G: Käytätkö(/käyttäisitkö jos olisi vaippaikäinen) nature babycare-vaippoja?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
käytettäis kyllä muumi vaippoja jos olisivat yhtään siedettäviä edes, mutta meillä tulee vuodot läpi :(
Meillä koetettiin vaihteeksi muumeja muutama paketti. Tuloksena kamalasti falskeja ja punanen peppu. Palattiin liberoon ja taas on hyvä iho eikä pissapyykkiä.Muumeissa kokokaan ei niin hyvin passaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
käytettäis kyllä muumi vaippoja jos olisivat yhtään siedettäviä edes, mutta meillä tulee vuodot läpi :(
Meillä koetettiin vaihteeksi muumeja muutama paketti. Tuloksena kamalasti falskeja ja punanen peppu. Palattiin liberoon ja taas on hyvä iho eikä pissapyykkiä.Muumeissa kokokaan ei niin hyvin passaa.
Meillä taas Muumit ovat toimineet kaikilla kolmella mainiosti, sen verran mitä kertiksiä käytämme.
 
vahelo
Joku valitti maissin tulevan kaukaa kalliilla rahtilaivalla. Entäs öljy, ei ainakaan täälläpäin ole öljylähteitä, ainakaan uusiutuvia :D

En ole kokeillut, ostan kun tulee muutakin asiaa kylälle.
 
Katja
Tosiasiahan on että suurimmalla osalla ihmisiä on se asenne, että miksi edes yrittää kun ei muutkaan sitä tee. Tätä olen itse kuullut kun ilmoitin pyrkiväni kestovaippailuun. Mutta sitten voisi kysyä, että miksi kierrättää, kun ei muutkaan sitä tee... Miksi vaivautua ylipäätään mihinkään yrityksiin paremman huomisen puolesta? Eipä ole ollut suuri vaiva pestä niitä rättejä. Jos edes joku meistä yrittää jättää lapsilleen perinnöksi muutakin kuin vanhat jugurttipurkit, niin onko se niin väärin? Kaipa me saamme yrittää. Onneksi meitä kuitenkin näyttää olevan muitakin!

Meillä on kokeiltu näitä Nature Babycare- vaippoja reissuilla. Meillä on kyllä tykätty. Itsellä on parempi omatunto kun tietää että maatuvia materiaaleja on enemmän. Kaikki muovi, jonka saamme vähennettyä päivittäisestä kulutuksesta on plussaa. Virossa on mielestäni myynnissä joku toinenkin maatuva kertavaippa, mutta sielläpä uskalletaankin kokeilla enemmän kuin Suomessa... (Ja kestovaippakuoret on mielestäni siellä toimivampia).

PE eli polyeteenimuovi hajoaa ainakin 5 vuotta, itse uskon että tuo aikaraja on hieman optimistinen. Tavallisissa kertavaipoissa on kaikissa käytetty muovia. Sama käytetty vaippa ajautuu vielä roskapussiin, joka sekin on muovia. Onko siis niin, että kun roskasäkki on hajonnut 5 vuotta, pääsee yksittäinen roskapussi hajoamaan rauhassa ja sen jälkeen alkaa vasta sen tyhmän muovivaipan hajoaminen. Vaipoista syntyy hillitön määrä jätettä. Yksi kestovaippa päivässä vähentää jätteen määrää 100 kilolla vuodessa, näin joku on laskenut. Miettikää mikä määrä vähemmän jätettä syntyisi, jos jokainen suomalainen äiti uhrautuisi sen yhden kestovaipan verran... Eikä ottaisi sitä asennettana ettei `mun panokseni mitään vaikuta`. Mielestäni maatuva vaippa, olkoon siinä sitten vain hitunen enemmän maatuvaa ainesta kuin muissa vaipoissa (tämä skeptikoille) on askel parempaan suuntaan. Firmahan on suuria riistoyrityksiä vastaan. Mielestäni hatunnoston arvoinen yritys! Moniko teistä muovivaippailijoista uskaltaisi edes yrittää?

Jos tällaista vaippaa suosittaisi, se pakottaisi sen kotimaisenkin vaippafirman yrittämään valmistaa vastaavia. Ehkäpä jopa kotimaisista raaka-aineista, kasvatetaanhan täällä maissia fasaaneillekin :). Sitten olisi homma kohdallaan. Ja ottaen huomioon sen ruuan määrän, joka Suomessa lentää roskiin, niin ainakin maissin käyttö kyseiseen tarkoitukseen olisi mielestäni perustellumpi vaihtoehto. Onhan tarkoitus ainakin parempi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Ostin kokeeksi, mutta kaipaisin lisää tietoa asiantuntijoilta siitä onko se kuitenkaan kovin ekologinen vaihtoehto. Ihan hyviä vaippoja ovat kyllä käytössä. Meillä on tähän asti käytetty kestoilun ohella Muumeja, joihin olen myös tyytyväinen.
uudessa Yhteishyvässä oli juttu tästä. Ja mä olen ollu kyseisen vaipan laatuun tosi tyytyväinen! Ja tosiaan siinä jutussakin sanottiin että ainakin säästyy katoavaa luonnonvaraa, eli öljyä, valmistusvaiheessa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja taimi:
Niin ja siis ongelma noissa vaipoissa mitkä on kaatopaikalla on siis se, että ne kakat siellä muhiessaan aiheuttaa suuren määrän metaanipäästöjä!
Siis ongelma on se, että ne VAIPAT aiheuttaa metaanipäästöjä maatuessaan hapettomissa olosuhteissa. Meilläkin kestoillaan, paitsi yöllä käytetään kertistä. Kunhan saan sopivia vaippoja tarpeeksi, meillä alkaa täyskestoilu. Siihen asti kiinnostaisi kovasti nämä ekologiset vaipat, mutta monen edellisen kirjoittajan tavoin olen huolissani niiden todellisista hyödyistä ja haitoista. Suuri kysymysmerkki on se, ettei paketeissa tai firman kotisivuilla kerrota miten vaipat tulisi hävittää.

Haluaisin laittaa mailia valmistajalle, mutta kotisivuilta löytynyt mailiosoite on ruotsalainen. Voiko sinne lähettää mailin suomeksi? Maahantuojan yhteystietoja en pikakatsomisella paketista löytänyt, joten sinnekään ei voi kysymyksiä laittaa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja taimi:
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Ostin kokeeksi, mutta kaipaisin lisää tietoa asiantuntijoilta siitä onko se kuitenkaan kovin ekologinen vaihtoehto. Ihan hyviä vaippoja ovat kyllä käytössä. Meillä on tähän asti käytetty kestoilun ohella Muumeja, joihin olen myös tyytyväinen.
uudessa Yhteishyvässä oli juttu tästä. Ja mä olen ollu kyseisen vaipan laatuun tosi tyytyväinen! Ja tosiaan siinä jutussakin sanottiin että ainakin säästyy katoavaa luonnonvaraa, eli öljyä, valmistusvaiheessa.
Yhteishyväkin vain on S-ryhmän lehti ja noita vaippoja myydään ainakin tällä hetkellä vain S-ryhmässä. Eli tietenkin niitä kehutaan estoitta.
 
s
Me ollaan nyt viikon verran käytetty kestovaippojen rinnalöla, lähinnä öisin ja ihan hyvin on toiminut. Istuu ihan hyvin eikä päästä falskaamaan. Ovat muuten hieman isompi kokoisia kuin muiden merkkien vaipat samalla kilomäärällä ja olivat itseasiassa halvempia kuin liberot ja pampersit. Käytetään varmaan jatkossakin, vaikkei kotikompostia olekaan. Minusta se että ne on valmistettu ruotsissa on ihan mukava juttu, kun kaikki muut paitsi muumit on valmistettu saksassa tai ranskassa ja muumit ei meille sovi. Onpahan vähän pienemmät kuljetussaasteetkin.
 
Tällä palstalla joku oli ottanut yhteyttä jätehuoltoon (oman alueensa) ja tuohon valmistajaan ja kysellyt hävittämisestä. Muistaakseni sai lopulta vastauksen, että pissavaipat saisi laittaa heidän jätealueellaan bioastiaan, kakkavaipat sekajätteeseen. Yhteishyvälehden mukaan sekajätteeseen.

Vaipoissa on Yhteishyvän jutun mukaan 60% biohajoavaa materiaalia. Se 40% ei ilmeisesti sitten ole? Eihän sellaista voi laittaa kompostiin? (Muissa kertavaipoissa on <20% hajoavaa materiaalia).

Näiden uusien vaippojen iso etu lienee se, että niiden valmistaminen on ekologisempaa kuin muiden. Jätteenä - etenkin muovipusseissa kaatopaikan puristuksissa - ei ole minusta mitään ekompaa liberoihin verrattuna. Nehän eivät siellä kaatopaikan uumenissa maadu, vaan mätänevät (-> metaania).

Me kestoillaan päivät ja pidetään nyt näitä ekovaippoja öisin.
 
Greippi
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Jätteenä - etenkin muovipusseissa kaatopaikan puristuksissa - ei ole minusta mitään ekompaa liberoihin verrattuna. Nehän eivät siellä kaatopaikan uumenissa maadu, vaan mätänevät (-> metaania).
Pahempiahan ne on ainakin periaatteessa, kun niissä on enemmän maatuvaa materiaalia -> enemmän metaania.

Voisin kyllä tehdä elinkaaren aikaisen laskennan näiden aiheuttamista päästöistä verrattuna normivaippoihin, mutta olisi aika suuri työ. Olisi sinänsä aika kiinnostavaa saada puolueetonta tietoa. Itse kyllä kannatan edelleenkin kestoilua vankasti.

 
Greippi
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
YTV kielsi juuri vaippojen laittamisen biojätteseen eli ainakaan pääkaupunkiseudulla ei onnistu.
Onneksi (kai) sen vaippapakkauksen saa käyttää biojätepussina. On sekin jotakin.
Meillä ei tarvita edes niitä, kun on oma kompostori ; )
Onkohan se pakkaus muuten maatuvaa "muovia"? Veikkaan, että ei ole, koska saattaisi hajota jo varastossa kostuessaan. Mutta en tiedä, kun en ole niitä ostanut enkä edes kaupassa katsonut.
 
Meiilä on kohta eka paketti tyhjä ja ihan yhtä hyviä ne on kuin pampersit mitä olemme muuten käyttäneet. Itseänikin mietityttää että pitääkö ne tosiaankin heittää ihan vaan sekajätteseen vai voisikohan ne laittaa siihen energiajäte säiliöön. Kun yritin etsiä näitten kotisivuilta tietoa niin eipä siellä mitään järkevää vastausta löytynyt. Onhan se vähän tyhmää ostaa ekologisia vaippoja mitkä sit kumminkin joutuu hävittää tavallisen sekajätteen mukana.
 
Ehkä aiotaan kokeilla ehkä ei.
Pitää vielä tarkistaa se hinta/kpl.

Tuosta jätehuollosta ei kannata kiistellä. Esim meillä jätteet lajitellaan märkään ja kuivaan jätteeseen (musta ja valkoinen pussi)
Meidän jäteohje on että vaipat (ja siteet) laitetaan mustaan pussiin eli märkään jätteeseen jonne laitetaan myös ruoantähteet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Meillä ei tarvita edes niitä, kun on oma kompostori ; )
Onkohan se pakkaus muuten maatuvaa "muovia"? Veikkaan, että ei ole, koska saattaisi hajota jo varastossa kostuessaan. Mutta en tiedä, kun en ole niitä ostanut enkä edes kaupassa katsonut.
Pakkaus on samanlaista materiaalia kuin biojätepussit.
 
Greippi
Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Tuosta jätehuollosta ei kannata kiistellä. Esim meillä jätteet lajitellaan märkään ja kuivaan jätteeseen (musta ja valkoinen pussi)
Meidän jäteohje on että vaipat (ja siteet) laitetaan mustaan pussiin eli märkään jätteeseen jonne laitetaan myös ruoantähteet.
Mitä tässä on kiistelty? Ymmärrä kuitenkin, että eri alueilla on jätehuollossa eri säännöt, kun on eri systeemit. Toisaalla jätteet poltetaan ja toisaalla viedään kaatopaikalle tai kompostoidaan. Hygieniasyistä vaipat on yleensä kielletty kompostointilaitoksissa.

 
kestopeppu
Kestoilun rinnalla, kun kaikki kestot pesussa tai muuta, olen käyttänyt näitä Nature baby carevaippoja. Valintaani on vaikuttanut se eniten, että en halua muovia vauvani peppuun, eikä niitä kaikkia kamalia, kaikkia muita, kun luonnollisia aineita, jota tavan vaipat ovat täynnä- yök! Jos hajotat tavallisen märän vaipan, näet, mitä kamalaa geelimössöä siellä on.

Nämä vaipat pitävät myös parhaiten ja peppu ei punota kun meil esim. allergiatestatut, kehutut saavat heti pepun tulelle. Hyvä, että tällaisia on tullut markkinoille, kehittää sitten aina voi lisää. Kestikset ovat kaikkein luonnollisimpia ja edullisimpia, joista en kylläkään luovu.
Pampersit saavat heti
 

Yhteistyössä