Gastroskopian jälkeen (mahalaukun tähystys) oireet... HELP!!!

  • Viestiketjun aloittaja AUTTAKAA KOKENEET!!!
  • Ensimmäinen viesti
AUTTAKAA KOKENEET!!!
Eli tänään kävin tähystyksessä ja oli kokemuksena aivan HIRVEÄ. Dormicumin sain ennen toimeenpidettä, mutta eipä se paljon auttanut :O Noh, yökkäilin, panikoin ja kerran riuhtasin letkun poiskin, mutta mitään hengenvaarallista ei onneksi löytynyt. Ensi kuussa sitten edessä paksusuolen tähystys. :(

MUTTA NYT - kurkku on aivan hemmetin kipeä, nielemiskipuja varsinkin, ikäänkuin joku pala olisi kurkussa. Olin jo ennen tähystystä vähän kurkkukipuinen (syysflunssa) ja nyt tää vasta pahana onkin. Ne onnistui työntämään sen letkun jotenkin sillai että kurkusta tuli vertakin ja nyt pelottaa kaikki mahdolliset verenkiertoon leviävät pöpötkin. (juu olen panikoija. :D ) Lisäksi riesana sitten rintakipu. :O sitäkin ihmettelen. :(

KOKEMUKSIAAA??? ja ps. toista kertaa en enää kyllä mene!!! :(
 
"mie"
Kurkun kipu jatkuu joitain päiviä, itselleni tuli ekstrana myös todella käheä ääni. Ja juu, en mene minäkään enää toista kertaa. Ihan kuin olisi raiskattu kurkusta o_O
 
AP kirjoittaja
Niin.. ja siis puhuminen, äkkinäiset liikkeet ja jopa hengittäminen sattuu siihen kurkkuun.. :O :O enkä ole pstynyt kuin jätskiä syömään tän päivän aikana. :( :(
 
"Emme"
Itse kävin juurikin tuon saman läpi kuukausi takaperin jo toistamiseen ( edellinen vuosia sitten ) ja aika oli kullannut muistot... Sillä kokemus aivan KARMEA, IKINÄ EI ENÄÄ!! :D Nuo jälkeis oireet normaaleja, itse myös panikoin että kuuluuko asiaan sillä ensimmäisellä kerralla olo oli normaali tunti tähystyksen jälkeen mutta silloin otin puudutteen ja viime kerralla olin ilman. Huomenna olo jo parempi, koita kestää! Itse sain viime kerralla karmean päänsäryn siitä yökkimisestä ja sairaalaan oli lähdettävä takaisin hakemaan piikkiä kun särkyläkettä ei suositella otettavan tähystyksen jälkeen ja hyvät dropit sainkin! ;) Mulla myös ensi kuussa tähystys toista kautta, sitä odotellessa! :0 Niin ja veikkaan et rintakipu tullut yökkimisestä ja mulla ainakin aristi paikkoja hieman kun koepaloja otettiin kurkusta niin se tuntui rinnassa... Saako kysyä minkä takia sulla noita tehdään?
 
Olisiko ehkä bafucin-nimisestä kurkkutabletista apua. Sisältää puuduttavaa ainetta, ja ainakin flunssan aikaiseen kurkkukipuun auttaa aika hyvin. Eikä ole kovin myrkky muutenkaan, esim. raskaana ollessa sitä saa käyttää eikä aiheuta yleisesti edes sivuvaikutuksia. Respavapaa troppi apteekista. Kumma juttu, miten lääkärit ei yhtään anna neuvoja toimenpiteiden jälki"oireisiin"
 
Kokemuksia; kävin gastrossa keskiviikkona ja olihan ihan hemmetin karsea tutkimus. Mutta mulla se meni oikein hyvin koska en panikoinut, olin rauhassa paikoillaan ja keskityin hengittelyyn ohjeiden mukaan. Olihan se ikävää ja yökköä, etenkin se puudute...mutta mä jotenkin osaan olla noissa tilanteissa coolina vaikka muuten en osaisikaan.
 
Mulle hoitajat sanoivat, että kurkku saattaa tulla kipeäksi pariksi päiväksi, mutta ei mulla pahemmin tullut. Pikkasen aamulla karhensi. Muutenkin hoitajat oli todella kannustavia ja ystävällisiä ja rauhoittavia.:)
 
ai ai
[QUOTE="vieras";27366820]miltähän tuntuisi tähystys peräsuolen kautta... jos jompikumpi pitäisi valita, niin enpähän tiedä kumman valitsisi..[/QUOTE]

Peräsuolen kautta on ihan p*rseestä, ihan hirveää. Mutta tuota gastromitäliekopiaa en kokenut ollenkaan kivuliaaksi, sehän oli vain hieman epämiellyttävä... Taitaa olla yksilöllistä, miten nämä kokee. P*rstutkimukseen mua ei sais enää kuin ihan viimeisellä pakolla.
 
"reijo"
Kävin tänään eka gastroskopiassa.Pelotti hirveästi,aivan turhaan,ei mitään kipua ei tukehtumista.Jälkeenpäinkään ei mitään ongelmia.Toimenpide lastenleikkiä.Ei tarvitse pelätä.
 
Miulla oli kanssa tuon jälkeen kurkku monta päivää kipee ja syvään hengittäminen sattu... Mie oon kahesti joutunu tuohon ja miljoona kertaa mieluummin mie meen sen toisen pään tähystykseen (sekin tehty kolme tai neljä kertaa)...
 
Lillakurkku
Kävikö teillä tutkimuksen aikana tosi kipeää kurkkuun. Mulla ei käynyt siihen osaan mikä puudutettiin, mutta sinne aataminomenan alle kävi niin kipeää, että meinas tulla itku. Ensi kerralla otan rauhoittavaa ensin, jos he sitä antavat, muuten ei kestä.
 
mariehh
Mulla tehtiin vatsan tähytystys eli gastroskopia kevyt nukutuksessa/sedaatiossa paniikkihäiriöni ja hysterisoinnin takia. Olin hereillä vaikkakin jo vähän lääkkeissä kun putki työnnettin sisään. Yökkäilin monta kertaa, mutta sitten "katkesi filmi" ja sitten kun heräsin, toimenpide oli ohi. Nukutus on kyllä tosi lyhyt, koska heräsin toimenpidehuoneessa jo. Pelkäsin aivan tajuttamasti, mutta ei olisi ollut syytä. Vaikka putken laittaminen ei tuntunut mukavalta, et meni (tosin mun helppo sanoa kun lääkkeet oli apuna).

MUTTA mulla myös kurkku nyt kipeä ja syvään hengittäessä tai ulos hengittäessä tuntuu et jotain on tiellä ja tekis mieli yskiä. Oon ottanu panadolia mut ei auta. Ainoo mikä arkuuteen auttaa on mehujää siksi hetkeksi kun sitä syö. Bafacineja oon kokeillut myös, mutta ei nyt merkkittävää apua. Röyhtäily sattuu myös vatsaan, rintaan ja kurkkuun. Toivottavasti olis tosiaan huomenna jo parempi. Minusta lääkärit ja hoitajat myös vähättelevät mahdollisia (jälki)oireita. Kyllä se olisi tärkeää kertoa, ettei sitten potilas joudu stressaamaan kotona, että kuuluuko tää ja tää oire asiaan vai ei ja onko vaarallista vai ei jne.
 
vierailija
Aika monella on täällä ikäviä kokemuksia, mutta minulla se meni aika hyvin. Onneksi en lukenut näitä tekstejä ennen mahatähystystä. Kurkkuun suihkutettiin puudutetta, joka maistui vähän muka banaanille ja parin yökkäyksen jälkeen letku meni hyvin mahaan. Jossain vaiheessa tuntui hiukan ikävälle, varmaankin kun letkua pyöriteltiin mahassa. Hengittelin rauhassa ja makasin silmät kiinni. Refluksia multa löytyi ja siihen määrättiin pitkähkö lääkekuuri. Jälkikäteen tuntui vain lievää mahan jomotusta. Esilääkityksen ois saanut ottaa, eli Diapammia, mutta hoitaja suositteli ettei näin lyhyen toimenpiteen takia kannata.
 
vierailija
Terve.
Mulla eilen tehtiin nukutuksessa, kivut nyt rinnassa ihan järkyttävät. Ruokatorven alaosankohdalta, kylkiluiden välistä turvonnut kaksinkertaseksi. En tiedä mikö kohta, onko sitten ylävatsalihasten alla kenties ylävatsa. Ihan turvonnut ja todella kipeä. Muilla ilmennyt turvotusta kipukohdissa? On kyllä tosiaan kiva kun ei saa mitään ohjeita kotiin lähtiessä niin ei tiedä mikä kuuluu asiaan. Miulla tää gastroskopia tehty kerran aiemmin. Sillon en muista et ois juuri mitään kipuja jälkeenpäin ollut.
 
vierailija
Terve,kävin tänään gastrossa täytyy sanoa että oli paha kokemus,ilman puudutusta en tiedä jos olisi tuntunut yhtään paremmalta puudutuksen kanssa.Hoito henkilökunta ystävällisiä ja pitivät kädesta kiinni kuin pikku pojasta.täytyy kyllä sanoa että tuli pienen pojan olo.
Kyllä tästä kin selviä kun psyykkaa itteensä ja koittaa hengittää rauhallisesti.Luin eilen eri palstoja kun kyseinen toimeenpide pelotti.
Tsemppiä kaikille.
 
vierailija
Aika monella on täällä ikäviä kokemuksia, mutta minulla se meni aika hyvin. Onneksi en lukenut näitä tekstejä ennen mahatähystystä. Kurkkuun suihkutettiin puudutetta, joka maistui vähän muka banaanille ja parin yökkäyksen jälkeen letku meni hyvin mahaan. Jossain vaiheessa tuntui hiukan ikävälle, varmaankin kun letkua pyöriteltiin mahassa. Hengittelin rauhassa ja makasin silmät kiinni. Refluksia multa löytyi ja siihen määrättiin pitkähkö lääkekuuri. Jälkikäteen tuntui vain lievää mahan jomotusta. Esilääkityksen ois saanut ottaa, eli Diapammia, mutta hoitaja suositteli ettei näin lyhyen toimenpiteen takia kannata.

Täsmälleen sama! T: Juuri äsken vatsan tähystyksestä kotiutunut
 
vierailija
Tänään tehtiin toinen kerta. Ikävä, että täällä pelotellaan toimenpiteellä. Oman pään hallinta on tärkeintä. Ammattilaiset asialla. Kolme minuuttiia letku sisällä. Tuon ajan on vaikka aidan seipäänä. Puudutetta pyysin reippaasti, kieli ainakin puutui ja osa kurkkua. Letku painoi ja aihetti enemmän yökkäyksiä kuin eka kerralla. Ei sitä letkua sovi riuhtoa, ei ihme jos verta sitten tulee. Kiva hoitaja piti kädestä. Kysyi oliko hankala. Sanoin ettei oikeestaan niin hankala. Ensimmäisellä kerralla pelkäsin, kun luin tekstejä ja muutkin pelotteli. Maha kun on tyhjä tulee vain yökkäys refleksi, eihän sieltä tavaraa tule. Menkää vain reippain mielin, nopea toimenpide ja valmis on reikäkin vatsaan. Mitäs näistä pienistä paineen tunteista jälkeenpäin.
Peräsuolen tähystys oli suolimutkan ja kiinnikkeiden vuoksi vaikeampi, laittoivat tipan aluksi ja siihen voimakkaan kipulääkkeen, kun pyysin. Sitten tuli uni. Lääkäri sanoi, että jopas rentouduit ja örisit vaan vastaukseksi. Apu tuli siihenkin. :)
 
vierailija
Tänään tehtiin toinen kerta. Ikävä, että täällä pelotellaan toimenpiteellä. Oman pään hallinta on tärkeintä. Ammattilaiset asialla. Kolme minuuttiia letku sisällä. Tuon ajan on vaikka aidan seipäänä. Puudutetta pyysin reippaasti, kieli ainakin puutui ja osa kurkkua. Letku painoi ja aihetti enemmän yökkäyksiä kuin eka kerralla. Ei sitä letkua sovi riuhtoa, ei ihme jos verta sitten tulee. Kiva hoitaja piti kädestä. Kysyi oliko hankala. Sanoin ettei oikeestaan niin hankala. Ensimmäisellä kerralla pelkäsin, kun luin tekstejä ja muutkin pelotteli. Maha kun on tyhjä tulee vain yökkäys refleksi, eihän sieltä tavaraa tule. Menkää vain reippain mielin, nopea toimenpide ja valmis on reikäkin vatsaan. Mitäs näistä pienistä paineen tunteista jälkeenpäin.
Peräsuolen tähystys oli suolimutkan ja kiinnikkeiden vuoksi vaikeampi, laittoivat tipan aluksi ja siihen voimakkaan kipulääkkeen, kun pyysin. Sitten tuli uni. Lääkäri sanoi, että jopas rentouduit ja örisit vaan vastaukseksi. Apu tuli siihenkin. :)

Kyllä se melko yksilöllistä on, miten pahalta tuntuu. Itse kävin tänään toisen kerran gastroskopiassa.

Ensimmäinen kerta kesti ehkä 10-15 minuuttia vuosia sitten. Puudutetta suuhun ja letku mahaan. Kokemus oli jokseenkin epämiellyttävä. Tämän päivän kokemus oli jo sitten hieman helvetillinen, kun mahasta löytyi polyyppeja, joista toinen oli hankalassa paikassa. Koko opertaatio taisi kestää noin 30 minuuttia, josta letku oli suussa 20-25 minuuttia. Siinä alkoi ahdistaa ihan helvetisti ja puudutekin alkoi jo pikkuhiljaa antaa periksi. Nyt myös koko päivän vatsalaukkua nipistellyt/aristanut. Hyvä toki, että tarkastettiin paikat refluksin takia ja noita pieniä muutoksia löytyi samalla, mutta melkoinen kokemus noin pitkään niellä letkua ja yökkiä.

4 viikon päästä saa tulokset ja tietää onko mitään pahanlaatuista sisuksissa kasvanut vai olivatko vaaratonta limakalvon kasvua. Mietin tässä, että jos vielä joudun uudestaan niin taidan pyytää esilääkityksen tällä kertaa, varsinkin jos tähystys venyy noin pitkäksi.
 
vierailija
Minulle tehtiin tänään. Se itse "aloitus" ei ollut paha vaikka hoitaja sanoi että se on se pahin kun mennään sinne mahan puolelle ja pitää nielasta, se menekin ihan "helposti" sinne mahaan asti, sit alko oksettaa hirveesti ja yökkäilin ja röyhtäilin kokoajan kauheasti kun jotain ilmaa vielä työntivät sinne nii oli aivan et nyt mä tukehdun tähän..
Kuolaa valui aivan hemmetisti suusta ja lopussa oli aivan kamala kipu ja paniikki oli jo lähellä että eikö tämä jo lopu. Se suu kappale meinasi vielä suusta lähteä ja piti keskittyä sitä puremaan kun suu auki tavallaan olin.

Syljin vielä verta toimen piteen jälkeen ja syytä en tiedä.

Hoitaja hyvin yritti siinä auttaa ja kehui kun hengitin kuten oli ohjeistettu. Mutta en mene enää ikinä ellei ole pakko.
Kyllä sen letkun toiseen päähän ottaa ennemmin kun kurkkuu koska se nyt ei vaikuta hengittämiseen ja nielemiseen. Oli kamala tunne kun kurkussa on joku putki.

Mahaan se ei koskenut yhtään kun näytteetottivat.

Minulla siis muutenkin kurkku sellainen että sitä "ahistaa" välillä ja pitää rykyä(refluksia epäilevät siis)

Mutta tuon kamalampaa toimen pidettä ei voi olla.

siinä kun letku suussa silmät valuu ja kuolaa / eritettä suu täynnä nii aika "reppana" olo oli vaikka henki kulki niin silti elämäni kauhein kokemus ja tuostaei kyllä voi tutkimus pahentua.

Kurkku on todella kipeä ja syöminen oli vaikaa.
Mitään puudutteita tai nukutusta ei ollut. Nukutusta nyt en ois halunnut mutta jos uudestaan tehdään niin hereillä en ole kun tuo tehdään.

lääkäri sitten sanoi että kokemusta rikkaampana niin kyllä todellakin. Ois voinut hyvin elää ilman tätä kokemusta.
 
vierailija
Ajattelin kertoa tähän vanhaan ketjuun omasta kokemuksestani, koska varmasti tätä vielä lukee joku toimenpiteeseen menossa oleva.

Menin tähystykseen asennoituneena niin, että epämiellyttävää se tuulee olemaan, mutta hengittelen rauhassa ja selviän kyllä siitä. Ja niinhän se oli: kokemus ei ollit mukava, mutta selvisin hyvin ja en paikoi, jos joskus tarvitsee mennä uudestaan. Etukäteen mulle oli sanottu, että tähystys kestää n. 10 min, hoitaja sanoi toimenpidettä aloittaessa, että kestää n. 5 min, mutta oman arvioni mukaan ei se lopulta kestänyt viittäkään minuuttia. Yökkäsin kolme kertaa oikein voimakkaasti koko tutkimuksen aikana. Ikävintä oli kuitenkin kipu. Hoitaja sanoi, että tutkimus ei satu, mutta minua kyllä sattui. Kipu ei toisin ollut voimakasta ja olen tosi herkkä.

Herkkänä ihmisenä tiraurin tutkimuksen jälkeen siinä huoneessa istuessani muutaman kyneleen. Osittain varmaan helpituksesta, että toimenpide on ohi ja meni hyvin ja osittain varmaan ikävän toimenpiteen aiheutamasta mielipahasta. 😅

Muistakaa, että nettiin tulee kirjoittamaan kokemuksistaan he, joilla kokemus on ollut kamala. Jos tutkimus on ollut ihan helppo, ei ole samalla tavalla tarvetta purkaa tuntojaan. Eiköhän tutkimus mene suurimmalla osalla ihan hyvin! 😊
 
vierailija
Kävin tällä viikolla gastroskopiassa. Oman kokemukseni ja työkavereiltani kuulemani jälkeen korostan sitä, että ottakaa ihmeessä se rauhoittava lääkitys. Ei se mikään häpeä ole. Jokaisen anatomiakin on hieman erilainen tutkittavan alueen osalta ja se vaikuttaa kokemukseen. Jos gastroskopia onkin ollut jollain todella helppo juttu ilman rauhoittavia tai puudutustakin, voi se juuri sinun kohdallasi olla kuitenkin elämäsi ylivoimaisesti pahin kokemus. Valinta on sinun.
 

Yhteistyössä