Esikoista yrittämään -pinosta plussanneet 2011 ja 2012

Voih.. Olen niin kateellinen teille jotka saavat tuon uuden pakkauksen, minusta se on niin hieno! Haluaisin sen vaikka ei mitään vauvaa olekkaan tulossa vielä hetkeen, mutta kaikki kuosit on niin ihania!! :D

tsude ja neiti ensi viikolla 1v !
 
Voi vittu näiden levottomien jalkojen kanssa! Pikaisen googlettamisen jälkeen tuntuu olevan aika yleinen raskausvaiva. Tekisi mieli mennä herättää toi ukko ja sanoa, että sinähän kärsit mun kanssa! Nyt neljättä iltaa vaivaavat ja hermo meinaa mennä.. Ajoittain lähtee pois hieromalla/linimenttivoiteella.. Jostain luin, että voi olla raudan/magnesiumin puutetta. Kun vaan muistais saatana syödä niitä monivitamiineja.

"Onneksi" oon sairaslomalla niin ei tartte tästä valvomisesta huolehtia ja saa nukuttua pitkään sit kun se uni tulee joskus. Flunssa on nyt jatkunut toista viikkoa. En oo pahemmin viitsinyt syödä lääkkeitä ja oon odottanut että menis levolla ohi, mutta ei tunnu menevän.. Nyt sitten parasetamolivalmisteet käyttöön.
 
lauwra ei muutako panadolit kehiin vaan. Nenäkannu on ihan paras! Olen sillä joka päivä huljuuttanu kerran kaks, ni loppu se flunssakierre. ( nii ja haistaakin jotaki) Sit valkosipulin kynnet sukkiin yöks ja juot lämmintä vettä, paljon!! ( tällä o vähä tämmöinen noituuslähestymistapa tähän sairauden häätämiseen ) :)

Meillä mies meinas kans joutua valvomaan mun kanssa viime yönä.. Alkoi jostaki superbakteereista ja muista vasitella puhumaan ja kiusaamaan mua illlalla. Sanoinki, että jos en saa nukuttua ko puhut noin vistoja niin herätän sut kanssa valvomaan. Onneks nukuin kuin pikkuinen sikapossu onnellisena.

Tänään kävin ostamassa ittelleni holittoman punkkupullon, glögiä ja aion tehä pipareita ( iha itte !) lisäks ostin satsumia.
Aion myös lenkkeillä kauppaan ostamaan ison pussin karkkia, koska maanantaina on se sokerirasitus. Niin nehä voi vaikka kieltää multa sen jälkeen kaikki tommoset.. Joten sitä ennen mätän oikein kunnolla! :)

Kävin hakee kelalta tänää sitä pakettia ja rahaa. Lapsilisä pitää vielä hakea erikseen, että menee miehelle nii saa sen toisen lapsen mukaan. Aivan naurettavaa ettei ne muuten maksa sitä ko ekan mukaan jos tulee eri tileille. ( Ihan ko mullei olis miehen pankkitunnuksia, millä siirtää se raha ittelle :) )

T.MolliOlli Jyrkistä moi! ja vauvatyyppi 25+1 ( tai jotaki sitä luokkaa)
 
Vitsi, Barbababyllä alkaa jo äippäloma! =) Oikein mukavaa lomaa ja rauhallista loppuajan odottelua =) :heart:

millimolli Toi onki hyvä, että vetää vielä ne "viimeiset herkut" ennen sokerirasitusta :D Tosiaan, mistä sitä tietää, vaik oliski rd ja sitten et herkkuja syö loppuraskaudesta : /

Kelan hakemukset on edelleen käsittelyssä, joten uusi pakkaus sieltä tulee. Jee :)

Närästys on vaivana täälläkin. Välillä närästää niin, että meinaa yrjö lentää. Tuntuu, ettei Renniestä ole paljon apua. Pitäis varmaan luopua noista makeista herkuista kokonaan... Samoin mausteisemmalle ruualle sais sanoa heipat.

Levottomista jaloista ei onneks ole nyt tarvin kärsiä, mut joskus nuorempana ne oli vaivana. Onneks magnesium autto siihen.

Syysväsymys ja varmaan raudanpuute vaivaa. Tää viikko ollu aika rankka ja onki tuntun siltä, etten pysty/jaksa olla töissä loppuun asti.. Mut sit ku ajattelee, että mulla on vaan 29 työpäivää jäljellä, niin meneehän toi vaikka päällää seisoen! Pitää ottaa ilo irti loppuajasta tuolla töissä. Suurinta osaa en tuu kuitenkaan näkee piiiitkään aikaan, vaikka aion kyllä töissä käydä kahvilla äippäloman aikana.

Mutta toi väsymys on vaikuttanut siihen, ettei ole ollut mitään inspistä hommata vauvatavaroita... : /

Tiistaina olis taas neuvola. Toivottavasti kaikki on hyvin eikä ilmene mitään, mistä pitäis huolestua. Meillä kuitenkin 12. päivä se suuri päivä, niin olis kiva, kun kaikki olis hyvin :)

Hennu & Möhkö 26+3
 
millimolli, toi kyllä taas upea esimerkki siitä, miten Kela hankaloittaa asioita.. Aivan kuin ihmiset ei tajuaisi miten hakea sitä suurempaa lapsilisää.

Hennu, toivottavasti närästys katoaa! Kieltämättä se on varmaan yksi ärsyttävimmistä oireista mitä voi olla.. Onko niitä muita valmisteita Rennien lisäksi mitkä on käytettävissä?

Me saatiin pinnasänky ja vaunut kotiin! Jotenkin nyt koko touhu alkaa konkretisoitumaan entisestään. :heart: Keskiviikkona suuntaan Hulluille päiville hakemaan Muumi puuhamattoa :D Se on järjettömän söötti ja mä niin tykkään muumeista.

lauwra (huomenna 20+0 ja ens viikolla rakenneultra!)
 
Mukavaa maanataita!!
Rakenneultrasta hyvillämielin kotiuduttu. Kaikki elintärkeät palikat juuri niillä paikoilla kuin pitikin ja kaikki toiminnassa kuten kuuluu. Pikkuinen paripäivää laskettua ikäänsä edellä, mutta LA.ta ei sen takia muuteltu.. Painoarvio 385g. Sukupuolen selvittäminen oli sitten hupaisaa, pienellä oli nimittäin käsi haarovälissä ja siellä pelattiin pip-peliä:LOL: Eli poika-lupaus tupsahti meidän perheeseen.:heart:

Vissyliini 20+4
 
  • Tykkää
Reactions: Hennu86 ja -Liv-
Hahaa, ihanaa Vissyliinii!! =) Onnea hyvistä uutisista ja poikalupauksesta! :heart: Pip-peli... :LOL:

lauwra Noista reseptivapaista lääkkeistä saa käyttää Renniee ja Gavisconia. Teholtaan ovat kuulemma suht samanlaisia. Tosin eilen apteekkari totes, että mun kannattaa muistaa mainita tästä närästyksestä neuvolassa. On kuulemma sen verta pahan kuuloset oireet, että voisin saada ihan jotain reseptilääkettä.

Täällä oli tänään aamulla kauhiat jumpat :heart: Neuvolassa iltapäivällä varmaan sitten nukutaan ;)

Hennu & Möhkö 26+6
 
Gaviscon on ainaki mulla paljon tehokkaampaa. Ei ne kirjoita siellä mitään. Molen koittanu ruikuttaa alusta asti niille. Jos joku kuitenki onnistuu saamaan jotaki, nii huutaa heti hep, että minäkin tiiän vaatia omiani sieltä! :)

EIlen oli sokerirasitus. Sanompa suoraa, että vittu mitä touhua.. Mullapa palo käpy siellä.. Ekaks se 1 tunnin arvo.. No menin puoli tuntia sen ottamisajan jälkeen kysele, että nii eikö se pitänyt ottaa jo. NE UNOHTI!

No miepä vähä päästelin isompia ääniä siellä. Vittu minua ei nälissä pidetä toiste! Sitten mikä niillä sairailla ihmisillä on, ko käytöstavat unohtuu. Että yskitää päin näköä.. Muutamale valistin siitä käden laittamisesta suun eteen. Siis iha tosissani. Pahantuulinen tapakouluttaja-Millimolli täällä tervehdys! :)

Mies haukku mut eilen Hitleriks ja ei kuulemma tarvi semmosta. Olenki nyt sitten järjestämäsä pikku holokaustia täällä. JA laitoin kädet ristiin. En tee mitään. Yhtikäs mitään. Mitä nyt haistattelen sille, kun yrittää sopia. Siinä yrittäkööt iha rauhasa tulla ittekseen omin avuin toimeen. Minen imuroi, kokkaa, pese pyykkiä tai yhtää mitää muutakaan. Nukuin muuten askarrushuoneen lattialla yksikseni. Nukuin paremmi ko valovuosiin ton yhen apinan vieressä. Tekispä mieli hakea omaa asuntoa. Että tämmöistä täällä tänää ja eilen :)
 
Uusi tulokas siirtyy kuumeilupuolen ketjusta tälle puolelle.

Tasan puolen vuoden yrityksen jälkeen tärppi kävi. Nyt rv 4+6. Raskaus on ollu helpompi sisäistää yli viikon kestäneellä ripulilla ja uskomattomalla aamupahoinvoinnilla ja nyt tissikivulla. Että kyllä sitä ainakin nyt raskaana on! Ja tässä uskossa mennään kunnes toisin todistetaan :D

Mieletöntä lukea teidän ultrauutisia. Tuntuu vielä "hieman" kaukaiselta ajatukselta itelle :whistle:
 
  • Tykkää
Reactions: eltsu81
Onnea Vissyliinille poikalupauksesta ja muutenkin kiva, että kaikki oli ultrassa hyvin :)

Millimollin kanssa samoilla linjoilla menin kiukan kanssa tänään ja eilen. Menin ajoissa nukkumaan ja mies saapui myöhään treeneistä ja herätti minut, jonka jälkeen oli hankala saada unenpäästä kiinni.. Sitten ukko vielä potki ja repi peittoa koko yön, heräsin varmaan 50 kertaa. Teki mieli monottaa sitä alaselkään... Ja koirakin nukkui taas leveesti ja vei puolet sängystä. Iloisin mielin siis lähtiin tähän päivään!

Mun on vaikea käsittää Hennun tuntemia liikkeitä, kun en itse vieläkään oikein tajua niitä... Eilen saatoin muutaman tuntea, mutta eiköhän tuolta rupee monotosta tulee lähiviikkojen aikana.

Ja LittleOne, ihanaa että tulit tänne tuomaan uusia tuulia! Pian sullakin on ultrat edessä, ymmärsin, että oot menossa varhaisraskauden ultraankin? Johan se on jo parin viikon päästä ja ekat neuvolakäynnit :)

Ainiin, piti vielä siitä HAMMASLÄÄKÄRISTÄ puhua mitä manasin jo aiemmin... Silloinhan sain suuhygienistin kautta 5 jatkohoito aikaa tähän loka-marraskuulle. Mutta kun olin viime viikolla kipeenä niin unohdin tyystin ekan hammaslääkärin ja ne peru suoraan kaikki mun ajat :O Voi vitun perse ja paska. Sain nyt tilattua yhden ajan joulukuun alkuun.. Taitaa jäädä hoidot tekemättä.
 
lauwra oon ollu aina varma, että menisin varhaisultraan. Nyt kuitenkin mies esitti toiveen ettei mentäis varhaisultraan. Haluaa odottaa ensimmäistä ”virallista” ultraa ja nähdä onko kaikki ok. Täytyyhän tuo miehen toivetta kunnioitta, ettei vaan tästä tulis ”mun raskaus” ja ”mun odotus”. Onneks eka neuvola on kuitenkii jo 24.10.
Huomasin, että meillä näköjään viikot vaihtuu samana päivänä. Mulla huomenna 5+0. Et tuun perässä vaan sen 15 viikkoa :D

Tulipahan mieleen kysyä teiltä vähän pidemmällä olevilta tuosta lasketusta ajasta, kun se itteä mietityttää… Onko sitä teillä muutettu ultran jälkeen tietoihin?

Neuvolassa näköjään laskevat automaattisesti edellisistä menkoista. Mulla oli myöhäinen ovulaatio (testattu digitestillä). Elioviksesta (hedelmöittymisestä) laskettuna nyt olisi 4+6 ja la 12.6. Neuvola kuitenkin anto la 6.6 ja nyt olis jo 5+5. Kysymys kuuluukin, että onko neuvolakorttiin yms tietoihin jätetty tuo LA vai lähtevätkö ultran perusteella siirtämään päivämäärää noin pienen heiton takai?
Kokemusta/tietoa?
 
Viimeksi muokattu:
LittleOne Tervetuloa ja ONNEA! :wave:

Minä voinkin avautua tosta lasketusta ajasta... :LOL:

Eli mulla oli myös myöhäinen ovulaatio ja hedelmöittymishetken voin sanoa päivän, kahen tarkkuudella. Seksiä ei ollut ennen eikä jälkeen niiden hedelmällisten päivien (myös ovistesteillä ja lämmöillä varmistettu). Ovulaation ajankohdan sekä varhaisultran mukaan mulla olis laskettu aika 13.1.2013. Neuvolasta antoivat suoraan menkkojen perusteella lasketuks ajaks 4.1.2013 ja se merkattiin äippäkorttiin (vaikka kerroin mahdolliset hedelmöityspäivät). Nt-ultrassa todennäköiseksi lasketuks ajaks laitettiin äippäkorttiin 9.1.2013. Nyt vasta viime neuvolakäynnillä ne raskausviikotkin merkattiin tuon 9.1. mukaan. Siihen asti neuvolatäti sinnikkäästi meni sen 4.1. mukaan... Tuon 9.1. mukaan sain nyt raskaustodistuksen sekä hain nyt Kelasta kaikki äippäpakkaukset, päivärahat ym.

Mulla se laskettu aika muutettiin nt-ultrassa 4.1. -> 9.1. sen takia, kun menkoista laskettuna olisin ollut silloin viikolla 12+3, mutta kätilö sano, että missään tapauksessa ei vielä 12 viikkoa ollut täynnä, koska ruskuaispussi oli niin selvästi näkyvissä. Tuolloin pikkunen vastas viikkoja 11+5.

Rakenneultrassa sitten taas lasketuks ajaks saatiin toi 4.1. :D Mutta toi 9.1. on nyt se, mikä on ja pysyy =)

Hienoa, että maltatte odottaa nt-ultraan asti! :) Mun oli pakko päästä käymään varhaisultrassa (myös sinne on mies on tervetullut, mutta kävin silloin yksin), koska en halunnut sitä tilannetta, että olen mukamas monta viikkoa raskaana ja nt-ultrassa todetaankin, ettei mitään sikiöö ole/sikiö on kuollut tyyliin rv 6 tai jotain. Vaikka ite kävin oviksesta laskettuna rv 6+2, niin eihän se sitä takaa, etteikö jotain olisi voinut käydä vielä ennen nt-ultraa, mutta itseäni tuo kuitenkin rauhoitti :)

millimollilla Ei näköjään ollut mukava sokerirasitus : / Huoh! En minäkään olis halun uusia rasitusta vaan sen takia, et minust unohetaa ottaa näytteet : /
 
Niinkuin Hennu jo LittleOnille selvensi tarkasti, niin kai se on sama mitä neuvolassa korttiin kirjoittavat. Laskettu aika tarkentuu ultrakäynneillä, koska sikiön kasvu menee kuitenkin alussa samaa käyrää pitkin jokaisella ja jos on siellä neuvolakorttiin verrattuna paljon edellä/jäljessä niin sitten se merkitään. Mullahan oli vissiin päivän heitto, eli sitä ei ruvettu siirtämään.

Eli uskoisin, että LittleOninkin LA on loppupeleissä lähempänä sitä jonka olet itse laskenut oikeasta ovulaatiosta kuin neuvolan kaaviolla antama. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Hennu86
Moikka!

LA:sta:
Meille sanottiin, että jos menkoista lasketun ja ultran antaman välinen heitto on vähemmän kuin 5 päivää ei laskettua aikaa ruveta muuttamaan. Jos enemmän niin sit muutetaan ultraa vastaavaksi. Meillä heittoa oli vain 3 päivää molemmissa ultrissa, joten la pysyi koko raskauden ajan tuona menkoista laskettuna. Tämä oli meidän tapauksessa ihan hyvä, sillä pikkumies syntyi rv 40+1 :)

milizza+kaveri 9kk
 
  • Tykkää
Reactions: Hennu86
Mitä oon nyt lueskellu, niin tosta LA:sta tuntuu olevan joka paikkakunnalla vähän eri näkemys. Toiset siirtää jopa yhellä päivällä ja joillain paikkakunnilla toi raja on jopa 10 päivää. Ite oon ruvennu pikkuhiljaa enemmän tykkäämään tosta neuvolan antamasta LA:sta. Koska sen mukaan saan olla jo pidemmällä raskaana :p
Selvinee sit ultrassa...

LittleOne 5+6, sittenkin :D (eikä 5+0)
 
tervetuloa littleone:wave:

täällä kanssa flunssaa, mutta millimollin noitumisen rohkaistumana ostin myös sarvikuonon ja huuöjuttelu on helpottanut paljon.. eli kiitti vinkistä;)

ummetus vaivaa ja yläkäyrillä kasvetaan..mutta kaikki muuten ok.. vielä muutama vk töitä ja sitten lomalle..jeeeeeeee:D

melassi ja pokspoks 32=)
 
  • Tykkää
Reactions: LittleOne
oi melassi, loma! Kuinka itse odotankaan.. Vielä pitäs muutama kuukausi kärvistellä, onneksi on sentään kaksi viikon lomapätkää ja toisella mennään Teneriffalle :)

Tupu_, joo se on tosi söötti puuhamatto :D Meillä niin suuri osa kalusteista ja kaikesta tulee käytettynä, että päätin nyt jotain uuttakin ostaa.. Ja meillä asustaa 2v vanha narttu welsh corgi, oikein pehmolelujen perään! Varmasti paimenkoirasta tulee kunnon hoitotäti kun vauvaan tottuu, mutta lelujen kanssa tulee varmasti olee hankalaa :)

Mullahan mitattiin nyt ekaa kertaa neuvolassa sf-mitta ja olin kyllä tosi reilusti käyrän yläpuolella. Kuulemma siitä tasottuu, mutta ihmettelen miten se sillai oli... Ens viikolla rakenneultra ja sitten kohta "kela-neuvola". Hurjaa, tää raskaushan edistyy!

Ainiin ja se piti vielä mainita, että ostin eilen Body Shopista sellaisen kaakaovoita sisältävän rasvapuikon. Myyjä sanoi, että kaakaovoilla on tutkitusti raskausarpia estävä vaikutus... Eipä sen hölläämisestä haittaakaan varmaan ole ja toi puikko oli vielä tosi kätevä, että sillä vaan levittää. Mulla on pitkät kynnet ja tuppaa aina menee ikävästi kynsien alle varsinkin jos on rasva purkissa... Hintakaan ei ollut aivan kamala, jotain 15e.

lauwra 20+3
 
Lauwra meilläkin kasvetaan sf-mitoissa yläkäyrän yläpuolella..mutta mulla on lapsivettä runsaasti ja todellisuudesssa vaavi kasvaa keskikäyrän ja yläkäyrän välissä.. ei siis kannata liikaa murehtia tuota sf-mittaa:D saat tarkennuksen rakenteessa:)
 
Lunealle onnittelut tulevasta pikku kakkosesta! :)

ja melassi: aivan tosiaan, ensi viikollahan se selviää.. jotain se neuvolatäti puhui, että johtuu siitä, että olen tosi hoikka? Eiköhän tuo tuosta tasoitu.

Oletteko muuten jo ottaneet tai aiotteko ottaa kausi-influenssarokotteen? Itse ajattelin, että en sitä ota. En ole koskaan aiemminkaan tarvinnut ja neuvolatätikin vähän epäili tutkimuksia, jonka mukaan saattaisi auttaa syntyvän lapsen vastustuskykyä jos rokote annetaan raskauden lopulla..

*muoks*

Osui silmään tämmöinen lehtijuttu Hesarista:
THL epäilee influenssarokotetta narkolepsiariskiksi - Influenssa - Kotimaa - HS.fi
 
Viimeksi muokattu:
Hii, varhaisultra takana :heart: 5+6 ja siellä kölli pikkunen ja sydän lepatteli taustalla. Viikon päästä saadaan käydä vielä uudelleen kuuntelemassa sydänäänet ja mukaan ekat kuvat pikkusesta :heart: Uskomattoman hyvä tunne kuulla ultraajalta sanat "kaikki näyttää täydelliseltä" :flower:

Itekään en oo koskaan mitään influessarokotteita ottanu, enkä ota nyttenkään. Pieni räkiminen vaan vahvistaa =)
 
  • Tykkää
Reactions: Hennu86
Ihanaa LittleOne, että kaikki oli kunnossa !! =) :heart: Laitan sinut tohon listalle.

Barbababylle HYvää lomaa :) Nyt sitten vain odotetaan! =)

Onnittelut Lunealle pikkukakkosen odotuksen johdosta :)

lauwra Ihana puuhamatto :) Sullaki raskaus jo puolvälissä! Huiman nopeesti menee aika :)

millimolli Enhän mie närästykseen saanu mitään helpotusta. Kahvin juonnin oon vähentän huimasta kolmesta kupista per päivä yhteen tai kahteen kuppiin. Se tuntuu vähän auttavan. Jos tää närästys kuitenkin pahenee, niin sit kokeilen tota Gavisconia.

Influenssarokote harkinnassa täälläkin. Ei ole vielä neuvolasta "tyrkytetty" enkä ole aiemminkaan ottanut. En ole varmaan ikinä influenssaa sairastanut, ainakaan niin, että muistaisin. Täytyy nyt vielä neuvolassa keskustella asiasta, jos se tulee puheeksi.

Mites millimollin sokerirasituksen tulokset? Minuu häiritsee edelleen se tunnin arvo, kun oli 9.1, vaikka pysyki rajojen alapuolella... Enpä muistan tota ottaa neuvolassa/lääkärillä puheeks...

Neuvolassa kävin viikko sitten ja kaikki oli oikein mallikkaasti. Sf-mitta oli tuolloin 24,5 cm ja painoa tulee nyt noin 400 g/vko. Johan tässä on jo varaa lihoakin, kun vajaa 3 kg tullut lähtöpainoon verrattuna lisää :LOL: Pikkuisen sykkeet oli hyvät ja jaksoi vähän liikkuakin, kun tarpeeksi runnottiin ja tunnusteltiin, että miten päin hän siellä on :) Hemoglobiiniki oli noussu 122 -> 128! Ei siis vieläkään tarvetta lisäraudalle.

Neuvolalääkäri mulla olikin jo eilen ja painoa tullu taas se 400 g/vko, sf-mitta 26 cm ja noin muuten kaikki hyvin. Mulla oli kohdunsuu niin takana, ettei lääkäri meinan saada sormiaan ylettymään sinne asti :D Pikkunenkin anto lääkärin tuntea yhen kunnon potkun kättää vasten. Sykkeet oli hyvät ja vaihteli hyvin kuuntelun aikana.

Seuraava neuvola-aika olis jo kahen viikon päästä. Tästä ne käynnit sitten alkaa tihenemään?

Hääkuulumisia Perjantaina 12.10. sanoimme siis toisillemme tahdon :heart: Molempien vanhemmat oli todistajina ja sitten käytiin porukalla ravintolassa syömässä. Illalla suunnistettiin anoppilaan, jossa sitten lauantaina kahvitettii lähisuku. Oli meitä vajaa 30 hlöä. Appiukko piti kyllä niin kauniin ja liikuttavan puheen lauantaina. Jopa isäntä herkistyi :') Ollaan viikonloppuun enemmän kuin tyytyväisiä. Kaikki meni niin kuin pitikin ja viikonloppu oli meidän näköinen :heart:

Töissä olen nyt saanut kuulla, että jaksan kyllä hämmästyttää, kun ensin vauvauutiset ja nyt vielä tämäkin :LOL: Arvuuttelevat jo, että mitähän seuraavaksi :D

Tämmösiä tänne. Töitä olis enää 5,5 vko ja sitten se äippäloma alkais. Äippäpakkauksesta tuli päätös ja kahen viikon sisään se postitetaan.

Hennu & Möhkö 27+6
 

Yhteistyössä