G: Oletko kokenut työhaastattelussa että sinua kohdellaan epätasa arvoisesti koska on lapsia?

Non compos mentis
Mulle on suoraan sanottu, etteivät kaipaa perheellistä töihin. Haastattelija oli Suomessa vaikutusvaltaisen vähemmistön edustaja, miespuolinen ja kohtalaisen iäkäs. Ei auttanut, vaikka lapset olivat vuoropäiväkodissa ja työpaikalta tarhaan noin kilsa matkaa. Sanoi, että "en ole rasisti, mutta kun sinulla on noita lapsia..."
 
Kyllä on, olin jo saamaisillani paikan, mutta kun täytin lomakkeen ja kohtaan lasten syntymävuosi kirjoitin lapseni iän, niin siihen loppui kiinnostus. Ei tullut soittoa mikä luvattiin, eikä vastattu puheluihin.
Nykyisin en laita hakemuksiin että minulla on lapsia, pääsen ainakin haastetteluun.
 
Mulla on suht tuore kokemus tästä, eli kysyivät haastattelussa epäsuorasti lisälapsista, mutta .....

Positiivistakin oli paljon, eli uskon ettei tuo kysymys vaikuta millään tavalla mahdolliseen valintaani tai valitsemattomuuteen. Hakijoita on ollut todella paljon, olin eka haastateltu, papereiden perusteella halusivat haastatella minut vaikkei hakuaika ole edes päättynyt.

Mielenkiintoinen paikka - katsotaan nyt sitten miten tuo homma etenee.
 
öh
Voihan se tuolta tuntua - mutta mistä te tiedätte kuinka paljon pätevämpiä ko. työhön on ollut, mitä ovat olleet ne asiat mitkä ratkaisevat valinnan?

En usko että lapset vaikuttavat loppupeleissä kovinkaan paljoa - se miten "myytte" osaamisenne, se on se mikä ratkaisee.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Onko sinulta kyselty asioita jotka ei liity ammatti taitoosi vaan perhesuhteisiin? Minulta kyseltiin mm että onko sinulla sukulaisia paikkakunnalla, miten lasten hoito on järjestetty terveenä/sairaana. Onko miestä, mitä mies tekee ja onko paljon poissa kotoa,,,
ehkä myös kirjoitustaidollasi (mm. yhdyssanat) on ollut vaikutusta siihen, ettet ole paikkaa saanut...
 
kinuski
Multa kysyttiin nykyisen työni työhaastattelussa mm. milloin olen viimeksi hermostunut lapsille? Monta autoa meillä on? Millä mun mies kulkee töissä? Mihin laitan lapset jos ne on kipeitä? Sain paikan :). Työkaverini oli sanonut haastattelussa että hänellä on pieni lapsi ja toista yrittävät, sai paikan.
Meillä tais ratkaista noissa työhaastatteluissa enemmänkin asenne ja se miten suoraan ja rehellisesti uskaltaa vastata kysymyksiin. Näin mä ainakin luulen koska ne kysymykset oli niin ihmeellisiä...
 
just
omalla työpaikalla huomaan, että miehet kumartavat miehiä ja myös naiset ihailevat miehiä. jos sijainen on nainen, kukaan ei huomaa tai puhu mitään. miehiä kutsutaan illanviettoihin jne.
ja joka paikassa miehet suunapäänä ja vitsiniekkana. miksi jo pikkutyttöjä ei kannustetan esiintymään ja olemaan äänessä ja pojille kuria enemmän päiväkodeissa jne? eli tasan yhtä paljon puheenvuoroja kaikille, riippumatta siitä mihin on kotona tottunut. joku on tottunut olemaan koko suvun äänitorvi, on mummot ja pappat paapomassa. jossain on vaan ne omat vanhemmat eivätkä he ehdi samalla tavalla paapoa ja kuunnella kun on kotityöt, joten lapset tottuvat itse pärjäämään eivätkä vaadi huomiota koko ajan.

päiväkodeissa pitäisi laittaa äänekkää t pojat kuriin. kotona sitä ei tehdä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Onko sinulta kyselty asioita jotka ei liity ammatti taitoosi vaan perhesuhteisiin? Minulta kyseltiin mm että onko sinulla sukulaisia paikkakunnalla, miten lasten hoito on järjestetty terveenä/sairaana. Onko miestä, mitä mies tekee ja onko paljon poissa kotoa,,,
ehkä myös kirjoitustaidollasi (mm. yhdyssanat) on ollut vaikutusta siihen, ettet ole paikkaa saanut...
Mitähän haastattelussa kirjoitetaan? Toisaalta en myöskään hakenut paikkaa opettajaksi,,,
 
kisu
Tavallaan.

Haastattelija sanoi, että hyvä kun olet työtä hakiessasi äitiyslomalla, niin voit aloittaa sitten kun se loppuu, eikä ole irtisanomisaikaa. Niin ja antoi vielä olla hoitovapaalla kuukauden, kun en saanut heti hoitopaikkaa.
 
Rekrytoija
Mä olen ollut rekrytoimassa eikä lapset vaikuttaneet asiaan muuten kun työvuorojen kannalta.
Että lapset on vietävä määrättyyn aikaan hoitoon, työaikaa ei ole ilmoitettu työpaikkailmoituksessa ja se on liian aikainen eikä valinta voi näin kohdistua tähän äitiin. Kyllähän mekin haastateltaessa tiedetään, että lapset kasvavat ja näin se hoitaminen vähenee vuosien myötä, joten ei niin iso juttu kuitenkaan.
 
krista
Tuttu tilanne. Alussa kun näkivät hakemuksessa, että on 5 lasta niin keskustellut ei liittynyt työasiooihin. Vaikka sanot, että isoanhemmat pystyvät hoittamaan lapsia kun on tarve, ei kukaan usko. Koulutus ja työkokemus ei ainakaan mun kohdalla vaikuttanut asiaan. Tiedän tapauksia (ja itse omin silmin nähnyt) kun työssä on tutun tuttu jolla ei ole minkäänlaista koulutusta eikä työkokemusta, mutta ei ole lapsiakaan. Kyllä pistää vihaiseksi.
 

Yhteistyössä