Estonian uppoamisesta on tänään kulunut jo 18 vuotta

"vieras"
Oho! Alkaa tuntea itsensä vanhaksi. "Aikuinen" tai ainakin täysi-ikäinen olin jo silloin. Äkkiseltään oisin kuvitellut tuosta olevan vähän yli 10 vuotta. Lähdin aamulla kaupungille kuulematta uutisisa. Ihmettelin, miten jatkuvasti helikopterit pörrää. Vaateliikkeessä kuului radiosta miten Suomen pressa esitti surunvalitteluja Viron pressalle ja kansalle. Tuli hiukan spooky-fiilis, kun ei tiennyt mitä oli tapahtunut.

Ketjua muuten lukematta, ap:n salailuteoriaan: Ei ole edes käynyt mielessä. Ja vaikka siihen olisikin joku salattu syy, EI se tuo hukkuneita ihmisiä takaisin. Syyn selville saaminen ei auta ainakaan näin myöhään enää ketään. Ennemminkin avaisi vain vanhoja haavoja turhaan. R.I.P.
 
"vieras"
[QUOTE="joku";27228837]Itseänikin ihmetyttää noi rekat mitkä ei merkattu rahtikirjoihin ja Naton sotilaat mitkä valvoivat lastausta.[/QUOTE]

No tämähän selviää jo wikipediasta, että aivan normikäytäntö, että jos rekat tulee mukaan viime tipassa niin ei ehditä merkitä kirjoihin.
 
"vieras"
Ei Estonian uppoamiseen liity oikeasti mitään niin epäselvää, että pitäisi alkaa keksiä salaliittoteorioita. Suurin osa noista "epäselvyyksistä" on tyyliin "kaverin kaverin kaveri sanoi, että oli se tyyppi hengissä". Esimerkiksi WTC-salaliittoteoreetikot on jo uskottavampia sillä siihen liittyy ihan oikeita tieteellisiä epäselvyyksiä.
 
Kivasti tämän ketjun lukemisen jälkeen päivä vierähtänyt erinäisiä sivustoja lukiessa ja videoita katsellessa. :rolleyes:

Noita salaliittoteorioita vastaan on mun mielestä esitetty varsin toimivaa kritiikkiä: ei riitä, että löytyy epäselvyyksiä ja epäjohdonmukaisuuksia katastrofin tutkimusaineistosta, vaan pitäisi olla selkeä, riittävän voimakas motiivi suorittaa valtava, julkinen ja monitahoinen joukkomurha, riittävä organisaatio asian suorittamiseen ja peittelyyn sekä vielä jatkuva palkitsemis-/valvontajärjestelmä näinkin laajan operaation peittelyyn.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27231144]Oho! Alkaa tuntea itsensä vanhaksi. "Aikuinen" tai ainakin täysi-ikäinen olin jo silloin. Äkkiseltään oisin kuvitellut tuosta olevan vähän yli 10 vuotta. Lähdin aamulla kaupungille kuulematta uutisisa. Ihmettelin, miten jatkuvasti helikopterit pörrää. Vaateliikkeessä kuului radiosta miten Suomen pressa esitti surunvalitteluja Viron pressalle ja kansalle. Tuli hiukan spooky-fiilis, kun ei tiennyt mitä oli tapahtunut.

Ketjua muuten lukematta, ap:n salailuteoriaan: Ei ole edes käynyt mielessä. Ja vaikka siihen olisikin joku salattu syy, EI se tuo hukkuneita ihmisiä takaisin. Syyn selville saaminen ei auta ainakaan näin myöhään enää ketään. Ennemminkin avaisi vain vanhoja haavoja turhaan. R.I.P.[/QUOTE]

Se autaisi jatkaa eteenpäin...suruaika voi olla todella pitkä, varsinkin kun on niin monta epäselviä juttuja!
 
[QUOTE="vieras";27231144]Oho! Alkaa tuntea itsensä vanhaksi. "Aikuinen" tai ainakin täysi-ikäinen olin jo silloin. Äkkiseltään oisin kuvitellut tuosta olevan vähän yli 10 vuotta. Lähdin aamulla kaupungille kuulematta uutisisa. Ihmettelin, miten jatkuvasti helikopterit pörrää. Vaateliikkeessä kuului radiosta miten Suomen pressa esitti surunvalitteluja Viron pressalle ja kansalle. Tuli hiukan spooky-fiilis, kun ei tiennyt mitä oli tapahtunut.

Ketjua muuten lukematta, ap:n salailuteoriaan: Ei ole edes käynyt mielessä. Ja vaikka siihen olisikin joku salattu syy, EI se tuo hukkuneita ihmisiä takaisin. Syyn selville saaminen ei auta ainakaan näin myöhään enää ketään. Ennemminkin avaisi vain vanhoja haavoja turhaan. R.I.P.[/QUOTE]

Suurin osa Estonian uhrien omaisista kärsii nimenomaan siitä, ettei asiaa ole tutkittu kunnolla vaan selvästi salaillaan asioita. Suurin osa esimerkiksi ruotsalaisten uhrien omaisista on jo vuosia vaatinut uutta, puolueetonta tutkintaa asiasta.
 
:O :O onneksi mulla on ollut omaa elämää kaikki nämä vuodet, ei ole tarvinnut pohtia tälläisiä mahdollisia salaliittoteoriota..
Jos kaikki ihmiset olisivat olleet kuin sinä, niin varmaan vieläkin luultaisiin, että maapallo on litteä. Omituinen on myös tuo väite, että jos jostain asiasta on kiinnostunut niin ei voisi olla muuta elämää, varsinkin kun se tulee sinun sormistasi. Sinulta, joka olet ollut suorastaan pakkomielteisesti kiinnostunut Milannasta, ollut jopa bannattuna Milanna-kirjoittelusi vuoksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Khisu
[QUOTE="vieras";27231144]Ketjua muuten lukematta, ap:n salailuteoriaan: Ei ole edes käynyt mielessä. Ja vaikka siihen olisikin joku salattu syy, EI se tuo hukkuneita ihmisiä takaisin. Syyn selville saaminen ei auta ainakaan näin myöhään enää ketään. Ennemminkin avaisi vain vanhoja haavoja turhaan. R.I.P.[/QUOTE]

Tuolla logiikalla murhiakaan ei pitäisi tutkia koska uhria ei mikään tuo enää takaisin.
 
  • Tykkää
Reactions: Khisu
[QUOTE="vieras";27231176]No tämähän selviää jo wikipediasta, että aivan normikäytäntö, että jos rekat tulee mukaan viime tipassa niin ei ehditä merkitä kirjoihin.[/QUOTE]

Ei ole tavanomaista että rekat ajavat laivaan sotilassaattuessa.
 
[QUOTE="vieras";27231198]Ei Estonian uppoamiseen liity oikeasti mitään niin epäselvää, että pitäisi alkaa keksiä salaliittoteorioita. Suurin osa noista "epäselvyyksistä" on tyyliin "kaverin kaverin kaveri sanoi, että oli se tyyppi hengissä". Esimerkiksi WTC-salaliittoteoreetikot on jo uskottavampia sillä siihen liittyy ihan oikeita tieteellisiä epäselvyyksiä.[/QUOTE]

Ei liity mitään epäselvää? Sinä siis luotat tutkintaan, jonka virheet on yleisesti tiedossa ja jopa se on myönnetty että Estonian kyljessä on reikä! Reikä, jonka olemassaolon virallinen tutkintakomissio jatkuvasti kielsi. Myös se on myöhemmin tunnustettu että JAIC tutki sukelluksillaan vain omaa uppoamisteoriaansa.

Nimet tarkistettin MONEEN kertaan ennen julkaisua. Nimet on vahvistanut niin suurlähetystö, poliisit eri maissa, Viron ulkoministeriö, varustamo, sairaalan ylilääkärit jne. Jokainen pelastunut kertoi nimensä itse, joten mitkään kaverin kaverin jutut eivät olleet mahdollisia.

Saksassa ollut kapteeni Erich Moik miehistöineen katsoi uutislähetyksiä erittäin tarkasti koska seurueen kahden miehen vaimot olivat onnettomuusyönä olleet Estonialla ja lisäksi Estonialla oli muitakin tuttuja. Tunnistivat uutiskuvista Avo Pihtin siis siitä ZDF:n uutislähetyksestä joka on myöhemmin takavarikoitu.
Tutkintakomission ensimmäinen puheenjohtaja Andi Meister oli myös sitä mieltä että Piht pelastui.

Tax free-kaupan johtaja Tiina Müür kertoi keväällä 1994 vanhemmilleen pelkäävänsä, pelko liittyi työhön. Tiina joutui tämän takia olemaan kuukauden sairaslomallakin. Tiina halusi kovasti lopettaa työskentelyn Estonialla ja hänen pitikin siirtyä sieltä pois marraskuussa 1994.
Tiinan nimi ilmestyi myös pelastuneiden listalle, mutta Tiina ei koskaan palannut kotiin. Tiesikö hän liikaa? Tiina nähtiin Avo Pihtin kanssa ulkokannella hiukan ennen uppoamista. Olivatko he samalla pelastuslautalla (Y64?)?
 
"Sad"
Miekin kuuntelin sen radioliikenteen YouTubesta. Ei vaan voinu lopettaa kuuntelemista. Olin sillo 15v ja muistan kun koulussa katsottiin telkkarista uutisia. Luin myös jonkun suomalaisen pelastuneet kirjottaman kirjan.
 
Muuan vain
Mä jo luulin olevani yksi niistä tyyliin neljästä joita estonia vielä kiinnostaa mutta kiva huomata muitakin olevan.
Olin itse silloin 11-vuotias viides luokkalainen.Muistan yhä kun aamu lähetykset oli yhtä estoniaa.Koulussa koulunkäynti avustaja kertoi asiasta ja minä ja kaverit nauroimme. Myöhemmin ymmärsin sen ikäisille olevan tyypillistä suhtautua asiaan siten.Olen kiinnostuneena estoniasta paljon lukenut tietoa kirjoista ja netistä.
 
vierailija
Noita salaliittoteorioita vastaan on mun mielestä esitetty varsin toimivaa kritiikkiä: ei riitä, että löytyy epäselvyyksiä ja epäjohdonmukaisuuksia katastrofin tutkimusaineistosta, vaan pitäisi olla selkeä, riittävän voimakas motiivi suorittaa valtava, julkinen ja monitahoinen joukkomurha, riittävä organisaatio asian suorittamiseen ja peittelyyn sekä vielä jatkuva palkitsemis-/valvontajärjestelmä näinkin laajan operaation peittelyyn.
(y)
 

Yhteistyössä