***HEINÄMASSUT-07*** vol 3

TOISTAMISEEN ÄIDIKSI Hirmuisesti onnea pienestä prinsessasta!!!!!!!!!!! :flower: :flower: :flower: :heart:

vauvelihaave http://www.babyidea.fi/aidille/akupainanta.html
tässä kans yksi jota ajattelin itse alkaa hyödyntää :whistle: ;) Olen kuullut että tehonnut on.. ;)

aurinkoinen81 Mulla on ihan sama, että mitä lähemmäs synnytys tulee, sitä enemmän asia mietityttää.. enkä edes ole eka kertalainen asian suhteen.. ja kun sullakin on vielä noita murheita arvoista ym, niin kyllä se ystävä rakas on ymmärrettävää se sun huolesi.. mutta koita nyt vaan lähteä tulevaan avoimin mielin :hug: :hug: Nykyajan lääketiede on NIIN kehittynyttä :hug: kaikki menee varmasti hyvin. :)

Oma iso napa:
neuvolaan olen menossa parin tunnin päästä.. tuskimpa siellä mitään ihmeellsitä.. ei oo yhtään sen kummoisempi olo kuin viikko sitten.. tosin nyt on viikon aikana ollut niitä suppareita.. :)
Ajattelin ottaa puheeksi siellä nyt nämä mun synkät ajatukseni .. synnytyspelot ja kuolemanpelot ym.. vaikka eipä ne siellä varmaan muuta kuin taputtele päähän ja sano että kyllä se siitä :( Mut ihan hirveää elää koko ajan pelkojen kanssa. :ashamed:

Nyt tytöt peukut pystyyn että tän viikon aikana jo pääsisin testaamaan sitä että miten nopsaan se mies sieltä töistä kotiin ehtii :D
Välillä tuntuu ettei toi ukkokaan mua oikeen tahdo ymmärtää :( Eilenkin vaan itkin ja itkin ja s eoli ihan ihmeissään ja vaan halaili.. mä en tahdo haleja vaan tsemppaavia sanoja perhana |O :snotty:
Ois kaikkien kannalta hyvä kun tää pikkuinen jo syntyis.. mun pää ei meinaa enää kestää tätä.. :ashamed: liikaa hormooneja yhdessä kropassa.. :ashamed:

Kiitos kun jaksoit lukea. :hug:

Heidi ja poika 38+2 :heart:

johantero täällä ihan samoja fiiliksiä :hug: (oli pakko lisätä) voimia sullekkin!!! Kyllä tää tästä, meillä molemmilla kohta helpottaa.. :hug:
 
:flower: Onnea vauvoista :flower:

Tervetuloa uusille =)

Mutteri:ymmärrän sun pelkoja vauvan menetystä kohta,itse en antanut edellisessä raskaudessa tytön rauhassa mahassa köllötellä ,aina kun oli pitempi tauko niin herättelin hänet liikkeelle ,en kyllä hätäillyt synnytyksen käynnistymistä -itsestään se sitten alkoi vesien menolla ja 8tuntia myöhemmin oli tyttö kainalossa .Tämä raskaus on ilman suurempia menetys pelkoja mennyt,mitä nyt alussa km pelko .Mutta voimia sulle :hug: odottajan aika on pitkä .Koeta vielä jaksaa .

Nyt pitää taas vähän siivota ja laitta pyykkikone pyörimään ja sitten ulos.

Hyvää päivänjatkoa .
T:vs
 
Mutteri itketään yhdessä :LOL: jaksamista siulekin, kyllä tää ain tästä kun saa vähän märistä ja sit itkeä. Murr, miula edes ei ole nyt tuo ukko halailemassa, kun se on sitä prkleen saunaremppaa tekemässä taas. No, siis hyvähän että tekee, saadaan pesuhuone parin päivän päästä valmiiksi ja loppuviikosta saa jo kotosalla käydä suihkussa, ei siis pitäisi valittaa siitäkään :ashamed: Mutta kun mie tartteisin nyt ekstra-ekstra-ekstra paljon huomiota ja hellimistä :ashamed: :snotty:

Onneksi tänään on 2 tunnin päästä neuvola, pääsee sinne purkamaan näitä fiiliksiä...

jossu
 
juupa juu.... eli kävin tänään omalla paikkakunnalla neuvolalääkärissä. Mulla onkin kohdunkaulaa jälellä vielä 1,5cm!!! Ja siellä synnytys sairaalassa olivat laittaneet neuvolaan tulemaan muuta tietoa... :whistle: minä kyllä luotan tämän lääkärin mielipiteeseen kun on oikeesti ammattitaitoinen! noh, ei siinä. Paikat on kuulema todella pehmenneet että on supistukset tehneet tehtävänsä.. mutta nyt vaan odotellaan...voi mennä yli ajankin... :ashamed:
Syntymäpainoarviokin saatiin...yli 4kg:han siellä on tulossa... :whistle: ihan oli arvio jokin 4030kg ja jos yli menee niin noin 100g/per viikko.. :whistle:
että ihan on työmaata tiedossa... :whistle: ;)
Mutta kaikki oli hyvin, jäntevät oli liikkeet ja lapsivettä oli hyvästi.
 
aurinkoinen81: Sanoivat, ettei niitä haalareita enää tule :headwall:, mutta ahkerana kaivajana :D menin takaisin sinne lootalle ja löysin kuin löysinkin viimeisen vihreän 62 cm haalarin :p . Ostin sen heti pois. Laitappa tietoa mihinkä tämä lähetetään!

Onnea kaikille jo vauvan saaneille, kuten Helena1 ja Toistamiseen äidiksi, perästä tullaan vaan ei tiedä, että koska :LOL: :LOL:!

T: saikku ja "hipsukka" 38+6 (huomenna jo viikko 39 alkaa :D )
 
vihreäsammakko kiitos :) eipä tässä ole kauheesti vaihtoehtoja tosiaan.. ei auta kuin jaksaa.. *huoh*

johantero joo, itketään vaan :( mä oikeesti varmaan sekoisin lopullisesti jos ei täältä sais niin hyvää vertaistukea asioihin. Joten kiitos sinulle, niinkuin muillekkin :hug:

Ja lisää masentavaa...

Neuvolassa käyty. Kaikki oli ihan ok, ihan liian ok.. tai sii shyvähän se että vauvalla kaikki hyvin.. Mutta pää siis on tuolla alhaalla , mutta vauva ei ole kääntynyt vielä kuulemma "lähtö asentoon" vaan heiluttelee peppuaan mun vasenta kylkeä vasten.. Eli jos ei kuulemma vedet mene, niin eipä tietoakaan muussatapauksessa että syntyis vielä :snotty: Ja mikä kamalinta, jos ei luonnollisesti lähde syntymään, niin mun kohdalla synnytys käynnistetään kuulemma vasta viikolla 42!!!!! |O (nyt tulee rumasana) VITTU oikeesti jos tässä vielä kuukausikin tarvii kasassa olla :ashamed:
Puhuin tästä mun henkisestä puolestani siellä myös, sanoin etten enää jaksa.. mä olen ihan kamala hormonihirviö ja meillä jo kaikki alkaa odottaa vauvan syntymää kun äiti on sellainen itkupilli :(
Tää sijainen sitten vaan lohdutteli että kuuluu asiaan ja plää plää plää... Mä en tytöt oikeasti enää meinaa jaksaa. Mulla on hirmu ahdistava olo koko ajan.. :ashamed:
Onneks oma ihana terkka palaa lomalta ens viikoksi.. Pelottaa, ahdistaa ja ärsyttää jo koko raskaus.. mä tahdon vauvan maailmaan.... Eipä sit ole aiemmissa raskauksissa tälläistä henkistä helvettiä tullut koettua.. Täytyis nyt vaan yrittää muistaa että pää-asia on se että vauvalla kaikki on hyvin.. Niin kauan mun ois syytä pitää suuni kiinni ja olla valittamatta. :(
mut kun tuntuu ettei meinaa jaksaa, niin minkäs sillekkään sitten teet....

Heidi ja poika 38+2 .. (pääsen varmaan rustaamaan tänne lukuja 44 + 100 :ashamed: )
 
mie en kyl jaksa ennee olla raskaana :kieh: en meenannu päästä tänä aamuna portaita alas,ku sattu niin älyttömästi :/ mie haluun liikkua normaalisti..ootan sitä et pääsee koiran kans lenkille eikä satu mihinkään..siihen taitaa olla ikuisuus :D taitaa mennä reilusti yli..vali vali taas... :ashamed:

mieh ja rv39+5
 
jenmo
:lle onnittelut vauvasta! :heart:

Mutteria peesailen täysillä! VITTU ku kyrsii jo tää raskaus. Mä ootan et sais ne masislääkkeet alottaa kun mielialat vaihtelee niin perhanasti ja yöt on yhtä helvettiä. Ei saa nukuttua ei millään. Lisäks nyt muutama päivä tullu verilimaa mut suppareita ei..Ainoastaan normaalielämää rajoittavaa menkkajuilintaa ympäri vrk:n...Tänään taas kaks panacodia ottanu et pystyn jotenki ruuat laittaan yms. Enkä usko et tääkää vauva tulee silti muuta ku käynnistyksellä..Täällä kans se yliaikaiskontrolli on sit vasta ku vkoja 42 kasassa. Turhauttaa....Ja seki turhauttaa, et vaik Jadesta alettii käynnistää "jo" 42+1, meni vielä kolme päivää ennen ku synty! |O
Eli tässä kerkee vielä monenmonet itkuraivarit saada ennen ku vauva on ulkona...Jos siis yliajalle mennään...Niinku tuntuu.

Jenmo&Möykky 37+1 VASTA!!!!!!!!!!!!!!!!!! :ashamed:
 
Tässä päätä nyökytellen lueskelen näitä viestejä. Ruvetaan jo kaikki (jotka eivät ole vielä "jakaantuneita") olemaan niin pitkällä että lähes kaikki viestit mitä kirjoitamme on valitusta kolotuksista sun muista vaivoista |O

Onnea äideiksi tulleille :flower:

Viime yö meni päin seinää: lonkkiin sattui, hartiat jumissa, levoton olo, jatkuva pissahätä ja supisteli.

rv. 36+5
 
Mulla on ollut nyt muutamana päivänä huono olo, oksettanu muttei kuitenkaan niin paljon että olis oikeesti oksentanu. Siis ettei mitään mahatautia luulisin. Ekassa raskaudessa oli huono olo koko raskausajan alusta loppuun joten en voi oikeen verrata siihen.

Vihloo ja särkee ja oksettaa, että samanlainen meininki täälläkin ;) :D

36+1 |O
 
Neuvolakuulumiset

RV 37+6
Paino +600g (koko nousu +7,8 kg, 3 kg tullut alle 2 viikon aikana)
Turvotus ++
RR 106/68
SF 35,5
tarjonta rt, liikkeet ja sydänäänet +
Pisu oli puhdas

Sain hyvin puhuttua ja pienet itkutkin tirautin siinä. Turvotuksen ja päänsäryn ja silmissä vilahtelevien "tähtien" ja pahoinvoinnin vuoksi jouduin sitten samalla reissulla vielä neuvolalääkärin syyniin. Kaikki oli kuitenkin onneksi ok, eikä kyseessä ollut raskausmyrkytys, vaan -kuten itsekin arvelin- huonosti nukutuista öistä aiheutuneet oireet.

apinalauma jeps, pahoinvointia on melkein päivittäin. Vielä toistaiseksi ei ole oksua tullut, mutta pari kertaa on ollut jo lähellä :x

nyt lähestyy ukkonen ja on pakko mennä kiskomaan modeemin piuhat irti... ja vartin päästä lähdetään pojun futispeliin.

jossu + vili 37+6

ps. mutteri ja jenmo ollaan sit yhdessä yliajalla...
 
Heippa pitkästä aikaa kaikille ja onnea jo helpotuksen saaneille! :flower:

Ihanaa lukea, etten ole ainoa kaistapäinen. Mun pinna on viime päivinä ollut niin piukealla, että en siedä mieheltä mitään! Kaikki mitä se sanoo, tekee tai on sanomatta ja tekemättä saa mut ensin raivoihini ja sitten itkemään.... :kieh: :'( Esikoisen kanssa pinna on vielä onneksi pitänyt ja mikäs sen hellyyttävämpää kuin puolitoistavuotias, joka tulee silittämään itkevää äitiä ja sanoo aijaijai-ai! :heart:

Mulla ei mitään erityisempiä vaivoja ole, öisin supistelee tasaisesti, mutta aina kun ehdin innostua, niin supparit loppuu. Viime viikon sunnuntaina kävin jo sairaalassa, kun sohvalla maatessa lorahti varmaan desin verran nestettä pöksyihin. Käskivät tulla näytille, mutta testitikun mukaan ei ollut lapsivettä vaan luultavasti juoksevaa valkovuotoa. Siitä asti olo on ollut tuskainen, sillä mä luulin vauvan syntyvän sillä reissulla ja voi pettymysten pettymys, kun jouduin kotiin ilman nyytiä.

Sitten vielä tämä hiostava ilma.... Aaaargh, joko sais mennä synnyttämään!

Parisienne 39+1
 
Onnea kaikille vauvan saaneille :flower:
Täällä voidaan ihan hyvin. Ei mitään merkkejä synnytyksen alkamisesta, mutta eipä ole aiemmillakaan kerroilla mitään tapahtunu ennenkun varsinaisena synnytyspäivänä. Nukkuminen on tosi hankalaa, on kuuma ja hyvää asentoa ei löydy millään.Päivät menee isompien tyttöjen kanssa touhutessa, ni ei ehdi kamalasti raskautta miettiä.
Viimeksi oli neuvolalääkäri, kaikki oli ok. Paino oli laskenut, mut ilmeisesti johtui mahataudista, jonka kourissa olin. Verenpaineet koholla, mut johtui terkasta, joka oli kokonaan unohtanut et mulla oli aika varattuna. Oli jo lähössä kotia kun huomautin et mullakin ois aika.. :kieh: Pissa oli puhdas, Hb 90, mulla aina laskenu tosi alas.Sf-mitta 31, keskikäyrällä mennään.Vauvan syke huiteli 160.Huomenna taas neuvola niin saa tietää tuoreet kuulumiset.
Voimia kaikille vielä loppuraskauteen.
äm7 minä myös menossa Lohjalle synnyttää :wave:
4tytönäiti 36+1
 
pollerolle
Kieltämättä rupeaa jo olo käymään tukalaksi.Nyt on ilmaantunut turvotusta ja muutenkin on sellanen ankkamainen olo.Tänään tuli postista tilaamani kantoliina mutta enhän minä onnistunu sitä oikein sitomaan,ehkä tuo valtava maha vaikeuttaa harjoittelua.No pitää yrittää sitten kun vauva on syntynyt.Tsemppiä vaan kaikille vaikka varmasti käy koko raskaus ketuttamaan.Itse olen asennoitunut siihen että yli menee ja yritän olla stressaamatta (tosin ei aina onnistu).Minulla ei onneksi ole mitään hormonihelvettiä,ihmettelen itsekin.Edellisessä raskaudessa muistan itkeneeni ihan älyttömille asioille mutta nyt ei merkkiäkään sellaisesta,hyvä niin.
pollerolle 36+5
 
Aivan hurrrjan paljon onnea vauvan jo saaneille!!!

Mielenterveys horjuu täälläkin näin loppumetreillä :) Meillä "rakennetaan" pihaa kovalla kiireellä, että saataisiin mahdollisimman hyvälle mallille ennen vauvan syntymää. Mies on jo antanut ohjeet pidätellä elokuulle, jotta saataisiin nurmikko kylvettyä ja pihakivetys valmiiksi. No meidän muksuilla onkin ollut tapana odotuttaa syntymää yliajalle (esikoinen 41+1 ja kuopus 40+5), joten eiköhän niin käy tälläkin kertaa.. Tiedä sitten kestääkö oma pää vielä monta viikkoa tätä odotusta.

Imetyksestä: Esikoisen kanssa kamalaa sähläämistä. Imuote alusta asti huono ja rinnanpäät rikki, itkun kanssa imetin 2kk
ennen kuin tajusin luovuttaa. Kuopus osasi imeä alusta asti oikein ja täysimetin 8kk. Jälkimmäisestä kokemuksesta sain takaisin itseluottamukseni ja vakaana aikomuksena olisi täysimettää tulokastakin mahdollisimman pitkään. Sekä pullo- että rintaruokinnan kokeneena, liputan rintaruokinnan puolesta sen helppouden vuoksi. Ihana kun ei tarvinut olla jatkuvasti pesemässä ja keittämässä pulloja saatikka tarvinnut reissun päällä miettiä aina, missä pääsee korvikkeen lämmittämään. Toisaalta en halua stressata asialla liikaa vaan mennään vauvan tarpeiden mukaan eli kaappiin on varattu muutamia Nan-purkkejakin =)

Mitenkä teillä muilla.. oletteko käyttäneet paljon särkylääkkeitä näihin raskausajan kolotuksiin ja särkyihin? Itse jouduin käyttämään alkuraskaudessa Panadolia kamalaan päänsärkyyn ja nyttemmin poden huonoa omaatuntoa, kun joudun ottamaan lähes joka ilta nukkumaanmennessä Panadolin tai kaksi, että saisin nukuttua. En pysty nukkumaan kuin kyljellään ja lonkat on niin tuskalla, ettei nukkumisesta ilman särkylääkettä tule mitään. Äitipolin lääkäri on vakuuttanut, että Panadol on täysin turvallinen lääke kun noudattaa annostusohjeita, mutta siltikin tahtoo hirvittää tämä lääkkeen käyttö.

Vielä jokunen päivä takaperin kuvittelin synnytyksen olevan lähellä, kun supisteli tosi ikävästi ja varsinkin ylösnousut olivat kivuliaita. Mitään säännöllisyyttä ei supistuksiin ole missään vaiheessa kuitenkaan tullut ja nyt pariin päivään ei ole supistellut käytännössä lainkaan. Minulla on limatulppa tullut aina yhtenä isona klönttinä ja siitä vuorokauden sisällä ovat alkaneet synnytyssupistukset. Jospa tämäkin synnytys käynnistyisi tällä tutulla tavalla. Lapsivedet menivät molemmissa aiemmissa synnytyksissä vasta kalvojen puhkaisun yhteydessä.

Nyt pitää lähteä laittamaan ruokaa lapsille ja miehelle. Laitoin lapset miehen mukaan rautakauppa-asioille, että saisin hetken huilata. Ollaan oltu lasten kanssa aamuseitsemästä lähtien pihalla ihmettelemässä jos jonkinlaista työkonetta, kun ovat tehneet pohjatöitä pihakivetykselle.
 
Olin keskisuomen keskussairaalassa, ja ihan kivasti meni. Olin kutososastolla, joka oli evakossa siellä tornissa. Aika hienot maisemat. Ihan leppoisa tunnelma oli, eikä kovin täyttä. Etukäteen pelkäsin ruuhkaa, kun Keskisuomalaisessa on ollut juttuja jostain ennätysmääristä laskettuja aikoja heinäkuulle. Mutta juuri noille päiville ei ollut osunut niin paljon vauvoja. Joku henkilökunnasta kyllä sanoi, että on siellä ollut täydenpääkin, välillä sänkyjä käytävälläkin.

Itse olen kyllä aina tuolla viihtynyt, nyt siis neljättä kertaa, ja vähän haikea olo siinä oli, kun nyt viimeistä kertaa (luultavasti) siellä olin.
 
Saikku kiitos kun jaksoit käydä katsomassa!! :hug: Laitan sulle yynä tiedot tulemaan =)

Sit vähän taas omaa napaa, voi että mua kenkuttaa.. koko päivän on ollu kamala painen tunne tuossa alamahalla ja äsken kun vilkaisin peiliin huomasin et maha on taas alempana, no mun tuurilla siitä ei huomenna ole mitään apua :'( Huomennahan se selviää. Mut jotenkin oletan ettei siitä mitään apua mihnkään ole vaikka toi maha roikkuisi polvissa :LOL:

no jotain iloistakin :) mä sain kun sainkin tänään hankittua kahdet imetysliivit *hyppii ilosta* toiset ei ole kovin tukevat mut yökäyttöön passaa mulle oikein hyvin :) Molemmat on hankittu jo valmiiksi, tosin ei nuo kauniita ole, mut toiset on mustat ja toiset vaaleanpunaiset :) En kyl tiiä liittyykö tää tänne keskusteluun, mut oli pakko päästä jollekin hehkuttaan kun tuntuu niin kivalle et edes yksi asia onnistuukin :)
Kättä on särkenyt koko päivän ja huomenna ajattelin siitä tuolla äippäpolilla mainita, jospa vaikka käynnistäisivät sit suoraan ainut hoitokonsti kun kuulemma on synnytys :'(

No sit mä lisäksi kyselisin sellaista et onko muilla tullut näin loppua kohti alapäähän kutinaa? :ashamed: Mulla on koko tämänp äivän alapää kutissu kamalsti, mietin lähinnä et kuuluuko asiaan vai onko mahdollisesti virtsatulehdusta?

Nyt lähden laittamaan pyykkiä.
T:Ansku
 
Alkuperäinen kirjoittaja Helena1:
Olin keskisuomen keskussairaalassa, ja ihan kivasti meni. Olin kutososastolla, joka oli evakossa siellä tornissa. Aika hienot maisemat. Ihan leppoisa tunnelma oli, eikä kovin täyttä. Etukäteen pelkäsin ruuhkaa, kun Keskisuomalaisessa on ollut juttuja jostain ennätysmääristä laskettuja aikoja heinäkuulle. Mutta juuri noille päiville ei ollut osunut niin paljon vauvoja. Joku henkilökunnasta kyllä sanoi, että on siellä ollut täydenpääkin, välillä sänkyjä käytävälläkin.

Itse olen kyllä aina tuolla viihtynyt, nyt siis neljättä kertaa, ja vähän haikea olo siinä oli, kun nyt viimeistä kertaa (luultavasti) siellä olin.
Saitko sä itse valita tuon osaston, vai laittoivatko sut vaan kutoselle?
Vitosesta olen kuullut paljon pahaa ja kaikki suosittelevat kutosta. Mut onko se pelkistään perheosasto?
 
Ei sitä osastoa kai yleensä saa itse valita, vitonen on periaatteessa niille, joilla on jotain tarkkailtavaa, pienipainoinen vauva tai jotain vastaavaa, se on siinä lastenosaston vieressä, ja kutosella on sitten sellaiset rutiinitapaukset. Eikä ole pelkkiä perhehuoneita. Olen ollut itse molemmilla, enkä tiedä onko niissä isompaa eroa. Ihan se olo varmaan riippuu siitä sattuuko tykkäämään siitä kätilöstä joka osuu kohdalle. Molemmissa on minusta ihan kivoja kätilöitä.
 
vauvalihaavelaitampas tämän tännekin laitoin sulle yyviestiä, laitatko sun osoitteen tulemaan tekstarina niin saat cd:n odottaa tuossa kuoreen menoa. Huomenna mene äitipolille ja jos vaan saat osoitteen tekstiviestinä laitettua niin varmemmin toi cd sut tavoittaa.
T:Ansku
 
helena kiitos vielä vastauksesta! Lisäksi kyselisin tiedätkö onko niillä vielä niitä mansikka/mustikka pipoja? Kaveri oli aikoinaan omalle vauvalleen sellaisen ostanut ja nyt tekisi toiselle sellainen mieli ostaa, mut missä siellä sairaalassa niitä myydään?
 
Aurinkoinen : mulle tuli kutinaa ja se olikin hiivatulehduksen eka merkki! Meni onneksi ohi gyno-daktarinilla kun tajusin aloittaa kuurin heti eka kutinasta.

(.)
Täällä kanssa jännitys tiivistyy - ja ajatukset synkkenee samaa tahtia. Tänään painoarviossa ja vauva nyt jo 3,5kg! Eli mitä pitemmälle raskaus etenee niin sitä suurempi mahdollisuus sektioon! Kanava vielä täysimittainen ja kohdunsuu sormelle auki, eli ei nyt ihan heti ehkä ole itsestään syntymässäkään. Mikseivät ne sitten heti käynnistä synnytystä jos nyt vielä olis mahdollisuus että vauva mahtuu ulos?!?!

Mä kun olen niin pieni odottaja niin mentiin siis samantien lantiokuvaan, jonka tulokset saadaan huomenna. Nyt jännitetään tuleeko uusi painoseurantakäynti ä-polilla vai suoraan sektio. Jotenkin on sellainen olo etten osaa mitään - ja pelko siitä etten pääse koskaan kokemaan normaalia synnytystä, vaikka eihän kukaan anatomialleen mitään voi. Ja vauvahan tässä tärkein on, en minä. :attn: (vaikka olen mäkin aika tärkeä ja ennenkaikkea haluan synnyttää alakautta :LOL: ) Jokainen synnyttämätön päivä on siis vaan askel lähemmäs leikkausta...

Onnea poksahtaneille ja tsempit kaikille vaivaisille! :)

Miuku + möyhy 38+2
 

Yhteistyössä