Hallituksen "kärkihanke" on lyhentää lomia ja tehdä arkipyhistä työpäiviä

  • Viestiketjun aloittaja Fantastista?
  • Ensimmäinen viesti
Kuulostaa mun mielestä ihan loogiselta tavalta nousta tästä jamasta. Pakkohan se jonkun tehdäkin on, vaikka sit entistä enemmän, kun osaa ei huvita tehdä mitään.

(ja mulle on täysin yhdentekevää, työtunteja kun tulee vikkossa useimmiten kuuskyt eikä yli viikon lomasta ole tietoakaan)
 
itse olen ollut 30 vuotta maatalon emäntänä. nyt olen ammattia vaihdettuani niin tyytyväinen, kun mulla on vapaatakin joskus, ei haittaa yhtää vaikka olis työpäiviä 7 tai enemmänkin, kun kuitenkin se vapaa tulee aika pian. kun seuraa niitä, jotka on jatkuvasti tehneet palkkatyötä, niin hirveetä valitusta lomien vähyydestä ja vapaa päivistä ja tehdään kuolemaa, jo kun viides työpäivä vapaiden jälkeen on menossa. maanviljeliä saa 26 vuorokautta lomaa vuodessa, ei ylityölisiä, ei nukkumapäiviä, jos yöllä on navetassa. siitä hommasta kun siirtyy palkkatyöhön, vaikka kolmivuorotyöhon, niin tuntee olevansa paratiisssa
 
  • Tykkää
Reactions: TiiBii
vierailija
itse olen ollut 30 vuotta maatalon emäntänä. nyt olen ammattia vaihdettuani niin tyytyväinen, kun mulla on vapaatakin joskus, ei haittaa yhtää vaikka olis työpäiviä 7 tai enemmänkin, kun kuitenkin se vapaa tulee aika pian. kun seuraa niitä, jotka on jatkuvasti tehneet palkkatyötä, niin hirveetä valitusta lomien vähyydestä ja vapaa päivistä ja tehdään kuolemaa, jo kun viides työpäivä vapaiden jälkeen on menossa. maanviljeliä saa 26 vuorokautta lomaa vuodessa, ei ylityölisiä, ei nukkumapäiviä, jos yöllä on navetassa. siitä hommasta kun siirtyy palkkatyöhön, vaikka kolmivuorotyöhon, niin tuntee olevansa paratiisssa
Muiden yrittäjien loma on 0 vuorokautta.

Mitä maanviljelijä viljelee talvella?
 
Muiden yrittäjien loma on 0 vuorokautta.

Mitä maanviljelijä viljelee talvella?
Öh, tuota. Lehmätkö nukkuvat talviunta?

Mutta eipä minunkaan alallani ole varsinaisesti työtä talvella. Jotain pientä löytyy aina toviksi, mutta... Ei sitäkään lomaksi voi sanoa, kun ei siitä saa minkäänlaista rahaa. Mistään. Sit vaan kituutetaan ja toivotaan että tulis taas joku pikkuduuni että voisi vaikka tehdäkin jotain muuta kuin paiskoa viluisena lisää puita pesään.
 
vierailija
Öh, tuota. Lehmätkö nukkuvat talviunta?

Mutta eipä minunkaan alallani ole varsinaisesti työtä talvella. Jotain pientä löytyy aina toviksi, mutta... Ei sitäkään lomaksi voi sanoa, kun ei siitä
saa minkäänlaista rahaa. Mistään. Sit vaan kituutetaan ja toivotaan että tulis taas joku pikkuduuni että voisi vaikka tehdäkin jotain muuta kuin paiskoa viluisena lisää puita pesään.
Ai maanviljelijät viljelevät talvella lehmiä. Mielenkiintoista.
 
vierailija
Muiden yrittäjien loma on 0 vuorokautta.

Mitä maanviljelijä viljelee talvella?
Eläintilallinen on kiinni eläimissä myös talvella, vaikkei silloin peltotöitä ole. Moni pelkkä viljan viljelijä käy muun ajan normaaleissa töissä, joko omassa yrityksessä tai vieraalla. On rakennusmiestä, metsäkonekuskia, satamatyöntekijää jne. Ne viljelyhommat tehdään ilta- tai viikonlopputöinä tai kesälomalla. Tietysti on näitäkin, joilla on sen verran perämettää, että joutaa talvet maata kotona mut heitä on vähän.
 
vierailijaxyxy
Toivottavasti tuolla tarkoitetaan vain niitä pisimpiä lomia, kokemuksen myötä kertyneitä. Minulla ainakin on lomaa 28 päivää vuodessa: neljä viikkoa kesällä, viikko talvella ja kolme päivää jää koululaisten syyslomalletai joulun välipäiviksi. Kunnalla olen töissä.
 
vanharoosa
Itse olen urani alkupuolella oleva lakimies ja teen tällä hetkellä "pätkämääräaikaisuuksia" (tyyliin vuoden töissä, 3-4 kk työttömänä, sitten taas töissä) valtion virastossa. Ja ennen kuin joku huutelee superpalkasta, niin kerron, että ansaitsen bruttona noin suomalaisen keskipalkan verran. Meillä suorittavan työn tekijöillä palkat eivät ole huimia, paljon paremmin ansaitsisi viraston hallinnon työntekijänä.

Henkilökohtaisesti minulle ainakin olisi ok, jos esimerkiksi juurikin loppiainen ja helatorstai olisivat työpäiviä. Samoin olen sitä mieltä, että lomapäivien kertymistä siellä "kertymien yläpäässä" on ihan ok tarkistaa. Se "alapäähän" lienee jo nykyisellään suurin piirtein sitä tasoa, mitä yksityiselläkin puolella on.

Minä olisin tosin suostunut myös siihen yhteiskuntasopimuksessa ehdotettuun työajan pidentämiseen, sehän ei päivää kohti nyt huimia olisi tarkoittanut.

Omasta mielestäni tässä kohtaa jokainen voisi miettiä kokonaisuutta, eikä vain niistä saavutetuista eduista kynsin hampain kiinni pitämistä. Kyllä tässä jokainen on joutunut / joutuu jostain luopumaan.

Minua ei oikeastaan ahdista kuin pätkätyöt ja se, että valtion henkilöstön vähennyksissä keskitytään jatkuvasta työmäärän kasvamisesta huolimatta nimenomaan suorittavan portaan määrän vähennykseen virastojen hallinnon pysyessä henkilömääräisesti lähes ennallaan. Mihin sitä hallintohenkilökuntaa tarvitaan se entinen (tai jopa isompi) määrä, kun niitä "hallinnoitavia" on koko ajan vähemmän?
 
vierailija
Itse olen urani alkupuolella oleva lakimies ja teen tällä hetkellä "pätkämääräaikaisuuksia" (tyyliin vuoden töissä, 3-4 kk työttömänä, sitten taas töissä) valtion virastossa. Ja ennen kuin joku huutelee superpalkasta, niin kerron, että ansaitsen bruttona noin suomalaisen keskipalkan verran. Meillä suorittavan työn tekijöillä palkat eivät ole huimia, paljon paremmin ansaitsisi viraston hallinnon työntekijänä.

Henkilökohtaisesti minulle ainakin olisi ok, jos esimerkiksi juurikin loppiainen ja helatorstai olisivat työpäiviä. Samoin olen sitä mieltä, että lomapäivien kertymistä siellä "kertymien yläpäässä" on ihan ok tarkistaa. Se "alapäähän" lienee jo nykyisellään suurin piirtein sitä tasoa, mitä yksityiselläkin puolella on.

Minä olisin tosin suostunut myös siihen yhteiskuntasopimuksessa ehdotettuun työajan pidentämiseen, sehän ei päivää kohti nyt huimia olisi tarkoittanut.

Omasta mielestäni tässä kohtaa jokainen voisi miettiä kokonaisuutta, eikä vain niistä saavutetuista eduista kynsin hampain kiinni pitämistä. Kyllä tässä jokainen on joutunut / joutuu jostain luopumaan.

Minua ei oikeastaan ahdista kuin pätkätyöt ja se, että valtion henkilöstön vähennyksissä keskitytään jatkuvasta työmäärän kasvamisesta huolimatta nimenomaan suorittavan portaan määrän vähennykseen virastojen hallinnon pysyessä henkilömääräisesti lähes ennallaan. Mihin sitä hallintohenkilökuntaa tarvitaan se entinen (tai jopa isompi) määrä, kun niitä "hallinnoitavia" on koko ajan vähemmän?
Nuorena ei kannata kovin paljon huudella vanhoja koskevista asioista. Saatat sinäkin huomata työurasi loppupuolella, kuinka tärkeitä pitkät lomat ja vuorotteluvapaat ovat työssäjaksamisen kannalta. No, ehkäpä pelkille paperinpyörittäjille tämä asia ei valkene koskaan, mutta fyysisesti sekä myös henkisesti raskaissa töissä levähdystauot ovat kultaakin kalliimpia, jos meinaa selviytyä työkykyisenä jatkuvasti nousevaan eläkeikään asti.

Julkisellla puolella pitkät lomat kompensoivat yksityisen puolen isompia palkkoja. Lisäksi yksityisellä puolella on pekkasvapaat tai niitä vastaan sovitut viikkolyhennykset.

Turha väittää, että jokainen joutuu jostain luopumaan. Miksei kansanedustajien pitkiin lomiin ja muihin järjettömiin etuisuuksiin puuttuta? Nyt on vain pienituloiset saaneet keppiä, mutta isotuloiset välttyvät taas kerran talkoisiin osallistumiselta. Saavat jatkossakin harrastaa laillista veronkiertoa, kun isoihin osinkotuloihin, bonuksiin ja palkkioihin ei kosketa.
 
vanharoosa
Nuorena ei kannata kovin paljon huudella vanhoja koskevista asioista. Saatat sinäkin huomata työurasi loppupuolella, kuinka tärkeitä pitkät lomat ja vuorotteluvapaat ovat työssäjaksamisen kannalta. No, ehkäpä pelkille paperinpyörittäjille tämä asia ei valkene koskaan, mutta fyysisesti sekä myös henkisesti raskaissa töissä levähdystauot ovat kultaakin kalliimpia, jos meinaa selviytyä työkykyisenä jatkuvasti nousevaan eläkeikään asti.

Julkisellla puolella pitkät lomat kompensoivat yksityisen puolen isompia palkkoja. Lisäksi yksityisellä puolella on pekkasvapaat tai niitä vastaan sovitut viikkolyhennykset.
Iältäni en ole ihan nuori (lähemmäs nelikymppinen), vaikka urani alkuvaiheessa olenkin. Ennen lakimieheksi lukemista olin ehtinyt hankkia jo toisen ammatin (opistoasteelta, fyysinen työ), jonka parissa tein töitä vuosia ennen lakimiesopintoja, lapsiakin ehti siunaantua useampia. Lakimiesopintoni rahoitin tekemällä samalla vanhan alani töitä. Eli tiedän kyllä muunlaisestakin työstä kuin "pelkästä paperipyörityksestä". Entinen työni oli sekä fyysisesti että henkisesti rankkaa, nykyinen vain henkisesti.

Ja itse asiassa ajattelin tuossa aiemmassa kirjoituksessani nimenomaan meitä paperinpyörittelijävirkamiehiä, minun olisi pitänyt olla tarkempi ulosannissani.

Vuorotteluvapaaseen en ottanut mitään kantaa kirjoituksessani, mutta sanottakoon nyt, että mahdollisuutta siihen en poistaisi.
 
vierailija
Kylläpä meitä ruuhkavuodessa eläviä vedetään raipalla selkään nyt oikein kunnolla. Vielä puuttuu se kirves, joko sillä kohta katkotaan meikäläisten varpaitakin.

Hyvinvointi-Suomessa lienee ajatus että työnteon pitäisi olla kannattavaa ei pelkästään työnantajille mutta myös työntekijöille. Elämisen mielekkyys tulee siitä kun saa tehdä työnsä mutta nähdä myös lapsiaan joskus. Ja saa aikaa ihan vaan olla. Kun häviää mielekkyys, lakkaa myös työnteko. Ja kun työntekeminen ei enää kannata...
Sitten olkoon jokainen oman onnensa nojassa.
 
vierailijaitkettää
Huoh, mitä vielä. Elossa olemisen vero varmaan. Itse teen hoitotyötä kunnalla. Se pitkä loma kompensoi vähän surkeaa palkkaa ja surkeita etuja. Esim ylitöitä ei saada rahana vaan "vapaana". Arvatkaa vaan kuinka kivaa on kun yksi vuorollaan pitää ylityövapaita.. Muut tekee sitten senkin ihmisen työt.

Mies taas tekee surkeasti palkattua ravintolatyötä. Tili tehdään niistä viikonloppu ja pyhäkorvauksista. Eihän ilman niitä jää käteen kuin joku tonni. :/

Lapsilisistä vietiin. Ajoneuvoveroa (mikä lie) korotettiin. Asuntolainan korkovähennyksiä poistettiin. Hoitomaksut kasvaa. Jne. Kyllä vähän tuntuu siltä että kaikki osuu meihin.

Eka sairaslomapäivä palkatonta on ok, ja noista kahdesta arkipyhästä voidaan kai sit luopua jos se mukamas Suomen pelastaa...
 
vierailijaitkettää
Kaikella tällä pedataan tietty myös niitä kauppojen ym aukioloaikojen vapauttamista. Kohta sitä ollaan köyhät töissä 24/7 10 €:n tuntipalkalla vaikka kokemusta ois 30 vuotta. Kokit keittiössä, kassat kassalla, hoitajat yövuorossa... Köyhät kyykkyyn.
 
vierailija
Toivottavasti tuolla tarkoitetaan vain niitä pisimpiä lomia, kokemuksen myötä kertyneitä. Minulla ainakin on lomaa 28 päivää vuodessa: neljä viikkoa kesällä, viikko talvella ja kolme päivää jää koululaisten syyslomalletai joulun välipäiviksi. Kunnalla olen töissä.
Eli sulla on 3 lomapäivää enemmän kuin yksityisellä alalla työskentelevällä. Miksi katsot ansainneesi enemmän lomaa? Ja veikkaan että viikkotuntejakin sulla on vähemmän kuin meillä tuo 37.5h. Turha huudella pekkasista, ei ole.

On käsittämätöntä että verovaroilla työskentelevillä on pidemmät lomat ja lyhempi työaika kuin meillä, jotka teidän palkat maksetaan. Kaikki ylimääräiset pois, ja jokaisella se 5vko/vuosi lomaoikeutta.
 
vierailija
Huoh, mitä vielä. Elossa olemisen vero varmaan. Itse teen hoitotyötä kunnalla. Se pitkä loma kompensoi vähän surkeaa palkkaa ja surkeita etuja. Esim ylitöitä ei saada rahana vaan "vapaana". Arvatkaa vaan kuinka kivaa on kun yksi vuorollaan pitää ylityövapaita.. Muut tekee sitten senkin ihmisen työt.
Ja mitä luulet että se muissa työpaikoissa? Olisit iloinen että saat ylityöt edes vapaana, monissa paikoissa niitä ei korvata yhtään mitenkään. Tekisi hyvää teillekin käydä välillä ns. oikeissa töissä, niin voisi pikkuisen harhaluulot oikaistua mitä onkaan ne mahtavat "edut" joita yksityisellä alalla on. Useimmilla kun ne on oikeus ilmaisiin ylitöihin ja oikeus osallistua yt-neuvotteluihin kerran vuodessa. Ei ole virkistyspäiviä ja kaiken maailman kurssituksia työajalla niinkuin kunnalla ja valtiolla.
 
vierailija
Eli sulla on 3 lomapäivää enemmän kuin yksityisellä alalla työskentelevällä. Miksi katsot ansainneesi enemmän lomaa? Ja veikkaan että viikkotuntejakin sulla on vähemmän kuin meillä tuo 37.5h. Turha huudella pekkasista, ei ole.

On käsittämätöntä että verovaroilla työskentelevillä on pidemmät lomat ja lyhempi työaika kuin meillä, jotka teidän palkat maksetaan. Kaikki ylimääräiset pois, ja jokaisella se 5vko/vuosi lomaoikeutta.
No älä unohda keitä varten työskennellään.

Yksityisellä on monesti paljon muita etuja mitä kunnalla ei ole. Harmi tietty jos sulla ei ole. Ehkä et ole tajunnut neuvotella?
 

Yhteistyössä