G: Minkälaisia asioita/hetkiä pidät luksuksena omassa lapsiperhearjessasi?

  • Viestiketjun aloittaja pikku ja kakkonen
  • Ensimmäinen viesti
pikku ja kakkonen
Nonni. Laitetaanpa gallupia pystyyn.:-D Ja kysymys tulikin jo tossa otsikon muodossa.;-) Mulle luksusta on se, että saa nauttia pari tuntia ihan omassa rauhassa saunan lämmöstä tai sit jos ei saunaan oo mahollisuutta, ni puoli tuntia lämpimässä suihkussa. Mutta pointti on siinä, että saa vähänaikaa nauttia YKSINOLOSTA KENENKÄÄN häiritsemättä.<3<3<3
 
Ken guru
Nyt kun on pieni lapsi talossa (kohta kaksi), niin ehdottomasti tuo saunominen keskeytykstettä, elokuvan katsominen keskeytyksettä, lähteminen johonkin niin ettei tarvitse huolehtia kenestäkän muusta kuin itsestään (ei vaippakasseja mukaan jne), jotain tällaisia.
 
aamukahvittelija
Se kahvi lämpimänä :) ja viel parempi jos olis viel kuumaa se kahvi kun pöösee sen juomaan. Toinen näin pienen lapsen äitinä on läminruoka. Ei oo kiva syödä kylmää ruokaa ja lämmint maitoa :)
 
Tällä hetkellä suurinta luksusta on vapaat yöt/viikonloput jossain ihan muualla kuin kotona. Ensimmäistä kertaa ikinä varmaankin.. Jaksaa nauttia lapsistakin kun ollaan yhdessä. Työviikot on aika kiireisiä..
 
"Vieras."
Luksusta että saa syyä ruokansa ilman et kukaan häiritsee .
Se että saa käydä vessassa rauhassa.
Se että voi käydä suihkussa rauhassa.
Ajallisesti hyvin pieniä asioita.
 
Tietty kaikki rauhallinen oma aika. Saa vaikka neuloa villasukkaa, syödä jotain hyvää tai katsella telkkaria ilman että kukaan keskeyttää.

Kotiäitinä on myös luksusta kun saa aikuisseuraa, välillä muutakin kuin oman miehen. Miehen kaveri oli meillä eilen viettämässä leffailtaa ja oma ystäväni tulee tänään meille neljän päivän vierailulle. :)

Sitten sekin on luksusta kun asiat vaan toimii. Eilen miehen ollessa töissä meillä oli tyttöjen (1v, 3v ja 7v) kanssa tosi kiva päivä. Saatiin siivottua ja leivottuakin, tehtiin hyvää ruokaa, ulkoiltiin ja käytiin kaupassa. Pienten kanssa hommat nyt sujuu aina, mutta 7v on kehitysvammainen autisti kenen kanssa viimevuodet ovat olleet rankkoja mutta nyt ollaan menty kesän/syksyn aikana isoja harppauksia eteenpäin. Ihanaa kun ulkona pystyy olemaan ihan noin rennosti kun hölmöilyt ovat jääneet tosi vähiin, mahtavaa katsoa kuinka nuo isommat tytöt leikkivät ja juoksevat yhdessä, isosisko auttaa pienenpäänsäkin ja kuopus nauraa kikattaen yrittää perään. Kauppareissutkin sujuivat rauhallisesti vaikka jonot jumittivat yms.
 
"Wieras"
Minusta on ihanaa kun sängyssä on puhtaat lakanat ja niihin sitten menee nukkumaan. Siksi vaihdankin lakanat lähesjoka viikonloppu. Eri asia on sitten se, että saako nukkua koko yön..

Tietysti se on luksusta kun saisi tehdä jotain rauhassa. Odotan sitä päivää kun saan esim. neuloa rauhassa. Nyt en viitsi edes yrittää, koska 1vuotias on kuitenkin koko ajan langassa kiinni, tai muuten homma keskeytyy koko ajan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;29250174:
Et taida maksaa itse vedenkulutustasi, kun läträät puoli tuntia juoksevan veden alla.
Mä maksan...ja lutraan siis sen puoli tuntia juoksevan veden alla varsin usein. Vain silloin otan pikasuihkun, kun on kiire. Muutoin menee se puoli tuntia.

Ja se onkin se, jonka olin tähän ketjuun omana "arjen luksuksena" vastaamaan. Kuuma, rentouttava suihku on vaan niin :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Illat on luksusta, samoin sellaiset päivät kun asiat on lasten kanssa menneet hyvin eikä esikoinen ole uhmannut jatkuvalla syötöllä. Ihan erityisen luksusta minulle on viimeaikoina ollut se kun heitän ystäviä autolla kotiin illalla kun voi jättää lapset miehen hoiviin. Takastulomatkalla laitan radion isommalle (suomipop) ja laulan mukana. :)
 
Mä taidan nauttia hieman erilaisista asiosta koska meillä ei ole koko aikaa lapsia.

Mutta joo, onhan tää tavallaan ihan sama. Elikäs se, kun illalla katras alkaa tuhista sängyissään. Päivä on puuhailtu, ulkoiltu, leivottu ja saunottu. Kun tietää että lapsilla oli kivaa ja että itse saa taas pari tuntia hengähtää ennen aamupalahulinaa.
 
..
Lenkki koko perheen kesken, ulkoilu ja retket. Vapaa-aika, noin yleensäkin. Siisti koti. Hyvä kirja ja aikaa lukea se. Viinilasilliset viikonloppuisin. Saunominen, lehtien lukeminen.. Aika paljon näitä hyviä hetkiä riittää, en sitten osaa erottaa, mikä jonkin nostaa luksukseksi.
 
Kiva kysely. Aloin miettiä asiaa ja muutama vuosi sitten oma vastaukseni olisi ollut juurikin sellaista, et saisi juoda kahvin lämpimänä ja syödä rauhassa, puoli tuntia suihkussa yksin jne. Nyt noi on taas itsestäänselvyyksiä, vaikka toki niistä osaan nauttiakin. Nyt on luksusta ihan tällainen kiireetön aamu/aamupäivä. Poika leikkii itsekseen ja itse puuhastelen hiljalleen kotitöitä aina välillä netissä surffaillen ja kahvia hörppien. Kohta lähdetään vähän ulkoilemaan, kattelemaan hevosia ja lintuja. Illat on myös luksusta olleet jo pari vuotta, kun omaa aikaa on kahdeksasta eteenpäin.
 
Mä maksan...ja lutraan siis sen puoli tuntia juoksevan veden alla varsin usein. Vain silloin otan pikasuihkun, kun on kiire. Muutoin menee se puoli tuntia.

Ja se onkin se, jonka olin tähän ketjuun omana "arjen luksuksena" vastaamaan. Kuuma, rentouttava suihku on vaan niin :heart:
Älyvapaata. Sulla menee siis 500 litraa yhteen suihkuun. Oletko koskaan miettinyt, paljonko sen lämmittämiseen kuluu energiaa?
 
Nykyään mulle on luksusta, kun koko perhe on saman pöydän ympärillä. Kaksi vanhinta kun asuu omillaan ja nuorimmalla on harrastukset ja poikaystävä, on ihan mahtavaa kaikki on tyttö- ja poikaystävineen syömässä ja kaikki höpöttää omia kuulumisiaan ja kiusaa ja naljailee toisilleen. Talo täyttyy taas elämästä ja naurusta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;29250327:
Älyvapaata. Sulla menee siis 500 litraa yhteen suihkuun. Oletko koskaan miettinyt, paljonko sen lämmittämiseen kuluu energiaa?
No eihän mene 500 litraa yhden suihkun aikana. Jos pitäisin hanaa koko ajan täysillä, kuluisi vettä 300 litraa, mutta en pidä hanaa täysillä.

En ole miettinyt, paljonko lämmittämiseen kuluu energiaa. Enkä koe tarpeelliseksikaan asiaa ajatella. Säästän energiaa, vettä ja rahaa monessakin asiassa, mutta tämä on se yksi ja ainoa asia, jonka tiimoilta tuhlaan. Ja teen sen kyllä aivan surutta, koska säästän tosiaan sitten monen muun asian kohdalla.
 
vieras"""
Jos miehellä on vapaapäivä. Yrittäjänä niitä ei ole välttämättä kuukausiin, lyhyempiä päiviä sentään onneksi on. Haaveilen siitä, että saadaan heräillä rauhassa miehen ja lasten kanssa, eikä kenenkään tarvitse lähteä minnekään.

Pitkä kävelylenkki yksin ilman lapsia ja sen jälkeen yksin rauhassa suihkuun.
 
Mun arjesta tekee luxusta ne kaksi ääripäätä, yhteiset hetket perheen kesken esim.ulkoilu tai mökkireissut. Ja sitten toisaalta aamun kahvihetki kun lapset vielä nukkuu ja illan pari tuntia kun saa istua vaan ja olla. Tosta kahvinjuomisesta olen tehnyt itselleni hieman juhlavamman ostamalla aina kermaa kahviini maidon sijaan :D se on sellaista arjen juhlaa (mukamas). Ja pari viikkoa sitten sain pesetettyä kaikki perheen petivaatteet pesulassa, oli ihana tunne :) ja meillä siis neljä, 1vko-7v lasta.
 
gggggg
No eihän mene 500 litraa yhden suihkun aikana. Jos pitäisin hanaa koko ajan täysillä, kuluisi vettä 300 litraa, mutta en pidä hanaa täysillä.

En ole miettinyt, paljonko lämmittämiseen kuluu energiaa. Enkä koe tarpeelliseksikaan asiaa ajatella. Säästän energiaa, vettä ja rahaa monessakin asiassa, mutta tämä on se yksi ja ainoa asia, jonka tiimoilta tuhlaan. Ja teen sen kyllä aivan surutta, koska säästän tosiaan sitten monen muun asian kohdalla.
Tuollainen suihku maksaa helposti sen 4-6e kerta.

Jos teet sen joka päivä kuukaudessa 30x5, se tekee 150e kuukaudessa, 1800e vuodessa.

Ja tässä vain sun suihkut, muun perheen kulutus vielä päälle.

Aika kallis rentoutumiskeino.
 
"Ninni"
Mulle luksusta on se kun pääsen yhden lapsen kanssa kerrallaan harrastuksiin jne esim esikoisen kanssa on kerran viikkoon uimahallireissu jota molemmat odotamme innolla. Tytön kanssa taas sunnuntaisin käydään ratsastamassa. Ne onki viikon ainoot hetket vauvasta erossa. Sauna yksin on kanssa luksusta. Mutta viimeks oonkin yksin päässy saunomaan 2 kk sitten...
 

Yhteistyössä