*HEINIKSET 2008*

Tilanne onnex rauhottunu,ei enää olla ukon kanssa toistemme kurkussa kiinni...
Eilen lähettiin esikon kanssa kauppaan ja kirjastoon ku Jooseppi jäi isin kanssa kotiin.Poika ol karjunu naama punasena melkein tunnin ja syykin selvis.Seuraavan kolmen tunnin aikana rusautti viidet kakat vaippaan!Ei ihma että möyrys pienen masu!Aikamoinen noidankehä muuten ku vauva itkee ilmavaivoja niin itkiessään vetää lisää ilmaa masuun :/ .

Yritin aamulla soittaa aikaa lääkärille,no eihän meijän terveyskeskuksessa kukaan suostu vastaamaan puhelimeen missään numerossa.Näinkö lyhennetään potilasjonoja kysyn vaan?!
Pittää aamulla raahautuu paikan piälle kaheksax ja jo on kumma jos ei ruppee aikaa saamaan päivystykseen!!! :headwall:

Meillä puhistellaan napaa ku tahtoo vuotaa verta vielä mikä on kuulemma neuvolantätin mukaan normaalia.En vaan muista et esikolat ois tälleen vuotanu.Vuoto ja punotus ei haittaa mut jos rupee haiskahtamaan nii pittää soitella heit neuvolaan.Mie oon puhistanu ihan aseptiin kastetulla pumpulipuikolla ja sit sirottelen bacibactia navan täyeltä.Sitä vielä sorhin pumpulipuikolla et mennee ihan "navan pohjaan" asti.Käyvään kuitenkii torstaina neuvolassa nappaa näyttää vaikka se aika ol napatynkäkontrolli.Parempi käyvä näytillä ku jättää käymättä.

Meillä yöt on sujunu suht rauhallisesti (koputtaa puuta ),Jooseppi syö kahesti yöllä ja jatkaa tyytyväisenä uniaan.Kitinät ja itkut (masuvaivojen takia) ajoittuu yleensä iltapäivälle tai iltaan onneks.Pittää käyvä varmaan ostaa noita rela-tippoja tai saikulla sanovat et ihan kapseleitakii voi antaa.Tietty antaa sen jauheen sieltä kapselin sisältä :) .

Meilläpäin on aurinkoinen mut tosi tuulinen ilma.Tuuli on kova ja hirmu kylmä joten se siitä tään päivän vaunuajelusta.Törötettään sisällä.

Ievaliina ja Jooseppi 15 vrk

(näyttää taas olevan jokunen kirjoitusvirhe... )
 
onnea uusille äideille :flower: :flower:

ja kiitos onniteluista =) =)

eilen sitten kävin uudestaan näyttää tota meidän "justiinan " napaa neuvolas ja se neuvolatäti joutu pyytää siihen toisen hoitsun vielä yhessä sitten kattelivat sitä ja tää toinen täti totes että se on napatatti :x :x se on päässyt kasvamaan kyn napatynkä irtos vasta kun neiti oli 11vuorokautta vanha ja milä sitä napaa pääsee putsaa sieltä tyngän alta joten sillä on ollu oikeat kasvuolo suhteet sielä lämintä ja kosteeta...no nyt vaan sitten laapista siiehn parikertaa viikos jotta lähtis pois ja saadaan nätti napa tyttöselle =) =)

smilex: kyseli miten äidit on toipunnu synnytyksestä .....keho on toipunnu hyvin mutta mieli ei hormoonit menee kun vuoristorata ylös ja alas....ja meinaa olla päivät ihan kauheita |O |O
masenuksen oireita on ilmas :| :|
jälkivuoto on melkolailla loppunnut tossa viimeviikon lopus joten sekään ei vaivaa kauheesti enään...74 kilosta on lähtenny semonen reilut 4kiloa kun ei tuota painoa tullu kauheesti raskausaikana....

nyt poistun erotuomariksi tonne kun isommat käy toistensa kimpuun taas kun hyeenat :headwall: :headwall: :headwall:

bambiino ja tänään 3 viikoa vanha "justiina"
 
Meidän tytsyn napa alkoi haiskahtamaan jo synnärillä. Hoitaja sanoi vaan, että sitä pitää putsailla (aseptilla,tms) joka vaipanvaihdon yhteydessä. Niin sitten tehtiin ja eilisiltana 6 vrk:n iässä tynkä irtosi. Enää ei haiskahda ja näyttää ihan hyvältä. Aika pikaisestihan tuo irtosi, mutta kai se on ok. Onneksi huomenna on eka neuvolakäynti (Vantaalla ei resursseja kotikäynneille :/ ), joten samalla voidaan kysellä tuosta navasta.

Smilex: Olen toipunut synnytyksestä tosi hyvin. Oikeastaan jo sitä seuraavana päivänä olo oli suht normaali. Jälkivuoto on jo nyt lopuillaan, eikä paikat ole yhtään kipeät. Selvisin synnytyksestä ilman repeämiä, joten aika normaalilta tuo alavärkki tuntuu. Maha on tietysti varsinainen kengurupussi, joten tukialushousut on ahkerassa käytössä :whistle: Voisko sitä päästä johonkin vatsankiristysoperaatioon ja raskausarpien poishiontaan, kiitos! :kieh:

Krissie ja tyttö 1 vko
 
RouvaSumppisuu
Pikaiset gallupvastaukset...

Navasta
: Vauvan napa alkoi verestämään ja haiskahtamaan n.viikon iässä, neuvolassa laitettiin laapista ja minä puhdistusaineella jatkoin kotona joka vaipanvaihdon yhteydessä, 11 vrk:n iässä napatynkä irtosi ja nyt on napa ihan siisti.

Oma toipuminen
: kävi tosi nopsaan, heti synnärillä oli semmonen olo, että onko tässä edes synnytetty :whistle: . Kilot on lähteny ja vähän liikaakin, joten kokoajan saa olla syömässä. Omat farkut menee hyvin jalkaan, pelkään vaan sitä, ettei tää imetys mua ihan kuihduta :| . Jälkivuoto on oikeestaan ainoa asia, mikä muistuttaa synnytyksestä, ja vauva tietty :D .

Sumppis ja B 16vrk
 
navasta vielä...niin minäkin sitä putsasin antiseptisellä aineella ja kuivasin hyvin joka vaipan vaihdon yhteydessä mutta silti vaan kävi noin että se tatti jo oli sinne napaan tullut..on kuulemma epänormaalia että tynkä on vielä 11vrk:iässä kiinni kun pitäs kuulemma irrota aikasemin :eek: :eek: no ja meijän tyttelin napa ei edes haiskahtannu millekkään ni sekään ei edes paljastannu sientä :| :|

tänään sieni näyttää olevan pienempi ja uudestaan laitetaan laapista torstaina....
 
Neuvola kuulumisia ei niin hyviä sellasia... :/
Poitsulle ei ollu tullu viikossa ku 10g lisää painoa eikä pituutta ollenkaan. :eek: Eli liian pitkiä unia oon antanu sen nukkua. :'( Nyt sit vähintään kolmen tunnin välein pitää syöttää, yöllä neljän tunnin. On aika paska fiilis. Perjantaina pitää mennä painokontrolliin ja jos paino ei oo noussu, niin pitää ruveta antamaan lisämaitoa.
Muuten kaikki oli hyvin. Virkeä ja tarkkaavainen poika. :heart:

Oon toipunu synnytyksestä hyvin, koska ei tullu mitään repeämiä. Jälkivuotoa tulee edelleen. Välillä on päiviä ettei tuu, mut sit taas toisina päivinä tuleekin.

Napatynkä irtos 7vrk ikäsenä eikä haissu olenkaan.

Tarkastakaahan lista että oon laittanu kaikkien tiedot oikeen. =)
 
pitkästä aikaa!En ole kiireiltä ehtinyt kirjoitella mutta meille on syntynyt 24.6 tyttövauva 3130kg ja 49cm.Kaikki sujuu aivan loistavasti, ja noita ilmavaivoja tietysti joskus on.Se kuuluu vauvan elämään ei siitä pääse yli eikä ympäri. Hyviä keinoja ovat mm se että jättää kaikki maitotuotteet pois, juo itse joka aterian jälkeen fenkolin siemenistä tehtyä teetä (1rkl siemeniä kuppiin kumaa vettä), röyhtäyttäminen,jalkapohjien hierominen ja mahallaan nukuttaminen (edes silloin tällöin).Tärkeä on seurata omaa ruokavaliota...
On tämä äityis vaan niin ihanaa!!!
onnea kaikille heinikselle!!
 
Onnea oinas95 vauvasta!

Pakko tuohon ruokavalioasiaan kommentoida. Mulle sanottiin synnärillä, että mitään ruoka-ainetta ei kannata omin päin alkaa välttämään imetyksen aikana. Esikon imetysaikana itse karsin ruokavaliostani yhtä sun toista, mutta ei niihin pojan vatsavaivoihin mikään auttanut. Ainoastaan tulin itse entistäkin surullisemmaksi ja väsyneeksi. Toisaalta oli hyvä, että jätin esim. suklaan syömisen parin kuukauden ajaksi...lähtipähän kilot nopeammin ;)

Krissie ja tytsy 1vko
 
Piäsin ku piäsinkiin lekurille tänään.Aloin pommittammaan heti kaheksalta ajanvarausta ja sain ajan jo 9:45.Särkyliäkettä tramal 50mg tarvittaessa jopa 8 kpl pvä(hevosen annos),duactia 3 kpl pvä ja lähete fysioterapiaan,hierontaan ja kylmä+lämpähoitoon 10 kertaa!Itku meinas pitästä ku lääkäri mutisteli hartioita!Sano et ihan pinkeet ja sinkeet on,eiku hierottavax!

Enkös unohtanu laittaa liivinsuojat aamulla ku kävin suihkussa ja puin puhtaat vaatteet piälle!Terveyskeskuksessa istuessani ja oottaessani vuoroani huomasin ison märän läntin t-paidan etumuksessa.Fleecetakki äkkiä niskaan ja vessaan!Survoin sit sitä ihanan pehmeää paperia (onku hiekkapaperi... ) liivit täyteen...Jotta semmosta!

Tramalia käyttäessä yksittäisannoksia otettuna voi imettää,duactia ei saa ottaa imettäessä joten pittää lypsellä ennen liäkkeiden ottoa pulloon valamiiks Joosepille evästä et saapi poika ees vähä äitinkii tuotantoa!
Tutteli on sopinu pojalle ihan hyvin.Ilmavaivat johtuu pitkälle ihan siitä ku tuppaa syömään niin ahneesti et sitä ilmaa menee hirveesti masuun.Yritetty röyhtäyttää joka kerran syötön jälkeen mut ei meinaa ilima tulla millään ylös.Pittää laittaa poju takas vaakatasoon ja nostaa uuelleen olokapiälle niin saattaa joku törähys tulla :( .
Esikko aikanaan röyhtäs hyvinkii miehekkäästi,melkein ku siinä mainoksessa "maailman nopein kansa",hyvä jotta kerkis olokapiälle poika nostaakaan.Kuopuksella tuntuu olevan tiukemmassa röyhtäisy!

Oma napa:Hyvin oon toipunu synnytyksestä.Jälkivuoto on melki loppu.Miulle jäi ihme rako epparista,sano jo se nvolan tätikii siittä viime perjantaina ku pöksyyn kurkkas et outoo ku ei yhestä kohin oo tikattu.Kaupanpiälle "hymystä"tullee toispuoleinen ku eppari on kurottu kiinni jotenkii liian ylhäältä.Reilua!Ja mieku luulin et tällä toisella kertaa ne ossaa jo sen nätisti tikata.Ekasta ku jäi semmonen ihme lörpäke roikkummaan!Nyt se lörpäke roikkuu vaan sit ylempänä!No se on vaan kosmeettista eikä miun ite sitä tarvii onnex tuijotella ;)
Tikkauksen kohalta on vielä arkaa mut pystyy jos pyörällä ajelemmaan.
Paino on nyt 59 kiloa,pituus edelleen 163,ja ne tärkeät puoli senttiä.Ku raskauduin ni painoin 60 kiloa.Saikulta kotituessa painoin 67 kiloa joten on imetys tehny tehtävänsä.
Tää piänsärky vie vaan ruokahalun totaalisesti ja siitä tuop ukko miulle kokoajan nariseekin mut jos ei maistu eväs ni ei maistu.Lähinnä semmonen etova olo kokoajan!

Vähän alkaa tehä jo mieli peuhaamaan ukon kanssa mut voi luoja et jännittää,ihan ku eka kerran aikanaan :eek: Ukko tuumas et parantelehan ihan rauhassa,ei oo mittään kiirettä ja mie oonkii pitäny ukon tyytyväisenä ainakii tällähetkellä.Kelepaa kuulemma ihan hyvin ku suapi "lämmintä kättä" :LOL: .

Nyt vaipan vaihtoon!

Ievaliina ja Jooseppi 16 vrk
 
Onpas kiva kuulla Ievaliina että sait kunnon pillerit kipuihin. Hullukshan sitä tulee jos pitkään joutuu kovan pääsäryn kans kärvistelemään.
Mutta ikävää ettei niitä paikkoja tälläkään kertaa osattu tikata kunnolla. Mulla jäi kans esikoisen jäliltä sellanen pikku lerpake tuonne, mutta tais johtua siitä että yks tikki irtos aika pian kotiin päästyä. Mutta ei onneks tosiaan mitenkään päin käyttöö haittaa ;)

Ilmavaivat on meidänkin poitsulla johtunu enimmäkseen vissiin kans tuosta liian ahnaasta syömisestä. Oikein kuulee kun aina vetäsee aimo annoksen ilmaa mukana. Nyt on jonkun kerran malttanu syödä rauhallisemmin ja huomattavasti vähemmän on tarvinnu ähistä pierujen kans. Röyhtäily oli meilläkin alkuun aika hakusessa, mutta nyt tulee kyllä hienoja ja miehekkäitä röyhyjä jos ei vaan oo nukahtanu saman tien kun tissi irtoo suusta.

Petipuuhiin tekee kovasti jo mullakin mieli. Sama oli esikoiselta, hyvä että sairaalasta pääsin kotiin kun mieli olisi tehnyt pöllyytellä peittoja :D Nyt ei onneks oo noita tikkejä paranneltavana että oottaa kunhan tuo jälkivuoto kunnolla loppuu. Ja kyllä se "eka kerta" jännittää, vaikka tosiaan ihan ehyt onki.

Ihanaa kun pitkästä aikaa paistaa aurinko eikä sada vettä! Jospa sitä tänään illemmalla kävis ihan kunnon lenkin vaunujen kans kiertämässä. Jollakinhan nuo kilot on saatava vähnemään! Vaikka onhan niitä tieten jo lähtenyki, kun synnyttymään mennessä paino oli lähemmäs 91kg (siis ihan järkyttävät lukemat!) ja nyt vaaka näyttää n.78kg. Lähtöpaino oli 70 ja ei haittaa vaikka vähän sen alleki pääsis taakasi (esikoisen kiloja vielä jälellä :/ )

Mutta jospas vaikka keittäisi kahvit ja nauttisi kupillisen ihan rauhassa kun meillä kerta vielä nukutaan.

Änkkäpöö ja Toivis 15vrk
 
Heippasta hei! meillä neiti nyt itkenyt kaksi yötä ja päivää peräkkäin ilmavaivojen kanssa. koliikiksi sitä ei voi sanoa ku ei huuda täyttä huutoa koko ajan vaan vain silloin ku rumpsututtaa tai kakka tulee. Harmittaa ku toinen on niin pieni ja kippee. Jätin rautajuoman nyt ottamatta ku luin jostain että vauva voi reagoida justiinsa kaikkiin rautavalmisteisiin ja jännällä nyt odotan että mitenkä meille käy, että senkö takia on massu ollu niin kipeä.
omaa (.) en ole käyny puntarilla ku minun puntari vietiin ulkohommiin :D ja siellä se navetan siilon hyllyllä kuulemma vieläkin on.
minusta ainaki tuntuu että mie oon yhtä paksu ku mitä olinki :D vaikka nyt vähän reilu viikossa oli vyötärön ymp. pienentynyt 5cm :) . collegehousuilla mennään vielä, mutta menee mulla jo muutamat omat housutkin. Jälkivuoto on kanssa täällä loppunu, paperiin saattaa tulla ku pyyhkii, mutta kaikki tikit ei oo vielä kadonneet...3 jäljellä..
lisää tästä ku saan neidin taas tankattua :D
pipsa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja rinkinki:
Neuvola kuulumisia ei niin hyviä sellasia... :/
Poitsulle ei ollu tullu viikossa ku 10g lisää painoa eikä pituutta ollenkaan. :eek: Eli liian pitkiä unia oon antanu sen nukkua. :'( Nyt sit vähintään kolmen tunnin välein pitää syöttää, yöllä neljän tunnin. On aika paska fiilis. Perjantaina pitää mennä painokontrolliin ja jos paino ei oo noussu, niin pitää ruveta antamaan lisämaitoa.
Muuten kaikki oli hyvin. Virkeä ja tarkkaavainen poika. :heart:

Oon toipunu synnytyksestä hyvin, koska ei tullu mitään repeämiä. Jälkivuotoa tulee edelleen. Välillä on päiviä ettei tuu, mut sit taas toisina päivinä tuleekin.

Napatynkä irtos 7vrk ikäsenä eikä haissu olenkaan.

Tarkastakaahan lista että oon laittanu kaikkien tiedot oikeen. =)
älä tunne huonoa omaatuntoa jos joudut lisämaitoa antamaan :hug: :hug:
mä joudun myös antaa pullosta suurimman osan koska rintamaitoa ei tule niin paljoo :/ :/ olen jo kuulutkin siitä että eikö kannattas lopettaa joko imetys tai sitten pulloruokinta ( miten lopetat pulloruokinan kun rintamaitoa tulee vaan vähän ? ) totesin vaan erääle ystävälleni :headwall: :headwall: ja hää sai mut tuntemaan että olen huono äiti syntrooman koska haluan kuiteskin imettää nekin tipat jotka tulee ja neiti tykkää olla rinnalla =) =)

tsempii teille sinne kyllä se paino sieltä nousee :wave: :wave: :hug: :hug:


joku puhu peuhaamisesta isännän kans .. mun teki kans hirmusti mieli jo heti kotiin tulopäivänä mutta päätettiin ootaa pari päivää :whistle: :whistle:
ei ne halut oleet mihinkään havinny vaikka jo niin pelkäsin :p :p
kuulemma pitää ensin ootaa jälkitarkastukseen asti...miksi ihmees ? no me tehtiin kuitenkin poikeus....
 
Onnea OInas pikkuisesta!

Napatynkä: irtosi meillä vasta eilen eli kun tyttö oli jo 14vrk!!! Mutta ei tunnu napa haisevan (en ole kyl läheltä nuuhkaissu). Pitänee ihan haistella tänää. Meinaan eilen ku irtos ni navan keskeltä tuli sellanen vaaleanvihreä "kökkö". Tänää en ole sitä havainnu mut enpä o tonkinu sitä =) Pitänee tsekata tilanne vaik seuraavan vaipanvaihdon yhteydessä.

Oma kuntoutuminen: Mulle siis tehtiin sectio, kolams laatuaan ja aina olen yhtä hyvin toipunu. Ei ollenkaa haavkipua, ei mitää!! Paljon huonommin toivuin aikoinaan alatiesynnytyksestä, mut niin myö ihmiset ollaa erilaisii. Kotiuduttiiki jo torstaina ku tyttö leikattii tiistaina eli 2 yötä vaan laitoksella =)

Mut sit tää henkinen puoli.... Eli parina päivänä on ollu itku herkässä täälläkin. Mikä kumma sitä oikein itkettää?? Ku ei tiedä.. ja sit itkettää pelkästää jo sen vuoks ku itkettää...
:'( Ja kylhän nuo pienen masuvaivat harmittaa ku ei voi oikein auttaa toista. Tällsta tää on, vuoristorataa mut koitetaa jaksaa itkuinemme.

Paino on pudonnu kahdes viikos 12 kiloa!! Mulle tuliki kyl runsaammin painoa tästä tyttösestä ku pojista aikoinaa. Viel ku saia kymmenisen kiloa pois ni olisin 50kg, kuten aikasemmin. Imetys on tehokasta kyllä. Tyyny ain ihan märkänä yöllä jne.

Mut nyt täytyy taas poistua. Tsemppiä vaan kaikille ja annetaa itkun tulla jos on tullaksee =)

Neleka ja peikkotyttö 13 pv :heart:
 
Viihtyykö teidän muiden vauvat vaunuissa tai turvakaukalossa?
(niissähän lapset yleensä viihtyy ja hiljenee... )
Meillä tilanne vaan pahenee, ei enää pääse lenkillekään koska vaunuissa alkaa tyttöö huutaa heti kuin hyeena, kiljuu ja huutaa ja kun tuttia ei huoli niin ei ole siitäkään apukeinoksi :|
Eilisen lenkin tyttö oli sylissä ja "katseli" silmät suurena maailmaa...!!
Ja me kun ollaan totuttu menemään, lenkkeilemään, futailemaan jne.

Kaukaloon laittaessa ihan sama juttu. Mä olen joutunut siirtymään takapenkille kaukalon viereen että saa edes vauvaa silitellä kun huutaa.

Aika ihmeellistä!!

Ja tässä ihmettelen itsekseni noita teidän 3-4tunnin syöttövälejä... meillä kun oikeesti vauva on rinnalla lähes tulkoon kokoajan. Tänään menin kävellen kauppaankin, vauva rinnalla, mulla imetyspaita päällä!! Välillä pysähdyttiin puiston penkille kunnes taas marssi jatkui.
:LOL: :kieh:
Yöllä kyllä onneks nukkuu pidempiä pätkiä mut päivälläkin torkahtelee usein lyhyitä pätkiä ja välit on siis tissi suussa.
Mua kutsutaankin kotona nykyisin "ruoaksi".

Tuosta painonputoamisesta, niin mulla oikeastaan raskauskilot tippunu tässä kahdessa viikossa pois kans. Ihan positiivista vaikkei mittanauhalla mitattuna olekaan ihan yhtä pieni kuin ennen raskautta. Mut olen tyytyväinen.

Seksi on kyllä ollut mielessä ihan "teoriassa", mitään sen suurempia himoja ei kyllä ole.
Musta tuntuu ettei mies ole ihan valmis vielä touhuamaan :LOL:
Jotenkin olen vaistoavinani sellaista etäisyyttä, ja huomio ja energia on enimmäkseen vauvassa. Tosin nyt se on omilla menoillaan jo viidettä tuntia :kieh:

Se että pitäis odottaa jälkitarkastukseen asti ennen touhuamista, on hyvin paikkakuntakohtainen neuvo. Kortsua pitäis kyl käyttää jos on vähääkään jälkivuotoa suuren infektioriskin vuoksi.
Mitähän ehkäisyä sitä meinais sit joskus aloittaa? Mul oli viimeks ne minipillerit ku imetin ja ne oli ihan kauheet, ei sopinu mulle. Jatkuvaa tiputteluvuotoa |O
 
Jospa minäkin tälle puolelle...
Tytöntyllerö syntyi 12.7. klo 01.43 ja oli 3300g ja 48cm (esikoinen).

Tänään 11vrk ja neuvolantäti kävi kotikäynnillä, viikossa tullut painoa lähes 400g imettämisellä. Mutta tosiaan tyttö onkin päivät lähes tulkoon jatkuvasti tissillä, onneksi yöt sitten nukkuukin hienosti (1 herääminen). Koska paino nousee noin hienosti niin mitään järkeä ei tyttöä ole öisin herättää syömään. Kaveri piirissä onkin jo muodostunut vitsiksi se että voiko tulla käymään kysytään "onko sulla vaatteet päällä" (jos kotona ollaan perheen kesken niin en jaksa pukea ollenkaan, pyörin vain imetysliiveissä ja alushousuissa ja aivan must asuste on tyttö tissillä :LOL: .

Napatynkä meillä eilen irtosi ja nyt kun nlatäti sitä katsoi niin näki pienen valkoisen pisteen johon sitten laappista laittoi, viikonloppuna päästäänkin kylpyyn. Ei muuten synnärillä opastettu edes pesemään vauvaa, onneks on noita pienempiä sisaruksia niin ei oo ihan outo tuo pieni tuhisija, enkä mä kyllä edes apua synnärillä tarvinnut kun kaikki sujui niin hienosti muutenkin (tyttö oli 2vrk kun päästiin kotiin).

Maha mulla synnytyksen jälkeen veti aivan kovalle ja nyt sitten sainkin ne pukamat (tekee tikkien lähettyvillä hieman ikävää) ja nyt sanoisin kyllä että mieluummin punnertaisin tuommoisen nykerön uudelleen kuin kävisin pöntöllä tarpeilla.

Palautumisesta sen verran että tänään on eka päivä kun en tunne tikkejä alapäässä (6kpl), vähän tekis nyt mieli lopettaa 3 kuukautta kestänyt selibaatti... Painoa mulle tuli koko raskaudessa 7,5kg ja nyt on lähtenyt 12kg... pittee lähteä vaatekaupoille :p

Huomenna lähdetään pienen kanssa ajelemaan itärajan suuntaan isomummeja katsomaan ja viemään kaste/vihkikutsuja. Suuntaansa tuo reissu on noin 400km, saas nähdä miten reissu menee, onneksi tällä kertaa ei tarvitse takaisin samana päivänä ajaa.

Nyt täytyy taas mennä... :heart:
 
Toivon mukaan Ievuskalle pillerit auttaa ja hartiat tulee kuntoon. :hug:
Itse vedin koko raskaus ajan särkylääkkeitä ja ennen raskautta mielettömiä määriä. Nyt pillerittömiä päiviä, mutta vähän pelkään että endometrioosi voi ruveta pian vaivaamaan taas.Välillä oli myös fibromyalagian oireita toivon mukaan niitäkään ei tulisi enään.
Täällä kans huomataan kun ei ole tissin suojuksia..Tahtoo unohtua moiset toppaukset.
Meillä ukko ei kovin lähellä ole ku tuumaa että sama asia olis ku vehettä käyttäs vessan ovella synnytyksen jälkeen. :D
No, saapi olla rauhassa.
Poika tahtoo öisin olla virkeimmillään. Kymmeneltä yöllä herää ja nukahtaa joskus puoli neljän aikaan. Vähän ilmavaivaa ja sinapit vähän väliä vaipoissa.
Joku päivä olin rannalla, poika nukkui tyytyväisenä monta tuntia rattaissa.
Välillä olen käynnyt shoppailemassa ilman vauvaa.
Huomenna mies menee töihin ja pitäs mennä neuvolaan kattomaan onko pojan paino noussut. 12-vuotias iso veli on korvaamaton apu. Tykkää tosi paljon hoitaa vauvaa.
En tiedä onko muilla tälläista että tahtoo pikkuisia hyönteisiä tunkeutua rintsikoitten väliin? Varmaan haisee makealle maidolle niin ötökät meinaa tulla apajille. :x
 
smilex meillä myös sama ongelma tuon vaunuilun kanssa. Esikko ei nukkunut niissä mutta ei nuku tääkään. Vaikka kuinka laittasit sen sikiunessa vaunuihin niin ei muuten nuku. Olenkin nostanut autokopan pihalle, vauvan siihen ja harson päälle. :D siinä nukkuu parhaiten, mutta niin se teki esikkoki. Ärsyttää suunnattomasti myös minua ettei pääse vaunuilemaan, ku oon aatellu että saisin alkaa kävelemään niin pienenisi myös tuo alaosa vartalosta, ja samalla kiinteytyisi tuo mahareppu :LOL:
Mitens teillä muilla joilla on kaksi pikkuista kotona? miten teillä on alkanut arki rullaamaan? mie oon varsinkin tänään ollut ihan hukassa :D
otetaan tämäpäivä niinkö esimerkkinä. Aamulla herättiin, piti imettää vauva ja antaa esikolle aamupalaa.. tehdä molempien tyttöjen aamupesut, ja sitten ku itse yritti pissalle ja hampaiden pesulle niin vauva huutaa ku puukossa ja esikko tahtoi mehua :D nooh..annoi vauvan huutaa kopassa :snotty: :ashamed: sen aikaa että sain äkäsesti pissattua ja sitten vauva syliin ja esikolle mehua. sitten ulos meno.. huh huh. ekana esikolle kengät jalkaan ja lakki päähän. sitten itselle vaatteet päälle, ja vauvalle vaatteet, vauva ei tykkää kamalasti tuosta pukemisesta ja alkoki huutaa sitten kaiken päälle. Esikolle vähäksi aikaa tv.tä päälle ja vauva tissille. Nooh , sitten ku oltiin tissitetty niin sitten päästiinki jo portaille asti kunnes huomasin että vaunuista puuttuu hyönteisharso, no sitä hakemaan ja esikkoki takas sisälle, ettei pökäse vain tienpäälle.
Kun vihdoin ja viimein sain kaikki ulos ja istahdin keinuun niin vauva alkaa valtavan itkun :D ja esikko kaatuu nurmikolla ja alottaa itkun että tahtoo sissään. Kello olikin jo sitä vaille että pitää alkaa ruokaa tekemään.
Tultiin sisälle, mie aloin tekemään ruokaa kaikki meni siihen asti ihan hyvin ku sain ruoan valmiiksi ja esikon pöytään istumaan niin vauva herää nälkäänsä ja esikko tahtoo ruokaa :D vauva kainaloon ja toisella kädellä lapoin esikolle ruokaa lautaselle. Niin no siinä ruoan teon aikana mulla sai pyykinpesukone pyöritettyä ja mie kerkesin laittaa tasan puolet vaatteista narulle ku tuli taas joku keskeytys, jompikumpi itki :D .
Ku esikon ja vauvan sain tyytyväiseksi täyty alkaa sitten hoputtaa isännystä ja työmiehiä syömään. Onneksi niitä ei sen kummemmin tarvi passata. Sitten ku mies tuli sisään niin sain laitettua loput pyykit kuivaan ja kuivat pyykit kaappeihin, kerättyä enimmät esikon lelut jalkojen alta pois ja sitten katoin kelloa ja juu-u..esikon päikkäreiden aika. No vauva alko siinä samassa kanssa heräillä ja vauva miehelle ja mie nukuttaa esikkoa.
Nyt istun ekaa kertaa tälle päivälle vähän aikaa tässä rauhassa ja juon vettä.. :/ en ymmärrä että miten tämän arjen saa rullaamaan sujuvasti, ku ei haluttais kuitenkaan oikein päästää kotiaankaan ryöttäsäksi, ja sitten haluttais olla ulkona lämmössä ja ja ja :D
ois kiva kuulla miten teillä muilla? onko teillä yhtä haipakkaa :D tuntuu että oisin juossut maratonin vaikka kello on vasta 2 :)
 
Kylläpäs Pipsa tosiaan kuulosti touhukkaalta tuo teidän päivä! Mulla on kans täällä 2-vuotias vauvan lisäksi hoidettavana ja yllättävän hyvin on mennyt. Tosin tähän asti ovat osanneet herätä aamulla eri aikaan niin, että esikoinen herää seiskan maissa ja vauva vasta tunnin päästä, niin siinä on hyvin ehtiny ite tehdä aamupesut ja yleensä antaa isommalle aamupalaakin. Ja mikä tärkeintä, hörpätä ite kupillisen kahvia :D Tänään sitten kummasti molemmat heräs jo seiskalta ja siinä sitten pikaseen isompi ensin pissille, sitten toiselle kuivaa vaippaa ja tissiä suuhun. Sen jälkeen itelle päälle, pikaset pesut ja aamupalalle. Toivis meni ysin maissa vaunuihin nukkumaan, pyykkikone pyörimään, touhuilua isomman kans ja sitten pihalle kun pyykit valmiita niin sai samalla narulle. Pikku mies päätti sitten vetästä oikein kunnon unet pihalla ja saatiin esikoisen kans syötyäki vielä niitten unien aikaan. Sitten heräs ja esikoisen päikkäreille nukahtaminen oli tietysti vaikeeta kun samalla imetin toista enkä ehtiny vaan häntä silittelemään. No syönnin jälkeen toinen omaan sänkyyn äheltämään (ei onneks hermostunu) ja keskityin vaan esikoiseen niin nukahti suhteellisen nopsaan. Sitten seurusteltiin hetki pienen miehen kans ja nyt sekin taas koisii tuolla sohvan nurkassa =)

Meillä tätä arkee kyllä helpottaa huomattavasti se, että tuo esikoinen tykkää kovasti jo touhuta itekseenki eikä oo ikinä ollu kova marisemaan tai itkemään ja uhmakin on ollu suhteellisen lievää. Ainakin vielä.
Eiköhän ne omat kuviot selviydy teilläkin eikä kaikki päivät oo ihan kauheeta hullun myllyä ja haipakkaa =)
Mutta kyllähän tämä elämä aika erilaista on nyt kahden kans ja vaatii tosiaan vähän totuttelua!

Tänään sain vihdoin ja viimein soitettua papille ristiäisistä ja ne olis nyt sitten 30.8. Kummeilla on niin paljon menoja elokuussa, ettei aikasemmin saatu kaikkia paikalle. Ihan pienet pippalot on meille tulossa, molempien vanhemmat ja sisarukset + kummit.

Jaahas, mutta pitänee iteki mennä hetkeks lepäämään kun lapsukaisetkin vielä nukkuu.

Änkkäpöö ja Toivis 16vrk
 
Kiitos tuestanne :hug: .

Jooseppi kitis kahteen asti yöllä,oli taas sinappitehtaalla ylituotantoa.Heräs sitten neljältä ja puol kaheksalta syömään.Sai ees vähän äippäki nukuttua.
Oli se napa kontrolli.Ennää ei tarvihe puhistella eikä bacibactia laittaa.On ihan ok napa!
Mie arvelin et poika huutaa piä punasena neuvolassa mut eihän tuo raaskinu ees herätä joten käytiin vielä mummin luona kahveella samalla reissulla.
Nyt taas vaipan vaihtoon vaihteeksi...

Ievaliina ja Jooseppi 17 vrk
 
änkkäpöö juu onneksi kaikki päivät ei oo samanlaisia :LOL: . meilläkin esikko touhuilee itsekseenkin, mutta nyt kun uhma pukkas päälle niin välillä sillä tuntuu kaikki vastustavan :D. ja tietenkin varmasti välillä harmittaa esikkoa sekin että äitillä on tuo vauva, niin joka kompuroimisella ei välttis äiti jouda käymään auttamassa ylös tai paijaamassa. on pitänyt niin monessa asiassa kasvaa vauvasta pikkuneidiksi.


asiasta kolmanteen..sain puntarinkin takaisin sisälle. 13kg oli pudonnut paino, eli 4kg jo omasta alotuspainostakin..hyvä juttu ;)
 
RouvaSumppisuu
Täällä myös aika haipakkaa esikoisen (1,5 -vee) ja vauvan kanssa :whistle: ...heräävät molemmat suht samaan aikaan aamulla ja vähän on hankalaa, kun samaan aikaan pitäis pestä ja ruokkia vauva, pistää esikoinen potalle, tehdä aamupesut ja puurot ja auttaa sen syömisessäkin. Koirakin on keksinyt, että sen pitää HETI päästä pissille, kun ennen on vedellyt sikeitä jalat kohti kattoa. Onneksi mies on ollut kotona, mutta ens viikolla menee jo töihin. Esikoinen on paljon enemmän mun perään (vaikka aika hyvin leikkii myös itsekseen), onneksi imetykset hoituu niin, että luetaan samalla tytön kanssa kirjaa, niin pysyy edes hetken paikallaan. Mutta eiköhän se arki ala tästä rullaamaan pikkuhiljaa. Yksi ongelma on kyllä se, että vauva alkaa tosi usein itkemään/kitisemään kun vaihdan vaippaa ja esikoinen herää uniltaan, eli näin ilta-ja yöaikaan täytyy aina vaihtaa vauvan vaipat toisella puolen taloa...

Ehkäisyäkin pitäis varmaan funtsia tässä pikkuhiljaa, ei seuraavaa ihan putkeen :whistle: ...hormonikierukkaa oon ajatellut, mutta eikös menkkojen pidä olla alkaneet, jotta sen voi laitatuttaa?

Vaunuissa meidän vauva nukkuu parhaiten, ja kaukalossa myös viihtyy. Sitteri pitäis penkoa tulta vaatekomerosta, vois siinäkin hetken pitää välillä. Syli ois ihan ykköspaikka, siihen nukahtaa ihan salamana, mutta ihan sylivauvaksi yritän olla totuttamatta.

Sumppis ja B kohta 3vkoa
 
Meidän vauveli nukkuu päivisin sateenvarjorattaissa, turvakaukalossa, sängyssä ym:ssa, mutta kun kello koittaa illalla kymmenen niin sen jälkeen ei nukkuis missään ennen kello puoli neljää. :eek: Eipä tuollaisen unirytmiä paljon vielä voi muutella. Pitää vaan asennoitua että on tälläinen elämän vaihe ja nukkua sitten aamusta.
Syntymä paino ylitetty 85 grammalla.
 
Meillä tykkää poju nukkua vaunuissa.Keinusitteri (emma ) on kans kova sana.Turvakaukalossa auton kyydissä takuuvarmat unet! Nyt köllii meijän sängyssä :)
Eli kaikki melkein käy jos uni on tulollaan.Vaunut on kätevät tiällä sisällä ku on tuo yli-innokas koiranrontti.Koira on kiltti mut semmonen kohelo et saattaa vahingossa tiputtaa sen keinusitterinkii olkkarin pöydältä joten poju ei ilman vahtia kölli sitterissä (vahti on yleensä esikoinen).Näin mie saan tehtyä sit kotihommia.Pojat viihtyy hyvin toistensa seurassa!
voe elämä miten söpö Jooseppi on ku nakuna ottaa ilmakylpyjä ja silmät kahtoo välillä kieroon :heart: .
Hirveesti on ruennut poju seurailemaan katseellaan,näköhän kehittyy koko ajan.

Varmasti teillä joilla on muitakii pieniä talossa ni elämä tällähetkellä tosissaan haipakkaa!Mie oon kans jo päivällä ihan puhkipoikki vaikka miulla on apuna esikko ja ukko.eilen väkisin otin päiväunet ku alko kipu ja väsy käyvä sietämättömäks ja sillon miusta tullee sietämätön akka :headwall: .Ei kukkaan jaksa minnuu sillon.Puolen tunnin tirsat vetäsin ni olin ku uus ihminen!

Mieliala:eek:n pysyny suht tasasena nyt ku ei oo ukon kanssa kinattu,tuli varmaan sillon itkettyy varastot tyhjiks.

Meillä ol eilen 16 vuotis päivä ja sen kunniaks sain ukolta "kielikylpyä",ai että ol hyvälle pitkästä aikaa!Yhteistuumin siirrettiin vielä muita peuhuhommia myöhemmäks et antaa parantua kaikki tikkaukset kunnolla ja pittää ne e-pillerit saaha vaikka ukko on nyt saanu vauvakuumeen!Koko ajan yrittää ehotella et samahan se ois pojalle tehä kaveri...Muina miehinä sano tekevänsä kortsuihin neuloilla salaa reikiä :LOL: ,onneks oli vitsi vaan tai mistäs mie sen tiiän,pittää tutkii pakkaus kunnolla sit kuhan niitä tarvitaan :/ .
En välttämättä ite haluu nyt heti perrään toista,pittää nyt saaha ihtensä terveeks ja sit miettii asiaa uuestaan.

Eilen Joosepilla ol ihmeen rauhallinen ja kitinätön päivä.Mietin vaan jos ne kitinät johtuu tissimaijosta,eilen ku Jooseppi ei saanu ku yhen annoksen rintamaitoa!Ite oon nimittäin pöristelly kans,johtunee ruisleivästä ja maidosta miun pöräyttelyt!Nyt on semmosta lääkemaitoa miun tisseissä jotta mänis varmaan pienellä piä ihan sekasin,on nimittäin vahvoja punakolmio särkylääkkeitä nuo mitä jouvun käyttää,ei oo niin vihmerä olotila itelläkään.

Ievuska ja Jooseppi 18 vrk
 
Tänne puolellekin pitänee ittesä tunkee, vaikka tuntuu ettei mittään ehi enää kirjotella mihinkään palstalle... =) Joten huolittako harvemmin näpyttelevänki joukkoo??

Eli meille syntyi tyttönen 9.7.08 klo 16.52 melko vauhdikkaasti, mitat 3466g ja 49cm, pipo 34,5cm. Kotiuduttiin kahden päivän päästä, ja viikonloppu kotona meni kohtalaisesti isompien järkätessä äidille harmaita hiuksia ja käsitöitä...

Napaa on täällä kytätty urakalla, kun mehän oltiin jo viimeviikko neidin kanssa siellä sairaalassa. Sai siis napatulehduksen, ja se ehti kahdessa päivässä levitä jo imusuoneen (mikä hitto sekin sitten lie?? ) . Neiti sai suoraan suoneen sitten 5vrk kahta antibioottia, hienosti napa siitä sitten on parantunut. Se eritti sillon ruskeeta haisevaa töhnää, ja oli ympärystästä yli sentin rengas ihan tummanpuhuvan punainen, ja se imusuoni punotti myös kuin ois verenmyrkytys ollu! Säikäytti, ja nyt oonkin sitten alkuunsa putsannu sitä puhdistusaineella kerta päivään, nyt en sitte pariin päivään kun asettu jo hienosti. Tynkä irtosi viime lauantaina, eli 10pv iässä. Sen jälkeen pari päivää tuli "mätää", mut kuivahti sitten.

Petipuuhat ei jaksa vielä kiinnostaa.. En kyllä revenny mistään, eikä tikkejä tullu, mut eipä ole vuoto vielä lakannu ihan kokonaan. Eikä jaksa! Oon niin väsyny päivän päätteeks, ettei toivoakaan ole niille ajatuksille! Tosiaan se tulehduriski on aika suuri jos sekstailee vielä kun vuoto tulee, ja kun paikat on auki voi tulehdus mennä kohtuun asti. Ja mä tahdon olla 100% varma ettei nyt ala uusi raskaus, vaikka se oiskin epätodennäköistä näin pian varsinkin kun mulla menkat alkaneet joka kerta vasta imetyksen loputtua. Silti! Sterilisaatio ehkäisyksi mietinnässä, mut kummalle siinäpä kysymys. Kierukkaa th koettaa tuputtaa, mut minua arveluttaa kun se viimeksi jouduttiin poistamaan kun ei pysyny hyvin, aiheutti tiputteluja ja kipuja, ja se masennuskin puhkesi melko pian sen laiton jälkeen.. Tuumin siis, jälkitarkastus elokuun lopulla.

Itse oon toipunut tosi hienosti ja tuntuu että jaksas vaikka ja mitä! Ja illasta sit on tyhjiin imetty, miltei kirjaimellisestikkin! ;) Päänsärky on kiusana täälläkin, hartiat ja niska umpitukossa.. Hierojallakin jo käväsin, vaan seuraavana yönä nukuin jo niskan takasin jumiin.. Aikansa kai tätäkin saa kärsiä, vaan hierojaa suosittelen kaikille imettäville ja kyllä muillekin säännöllisesti! On se tuon puntin kantelu vaan tehokas hartianseudun jumittaja.
Ja kateellisena luen teidän painonpudotuksista.. Miulta jäi laitokselle vaan 6kg, ja 12kg vielä ois jälellä! Tosin oon semmonen kummajainen, etten oo kertaakaan imetysaikana laihtunu, ennemminkin päinvastoin, sen siittä saa kun syö kuin hevonen! Kahtellaan sitten vuoden päästä ehkä, yleensä mun paino on alkanu ittekseen tippumaan kun mukula tulee 1-1½vuosikkaaksi.

Yöt on menty ihan hienoilla unilla,kaks kertaa tissitellään. Eli ekana pidempi pätkä tähän mennessä 4-7tuntia, sit syödään ja nukutaan vielä 2-4tuntia kunnes herätään. :) Unille ruvetaan ilta 9 ja 11 välillä, et siitä riippuen sitten tuo ylösnousu. Joskus nousen ite jo toiselta syötöltä ylös, kun nuo isommatkin heräilee eikä 3-veetä arvaa antaa täällä omiaan touhuilla.

Vauvan paino nousee ihan hienosti, oli siellä sairaalassa perjantaina 3450g, ja eilen kävi th kotosalla ja paino 3600g, ikää silloin 15vrk. Mamman maidolla siis mennään hienosti! Massua kipristellään välillä kovastikkin, ja rupsuja tulee usein. Oon sit välttäny kahvia ja ruisleipää, varsinkin tuo leipä ottaa pienelle massuun. Nyt alotettiin sitten d-tipat, ja vähän pelkään mitä niistä tulee kun toisillakin muksuilla ne on massuun ottaneet.. Katsellaan, yhdellä tipalla vasta alettiin, enkä annosta vielä nosta kotvaseen!

Nyt ei muuta tuu mieleen, ja onpa tämänkin näpyttelyyn menny aikaa vissiin tunti, kun pitäny juosta neiti 3-veen perässä millon mitäkin, ja vauva ähisee massuaan rattaissa. Viihtyy siellä ja omassa kopassa unilla siis hyvin, myös kaukalossa ja liinassa, tyytyväinen pakkaus siis noin yleisesti ottaen! Nyt taas lennetään, liian hiljasta..

Räpis+"Ninni" 16vrk ja riiviö isosiskot...
 
Neuvola terkut: =)
Tiistaina paino oli siis 3620g ja nyt perjantaina 4200g!!! Eli ei tartte lisämaitoa antaa. =) Kylläpä helpotti! bambiinolle kiitokset tsempeistä kuitenkin! :hug: Pituuttakin oli tullut puol senttiä eli nyt 54cm.

Meilläkin on aika haipakkaa nää päivät, ku esikolla (2v2kk) on aikamoinen uhma päällä.

Yritän keretä paremmalla ajalla kirjottelemaan.



rinkinki ja poitsu 4vko
 

Yhteistyössä