erikoiset "murre" sanat

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
harmaana
kahveli = haarukka
nappu = kauha
tilavuatteet = lakana, pussilakana, tyynyliina / tila = peti
musikka = lapsi
visti = ensimmäinen eteinen ulkoa tullessa, ei tuulikaappi
jne.. jokapäiväistä kieltä
 
dina
en jaksanu lukee koko ketjua mut meillä täälä oulusa tuntuu olevan näitä kaikkia ja palijo lissääki :D mutu!
källiä eli pölliä eli varastaa
kahtua eli katsoa
pepu eli yks vanha perinneruoka
lerssi eli makkara
amma eli lapsenvahti, piika eli pieni tyttö...................
 
huli
riikkari on meillä etelässä ainakin esim. auton töötti et jo riikkaria soittanu? tätä oon kuullu paljon kavereiltaki.

Mulle tuli saunasssa ollessa kans outoja sanoja,mä sanon löylykauha tai kauha kun mies taas puhuu napusta??? kyllä olin että miksi sä oikein kauhaa kutsut:D toinen oli lasten amme eli vanna niin se puhu jollain muulla sanalla,en nyt muista mikä se oli. Mummo puhui "iliman pilluu" kun joku tupakoi sisällä..;D repeiltiin sitten siskojen kanssa urakalla. Ja sit toinen oli et kun mentiin kotiin niin sanottiin että nyt myö männään mökkiin :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja huli:
Mulle tuli saunasssa ollessa kans outoja sanoja,mä sanon löylykauha tai kauha kun mies taas puhuu napusta??? kyllä olin että miksi sä oikein kauhaa kutsut:D toinen oli lasten amme eli vanna niin se puhu jollain muulla sanalla,en nyt muista mikä se oli. Mummo puhui "iliman pilluu" kun joku tupakoi sisällä..;D repeiltiin sitten siskojen kanssa urakalla. Ja sit toinen oli et kun mentiin kotiin niin sanottiin että nyt myö männään mökkiin :D
Löylykauha on kuuppa tai nappo.
Vauvan amme taas on punkka.
 
Katariina
kyllä, putukihveli on rikkalapio ja pipa on pipo. Salveetit tarkottaa servettejä. Salatti/saletti tarkottaa sen puheessa molemmat salaattia. Lisäksi se käyttää sanoja kuin sairala (sairaala) ja lainasto (kirjasto). "Hei muistakaas ottaa ne lainaston kirjat mukaan!"
 
Katariina
Moon, soot, son, moomma, tootta, non. Ja rimssu lausutaan samalla nuotilla kuin litania minä sinä hän, me te he. Ja jatkoa seuraa:
Moon oikias, soot vääräs, son vääräs moomma oikias, tootta vääräs, non ihan mettäs.
 
mi
Alkuperäinen kirjoittaja Katariina:
kyllä, putukihveli on rikkalapio ja pipa on pipo. Salveetit tarkottaa servettejä. Salatti/saletti tarkottaa sen puheessa molemmat salaattia. Lisäksi se käyttää sanoja kuin sairala (sairaala) ja lainasto (kirjasto). "Hei muistakaas ottaa ne lainaston kirjat mukaan!"
Mulle kirjasto on lainasto ja mun lapset aina korjaa että EI SE OO LAINASTO :LOL:
 

Yhteistyössä