Ette usko, kun vein 2500? tilille niin pankista kysyivät, että

  • Viestiketjun aloittaja joo
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Mä oon käsittänyt, että ne kyselee aika satunnaisesti, vähän pistokokeen omaisesti, kun summa ylittää jonkun tietyn rajan. Täysi oikeus on kysyä, ja siihen varmaan ylemmiltäkin tahoilta kysellään. Tietty jos joku vie jatkuvasti useita tonnia käteistä tililleen, tyyliin joka viikko tai tosi paljon joka kuukausi, niin alkavat kiinnostua vähän enemmän. Verottajahan siitä sitten kiinnostuu myös.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä oon käsittänyt, että ne kyselee aika satunnaisesti, vähän pistokokeen omaisesti, kun summa ylittää jonkun tietyn rajan. Täysi oikeus on kysyä, ja siihen varmaan ylemmiltäkin tahoilta kysellään. Tietty jos joku vie jatkuvasti useita tonnia käteistä tililleen, tyyliin joka viikko tai tosi paljon joka kuukausi, niin alkavat kiinnostua vähän enemmän. Verottajahan siitä sitten kiinnostuu myös.
Siis ylemmiltä tahoilta kehotetaan, ei kysellä.
 
yrittäjä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä oon käsittänyt, että ne kyselee aika satunnaisesti, vähän pistokokeen omaisesti, kun summa ylittää jonkun tietyn rajan. Täysi oikeus on kysyä, ja siihen varmaan ylemmiltäkin tahoilta kysellään. Tietty jos joku vie jatkuvasti useita tonnia käteistä tililleen, tyyliin joka viikko tai tosi paljon joka kuukausi, niin alkavat kiinnostua vähän enemmän. Verottajahan siitä sitten kiinnostuu myös.
Höpö höpö. Mä olen yrittäjä ja vien rahaa pankkiin tosi useasti ja koskaan ei kukaan kysy mistä rahat tulee. Ihan paskaa väittää jotain tuollaista että niiden pitää varmistaa se :) Älkää olko taas lapsellisia
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja huora:
Mä vien maanantaina 5tonnia. Pitäskö vetästä tuo "huoraaminen" syyksi, jos kysyvät.. ;)
Älä viitsi. Saat vielä veroviranomaiset perääsi: huoraamalla tienatuista rahoista pitää maksaa verot ja sossumaksut.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja yrittäjä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä oon käsittänyt, että ne kyselee aika satunnaisesti, vähän pistokokeen omaisesti, kun summa ylittää jonkun tietyn rajan. Täysi oikeus on kysyä, ja siihen varmaan ylemmiltäkin tahoilta kysellään. Tietty jos joku vie jatkuvasti useita tonnia käteistä tililleen, tyyliin joka viikko tai tosi paljon joka kuukausi, niin alkavat kiinnostua vähän enemmän. Verottajahan siitä sitten kiinnostuu myös.
Höpö höpö. Mä olen yrittäjä ja vien rahaa pankkiin tosi useasti ja koskaan ei kukaan kysy mistä rahat tulee. Ihan paskaa väittää jotain tuollaista että niiden pitää varmistaa se :) Älkää olko taas lapsellisia
Juu, niin minäkin olen yrittäjä ja vien viikottain muutamia tonneja tilille ja joka kerta kysyvät. Pankkina Nordea.
 
pienen kylän tyyppi
Alkuperäinen kirjoittaja yrittäjä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä oon käsittänyt, että ne kyselee aika satunnaisesti, vähän pistokokeen omaisesti, kun summa ylittää jonkun tietyn rajan. Täysi oikeus on kysyä, ja siihen varmaan ylemmiltäkin tahoilta kysellään. Tietty jos joku vie jatkuvasti useita tonnia käteistä tililleen, tyyliin joka viikko tai tosi paljon joka kuukausi, niin alkavat kiinnostua vähän enemmän. Verottajahan siitä sitten kiinnostuu myös.
Höpö höpö. Mä olen yrittäjä ja vien rahaa pankkiin tosi useasti ja koskaan ei kukaan kysy mistä rahat tulee. Ihan paskaa väittää jotain tuollaista että niiden pitää varmistaa se :) Älkää olko taas lapsellisia
Ne varmaan tuntee sut yrittäjäksi joten se on hieman eri asia...
Meillä on pieni kylä jossa asutaan ja täällä tunnetaan sitten kaikki ja kaupassa aina moikkaillaan, hyvä ettei ala laina-asioita vielä selvittää kaupan käytävillä. Mutta me myimme veneen ja saimme käteistä. Niin kyllä kysyttiin että mistä tällainen summa tuli.
 
Hopping
No tuohan on ihan yleistä. Oli paikallisessa sanomalehdessä muuten juttukin juuri viime viikolla, että noita sääntöjä on tiukennettu ja virkailijoita vaaditaan kysymään rahan alkuperää aikaisempaa useammin. Mutta aina on ollut noin; jos asiakkaan rahankäyttö eroaa huomattavasti normaalista, pitäisi virkailijan kysyä mistä rahat ovat peräisin. Moni toki ei kysy, kuten ei kysy kassalla kaikki kassanhoitajat henkkareitakaan......
 
Hopping
Alkuperäinen kirjoittaja yrittäjä:
Höpö höpö. Mä olen yrittäjä ja vien rahaa pankkiin tosi useasti ja koskaan ei kukaan kysy mistä rahat tulee. Ihan paskaa väittää jotain tuollaista että niiden pitää varmistaa se :) Älkää olko taas lapsellisia
No jos sä teet usein talletuksia, eihän sun käyttäytyminen silloin poikkea normaalista ja nimeomaan kun kuuluu kysyä jos poikkeaa tai muuten herättää epäluuloja.

 
säädös asiasta:
Euroopan unionin asetus 1781/2006 määrittelee varainsiirtoon liittyvät pakolliset maksajaa koskevat tiedot. Asetus on tullut voimaan 2007 vuoden alusta. Rahanpesuun liittyvän lainsäädännön pohjalta pankilla on oikeus ja velvollisuus selvittää rahojen alkuperä.

Velvoite perustuu Euroopan unionin asetukseen 1781/2006 maksajaa koskevien tietojen toimittamisesta varainsiirron mukana. Asetus on ollut voimassa 1.1.2007 alkaen kaikissa EU valtioissa. Sen mukaan maksuissa, jotka ylittävät 1000 euroa, pitää olla maksajan / tallettajan tiedot, kuten maksajan nimi ja tilinumero. Myös talletusta omalle tilille tai laskun maksua käteisellä pidetään maksuna. Pankin vastuulla on tietojen tarkistaminen. Pankilla on velvollisuus tunnistaa asiakkaansa ja sillä on myös rahanpesulain perusteella velvollisuus ja oikeus pyytää selvitystä maksun alkuperästä sekä tarkoituksesta. Pankki voi pyytää selvityksen tueksi asiakirjan, joka todentaa maksun perusteen. Summasta riippumatta pankilla on oikeus tarkistaa asiakkaan henkilöllisyys ja pyytää selvityksiä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja oi aikoja:
no jo on ku pankin työntekijöille kuuluu mistä kukin rahansa saa.
Näkeehän ne samat tiedot tilille tulevista talletukistakin esim mikä tulee kelasta, mikä palkkakonttoristakin.... tuskin se heitä kiinnostaa.

 
Milla
Alkuperäinen kirjoittaja ruttis:
Joo kyllä niitten kuuluu kysyä. Mutta kyllä mä varmaan joutuisin sanomaan jonkun ala-arvoisen vitsin, "huoraamalla", "myin lapsen arabimiehelle" tms. :ashamed:

Tämä mullekin tuli mieleen...jotain ihan yhtä "järkevää" tulisi sanottua:ashamed:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja oi aikoja:
no jo on ku pankin työntekijöille kuuluu mistä kukin rahansa saa.
Ajatelkaapas nyt vähän... Tokkopa se pankin työntekijöitä kiinnostaa, mutta heidän täytyy asia kysyä - muuten esim. rahanpesu olisi heidän vastuulla! Kysymällä he siirtävät vastuun pois itseltään... Joukossa on nimittäin taatusti niitä, joiden talletukset tulevat laittomia teitä ja ovat esim. pimeää rahaa, verottomana tehtyä työtuloa. Jos pankki sulkee kaikelta väärinkäytökseltä silmänsä, sehän on rikosoikeudellisessa vastuussa kun antaa rikollisten "rällästää". Pankki jos joku on mielestäni sellainen laitos, että sen kuuluu vähän tietää asiakkaidensa toimista. Pyöritetäänhän pankkien kautta koko Suomen taloutta...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pikkupee:
Mielenkiintoista. Tuskinpa se, joka on ne vääryydellä ansainnut, menee tunnustamaan. Eli mitä järkeä kysyä? "Ryöstin eilen kioskin, nyt talletan rahat tililleni".
No tätä minäkin mietin, että aika mitätöntä touhua kysellä kun ei kuitenkaan voi tarkistaa mistä rahat ovat kotoisin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Milla:
Alkuperäinen kirjoittaja ruttis:
Joo kyllä niitten kuuluu kysyä. Mutta kyllä mä varmaan joutuisin sanomaan jonkun ala-arvoisen vitsin, "huoraamalla", "myin lapsen arabimiehelle" tms. :ashamed:

Tämä mullekin tuli mieleen...jotain ihan yhtä "järkevää" tulisi sanottua:ashamed:
Miten niin "tulisi sanottua" tai "joutuisin sanomaan"?

Ettekö hallitse omia puheitanne?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Alkuperäinen kirjoittaja Pikkupee:
Mielenkiintoista. Tuskinpa se, joka on ne vääryydellä ansainnut, menee tunnustamaan. Eli mitä järkeä kysyä? "Ryöstin eilen kioskin, nyt talletan rahat tililleni".
No tätä minäkin mietin, että aika mitätöntä touhua kysellä kun ei kuitenkaan voi tarkistaa mistä rahat ovat kotoisin.
Todennäköisesti kysyessään kirjaavat sen tiedon rahan alkuperästä asiakkaan tietoihin ja sitten jos alkaa usein tulla suuria summia erilaisilla verukkeilla niin ilmoittavat asian eteenpäin.

jonkinlaista kontrollia kuitenkin pidetään yllä tuolla kyselyllä, että asiaan voi sitten viranomaiset puuttua tarvittaessa...


 

Yhteistyössä