuksista[/b]: leipokaa te, jotka voitte. Mulla ihan painajaista, kun meidän taapero suuttuu kun ei saa syödä tolkuttomasti taikinaa ja sotkea kaikkia kulhoja ja sitten tappelee isosiskon kanssa, kumpi lähemmäksi pääsee katsomaan...kiipeävät kaatuilevat ja taapero ITKEE, kun ei pääse tarpeeksi lähelle...eikä edes uunia kokeilemaan. Maltti meni itellä just eilen, kun pitkästä aikaa leivoin, ajatuksella, että niinhän ne muutkin kunnon äidit tekee, mutta sai sen sitten tehä lasten huutojen kustannuksella. Anteeksi purkaus :kieh:
 
Oottepas ahkerasti kirjoitelleet!!! Minä en oo koko päivänä koneelle ehtiny istahtaa.. aamulla tiskasin valtavan kasan tiskiä! Sitte tuliki vihdoin tiskikoneen korjaaja joka löysi onneksi koneesta vian, sai sen korjattua ja jippii, vihdoin meillä on toimiva astianpesukone!!! :D Ja huolto meni takuuseen, eli ei tarttenu maksaa mitään!! Huollon jälkeen mentiin pojan kanssa kävellen kaverin luo ja sieltä tultiin vasta illalla. On kyllä ollu mahtava ilma pitkästä aikaa! :) Nyt sain pojan jo yöunille, kävin suihkussa ja aattelin viettää tässä hetken omaa aikaa! :)

Sone: Ensiksikkin, voimia maksahepatoosin kanssa!!! :hug: Mulla oli se tosiaan viime raskaudessa (puhkesi joskus viikolla 35-36) ja sen takia seurataan nytkin noita arvoja säännöllisesti. Siinä kun on aika iso riski uusia joka raskaudessa.. :/ Huomenna tai perjantaina pitäski käydä taas kokeissa, toivottavasti kaikki edelleen hyvin. Ainakaan oireita ei oo vielä ollut. Mulla siis viime raskaudessa tuli kans ihan kamala kutina. Sai raapia koko ajan joka paikkaa ja yöt oli todella tuskallisia.. :/ Noh, arvot sitten otettiin ja todettiin se hepatoosi. Lääkäri määräsi minullekkin sitä ataraxia, mut en syöny sitä ku ihan muutaman tabletin. Lisäksi käytin muistaakseni ihan kortisoni-rasvaa pahimpiin kutinoihin. Mulla arvot sitten onneksi hieman laski ja kutina helpotti, mut kuitenkin koko loppuraskausaika oli yhtä seurantaa: verikokeita, äippäpolilla käyntiä, otettiin sydänkäyrää ja ultrattiin. Sitten koko ajan puhuttiin että käynnistys viimeistään viikolla 39, mutta meidän poika päättikin lähteä syntymään omin avuin rv.38+5. Eli kaiken kaikkiaan kurja kokemus tuo hepatoosi, mut kuitenki meni kaikki hyvin!! Toivottavasti sinullakin kutina helpottaa eikä tule mitään vakavampaa!!! :hug: Uskoisin kyllä että tuota ataraxia uskaltaa syödä, koska lääkärit sitä määräävät. Mut toki jos pärjäät ilmankin, niin tee kuin parhaaksi näet...

Leipojat, voisitte tartuttaa minuunki sen leipomis-innon.. :whistle: Mä kyllä tykkään leipoa, mut oon kertakaikkisen laiska aloittamaan sitä hommaa. Nytki pakastimessa ois tilaa vaikka kuinka.. oiski kiva ku sais tuollasen innostuksen, ni ois sitte kahvileivät valmiina ku vauveli syntyy.. ;) Tosin meillä ne ei pakkasessa kauaa taho säilyä, ku mies sulattaa ja syö niitä suurin piirtein samaan tahtiin, ku minä pakastan... :kieh:

Haaveilija-08, mua mietittyttää myös tuo sama juttu, että miten tuo esikoinen (1,5v.) pärjää sen ajan kun olen synnyttämässä ja sairaalassa. Se on nimittäin ollu ihan toooosi vähän hoidossa, muutaman kerran vaan.. enkä mä oo ollu siitä pitkiä aikoja erossa. Kaveri on kyllä luvannut hoitaa pojan synnytyksen ajan, jotta mies pääsee mukaan, mut silti hirvittää...
Ja mä tiedän että ikävöin ite poikaa sairaalassa ollessa.. :'( :ashamed: Toinen vaan on niin rakas ja tärkeä.. :heart: Mut täytyy luottaa et kaikki menee hyvin ja isänsä kanssa poika kyllä pärjää sitten kun synnytys on ohi..

Väsymyksestä: Mulla on ainaki väsyttäny nykyään tosi paljon.. |O Aina ku meen nukuttaa poikaa päikkäreille, nukahan itekki, vaikkei tarkoitus oiskaa.. ja muutenki on niin väsyny olo. Olin ihan yllättyny ku hemoglobiini oliki 135, olin koko ajan siinä luulossa että se on niin matala että väsyttää. Mut kaitpa tää loppuraskaus tekee sen väsymyksen..

Mut nyt jätän muillekki tilaa kirjoittaa.. hyvää yötä kaikille! :wave:

Annilia & Nuppu 37+2
 
Te ootte mehujäätä syöny päivällä...pikkusen ku tekis nyt mieli itelläki :p Kai sitä pitää huomenna lähteä hamstraamaan kaupasta :D
Tänää ollu muuten jotenki nii väsyny eikä mitää ois jaksanu tehä. Sain kuitenki viimein pestyä turvakaukalon kankaat, ja laitettua vauvalle kotiin tulo vaatteet valmiiksi.

Repeämisistä: ite esioisen synnytyksessä sain pahat repeämät, mut ne parani onneksi hyvin eikä ne vaivannu jälkeen päin sit yhtään, pidätys kykyki säily ennallaan. Mut nyt kuitenki vähä haluttaa tietää et missä mennään niin sain lähetteen äippäpolille, ja aika sit ois ens maanantaina...ihan luottavaisilla mielillä varsinki jos tämä vauva ei kovin yli aikaseksi menis nii ei pääsis kasvamaan kovin isoksi.

Täs samalla tuota meidän 2vuotiasta yritän saada nukkumaan, tytöllä ku on nykyään uni rytmi vähä myöhäinen...nukkuu kuitenki sen 12h yössä, et ei siinä mielessä valittamista.

Huomenna ois tarkoitus jotai leipoa, näyttäis olevan vielä viimekesäisiä mustikoita pakkasessa, et jos niistä piirakan pyöräyttäis.

Voimia kaikille elomammoille :hug: :hug:

enmmpu 37+4
 

Mie oon ollu tänään ahkera..päivällä lähettiin ostaan tytölle koulutarvikkeita (menee siis tokaluokalle) Tiimarista, ovat muuten hävyttömän kalliita :eek: ostettiin flappikansio, kyniä+kumi, teroitin, penaali, ystäväni-kirja, päiväkirja, nimitarroja, mustekynä = 37euroa :eek: :eek:
vielä pitäis reppu ostaa...järkkyä...
no sitten kävi kaveri tuossa päivällä (ovat kongosta :D ) kolmen mukulansa kanssa..ovat pojat (6 ja 7v) TOSI villejä :kieh: .
ja sitten aloinkin pestä saunaa ja kylpyhuonetta..puunasin ne todella kunnolla katosta lattiaan ..ja ihan kivasti alkoi suppailee...
+ kävin siinä ihanan puhtaassa saunassakin...
ja ehkä vielä sitä kolmatta ässää toistamiseen tänään... ;)

Katsotaan tehoaako nuo ässät ;) ;)

olisin jo ihan valmis, kun kerran yöt pitää suppailla ja aamuun aina loppuuvat, niin kohta oon niin väsyny, että kun pitäis synnyttää en jaksa, saati jaksa hoitaa vauvaa...
eli jos yön taas vaan suppailee, meen huomenissa käymään synnärillä ja pyydän että puhkaisis kalvot, jotta päästään tosi toimiin...
Tälläisilla suunnitelmalla olen.... :D
saattaahan se olla että nauraavat mut ulos, mutta yrittänyttä ei laiteta...

Ajatuksin AE ja Vilho 37+6 tai 39+6
 
Meillä on ollut tänään ihana päivä:) Oltiin rannallakin ja poika rakasti hiekassa möyrimistä ja meressä puljaamista, ei ole vielä rannalla ollutkaan:)

Laitettiin tuossa äsken pinnasänky vauvalle kuntoon. Aikaisemmin ei olla laitettu, kun on pitänyt katsoa sopeutuuko poitsuli isojen sänkyyn vai haluaako vielä pinnasänkyyn. Nyt näyttää kyllä ihan hienosti sopeutuneen, nukkuu ehkä jopa paremmin kun itse pääsee sieltä poiskin. Vauvalle siis vapautui pinnis. Nostettiin pohja ylös ja mies laittoi pyörätkin alle, jotta saadaan pienessä tilassa paremmin liikuteltua. Petasin ja laitoin pinnasuojan, kapaloliina odottaa jo käyttäjäänsä:)

Väsymyksestä; mulla on myöskin nyt ihan viimeisen viikon aikana ollut ihan kamalan rättipoikkiväsynyt olo; olen voinut koko raskauden niin hienosti ja nyt olen ollut ihan naatti! En meinaa hereillä pysyä ja eilisenkin päivän vilkuilin kelloa, että koska poju menee nukkuun :ashamed: Onneksi tänään jo vähän helpompaa, nukuin kyllä vähän pidempää pätkää viime yönä, yhden kolmen tunnin pätkän jopa! Mun unisaldo viime aikoina on ollut 2-3 tuntia yössä puolen tunnin pätkinä, kun ei vaan saa nukuttua kun pissattaa ja janottaa, on kuuma eikä hyvää asentoa saa... valitusta taas;)

Käynnistyksestä joku kyseli, mulla saattaa olla edessä käynnistys(tai sektio) jos lapsi ei lähde itsekseen syntymään ennen laskettua aikaa. Mulla on vähän riskiä, raskausdiabetes joka kuulemma on vakava, sekä edellisen lapsen syntymä, elikkäs poika ei mahtunut syntymään alateitse(oli tosin kasvot menosuuntaan vielä ison kokonsa lisäksi, mikä pahensi asiaa). Lääkäri sanoi synnytystapa-arviossa, että yritetään eliminoida kaikki ne riskit, joihin suinkin pystytään etukäteen vaikuttamaan, eli ei annettaisi vauvelin kasvaa liian isoksi jottei sitten tulisi loppuvaiheessa takapakkia ja jotain ikäviä seurauksia. Mulle ei mitään rajua käynnistystä vissiin kuitenkaan lähdetä tekemään, kun sekin sitten taas voi olla riskaabelia kai sektiohaavan vuoksi.

Me ostettiin esikoiselle tänään ne Brion Pony-rattaat, joita olen kuolannut jo pitkään. Ostettiin musta-suklaanruskeat, aivan ihanat, ja ruskea on mun lempiväri. Kaupanpäällisiksi saatiin hupullinen sadesuoja sekä ratti. Poika oli tietysti ratista aivan onnessaan ja ohjaili rattaita kuin mikäkin rallikuski:) Noitten rattaitten lisäksi meillä on peräkkäin istuttavat, vanhat mutta hyvin toimivat tuplarattaat. Niissä kuitenkin on melko pienet pyörät, matkaratasmaiset, joten niillä ei sohjossa kuljeta.. mulla on tarkoitus ottaa pikkuruinen liinakyytiin kuitenkin suurimmaksi osaksi, ja esikoinen noihin ponyihin, niin varmasti pärjätään noillakin hyvin. Muistin muuten juuri nyt, että mulla ei ole noihin tupliin sade-eikä hyttyssuojia. Niihinhän käy vissiin kaksi normaaliakin, mutta meillä siis vain yhdet sellaisiakin... eli ne täytyy vielä hankkia.

Meidän esikoinen jää muuten isinsä kanssa kotiin kun menen synnärille... hän ei ole kertaakaan ollut hoidossa vielä, ikää kun vasta 1v1kk. Nyt tämän kevään aikana on muutenkin vasta pieniä aikoja ollut isänsäkin kanssa kahdestaan, ollaan tarkoituksella yritetty totuttaa. Mä olen muutaman lääkärikäynnin ajaksi jättänyt miehet keskenään, samoin kun olin kirppiksellä myymässä. Itsellä on aina tosi vajaa olo kun ei ole poikaa lähellä, en osaa yhtään olla mitenkään päin. Mutta siis en olisi pystynyt kenellekään ulkopuoliselle jättämään hoitoon todellakaan vielä, haluan että hänellä on mahdollisimman "normaalit" olosuhteet kun olen itse poissa. Anoppi olisi halunnut hoitaa, muuta hän ei suostunut tulemaan meille vaan meidän olisi pitänyt poika viedä sinne(asuvat 2km päässä), vaikka yritettiin selittää että pojalle tulisi vielä turvattomampi olo jos kaiken lisäksi joutuisi vieraaseen paikkaankin ilman äitiä ja isää. Enkä muutenkaan oikein luota häneen kun ei suostu kuuntelemaan meidän ohjeita ollenkaan vaan tekisi juuri niinkuin itse haluaa.. ymmärrän kyllä että hänkin on kolme lasta kasvattanut, mutta nyt on kyse meidän lapsesta joka on tottunut tietynlaisiin tapoihin, joten haluan kyllä että niitä noudatetaan ja meidän ohjeet kuunnellaan. Meidän laps on kuitenkin meidän vastuulla.

Ohoh, tulipas vuodatus:)

Mahdetaankohan saada tänäkään yönä unen päästä, tuntuu kovin levottomalta olotila. Voi kun vauveli syntyisi jo pian:)
 
Voih..! =) Löysin joskus viime joulukuussa aloittamani keskustelun, jossa vielä hermoilin että oonko raskaana vai enkö oo, onko kaikki hyvin vai eikö oo (mulla oli tämän raskauden ihan alussa ongelmia; jotain epämääräistä veristä vuotoa ja kipuja. Pelkäsin ja hermoilin ihan älyttömästi).

http://kaksplus.fi/keskustelu/t923622

Tuntui hassulta lukea tuota. Ja ajatella - täällä se meidän "keskenmeno" on jo viikolla 37+ ja pian syntyy. :LOL: Ihanaa kun kaikki menikin silloin hyvin ja on nytkin mennyt ja toivottavasti menee jatkossakin. Ja pian saan rakkaan nyyttini syliini |O :heart:
 
Heipä hei!
Murr ei tullu enää uni sen jälkeen ku mies lähti töihin, saa nähä kui väsy sitä on kohta kun klo6 heränny... Pitäis tehä jotai hyödyllistä tänää, pakata jotain muuttojutskia tms...Haluttais alottaa tämmösten pöksyjen teko: http://www.kestovaippainfo.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=63872 ,jätti neulanki kävin jo toissa päivänä ostamassa mutta ei oo saanu aikaseks alottaa, ei taija olla tollasta styrox-levyä...:( voiskai sitä kehitellä ton systeemin ehkä johki muuhunki mutta....ei oo jaksanu. Eli joo, väsymystä löytyy täältäki päin!! :wave: Saa nähä mitkä on hempat, ei olla mitattu nyt pariin viikkoon ja oon lopettanu rautatabujen syönnin.. Tänään siis neuvolaan iltapäivällä, katsotaas mitä ne pissat näyttää (ku eilen panikoin sitä raskausmyrkytystä.. ), onko puhtaat vai likaset :LOL: Eilen illalla huomasin ekaa kertaa turvotusta nilkoissakin, aiemmin ollu vaan sormissa...

Joku täällä tais manata näitä sivuja, kun ei voi edellisen sivun tekstejä pitää samaan aikaan auki ku kirjottelee.. ite teen (jos tarve vaatii) silleen että aukasen edellisen sivun uuteen välilehteen tai ikkunaan nii voi sieltä sit katella aina edellisen sivun tekstit jos meinaa unohtua mitä piti kommentoida...tajuskohan tuostakaa nyt kukaan mitään :LOL: mutta siis, välilehdet ja ikkunat on "se juttu" :D

Pitäsköhä suihkuun pinkaista torstaiaamun kunniaksi =)

Upp3 ja Mötky 37+2
 
Huomenta!!

Vitsi.. eilen illalla katottiin leffaa tossa sohvalla ja nukahin sit siihen.. mut jossain vaiheessa heräsin ku unen läpi koski tosi kovin alavatsaa =) =) . No sit nukahin uudestaan eikä kipuja enää tullu, mutta oikeesti olen iloinen!!!! jotain merkkejä siis että vauva vois syntyä joskus :D esikoiseltahan miulla ei supistellu yhtää, eikä ollu kyllä mitään muutakaan, ennen synnytystä.. Toivossa on hyvä elää!!

miun pitäs laittaa sairaala kassi valmiix ja vauvalle kotiintulo vaatteet.. on vaan laiskuus iskeny.. kuuma ilma kai verottaa..

Ja mehujädejä piti eilen illalla käyä hakee kaupasta..10kpl :D .. tosin en oo kyl ainut kuka niitä syö!!

Nyt taidan lähtee poitsun kaa leikkii ja sit kampaajalle tänää!!!! ihanaa!!! sit vois lähtee synnyttää :D tukka nätisti ni vauvakaa ei säikähä :D

äiti lpr 38+2
 
Kävin toisen kerran painoarviossa tiistaina. Nyt painoksi saatiin 3,3-3,4 kg (viikko sitten muka 3,7 kg). Paikat on pehmeät kuten viimeksikin, kanavaa reilusti jäljellä (ei sanonu paljonko) ja kohdunsuu tiukasti auki yhdelle sormelle. Siis justiin ja justiin sai sinne tukittua yhden sormen. Ei kyllä tuntunut ollenkaan mukavalta :headwall: Tänään tai huomenna tulee vielä 1 aika painoarvioon ensi viikoksi. Ekan käynnin aikana puhuttiin käynnistyksestä, kun vauva iso, mutta nyt se olikin muka pienemp?? Oli nyt eri mittaaja ja ultraaja, vaikuttaisko se sitten.... No, katotaan mitä ensviikolla saadaan painoarvioksi :LOL: Niin, ja meikäläinen synnyttää Seinäjoella ja sieltä ihan hyvät kokemukset.

Aukku: Kolmannen synnytyksen jälkeen (v. 2005) mulla oli ihan hirveät jälkisupistukset :'( Niitä kesti yli 2 viikkoa ja kävin jo välillä lääkärissäkin. Nyt pelottaa sairaasti minkälaiset supistukset tämän nelosen jälkeen tulee :|

Kiia08: Oikein paljon onnea koko perheelle pienestä prinssistä :heart:

SK06: Mukava kuulla välillä positiivisiakin mietteitä synnytyksestä!! Mahtava juttu, että kaikki meni hyvin ja nopeasti ja jaksoit siitä käydä meille kertomassa!!!

Bella-Lumia: Paljon onnea pienen prinsessan syntymän johdosta koko perheelle :heart:

ajatar: :wave: täällä kans miehellä on vielä huomenna töitä ja sitten alkaa kuukauden kesäloma, jipii!!! Huomisen jälkeen vauva sais syntyä koska vain, kun mieskin on paikalla.

Heitsu86: En oo koskaan ottanu omaa tuttia sairaalakassiin mukaan enkä ota nytkään. Sairaalasta kyllä saa tutin (yleensä), jos ne näkevät sen tarpeelliseksi. Se on tosi juttu, että varhain aloitettu tutin/tuttipullon käyttö sekoittaa vauvan rinnasta syömistä ja se voi mennä ihan pipariksi. Toki ei näin kaikilla käy!!

Mua supisti aivan sairaan kovaa aamulla klo 5.40-6.30. Sen jälkeen onneksi menivät ohitse. Mä jo ajattelin, että tökkään miehen ylös, että nyt lähdetään sairaalaan, mutta en malttanu ja supistukset meni tunnissa ohitte. Nyt olo on ihan ok, mutta täs koneella istues alamahaan alkaa ottamaan jo. Mulla myös on alamahalle tullu jotain ihme repäisykipuja. Aina noustessa ja kävellessä jommalle kummalle mahaa repii aivan sairaan kovaa. Hainkin eilen fysioterapeutilta lainalle tukiliivin, joka tukee lähinnä tuota alamahaa, kun mun vatta on hirmu valtava. Fysioterapeutti kovaa päivitteli kuinka mun maha on jo ihan älyttömän alhaalla ja ei menisin kauaa, kun vauva syntyy. Jos ei käynnistellä tartte, niin syntyy tämä nelonenkin luultavasti lasketun ajan tienoilla kuten muutkin!!!

Jos menis jaloittelemaan ettei toi masukipu ihan hirveeksi ylly, jos pääsen tästä tulista edes ylös :LOL: Ja huomenna olis taas pitkästä aikaa neuvola!! En ookaan käyny sielä noin kuukauteen :headwall: Ovat aina aikaa siirtäneet eteenpäin noiden painoarviokäyntien takia.

Tatjana80 ja tyttö 38 tasan
 
Huomenta!

Täällä herättiin, harvinaista kyllä, jo klo:8... mies lähti töihin, poika heräs ja itellä oli niin kamala nälkä että oli pakko nousta kahvinkeittoon ja aamupalalle... :whistle: Nyt sitten väsyttääki jo niin, että vois kohta mennä pojan kanssa päikkäreille.. ;)

Ihana ilma kyllä taas näyttää olevan, aurinko paistaa!!! Pitäs yrittää tänään tai viimeistään huomenna tehdä kunnon viikkosiivous ja kiva ois, jos sais leivottuaki jotain. Mut saa nähä jos kovin kuuma ilma tulee, että mitä sitten saa loppujen lopuksi tehtyä.. kuitenki laiskuus iskee... :kieh:

Säikähin äsken, ku raapasin vahingossa masun oven kahvaan ja siitä tuli melkoinen kipu! :( Näköjään ei vieläkää tajua että masu on niin iso, että täytyis varoa kaikkea eessä olevaa.. :kieh: Noh, toivottavasti vaavilla kuitenki kaikki hyvin!!

Annilia&Nuppu 37+4
 
Sone
Salah: Minä myös jouduin valitseman imetyksen ja oman lääkityksen suhteen esikoisen aikaan. Tosin kuukauden pystyin imettämään vauvaa kuitenkin. Podin huonoa omatuntoa jälkeenpäin imetyksestä ja varsinkin vauva-ajan jälkeen, vaikka ei pitäisi missään nimessä. Toiveet olisi nytten että puolisen vuotta pystyisi edes imettämään, mutta jos ei onnistu niin sitten ei. Kasvaa se vauva korvikkeellakin. Joten päivä sitten kerrallaan.
 
Ei mitään edistystä kohdunsuulla, voi kökkäre!

Muuten kaikki hienosti, eikä käynnistysaikaakaan annettu, koska vauva on edelleen siro. Painoarvioksi tuli 3,3kg. Laskettuna päivänä täytyy seuraavaksi mennä, sitten käynnistetään jos ei ole tullut siihen mennessä itsekseen ulos. Tuskin tulee kun ei ole mitään edistynyt kahdessa viikossa. Meillä on saunavuorokin vaan kerran viikossa :|

Blaah... onneksi on sentään kaunis ilma:)
 
Tänään olisi taas neuvola-aika. Onko kaikki saaneet jonkinlaisen painoarvion ja onko kaikille ensikertalaisille tehty jokin tarkitus, että lapsi mahtuu tulemaan, sillä ei mulle mitään tuollaista ole tehty. Viime viikolla oli se lääkäriaika ja se lääkäri ei puhunut mitään painoista eikä se pahemmin edes tutkinut, tsekkasi vaan kohdunsuun tilanteen ja sillä siisti.
Ei siinä muuten mitään, mutta oma äitini ei ole pystynyt synnyttämään meistä ketään alateitse, vaan keisarileikkauksella ollaan kaikki tultu maailmaan, joten se vähän jännittää, tosin olen kyllä vähän eri mallinen kuin äitini.
 
Tähän aikaan päivästä voi varmaan vielä sanoa Huomenta! =)

shihtzu kannattaa kysyä vielä neuvolasta tuosta, luulisi kyllä että vikalla lääkäri kerralla katsottaisiin vähän tarkemmin miten vauva sieltä mahtuu ulos. Tai jospa se lääkäri oli sitä mieltä että hyvin mahtuu mutta ei sanonut mitään, joskus kun nuo lääkärit tuppaa olemaan vähän puhumattomia..
Mullakin se vaan vähän kädellä kokeili lantion luita ja kysyi miten pitkä äiti on (kun itse olen niin lyhyt) ja onko siskolla lapsia niin olisi voinut vähän verrata miten heillä on mahtuneet syntymään.

Eilen katsoin synnytyssairaalaa telkkarista niin sen jälkeen alkoi vähän supistella, muutaman kerran niin että tuntui tuonne reisiin ja alaselkään asti, mutta eipä nuo nyt mihinkään yltyneet siitä. Ja vaikka saunassakin tulee melkein joka ilta istuttua niin eipä tuo nyt tunnu juuri auttavan.. tulee kun on tullakseen.

Vähän kauhulla luin pari päivää sitten kun oli lehdessä juttua että synnytysosastot on kesällä ihan tupaten täynnä kun kaikki 'suunnittelee' raskauden niin että saa mies sitten pitää kesäloman siinä samalla ja sitten on sairaaloissakin vielä omat lomat menossa.. ja sitten näin vähän jo painajaisia että pitäisi synnyttämään lähteä ja soittelen sairaaloihin ja missään ei ole tilaa, kaikki sanoo vaan joo älä suotta tänne tule ei mahdu.. :LOL:
jospa sitä sitten johonkin kuitenkin mahtuisi =)

Pitää varmaan lähteä postinhakureissulle

hyviä vointeja!
miranth ja masu 37+3
 
Pitää tänään muistaa kysyä. Siskollani ei ole lapsia, joten ei voi verrata ja siskoni on enempi äitini kanssa samantyyppinen eli todella kapealanteinen.
Viime viikon lääkärikäynti oli muutenkin aika erikoinen, oli eri lääkäri kuin aiemmin, ilmeisesti jokin suht tuore ja hyvin innokas, koko tutkimus oli ohi ennen kuin ehdin edes tajuta.
 
Eilen kävin lääkärissä. Kaikki ok, kohdunsuu _vähän_ pehmentynyt, kaulaa oli jäljellä 2cm ja paikat tiukasti kiinni. Ei tarvitse vielä kassia alkaa paikkailla. Vauvan kokoarvio on 2,7kg, jolloin olisi laskettuna päivänä 3,5kg. Mutta lääkäri ei kyllä edes kokeillut vauvaa. Näytti siltä, että kokoarvio perustaa vain sf-käyrään, jossa menen tällä hetkellä keskiviivalla. Pelottelin kyllä lääkäriä, että äitini ja siskoni ovat synnyttäneet reilusti yli nelikiloisia vauvoja, mutta ei ottanut onkeensa. Voi tuo painoarvio kyllä pitää paikkansakin, jos vauva on tullut isäänsä. Ja toivottavasti se pitääkin paikkansa! En ihan välttämättä halua silloin joulukuussa vääntää jättiläisipanaa yksiöstään pihalle, vaikka lantioni onkin kuulemma oikein tilava.

Kävimme eilen Naistenklinikalla. Kätilö vahvisti, että kesä on ollut poikkeuksellisen vilkas. Eilenkin siellä oli kaikki synnytyshuoneet yhtä lukuunottamatta täynnä. Mutta rauhoitteli, että todella harvoin kuitenkaan käännyttävät ketään pois.

Täällä on väsymystä ja kiukuttelua ilmassa. Lähdin äsken naamamutrussa meidän uuden asunnon remppatyömaalta pois, kun en voinut tehdä siellä mitään ja sehän ei minua miellyttänyt. :ashamed: Pakko kai alkaa vain tottua tähän joutilaisuuteen, mutta en vain osaa vain olla. No parempi kuitenkin mutristella suuta yksinään täällä kotona kuin kiukutella muille rempan keskellä.

Marikki ja pikkuinen 36+2
 
Terveisiä perperistä |O :headwall: Kseäflunssa mulla vaan pahenee, räkä lisääntyy ja olo kurjistuu. Ja nyt sitten pikkuneiti 1v2kk on melkein 40 asteen kuumeessa, just vein sänkyyn uudelleen josko vähän nukkuisi. Mutta toki juuri tänään meidän edessä on pienimuotoinen afalttityömaa kun naapurin aikaansaama aukko paikataan. Aukko on viime vuoden keväällä tehty, eli vain meidän tuurilla yli vuosi sitten tilattu asfaltti tulee tänään kun talossa yrittää sairaat levätä. Universumin pilaa? Onneksi mun vanhemmat haki 3v neidin mukaan kyläreissulle, saa vähän puuhaa kun sisko ja äiti on poissa pelistä.

Shihtzu: ainakaan täälläpäin ei ensikertalaiselle tehdä minkäänlaisia suurempia tutkimuksia tai synnytystavan määrityksiä. Tokihan neuvolalääkäri katsoo myös sillä silmällä, että miltä se lantio vaikuttaa ja jos on epäilystä niin lähettää eteenpäin. Automaattisesti ei tarkisteta siis kaikkia vaan täällä viimeinen äitipolikäynti on rakenneultra n rv 21 ja sen jälkeen synnytys (tai yliaikatarkistus). Kannattaa neuvolassa kyllä jutella, terkkarikin voi laittaa lähetteen synnytystavan määritykseen vaikkapa pelko-perusteella (kuten mulla ekasta aikanaan). Kuinka äidilläsi on aikanaan huomattu että pitää leikata?
 
Marikki kävittekö sillä tutustumiskäynnillä Naistenklinikalla? Oliko sun mielestä kuinka hyödyllinen?
Itsekin olen sinne menossa synnyttämään, mutta jää nyt käymättä tuo tutustuminen. Sitten kun synnytys alkaa niin kai ne sitten neuvoo mistä ovesta pitää tulla sisälle ja siellä sairaalassa varmaan sitten ohjeistetaan eteenpäin.
Naistenklinikalla on kuitenkin niitä synnytyshuoneitakin aika paljon (piti heti sen jutun jälkeen käydä vakoilemassa netistä =) joten tuskin ne kaikki nyt niiin täynnä on että joutuu jossain käytävällä ponnistelemaan..

jaahas, iltapäiväkahvin keittoon, harmi että tuli eilen syötyä kaikki keksit jo..
 
Moikka vaan!
Ja onnea vauvansa saaneille :flower: .

Itsellä oli eilen neuvola,jossa ei mitään ihmeellistä ollut. Paikat kunnossa ja painoa edelliseen,eli pari viikkoa sitten olleeseen neuvolakäyntiin tullut 300g lisää eli 150g/vk.
Ei huono:D . Neuvolatätikin kehui että onpa tuo painon kehitys ollut hyvä kun kaikenkaikkiaanhan mulla alkuraskaudesta tai ennen raskautta painoa on tullut lisää vain 3,2kg:D . Kunhan saan pidettyä tän painon hallinnassa raskauden jälkeenkin niin ei valittamista.

Viikkoja siis 36+1.
RR 111/76
Valkuaista nyt 1+,mutta mulla ne tahtoo heittää miinuksesta heikko plussaan,ettei paineita siitä.
HB 130,mikä on meikäläiselle hyvä kun yleensä 125 on joten jatketaan samaan tahtiiin Maltoferin syömistä.
SF-mitta 34,joka on sama kuin viimeksi mutta vauva on nyt kiepsahtanut RT asentoon eli sillä pysynyt.
Vauvan syke heitteli 120-150 välillä kun alkoi liikkumaan kesken mittauksen.

Ja paikat ovat valmiita synnytykseen kun kävin siellä keskussairaalassa painoarviossa viikko sitten niin sormelle auki ja kohdunsuu noin 2cm auki. Ja näitä limaklönttejä tulee kyllä jatkuvaan...ja selkään koskee vähän väliä,joskus mahan puolella menkkamaisia kipuja..ja vihlaisuja...ja kylkeen koskee kun istuu tässä tietokoneella tai ihan missä vaan pitkään niin alkaa koskeen. Tiedä sitten potkiiko jaloilla vai mitä mutta nousta pitää( jokuhan siitä kysyikin että onko tällaisia kipuja niin mulla ainakin on).
Väsyttää meikäläistä ainakin ihan hirveesti...illalla tahon kukkua sinne 11 ja aamulla nukun puoli yhteentoista ja päivällä vielä puolen tunnin torkut...että kyllä väsyttää.

Miehellekin sanoin eilen että onko se nyt tajunnut sen keskussairaalareissun jälkeen että vauva saattaa putkahtaa esiin milloin hyvänsä, niin oli kuulemma. No ei muuten mitään hätää mutta ensi viikolla on ne Neste ralli,jonne mieheni menee(joka vuosi kulkee neljä päivää reissussa),niin toivottavasti nyt ei silloin :D . NO katsotaan,mutta aikoo keskeyttää jos lähtö tulee.
Mitäs muuta.....
synnytys ei pelota...jännittää mutta ei pelota.
No nyt täytyy lähtä taas vessassa käymään.
T:Hansu27
 
Neuvolassa käyty ja kaikki hyvin. hyvä 124/84, kuulemma erittäin hyvä. Hemoglobiini 116 ja sijaisen mielestä oikein hyvä, kun mun lähtö arvokin on ollut vain 122. Painoa tullut viikkoa kohden 311 grammaa. Pissa oli puhdas, kun viimeksi oli aavistuksen plussalla.
Sf-mitta sen kun laskee ja nyt oltiin alakäyrän alapuolella, mutta se on vain hyvä juttu, että tässä vaiheessa laskee on kuulemma kaunis laskeva käyrä, elikkä lapsi on laskeutunut, mutta pää kuitenkin vielä liikkui, ei siis kiinnittynyt.

Tuosta, että äitini on kaikki lapset synnyttänyt keisarileikkauksella, niin käsittääkseni se on ollut sillä alusta asti selvä juttu, kun äitilläni on niin kapeat lanteet, minä olen kyllä leveälanteisempi ja hieman pidempikin.

Kun makasin siinä tutkimuspöydällä, niin terkkari käski sanoa heti kun tulee paha olo, niin oli sanottava, että ei mulla mikään paha olo ole, voin ihan hyvin kotonakin maata selällään ilman että alkaa heikottamaan, oli siitä hyvin hämmästynyt, kun hän itse ei voinut aikanaan olla alkuunkaan selällään tässä vaiheessa raskautta. Mähän nukunkin välillä puolittain selällään, kun se on parempi asento kuin kyljellään.
 
Päiviä!!

Täällä yksi iloinen ja helpottunut mamma, eilen siis polilla todettiin kaiken olevan kaikin puolin mallikkaasti, painoa vauvalla tämän hetken arvion mukaan 2800g. Eli nyt olis hienot hetket alkaa ulostautumaan yksiöstä. :p

Antoivat vielä kontrolliajan kahden viikon päähän, että saadaan TÄYSI varmuus tuosta kasvusta, mutta näillä näkymin Hän kasvaa ja voi hyvin. Lotrasi lapsivedellä ja harjoitteli hengitysliikkeitä :) Saatiin sukupuolikin tietää ;)

Nyt neuvolaan vielä normi viikkokäynnille kauhistelemaan tuota painoa, jota tuntuu tulevan aina vaan lisää, söin mitä tahansa rehuja.. Noh, kyllähän noita herkkujakin on tullut popsittua ihan kiitettävästi.

Aijuu, paikat kiinni, kiinteät ja kaaaaaukana ylhäällä. Ei lääkäri uskaltanut sanoa tuleeko edes jouluna :LOL:

Nyt metsästämään esikoista pihalta ja neukkariin..

Ihanaa päivää meille kaikille naisille, yritetään edes nauttia tästä maha-ajasta, se kun tuppaa loppujen lopuksi olemaan kovin lyhyt. :heart:

Ä ja 36+5
 
Minullakin piti tänään olla neuvola, mutta kätilö soitti eilen ja siirsi sen huomiseksi.
Viime yönä taisin kaksi kertaa herätä siihen kun alaselkää poltti ihan hirmuisesti! Olin kuitenkin niin unenpöpperössä että en muista kokeilinko vatsaa oliko se kova, vai oliko muuta jomotusta. Mutta se kyllä sattui :x
Tänään aamulla tuli sitten pissakäynnin yhteydessä pikkasen kirkasta limaa. Sitä ei ole sen jälkeen enää tullut, ja on sellaista tullut aiemminkin vaikkakaan ei moneen viikkoon. Sitten jos sen veriviirun siinä joukossa näen niin voin epäillä limatulppaa :)

Taitaa taas olla aika kaivaa mehujäät pakkasesta... Hirmuinen helle ulkona, mutta en kyllä valita!

Lilli ja Tiitti 38+1
 
Täällä myös käyty neuvolassa. Kaikki hyvin. Pissassa vähän taas sokeria ,mutta ei mitään tehdä enää näillä viikoilla. Painoa oli kivasti tullut 1 kg viikossa. Mulle tässä vaiheessa sitä vaan kertyy söi miten vähän hyvänsä. On kyllä sellainen pönäkkä olokin. Juomista pitää edelleen lisätä. Sf mittaa oli tullut vain ½cm lisää ,eli nyt on 33 cm, kun vauva on taas laskenut alemmas. Sain muuten esitietolomakkeekin :) . Nyt muistin sitä kysellä ,kun ei ole sitä aiemmin saannut ja se oli tosiaan unohdettu antaa. Otan sen sit synnärile mukaan ,kun lähtö tulee.

Joku puheli tuosta tutin ottamisesta laitokselle. Mä pakkasin mukaan ,koska meidän sairaalassa ei huvitutteja jaeta. Esikko sai silloin sen keskolasta ,mutta ei hän sitä osannut imeä ,kun vasta parin kolmen viikon iässä. Minusta tutti on ihan hyvä apu välillä ja etenkin silloin ,jos vauvan imemisen tarve on todella suuri. Meillä esikolla pukeminen oli ikävää ja silloin tutti oli oiva apu.

Taidanpa mennä päikyille. Armoton väsy on koko ajan.
-Poni ja Manteli 36+1
 

Yhteistyössä