Espoo sit antoi päiväkotipaikan, mutta sellaisen, ettei siinä normaali työssäkäynti onnistu!

  • Viestiketjun aloittaja "espoolainen"
  • Ensimmäinen viesti
"höh"
[QUOTE="espoolainen";28435227]Olen tässä jonottanut päiväkotipaikkaa sen lähes 4kk. Hoidon tarpeessa jo luki helmikuussa alkavaksi tarve, koska sain työpaikan silloin.

Nyt sitten päiväkotipaikka tuli. [/QUOTE]

Joopa joo. Sä olet siis hakenut paikkaa vuodenvaihteen tienoilla, jos olet ehtinyt olla 4kk jonossakin. Jos sulla olisi ollut työpaikka odottamassa, sun olisi pitänyt hakea helmikuuta varten paikkaa jo syys-lokakuun vaihteessa, sillä hakemus pitää viedä 4kk ennen hoidon tarpeen alkamista. Käsitin kuitenkin aloitusviestistä, että työllistyit vasta helmikuussa, jolloin paikka pitää saada 2 viikossa, eikä 4 kuukaudessa. Ei siellä olisi voitu vetkutella asian kanssa näin kauaa, pakkohan tämän on olla provo.

Espoon omilta sivuilta: espoo.fi > Hakeminen ja päivähoitopaikkatakuu

"Hakemus kunnalliseen päivähoitoon tulee jättää viimeistään neljä kuukautta ennen toivottua hoidon alkamispäivää. Mikäli päivähoidon tarpeen alkamisajankohta ei ole ennakoitavissa ja hoitopaikan tarve johtuu työllistymisestä, opiskelusta tai koulutuksesta, tulee päivähoitopaikkaa hakea niin pian kuin mahdollista, kuitenkin viimeistään kaksi viikkoa ennen kuin hoidon tarve alkaa."
 
"vieras"
Mä en ymmärrä noita kannanottoja että hanki auto - kuskaa pyörällä - ota vuorottelu vapaata jne

Jos ap on 3 vuotta hoitanut lapsen kotona ja hakenut nyt töitä ja saanut niitä (mikä on melkoinen lottovoitto jo sinänsä) niin kai hänellä on oikeus vaatia sitä hoitopaikkaa edes kohtuullisen matkan päästä?

Ei se työnantaja näinä päivinä odota että koskakohan ap mahtaa tulla töihin - milloin voi tehdä töitä. Se sanoo että koeaika kiitos näkemiin ja ottaa siihen toisen.
 
  • Tykkää
Reactions: Phoebsi ja erinys
[QUOTE="Kiraki";28437317]Voiko oikeesti päivähoitopaikan päättäjät vaatia lasta kulkemaan 3h/pvä bussilla??? :O Ei mee mun jakeluun sit millään, kyllä mää jo johonki valittaisin :( Itse en ikuna päivänä kuljettais lasta 3h päivähoidon päälle.[/QUOTE]

No eihän ne LAPSET kuljekkaan 3 tuntia bussissa vaan se mamma. SE on nyt ongelma. Pk on siis ihan sopivan matkan päässä ap:n KOTIA, se on ihan yks lysti kelle vaan missä ap on TÖISSÄ. Päiväkoti on annettu siis kodin läheltä, niinkö? Puolen tunnin bussimatkan päästä? Mutta ongelma on nyt se että pk on liian kaukana ap:n TYÖPAIKKAA.
 
"vieras"
Bussi-matkoista vaan, täällä meillä hehkutetaan paikallisliikennettä ja sen toimivuutta. Onhan se hyvä ja toimiva jos menee oikeeseen aikaan oikeeseen suuntaan!

Lapsella kouluun matkaa 5km. Syksyllä ja keväällä pyörällä menee n.20min kouluun, talvella kulkee bussilla ja tuohon matkaan meneekin 1h30min :eek:
Bussia joutuu keskustassa vaihtamaan, ja se kouluun menevä bussi kerkee lähtemään ennenkuin ensimmäinen bussi on keskustassa. Tuolla siis joutuu odottamaan 40-50min että tulee seuraava bussi koululle. Se on mukavaa puuhaa talven paukkupakkasilla.
Talvisin siis koulumatka edestakaisin 3 tuntia.
 
"Mie"
No kyllähän se on monen lapsiperheen arkea, että työssäkäynti ei onnistuisi normaalisti jos itse sekä veisi että hakisi. Siksi toivon mukaan useammassa perheessä on KAKSI vanhempaa. Toinen vie ja toinen hakee.

Esim meidän perheessä se on ainoa tapa, millä arki rullaa. Toinen lähtee hyvissä ajoin töihin, toinen jää kotiin lasten kanssa ja vie vasta vähän myöhemmin päiväkotiin.

Esimerkki meidän päivästä:
6.10 - minä starttaan töihin
7.15 - minun työpäivä alkaa
8.00 - mies vie lapset hoitoon
8.45 - miehen työpäivä alkaa
15.15 - minun työpäivä päättyy
16.20/16.30 - minä haen lapset päiväkodista
17.30/18 - mies kotiutuu töistä

Vaikka päiväkoti olisikin auki pitkään, niin ei tulisi mieleenkään pitkitkää lasten päiväkotipäiviä niin pitkiksi, että minä ehtisin sekä viedä että hakea. Kun on lapsia, niin molempien pitää joustaa lasten hyväksi.
 
[QUOTE="a.p";28437370]Jos kieltäydyn, joudun kuulemma uutteen 4kk kestävään jonoon. Tilanne vain pahenee, koska syksyllä yksi iso päiväkoti suljetaan, näin mulle on kerrottu.

Se kodinhoidontuki loppui jo. Ei sillä 500e:lla pahemmin palkata edes harjotitelijaa pariksi päiväksi. Lastenhoitajalle pitäisi maksaa 2000e + sivukulut eli noin 3000e/kk.[/QUOTE]

Kuulostaa ikävältä. Espoossa kai sitten on huonompi tilanne kuin Helsingissä. Me aikoinaan kieltäydyimme ensimmäisestä tarjotusta paikasta, jolloin sanottiin, että vasta kuukauden päästä voidaan tarjota seuraavaa. Eli joutuu kuukaudeksi lisäjonoon. Näin siis Helsingissä. Ja jo alle kuukauden kuluttua saimme paikan omalta asuinalueelta.

Ymmärsin sitten väärin sen kotihoidontukijutun, käsitin että lapsi ei ollut vielä täyttänyt 3, jolloin sitä olisi ollut jäljellä. Enkä tarkoittanutkaan mitään palkattua lastenhoitajaa, vaan esim. JOS olisi ollut mahdollista saada vaikka joku sukulainen tms auttamaan väliaikaisesti. Mutta kun tämä ei ole teille vaihtoehto, niin toki silloin ehdotus ei ollut kovin hyvä.

Tosi ikävä tilanne, koittakaa nyt vielä soittaa ja selittää tilannetta. Toivottavasti saisitte paikan lähempää!
 
Kyllä se päiväkodin työntekijänä mietityttää valtavasti, mitä tekevät yksi-kolmevuotiaat päiväkodissa silloin kun vanhemmista toinen voisi järjestää elämänsä myös siten, että kasvattaisi omaa lastaan.

Kotona olevien yksivuotiaatkin saavat päiväkotipaikan ainakin jos sisarus sattuu olemaan samassa päiväkodissa. Ja muutama perhe valloittaa koko päiväkodin. Vanhemmista toinen on kokonaan kotona tai käy jollain kurssilla muutaman tunnin hetken aikaa vuodesta. Silti on oikeus kokopäiväpaikkaan. Armas kaupunkimme on huonossa maineessa muutenkin päivähoidon järjestäjänä. Ja täydellinen löperyys paikkojen jakamisessa näyttää vallitsevan. Kaupunki on siis sama kuin aloittajalla.


TÄYDELLISTÄ resurssien tuhlausta.
No mietipä sitten sitä. Päiväkodin työntekijänä tiedät varmasti, että jos vauvaa hoitava vanhempi tuo 1-vuotiaan päiväkotiin, kyse voi olla vähän muustakin kuin siitä, että ei vaan huvita kasvattaa omaa lasta. Itselläni ei (onneksi) ole noin pientä ikäeroa lapsilla, mutta jos sattuisi olemaan, uskon että aika rankkaa se voisi olla. Normaalitilanteessa siitäkin varmaan selviäisi, mutta ei tarvitsisi tulla kuin yksi riittävän paha ongelma, kun ei enää selviäisikään. Sairaus, paha synnytyksen jälkeinen masennus, koliikki ja siitä johtuva lamauttava unenpuute, tms. Ihan vain esimerkkejä. Päiväkodin työntekijäthän eivät perheiden kokonaistilannetta tiedä.

Oman lapseni hoitajatkin taitavat luulla minun olevan "kotiäiti, jonka lapsi on virikehoidossa" - onhan meilläkin alle vuoden ikäinen vauva, jonka kanssa olen "kotona". Tosi asiassa kuitenkin teen töitä silloin, kun vauva nukkuu aamupäivällä ja esikoinen on (osa-aikaisesti) hoidossa. No, esikoiseni tosin onkin jo 4-vuotias eli ei mikään taapero enää, ja sinä taisit puhua alle 3-vuotiaista. (Voisinhan minäkin toki "järjestää elämäni" niin, etten esim. tekisi töitä, mutta se ei oikeastaan palvelisi edes päiväkodissa nyt olevaa lastani - sitten hänellä vaan ei taaskaan olisi samanikäisiä kavereita. Voisin toki ottaa hänet vaikka perhekerhoon leikkimään 1-2-vuotiaiden kanssa, mutta ennen päiväkotiin menoa sitä kokeiltiin, eikä se toiminut.)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28437707]Bussi-matkoista vaan, täällä meillä hehkutetaan paikallisliikennettä ja sen toimivuutta. Onhan se hyvä ja toimiva jos menee oikeeseen aikaan oikeeseen suuntaan!

Lapsella kouluun matkaa 5km. Syksyllä ja keväällä pyörällä menee n.20min kouluun, talvella kulkee bussilla ja tuohon matkaan meneekin 1h30min :eek:
Bussia joutuu keskustassa vaihtamaan, ja se kouluun menevä bussi kerkee lähtemään ennenkuin ensimmäinen bussi on keskustassa. Tuolla siis joutuu odottamaan 40-50min että tulee seuraava bussi koululle. Se on mukavaa puuhaa talven paukkupakkasilla.
Talvisin siis koulumatka edestakaisin 3 tuntia.[/QUOTE]

Vaadi taksikuljetusta tuon perusteella, kolmen tunnin koulumatka on laittoman pituinen.

Meillä näkee yleensä ensimmäisestä busista keskustaan tullessa, että tuossa se koululle menevä bussi menee. Seuraava tulee onneksi 15 minuutin kuluttua. Kesäaikataulujen myötä menee yhteydellä, jolla juuri ja juuri ehtii ajoissa perille, jos koululle päin menevä bussi ei ole myöhässä.
 
"vieras"
[QUOTE="poikia3";28435289]Hoitoajasta voi kyllä valittaa. Päiväkodin on tarjottava hoitoa silloin kun sitä tarvitaan. He eivät voi ilmoittaa, että päiväkoti menee kiinni klo 16.30.

Lisäksi ihmettelen, että missä Espoossa kaupungin sisäinen liikenne muka yhteensuuntaan kestään 1,5 tuntia suuntaansa? En usko että kestää noin kauan vaikka kulkisi Kalajärveltä Soukkaan päivähoitoon.

Lain kirjaimen tuo täyttää. Pyytäisi myös henkilöltä, joka on päätöksen tehnyt tietoja kenelle ylemmälle voi asiasta tehdä valituksen ja ilmoittaisin myös, että tälläinen päätös voi tulla hyvin kalliiksi kunnalle esim. työttymyyspäivärahojen ja toimeentulotuen muodossa.[/QUOTE]

Et usko? Mutta et tiedä. Espoon sisäinen liikenne erittäin hidasta, usein joudut käyttämään kahta eri linjaa eli vaihtoihinkin menee aikaa. Äläpä väitä vastaan sellaisesta asiasta josta et tiedä.
 
"vieras"
No eihän ne LAPSET kuljekkaan 3 tuntia bussissa vaan se mamma. SE on nyt ongelma. Pk on siis ihan sopivan matkan päässä ap:n KOTIA, se on ihan yks lysti kelle vaan missä ap on TÖISSÄ. Päiväkoti on annettu siis kodin läheltä, niinkö? Puolen tunnin bussimatkan päästä? Mutta ongelma on nyt se että pk on liian kaukana ap:n TYÖPAIKKAA.
Ap kyllä sanoi että TARHAAN 1,5 tunnin matka bussilla yhteen suuntaan, eli päivässä lapsikin joutuisi istumaan bussissa sen 3 tuntia. Töihin olisi vain 10min.matka.
 
"a.p"
Alkuperäinen kirjoittaja Väärin;28437424:
Hoitopaikka on annettava "järkevältä" alueelta. 1h 30m/suunta on ihan liikaa ja sulla on oikeus saada paikka lähempää. Eipä munkaan tarvinnut suostua siihen että ensin vien lapset kahdella bussilla yhteen suuntaan ja sen jälkeen meen kahdella bussilla täysin päinvastaseen suuntaan. Koska autonkäytön mahdollisuutta ei ole on kunnan/kaupungin annettava paikka lähempää. Tämän tiedon sain omalta äidiltä joka on kunnan päiväkodissa töissä. Niin ja omassa tilanteessa sain viikon sisällä paikan lapsille tien toisella puolella olevasta pk:sta :)
Missään ei ole kerrottu, että päiväkotipaikan pitäisi sijaita edes samalla päivähoitoalueella kuin asuu. Mitään lakiin tai säädöksiin perustuvaa oikeutta ei ole vaatia. Itseasiassa mulle kerrottiin, et päiväkotipaikka voisi olla vaikka Kalajärvellä toiselle puolen Espoosta.
 
"a.p"
Alkuperäinen kirjoittaja Kesäsää;28437786:
32 km pyöräilyä 5 päivänä viikossa riittää mukavasti viikon liikuntasatsiksi. Nauti lämpimistä säistä ja syksyllä lapselle paikka lähempää.
Ei onnistu. Kerroin sen jo edellisissä viesteissäni.
 
"espoolainen"
Espoo ei valitettavasti oikein loista noissa päivähoito- ja koulupalveluissa. Syynä saattaa olla se, että uusia asuntoja rakennetaan nopeammin kuin palveluja tai sitten asioista päättävät ei vaan osaa ajatella. Meillä on paria lasta kuskattu pitkin ja poikin Espoota useita vuosia, kun lähipäiväkodeista ei paikkaa saa.

Kurjin syksy oli muutaman vuoden takaa, kun ilmoittivat, ettemme saa viedä enää lasta tuttuun ryhmikseen vaan uusi paikka on osoitettu viisi kilometriä toiseen suuntaan, koska ryhmiksen lähelle on rakennettu niin paljon ja paikat halutaan antaa lähellä asuville. Tavallaan ymmärrettävä syy, ja varmasti helpotti jonkun elämää, mutta äärettömän kurjaa ujon 4 vuotiaan kanssa. Lisäksi ajomatkaa kertyi mukavat 8 kilsaa aamuin illoin, kun uusi paikka ei ollut työpaikkojen suunnallakaan.
Nyt alkaa olla tuo vaihe onneksi ohi, mutta nyt jännätään koulukuvioita, kun lähikoulut on täynnä.
 
"a.p"
[QUOTE="vieras";28437879]Ap kyllä sanoi että TARHAAN 1,5 tunnin matka bussilla yhteen suuntaan, eli päivässä lapsikin joutuisi istumaan bussissa sen 3 tuntia. Töihin olisi vain 10min.matka.[/QUOTE]

En ole noin koskaan sanonut. 1.5h kestäisi 5 kulkuvälineellä kotoa päiväkodin kautta työpaikalle. Sama sit iltapäivällä. Itse istuisin siis 3h bussissa, jos vuorot kulkevat ajallaan (usein eivät).

Töihin on 10min kävellen kotoa.
 
"vieras"
[QUOTE="Kiraki";28437317]Voiko oikeesti päivähoitopaikan päättäjät vaatia lasta kulkemaan 3h/pvä bussilla??? :O Ei mee mun jakeluun sit millään, kyllä mää jo johonki valittaisin :( Itse en ikuna päivänä kuljettais lasta 3h päivähoidon päälle.[/QUOTE]

Joo, en mäkään! AP, älä nyt ihmeessä ota sitä paikkaa- TIETYSTI KIELTÄYDYT SIITÄ JA POMMITAT SOITOILLA SITÄ JOKA ON NOISTA PÄÄTÖKSISTÄ VASTUUSSA. Ei saa alistua tuollaiseen käytäntöön, kuka hullu pakottaa 3-vuotiaan istumaan päivittäin 3 tuntia bussissa, sehän on silkkaa hulluutta!
Nyt vähän selkärankaa ap, valitat asiasta ja pakotat heidät etsimään uuden paikan niin pian kuin mahdollista. Varmasti onnistuu jos yrität. Täysin idioottimaista laittaa 3-vuotias istumaan noin pitkiä aikoja busseissa!!
 
esbo
[QUOTE="a.p";28437909]En ole noin koskaan sanonut. 1.5h kestäisi 5 kulkuvälineellä kotoa päiväkodin kautta työpaikalle. Sama sit iltapäivällä. Itse istuisin siis 3h bussissa, jos vuorot kulkevat ajallaan (usein eivät).

Töihin on 10min kävellen kotoa.[/QUOTE]

Tiedoksi sulle, että reittiopas ei aina anna suorimpia yhteyksia, joten voi olla että pääsisit helpommallakin. Sun pitäisi opetella lähialueiden bussireitit ja itse yhdistellä paras vaihtoehto! Olen huomannut monesti, että jostain syystä reittiopas ei anna kaikkia vaihtoehtoja, ja joskus kun on olemassa 2 bussin reitti, reittiopas antaakin paljon hankalamman 3 bussin reitin. Ota siis itse selvää.

Mutta minä en kyllä tuohon rumbaan lähtisi, vaan odottaisin uutta hoitopaikkaa.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28437275:
Hmm, no varhaiskasvatus ei tarkoita kasvatusvastuun siirtämistä päiväkodille. Pedagoginen varhaiskasvatus on aivan eri asia kuin vanhempien kasvatus. Ja sitä paitsi se kasvatusvastuu ei ole vain (koti)äideillä, vaikka sinä puhutkin pelkästään heistä. Nykyisin päivähoidon tarkoitus ei ole toimia vain lasten varastointipaikkana aikuisten työpäivän aikana.
Kirjoitat tosi hyvin aina näihin "virikehoitolasten" mollaajiin. Minulta esimerkiksi puuttuu kokonaan tämä varhaiskasvatus päiväkodissa (monta lasta, joten äiti hoiti meitä kotona) ja monet huomaavatkin "susta huomaa, ettet ole ollut päiväkodissa". Mielestäni lasten pitäisi oppia jo ennen esikouluikää olemaan erossa äidistä, ettei koulun alku mene siihen "äidistä eroon opettelemiseen". Voisin myös väittää, että suurin osa "virike"lasten äideistä on työttömiä, joilla töitä saattaa olla aina välillä ja joiden lasten on oltava siellä päiväkodissa vaikka äiti kotona. Äidin päästävä päivän varoitusajalla töihin, työkkärikäynnit olisivat kalliita jos lapselle pitäisi erillinen hoitaja aina niiksi päiviksi, samoin sitten haastattelut, mites työhakemusten teko, kun lapset roikkuvat jalassa (meillä ei ainakaan onnistu että istun tietokoneella kuin hetken, kun lapsi haluaa seuraa ja niihin hakemuksiin pitäisi keskittyäkin).

Sitten osa on näitä kotona masentuneita vanhempia (mahdolllisesti masennukseen syynä työttömyys) ja eiköhän ole parempi, että lapset silloin hoidossa. Sitten pienten koliikkivauvojen äidit tai muuten vaan vauva aikana väsyneet äidit (tavallista ja normaalia). Eiköhän lapselle ole parempi olla hoidossa ulkoilemassa, muiden lasten seurassa osan päivästä, että äiti saa paremmin levättyä. Tuskinpa olisi lapsellekaan parempi olla väsyneen äidin kanssa kotona. Eikä tarvitse sanoa "miksi nykyajan äidit eivät pärjää". Tottakai pärjäävät, mutta mikä on tässä tapauksessa lapselle parasta? Ennen oltiin vaikka sitten väsyneen äidin kanssa kotona, mutta eiköhän lapselle olisi parempi saada ikäistään seuraa ja sitä pikkusisaruksen seuraa saa kyllä sitten ainakin viikonloppuisin ja päiväkodin jälkeen. Moni vielä osapäiväisesti hoidossa pari kertaa viikossa.

Palstaltakin saa lukea, miten täällä kyllä suurinosa helppojen vauvojen äidit pitävät sen esikoisen kotona. Jos vielä esikoinen helppo, ei kovin uhmakas, käyvät perhekahviloissa tms. tekevät vaikka mitä, mutta haloo, ei lapset ole samanlaisia! Joillakin tuollainen ei onnistuisi vaikka miten haluaisi ja vaikka miten ihanteelliselta kuulostaisikin.

Mutta eiköhän subj. hoito-oikeus ole oikein sopiva palvelu.

Tottakai joukkoon mahtuu näitä, jotka miehen töissä ollessa pistävät lapsen hoitoon ja harrastelevat, shoppailevat tms., mutta siinä vaiheessa voisi kyllä vähän miettiä "miksi äiti ei halua viettää aikaa lapsensa kanssa". EIköhän ole ihan hyvä, että lapsi on silloin hoidossa. Sitäpaitsi näillä varakkailla, joilla on tälläiseen äidin shoppailuelämään varaa, on sen verran hyvät verotulot ja lapsi todennäköisesti yksityisessä hoidossa, jonne suurinosa teistä ei edes hae päiväkotiin.
 
  • Tykkää
Reactions: Mörköäiti
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja samperin puusilmä;28437945:
Perustakaa hoitorinki toisen perheen kanssa ja palkatkaa hoitaja.
Espoossa yksit.hoidontuet ovat kyseiseen asiaan ruhtinaalliset.
Jo kaksi perhettä maksaa hoitajan kuluja vain n.päväkotimaksun verran.
Tää on totta. Saat siihen yksityisen hoidon tukea, ja loppujen lopuksi maksat itse yhtä vähän kuin kunnallisesta hoidosta. Riippuen tuloistasi.

"Hätä keinot keksii."
 
"vieras"
Rupesin miettimään kun kirjotit, että kotoota on 10minsan matka töihin. Olisiko jopa nopeampaa palata päikystä kotipysäkille ja kävellä siitä töihin. Kun ongelma näyttää olevan jatkoyhteys töihin. Näin siis väliaikaisesti kunnes saa paremman paikan.
Itse joudun palaamaan puoleen matkaan ja vaihtamaan bussia. Suoraan päikyltä bussimatka olisi duuniin huomattavasti pidempi. Ja tätä ei kyllä reittiopas osaa kertoa.

Ehdotus vaan älkää tuomitko, kun ei tuota työpaikkaa kannata jättää.
 
dfdf
Nyt vain Iltasanomiin ja Hesariin viestiä asiasta. Kyllä töissä käyvien lasten pitää mennä virikelasten edelle, ainakin päiväkodin sijainnin suhteen. Sinulla on oikeus kunnalliseen päivähoitopaikkaan. Espoo on rikas kunta, joten sen pitää pystyä asia järjestämään kohtuullisella tavalla. Päiväkodit joutuvat pidentämään aukioloaikojaan, jos et pysty aiemmin hakemaan lasta pois.
 

Yhteistyössä