Halpoja, terveellisiä ruokia?

  • Viestiketjun aloittaja kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Kuinka paljon sinulla saisi viikossa mennä sitten rahaa ruokaan ap? Tai päivässä tai per ateria?
40E/vko


:eek: Mielettömän pieni raha määrä! Montako suuta ruokittavana?

Minulle tulee ensimmäiseksi mieleen kaikki mitä voi itse kerätä luonnosta yhdistettynä johonkin. Sienikastikkeet ja risotot. Puuro mehukeitolla jne.

Silloin kun elimme 100mk/vko budjetilla oli vielä tonnikala halpaa (ennen EU, en tiedä nykyään), joten söimme tonnikalaa ja makaroonia.
 
vieras
Kanapata on myös edullinen vaihtoehto, en ole tehnyt aikoihin nyt itse, mutta laitan siihen sen broiskusuikalerasian, 3 dl riisiä, kanaliemikuution litraan vettä, pakastevihanneksia tai ananasta. Lopussa laitan vielä kasviskermaa, ei kyllä tarvitse sitä, mutta mies tykkää että maistuu paremmalta.

Miten teet ton? Keitätkö riisiä ensin vai laitatko raakana veteen ja sit uuniin broilerin yms.kera??
 
vieras
olisiko sun mahdollista hakea tohon täydennystä diakoniatoimistolta/sossusta tai ruokajakeluista? Googlaa sanalla ruokapankki, niin näet oman kuntasi ruoanjakelupisteen. Saisit sieltä osan viikolla tarvitsemista tavaroista.

Ja iso pakastin on kyllä ehdoton: ostat tarjouksessa olevaa lihaa/kalaa/broileria kunnon satsit, samoin keittojuureksaet yms myydään usein useita pusseja eurolla, osta runsaasti kerralla. Jos vaan jaksat käy marjassa, ja ehkä sienessäkin, jos tunnet sienet.

Juureksia, hedelmiä ja vihanneksia osta tuoreena sitä mikä tarjouksessa. Ja totta tosiaan, terveellinen on todella kallista!
 
Nykyään opiskelijat muuten elävät keittämällä 2-3 kertaa viikossa suuren määrän halvimmalla ostettua riisiä. Sitten riisiä paistetaan aina päivittäin (valko)sipulin ja muiden halvimpien kasviksisen (kaali, nokkonen, porkkana) kanssa, ja joskus päälle hulautetaan jopa kananmuna.

Jos ylimääräistä rahaa sattuu olemaan, niin punalipputuotetta (mikä se lähikaupassa ikinä on ollutkaan) tai jotakin dyykattua lisätään riisin sekaan. Terveellisyydestä en tiedä, mutta ihan asiallinen ja täyttävä ruokahan paistettu riisi kasviksilla ja munalla on.

Piika-äiti
 
poikia3
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kanapata on myös edullinen vaihtoehto, en ole tehnyt aikoihin nyt itse, mutta laitan siihen sen broiskusuikalerasian, 3 dl riisiä, kanaliemikuution litraan vettä, pakastevihanneksia tai ananasta. Lopussa laitan vielä kasviskermaa, ei kyllä tarvitse sitä, mutta mies tykkää että maistuu paremmalta.

Miten teet ton? Keitätkö riisiä ensin vai laitatko raakana veteen ja sit uuniin broilerin yms.kera??
Mä laitan riisin raakana. Broiskua ruskistan hiukan ja keittelen veteen sen kanaliemikuution. Kaikki aineet sekaisin ja sitten laitan uuniin n. tunniksi, lopuksi lisään sen kasviskerman
 
poikia3
Ap ei tullut sitten kertomaan kuinka monta suuta heillä oli. Minä kun ihan sitä varten tulin katsomaan vielä tätä ketjua näin kotiin palattuani.

Satunnaisesti tuolla rahalla voisin syöttää jopa oman perheeni, kun sitä ei tarvitsisi tehdä joka viikko.

Kaupasta tulisi mukaan paljon kaupan omia tuotteita (esim. Rainbow-margariini 69 snt, kasviskerma 55 snt. Kun rahaa on noin vähän käytettävissä on varmaan pakko tinkiä siitä terveellisyydestä. Ostaisin kasviksia sen mukaan mikä on edullista, esim. peruna on nyt halpaa, vaikka uusia perunoita mieluiten vain keittelisin, tekisin varmasti siitä myös erilaisia laatikoita, sosekeittoa, keittoja (makkara, jauheliha, seitikala). Päivän toinen ruoka olisi kevyempi tai selkeästi halvempi, esim. juuri se riisipuuro tai vaikkapa sosekeitto ja leipää, ja toisella ruualla saisi sitten lihaa, kalaa, kanaa. Näitä yrittäisin tehdä sellaiset satsit esim. makaroonilaatikkoon makaroonia lisäämällä että sitä voitaisiin syödä kahtena päivänä. Varsinkin kun päivässä täytenee tehdä kaksi lämmintä ateriaa. Aamupalaksi kaurapuuroa, leipää, litran jogurttipurkista jogurttia, leivän päälle ainostaan juustoa (edam 3,99 800g alepa) ja kurkkusiivuja. Leipää ja sämpylöitä kannattaisi leipoa itse. Ja ruukkuun kannattaisi laittaa salaatin siemeniä tulemaan, ellei ole omaa pihaa, tulisi edes jotain omasta takaa. Samoin olisin metsässä mustikoita noukkimassa, niistä tulisi jotain lisää omiin ruokiin. Samoin saattaisin tehdä aikaisia kävelyreissuja rattaiden kanssa paikoissa, jossa nuoret viihtyvät, tuolla budjetilla, parikin euroa lisää on iso raha, ja se saattaisi löytyä muutamasta pullosta.

Toivottavasti tuosta 40 eurosta ei tarvitse ostaa enää vessapaperia tai vaippoja.

 
poikia3
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kanapata on myös edullinen vaihtoehto, en ole tehnyt aikoihin nyt itse, mutta laitan siihen sen broiskusuikalerasian, 3 dl riisiä, kanaliemikuution litraan vettä, pakastevihanneksia tai ananasta. Lopussa laitan vielä kasviskermaa, ei kyllä tarvitse sitä, mutta mies tykkää että maistuu paremmalta.


Miten teet ton? Keitätkö riisiä ensin vai laitatko raakana veteen ja sit uuniin broilerin yms.kera??
Mä laitan riisin raakana. Broiskua ruskistan hiukan ja keittelen veteen sen kanaliemikuution. Kaikki aineet sekaisin ja sitten laitan uuniin n. tunniksi, lopuksi lisään sen kasviskerman
Tuli mieleen toinen helppo, muttei toki mikään terveysruoka, ja edullistakin on.

Eli riisit raakana vuokaan päälle vettä ja soijakastiketta hiukan, ja broilerin koivet päälle, 175 astetta uuniin ja tunniksi nämä sinne. Syötävää tulee helpolla, kurkin ja lisäilen vettä tarvittaessa.

Tuosta olen kehitellyt versioita, broiskun koipien tilalle porsaankyljyksiä. Joskus taasen laitankin uuniin esim. juustoperunoita joiden päällä kypsennän broilerin rintafileitä.
 
luppa
Ostaisin soijarouhetta, jsta saa vaikka mitä ja on proteiinia ja hivenaineita.Siitä voi tehdä laatikoita, pyöryköitä,pihvejä,keittoja,kastikkeita ja säilyy hyvin kuiva-ainekaapissa.

Tomaattikeitto : tomaattimurskaa,sipulia,vettä,liemikuutio.Jos haluaa niin kermaa tai kookosmaitoa ja leipää kylkeen.

Sosekeitot halvoista kausijuureksista.

Tonnikalarisotto:( täysjyvä)riisiä, hernemaissipaprikaa, tonnikalaa, tomaattipyrettä.

Perunaa ja nakkikastiketta.

Itse tehty hernekeitto.

Jos syö sekaruokaa, on paljon edullisia ruhonosia, joista saa keittoja ja pataruokia.

Kiusaukset.

 
luppa
Alkuperäinen kirjoittaja luppa:
Ostaisin soijarouhetta, jsta saa vaikka mitä ja on proteiinia ja hivenaineita.Siitä voi tehdä laatikoita, pyöryköitä,pihvejä,keittoja,kastikkeita ja säilyy hyvin kuiva-ainekaapissa.

Tomaattikeitto : tomaattimurskaa,sipulia,vettä,liemikuutio.Jos haluaa niin kermaa tai kookosmaitoa ja leipää kylkeen.

Sosekeitot halvoista kausijuureksista.

Tonnikalarisotto:( täysjyvä)riisiä, hernemaissipaprikaa, tonnikalaa, tomaattipyrettä.

Perunaa ja nakkikastiketta.

Itse tehty hernekeitto.

Jos syö sekaruokaa, on paljon edullisia ruhonosia, joista saa keittoja ja pataruokia.

Kiusaukset.
Laittoi taas hymiöitä tää kone tonne sekaan eli eivät kuulu sinne.
 
öhöm

minun mielestäni mikään ruoka, mihin tulee KANAA tai JAUHELIHAA, ei ole nykypäivänä edullinen.. maksavat ihan järkyttän paljon (kyllä, 3 euroa on minulle paljon). pakastealtaasta löytyy halpoja vaihtoehtoja: vihannessekoitukset, peruna-sipuli -sekoitus jne. myös riisi ja peruspasta kustannustehokkaita. jauhelihan tai kanan sijaan laittaisin (ja laitan, itselleni) eineksiä (lihapullia, makkaraa tms).. kerma on turhaa, jos uunin kautta haluaa käyttää niin munamaito toimii hyvin..

tonnikalakaan ei ole nykyään halpaa.. :(
 
öhöm
Alkuperäinen kirjoittaja luppa:
Ap ei halunnut ostaa eineksiä.
ok. sitten kun tiedätte, miten elättää isommankin perheen 40 eurolla viikossa ilman eineksiä ja syömällä terveellisesti, niin kertokaa minullekin :)

ps. mikä niissä eineksissä on niin kamalaa ettei niitä voi käyttää edes osana ruokaa? lisäaineet? tuskin.
 
kotiäiti
Alkuperäinen kirjoittaja öhöm :
Alkuperäinen kirjoittaja luppa:
Ap ei halunnut ostaa eineksiä.
ok. sitten kun tiedätte, miten elättää isommankin perheen 40 eurolla viikossa ilman eineksiä ja syömällä terveellisesti, niin kertokaa minullekin :)

ps. mikä niissä eineksissä on niin kamalaa ettei niitä voi käyttää edes osana ruokaa? lisäaineet? tuskin.
Einekset on tosi pahanmakuisia ja epäterveellisiä.. ja lihottavia! Kyllähän meidän on silti pakko niitä joskus syödä.. hernekeittoa, ranskiksia, lihapullia, verilättyjä yms. halpaa. Jos saamme lisätienistiä jostakin, ostamme sillä terveellistä ruokaa, täyslihaa ja kasviksia/hedelmiä.
 
Vaniljasuukko
perunamuusi ja paistetut silakat
hernekeitto
makkarakeitto
jauhelihakeitto
kalakeitto
kasvissosekeitto
riisi ja broilerinkoivet
lihaperunasoselaatikko
jauhalihaperunaviipalelaatikko
jne.
 
poikia3
Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
Einekset on tosi pahanmakuisia ja epäterveellisiä.. ja lihottavia! Kyllähän meidän on silti pakko niitä joskus syödä.. hernekeittoa, ranskiksia, lihapullia, verilättyjä yms. halpaa. Jos saamme lisätienistiä jostakin, ostamme sillä terveellistä ruokaa, täyslihaa ja kasviksia/hedelmiä.
Ranskikset eivät muuten ole halpoja, kun vertaat niiden kilohintoja perunoiden kilohintaan. Tilalle sitten oma versioni.

Lohkoperunat

Perunat pestään huolellisesti, leikataan lohkoiksi laitetaan pakastepussiin hiukan öljyä ja halutut mausteet, perunat sekaan ja pyöritellään, nämä pellille ja uuniin 200 astetta ja 20 minuuttia. Ovat halvempia kuin ranskalaiset, mutta eivät tietenkään terveellisiä. Mutta ei sitä ne raskalaisetkaan ole.

Kiinnosti niin paljon tämä tilanne, että äsken kaivelin kauppakuitteja, ja tein ostoslistaa sitä 40 euroa varten. Tälläisen sain: perunat 2 kg, porkkanat 1 kg, makaronipussi, omenat 1 kg, naudan jauheliha 2 * 400g, kana 400g, ruokakerma *3, margariini, maito 1,5 l *3, litran jugurtti *2, edam juusto 800g, kananmunat 10 kpl, kinkkusuikaleet, seiti, ruisleipä, paahtoleipä, kurkku, sininen lenkki, jauhoja 2 kg ja kuivahiivaa.

Nuo tavarat sain siihen 40 euroon, perusaineksia esim. riisi, makaroni, jauhot pitäisi ostaa kaupasta varmaan ekalla viikolla niin että tuo summa ylittyisi, mutta niitä ei sitten tarvitsisi enää ostaa.

Tosi tiukkaa kyllä tekisi 40 eurolla pärjääminen, pitäisi hyödyntää kaikki tarjoukset, punaiset laput jne. Samoin kannattaisi käydä ruokajonossa hakemassa apua, niin jäisi rahaa enemmän sitten kauppakäynneille. Pakastinta pitäisi käyttää ahkerasti, ja tosiaan hyödyntää myös luonnon antimet. Omalta pihalta tai ruukuista parvekkeelta voi saada salaattia, yrttejä, herneitä jne. ruuan jatkeeksi. Minulla kasvaa pihassa esim. porkkanaa, tomaattia, herneitä, salaatteja, yrttejä, porkkanaa lukuunottamatta noita voisi kasvattaa myös ruukuissa.
 
sirpale
Syön terveellisesti, en syö ollenkaan eineksiä ja elän noin 10e kuukaudessa (opintotuesta jä käteen 80e, josta puhelinlasku ja muut laskut..). Tänään söin Maustettua tonnikalaa porkkanoiden kanssa, kahta erilaista puuroa ja riisiä kasvissekoituksella..käytän paljon erilaisia mausteita joten saan vaihtelua ruokaan..Ostan kyllä kanaa, jauhelihaa, täyslihaa...herkkuja en syö ollenkaan (säästän:)) Ja olen normaalipainoinen, erittäin terve nuori tyttö.
 
Itse käytän soijarouhetta ja -suikaleita ja teen niistä kaikkia perus"liha"ruokia kuten peruna- ja makaroonilaatikkoa, keittoja, pastakastikkeita ja risottoja. Liemenä meillä joko soijamaito tai kasvisliemi kun en voi käyttää laktoosia, ja munia "vahvistuksena" laatikoissa. Tummaa riisiä ja riisiohraa tai tummaa makaronia käytetään usein, ja soijan lisänä aina ruoissa juureksia ja kasviksia kuten esim. porkkanaraastetta. Kalaa syödään kanssa, joko tarjouslohta tai pakasteseitiä kun se on halvinta.
 
Mä en oikein ymmärrä, miksi ap pitää eineksiä lihottavina. Nuo esimerkit (lihapullat, hernekeitto) ei ole kyllä lihavaa nähnytkään.

Jos ei eineksiä halua juuri ikinä käyttää niin ihmekös tuo on, jos ei raha riitä.
 

Yhteistyössä