Hautajaiset ja pukeutuminen

Voiko hautajaisiin pukeutua liian mustasti? Ajattelin laittaa mustan polvipituisen hameen, mustan topin tai t-paidan ja päälle mustan jakkutakin ja todennäköisesti paksut mustat sukkahousut ja kengät. Ulkotakki on myös musta polvipituinen villakangastakki. Mutta onko kokonaisuus liian musta, vaikka kyseessä onkin hautajaiset? Pitäisikö kokonaisuutta lieventää vaikka harmaalla tai valkoisella trikoopaidalla? Entä korut, laittaisitteko isoja korviksia vai hillityt napit? Entä laittaisitteko ulkotakin kanssa mustan kaulahuivin vai esimerkiksi harmaan? Miten meikkaisitte? Onko soveliasta laittaa hiukset vaikka kiharoille - olenko liian laittautuneen näköinen?

Kyseessä on serkun hautajaiset, eli ei aivan lähipiiriä, mutta olimme kuitenkin tekemisissä, lähettelimme joulukortteja ja käytiin useamman kerran vuodessa kylässä jne.

Antakaa kaikki mahdolliset neuvot, näitä hautajaisia on onneksi kuitenkin niin vähän, että vähän hukassa etikettien kanssa.

Mies laittaa tumman puvun, mustan solmion, mustat sukat ja mustat kengät, musta villakangastakki ja valkoinen kaulahuivi. Lapsille laitan tytölle harmaan mekon jonka alle valkoisen paidan ja pojalle harmaat housut ja valkoinen paita. Mitä mieltä?
 
"Paula"
Minusta ne paksut sukkahousut on liikaa, miten olisi ihan ihonväriset tai sitten ohuet mustat? Ja vähintään sen kaulahuivin ottaisin sitten harmaana, ei siellä nyt sentään miltään pyöveliltä tartte näyttää... ;)
 
"tassut"
Ei mun mielestä haittaa, vaikka on kaikki mustaa. Itse laittaisn paitapuseron, tai ehkä trikoopaitasi on juhlava? Pienet nappikorvikset paremmat. Lapsilla tosiaan muita hillittyjä värejä kuin mustaa, tai jos olis mustaa, niin vain osa vaatteista.
 
"vieras"
En usko että liian mustasti voi pukeutua. Harmaakin käy, joten ihan kuinka itse haluat. Mielestäni hautajaisiin kannattaa pukeutua hillitysti, eli mieluummin pienet korut. Ei kai hiusten laittaminen haittaa, mutta meikkiä itse ainakin laitan hillitysti. Nimittäin tunteellisena ihmisenä itken aina meikit pitkin poskia
 
Kaikki saa olla mustaa, mutta itse en laittaisi mustia sukkiksia. Hillityt napit ehdottomasti -korut eivät oikeastaan kuulu hautajaisetikettiin. En laittaisi myöskään kiharoita, tukka tyylikkäästi nutturalle mieluummin. Ja meikin tulisi olla huomaamaton.
 
pha
Jos sulla ei normaalisti ole kiharoita, älä laita hautajaisiinkaan. Ei mitään körttinutturaa tarvitse laittaa, mutta kiharat on vähän liian bilekampaus-osastoa. Meikkiä mä laittaisin saman verran kuin arkena tai hyvin kevyen juhlameikin. Ei mitään väri-ilotulitusta kuitenkaan.

Koruista sanotaan, ettei hautajaisiin mennä näyttäytymään, joten valitse sieltä vaatimattomammasta päästä. Ei mitään isoa ja näyttävää.

Jätä valkoinen väri vaatteissa vain lasten ja nuorten käyttöön, kun sulla on harmaakin vaihtoehto. Kokomusta on ok, mutta ei se harmaakaan silmille hypi. Aika roisisti saa pukeutua metsään, jotta kukaan hautajaisissa kiinnittää toisten vaatteisiin huomiota, jos yhtään lohduttaa.
 
"vieras"
Hautajaisetikettiin kuuluu hillitty meikki ja vaatimattomat korut eli napit korviin mieluummin. Kiharoitakin on niin monennäköisiä, semmoinen hillitympi kihara käy ihan hyvin.

Täysmusta kelpaa, mutta laita mikä tuntuu ja näyttää parhaalta, täysmustaan ei ole pakko pukeutua. Kai mies sentään paidan laittaa? Pojalle voisi ehkä laittaa myös mustan kravatin tai mirrin.
 
pha
Ai niin, ja miehen ja lasten vaatteet ovat oikein hyvät. Aikuinen mies mustissa farkuissa ja neuleessa on nolon näköinen, vaikka ainahan niitäkin vinkujia on, joiden mielestä puku ahistaa ja kuristaa ja maksaa liikaa ja ei voi pitää.
 
  • Tykkää
Reactions: Milliaani
Mun mielestä ei voi pukeutua liian mustaan.
Itse olen pukeutunut aina hautajaisiin mustaan housupukuun ja laittanut alle eri materiaalia olevan mustan paidan. Eri materiaaleillakin saa asuun vähän perspektiiviä jos niin haluaa. Pienet korvikset ja ehkä joku kevyt hopeinen koru.
Hillitty kampaus, voi olla kiharaa, mutta ei mitään räväkkää. Kevyt meikki.

Mahdollisimman pelkistetty look on mun mielestä hyvä hautajaisiin.
 
[QUOTE="tassut";25098459]Ei mun mielestä haittaa, vaikka on kaikki mustaa. Itse laittaisn paitapuseron, tai ehkä trikoopaitasi on juhlava? Pienet nappikorvikset paremmat. Lapsilla tosiaan muita hillittyjä värejä kuin mustaa, tai jos olis mustaa, niin vain osa vaatteista.[/QUOTE]

No siis pidän sitä jakkua siinä päällä, niin se pusero ei liiemmin sieltä alta näy.
 
[QUOTE="vieras";25098524]

Täysmusta kelpaa, mutta laita mikä tuntuu ja näyttää parhaalta, täysmustaan ei ole pakko pukeutua. Kai mies sentään paidan laittaa? Pojalle voisi ehkä laittaa myös mustan kravatin tai mirrin.[/QUOTE]

Juu miehellä puvun kanssa valkoinen pukupaita.
 
[QUOTE="tassut";25098596]Kyllä mun mielestä mustat sukkikset mustan asun kanssa, ottaen huomioon, että ohuet ei oo kuitenkaan aivan pettävän sysimustat, vaan läpikuultavat.[/QUOTE]

Näin minäkin ajattelen, kun ollaan kuitenkin jo näin pitkällä syksyssä, minusta ihonväriset eivät oikein sovi kuin kesällä ja keväällä. Ajattelin joitain 40-60 den sukkiksia. En siis kuitenkaan mitään sellaisia villasukkahousuja.
 

Yhteistyössä