HEINÄMAMMAT 2008 ~kesäkuussa~

  • Viestiketjun aloittaja RouvaSumppisuu
  • Ensimmäinen viesti
pinuski ohjeissa sanotaan että uudelleensynnyttäjän tulee lähteä sairaalaan kun supistuksia tulee 10 min välein 2 h aikana. munkin mielestä toi kuullostaa vähäseltä. ekan kanssa mentiin sairaalaan kun supistukset 3 min välein jatkuvasti ja auki olin 4 cm. silloin tosin 2km matka, nyt vähintään 50km... mä taidan kyllä odottaa kunnes tulee sen verran kivulias olo ettei enää halua olla kotona. ja toivoa että matkalla ei ruuhkaa ;)

synnytysunista niin viime yönä näin NIIN todellisen synnytysunen! näin unta että olin sektiossa. yleisanestiassa. olin heräämässä kesken sektion. eka huusin täyttä kurkkuu ja ne alko antaa enemmän nukutusainetta. ei kuitenkaan auttanu vaan liikuskelin ja aloin avaamaan silmiä ja sitten niille tuli hirvee hätä ja alko täyttää mun suuta sillä nukutuskaasulla ja sitten vaivuin taas uuneen, tai oikeasti heräsin hikisenä ;) mut on nukutettu x 2 ihan onnistuneesti niin en tiedä mistä oti uni johtui... tosin olen kyllä ollu mukana leikkauksessa missä potilas heräämässä kesken kaiken. olin eilen tuntevinani että vaavi vaihto asentoa PT:aan joten johtukohan uneni siitä huolesta...

nyt lepäämään...

korvapuusti + pikkupulla rv 37+6

HYVÄÄ JUSSIA KAIKILLE HEINÄMAMMOILLE!! :flower:
 
kaikki oli hyvin, jussit vietetään kotona ja synnytystä odotellaan ihan normaalisti.
Kivi tipahti sydämeltä kun näki vauvan virkeänä ja kuuli tutkimustuloksia.
:heart:
Lääkäri ei osannut selittää hurjaa SF mittaani mitenkään :eek:
vettä on normaalisti, vauva jopa keskiverto vauvaa vähän pienempi, eli neuvolasta annettu todella pieleen mennyt painoarvio (4kg).
Vauva painoi ultran mukaan nyt 2630g, syntymäpaino jää lääkärin mukaan maximissaankin 3500g:n, epäili jopa sen alle!!
Eli kaikista kolmesta lapsesta, tästä mahaa jätti mittoihin venyttävästä rimpulasta tosiaan on tulossa pienin.
Ja pitäisi mahrua syntymään ihan normaalisti =)
pää ei ole kiinnittynyt mutta luissa kuitekin jo.

Hyvää juhannusta! :hug:
 
Tervetuloa akt 78 mukaan!
Pipsa 27! Minä menen vessaan aina siinä toivossa että joko se limatulppa tai edes jotain limaa tulis mutta ei! :headwall:
Nyt leivoin sämpylöitäkin kun kuulin että joltakin oli synnytys käynnistynyt kun oli vaivannut taikinaa. Ei supista yhtään. Toivon mukaan tämä on tyyntä myrkyn edellä. :saint:
Ystäväni kertoi että oli juonnut muutamana päivänä muutaman kupin jotain vadelma teetä, mitä myydään luontaistuotekaupassa. Sen kuulema uskotaan käynnistävän synnytyksen myös. Aion huomenna mennä ostamaan sitä.
Monilla on sisätutkimus tai pupuilu käynnistänyt synnytyksen. Ukko ei paljon tämän akan lähellä pyöri... :ashamed: Sanoin sille että menen ostamaan oikein ison dildon jos se käynnistäs synnytyksen. :saint:
 
Alkuperäinen kirjoittaja SmileX:
kaikki oli hyvin, jussit vietetään kotona ja synnytystä odotellaan ihan normaalisti.
Kivi tipahti sydämeltä kun näki vauvan virkeänä ja kuuli tutkimustuloksia.
:heart:
Lääkäri ei osannut selittää hurjaa SF mittaani mitenkään :eek:
vettä on normaalisti, vauva jopa keskiverto vauvaa vähän pienempi, eli neuvolasta annettu todella pieleen mennyt painoarvio (4kg).
Vauva painoi ultran mukaan nyt 2630g, syntymäpaino jää lääkärin mukaan maximissaankin 3500g:n, epäili jopa sen alle!!
Eli kaikista kolmesta lapsesta, tästä mahaa jätti mittoihin venyttävästä rimpulasta tosiaan on tulossa pienin.
Ja pitäisi mahrua syntymään ihan normaalisti =)
pää ei ole kiinnittynyt mutta luissa kuitekin jo.

Hyvää juhannusta! :hug:
ei paljoo heitä mun vauvelin painoarviosta 2640g oli viimeksi kun kävin päksis..sulla on kyllä hämäävän iso masu .....mulle on veikattu että tulee saman kokonen tästä kun kahesta edelisestäkin eli vanhin oli syntyessään 3630j ja 51 cm ja kakkonen 3285h ja 47.5 cm et en tiedä kumpaan mittaan tulee :whistle: :whistle:

nyt sohvalle kiusaa masukkia et jotenkin liikuskelis...

bambiino ja pömppis rv 37+2
 
:)

Limatulppaa tulee kurkittua jatkuvasti, pitää yölläkin sytyttää valot ko vessassa paperia kattelee. Se edellisen sivun oliko se aik:in vai kenen juttu vaan oli niiin tyhjentävä... ei mulla ole tietoakaan mistään limasta.

Just meinasin, että pitääpä juoda tuo raskausajan tee ennenkö raskausaika loppuu :) Ostan sitten vaikka sitä vatelmaa, jos vielä tarvii. Laventelillakin sanovat olevan käynnistävä vaikutus. Esim. jos laventelirasvaa käyttää iholle, hmmm.

Katoittako äsken fst:ltä Kätilö ohjelmaa? Saiko se emäntä siinä mitään kipulääkkeitä? Ite katoin vasta just ku päätettiin laittaa imukuppia. Oli vain niin kamalan hiljanen emäntä, jäin miettimään, että kävikö sillä kuitenkaan kipiää vai kävikö sillä ihan liian kipiää.

Kiva nähdä sitten, miten sitä ite reagoi siihen kipuun. Mie en pienestä oo kitissy koskaan ja nytkin raskaudenaikaiset säryt ja kolotukset on harvoin purkautuneet valitukseksi asti. Kyyneliä voin toki vuodattaa helposti, mutta aika pitkälle mie oon ennen nielly kivuntunnetta.

Aloin vaan mietiskelemään, ko mies kysy ohjelman jälkeen monta kertaa, että luulis jo muakin pelottavan tai vähintään jännittävän se kipu.

Nyt mulla vaan pelottaa se "makuultaan paskominen", luulisin haluavani ponnistaa melko pystyssä. Muutenkaan oo lihaskoordinaatio mitenkään hyvä.

Jussintoivotuksia jälleen!

T: pörrö ja vaava 37+6 (10min päästä)
 
Ihana kuulla että smilexillä ja vaavilla kaikki hyvin :hug:
Tämän mamman kuulumisia. Mie heräsin tässä ei viime vaan sitä edellisenä yönä pissalle ja huomasin jo siinä että aivankuin vauva olisi jo laskeutunut vähän. Vatsan muoto oli aiva eri kuin mitä on ollu. ja oli helpompi hengittää. Eilinen päivä meni ostoksilla. Eilen illalla alkoi sitten valtavat sukkapuikko supistukset sekä selkä jomotus, oiskohan jonkinlaisia polttoja kun ovat menkkamaisia aaltoja. No mie sitten tuossa leikkasin harsokangasta ja imuroin ja kävin vielä saunassakin. Saunaan mennessäni huomasin että näiden täytyy olla kyllä ihan oikeita polttoja kun kuuma iski selkään niin mikä helpotus, ois voinut jäädä saunaan loppu illaksi :D
Saunasta tulin niin selkä poltot vaan jatkuivat ja otin särkylääkkeen jotta saisin edes jonkin verran nukuttua.
Noh klo 12.00 alko ihan selvät vatsa supistukset, niitä jatkui tunnin ja tuli n. 4min-6min välein. Kunnes ne sitten tunnin jälkeen ovat lopahtaneet ja olen nukahtanut. Aamulla heräsin ja alavatsa on todella kipeä ja selkää polttelee edelleen...
ennustaakohan tämä synnytystä, vai onko muilla tullut tällaisia oireita kun vauva on laskeutunut kuoppiinsa??? lima tulppaa tai muuta ei oo vielä tullut, siksi vaan täällä ihmettelen.. saattaa olla että aukoo paikkoja?!?!?
Mutta nyt vien esikon aamupesulle ja jussin kunniaksi lähden tekemään lehmille aitaa, jos vaikka paikat ärsyyntyis synnytykseen asti. Nythän sitä ois hyvä aika synnyttää ku peltohommat on tehty ja on vapaata aikaa tuolla miehelläkin :D
pipsa ja tehis tasan 38?
 
AinoEinari ja Räpätäti Käännös suju tosi hyvi!!!Lääkäri tutki ja tökkäs alakautta pikkasen sormilla, ni Sintti otti ja pyörähti! :) Vähä sit viel oikas tosta masun päältä ja poika oli rt:ssa. Ei tarvinnu siis rentouttavia lääkkeitä tai pää alaspäin oloja. Ihanaa, mite se meniki helposti!
Sit vaa otettiin käyrää ja hyvi piirty pikkasia suppareitaki, mut ei tää täält oo tulos viel.
Toivottavasti ny vaa pysys oikein päi.

Mukavaa Juhannusta vaa kaikille!!!

Pörri ja Sintti 35+1
 
Pirskatin pirskatti, yläkertaan on muuttanu semmosia aropupuja, että... keräsin sängynlaidan ryskeeseen puol viis ja kuuntelin sitä kaheksaan asti :/

Minun luvalla vauva saa itkeä viis viikkoa yöt läpeensä, kunhan sitten lopettaa kokonaan. :LOL:

Vauvaki heräs siihen ryskeeseen ja valvo minun seurana.
 
RouvaSumppisuu
Sadetta ropisee...mikäs tässä kun on ekat juhannusmakkarat jo valmistuneet grillillä B) .

Tervetuloa vaan munkin puolesta akt 78 :flower: ja toki tänne kesäkuisiakin mahtuu, jos vauvat pitää vielä pitkäänkin piinassa :hug: .

Pipsa: Mulla tuntui toissapäivänä ekaa kertaa, että vauvan pää olis kiinnittynyt. Tuntui painetta ja jotain kovaa tuolla alakerrassa. Masukin on valahtanut. No eilen lähdin kävelylle tytyn ja koiran kanssa ja kylläpä supisteli parin kilsan matkalla ihan kiitettävästi! Meinasin jo jäädä koulunpihalle istuskelemaan ja soittaa miehelle, että tuupas hakemaan. Ja oikeestaan koko illan suppaili ihan tuntuvasti, muttei säännöllisesti ja tuntui selässäkin. Lisäksi vatsa oli ihan sekaisin. Mutta yön nukuin taas tapani mukaan kuin tukki...ehkä noi kuitenkin vähän pehmentäis paikkoja, toivotaan :D ! Viimeksi mulla limatulppa irtosi n. vrk ennen suppareita, sitä mäkin yritän bongailla :whistle:, tosin huonoin tuloksin vielä.

Sumppis ja pikku-B rv. 37+5
 
HYVÄÄ JUHANNUSTA MAMMAT!!

Eilisiä neuvolakuulumisia ajattelin tänne vielä raapustaa, vaikka taitaa olla niin, että lukijat on viettämässä jo juhannusta :)

RR 122/74
Hb ei otettu, kun viimeeksi vielä niin hyvä
Kohdunkorkeus 36cm
Ympärysmitta 103cm, joka pienentynyt 1cm viime vkosta
Paino -700g/vkossa -> jonka takia jouduin kontrolliin synnärille tänään.
Pissassa hieman proteiinia
Sydänäänet 136-160
Liikkeet ++

Tänään sitten tosiaan siinä vesikontrollissa. Tuloksena vähän vettä, mutta vielä siedettävällä rajalla, sain uuden kontrolliajan ensi viikkoon. Toivon kyllä, että se synnytys lähtis jo itellään käyntiin, muutoin kyllä vaadin sen käynnistyksen sitten seuraavassa kontrollissa joka tasan vkon päästä perjantaina. Silloin ei enää ole jäljellä l.a:han kuin 4pv, niin ei perskutti voi olla enää siitä kiinni.
Lääkäri oli kyllä outo persoona :/ Kysyin painoarviota ja vastaukseksi sain lähemmäs 4000g!!! |O |O |O Minä siinä järkyttyneenä jäin tavaamaan tuota lukua, niin lääkäri siihen sitten tokas, että voi heittää -500g hyvinkin. Noh, se 3500g tuntuu jo PALJON paremmalta!! Ja en minä nyt mielestäni NIIN iso vielä edes ole, että vauva olis tuon kokonen jo nyt. Juuri kun yksi lääkäri lupaili yhdessä kontrollissa juur tuollasta 3,5 kg:n vauvelia l.a:han, kun jotakin käyrää katteli. Onhan ne tietty yksilöitä kaikki, ja jokanen kasvaa omalla käyrällään, mut.....toi 4kg!!!!! :x

Nyt sitten odotellaan vaan joko itekseen käynnistyvää synnytystä tai sitten kärvistellään sinne loppuun asti, kätilöt toivotti mua tervetulleex jo aikasemmin :D

Mut, nyt juhannuksen viettoon ja nauttikaahan kaikki täysin rinnoin ja masuin...vaikka säät ei oikeen suosi!! Perheen yhteistä aikaa tää kuitenki on satoi tai paistoi B)


Piparminttu 38+3
 
Iloista juhannusta heinämasukat!

Onnea vauveleista titta ja senjuska :heart:

Meillä ollaan edelleen perätilassa, juuri eilen tarkistettiin neuvolalääkärillä. Ens viikolla mahdollisesti sitten synnytystapa-arvioon. Kylläpä kuulosti yksinkertaselta tuo kääntäminen, etenkin pörrin kohdalla, vautsi =) . Täytyy tässä vielä viime hetkillä pähkäillä että uskaltaisko lähtee tuohon yritykseen kans...jaiks :whistle:

Tsemppiä kaikille suppareiden kanssa "painijoille" ja synnärille lähtöä tekeville, nopeesti tää aika on kyllä porskuttanu plussatestin jälkeen...haikeena jo silittelen massua =)

Gatsu ja Elvis rv37
 
Pikapikajuttu nyt kun muistan.. :saint:

Tuosta kiinnittymisestä. Mulla on nyt parin päivän sisällä tullu semmonen, että kun vähän jalkoja jostain syystä enemmän levittää tai nousee ylös tms. niin johonki tuonne "alanivusiin" (jalkojen väliin, johonkin..) kirpaisee. Samaten kävellessä tuntuu tuossa ihan alhaalla mahalla semmosta viiltelyä ja vihlaisuja. En muista esikolta mitään tämmöstä, enkä kyllä silloin koskaan tuntenu koko kiinnittymistäkään. Mutta nyt mietin, että voisko tää olla just sitä? Että se vauva olis kiinnittyny..? kiitti jos joku osaa valaista..

Mä en hirveästi limatulppaa kattele, en sitä havainnoinu esikonkaan aikana ollenkaan..

Mutta nyt vissiin juhannuksen viettoon..=siivoamaan ja pesemään pyykkiä..Mitäs sitä yksin paljon muutakaan tekis.. :D Hyvät jussit vielä kerran!

Pinuski ja masukki 37+1
 
Pinuski 84 Mulle iski tänään just tuo sama vaiva että jalkojen väliin nivusiin sattuu oudosti. Varmaan vauva painaa jotain uutta hermoa nyt.
Mulla supistukset ja ne sukkapuikko kivut hävinnyt johonkin.
Kävin etsimässä sitä vadelma teetä , mutta ei ollut tossa lähi luontaistuotekaupassa.
Ei kyllä tunnu juhannukselta. Ihan tavalliselta arjelta.
Tässä kunnossa kun reissuja ei heitetä eikä oikein jaksa kutsua vieraitakaan No, yks juhannus sinne tai tänne.
Aamu yöstä taas oli että heräsin enkä saannut unta. Tuli nälkä ja sen jälkeen sitten niin öklä olo ettei voinnut nukkua. Sitten kun oksennus lensi olo helpottui. Kumma kun loppu ajasta pitää tulla tuo pahoinvointi takas. :headwall:
 
Ihan vaan huomasin että jotkut aikoo sitä vadelmanlehtiteetä ostaa...
Yli viikko litkitty eikä kai mitään vaikutusta :whistle:

Normaalisti en käy saunassa oikeastaan ollenkaan, kerran vuodessa suunnilleen.
Tiistaina kävin, ei mitään vaikutusta vaikka en kyllä oikeastaan uskonutkaan :D

Siivoamista en suosittele, siitä saa vaan pirun kipeän selän ja parhaimmassa tapauksessa kyykkimisestä kipeät lihakset |O

Pirteää juhannusta :D

Marge & Keijo 37+5 :heart:
 
Hyvää juhannusta täältäkin kaikille!

mä eilen kävin siellä synnytystapa-arviossa tyksissä. siis lähinnä edellisen synnytyksen jälkeisten hirmuisten, isojen ja todella, todella kivuliaiden pukamien takia, että onko mitään järkeä alakautta synnyttää jos on sama vuoden tuska sen jälkeen edessä. eivät vielä suositelleet sektiota, kun näyttäis, että ei ole yhtä isoa vauvaa tulossa kuin esikoinen oli. lupailivat kovasti kaikkia mahdollisia puudutteita, että vauva vois laskeutua niin alas kuin vain voi ja jotenkin niin jättää sen ponnistamisen hyvin vähälle. en tarkkaan kaikkea ymmärtänyt, mutta totta sekin, että eri asia ponnistaa yli 4-kiloista kuin reilua 3-kiloista ja vielä kun on nyt siis toinen synnytys, niin ehkä se sieltä tulee helpommin ulos.

antoivat uuden ajan kaksi päivää lasketun ajan jälkeen, että jos ei vielä sillon ole syntynyt, niin katsotaan kokoa uudestaan, että yli 4-kiloista ei tarvitse kuulemma yrittää ponnistella kahta tuntia, sitten ehkä leikataan.

ja tähän asti mulle on neuvolassa merkitty, että vauva on perätilassa. nyt lääkäri ensin kokeili kohdunsuun tilannetta, niin heti kun sai sormet työnnettyä sisälle, niin tokasi, että täällähän on pää! aika alhaallakin siis ilmeisesti. ja kahdelle sormelle auki ja kohdunkaulaakin enää 2cm jäljellä, kun ennen ollut yli 4 senttiä! jospa se sieltä siis rupeisi syntymään! ainiin ja tämänhetkinen painoarvio on 2800g.

eilistä tutkimuksesta asti on supistellut aika reippaasti, mutta ei vielä näillä supistuksilla synny. menkkamaista kipua on myöskin, mutta sitä nyt on ollut tässä viimiset kuukaudet muutenkin. ja tuota jalkovälin vihlomista on täälläkin ja häpyluuhun sattuu välillä niin vietävästi!

tällasta tänne tällä kertaa!

t-06 36+6
 
Moi heinamammat, kysyn teilta neuvoa, kun kavin tanaan katilolla (LA 26.7.) ja mittasi vatsan 34cm:ksi. Huomasin tuossa aiemmin SmileX kertoi isosta mitastaan, mutta voiko tahan olla jokin syy, esim. vetta liikaa, vauva liian korkealla tms. (kuulostanpa angsti-aidilta :LOL: )?
 
Onnea titta ja senjuska! :flower:

Täällä immeiset näköjään jo haluaa käynnistellä synnytystä. itse ajattelin koittaa kahvikuppikaatoa laskettuna päivänä jos vaavia ei näy ei kuulu... Mustaa vahvaa kahvia hyvä kupillinen aamulla eikä mitää muuta ravintoa, niin se kuulemma puhkaisee kalvot. Kaksi äitiä on sanonut että se on auttanut ja lapsi ollut ulkona saman vuorokauden sisällä. Ja kun lapsi vesi mahdoollisesti menee, niin sitten alkaa syömään ja tankkaamaan vatsaan ruokaa että jaksaa synnyttää. se on tietty tärkeää...

enb tie onko tuo keino mistää kotoisin, mut mä aion koittaa jos menee yli... =)

tsmppiä kaikille viimeisii viikkoihin! :heart:

eelu ja kuuku 37+1

sorry kirjotus vrheet, näppäimet on sanonko mistä =)
 
Ihan ekaks onnittelut senjuskalle ja Titalle tytöntylleröistä!!! ja kukkuien kera tietenkin :flower: =)

Myö oltii viikko mökillä, enkä ehtin siitä ilmotella tänne... :ashamed: Tänään kotiuduttii, jote HYVÄÄ JUHANNUSTA VAAN KAIKILLE!!! Täällä rannikolla iankin sataa... Mut ei haittaa.

Nyt onki sirt alkanu tapahtuu tään heiniksissä =) Kiva juttu, olispa itsellä myös pikkuinen jo kohta sylissä. Mulla sen verran jä'nnä ens viikko et 26.6 on synnytystapa arvio KOKS:ssa eli silloin saadaa tietää vauvelin syntymäpäivä =) Toivon et leikkaisvat vähän aikasemmin ku mun oikea jalka on niin turvoksissa ja kohjuinen et sillä on vaikea enää illalla kävellä. Lisäks on suuri nivustyrä joka omalta opsaltaa hankaloittaa elämää... Joo, vali vali. En kyllä usko et leikkaavat yhtää aikasemmin ku tasan viikkoa ennen laskettua. Saa nähä sit.

Mulle oli viime neuvolakäynnillä tullu 2kg painoa viikossa! Ei ku se oliki lääkäri tän jalan takia. No, sain sit nesteenpoistokuurin ja nyt tuntuu turvotus edes vähän hellittäneen. Lisäks jouduin tulppaepäilyn takia päivystyksenä sairaalaan röntgeniin mut tulppaa ei onneks ollu! Muuten olis ollu täydellinen vuodelepo edessä ja kuinkas sen hoidat kolmen pojan kanssa?? Tosiaan tuo mun jalka on niin kamalan näköinen et sen takia lääkäri epäili tulppaa.

Täällä palstalla oli joku uusi äiti tulossa synnyttämään Kotkaan? Anteeks ku en nyt muista nimimerkkiä :ashamed: Sinne olen menossa minäkin ja itseasiassa synnyttänyt siellä jo kolme kertaa aikasemmin =)

Mutta nyt mammat tää käsi ei taas tunne mitää joten pakko lopetella.. Voisko joku kuitenki ystävällisesti neuvoa tyhmää eli miten sinne suljetulle palstalle pääsee?? Mulla siis jo hakemus hyväksytty mut miten siis tästä eteenpäin aina sinne menen?

Kiitokset ja oikein hyvää jussia ja vointeja vaan kaikille!

Neleka 36+1
 
Mulle olikin tullu sähköpostiin uusi viesti yhteisöltä! Eli sillaiko sinne aina mennään eli siis omaan sähköpostiin tulee viestiä?

Kiitos jos joku jaksaa vastailla. oon ihan ekaa kertaa käyttämäs tällasta... =) ja tiiätteks, kirjotan nimettömällä ku kaikki muut sormet puuduksissa! Ja mikä särky...Nyt pakko lopettaa.
 

Yhteistyössä