Eskaria takana pari viikkoa ja lasta jo kiusataan :(

  • Viestiketjun aloittaja "surullinen"
  • Ensimmäinen viesti
"surullinen"
Helvetti!
Lapsi arka ja ei paljoa ystäviä, odotti ihan kamalasti että esikoulu alkaa ja saa kavereita. Arvatkaa vaan miten pahalle tuntui kun lapsi itki omassa sängyssään ja menin kysymään että mikä hätänä ja tämä kertoi että kaverit nimittelee. Sanovat häntä tyhmäksi,haukkuvat vaatteita (ihan normaalit ja siistit vaatteet hänellä aina) ja keksivät kamalia muunnoksia nimestä (joka on ihan tavallinen). Jättävät ulkopuolelle leikeistä koska on ollut vääränlaiset housut jalassa (ihan tavalliset h&m farkut) jne. Itkua nieleskelin ja meinaan ottaa asian puheeksi heti maanantaina eskarissa. Pahalle tuntuu. Onkohan tämä alkua koulukiusaamiselle?
 
Keittiönoita
Voi toista :( Mutta ei tuo välttämättä ole alkua koulukiusaamiselle. Vielä on rutkasti aikaa siihen, että noista eskarikavereista tuleekin oikeasti kavereita ja koulun aloittaminen on helpompaa, kun on kavereita samalla luokalla.
 
pienestä pitäen...
No jopas. Ota heti tiukka asenne ja puutu asiaan! Kiusaaminen kun alkaa niin se ei sitten hevillä lopu... ala-aste on pitkä ja samalla porukalla menee usein myös ylä-aste. Lyöt nyrkkiä pöytään!!!
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";21914384 begin_of_the_skype_highlighting**************21914384******end_of_the_skype_highlighting]puhu opettajalle, niin tietävät ottaa HETI asiaan kiinni. ja sano lapsellesi myös että puhuu heti opettajalle jos tuntuu.[/QUOTE]

Ja pyri selvittämään myös muuta kautta, mitä on tapahtunut. Siis tietävätkö jotkut muut lapset tästä? Onko ennen kiusaamistilannetta sattunut jotain, mikä on laukaissut? Onko lapsesi kiusannut takaisin jne?

Heti vaan homma loppumaan!
 
"vieras"
Jos kiusaamista on ollut noin paljon, niin miten ihmeessä sitä ei oltaisi huomattu. Yleensähän eskarilaiset saattavat sanoa jotain ikävää, mutta eivät ymmärrä miten sanominen satuttaa. Mutta kuvauksesi kyllä kuulostaa ihan suoranaiselta kiusaamiselta ja nokitusjärjestyksen hakemiselta. Opettajan täytyy nyt tehdä lujasti töitä tuollaisen kitkemiseen. Ei taida pelkät kiellot riittää, vaan porukalle on opettamalla opetettava hyviä tapoja.
 
Voi että! Tuo on kyllä niin pepusta.
Meidän poikaa piinasi eräs tyttö. On nyt samassa luokassa ekalla ja poika ainakin vakuuttelee, että ei se enää kiusaa ja jopa pystyvät leikkimään ip-kerhossa yhdessä.
Saa nähdä miten tässä vielä käy.
 
"surullinen"
Niin mä ajattelin. Ja jos ei lopu niin otan suoraan yhteyttä kiusaajien vanhempiin yms. :( Huomaa taas ettei kiusaamiseen erityistä syytä tarvita, lapseni on ihan normaali pieni 6v. poika, tosin hieman ujo, eli todella helppo kiusata. Tuntuu vaan uskomattomalta että jo eskarissa tuon helvetin pitäisi alkaa! Tuntuu tosi pahalta itsestäni kun lapsi vielä niin odotti eskarin alkamista.
 
.
Kannattaa nyt heti puuttua siihen. Eskariopet voivat paremmin puuttua tilanteeseen kun tietävät että sellaista on tapahtunut. Liekkö se eskariryhmän muut lapset olleet jo hoidossa siinä paikassa aiemmin vai onko kaikki lapset ennestään vieraita toisilleen? Joskus voi kestää päästä ryhmään mukaan varsinkin jos on kyse hiljaisemmasta lapsesta.
 
"hmm"
Voi ei, tuli ihan paha mieli toisen puolesta.. On kyllä kamalaa, kuinka aikaisessa vaiheessa kaikki tuollainen alkaa. Itse oon ollu päiväkodissa töissä ja olin järkyttynyt että jo siellä alkaa tuo toisten kiusaaminen ja haukkuminen ja jätetään ulkopuolelle leikeistä..
Onko muut eskarissa olijat sitten tunteneet jo kauemmin, esim. ollut samassa ryhmässä tarhassa? Jos siksi jättävät sitten uuden ulkopuolelle..
Ehdottomasti asiaan on puututtava. Puhuttava opettajien kanssa jotka sitten keskustelevat asiasta lasten kanssa ja seuraavat tilannetta.
 
"surullinen"
Osan lapsista tuntee ennestään. Ja he ovatkin niitä pahimpia kiusaajia,en ymmärrä miksi. Kaivelevat jotain tarha aikaisia juttuja ["aloit itkemään tarhassa kun tipuit liukumäestä,oot ihan vauva"].
Mua niin suututtaa. Oman lapsen kanssa olen miljoona kertaa käynyt asiat läpi että ketään ei kiusata ja olenkin ollut siitä tosi tarkka ja ketään ei ole koskaan nimitellyt tms. Sitten joutuukin itse kiusatuksi..
 
"tupuna"
Ota heti yhteyttä opettajaan. Tuo kuulostaa kiusaamiselle ja siihen on puututtava heti! Kiusaajat on vaikka vanhempineen kutsuttava koululle selvittämään asia, jos kiusaaminen ei muuten lopu. Jokaisella lapsella on oikeus käydä eskari ja koulu hyvällä mielellä eikä peläten seuraavaa päivää, että miten mua huomenna kiusataan..
 
"vieras"
Kyllä asia varmasti selviää! Tuon ikäisille vielä pystyy opettamaan tapoja ja saamaan järkeä päähän. Vauvaksi nimittely näyttä täälläkin päin olevan jotenkin suosittua. Isommilta sisaruksiltahan noita haukkumasanoja yleensä opitaan, eli kiusaaja saattaa olla kotonaan isompien sisarusten kiusaama. Jos nämä lapset ovat aikaisemmin olleet kavereita, niin ehkä heitä voisi kutsua kotiin leikkimään ja herätellä entistä kaveruutta uudelleen henkiin?
 
"Nipsu"
Toi kiusaaminen on ihan per...stä! Meillä on tyttöä kiusannut vuotta vanhempi tyttö jo kaksi vuotta vaikka ikää on vasta 5 ja kiusaaja 6. Sanallisesti niin taitava kiusaaja. Haukkuu rumaksi, haukkuu vaatteet. Jatkuvaa ulkopuolelle jättämistä. Saa toisen tytön puolelleen kiusaamaan tyttöäni uhkaamalla/kiristämällä. On niin mielin kielin aikuisten paikalla ollessa mutta kun luulee ettei kukaan aikuinen kuule aloittaa heti mollaamisen ja väittää sitten muuta kun puututaan. On ulkona yksin ilman vanhempia vaikka olen yrittänyt niiiiin selvällä suomen kielellä ilmaista että kiusaamista en hyväksy ja niin kauan kuin tuollanen jatkuu niin oma tyttöni olisi ainakin valvovan silmän alla ennen kuin menee perille että ketään ei kiusata! Mutta ei. Kun ei kuulema ole aikaa olla ulkona ja teidänkin tyttö sitä ja tätä. Kyse kun ei ole normaalista mä en leiki sun kanssa/normi riidoista vaan systemaattisesta kiusaamisesta. Harmi sillä tuo tyttö on vielä koulukiusaaja tai kiusattu. Ikävä että perhe ei ymmärrä että kiusaajan hyväksihän asiaan yritän puuttua. Tosi voimaton olo kun perhe ei ymmärrä/puutu asiaan. Minusta se kertoo jo aika paljon jos tyttöni itkuisena kertoo että sen sydän on kuin pahan äitipuolen tai se on kuin Monni. Pihassa vain 3 tyttöä ja olisi niin ihana että sujuisi ja tyttöni ei tietenkään ymmärrä miksi toinen käyttäytyy noin ja haluaisi leikkiä ja tulee itkien kun ne ei leiki kun juoksevat karkuun. Toisen tytön kanssa leikit sujuvat kun kiusaaja ei ole paikalla mutta kun tulee niin saa heti toisen mukaansa ja kiusaaminen alkaa. Tosi surullista:(
 
Sun pitää opettaa lapsi puolustautumaan. Jos joku sanoo että se itki liukumäessä niin sen pitää sanoa niin itkit itsekin ja hoitaja antoi sulle tutin...

Ilmeisen raadolista kai toi meno on eskarissa. Oma lapsi meni eskariin tuntematta sieltä ketään. Onneksi sinne tuli 3 muuta lasta samoin lähtökodin. Kun mä kyselin siltä kavereista niin se sanoi että yksinäiset lapset leikkii yhdessä. Eli käytännössä lapsi ei kai ole kunnolla ystävystynyt yhdenkään lapsen kanssa jotka jatkoi päiväkodista eskariin.

Aika on varmaan kullannut mun omat muistot eskarista kun mulla on sellainen mielikuva että lapsena me oltiin uteliaita ja haluttiin tutustua sekä leikkiä uusien lasten kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Pätsmaruu harmaana
Nyt ei muuta kuin napakasti asian tiimoilta yhteyttä eskariopettajaan, kiusaamiselle on saatava stoppi ja heti. Meidän poikaa alettiin jostain ihme syystä kiusaamaan heti ekana päivänä, ja jopa niin että löytyi kropasta ihan jälkiäkin... Heti puututtiin asiaan ja nyt tilanne on ok :). Opettajakin heräsi ymmärtämään, että skarppina pitää olla heti alusta lähtien :). Tsemppiä teille kovasti ja eritoten eskarilaisellenne, toivon todellakin että kiusaaminen loppuu pian ja hän saa rutkasti mukavia eskarimuistoja kokemusreppuunsa :)!
 
"surullinen"
Olen aina tätä tilannetta pelännyt ja nyt se on sitten edessä :/ Kun lapsi tosiaan ujo,herkkä ja arka. Semmoista ei pojissa katsota hyvällä... :( Toivon että kaikki vanhemmat täällä plussalla keskustelee lastensa kanssa kiusaamisesta ja sen ehkäisystä, on niin tärkeä asia. Hirveää kun oma lapsi itkee ja ei haluaisi mennä eskariin, mun mielestä sen eskarin pitäis olla mukava ja kiva paikka, jossa leikitään kavereiden kanssa..
 
Nämä jotka kiusaavat lastasi. Ovat itse alkavia koulunkiusaajia !!
He osavaat jo pienestä lähtien hakea kohdetta,kuten sinun arka lapsesi.
On vaattet sitten kalliit ym..sillä merkitystä.
Kiusaaja osaa hakea kohteensa muulla tavoin,kuten arka,ei ystävia sun muuta..
Ja tämä kiusaaja joka nyt eskarissa on kiusaaja/häirikkö ja ehkä rikollinenkin myöhemmin.
Kokemusta !!
 
123
Toi on niin epäreilua, ap! harmittaa lapsesi puolesta! Myös siksi että itse kauhulla odotan kun oma lapsi menee eskariin/kouluun. Mulla on kyllä tyttö joka osaa pitää puolensa, voi vaikka lyödä jos joku kiusaa... Ennen olen aina puhunut sille ettei saa lyödä jne, nyt tästä päivästä eteenpäin opetan hänelle PITÄMÄÄN PUOLENSA! Jos joku sanoo häntä tyhmäksi niin opetan vastata että ITSE OOT!!!
 
"surullinen"
Mä ole ihan kamalan paljon miettinyt että miten ohjeistaa poikaa. Olen aina käskenyt olla välittämättä ja jättää oman arvoonsa jos joku kiusaa. Tekeekö se lapsestani yhtään sen parempaa ja neuvonko oikein jos käsken haukkumaan takaisin? Vai neuvonko "kääntämään toisernkin posken"? Todella vaikeita asioita!
 

Yhteistyössä