Eronneille oma ketju

Avioeron hakemiseen en tosiaan osaa vastata, mutta meillä lapset isällään joka toinen viikonloppu ja elarit menee niin, että ex maksaa joka lapsesta sen summan, joka myö yhessä (sossun tädin avustuksella) päätettiin. Kela maksaa elareista loput, kun on olemassa summa, jonka voi saada, ja jos elatusvelvollinen ei maksa sitä kokonaan, niin siinä tapauksessa Kela maksaa loput. Yksinhuoltajakorotuksen saa lapsilisään se vanhempi, jonka luona lapset asuu vaikka oliskin yhteishuoltajuus. Palkkatodistuksesta kopion mie toimitin Kelaan. Niin, ja tietenkin tapaamissopimukset, jotka laadittu kunnan sos.työntekijän luona.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Itse erosin väkivaltaisesta ja muutenkin huonotapaisesta narsistista pari vuotta sitten, joka oli osittain helpotus, mutta taasen siitä alkoi uudet ongelmat. Ex kun edelleen luulee omistavansa minut ja tekee kiusaa minkä ehtii. Pitää myös lasta yhden sortin pelinappulana ja vallan välineenä.

Perään en ole ole porannut, enkä haluaisi olla missään tekemisissä, mutta lapsen kautta joutuu vielä säännöllisesti sen naamaa katselemaan ja sille puhumaan. Eli mulla päätös on ollut helppo ja pois muuton jälkeiset asiatkin rullas ihan mainiosti, eli olen sikäli onnellisessa asemassa, että pääsin käytännön asioissa helpolla. Suurin kiitos vanhempien, jotka antoi mmm. katon päämme päälle siksi aikaa, kun sain oman kortteerin. Luulin kyllä, että ex alkaa enemmänkin taistelemaan talon jakamisesta ja lapsesta, mutta sillä meni sillon niin lujaa, että ei ehtinyt miettimään sen tarkemmin, mihin kaikeen suostui... ;) Sain mm. yksinhuoltajuuden vain pyytämällä. Seuraavana talvena tosin äijä heräs ja alko meittimään asioita ja ryöpytys mun suuntaan oli sen mukaista. Uhkas mm. hakea oikeusteitse yhteishuoltajuuttaa ja väitti muutenkin mun huijanneen ja juonitelleen kaikenlaista. Mutta meikäläisellä on aika pitkä pinna ja muutenkin viittaan kintaalla monelle asialle, koska tiedän herran taustat ja tavat jo ennen meidänkin seurustelua ja paljon on ehtinyt häärätä meidän eron jälkeenkin jo, eli hänellä ole mitään mahiksia alkaa sen kummmin taistelemaan mistään asiasta.
 
Pahimpia tällä hetkellä ovat ne hetket, jolloin lapset ovat isällään ja mie yksin tyhjässä asunnossa ajatuksineni. Onneksi pitää käydä töissä, jotten aivan huku näihin ajatuksiin. Toisaalta nyt pitäisi osata nauttia tästä omasta ajasta, jota ei juurikaan arkena ole lastenhoidon ja työssäkäymisen lomassa. On kyllä hyvä, että ex ottaa lapset luokseen säännöllisesti, jotta mie saan hetken hengähtää -varmaan ainoa asia lasten olemassaolon lisäksi, josta tällä hetkellä olen hälle kiitollinen. Ei voi muuta kuin hattua nostaa yksinhuoltajille, joilla ei ole sitä exää, joka ottais lapsen/lapset välillä luokseen - ite olen välillä tosi puhki nytkin, ni mitä se olis jos sitä olis 24/7 lasten kanssa... Tosin on tilanteita, joissa on pakko vaan jaksaa ja kyllähän sitä ihmiset kummallisesti vaan jaksavat, ainakin lasten takia.
 
"miuku"
Tyhjän kodin ahdistus helpotti mulla, kun aloin järkkäämään tekemistä vapaa- ajalle. Harrastus, shoppailu, kaverit ja välillä ihan vaan löhöily sohvalla huonoa elokuvaa katsellen
 
[QUOTE="elli";23547213]Laitanpa nämä kysymykset tähän ketjuun (aloitin jo uuden). Vähän olen vieä pyörällä päässä et miten tästä eteenpäin.

Elikkäs Avioeron hakemisesta on varmaan paras aloittaa? Paljon tuo hakeminen maksaa ja onko se maksettava haettaessa?
Tarviiko kelaan mennessä olla jo paperilla elatusmaksut ja niiden summat? Entäs jos isä ei ole kykenevä maksamaan elareita?
Mites elarit menee,jos käytössä vuoroviikko systeemi?
Millä sen korotuksen saa lapsilisään,eli mitäpapereita sitä varten pitää kelaan toimittamaan?

Kiitos jos joku viitsii vastata.[/QUOTE]

Aviero maksaa muistaakseni jonkun 60e eka vaihe n.40e toka vaihe. ei tarvi maksaa hakiessa,tulee lasku kotiin. Helpoimmalla pääsette jos haette eroa yhdessä. eli menette yhdessä täyttämään ne paperit. Muuten haastenies joutuu hakeen toisekta osapuolelta nimen siihen paperiin.
Kelaan voit mennä vasta ku olette käyneet lastenvalvojalla. Ne vaatii sinne alkuperäiset tapaamissopimukset. Elareista en tiä kuinka menee jos vuoro viikoin. Jos lapsen isä ei ole kykenevä maksamaan elareita saat ne kelata. jos isä saa työkkäreitä,joutuu maksaan niistä lapsikorotuksen sulle ja loput saat kelassa (meillä ei onnistunut,en ikinä saanut koko summaa,valitin kelaan ja ottavat lapsikorortuksen pois ja saan koko summan kelata) Elarit ja yh korortuksen saat kun ootte käynyt siä lastenvalvojalla ja toimitatat ne paperit sinne. Kun pitää olla faktaa missä lapsi asuu ja kuinka tavataan. paperille pitää laittaa kaiikki. Ärsytti koko kela tuolloin.
 
....
Narsisteista eronneet!!! Haluisiko joku teistä vaihtaa ajatuksia kanssani s-postitse? Olen juuri eronnut narskusta, ja tuntuu että elämäni tulee olemaan yhtä helvettiä pienen vauvani kanssa....
 
[QUOTE="miuku";23547730]Tyhjän kodin ahdistus helpotti mulla, kun aloin järkkäämään tekemistä vapaa- ajalle. Harrastus, shoppailu, kaverit ja välillä ihan vaan löhöily sohvalla huonoa elokuvaa katsellen[/QUOTE]

Tämä on totta! Ja kaikesta tuostakin nauttii nyt paljon enemmän kuin ennen, kun on saanut noi parisuhdeasiatkin hoidettua kuntoon pikku hiljaa.
 
Vanha ketju, mutta nostetaanpa taas pinnalle. Tällä hetkellä miulla ei ole ketään uutta, muutto kohta edessä isompaan taloon lasten kanssa. Aavistus on, että exällä olis joku uus nyt löytynyt ja käyttäytyy sen mukaan -ei vastaa miun puheluihin eikä viesteihin. Hankalaa sopia lasten asioista. Ilmotinkin sitten, etten ilmottele lasten asioita kun ei tunnu eksää kiinnostavan, kyselköön jos on jotain kysyttävää. Hankalaksi menee, mutta sitä saa mitä tilaa. Varta vasten keväällä puhuttiin, että jos löytyy uusi kumppani, on silti lasten takia pysyttävä väleissä ja oltava tietoisia lasten asioista ja exä silloin myönsi, että tottakai asia menee näin. Eipä tunnu menevän nyt. Voi helvetin helvetti oikein - alan katua, että olen koskaan sotkeutunu moiseen pässinpäähän.
 

Yhteistyössä