HEINÄMAMMAT 2008 ~toukokuussa~

  • Viestiketjun aloittaja RouvaSumppisuu
  • Ensimmäinen viesti
Suuren suuret onnittelut Eleanor78!!! Oikein hyvää vointia koko perheelle :flower: :flower: :flower:

(.) Mä heräsin aamuyöllä siihen että oli jotenkin vaikee olla... ei enää oksettava olo, mikä tässä ollut viimepäivät päällimmäisin tunne vatsataudin vuoksi, mutta jotenkin outo fiilis ja maha ihmeellisen tuntuinen. No sama olo on edelleen, maha painaa alas aivan järkysti ja on ihan kuin menkkamaista jomotusta. Aika rajua sellaista kyllä. Selkää särkee myös, mutta se nyt voi mun tapauksessa olla ns. normaalia ja mihinkään muuhun liittymätöntä. Tää ihme painon tunne ja kipuilu tuntuu polvissa saakka... suppareitakin oli heti aamusta, mutta ne ei tuntunu kivuliailta. Mistäköhän on kyse??
 
Eleanorille ja koko perheelle suuret onnittelu halit :hug:
Käyhän kertomassa lapsostesi kuulumisia välillä, olisi tosi kiva kuulla kuinka kasvu ja kehitys etenee ja ylipäätään, mitä teille kuuluu :)

Eilisten petipuuhien jälkeen alkoi ikävät supistukset :| heräsin yöllä kunnon suppareihin ainakin 5 kertaa, isompi poika alkoi oksentaa ja varmaan sen 10 kertaa sen takia heräsin kans |O
Olin selälläni pitkän aikaa "hekumoissani" sillon illalla ja se ei selvästikään sovi enää asennoksi. Typykkä hiljeni totaalisesti enkä koko yönä tuntenut yhtään liikettäkään, aamulla oli jo hieman hermostunut olo onko kaikki kunnossa. Nyt tuntuu onneksi möyrivät
:heart:
 
Onnea Eleanor78 Voi hitsi, kyllä niitä pikkuisia alkaa jo tosiaan syntyä.Hyvä juttu kun kaikki ok.

...ja taas alkoi itteään jänskättämään.
Pitänee tosiaan alkaa jo laittelee vauvan tavaroita paikoilleen..pestä vaatetta ja miettiä mitä vielä puuttuu.
Kukakohan on eka "yksösen" synnyttäjä...ja milloin..hui..

Täällä ihmeellinen aamu...neiti ei vielä kertakaan ihaillut keinuja ikkunasta ja pyytänyt kiikaaa =)
menneen viikon aikana aamut alkanut sillä et Kiiikaaa ja juoksee ikkunaan ihailee pihan keinuja. Noh, kyllä sitä vielä kerkee.
Vanhempi neiti on etelän lämmössä mummon ja papan kanssa.. kauhea ikävä jo nyt (kaks yötä ollut vasta)
Vaate ongelmaa on täälläkin..olevinaan ei löydä mitään kivaa. Tai sit ei niin kallista raaski ostaa, ainakaan enään tässä vaiheessa. Housuja on jokuset, mutta niistäkin kahdet jääneet jo pieneksi, samoin paitoja. Alkaa jo tympii samojen vaatteiden käyttö, mut onneksi ei paljoa enään jäljellä kuitenkaa. Kyllä odotan innolla kun saa alkaa käyttää(sitten joskus) ihan tavallisia vaatteita ja ostaa uusia ajattelematta, että mahtuuko vielä kk.n päästä päälle. :)
Vaatteista tulikin mieleen että pakko mennä lataa pyykkikone taas täyteen ja laittaa pyörii. Kerkee ehkä vielä kuivattamaan pihalla pyykit.

Äippä 32? tasan
 
RouvaSumppisuu
Onpas hassua laitella tuonne listalle jo syntyneitä, jo neljä heinäkuista syntynyt :heart: . Enemmän tai vähemmän taitaa monella ajatukset pyöriä jo synnytyksessä...

Vauvakirjasta: Ihastuin Mauri Kunnaksen Vauvakirjaan, joka tuli jo hyvissä ajoin ostettua. Esikoiselle meillä oli joku Nalle Puh -vauvakirja, joka sekin oli kiva ja jota edelleen tulee täyteltyä.

Äitiysvaatteista: Tajusin vasta hiljattain, että ihan normi caprit/hameet yms. menee kyllä loistavasti jalkaan, kunhan niissä on kuminauhavyötärö. Eli kävin hakemassa parit uudet vaatekappaleet kaupasta, en jaksa kokoajan kulkea näissä virttyneissä verkkareissa kuitenkaan.

( . ) Yhä edelleen harjoitussupparit piinaa...reippaasti yli kymmenen tulee päivittäin, ja välillä iskee kunnon kestosupistus päälle, kiristää ja on tosi epämukava tunne pidempään. Kävin nlalekurilla ja kohdunkaula hiukan lyhentynyt 2,5cm:iin, mutta oon kuulemma niin hyvinvoivan näköinen, että hyvin voin mennä vielä töihin raskaalle vuodeosastolle :headwall: ! Toi kyseinen *idiootti*lääkäri ei koskaan ole kirjoittanut mulle saikkua, eikä tuu varmaan kirjoittamaankaan. Meen vaikka ens vkolla päivystykseen, mutta todellakaan en oo omasta mielestäni työkuntoinen...niin, ja kyseinen lääkäri sanoi vielä, että nyt on jo hyvät viikot vauvalla, ei supistuksista tarvi niin välittää :headwall: . Puhisen vieläkin pelkästä ajatuksesta...

Sumppis ja pikku-B rv. 32+5
 
Onnea Eleanor :flower: .

Minttumaaria:Kiva kuulla et sait purkaa tuntojas!Miulla on ollut niin paljon kaikenlaisia vastoinkäymisiä tään raskauden aikana jotta oon päättänyt ottaa aina päivän kerrallaan.Ihan niin kuin äitisi sinua neuvoi.Ukko-parka on sitten joutunut ryöppyjen tulilijalle...
Miulla kans tuntuu ,että välillä saa melkein vaavin kantapäästä kiinni.Ja ,kun itse hieron masua niin pikkuinen oikein tunkee itseään masun läpi :heart: .Tullut varmaan äitiinsä,mie kuuntelisin hierontaa kuin sika syyhytystä :D

Meillä vaivaa siitepölyallergia,miun oireet jotakuinkin hallinnassa,mutta poika jäi tänään koulusta pois mahottoman yskimisen takia.Jo se miulle kiukkusi ,että miks just piti miulta periä tämä allergia...

Mutta, jakselkaahan paksusti!

Ievaliina + pikkumies 33+1
 
Kävinkin jo onnittelemassa molempia tuoreita tuplamammoja tuolla kaksosten odottajien puolella, mutta onnea Satuka ja Eleanor teidän perheillenne vielä tätäkin kautta :flower: .

Meillä on alkanut mukavasti hoitopöydän laatikot täyttyä puhtaaksi pestyillä vauvan vaatteilla, ja tänään lähdetään ostamaan uusi patja pinnasänkyyn, kun entinen on kuitenkin jo kahdella lapsella ollut. Ajattelin ostaa sellaisen patjan, jossa on toinen puoli pehmeämpi ihan pientä vauvaa ajatellen, ja toinen puoli napakampi isompaa vauvaa varten. Siihen kuuluu 2cm paksu petari pakettiin, ja vaunuostajana hinnaksi jää paketille 49?, kun lähtöhinta olisi 59?.

Vauvalle petasin ensivuoteen siihen äitiyspakkauslaatikkoon pupujussikoiden reunapehmusteella ja peitteellä, ja siitä tuli tosi söpö. Jopa niin söpö, että meidän toinen kissa on monta kertaa livahtanut siihen nukkumaan. Varmaan kissojen kanssa riittää vahtimista kun vauva syntyy, ja tietenkin tuon meidän koirankin kanssa, se kun on kovasti vahtiviettinen, mutta uskon, että tottuu vauvaan. Ajattelin sairaalassa käyttää omia potkareita vauvalla sen verran, että koira saa tuoksut kotiin jo ennen vauvan kotiutumista analysoitavaksi. Jos se vaikka helpottaisi koiran sopeutumista vauvaan. Mitä ajatuksia muilla koiraihmisilla ja tietenkin kissaihmisillä on näistä vauvan kotiintulo-asioista, hyviä ehdotuksia otetaan vastaan!

Mukavaa alkavaa viikonloppua teille kaikille!

Kultatiuku ja Nuppu rv32+2
 
Onittelut synnyttäneille ja hyvää vointia kaikille :flower:

Neuvolassa taasen käyty,
Painoa tullut edellisestä kerrasta 600g eli yhteensä 6 kg 600g
rr ok, pissa ok
kohdunpohja 29, nyt keskikäyrällä aiemmin yläkäyrällä.
syke 140, liikkeet ++
PT edelleen.

Lapsivakuutuksesta tuli vihdoin päätös alkuviikolla, että olemme saaneet sen =)
ajattelin kyllä kun ikääkin on jo 39, että saadaanko ollenkaan.

Edelleen pidän entisiä ennen raskautta olleita vaatteita, muutaman löysän paidan olen ostanut (ei äitiysmallistoa) ja varalla on huuto.netistä huudetut äitiysfarkut, jos housut alkaa kiristämään. Onhan tässä vielä n. 10 viikkoa (toivottavasti), ehkä niillekin on vielä käyttöä.

Uni on jotenkin rauhatonta ja herään pariin otteeseen yön aikana.

Töissä olen ollut ihan normaalisti (vammaisten autettu asuntola), vielä olisi 4 viikkoa ja pari päivää äitiysloman alkamiseen.

Viikonloppuja kaikille =)

anjamarita ja Sara 30+3
 
aik
Kaikenlaisia asioita sitä tutkimalla selviääkin: "Vanhempi veli tietää pienipainoisia sisaruksia"

linkki http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Vanhempi+veli+tiet%C3%A4%C3%A4+pienipainoisia+sisaruksia/1135236381158
 
Hui ONNEA SatuKalle ja Eleanorille vauvoista!!!


Ite olen paranemaan päin. Viime yön nukuin jo sängyssä, mutta kaks edellistä sohvalla puoli-istuvasti. Kummallinen räkä, ko ei aukase röörjä edes niistämällä. Murkkuna oli jotain siitepölyhommaa ja kissa-allergiaa niin olisko nyt herkistäny tai sitten jostain saanu normiflunssan. Hassua vaan ko ennen raskautta olin kokonaan terve 3 vuotta ja nyt tänä keväänä on jo toinen lentsu meneillään.

Äitiysvaatteita löytyy, mutta mie oon aika nirso. Mustia housuja on monet erilaiset, kaikissa 15 cm liikaa pituutta :LOL: Paitojakin paljon ja ongelmana joskus se, että ne tutntuu liian isoilta. Oikeesti olen kokoa 44 ja nyt käytän m-koon äippävaatteita, ihmeellistä. On kyllä vauva syöny vararavintoa "oikeistakin paikoista". Isäntäkin joku aika sitten sanoi, että peppu on kadonnu jonnekin.

Meidän kissat varmaan aavistaa jotain kans tapahtuvaksi kohta. Nuorempi on nukkunu ahkerasti vauvan ensisängyssä, mutta nyt molemmat vuorottelevat pitkin päivää vaunuissa nukkumassa. Vaunut on täynnä keskeneräisiä peittoja ja kankaita, jottei reunat tai kuomu houkuta raapimaan. Mieki aattelin ihan, että vois vaikka kuolarätin kuskata ennen vauvaa kotiin kissoille. Pienempi kissa on vaan arvoitus, että rupeaako nukkumaan vauvan kainalossa... ei kyllä saa ruveta.

MIe nukun nykyään kaks 4-5 tunnin pätkää öisin :) Muuta onkelmaa ei oo, ko se että herää liikaa ko käy vessassa.

Tuo vauvan odotuskirja pitäis kans täytellä, se menee varmaan nimiäisiin asti, jos sitten kummi tois oikean vauvakirjan.

Tämäkään vaava ei silitystä karkaa. Minusta on tuntunu, että hää köllii siellä, kuin riippumatossa :)

Mulla on kolmas lomapäivä ja jo nyt oon päivistä sekaisin ja kyselen mieheltä mitä sitä tekis koko päivänä. Sen ehdotukset ei tietenkään miellytä... luutua.... en.


T: pörrö ja vauva, jolla 50 pvää laskettuun aikaan jäljellä
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ensikertalainen:
Onnittelut Eleanor78! Tosi mahtava juttu.
Onko sulla vauvat minkälaisessa hoidossa nyt? Jokos ihan hengittelevät omin avuin?
Oletko sä itse jo kotona, vai kirjoitteletko osastolta? Olikos näin että nämä olivat sun ensimmäset lapset?
Kiitoksia onnitteluista!

Vauvat ovat Lastenklinikan vastasyntyneitten teho-osastolla, mutta eilenkin hoitaja puheli siihen malliin, että jatkohoitopaikkaan siirtyminen voi tulla yllättävän piankin. Toivottavasti pääsevät siirtymään samaan aikaan, ettei tarvitse ravata kahden paikan välillä...

Hengittävät omin avuin, mutta tarvitsevat välillä tukea nasaalista. Hengityskonetta tarvitsivat ainoastaan ensimmäisen päivänsä aamuna. Lisähappeakaan eivät tarvitse enää. Maitoa menee pikkuhiljaa, suolisto toimii ja nyt sitten odotellaankin malttamattomana painon kääntymistä nousuun.

Kotona kirjoittelen, olin osastolla ainoastaan muutaman vuorokauden. Koska kunto oli hyvä, niin teki jo mieli kotiin puolentoista viikon sairaalassa olon jälkeen. Ihanaa oli tulla kotiin, mutta toisaalta myös olo on vähän tyhjä. Nyt rupeaa noi hormonit toden teolla jylläämään ja tilanne ruvennut purkautumaan. Eilenkin aloin itkeä teholla pelkistä rutiinihoitotoimenpiteistä. Mutta uskon, että kyllä tämä tästä helpottuu, kunhan asian saa käsiteltyä ajan kanssa.
 
eleanorille ja satu kalle ONNITTELUT!! :flower: :flower: ihanaa! jaksamista pienokaisten kanssa! toivon mukaan saavat pysyä terveinä ja kasvavat hyvin!

täällä lähössa shoppailemaan IKEAan :D meinasin laittaa esikoisen huoneen kivempaan kuntoon ennen vauvan tuloa. saa sitten keskittyä muuhun.

mukavaa viikonloppua kaikille!

korvapuusti + pikkupulla rv 33 tasan
 
ISO ONNITTELUHALAUS SEKÄ ELEANORIN ETTÄ SATUKAN PERHEILLE!! :flower:

Jotenkin epätodellista,että heinämammojen jälkeläiset tuhisevat jo masujen ulkopuolella. =)
Saas nähdä kenen"yksiöstä muutetaan"ekana?Aika jännittävää...

Kävin just neuvolassa:
Painoa tullut yhteensä noin 14kg,
Hemog.laskenut,nyt 122(ei ainakaan vielä lisärautaa)
verenpaineet hyvät,106/71
SF 31,
sykkeet 150 ++
eli täällä kaikki erittäin hyvin!

Painonnoususta kyselin neuvolassa.Näistä viikoista eteenpäin painoa tulee kuulemma noin 500g/vko,jippii!!Taitaa mennä 20kg heittämällä rikki ennen heinäkuuta!

Mulla on nyt ollu viikon aivan järkyttävää turvotusta.Oikea käsi on melkein tunnoton ja varsinkin aamuisin sitä särkee.Terv.hoitaja suositteli jo mammaloman aloitusta ja veikkasi että mulla on kädessä/hartioissa joku hermo jumissa.Maanantaiksi oonkin jo varannut lääkäriajan,joten eiköhän mun työt oo tehty tältä erää...Äippäloma alkaa jo 4.6.

Nyt täytyis alkaa valmistelemaan 8v-synttäreitä kun oon luvannut järjestää semmoiset illalla.Tuleehan taas syötyä herkkuja koko vkonloppu..ettei vaan pääse paino vahingossa tippumaan.Kyllähän vauvakin vaatii oman osansa synttäriherkuista... :LOL:

Aurinkoista viikonloppua kaikille mammoille!

T:bella&rinssi 32+1 :heart:
 
Hypistelinpä tuossa kaikki 5 laatikkoa vauvan tavaroita. Vaatteista lähti puolet veks, oli kamalia, virttyneitä. Tässä vaiheessa on vielä hyvä olla nirso :) Vaippoja on kaks liberon laatikollista :) toiset kestoja ja toiset saatuja kerttis newborneja ym. Koko aamun on minunki vatta ollu ihan pallo. Juurikaan ei kestä painaa lyttyyn. Vaaveli on tänään hissuksiin. Ihanko varpailla joskus kutittelis, muttei vielä muuta. Eilen olikin niin vilkas päivä hällä, että ihmekös tuo.
 
Onnea Eleanorille ja koko perheelle! :flower: :flower: Ihan hyvän kokoisia olivat pikkuiset ja toivotaan että kasvavat jatkossakin hyvin.. Ihania hetkiä pikkuisten kanssa ja jaksamisia! :heart:

Eilen kävin pitkästä aikaa shoppailemassa ja rahaa kyllä paloi melko kivasti.. Vauvalle tuli osteltua kaiken näköistä, enimmäkseen ruskeaa ja valkoista, koska sukupuolesta ei oo tietoa :) Itsellekkin ostin toppeja ja tunikoita oikein ison kasan. Jotenkin noi äitiysvaatteet on hirveen huonon mallisia minulle ja isoja, joten ostin "normaali" toppeja ym. Nykyään onneksi on myynnissä pidempiä malleja ja sellaisia jotka masun kohdalta levenee kivasti ja joustaa niin menee koko loppuraskauden ajan :D

Eilen illalla ku menin nukkumaan iski ihan hirvee ylämahakipu.. Ei kyllä ikään ennen oo tuollaista kipua ollu. Itkuahan siinä piti sit vähän vääntää. Kesti noin 10-15minuuttia, jonka jälkeen helpotti sen verran et unen sain.. Mistäköhän lie johtuu.

NiiVe ja pikkuinen 32+4

 
onnittelut satukalle ja eleanor78 vauvoista :hug: :flower: :flower:

tuttua toi itku herkkyys tuolla teholla,mua jänntti joka kerta mennä katsomaan kuinka siellä voidaan.
voimia pienokaisille :heart:


omaa napaa,olo on nyt hyvä.
jospa mullakin oli tota vatsatautia,yäk.

tänään kävin tytön kanssa prisman kahvissa aamupalalla :p
sit tyttö kävi kaupan puolella ja minä luvin lehteä sillä välin.
mut kyllä rupes heikotaa kun on niin kunto laskenut.
heti sohvalle kotona.

meillä olis tarkoitus tehdä tota vauvan hoitonurkkausa tänä viikonloppuna.
kun vois ite myös tehdä ja ois enempi euroja :kieh:

senttu ja lotta rv 33
 
NiiVe
mullahan oli kans toi kipu tossa ylämahassa ja kesti n.päivän välilä helpotti.
mut nyt poissa ja en uskalla syödä kuin vähän kerrallaan.
mut voi olla vatsatautiakin kun näkyy olevan sitäkin liikkeellä :kieh:

senttu ja lotta 33
 
Paljon Onnea Eleanor78 pikkuruisista vaaveleista!:flower:

Kultatiuku
Meillä mies toi esikon synnyttyä vaavin käytössä olleen harson kissoille haisteltavaksi etukäteen kotiin. Molemmat katit olivat alkuun äimänkäkenä, kun tultiin kotiin vauvan kanssa, että mikä ihmeen minikokoinen karjuja sieltä sisään kannettiin. Vauvan sängyssä käytettiin pari ekaa viikkoa omatekemäämme suojaverkkoa varmuuden vuoksi, mutta hyvin äkkiä kävi selväksi etteivät kissat ole pinnasänkyyn tunkemassa silloin kun vauva siellä makoilee. Muutenkin sopeutuivat nopeasti uuteen perheenjäseneen.

Nyt katit ovat käyneet tulevan vauvan kehtoa tutkimassa. Pidän siinä siksi vielä muovit päällä, etteivät pääse sitä ihan tyystin karvastamaan. Mahtavatkohan kissaparat vielä ymmärtää, että tänne on tulossa toinenkin huutava nyytti vasta kun ovat ensimmäiseen pikkuihmiseen ehtineet tottua ;)

Krissie rv 32+2
 
onnea satukalle ja eleanorille :flower: :flower: :flower:

aika menee niin äkkii ettei sitä huomaakaan....smilex : kirjotti et petipuuhien jälkeen neiti lakkas jylläämästä...mulle kävi samoin ei liikunnu olenkaan ja tuli semonen tunne et onkohan kaikki ok sielä masussa :/ :/ mutta seuraavana päivänä alko taas tuttu jytke hällä ja muutenkin alkaa noi asennot olee aika hankalii jo ja paikat kipeentyy sen aikana ja sitten on viel seuraavana päivänä kipeet ja muutenkaan ei kauheesti innostas puuhailut kun maha muuttuu ihan pinkeeksikin vielä :/ :/

sairaalakassiin meinasin pakata: hygienia tuoteet,liivinsuojia,imetysliivit,siteitä ettei tarvi sairaalan lankuja käyttää kun muutama , housut ja jokunen paita

vauvalle : pitkähihanen bodi , housut ja sukat , joku lämmin kevyt haalari ja harso / peitto


mulla olis päksiin ma 19.5 käynti lapsiveden ja vauvan koosta arvio sitä ootaes voikaa hyvin
:wave: :wave:

bambiino ja pömppis rv 32+ 3
 
äitipoli kuulumisia.. poijan kolli oli jo 1400g ja raivotarjontaan oli kännytty. paikat oli pehmenny hieman mutta visusti kiinni suppareista huolimatta.
paineet oli hyvät ( pitkä muisti ei tuu nyt mieleen:)
sektioarven kohta oli ihan perkulleen kippee ja häpykumpu myös sisätutkimus teki kippeetä ihan hirmusesti..
kolmen viikon päähän sain uuden ajan jollon yritettään mittailla kohdun seinän paksuutta.
sokeri arvot ihan huippu hyvät ei ole mitään poikkeavaa kahden viikon ajalta ( vaikka herkut on kyllä maistunna) :ashamed:
hyi mua...
sain ihania 4d ultralla otettuja kuvia pojan kasvoista ja kuvas lääkäri vehkeet myös:) eipähä ole enää kellekkään epäselvää:)
mutta nyt ilta ruokaa tekemään :wave: tsaukkista vaan!!!

ja onnittelut jo synnyttäneille

-mari vko30
 
Eleanorille myös paljon onnea täältä! :flower:

eilisiä neuvolakuulumisia:
painoa on tullut kolmessa ja puolessa viikossa tasan kilo. koko aikana vähän alle 7kg.
verenpaine: 127/85
pissa puhdas!!
kohdunpohjan korkeus 29cm
ja vauva perätilassa edelleen
kaikki siis hyvin, mutta maanantaiksi sain taas lääkäriajan pukamien takia tällä kertaa. on ruvennut vaivaamaan taas niin pahasti, että en enää ole ollenkaan varma onko järkeä synnyttää alakautta ja saada "palkaksi" pari pukamaleikkausta. sen jälkeen toipuminen kun on kivuiltaan verrattavissa synnytykseen, vaikka erilaista kipua onkin. haluisin vähän erilaisen vauva-ajan tällä kertaa kun itkua ja tuskaa ja kipua ja vahvoja lääkkeitä! mutta edelleen sen sitten näkee kun sinne synnytystapa-arvioon pääsee, että mitä ne lääkärit meinaa.

sitten vähän oman navan vierestä :) ... jännitän täällä kovasti siskoni puolesta. hän kun on tositoimissa parasta aikaa. aamulla käynnistetty ja tuossa muutama tunti sitten siskon mies soitti, että on epiduraali alkanut vaikuttamaan ja kalvot puhjennut. hyvällä tuurilla vielä tämän päivän puolella saavat nyytin syliin!

en taas yhtään muista mitä muuta piti kirjotella...

t-06 31+6
 

Yhteistyössä