Espoossa 1700 perhettä käyttää subjektiivista päivähoito-oikeutta

  • Viestiketjun aloittaja "Huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="kahden äiti";30451643]Tiesin ja se on hyvä juttu.[/QUOTE]

Niin se on hyvä juttu. Vielä parempi olisi, jos siellä päiväkodissa olisi vain työssäkäyvien tai opiskelevien vanhempien lapsia. Loput, jos on pakko saada dumpata jonnekin, niin voisivat olla kerhoissa, tai jos äiti yhtään viitsii itse, niin avoimissa päiväkodeissa. Näitä voisi olla tarjolla enemmän, jotta oikean tarpeen omaavat saisivat lapsilleen hyvän hoitopaikan läheltä kotoa :)
 
"kahden äiti"
Niin se on hyvä juttu. Vielä parempi olisi, jos siellä päiväkodissa olisi vain työssäkäyvien tai opiskelevien vanhempien lapsia. Loput, jos on pakko saada dumpata jonnekin, niin voisivat olla kerhoissa, tai jos äiti yhtään viitsii itse, niin avoimissa päiväkodeissa. Näitä voisi olla tarjolla enemmän, jotta oikean tarpeen omaavat saisivat lapsilleen hyvän hoitopaikan läheltä kotoa :)
Yritä ymmärtää, että päiväkotipaikkaa ei heruisi yhtään sen lähempää, koska jos puolet lapsista lähtisi pois päiväkodeista, niin siinä tapauksessa kunnat lopettaisivat myös puolet päiväkodeista.
 
[QUOTE="kahden äiti";30451738]Yritä ymmärtää, että päiväkotipaikkaa ei heruisi yhtään sen lähempää, koska jos puolet lapsista lähtisi pois päiväkodeista, niin siinä tapauksessa kunnat lopettaisivat myös puolet päiväkodeista.[/QUOTE]

Yritä nyt itse ymmärtää, että tämä on ihmisten itsensä keksimä vakio joka ei välttämättä pidä paikkaansa. Eikä se ole mikään syy sille, että virikelapsi on hyvä asia. Se ei ole välttämättä sille lapselle yhtään hyvä asia olla päiväkodissa, kun äiti on kotona (esim. vauvan kanssa). Ainoa, jota tämä asia yleensä palvelee on se vanhempi itse.
 
  • Tykkää
Reactions: TrueBlood
"kahden äiti"
Yritä nyt itse ymmärtää, että tämä on ihmisten itsensä keksimä vakio joka ei välttämättä pidä paikkaansa. Eikä se ole mikään syy sille, että virikelapsi on hyvä asia. Se ei ole välttämättä sille lapselle yhtään hyvä asia olla päiväkodissa, kun äiti on kotona (esim. vauvan kanssa). Ainoa, jota tämä asia yleensä palvelee on se vanhempi itse.
Mikä ihmeen ihmisten keksimä vakio? Kunnissa raha sanelee ja jos et ole sattunut huomaamaan, niin ensimmäisenä säästetään lapsilta ja vanhuksilta. Kaikki ollaan keskittämässä säästöjen nimissä isoihin yksikköihin, niin koulut, päiväkodit, hoitolaitokset, sairaalat, terveyskeskukset kuin hammaslääkäripalvelutkin.
 
[QUOTE="kahden äiti";30451774]Mikä ihmeen ihmisten keksimä vakio? Kunnissa raha sanelee ja jos et ole sattunut huomaamaan, niin ensimmäisenä säästetään lapsilta ja vanhuksilta. Kaikki ollaan keskittämässä säästöjen nimissä isoihin yksikköihin, niin koulut, päiväkodit, hoitolaitokset, sairaalat, terveyskeskukset kuin hammaslääkäripalvelutkin.[/QUOTE]

Luettelemasi palvelut ovat niitä, jotka vievät eniten rahaa, joten on luonnollisista että niistä karsitaan ensimmäisenä. Ei ehkä oikein, mutta minkäs teet. Ja on outoa matematiikkaa sinulta väittää, että jos kaupungissa X on pulaa päivähoitopaikoista, niin kaupunki vähentäisi paikkoja vielä radikaallimmin jos subjektiivinen oikeus poistuisi. Kunnat ovat velvollisia järjestämään hoitopaikan tarvitseville. Totta kai lasten määrä vähenee ja yksiköitä saatetaan yhdistellä, mutta se on juuri sitä mitä tässä haetaankin: säästöä.

Niille paikka, jotka sitä todistetusti tarvitsee ja loput hoidetaan kotona, kuten kuuluukin :)
 
  • Tykkää
Reactions: TrueBlood
"espoolainen"
[QUOTE="kahden äiti";30451774]Mikä ihmeen ihmisten keksimä vakio? Kunnissa raha sanelee ja jos et ole sattunut huomaamaan, niin ensimmäisenä säästetään lapsilta ja vanhuksilta. Kaikki ollaan keskittämässä säästöjen nimissä isoihin yksikköihin, niin koulut, päiväkodit, hoitolaitokset, sairaalat, terveyskeskukset kuin hammaslääkäripalvelutkin.[/QUOTE]

Mutta hitto sentään! Koska virikelasten hoitoon menee miljoonia tällä hetkellä, asiantuntijat voisivat painostaa päättäjiä jatkossa siinä, ettei virikelasten kotiin jäätyä lakkautettaisi päiväkoteja tai kiristettäisi tilannetta enää äärimmilleen. Olen mukana rintamassa kannustamassa vanhempia haraantumaan omien lastensa hoidossa ja otan onnellisena vastaan päiväkotien laadun palauttamisen.
 
"espoolainen"
[QUOTE="kahden äiti";30451774]Mikä ihmeen ihmisten keksimä vakio? Kunnissa raha sanelee ja jos et ole sattunut huomaamaan, niin ensimmäisenä säästetään lapsilta ja vanhuksilta. Kaikki ollaan keskittämässä säästöjen nimissä isoihin yksikköihin, niin koulut, päiväkodit, hoitolaitokset, sairaalat, terveyskeskukset kuin hammaslääkäripalvelutkin.[/QUOTE]

Mutta hitto sentään! Koska virikelasten hoitoon menee miljoonia tällä hetkellä, asiantuntijat voisivat painostaa päättäjiä jatkossa siinä, ettei virikelasten kotiin jäätyä lakkautettaisi päiväkoteja tai kiristettäisi tilannetta enää äärimmilleen. Olen mukana rintamassa kannustamassa vanhempia harjaantumaan omien lastensa hoidossa ja otan onnellisena vastaan päiväkotien laadun palauttamisen.
 
"kahden äiti"
[QUOTE="espoolainen";30451804]Mutta hitto sentään! Koska virikelasten hoitoon menee miljoonia tällä hetkellä, asiantuntijat voisivat painostaa päättäjiä jatkossa siinä, ettei virikelasten kotiin jäätyä lakkautettaisi päiväkoteja tai kiristettäisi tilannetta enää äärimmilleen. Olen mukana rintamassa kannustamassa vanhempia harjaantumaan omien lastensa hoidossa ja otan onnellisena vastaan päiväkotien laadun palauttamisen.[/QUOTE]

Kyllähän nytkin asiantuntijat yrittävät painostaa ja ohjeistaa, mutta raha puhuu. Päättäjät ajavat vain omia etujaan ja ottavat heikoimmilta pois.
 
[QUOTE="kahden äiti";30451809]Kyllähän nytkin asiantuntijat yrittävät painostaa ja ohjeistaa, mutta raha puhuu. Päättäjät ajavat vain omia etujaan ja ottavat heikoimmilta pois.[/QUOTE]

En enää kyllä vastaa sinulle mitään, olet siis näitä ihmisiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äitiKK;30450407:
En ole töissä päiväkodissa. Meillä päiväkodissa ei ole täyttöprosentti 100, vaan päiväkoti sen saa itse määrätä. Myöskin täällä kunnallisissa päiväkodeissa on varapaikkoja hätätapauksille, mutta ne pidetään salassa ja annetaa vain tarvitsijoillle. Ei työssäkäyville.
Jos puhut espoolaisesta päikystä, et yksityisestä, niin ihmettelempä kovastai tätä. Päikyn paikkoja ei voi olla mitenkään salassa. Ostopalveluilla on tietynlainen "itsemääräämisoikeus" täyttömäärästä, mut kaupunki pitää huolen, että täyttöprosentint kunnallissa kuin myös ostopalveluissa on 100%, koksa päikkypaikan tarvitsijoita on yhdel alueella yli 60 alle 3v.
 
[QUOTE="kahden äiti";30451738]Yritä ymmärtää, että päiväkotipaikkaa ei heruisi yhtään sen lähempää, koska jos puolet lapsista lähtisi pois päiväkodeista, niin siinä tapauksessa kunnat lopettaisivat myös puolet päiväkodeista.[/QUOTE]

Päikkypaikan tarvijoita on huimat määrät. Täällä joudutaan jo sumplimaan, että mitä ihmettä sitä tehdään, kun ei ole riittävästi paikkoja. Alkaa menemään siihen, että valitaan päikkypaikoille palkallisten vanhempien lapsia. Osa-aikasia yhdistetään. Ja toivottavasti kohta saa tähän vanhaan päivähoitolakiin jotain järkeistystä ja subjektiivinen päivähoito-oikeus lakkautettaisiin.
 

Yhteistyössä