Espoossa 1700 perhettä käyttää subjektiivista päivähoito-oikeutta

  • Viestiketjun aloittaja "Huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti
öpäk
Lisäksi kielenkehityksen viivästymä johtui mitä ilmeisemmin lapsen synnynnäisestä vammasta. Eikä lapsi päiväkodissa ollut/ole edes virikepaikalla vaan hoidontarve oli olemassa alusta lähtien muutenkin.
 
äitiKK
[QUOTE="Liisi";30446684]Tämä on vedätys, jolla saadaan vanhemmat jäämään kotiin, jolloin niukat päivähoitoresurssit jäävät niukoiksi. Aina löytyy paikka, jos sanoo että on joka tapauksessa menossa töihin.
Itsellenikin sanottiin, kun yllättäen löytykin paikka, että noin 10 lasta oli siihen jonossa, mutta omani valittiin, koska "en suostunut jäämään kotiin vielä puoleksi vuodeksi".[/QUOTE]

Niin, se paikka löytyy 4kk päästä sellaista paikasta, ettei se mahdollista kokopäiväistä työssäkäyntiä. Vai onko normaalia istua 4h bussissa päivittäin?

Mä olen käynyt töissä 1v ajan, ilman että mulla on ollut päivähoitopaikkaa lapselle, joka mahdollistaa työsskäynnin.
 
kukkelikuu
[QUOTE="espoossa";30445491]Meille ainakin on kerrottu, että meidän 3 päivää viikossa osa-aikaisesti oleva lapsi kyllä vie kokopäiväpaikan, koska puuttuvalle ajalle ei saa toista lasta. Vai kuka haluaa tuota jessicapetterinsä hoitoon maanantaisin klo 14-16.30?[/QUOTE]

Niin, en tiedä. Mutta sen tiedän, että kun oma lapseni vie päivät A ja B, niin eräs toinen 4v virikelapsi on päivät C ja D ja tämä ihan sattumaa, koska meitä ei mitenkään ohjattu valitsemaan tiettyjä päiviä. Kysyin itse hiljaisimmat päivät ja otimme sitten ne. Ryhmä ei ole muutenkaan ihan täynnä vielä :)
 
  • Tykkää
Reactions: TrueBlood
"espoolainen"
Niin, en tiedä. Mutta sen tiedän, että kun oma lapseni vie päivät A ja B, niin eräs toinen 4v virikelapsi on päivät C ja D ja tämä ihan sattumaa, koska meitä ei mitenkään ohjattu valitsemaan tiettyjä päiviä. Kysyin itse hiljaisimmat päivät ja otimme sitten ne. Ryhmä ei ole muutenkaan ihan täynnä vielä :)
Tuo on todellakin erikoista, että vapaapäivät osuvat noin hyvin. Eihän virikelasten vanhemmat yleensä haluaisi pitää vapaapäiviä hajautettuina keskelle viikkoa, vaan kaikki pitävät mieluiten vapaat ma tai pe. Keskellä viikkoa sitten on sairaan kokoiset ryhmät, kun lapsia on ylipaikoilla sillä perusteella, että joillain on säännöllisiä vapaapäiviä. Kuitenkaan ne maanantain ja perjantain vapaapäiväläiset eivät kovin paljon tilannetta helpota, kun lasten kokonaismäärä on kaiken kaikkiaan liian suuri.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kyllästynyt espoolainen;30446872:
Päivähoidon piirissä olevien mamulasten vanhemmille neuvotaan olemaan puhumatta suomea... Mutta jostain syystä he eivät osaa/halua hankkia lapsilleen kielitaitoa muulla tavoin, kuin lykkimällä heidät päiväkoteihin :/

Olen täysin samaa mieltä siitä, että eivät päiväkodit oikeasti ole niiden lasten paikka, JOIDEN VANHEMPI ON KOTONA! Ja siitä, että kielitaidottomat lapset vaativat järkyttävän paljon panostusta muutenkin vähien resurssien aikoina päiväkodeissa . Siinä jää normilapsi täysin oman onnensa nojaan.
Ja sitten tulee se ongelma, kun perheessä on lapsia vuoden välein, niin sisarukset pääsee aina etusijalle hoitopaikkaan. Meilläpäin on kunnallisia hoitopaikkoja, joissa valtaosa on työperättömien maahanmuuttajien lapsia. Äidit hengaa päivät himassa. Työssäkäyvien lapsille ei ole hoitopaikkoja.
 
epsåå
Mä oon espoolainen äiti, ja tänään 3-v lapseni meni päiväkotiin ja itse istun kalsareissa sohvalla :D Palstailen joo, mutta myös opiskelen, eli on mulla syy. Ja lupaan hakea ennen kolmea.
Yleensä toki teen täyttä päivää töissä, kuten kunnon espoolaisen kuuluu.
 
"espoolainen"
Alkuperäinen kirjoittaja epsåå;30447811:
Mä oon espoolainen äiti, ja tänään 3-v lapseni meni päiväkotiin ja itse istun kalsareissa sohvalla :D Palstailen joo, mutta myös opiskelen, eli on mulla syy. Ja lupaan hakea ennen kolmea.
Yleensä toki teen täyttä päivää töissä, kuten kunnon espoolaisen kuuluu.
Juu, kaikki lapset hoidetaan, mutta laatu ei sitten olekaan hyvää, koska kaikki ovat innoissaan laittamassa lapsensa täpötäysiin ryhmiin aina kuin mahdollista. Eipä minua sinänsä haittaa, koska omat lapseni eivät ole hoidossa
 
"xxx"
Minun mielestäni sellaiset perheet, joissa kotikieli on muu kuin suomi (tai muu kieli jolla voi käydä koulua) ja vanhemmat eivät mahdollisesti edes osaa kieltä jolla lapsi opiskelee - tarvitsevat ehdottomasti päivähoitoa jo hyvin pienestä! Kyse on näiden lasten oikeudesta. Samalla kun lapset oppivat kielen, he myös sosiaalistuvat paremmin suomalaiseen yhteiskuntaan. Jos joku ei tätä asiaa itse tajua, on aivan tervemennyt tutustumaan esim. johonkin itähelsingin kouluun. Siellä niitä pieniä riittää, joille koulun alku on ollut todellinen tragedia: kaikki ohjeet annetaan kielellä jota ei kunnolla osata ja pitää harjoitella lukemista sanoilla joiden merkitystä ei ymmärrä. Ja miettikääpä sitä opettajaa, joka joutuu jatkuvasti selittämään muutamalle luokan lapselle mitä ne ihan yksinkertaisetkin sanat merkitsevät. Mikä on kastelukannu tai kaislikko... Ei se niiden lasten vika ole, jos vanhemmat eivät puhu suomea. Eikä mikään kuvakirja opeta kieltä riittävällä tasolla, että sen perusteella voisi menestyksekkäästi aloittaa opiskelun suomenkielisessä koulussa.

Itse en millään muotoa paheksu myöskään muuta "virikepäivähoitoa". Jos perheessä koetaan, että päivähoito on tarpeen, ei ole minun asiani alkaa perheen syitä ruotimaan. Jos tarvetta tuntuu olevan, on varmasti myös lapsen etu, että päivähoito järjestyy. Kunnat ovat mitoittaneet henkilöstönsä vastaamaan tarvetta ja päätökset hoitopaikoista tehdään kuukausittain. Jos päivähoidossa on liikaa resursseja, niitä supistetaan. Joku määräaikainen tai sijainen menettää paikkansa. On aivan naurettavaa kuvitella, että joku muu perhe vei lapselta päivähoitopaikan, kun kunnat aktiivisesti pitävät huolen, ettei ylimääräisiä paikkoja pidetä odottelemassa.

Yleisesti tiedetään, että lapsi pitäisi ilmoittaa päivähoitoon 4 kk ennen hoitokauden alkua jotta toive hoitopaikasta pystytään toteuttamaan (=joku toivotusta kolmesta vaihtoehdosta). Kiiresijoitukset esim työttömän työllistyessä ovat asia erikseen.

Minulla ei ole tietoa siitä, mitä muiden perheiden kodeissa tapahtuu. En voi tietää miksi joku näennäisesti virikepäivähoitoon tuleva lapsi todellisuudessa tulee päivähoitoon. On mahdollista, että kotona olevalla vanhemmalla on esim. joku sairaus, joka asiana ei siis minulle kuulu. Eikä kuulu sekään, jos lapsi tulee hoitoon vaikkapa kotonaolevan vanhemman opintojen tai päihdekuntoutuksen takia.

Lapsen kotihoito on päivähoitoa parempi vaihtoehto vain silloin, kun lapsista on vastuussa lastenhoitoon keskittyvä henkisesti ja fyysisestikin hyvinvoiva jaksava aikuinen.

Eikä esim. netissä surffaava vanhempi ole läsnäoleva aikuinen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äitiKK;30446643:
Kyllä vie ainakin meidän päiväkodissa. Päiväkoti sen päättää, et sinä.
Vai mistä löytää sen toisen lapsen, joka on päiväkodissa maanantaisin, keskiviikkosiin ja perjantaisin 14.30-16? Ei mistään. Useimmiten tämä on se case.
Voi ristus :D Ihan on tietoa. Nykysellään päikyillä, kaupungin ja ostopalvelu, on täyttöprosentti, jonka pitää olla sen 100%, jolloin osa-aikainen yleensä on se huonompi vaihtoehto kokopäiväisen rinnalla.
Valitettavasti kaupungin päiväkoti eikä ostopalvelupäiväkotikaan saa päättää noista asioista, vaan sitten on venkoiltava osa-aikasia silleen, että niistä tulee yksi kokonainen.
 
[QUOTE="...";30446665]Alle 3-vuotiaiden subjektiivinen päivähoito-oikeus pitäisi poistaa, eivät tosiaan tarvitse sitä virikehoitoa.
Sen sijaan käy sääliksi nämä 4-5 -vuotiaat, jotka joutuvat olemaan kotona, eivätkä,pääse päiväkotiin, koska he todellakin tarvitsevat virikkeitä. Ei puistoista löydy yli 3-vuotiaille seuraa, kerhoissakin on vaan niitä 2-3 vuotiaita.[/QUOTE]

Eikö se kuulu vanhempien velvollisuuksiin järjestää niitä virikkeitä?
 
äitiKK
Voi ristus :D Ihan on tietoa. Nykysellään päikyillä, kaupungin ja ostopalvelu, on täyttöprosentti, jonka pitää olla sen 100%, jolloin osa-aikainen yleensä on se huonompi vaihtoehto kokopäiväisen rinnalla.
Valitettavasti kaupungin päiväkoti eikä ostopalvelupäiväkotikaan saa päättää noista asioista, vaan sitten on venkoiltava osa-aikasia silleen, että niistä tulee yksi kokonainen.
No jos sä tiedät tuon, niin meidän päiväkodissa asiat eivät siis mene noin.
 
jopp
Virikehoidossa olevien pitäisi maksaa hoitomaksu todellisten kustannusten mukaan. Voi olla, että alkaisi yhtäkkiä löytyä niitä virikkeitä ihan kotoa. En tajua miksi on laki, joka sallii tämän subjektiivisen hoito - oikeuden. Hirvittävä kulu yhteiskunnalle ja me työssäkäyvät sen maksamme.
 
!!!!!!
[QUOTE="espoolainen";30447826]Juu, kaikki lapset hoidetaan, mutta laatu ei sitten olekaan hyvää, koska kaikki ovat innoissaan laittamassa lapsensa täpötäysiin ryhmiin aina kuin mahdollista. Eipä minua sinänsä haittaa, koska omat lapseni eivät ole hoidossa[/QUOTE]

Et kai tosissaan luule, että jossakin pidettäisiin ryhmiä vajaina?
 
  • Tykkää
Reactions: TrueBlood
"espoolainen"
[QUOTE="xxx";30447906]Minun mielestäni sellaiset perheet, joissa kotikieli on muu kuin suomi (tai muu kieli jolla voi käydä koulua) ja vanhemmat eivät mahdollisesti edes osaa kieltä jolla lapsi opiskelee - tarvitsevat ehdottomasti päivähoitoa jo hyvin pienestä! Kyse on näiden lasten oikeudesta. Samalla kun lapset oppivat kielen, he myös sosiaalistuvat paremmin suomalaiseen yhteiskuntaan...... jne jne

Itse en millään muotoa paheksu myöskään muuta "virikepäivähoitoa". Jos perheessä koetaan, että päivähoito on tarpeen, ei ole minun asiani alkaa perheen syitä ruotimaan. Jos tarvetta tuntuu olevan, on varmasti myös lapsen etu, että päivähoito järjestyy. Kunnat ovat mitoittaneet henkilöstönsä vastaamaan tarvetta ja päätökset hoitopaikoista tehdään kuukausittain. Jos päivähoidossa on liikaa resursseja, niitä supistetaan. Joku määräaikainen tai sijainen menettää paikkansa. On aivan naurettavaa kuvitella, että joku muu perhe vei lapselta päivähoitopaikan, kun kunnat aktiivisesti pitävät huolen, ettei ylimääräisiä paikkoja pidetä odottelemassa.

......

Minulla ei ole tietoa siitä, mitä muiden perheiden kodeissa tapahtuu. En voi tietää miksi joku näennäisesti virikepäivähoitoon tuleva lapsi todellisuudessa tulee päivähoitoon. On mahdollista, että kotona olevalla vanhemmalla on esim. joku sairaus, joka asiana ei siis minulle kuulu. Eikä kuulu sekään, jos lapsi tulee hoitoon vaikkapa kotonaolevan vanhemman opintojen tai päihdekuntoutuksen takia.

Lapsen kotihoito on päivähoitoa parempi vaihtoehto vain silloin, kun lapsista on vastuussa lastenhoitoon keskittyvä henkisesti ja fyysisestikin hyvinvoiva jaksava aikuinen.

Eikä esim. netissä surffaava vanhempi ole läsnäoleva aikuinen.[/QUOTE]

Maahanmuuttajalasten on ENSIN opittava oma äidinkieli. Ei ole mitään järkeä laittaa heitä, eikä muitakaan yksi-kaksi -vuotiaita espoolaiseen päivähoitoon, vaikka niin tehdään paljon.

Ja tiedän sen, että JOKAINEN vanhempi joka käyttää subj. päivähoitoa huviksensa, keksii kyllä syyt, miksi niin tekee. Saattaa olla vähän väsy joskus ja kun on niin pallllljon tekemistä. Suuntaus on se, että mikä tahansa syy aiheuttaa lapsen virikehoitoon laittamisen.

Hoitopaikka ja hoitajat eivät ole mitenkään verrattavissa lapsen omaan kotiin ja omiin vanhempiin. Vaikka oma vanhempi surffailisi netissä, hölmöt. Päiväkodissa hoitajilla ei monta katsetta yhtä pientä kohti riitä!
 
mitä näenkään
Alkuperäinen kirjoittaja äitiKK;30450407:
En ole töissä päiväkodissa. Meillä päiväkodissa ei ole täyttöprosentti 100, vaan päiväkoti sen saa itse määrätä. Myöskin täällä kunnallisissa päiväkodeissa on varapaikkoja hätätapauksille, mutta ne pidetään salassa ja annetaa vain tarvitsijoillle. Ei työssäkäyville.
Täh, siis työssäkäyvät eivät muka tarvitse päivähoitopaikkoja?
 
äitiKK
Alkuperäinen kirjoittaja mitä näenkään;30450637:
Täh, siis työssäkäyvät eivät muka tarvitse päivähoitopaikkoja?
Kuten ssanottu, työssäkäyvät äidit eivät ole kriteeri nro 1 annettaessa päivähoitopaikkoja. Itse olen käynyt töissä 1v ajan ilman päivähoitopaikkaa. En voi vielä lasta siihen päivähoitpaikkaa, jonka kunta on osoittanut, koska sinne kestää 2h bussilla, eikä ole aika istua 4h bussissa ja työskennellä 8h.

Lain mukaan esim sisaruspaikat täytetään ekana ja varsinkin niille, jotka on olleet kotona ja äiti on kotiäiti (ns. päivähoitotakuu, paikka säilyy).
Kaiki kotiäidit jyrää työssäkäyvien edelle.
 
mitä näenkään
Alkuperäinen kirjoittaja äitiKK;30451553:
Kuten ssanottu, työssäkäyvät äidit eivät ole kriteeri nro 1 annettaessa päivähoitopaikkoja. Itse olen käynyt töissä 1v ajan ilman päivähoitopaikkaa. En voi vielä lasta siihen päivähoitpaikkaa, jonka kunta on osoittanut, koska sinne kestää 2h bussilla, eikä ole aika istua 4h bussissa ja työskennellä 8h.

Lain mukaan esim sisaruspaikat täytetään ekana ja varsinkin niille, jotka on olleet kotona ja äiti on kotiäiti (ns. päivähoitotakuu, paikka säilyy).
Kaiki kotiäidit jyrää työssäkäyvien edelle.
Ota vaan se päiväkotipaikka vastaan ja ala heti vaatimaan aukioloaikojen pidentämistä lapsesi takia, koska matkoihin kuluu niin paljon aikaa. Etköhän saa aika nopsaan paikan lähempää kotianne, koska siinä vaiheessa alkaa myös päiväkodin johtaja ja työntekijät ajaa asiaasi, kun se vaikuttaa myös heidän työpäiviensä pituuteen.
 
[QUOTE="kahden äiti";30445721]Se onkin hyvä asia. Jos virikelapsia ei olisi osa-aikaisena, niin sitten niitä kokopäivälapsia olisi ryhmä täynnä ja päivät olisivat entistä rauhattomampia varhaisesta aamusta pitkälle iltaan.[/QUOTE]

Eivät kaikki lapset ole päiväkodissa 07.30-16.30 joka arkipäivä :D On nimittäin olemassa monta muutakin työaikaa, vapaapäiviäkin ihmisillä arkena. Tiesitkös?
 
äitiKK
Alkuperäinen kirjoittaja mitä näenkään;30451602:
Ota vaan se päiväkotipaikka vastaan ja ala heti vaatimaan aukioloaikojen pidentämistä lapsesi takia, koska matkoihin kuluu niin paljon aikaa. Etköhän saa aika nopsaan paikan lähempää kotianne, koska siinä vaiheessa alkaa myös päiväkodin johtaja ja työntekijät ajaa asiaasi, kun se vaikuttaa myös heidän työpäiviensä pituuteen.
Mä rakastan lastani, enkä kykene laittamaan häntä päiväkotiin, jossa joutuu olemaan 8h+4 bussimatkat eli 12h. Toki olen asiasta nostanut skandaalin, kuten ovat kaikki tällä alueella, mutta päiväkodeissa on pakko noudattaa lakia, ja antaa ne paikat päivähoitotakuun alaisille lapsille eli niille, joille yleensä äiti on kotona hoitmaassa uutta vauvaa. Ei täällä kukaan muukaa ole saanut tältä alueelta päivähoitopaikkaa, vaan ovat sit ostaneet auton ja vievät lapset kauemmas. Itse en aio hankkia autoa.
 

Yhteistyössä