En tekisi tätä ellen olisi epätoivoinen...

Kuule Nina, mä oon monesti miettiny tätä imetysasiaa ja oikeesti juuri sun ansiosta. Ja uskon kaiken sen, että se on ihmisille luontaista pitkään jne. Mutta kun ihminen on myös kulttuurillisesti sidottu ym. ja tosiaan monet länsimaissa pitävät sitä outona ym. niin olen myös miettinyt, että voiko se sitä kautta myös olla tavallaan vahingollista. Eli siis ajan takaa sitä, että monet ovat puhuneet, että lasta on jälkikäteen hävettänyt, kun on tajunnut, että häntä on imetetty "epänormaalin" kauan. Oletko koskaan miettinyt asiaa tältä kantilta ja epäilyttääkö koskaan, vaikuttaako se sinun ja Evelynin suhteeseen myöhemmin? Asiat kun kehittyvät, myös ihminen, pitäisikö vai eikö pitäisi sen vaikuttaa imetyksen kestoon? Olipas sekava kirjoitus...toivottavasti sait selkoa.
Ymmärrän mitä ajat takaa ja voin sanoa, että olen sitä miettinyt :) Siksi olenkin kampanjoinut ahkerasti imetystietouden puolesta ja jatkan kampanjointia todennäköisesti pitkään imetyksen loputtua. Kun mä lopetin aktiivisen palstailun täällä niin harva enää ihmetteli, kun kerroin imettäväni 2-vuotiasta ja yhä useampi ilmoitti itse imettävänsä isoa lasta. Kaveripiiriini kuuluu nykyään monia samanhenkisiä ja laajempaan tuttavapiiriin kymmeniä äitejä, jotka ovat imettäneet 2-6 vuotta per lapsi. Uskon, että tiedon lisääntyessä ja taaperoimetyksen tehdessä comebackin tuo kulttuurin aiheuttama mahdollinen negatiivinen vaikutus katoaa. Taaperoimetys on viime vuosina lisääntynyt hurjasti, tuskin tuo tulee olemaan ainoa laatuaan! Harva vaan jaksaa kertoa siitä muilla kauhean aktiivisesti tai on valmis esim esiintymään lehtiartikkelissa omalla nimellään. Me kokoonnutaan omille palstoillemme ja omiin mammakerhoihimme hörhöilemään näin toistaiseksi :LOL: Mutta on siitä jo merkkejä, että yli 1v imetys on palaamassa myös valtavirtaan länsimaissakin.
 
Imettämisestä noin muuten... Mua harmittaa, että tietoa ja kunnollista ohjausta imetykseen saa niin huonosti. Mulla ei onnistunut ekan imetys kauaa, täysimetys vain 2 1/2 kk ja osittaisimetys 3 1/2 kk ja nyt olen varma, että se johtuu tiedonpuutteesta. Vauvani sai silloin korvatulehduksen ja kieltäytyi imemästä, yritin pumpata, mutta maito väheni. Korvatulehdus uusi, enkä saanut enää mitään pumpattua ja tulehduksen jälkeen vauva tarvi paljon lisämaitoa. Niinpä luulin, että se oli tässä. Mutta nyt tiedän, että jos vaan oisin imettänyt silti, maidontulo luultavasti olisi kasvanut uudelleen ja olis päästy takas täysimetykseen. Ei se mua itseäni sinänsä haittaa, mutta toivoisin, että oikeanlaista tietoa ja ohjausta ilman syyllistämistä olisi saatavilla.
 
"vieras"
Jep.
Joku kysyy että miten sulla on riittänyt maito niin pitkään.

Siihen vastaat että kyllä se riittää kun sitä on koko ajan imetty sieltä pois. Kysyntä takaa tarjonnan.

Ja siitä joku suuttuu: miten kehtaat sanoa noin, kaikki eivät vaan pysty imettämään, kaikilla ei vaan sitä maitoa tule tai se ei riitä!

Vaikka kyse oli siitä, miten SINULLA on riittänyt maito niin pitkään, ja siihen vastasit.

Aina sama juttu. AINA :D
*slurp slurp* :x Voisko tämä arvon imetysfanaatikko sitten opetella kirjoittamaan MINÄ -muodossa; MINULLA on tullut, MINÄ olen pystynyt, eikä yleistysmuodossa.
 
[QUOTE="vieras";25385544]Ei, ei, ei... Kirjoitit; Maitoa tulee niin kauan, kun sitä joku sieltä poistaa Anteeksi vaan, mutta ei tule kaikilla ja se on fakta! Vai väitätkö, että suurin osa suomalaisista(kin) on jotenkin "tissiviallisia"?[/QUOTE]

- Miten sulta vielä muka maitoo tulee?
- Maitoa tulee niin kauan, kun sitä joku sieltä poistaa (jne)

Kysymys ja vastaus. Vastaus siihen, miten häneltä muka vielä maitoa tulee. Pitääkö siihen vastaukseen sotkea kaikkien muidenkin tissit vai?!

Väänsin rautalangasta NinaTT:n puolesta.
 
[QUOTE="vieras";25385544]Ei, ei, ei... Kirjoitit; Maitoa tulee niin kauan, kun sitä joku sieltä poistaa Anteeksi vaan, mutta ei tule kaikilla ja se on fakta! Vai väitätkö, että suurin osa suomalaisista(kin) on jotenkin "tissiviallisia"?[/QUOTE]

Juu....? Jos kykenee muodostamaan maitoa, eli omistaa sitä tervettä ja toimivaa rintakudosta, niin sitä tulee kyllä just niin kauan kun sieltä joku sitä poistaa. Ellei sitten ota jotain lääkettä, tule uudelleen raskaaksi (keskiraskaudessa maidontulo vähenee huomattavasti) tai ole muuta vastaavaa syytä maidontulon loppumiseen.

Ei, suomalaisnaiset eivät ole tissiviallisia. Vika on ihan korvien välissä, ei siellä tisseissä. Jos tarjoaa lapselle korviketta maidon sijaan, niin lapsi ei poista maitoa sieltä rinnoista ja sitten se maidontuotanto pikkuhiljaa loppuu. Ei siinä mitään mystistä ole.

Lisätään nyt vielä: Toinen vaihtoehto on se, että lapsi ei suostu syystä tai toisesta rinnalle. Silloinkin kyse on samasta ilmiöstä: Kun kukaan ei poista sitä muodostunutta maitoa, niin sitä ei tule enää lisää.

Tämä pätee siis heihin, jotka maitoa pystyvät tuottamaan. Maidontulo ei lopu itsestään mystisistä henkimaailman syistä. Suomalaisnaiset ovat ihan yhtä kykeneväisiä fysiologisesta näkökulmasta kuin muutkin ihmiset maailmalla. Ongelma sijaitsee jossakin ihan muualla kun siellä rinnoissa.

Muoks vielä kerran, ettei nyt taas jää jollakin hampaankoloon: En kuitenkaan syytä tästä yksittäisiä äitejä, vaan kyseessä on kulttuurisidonnainen ongelma. Kun kokonaisille sukupolville opetettiin, että ihmisen maito on sekundaa, korvike rulettaa, imetys on hankalaa ja vaikeaa, maidontulo voi loppua koska tahansa, ymsymsyms... Niin ei tuollaisesta yhdessä tai edes kahdessa sukupolvessa toivuta. Se, että vika on korvien välissä ei tarkoita, että se vika lähtisi sormia napsauttamalla. Imetys on perinteisesti ollut äidiltä tyttärelle siirtyvä oppi, nyt se ketju on katkennut pahasti. Tuoreella äidillä voi olla miljoona muutakin asiaa opittavana; moni esikoisen äiti pitää synnärillä ensimmäistä kertaa sylissään pientä vauvaa. Ymmärrän, että kaiken muun vauvanhoidon ohella imetyksen opettelu voi olla ylitsepääsemätön este. Mä olen ollut etuoikeutettu, olen saanut hoitaa pieniä vauvoja useita vuosia ennen kun omani syntyi. Mulla oli vaipanvaihdot yms jo ihan rutiinia kun vauvani sain.

Ei ole mikään sattuma, että monella menee esikoisen imetys päin honkia, mutta tokan tai kolmannen kanssa sujuu jo...
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="vieras";25385576]*slurp slurp* :x Voisko tämä arvon imetysfanaatikko sitten opetella kirjoittamaan MINÄ -muodossa; MINULLA on tullut, MINÄ olen pystynyt, eikä yleistysmuodossa.[/QUOTE]
Ei hän ehkä aina jaksa. En mä ainakaan jaksa aina painottaa että MINÄ, MINUSTA, MINULTA, MINUN MIELESTÄNI kun pidän aika lailla itsestään selvänä sitä, että jos joku kysyy jotain minuun henkilökohtaisesti liittyen, niin vastaan henk.koht. minua koskien siihen kyssäriin.

Voisitteko te arvon ammattiloukkaantujat lukea mikä oli kysymys ja mihin vastattiin, niin välttyisitte turhalta mielipahalta tisseihinne liittyen?

Slurp slurp vaan itsellesi. Täällähän pitäisi aina olla jotakuta vastaan, tai muuten on perseennuolija :)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25385463]Musta on mielenkiintosta miten noin nuorella voi olla noin vahvat mielipiteet asioista. Ja niin ehdottomat! [/QUOTE]
Ei ole omena tainnut kauas puusta pudota?
 
"vieras"
Sinähän kirjoittelet ihan fiksuja! Olen saanut susta hyvin erilaisen käsityksen palstan perusteella :D. Itse tuskin imetän noin pitkään, nyt tarkoitus jatkaa tässä vielä muutama kuukausi (lapsi juuri vuoden täyttänyt). Arvostan kuitenkin sitä, että viet tärkeää asiaa (=imetystietous) eteenpäin.
 
  • Tykkää
Reactions: ninaTT
"vieras"
Juu....? Jos kykenee muodostamaan maitoa, eli omistaa sitä tervettä ja toimivaa rintakudosta, niin sitä tulee kyllä just niin kauan kun sieltä joku sitä poistaa. Ellei sitten ota jotain lääkettä, tule uudelleen raskaaksi (keskiraskaudessa maidontulo vähenee huomattavasti) tai ole muuta vastaavaa syytä maidontulon loppumiseen.

Ei, suomalaisnaiset eivät ole tissiviallisia. Vika on ihan korvien välissä, ei siellä tisseissä. Jos tarjoaa lapselle korviketta maidon sijaan, niin lapsi ei poista maitoa sieltä rinnoista ja sitten se maidontuotanto pikkuhiljaa loppuu. Ei siinä mitään mystistä ole.

Lisätään nyt vielä: Toinen vaihtoehto on se, että lapsi ei suostu syystä tai toisesta rinnalle. Silloinkin kyse on samasta ilmiöstä: Kun kukaan ei poista sitä muodostunutta maitoa, niin sitä ei tule enää lisää.

Tämä pätee siis heihin, jotka maitoa pystyvät tuottamaan. Maidontulo ei lopu itsestään mystisistä henkimaailman syistä. Suomalaisnaiset ovat ihan yhtä kykeneväisiä fysiologisesta näkökulmasta kuin muutkin ihmiset maailmalla. Ongelma sijaitsee jossakin ihan muualla kun siellä rinnoissa.
Niinpä niin... Ei kuule auttanut vaikka istuin lähes vuorokaudet ympäri huutavan lapsen kanssa tissi suussa. Kun ei kerran tullut, niin ei tullut ja pakko oli välillä antaa korviketta, ettei se mukula kuole nälkään. Ja taas yritettiin pari vuorkautta pelkällä rinnalla ja huudettiin ja rumbaa jatku hetken, kunnes totesin, että mielummin sitten se korvike, kun kuolema, vaikka olisin halunnut imettää pidempään. Että voit pitää hienot teoriasi, jotka ei todellakaan kaikilla toimi, eikä sinulla ole oikeutta myöskään haukkua ketään, sillä väitteesi ovat omia mielipiteitäsi. Vai onko sinulla esittää faktaa väitteidesi tueksi siitä, että vika on VAIN korvien välissä, jos maitoa ei tule 6 vuotta, vaikka itsellänikin tietääkseni ihan terveet tissit on?!
 
Perustele :xmas:
Lähinnä taloudellisin seikoin perustelen :) Kumpikaan puolue ei tällä hetkellä kauhean hyvin vastaa mun ajatusmaailmaani, mutta mun ajatusmaailmani on sen verran radikaali suomalaiseen yhteiskuntaan, että en ihmettele :D Mä leikkaisin sosiaalisia etuuksia ja karsisin yhteiskunnan rahoitusta monelta taholta. Sitten voisi tuoda verotusta alaspäin (tai no, eka maksaa velkoja...) ja sensellaista. Nuo kaksi ovat lähinnä omaa ajatusmaailmaani tämänhetkisistä puolueista.

Piraattipuolueen kehitystä seuraan mielenkiinnolla ja ehkä joskus tulevaisuudessa voin äänestää heitäkin.
 
  • Tykkää
Reactions: tiiru
[QUOTE="vieras";25385669]Niinpä niin... Ei kuule auttanut vaikka istuin lähes vuorokaudet ympäri huutavan lapsen kanssa tissi suussa. Kun ei kerran tullut, niin ei tullut ja pakko oli välillä antaa korviketta, ettei se mukula kuole nälkään. Ja taas yritettiin pari vuorkautta pelkällä rinnalla ja huudettiin ja rumbaa jatku hetken, kunnes totesin, että mielummin sitten se korvike, kun kuolema, vaikka olisin halunnut imettää pidempään. Että voit pitää hienot teoriasi, jotka ei todellakaan kaikilla toimi, eikä sinulla ole oikeutta myöskään haukkua ketään, sillä väitteesi ovat omia mielipiteitäsi. Vai onko sinulla esittää faktaa väitteidesi tueksi siitä, että vika on VAIN korvien välissä, jos maitoa ei tule 6 vuotta, vaikka itsellänikin tietääkseni ihan terveet tissit on?![/QUOTE]

Oma kokemuksesi on omasi, ja saat toki tuntea ihan mitä haluat siihen liittyen :) Itse kuulisin mielelläni oman teoriasi sille, että maidontulo loppui. Sinulta siis tuli maitoa jonkun aikaa (viikkoja, kuukausia?) ja sitten yhtäkkiä se loppui? Minkä mekanismin itse arvelet olleen tämän maidonloppumisen taustalla? Ja luethan pliis myös tuon viimeisimmänkin muokkaukseni lainaamasi viestiin :heart:
 
"vieras"
Lähinnä taloudellisin seikoin perustelen :) Kumpikaan puolue ei tällä hetkellä kauhean hyvin vastaa mun ajatusmaailmaani, mutta mun ajatusmaailmani on sen verran radikaali suomalaiseen yhteiskuntaan, että en ihmettele :D Mä leikkaisin sosiaalisia etuuksia ja karsisin yhteiskunnan rahoitusta monelta taholta. Sitten voisi tuoda verotusta alaspäin (tai no, eka maksaa velkoja...) ja sensellaista. Nuo kaksi ovat lähinnä omaa ajatusmaailmaani tämänhetkisistä puolueista.

Piraattipuolueen kehitystä seuraan mielenkiinnolla ja ehkä joskus tulevaisuudessa voin äänestää heitäkin.
Millä tavalla radikaali? Et kai jenkkimallia kannata? Vaikutat aina olevan niin empaattinen ja heikompia ajatteleva..
 
[QUOTE="vieras";25385709]Millä tavalla radikaali? Et kai jenkkimallia kannata? Vaikutat aina olevan niin empaattinen ja heikompia ajatteleva..[/QUOTE]

No riippuu taas siitä, että mitä jenkkimallilla tarkoitetaan :D Ei, niillä ei ole kauhean tehokas tai toimiva systeemi. Siellä köyhyys on erittäin periytyvää ja esim ei-toivotut teiniraskaudet todellinen ongelma. Mä kuitenkin toivoisin, että suomalaisistakin löytyisi enemmän oma-aloitteellisuutta, vastuunottoa omasta elämästään ja kykyä yhdistää työnteko mitä moninaisimpiin elämäntilanteisiin. En ymmärrä taiteilijoiden hyysäämistä verovaroin (siitä onkin erimielisyyksiä mm kokoomuksen kanssa) tai sitä, että asumistuella suositaan yksinasumista yhä suuremmissa asunnoissa. En ymmärrä sitä, että työtönkin voi laittaa lapsensa 1000€ kuussa maksavaan päivähoitoon tuosta noin vain. En ymmärrä sitä asennetta, että kunnan/valtion pitäisi aina järjestää kaikki ja laittaa kaikki valmiiksi ilman, että itse tarvitsee laittaa tikkua ristiin asioiden eteen.

Puolustan kyllä heikompia, mutta tahtoisin nähdä aitoa yhteisöllisyyttä sen sijaan, että heikommin pärjäävät saisivat automaattisesti rahakasoja ilman, että heiltä vaaditaan mitään. Sellaisessa yhteisössä jossa auttaminen perustuu vapaaehtoisuuteen on jokainen motivoitunut tekemään parhaansa yhteisen hyvän eteen.

Niin ja mua vituttaa suomalaisten "köyhien" valitusvirret kun täällä eletään yltäkylläisyydessä. Kun tämmösellä kouluttamattomalla (oon sentään ylioppilas nykyään) yh:lla on varaa asua rivarikaksiossa ja matkustella ja pitää lasta laadukkaassa päiväkodissa niin asiat on niin hyvin, ettei niistä pitäisi kehdata valittaa. Kun on elellyt köyhyysrajan tienoolla tai alapuolella muutaman vuoden niin ottaa päähän kun joku tuplasti tienaava itkee köyhyyttään ja vaatii yhteiskunnalta vielä enemmän :D
 
  • Tykkää
Reactions: versatile
Eikös totuus ole se, että suurin osa pystyy aivan täysin imettämään ja se, että "maitoa ei vain tullut" on perin harvinaista?
Mä luulen tosissani että meillä imetys oli juuri sen takia vaikeata, että maitoa ei tullut tarpeeksi,tai sitä tuli niin niukasti koko ajan, että luovutin tippa linssissä..... mutta syyt taas siihen oli ihan mun vika ja syytetään vähän maailmaa kans. :D Myönnetään nyt jälkiviisaana. (Meillä siis näin joten....ei itkua sitten) Ja KYLLÄ uskon että seuraavalla kerralla onnistuu paremmin, toivon. =)
 
Eikös totuus ole se, että suurin osa pystyy aivan täysin imettämään ja se, että "maitoa ei vain tullut" on perin harvinaista?
No totuudesta en tiedä, mutta juu, ei suomalaisnaisten (tahi muidenkaan) rinnoista ole löydetty mitään sellaista poikkeavuutta joka selittäisi pienenpienet imetysluvut. WHO on selvittänyt, että 98% naisista ovat fyysisesti kykeneväisiä täysimettämään 6kk (eikä sen jälkeen ole enää mitään ongelmaa jatkaa 6-xx kuukautta, ei ne tissit mene epäkuntoon tuosta noin vaan...)
 
"vieras"
No riippuu taas siitä, että mitä jenkkimallilla tarkoitetaan :D Ei, niillä ei ole kauhean tehokas tai toimiva systeemi. Siellä köyhyys on erittäin periytyvää ja esim ei-toivotut teiniraskaudet todellinen ongelma. Mä kuitenkin toivoisin, että suomalaisistakin löytyisi enemmän oma-aloitteellisuutta, vastuunottoa omasta elämästään ja kykyä yhdistää työnteko mitä moninaisimpiin elämäntilanteisiin. En ymmärrä taiteilijoiden hyysäämistä verovaroin (siitä onkin erimielisyyksiä mm kokoomuksen kanssa) tai sitä, että asumistuella suositaan yksinasumista yhä suuremmissa asunnoissa. En ymmärrä sitä, että työtönkin voi laittaa lapsensa 1000€ kuussa maksavaan päivähoitoon tuosta noin vain. En ymmärrä sitä asennetta, että kunnan/valtion pitäisi aina järjestää kaikki ja laittaa kaikki valmiiksi ilman, että itse tarvitsee laittaa tikkua ristiin asioiden eteen.

Puolustan kyllä heikompia, mutta tahtoisin nähdä aitoa yhteisöllisyyttä sen sijaan, että heikommin pärjäävät saisivat automaattisesti rahakasoja ilman, että heiltä vaaditaan mitään. Sellaisessa yhteisössä jossa auttaminen perustuu vapaaehtoisuuteen on jokainen motivoitunut tekemään parhaansa yhteisen hyvän eteen.

Niin ja mua vituttaa suomalaisten "köyhien" valitusvirret kun täällä eletään yltäkylläisyydessä. Kun tämmösellä kouluttamattomalla (oon sentään ylioppilas nykyään) yh:lla on varaa asua rivarikaksiossa ja matkustella ja pitää lasta laadukkaassa päiväkodissa niin asiat on niin hyvin, ettei niistä pitäisi kehdata valittaa. Kun on elellyt köyhyysrajan tienoolla tai alapuolella muutaman vuoden niin ottaa päähän kun joku tuplasti tienaava itkee köyhyyttään ja vaatii yhteiskunnalta vielä enemmän :D
Olen sen verran skeptinen, etten usko yhteiskunnan ptävän kaikista huolta jos ei ole pakko. Näkeehän sen Jenkkien tilanteestakin. Tai siitä, moniko vapaaehtoisesti haluaa auttaa kehitysmaalaisia. Kyllä yhteiskunnan on taattava kaikille joku minimielintaso, terveydenhuoltoa ym. Ei se saisi olla pelkästään sen varassa, haluaako ihmiset auttaa vai ei.
 
[QUOTE="vieras";25385789]Olen sen verran skeptinen, etten usko yhteiskunnan ptävän kaikista huolta jos ei ole pakko. Näkeehän sen Jenkkien tilanteestakin. Tai siitä, moniko vapaaehtoisesti haluaa auttaa kehitysmaalaisia. Kyllä yhteiskunnan on taattava kaikille joku minimielintaso, terveydenhuoltoa ym. Ei se saisi olla pelkästään sen varassa, haluaako ihmiset auttaa vai ei.[/QUOTE]

Sitten herääkin kysymyksiä, että pitääkö kaikkia elättää? :)

Jenkeissä on todella paljon sellaista ihmiseltä ihmiselle-hyväntekeväisyyttä. Suomessa sellaista pidetään outona. Mä tahtoisin molemmista ne hyvät puolet :D Jenkeissä ongelma ei aina ole sosiaalitoimessa, vaan ehkä enemmänkin uskonnollisuutta suosivassa kulttuurissa, jossa koulutusta ei olla hoidettu kunnolla.

Oikeasti mä en ole ihan varma, että mikä olisi paras yhteiskuntamuoto kun näin moni ihminen asuu näin tiiviisti. Varmaankin jonkun sortin sosiaalidemokratia, mutta minkälainen. Haaveilen yhteiskunnasta, jonka sisällä toimisi pienyhteisöjä. Valtiot ja kunnat hoitaisivat perus infrastruktuurin ja palveluiden koordinoimisen, mutta pienyhteisöt pitäisivät huolta tulonsiirroista ja sensellaisesta. Pienyhteisöön kuuluisi 5-30 henkilöä ja niiden jäsenet saisivat itse päättää miten tulot ja menot jaetaan yhteisön sisällä. Avioliiton sijaan olisi siis näitä pienyhteisöjä jotka voisivat muodostua perheistä, ystävistä, suvuista tms. eli perinnöt ja muu perhejuridiikka koskisi näitä yhteisöjä, eikä verisukulaisuutta tai avioliittoa.

Mutjuu :D Suomen systeemi on mielestäni yksi maailman parhaista, mutta parannettavaa löytyy aina.
 

Yhteistyössä