Espoo sit antoi päiväkotipaikan, mutta sellaisen, ettei siinä normaali työssäkäynti onnistu!

  • Viestiketjun aloittaja "espoolainen"
  • Ensimmäinen viesti
"mie"
On kai sillä lapsella isäkin??? Isä vie ja äiti hakee, niin kummasti ehtii…

Ja turha vedota iskän pitkiin työpäiviin. Sitten iskä sopeuttaa työmääräänsä siihen, että hänellä on nyt muitakin velvollisuuksia. Niin ne muidenkin perheiden miehet tekee…
 
"vieras"
Espoossa voi olla huonot poikittaisyhteydet kyllä. Mutta itse useita kertoja reittiopasta käyttäneenä muistan, että välillä ehdotukset oli jotain kuuden vaihdon yhteyksiä vaikka omaa järkeä käyttäen pääsi paljon helpommalla. Reittiopas ei esim. tiedä kaikkia kävelyreittejä (oikopolkuja) ja saattaa antaa sille kellonajalle parhaan vaikka viittä minuuttia myöhemmin olisi paljon simppelimpi yhteys olemassa. Ja kilsa kävellen voi olla bussilla 15 jos suunta on väärä (eli bussi kiertää jonkin alueen minkä läpi kuitenkin menee oikopolku).

Mutta jos pk menee kiinni 16.30 tarkottaa se äidille aikaisempaa työpäivää (mikäli liukuva työaika). Lapsi hoitoon seitsemäksi, siitä töihin jotta ehtii takaisin puoli viideksi. Isäkään tuskin on joka aamu tai ip matkalla, lienee järjestelykysymys monella työpaikalla tuokin.
 
mutta nyt te ette tajua
Mutta kun ap:n perheessä isä vaan EI VOI osallistua, vaikka muiden perheissä niin onkin, ja ap:n perheessä EI VAAN VOIDA HANKKIA AUTOA, vaikka muutkin ovat niin joutuneet tekemään, ja ap:n pitää saada laskea matka-aika mukaan päivähoitoaikaan, vaikka muiden perheissä lähdettäisiinkin vain sitten vähän aikaisemmin matkaa jotta ehdittäisiin.

Koska ap ei vaan haluuuuuuuuuuuuu!
 
Mutta kun ap:n perheessä isä vaan EI VOI osallistua, vaikka muiden perheissä niin onkin, ja ap:n perheessä EI VAAN VOIDA HANKKIA AUTOA, vaikka muutkin ovat niin joutuneet tekemään, ja ap:n pitää saada laskea matka-aika mukaan päivähoitoaikaan, vaikka muiden perheissä lähdettäisiinkin vain sitten vähän aikaisemmin matkaa jotta ehdittäisiin.

Koska ap ei vaan haluuuuuuuuuuuuu!
Jaa. Minusta päivähoitopaikan kuuluisi saada lähimmästä päiväkodista, joko työpaikkaa lähimmästä tai kotia lähimmästä. Ketään ei voi velvoittaa ostamaan siksi autoa (auton pitäminen on kallista ja maksaa se hankittaessakin muutaman satasen :whistle:) eikä ketään voi velvoittaa tekemään lyhyempää päivää töissä tai mitä muuta te nyt olette tässä keksineet ehdottaa.

Ja jos perheen isä tekee pitkiä työpäivä ja myös reissutyötä, niin se tarkoittaa että ap:n on useimmiten vietävä lapset hoitoon. Monissa perheissä on näin. On jopa sellaisia perheitä, joissa toinen vanhemmista on kotona vain viikonlopun, tai tekee kerralla 24h vuoroja. Ihmeellistä, kummallista.

Minusta ap:ssa ei ole tässä mitään vikaa, jos katsoi reitin väärin niin sitten katsoi. Mitä te hänen kimppuun käytte? Olisitte tyytyväisiä että siinä on äiti, joka haluaa tehdä niitä paljon peräänkuulututettuja töitä :D
 
"poikia3"
[QUOTE="vieras";28437864]Et usko? Mutta et tiedä. Espoon sisäinen liikenne erittäin hidasta, usein joudut käyttämään kahta eri linjaa eli vaihtoihinkin menee aikaa. Äläpä väitä vastaan sellaisesta asiasta josta et tiedä.[/QUOTE]

Minä asun Espoossa, ja olen käyttänyt sen julkista liikennettä joten kyllä tiedän.

Tässä asia on nyt matkan varrella tarkentunut kovasti. Ap 1,5 matka-ajasta 20 minuuttia on aikaa päiväkodilla. Ja kun katselen tuota hänen reittioppaaseen laittamiaan lähtö- ja tulopisteitä tulee mieleen useampikin vaihtoehto kulkemiselle, mitä reittiopas ei ollenkaan ilmoita.
 
"poikia3"
Jotain varmaan tarttis tehdä tälle mahdottomalle päivähoitotilanteelle. Hei, mä tiedän: kerhoja virikelapsille ja päiväkodit jäisi sellaisenaan, näillä resursseilla ainoastaan työssäkäyvien lapsille. Vai menisikö liian vaikeaksi vanhemmille (äideille) että kun ne kerhot kestää yleensä sen 3-4 tuntia, niin eihän se aika riitä äidil... anteeksi lapsen virikkeellistämiseen millään.

Mutta jos se on niin, että päiväkoti ei ole enää vain työssäkäyvien/opiskelevien jälkikasvun dumppauspaikka, vaan hieno varhaiskasvatuslaitos kaikkine herkkuineen, niin luulisi että tällainen herkkupaikka olisi tarjolla KAIKILLE lapsille, kaikkialla, samanlaisena, yhtä hyvänä. Yhden alueen lapset sen alueen päiväkotiin, toisen alueen lapset toiseen päiväkotiin.
Vaan kun ei tämä toimi näin. Esim. Espoossa päiväkodin kuormitusasteen on oltava 105 %. Tämä siksi, että aina on lapsia lomilla, sairaana ja osa lapsista on osa-aikaisia. Niimpä lapsia otetaan ylipaikoillekin.

Jos virikelapset otetaan hoidosta pois, niin pyritään samaan 105 % kuormitusasteeseen -> tarkoittaa, että vähintään hoitoryhmiä suljetaan, mahdollisesti päiväkoteja suljetaan ja henkilökuntaa irtisanotaan. Espoossa pyritään eroon pienistä päiväkodeista, ja halutaan tilalle isoja. Kuurinniittyyn ei esim. olla rakentamassa päiväkotia lainkaan, vaikka alueelle rakennetaan koko ajan. Jonnekin pidemmän matkan päähän tulee sitten iso 100 lapsen päiväkoti, johon Kuurinniityn lapset kuskataan.

Koko ajan mennään siihen suuntaan, että lähipalvelut puretaan, ne tuotetaan siellä, missä ne on kunnalle edullista tuottaa. Sama koskee neuvoloita, terveyskeskuksia, terveyskeskuksen labraa jne. Mieleen ei tule lainkaan, että esim. 40 asteen kuumeessa on tosi kiva lähteä Kilon tai Viherlaakson terveysasemalta Leppävaaraan labraan. Kaikkeen ei ole Espoollakaan enää varaa, mutta en kyllä sekuntiakaan usko, että kuntalaiset haluaisivat tälläisia palveluita, jos oikeasti asioihin päästäisiin vaikuttamaan.
 
[QUOTE="poikia3";28439622]Vaan kun ei tämä toimi näin.[/QUOTE]

Ei toimi ei.

Eikä suotta kenenkään kannatta edes yrittää tehdä asialle mitään, kuten vaikka valittaa saamastaan päivähoitopaikasta ja vaatia toista lähempää. Ihan näin aluksi.
 
Jaa. Minusta päivähoitopaikan kuuluisi saada lähimmästä päiväkodista, joko työpaikkaa lähimmästä tai kotia lähimmästä. Ketään ei voi velvoittaa ostamaan siksi autoa (auton pitäminen on kallista ja maksaa se hankittaessakin muutaman satasen :whistle:) eikä ketään voi velvoittaa tekemään lyhyempää päivää töissä tai mitä muuta te nyt olette tässä keksineet ehdottaa.

Ja jos perheen isä tekee pitkiä työpäivä ja myös reissutyötä, niin se tarkoittaa että ap:n on useimmiten vietävä lapset hoitoon. Monissa perheissä on näin. On jopa sellaisia perheitä, joissa toinen vanhemmista on kotona vain viikonlopun, tai tekee kerralla 24h vuoroja. Ihmeellistä, kummallista.

Minusta ap:ssa ei ole tässä mitään vikaa, jos katsoi reitin väärin niin sitten katsoi. Mitä te hänen kimppuun käytte? Olisitte tyytyväisiä että siinä on äiti, joka haluaa tehdä niitä paljon peräänkuulututettuja töitä :D
Jonka ap on saanutkin. Mutta kun.
 
"poikia3"
Ei toimi ei.

Eikä suotta kenenkään kannatta edes yrittää tehdä asialle mitään, kuten vaikka valittaa saamastaan päivähoitopaikasta ja vaatia toista lähempää. Ihan näin aluksi.
Niin, juuri niin minä olen kehoittanut toimimaan. Mutta kun noita matkoja ja matka-aikoja katsoo - eivät ne pääkaupunkiseudulla ole mitenkään epänormaalin pitkiä.
 
Niin Phoebsi
Ap:han on saanut päiväkotipaikan kodin läheltä. Eihän sinne ollut mikään pitkä matka. Bussit vaan kulkivat huonosti, ap ei tykännyt. Lasketaas vähän:

Ap ja lapsi lähtevät päiväkodille klo 6.40, perillä 7.10, moikkaukset, takas matkaan 7.20, kotona 7.50 ja siitä 10 min kävely töihin. Töissä 8.00.

Töistä pois 16.00, bussilla päiväkotiin 40 min eli perillä 16.40. TÄstä eteenpäin kotimatka ei ole enää pois työajasta, joten sitä ei lasketa. Päiväkoti varmaan joustaa tuon 10 min, tai sitten aamua aikaistetaan se 10 min. Äidin työaika 8h, lapsen hoitoaika 8 h 40 min.

Mikä tässä on niin kauhean outoa ja vaikeaa ap:lle? Kaikilla, jotka käyvät töissä, ja joutuvat viemään ja hakemaan lapsen, on ongelmia aikataulujen kanssa. Sellaista se on!
 
"espoolainen"
[QUOTE="poikia3";28439731]Niin, juuri niin minä olen kehoittanut toimimaan. Mutta kun noita matkoja ja matka-aikoja katsoo - eivät ne pääkaupunkiseudulla ole mitenkään epänormaalin pitkiä.[/QUOTE]

Tääkin on valitettavan totta. Toki ymmärrän ap:n harmistuksen, jos hoitopaikkoja olisi lähempänäkin. Vaihtopaperit kannattaa laittaa menemään. Vielä kun työmatkaa ei ennen hoitopaikkarumbaa ole ollut paljoa, elämänmuutos on melkoinen.
 
Niin Phoebsi
Tämä koko keksusteluketju kuivui kokoon, kun tuo aikataulu kirjoitettiin tuohon. Kun, yllätys yllätys, se olikin ihan tavanomainen aikataulu kaikille työssäkäyville, joiden lapset ovat päiväkodissa!
 
luetun ymmärtäminen?
[QUOTE="arja";28438078]Miksi et hommaa autoa? kun teistä molemmat käy töissä niin varmasti on rahaa autoon.[/QUOTE]

mitä se edes tähän hätään auttais, kun ap:lla ei ole ajokorttia.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja luetun ymmärtäminen?;28440706:
mitä se edes tähän hätään auttais, kun ap:lla ei ole ajokorttia.
Niin siis ensin hän ei halunnut ostaa kun hänellä on oikeus saada hoitopaikka omalta alueelta... ja seuraavan kerran kun autoa ehdotettiin hänellä ei ollut koko korttia. Joten uskoo ken tahtoo mitä tahtoo...
 
"a.p"
Vaikuttaa siltä ettet ole edes halukas etsimään ratkaisua OIKEESTI, haluat vain narista tästä täällä
Vaihtoehtoja on, mut kun....
Juuri näin. Tänäänkin olen ollut puhelimessa 09-15 soittaen asiasta ja yrittäen etsiä tahoa, jolle voisin valittaa. Olen jättänyt lopulta 3 soittopyyntöä, mutta eivät ole soittaneet takaisin.

Olen siis yrittänyt saada linjan päähän alueen varhaiskasvatuksen aluepäällikköä, mutta ei ole siis koko päivänä vastannut puhelimeen. Olen myöskin yrittänyt saada kiinni Espoon hallinon päiväkotijohtajaa, mutta hän on työmatkalla, eikä ole vielä vastannut soittopyyntööni.

Tänään olen jutellut taas puhelimessa pari kertaa ko. päiväkodin johtajan kanssa sekä vaihtanut 5 sähköpostia, ja hän sanoi, ettei päiväkoti jousta yhtään, vaan vika lapsi on haettava klo 16.30.

Lisäksi nyt on selvinnyt, että SAAMANI PÄIVÄKOTIPAIKKA ON VAIN KESÄKUUKSI!
Heinäkuussa päiväkoti on kiinni ja elokuussa lastani ei enää oteta siihen ryhmään.

Joudun siis heti nyt laittamaan uuden hakemuksen päivähoitojonoon, jossa uutta paikkaa on siis odotettava 4kk!


Mun on pakko kyllä valittaa tästä johonkin, koska eihän tämä edes ole oikea päiväkotipaikka. Ryhmässä on 10 lasta ja ne muut lapset ovat pieniä vauvoja.
Lapseni ei pääsisi siis edes ikäistensä seuraan.


Tämä on ihan naurettavaa. Ilmeiseti pitää nyt tehdä rikosilmoitus Espoon kaupunki vastaan, koska he eivät ole kyenneet osoittaamaan mulle lapseni kykytasoa vastaavaa päivähoitopaikkaa, jotta pääsisin töihin.
 
"a.p"
[QUOTE="höh";28437632] Käsitin kuitenkin aloitusviestistä, että työllistyit vasta helmikuussa, jolloin paikka pitää saada 2 viikossa, eikä 4 kuukaudessa. Ei siellä olisi voitu vetkutella asian kanssa näin kauaa, pakkohan tämän on olla provo.

Espoon omilta sivuilta: espoo.fi > Hakeminen ja päivähoitopaikkatakuu

"Hakemus kunnalliseen päivähoitoon tulee jättää viimeistään neljä kuukautta ennen toivottua hoidon alkamispäivää. Mikäli päivähoidon tarpeen alkamisajankohta ei ole ennakoitavissa ja hoitopaikan tarve johtuu työllistymisestä, opiskelusta tai koulutuksesta, tulee päivähoitopaikkaa hakea niin pian kuin mahdollista, kuitenkin viimeistään kaksi viikkoa ennen kuin hoidon tarve alkaa."[/QUOTE]


Juuri näin. Ei tämä ole provo. Tiedän, että tämä hoitopaikka olisi pitänyt antaa 2 viikossa, mutta ei ole annettu. Olen menettänyt tuon helmikuun työpaikan tämän takia. Olen kertonut tämän kaiken päiväkodin johtajalle ja aikaisemmin aluevastaavalle, mutta heitä ei kiinnosta.


Tänään yritin valittaa asiasta ja tästä päivähoitopaikasta Espoon hallintoon päiväkotijohtajalle, mutta hän on tosiaan työmatkalla. Ketään vastaavaa ei saa kiinni.

Mä harkitsen oikeasti rikosilmoitusta kaupunki vastaan.


Sen ehkä teen myöhemmin, mut nyt ihan oikeasti on akuuttina ongelman saada hoitopaikka järjestetyksi. Mä en aio laittaa lastani tuohon saamaani hoitpaikkaan, koska on nyt käynyt tänään ilmi, että se ei edes ole päiväkoti (vaan väliaikainen tila), jonne on järjestetty nyt väliaikainen VAUVAryhmä. Lapseni siis sai sinne paikan sit kesäkuun loppuun. Kesäkuun jälkeen mun pitäisi taas sit jonottaa 4kk uutta paikkaa. Huh.
 
"a.p"
Alkuperäinen kirjoittaja samperin puusilmä;28437945:
Perustakaa hoitorinki toisen perheen kanssa ja palkatkaa hoitaja.
Espoossa yksit.hoidontuet ovat kyseiseen asiaan ruhtinaalliset.
Jo kaksi perhettä maksaa hoitajan kuluja vain n.päväkotimaksun verran.
Jokaikinen kerta, kun täällä lähistöllä on ollut ilmoituksia hoitoringistä olen heti soitellut. Useat niistä eivät halua isompia lapsia, koska vauvoista saa paljon enemmän rahallista avustusta kaupungilta.

Tai sitten ne on ollut tosi lyhytaikaisia, vain pariksi kuukaudeksi tms. Olen kysynyt myös paikallisislta äideltä puistossa, mutta ei vain ole syntynyt hoitorinkiä.

Naapureilla lapset ovat mukavasti paikallisissa päiväkodeissa, joten he eivät halua muodostaa enää mitään hoitorinkiä. Lisäksi en voi ottaa toisia hoitoringin lapsia meille kotiin, koska kotonani on myös aivoleikkauksesta toipuva vanhus.
 
"a.p"
[QUOTE="arja";28438078]Miksi et hommaa autoa? kun teistä molemmat käy töissä niin varmasti on rahaa autoon.[/QUOTE]

Ei ole ajokorttia. Miksi hommaisin auton? Sen takia, kun kaupunki ei pysty täyttämään velvollisuuttaan?

En tartte autoa mihinkään muuhun, koska pääsen kävelemään töihinkin yleensä.
 
Niin ja lisätäkseni,että mekään emme saaneet lähipäiväkodista pojalle paikkaa(on aina tupaten täynnä).
Ihan kohtuullisen matkan päästä kuitenkin mistä oli itselläni hyvät jatko yhteydet myös töihin.
Toki kismitti lähteä joka aamu vähän jälkeen 6 aamulla viemään poikaa bussilla ja siitä sitten töihin.
Mieheni hoiti yleensä hakemisen autolla.
Päiväkoti on ns.yksityinen,mutta Espoon kaupunki valitsee lapset/valvoo toiminnan.
Nyt itsellänikin ajokortti joten liikkumien siltä osin helpompaa.
 
"vieras"
ja kyllä ne päiväkodit on auki vaikka ehkä mainostavatkin sitä 16.30 kiinni menoa. Meidän duunissa pomo voi soittaa päiväkodinjohtajalle ja kertoa faktoja työajoista,milloin pk muuttaa mielensä aukiolostaan myös lakiin vedoten. Aika kurja tilanne mutta meillä on ollut hyvin avuliaat päiväkodinjohtajat joiden kanssa olen jutellut lasteni hoidosta. itse teen vuorotyötä ja olen toissä 8h30min päivässä, matkoihin kuluu tunti suuntaansa. isä hakee ja vie tarvittaessa mutta silti 10h tulee täyteen.
 
sivusta seurannut
Alkuperäinen kirjoittaja samperin puusilmä;28440943:
Ihmetyttää nyt suuresti tuo 16.30,koska lainaten Espoon sivuilta....

"Kunnalliset päiväkodit ovat avoinna loma-ajat pois lukien arkipäivisin tarpeen mukaan klo 6.30 ja 18.00 välisenä aikana."
Ja se mitä siellä lukee ei vastaa totuutta. Onhan sekin, että hoitopaikka pitäisi lain mukaan saada kahdessa viikossa, mutta eipä ole ap saanut.

Mitäs jos ap koittaisit juttuvinkkiä lehteen? Mun mielestä sua on kohdeltu törkeästi ja olkoonkin muut keskustelijat mitä mieltä vaan, niin sinun oikeuksiasi poljetaan. On PALJON työpaikkoja (suurin osa?) joissa ei voi itse päättää työaikojaan (menisi aiemmin, että pääsisi aikaisemmin) tai ei ole mahdollisuutta lyhyempään työpäivään. Ei sellaista voi vaatia!
 
varhaiskasvatuksesta
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28437275:
Hmm, no varhaiskasvatus ei tarkoita kasvatusvastuun siirtämistä päiväkodille. Pedagoginen varhaiskasvatus on aivan eri asia kuin vanhempien kasvatus. Ja sitä paitsi se kasvatusvastuu ei ole vain (koti)äideillä, vaikka sinä puhutkin pelkästään heistä. Nykyisin päivähoidon tarkoitus ei ole toimia vain lasten varastointipaikkana aikuisten työpäivän aikana.
Pedagoginen varhaiskasvatus on pelkkää sanahelinää. Itse varhaiskasvatuksen ammattilaisena, äitinä ja kasvatustieteen maisterina en todellakaan ymmärrä mitä tämä päivähoidon varhaiskasvatuksen hehkutus on. Laadukasta varhaiskasvatusta voivat aivan hyvin antaa vanhemmat kotona, siihen ei välttämättä tarvita lastentarhanopettajan tai lähihoitajan tutkintoa.

Päiväkotilapsen päivästä menee noin 2h ruokailutilanteisiin, 1-2h lepohetkeen, puoli tuntia pukemiseen ja vessassa käynteihin, 2h ulkona leikkimiseen, 1-2h leikkimiseen ja vain 1-2h tähän varsinaiseen ohjattuun toimintaan. Vaikkakin kaikki on ns. laadukasta varhaiskasvatusta niin myös äiti tai isä osaa ulkoilla lapsensa kanssa sekä huolehtia perushoidosta. Päivähoidon paras anti lapselle on ryhmässä toimimisen oppiminen, mutta sen voi oppia myös kerhossa tai harrastuksissa. Alle kolmevuotias ei tarvitse ryhmähoitoa ollenkaan. Sosiaaliset taidot lapsi oppii kotona vanhemmiltaan.

Päivähoitoa tarvitaan silloin kun vanhemmat ovat töissä. Ja koska lapset ovat siellä monta tuntia päivässä, sen on hyvä olla muuta kuin pelkkää säilytystä. Mikään autuaaksi tekevä asia se ei kuitenkaan ole. Päiväkodeissa on paljon hyviä työntekijöitä, jotka tekevät paljon hyviä asioita lasten kanssa, mutta eivät mitään sellaista mitä normaalit vanhemmat eivät voisi tehdä lastensa kanssa.

Erityislapsille ja esim.maahanmuuttajataustaisille lapsille virikehoito 3 vuoden iästä lähtien on perusteltua, muille ei, muuta kuin ehkä osa-aikahoitona jos muuta ryhmähoitoa ei ole tarjolla.
 

Yhteistyössä