G: Minkä ikäisenä olette muuttaneet pois kotoa?

"vieras"
[QUOTE="sama";24907545]En oikeasti tarkoittanut mitään pahaa sillä kommentilla, on "hassua" miten eri reittiä elämme elämämme, kumpikaan ei ole väärä tie. Olkoot mussuttamista, mutta minusta se on hassua ja mukavaa ja mielenkiintoista ja hyvä asia.[/QUOTE]

No hienoa.
Mun korvaan vain särähti, se että se on huvittavaa jos asut kotona vielä parikymppisenä..

Itsekkin olen 22v ollut naimisissa ja omassa taloudessa, mutta silti minusta ei ole huvittavaa ettei kaikki ole olleet.
 
Mun mielestäni taas oli järkevää asua vielä opiskelujen ajan kotona. Mulla ei ole penniäkään opintolainaa, mun ei ole tarvinnut opiskeluaikana miettiä, mitä tänään söisin tai riittääkö siihen raha ylipäätään. Käytännössä mä vietin aikaa mieheni kotona varmaan enemmän kuin omassa kodissani. Mun ei myöskään tarvinnut maksaa asumisesta, ruuasta tms. niin kauan kun asuin kotona. Kun muutin pois kotoa, mulla oli ammatti, työpaikka ja vähän säästöjäkin, sillä kävin opiskeluaikana töissä. Ei hassummat lähtökohdat omaa elämää aloittavalle :).
Samaa mieltä!
Jos en olisi tullut raskaaksi, olisin ehdottomasti asunut kotona vielä luultavasti vuosia. Vanhempani kyllä houkuttelevat edelleen kotia asumaan, mutta ei tulis enään kuuloonkaan. Ihan väärällä puolella Suomeakin asuvat. :D
 
Saraldo
Alkuperäinen kirjoittaja ja myös tämä;24907515:
Mun mielestä oli loistavaa että olen itse elämäni rakentanut tuosta vaan, ei ollut edes vaikeaa vaikka itse työt tein ja maksoin. :)
Mä en ihan ymmärtänyt, mitä sä tällä tarkoitit ja oliko tämä tarkoitettu joksikin vastineeksi mun kirjoitukseeni vai kirjoititko vaan muuten omasta kokemuksestasi? Ihan hienoa, jos olet itse elämäsi rakentanut, niinhän sen pitäisikin mennä. Mutta jos jotenkin vihjaat, että mä en olisi niin toiminut, niin siinä olet väärässä.

Meidän perheessä on aina ollut se periaate, että niin kauan kun käy koulua, saa asua kotona eikä asumisesta tarvitse maksaa. Kun koulut on käyty ja työpaikka saatu, muutetaan omilleen. Mun sisko muutti heti lukion käytyään pois kotoa, omasta tahdostaan. Mun veli lähti armeijaan lukion jälkeen ja muutti sen jälkeen toiseen kaupunkiin opiskelemaan. Mutta meillä kaikilla olisi ollut se sama mahdollisuus.

Mä en nähnyt mitään järkeä siinä, että muuttaisin johonkin hikiseen pikkuyksiöön kituuttamaan makaronilla, jos kerran voisin asua kotona. Mun vanhemmilla ei myöskään ollut mikään kiire päästä musta eroon. Mä osallistuin kotitöihin, totta kai, ja huolehdin opiskelustani ja töistäni. Mulla oli hyvät eväät lähteä kotoa ja saman suon myös omalle lapselleni sitten tulevaisuudessa.
 
7thHeaven
Mun mielestä on huvittavaa, miten jotkut kuvittelevat olevansa superkypsiä, muita ylempänä olevia aikuisia, koska "on mennyt niin nuorena naimisiin ja tehnyt lapsia" jne. Tapaa tällä palstalla usein.

Ja joop, ainakaan Helsingissä ei kannata muuttaa pois kotoa hätiöiden jos on työtön opiskelija tai muuten vain pienituloinen/tuloton.
 
häh
Mun mielestä on huvittavaa, miten jotkut kuvittelevat olevansa superkypsiä, muita ylempänä olevia aikuisia, koska "on mennyt niin nuorena naimisiin ja tehnyt lapsia" jne. Tapaa tällä palstalla usein.

Ja joop, ainakaan Helsingissä ei kannata muuttaa pois kotoa hätiöiden jos on työtön opiskelija tai muuten vain pienituloinen/tuloton.
Ei mutta nopeammin kypsyvät ehkä nopeammin yleensä hankkivat sen ensiasunnon ja muut asiat, ei se naimisiinmeno tee kenestäkään kypsempää, vaan sellaiset ihmiset menevät varmasti keskimäärin aikaisemmin naimisiin ja hankkivat lapset vähän aikaisemmin, poikkeuksia on - paljon.
Ei kukaan väittänyt että joku olisi nyt huonompi joten en ymmärrä mitä täällä vauhkotaan.

Jotkut taas kypsyvät ihan samaa vauhtia mutta haluavat päästä helpolla opintojen suhteen kun vuokrista ei ole huolta (fiksua) eikä heillä ehkä vain ole pakkomielettä itsenäistyä heti täysi-ikäisenä kun taas joillakin on. Kukin omalla tavallaan. :)
 
"vieras"
Kyllä se elämä opettaa.

Siksikö siellä etelässä ne reilut parikymppiset on niin lapsellisia ja uusavuttomia joka osa-alueella, koska muuttavat niin myöhään äidin ja isän helmoista ja rahapussejen luota pois?

Helsinki, varsinkin.. voi vittu, miten avuttomia juntteja siellä asuu.
 
iu
Muutin kotoa opiskelupaikkakunnalle lukion jälkeen, 19-vuotiaana. Tosin vietin vielä vuoden ajan joka viikonlopun ja lomat kotona... Sitten tapasin mieheni, ja viikonloppukäynnit kotona harvenivat.

Tytär muutti kotoa opiskelupaikkakunnalle nyt syksyllä, ikää 16 vuotta. :( Tulee toki viikonloppuisin ja lomiksi kotiin hänkin - toivottavasti vielä pitkään.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24914252]Kyllä se elämä opettaa.

Siksikö siellä etelässä ne reilut parikymppiset on niin lapsellisia ja uusavuttomia joka osa-alueella, koska muuttavat niin myöhään äidin ja isän helmoista ja rahapussejen luota pois?

Helsinki, varsinkin.. voi vittu, miten avuttomia juntteja siellä asuu.[/QUOTE]

Helsinkiläiset nuoret ovat kyllä aika luusereita
 

Yhteistyössä