Epäpätevä lastentarhanopettajan sijainen?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Kiinnostaisi kuulla, minkälaisilla koulutuksilla lastentarhanopen määräaikaisuuksia ihmiset ovat tehneet?

Itse olen sosionomi AMK ja varhaiskasvatusta olen opiskellut sosionomi-opinnoissani, mutten vaadittavia 60 op lto-pätevyyteen. Päiväkotiharjoitteluja olen myös opintojeni aikana tehnyt kaksi. Olen amk:n ulkopuolella lukenut myös erityispedan perusopinnot, kuten myös kasvatustieteiden perusopinnot. Tietääkö kukaan, voiko näitä em. opintoja laskea ns. hyväksi varhaiskasvatuksen opintojen piiriin...?

Kiitti jo etukäteen vastauksista!
 
Miten voi olla että sosionomille riittää 60op varhaiskasvatuksen opiskelua lastentarhaopettajaksi?!?! Itse opiskelen yliopistossa varhaiskasvatusta tällä hetkellä ensimmäisen vuoden jälkeen noppia kasassa 74 ja en missään nimessä olisi valmis töihin....
 
Sosionomi amk:n kokonaisopinnot ovat muistaakseni 240op. Toi varhaiskasvatukseen vaadittu pätevyys on toi 60op:n kokonaisuus, jonka voi halutessaan sisällyttää opintoihin.

Alkuperäisen kannattaa varmaan kysyä siitä päiväkodista, joka on kiikarissa, et miten suhtautuvat. Vakituista virkaa voi olla vaikea saada, mut sijaisuuksia voi hyvinkin irrota.
 
-ap
Miten voi olla että sosionomille riittää 60op varhaiskasvatuksen opiskelua lastentarhaopettajaksi?!?! Itse opiskelen yliopistossa varhaiskasvatusta tällä hetkellä ensimmäisen vuoden jälkeen noppia kasassa 74 ja en missään nimessä olisi valmis töihin....
Näin olen ymmärtänyt, että jos sosionomin opintoihin sisällyttää 60op varh.kasv ja sospeda- opintoja, saisi lto-pätevyyden. Toki sosionomin koulutukseen liittyy kaikkia muitakin opintoja, mitkä myös esim.varhaiskasvatuksen töissä hyödyllisiä.
 
vierailija
4 vuotta päiväkodissa epäpätevänä ltona (palkasta 5% epäpätevyysvähennys) eikä kerry VESin päivät.. Koulutukseltani kasvatustieteiden maisteri yleiseltä puolelta. Varhaiskasvatuksen appro tehty avoimeen.
 
vierailija
Soita ja kysy. Tai lähetä sähköpostia. Joko suoraan johonkin päiväkotiin tai mieluummin kuntaan järjestävälle taholle, jos vaikka olisi jonkinlainen sijaisrekisteri olemassa.

Varsin ymmärrettävää, mutta sinänsä hassua, jos sijaisuuksiin tarvitaan tietty opintomäärä ja kokemus. Kyseessä on kuitenkin alempi korkeakoulututkinto. Kun opettajan sijaisuuksiin ei sellaisia vaatimuksia ole. Tarvittaessa ottavat vaikka kenet tahansa aikuisen. Ja esim. aineenopettajat suorittavat ylemmän tutkinnon, eikä aineenopettajan sijaisuuksiinkaan mitään valmiita vaatimuksia ole. Toki otetaan mielellään mahdollisimman valmis tai jo valmistunut, jos tarjolla on.

Mutta kaitpa tämä on ymmärrettävä nimenomaan hoitotyönä. Ja kohteena on vielä pienet lapset. Kannattaa kuitenkin kysyä taholta, joka tietää.
 

Yhteistyössä