**Helmikuun Helmet 2008** heinäkuiset kuulumiset

C81 ja HISSUKKA: äippä voi fyysisesti suht hyvin, kuvissa ei onneks ollu mitään. yöllä oli vasta tullu kotiin sairaalasta. mä heräsin kolmelta enkä saanu enää unta ja neljältä äiti laitto viestii ja soitin sille ja sain mielenrauhan mut uni tuli kuiteski vasta joskus kuudelta ehkä :/ onneks poju nukku melkee ysii. C81 tsemppiä huomiseen, hengessä mukana :hug:

eka neuvola oliki jo tänään ku huomenna niil kuulemma kiirettä. eipä siellä ihmeempiä, tiedot edelliseltä kerralta jo ylhäällä joten lähinnä vaan juteltiin ja sitte otettiin ne verikokeet ja paine. hemppari oli 118 et viel ei tarvi rautalisää. paineet hyvät. ja huvikseen kokeiltiin saadaanko sydänäänet kuuluviin ja heti kun dopplerin sai mahalle ni alko jumputus :heart: sano neuvolantäti et tosi vahvana kuuluu. ja vkoja on tänään se 8+6.
 
Haleja Dalia76 lle :hug:

Täälä on ollut sangen tapahtumarikas päivä, aamusella neuvola, ihan ok kaikki, hirveesti kaikenlaista lippulappusta piti täyttää. Positivinen yllätys oli se että saankin ilmeisesti valita synnytys sairaalaan Hussin sairaaloista, olin kuvitellut jotain ihan muuta

Iltapäivällä sitten ultraan ja kas tässä;
kohdussa on elävä alkio, sydämmen syke selvä, kiinnittynyt etuseinän puolelle. Pää-perämitta 15,7 joka vastaa viikkoa 8. Oikealla 10mm keltarauhascysta. L.A tämän mukaan 14.2.
Eli laskettuaika muuttui tuosta 112sta 14.2 :heart: joka on samalla meidän hääpäivä :) . Kuulema tuo kysta ihan normaalia...kokemuksia? Tämä gyne täti oli sitä mieltä että tämä tutkimus korvaa tuon lääkärin vkolla 12, että oiskin sitten tavallinen neuvolakerta se...Hintaa keikalle tuli 86 ja rapiat, eli ihan ok, olin varautunut isompaakin laskuun, paikkana siis mehiläinen, Tikkurila.

-nipsuli-
 
Miulla tänään ollut öllöttävä olotila ja pinna todella kireällä..väsyttää ja potuttaa. Saikku jatkuu ja töihin tarttee mennä vasta ens to. Varasin eilen tuon np ultra-ajan joka on 30 pv. Viikkoja silloin 12+2. Toivottavasti kaikki ok. Lapsivesipunktioonkin pitää aika varata kuten edellisen kanssakin (miulla 6v kaksoset joilla kummallakin kehitysvamma) Miulla näitä öllötyksiä on tähänmennessä ollut vissiit kolmena päivänä ja ohi ovat aika hyvin menneet..sinänsä erikoista kun noilta aiemmilta olen voinut pahoin kaiketpäivät..en vaan koskaan oo oksentanu. Masu täälläkin mukavasti pullottaa jo..miulla tosin tuota elopainookin on ihan kiitettävästi.. silti vielä normaalit vaatteet mahtuu päälle..
 
Täällä viikkoja kasassa 9+1 ja eka neuvolalääkäri takana. Siellä se sydän sykki ja pienokainen veteli uintitreenejä, lääkärikin tuumasi että näillä helteillä nuo osaavat harrastaa oikeita asioita :)
Moni on täällä pohtinut voiko masu jo näkyä näillä viikoilla. Mulla on lääkärin mukaan taakse päin kallistunut kohtu ja siksi ei vielä näy, mutta jos olisi eteenpäin kallellaan niin kuulema varmaan jo näkyisi.
 
Aamulla kävin siis ultrassa ja kaikki on niin kunnossa kuin tuon varhasiraskaudenultran mukaan voi olla. Syke näkyi vahvana, kuultu ei, ku laite oli uusi eikä gyne vielä oikein kunnolla osannut sitä käyttää. Koko pienellä oli 1,04cm, joka vastaa gynen mukaan viikkoja 7+2, neuvolan mukakaan nyt on 7+3. Mulla kun on lyhyt kierto, niin ensin meinas , että vois olla jo pidemmälläkin, mutta koko oli siis tuo. Taitaa olla samalla muotilla tehty kuin veljensä&siskonsakin. Hekin kasvoivat hitaasti ja olivatkin sitten syntyessään melko pikkuruisia. Poika syntyi rv 37+4 ja kokoa oli 2400g/44cm. Tyttö syntyi 38+3 ja hänen mittansa olivat 2950g/46cm. Ja ikäisekseen pieniä ovat yhä edelleen!
 
päätin muutes etten haluu tietää sitä niskaturvotuksen mittaustulosta. meen kyl ultraa mut se saa jäädä pimentoon. tulkoo vaikka alieni jos on tullaksee. tiiän vaa yhen tapauksen missä löyty sitä turvotusta ja vanhemmilla (lääkäreitä molemmat) oli pitkään huolta ja murhetta siitä onko lapsi terve. lopulta sitte lapsivesitutkimuksessa selvis et ei mitään vammaa. mä en halua joutua tohon tilanteeseen. onko muita?
 
cruella, itse olen kahden vaiheilla...meillä kakkosella löydettiin ei-niin-mukava-löydös rakenneultrassa aikoinaan ja sitä ressattiinkin sitten synnytykseen asti, että ei todellakaan ollut kiva juttu. Silloin vaikka se löytyikin, niin en halunnut jatkotutkimuksiin siitä, että toisaalta omaa tyhmyyttä jouduin ressaamaan...tää nyt ei ehkä liity aiheeseen, mut tosiaan itse en todellakaan tiedä :'(
 
JAHVETTI: ei tarvi vastata mut oliko siis joku vakava löydös mikä vaikuttas vieläkin, siis joku vamma? mä oon aatellu et rakenteessa selvii sitte jos on joku sellanen vamma tai sairaus minkä kanssa ei pysty elämään ja se on sitte sen ajan murhe mut niskapoimusta en haluu stressata ja jännittää.
 
cruella, pojalla oli 2 todella isoa (en muista kokoa tarkemmin) kystaa aivojen molemmin puolin (plexus choroideus), Koksissa sain aborttituomion!!!! Viikolla 18!!!
Onneksi sain lähetteen Hyksi sikiöntutkimusyksikköön ja siellä perinnöllisyyslääkärin kanssa juteltuan tulin siihen tulokseen, että tämä on meidän lapsi ja tulee sellaisena kuin on =) Koska mitään rakenteellisesti poikkeavaa ei löydetty, niin usko oli vahva, että kaikki kääntyy hyväksi.
Pojalla siis epäiltiin olevan 18-trisomia-->selviää kohdussa mutta kuolee pian syntymän jälkeen :'(
MUTTA, meille syntyi täysin terve, mutta hieman pienikokoinen poika =)
Aivot ja kaikki sisäelimet ultrattiin ja kuvattiin syntymän jälkeen, missään ei enää ollut mitään =) ja 6kk iässä tehtiin kehityskontrolli--->poika oli jopa ikäisiään edellä, osasi mm. seisoa tukea vasten ja kontata =) :heart:

Tulipa romaani :LOL:
 
Josko minäkin uskaltautuisin joukkoon mukaan. Tänään ultrassa saatiin lasketuksi ajaksi 25.2. Kolmatta lasta odotellaan. Esikoinen on syntynyt 12/04, kakkonen 11/06 eli nyt on vasta 7kk ikäinen. Kanta-Hämeen keskussairaalaan olisi taas tarkoitus mennä synnyttämään (K-HKS). Plussasin jo 11.6., mutta kun näistä viikoista ei ollut tarkkaa tietoa olen seurannut vain taka-alalla. Ultrassa löytyi myös toinen sikiöpussi, jossa ei ollut mitään. Nyt sitten odotellaan, että ilmestyykö sinne jotain (tuskin) ja tuleeko itsestään pois vai ei...
 
jahvetti, aika kauheeta |O !! Ja cruella, mä kans miettiny kaikenmoisia, kun se laki vissiin on että joka kunnan on tarjottava se seulonta, vai seerumi vai mikä onkaa siin np-ultran yhteydes, jos sen haluu. Mulla ei aikasemmin ollu mitää tietoo tollasesta. Ja täällä nyt sit tarjoovat sen, kamu just otti kaikki tutkimukset ja otti esikostakin. Mä kyllä haluun sen np mitan tietää, mutta noihin seulontoihin meno :/ , en oikee tiedä. Paljo oon kuullu ja lukenu, että antaavat virheelisiä tuloksiakin..ja sit jos niis tosiaan jotai löytys, ni en tiiä mite päin eläisin! JOten taidan olla menemättä muihin tutkimuksiin ku np- ja rakenne ultriin. Riippu vielä, mite "hyvi" puhuuvat sen puolesta äippäpolilla, mut nyt sellanen fiilis, että en haluu!

Mulla on kauhee kärttysiä päiviä ollu :( . Toi ukko ärsyttää pelkällä olemassa olollaan..ja seksiä meil ei oo olleskaan, voi johtua siis sen puutteesta. Kiva jos tätä rataa mennää seuraavat 7kk viel :headwall: . Sit tuli rahahuolikohtaus yms masentavaa.. Rupes päivällä ärsyttään, ku piti tytölle ostaa känsälääke, se uus jolla jäädytetään se pois, ni paketti makso 28?, jossa 12kpl, eli 12:sta syylää/känsään, ja me tarvittiin vaa yks |O !! Ku ois noita synttärimenojakin tässä iha kiitettävästi yms, ni ei ois tohon tarvinnu 30? mennä.. Mä oon kyl joku känkkis koko ajan, ärsyttääääää. Millä mä saan taas elämän hymyileen?? Ku oikeesti mikää ei oo vialla..
 
suurperheen äityli:, sulla kun on aika lapsivesipunktioon, niin auttaisitko tätä pohdiskelijaa. Mä kuulun kans riskiryhmään ja saan itse valita, valitsenko istukkabiopsian tai lapsivesipunktion. Istukkanäytettä puoltaa, että voi ottaa aikaisemmin kuin lapsivesipunktion. Näkyykö lapsivesipunktiossa jotain enemmän vai minkä takia valitsit juuri sen?

Mä ajattelen niin, että jos ei halua ottaa tietoa vastaan (mm. niskapoimu ym.) niin se on sama, kun ei haluaisi myöntää, että on se mahdollisuus olemassa, että kaikki ei ole kunnossa.

Karmeeta Jahvetti miten teitä kohdeltiin, olen tosi pahoillani. Uskon kyllä, että äidin vaistokin kertoo paljon, tässä tapauksessa ainakin :hug:
 
c81
HUomenta! Nostelen meitä ylöspäin.. En osaa nukkuakaan :) Mies kyllä osasi. nukkui pommiin.. ja lähti myöhässä töihin, mutta tunnin päästähän se jo tulee mua hakemaan, onneksi lähtee mukaan.
Hyvä kuulla Jahvetti sun kokemuksia KOKSsista, mulla kun ei ole muutenkaan niin kovin luottavainen olo siitä laitoksesta :S Ja tuo mies lääkäri saattaapi olla sama joka mun ekan km:n aikaan mut tutki, ja oli tosi tyly ilman minkäänlaista empatiaa. onneksi tämä lääkäri joka viime viikolla oli, oli täysin erilainen :) Toivonpa vaan että tapaisin sen kohta myös.
Jos jaksatte, niin pitäisittekö vajaan 2h päästä peukkuja että toukka on hengissä ja sydän sykkii? Hermostuttaa.. Luulisi kyllä näillä pahoinvoinneilla mutta.. voihan se olla tuulimunakin :(
C *totaalisen hermostuneena*
 
Hei vaan kaikille!

Ja kiitos kannustuksesta ja hengessä mukana olemisesta!

Nyt kävi sitten niin, että hermot ei kestänyt odottaa sitä kolmea viikkoa ja kävin eilen yksityisellä. KAIKKI OLI JUNIORILLA OIKEIN OIKEIN HYVIN!!! :heart: :heart: Itkuhan siinä sitten pääsi... Sydän pomppi niin, että meinasi viedä koko kaveria mukanaan, lääkäri totesi, että ei epäilystäkään, etteikö tämä sydän sykkisi... Ja samoten kirjoitti vielä selitteeseen neuvolaan, että sikiö liikkuu JO tässä vaiheessa hyvin paljon...

Pituutta tuli 19,6 mm. Tämä ihana lääkäri sanoi, että elä vain sen 4.2.2008 lasketun mukaan ainakin vielä, että päivät on varmasti lähempänä 9+4 kuin 7+ jotain....

Eli meillä jatketaan odotusta iloisena!

Jossain vaiheessa oli sellaista kiertävää oloa aamulla mutta nyt se on näköjään siirtynyt iltaan.... Illalla klo 20.30 aika tasan lentää oksu... Eli aamupahoinvoinnista iltapahoinvointiin! :LOL:
 
suurperheen äityli:, sulla kun on aika lapsivesipunktioon, niin auttaisitko tätä pohdiskelijaa. Mä kuulun kans riskiryhmään ja saan itse valita, valitsenko istukkabiopsian tai lapsivesipunktion. Istukkanäytettä puoltaa, että voi ottaa aikaisemmin kuin lapsivesipunktion. Näkyykö lapsivesipunktiossa jotain enemmän vai minkä takia valitsit juuri sen?

Liziska:
Kävin perinnöllisyysklinikalla silloin kun odotin tuota nuorimmaistani (kaksoset tutkittiin että ovatko nuo heidän kehitysvammansa perinnöllisiä ja miten me vanhemmat..eli minä ja exxäni) Lääkäri totesi että mitään perinnöllistä ei ole mutta neuvoi kuitenkin lapsivesipunktioon jos haluan. Istukkabiopsiasta ei mielestäni ollut mitään puhetta silloin.. Pienenpieni keskenmenonvaarahan tuossa on mutta tulos oli kyllä ihan uskottava..Lapsivesipunktiosta saadaan selville tuo vauvan kromosomisto että onko siinä mitään poikkeavaa ja väri taas selvittää sen että onko siellä kaikki muuten hyvin..ettei oo hapenpuutetta yms..sukupuolenkin sain halutessani tietää samalla..ja haluan tältäkin..
 
Huomenta

Hmm... seulonnoista tuossa lueskelin mitä olette kirjoittaneet...
Mulla taas on sellainen tuntemus (ja miehellä itseasiassa kanssa kun asiasta ollaan tuossa puhuttu) että haluamme ehdottomasti seulonnat mitä saatavilla. Jos en niissä kävisi, niin sitten varmasti miettisin koko loppuajan että mitähän ja mitähän jos jos jos, olisiko sittenkin pitänyt mennä jne. Tiedän kyllä että tulokset voivat olla myös valheellisia, mutta virhemarginaali on kuitenkin aika pieni verrattuna siihen että ei käy seuloissa ollensakaan ja lisäksi niin surulliselta kuin se kuulostaakin, niin minusta tuntuu että itsestäni ei olisi vammaisen lapsen vanhemmaksi :ashamed: suvussa ja tuttavapiirissä kromosomihäiriöitä löytyy ja siis tuntuu että tiedän mitä tuleman pitäisi... :'( Ei vain vanhempien, mutta myös lapsen ja muun perheen kannalta. --- Toisaalta voihan olla myös niin että seuloista pääsee myös sairaslapsi läpi täysin puhtain paperein, mutta silloin sattumalle täytyy olla jo kohtalon sormi pelissä mukana. Tai en tiedä... nämä on hankalia juttuja nämä :| . Mutta seulassa aion käydä, mikä tarkoittaa meidän kunnassa verikoetta (näkyy Down, hermostoputken ja vatsanpeitteiden sulkeutumishäiriöt, suomalaistyyppinen munuaistauti ja mackelin oireyhtymä ) , niskapoimua ei meilläpäin siis katsota kuulemma ollensakaan.

Kyllä sitä toivoo sormet ristissä että kaikki olisi hyvin ja menisi hyvin ja saisi terveen vauvan sitten aikanaan syliinsä!!!

MUTTA nyt täytyy hehkuttaa :eek: tälle aamulle en ole käynyt posliinia kurkkimassa vielä kertaakaan, WAU tämä on edistystä!!! :D :D :D Sillä että mies ehti hoitaa koirien ruokinnan ennen töihin lähtöä on varmasti suuri merkitys ;) koirannappulat nimittäin haisee ja pahalta :x ugh!

Ihania uutisia Golby, sieltä taitaakin tulla todellinen menijä =) !!!

Tänään mennään kaverin kanssa ale-shoppaamaan.. saapa nähdä joko sitä uskaltautuisi ostamaan mammahousut ja vaikka jonkun pienen potkarin :heart:

Piiju 8+1
 
Tervehdys kaikille :wave: pitkästä aikaa
Palattiin viime yönä klo 01.00 bulgariasta. Aavistuksen väsynyt olo kun kuitenkin heräsin puol ysi :/ . Tosin reissussa uni maittoi oikein kunnolla, melkein joka päivä tuli otettua päikkärit.

Nyt aamulla olikin miettimistä mitä sitä oikein söisi kun jääkaappi ammotti tyhjyyttä, joten puuro linjalle siirryttiin.

(.) Ei ole juurikaan ollut pahoinvointia (Normaalia? toivottavasti kaikki on kunnossa :D ) Paluulennolla kun alkoi ruoan jako, mulla teki tosi pahaa sen ruskean kastikkeen/jauhelihapihvin tuoksu :x . Tosi kiva kun sitä tuoksua ei päässyt pakoon. Muuten on ihan ok olo :D
 
huh kylläpä helpotti :D sain vattan kunnolla toimitettua.. ruoka ei ole yksinkertaisesti mennyt alas, ku suoli ei ole vetäny..söin eilisen ja tän päivän aikana 2 pilttipurkillista luumusosetta :D mulle on tullu tuo etova olo iltoisin klo 20 jälkeen, onneksi helpottaa ku käy pitkälleen.. ja tuo maha on sen verran turvoksissa et "oudommatki" työkaverit on tulleet kyseleen et "saanoko kysyä sulta yhen asian, oleko raskaana" :kieh: ei nyt halutas koko maailmalle tässä vaiheessa levittää. Neuvola aikaa en ole vielä varannut..jos tässä nyt vielä viikon oottelis nyt on 7+0. Ollut niin hyvin tekemistä ettei ole oikein kerenny murehtimaan...
 
Koksissa on ainakin (tai siis ainakin ollut) 2 mies lääkäriä joista toinen tämä ns. typerys ja toinen aivan huippu! Tämä huippu jopa hoiti minua kolmannen loppuraskauden ongelmien kanssa ja aikoinaan myös auttoi esikoisen maailmaan (imukupilla) =) Toisen kanssa en enää viitsisi olla tekemisissä |O

Mä oon nyt pohtinu tätä np-juttua...en tiä...oon kyllä niin piikkikammonen, et varmaan sen takia kieltäydyn siitä verikoeosuudesta :LOL: :LOL:
Pitää nyt katsoa ja miehen kanssa viel jutella. Tieto kyllä vain lisää tuskaa, että loppuodotus olisi -kokemukseni mukaan- tuskallinen, jos siinä jotain pientä olisikin. En kuitenkaan jatkotutkimuksiin lähtisi...hmm..riskiryhmiinkään en kuulu, et vaikea päätös =)

(.), mies eilen illalla kiikussa istuskellessa tokas, et ei toi maha enää montaa viikkoa piilossa pysy :whistle: Et ehkä joku on jo huomannuki, mut ei oo sanonu mitään :whistle:
Illalla oli taas tositosi öklöolo, mut sain pidettyy sisällä, nyt ei vielä oo mitään, mut katsotaan mitä päivä tuo tullessaan =) Iltaan nuo pahat olot on nyt melkeen painottunu.
Kamalasti oon nukkunu nyt lomalla (12h yöllä + päikkärit), et saa nähdä miten sit kun töihin pitäs takas mennä, et sitä sit jaksaa...5.00 pitäs aamusta heräillä |O No, siihen on viel 3 viikkoo :attn:
 
reissusta on palattu ja neuvolassakin aamulla jo käyty. Sydänääniä ei vielä kuunneltu. Kaikki arvot kunnossa ja maha on turvonnut kuin mikäkin. Varmaan kohta alkavat kysellä että onko toinen tulossa.
Huono olo ei ole onneksi nyt kiusaillut ollenkaan mutta väsymystä pukkaa kovasti.

Haleja huonoja uutisia saaneille!

Nyt pitää mennä hiukan sohvalle lepuuttaan...
 

Yhteistyössä