Helmikuun Helmet 2014 *Lokakuussa*

Heissan hetken tauon jälkeen!

Rinnoista Ainakin minulle on sanottu, että raskausaikana voi tulla ja usein tuleekin kaikenlaista pakkuraa, eikä se ole mitään vaarallista. Pari kertaa on ollut juurikin sellainen olo, että pitäisi heti imettää - ja sitten naureskellaan, kun ei nyt ole ketään imetettävää vielä, kun tuo esikoinen on jo ihan muihin juomiin siirtynyt.

Painosta Mulla oli viimeksi samana päivänä vielä neuvola, kun kaveri syntyi (ja siellä ei vielä kukaan arvannut, että samana päivänä olisi synnytys edessä). Painoa oli silloin + 17 kg, mikä tuntui ihan kauhean paljolta. Ihan tekemättä oikeasti mitään asian suhteen, palasin alkupainoon muutamassa kuukaudessa. Että ainakin minun kohdalla imetys teki kaiken työn :) Toivottavasti näin käy nytkin, tiedän kokemuksesta, että mun on kotiäitiyteen nyt vaan kuuluu myös suklaansyöntiä enemmän kuin ehkä olisi hyväksi...

Lomista Mulla on niin paljon pitämättömiä lomia ajalta ennen ensimmäistä lasta, että jään pitämään niitä melkein kuukausi ennen varsinaisen äitiysloman alkua. Ennen joulua siis jään jo kotiin.

Vaunuista Meillä on jo Bugaboot, joissa voi vaihdella vauvankoppaa ja ratasistuinta. Ne pidämme tilanteisiin, joissa on vain yksi mukana tai vauva manducassa mukana. Olen ollut tosi tyytyväinen "bugiksiin" ja niitä kyllä lämpimästi suosittelen :) Tuplarattaat on kuitenkin myös nyt katsottuna. Päädyttiin Baby Joggerin City Selecteihin. Perusteluna, että eivät ole kauhea "laiva" tai hullun pitkäksi venyvä viritys. Liikumme paljon kaupungissa ja julkisilla, niin ketterä liikkuminen ja kapea malli olivat minulle tärkeitä ominaisuuksia. Lisäksi niin Baby Joggereihin kuin Bugaboohon saa meidän turvakaukalon kiinni, mikä on kätevää, mikäli ollaan autolla liikkeellä.
Siistissä kunnossa olevat käytetyt on meille tulossa, siinä säästetään melkein 800 euroa uusiin verrattuna ja on kaikki talvipussukat yms. mukana paketissa. Olen tosi iloinen, että tämä asia on kunnossa!

Sellaista! Nii ja 23+2 on nyt.
 
4. neuvolakäynti takana. Kaikki on mallillaan, mulla paino noussut "vaan" 550 g/vko. :D 60 kilon rajapyykki virallisesti ylitetty. Vaan eipä tuosta neuvolantäti mitään meinannut, joten ilmeisesti ihan ok painonnousu.
Hemppa oli 134 ja saan jättää rautalisän pois, jee! Verenpaine ok. Pissa puhdas. SF-mitta 19. Vauvan syke 142, liikkeet ++.

Sokerirasitukseen sain lähetteen, vkolla 24-28 täytyy mennä. Perhevalmennukseen saatiin myös ajat, joulukuussa sitten niiden vuoro. Joskus tammikuussa on sitten synnytyssairaalaan tutustuminen.
Kelan lippulappusia pitäisi orientoitua täyttelemään, josko huomenna töistä päästyäni yritän keskittyä asiaan.
Selkävaivoista kuulemma kannattaa olla työterveyteen yhteydessä jos pahaksi menee. Supistuksista ei ollut huolissaan, kun kipuja ei ole ollut.

Mitähän vielä... Jonkun mielialoja ja jaksamista koskevan kyselylomakkeen antoi mukaan täytettäväksi, sitä sitten seuraavalla kerralla katsellaan.
Seuraavan neuvolakäynnin jälkeen on vuorossa toinen neuvolalääkäri.

Siinäpä nuo tärkeimmät. Pienellä on hyvä olla ja meikäläinen paisuu vaan. :D

Hortensia ja sälli 22+4
 
Myöhäiset poksumiset 22+2!

PesänrakennuksestaMusta on tullut ihan hullu siivousfriikki, minä joka vihaa siivousta.. Nyt on kaikki paikat kaappeja myöten siivottu ja uudet verhot ostettu makkariin ja keittiöön. Lisäks olkkariin matto ku ei aikasemmin ollutkaan.

Vauvaostoksista Me ostetaan Emmaljungat ensi kuussa. Tänään hain tilatun sitterin, sain samaan sarjaan kuuluvan hoitopöytäpehmikkeen työkaverilta ja sit löysin kaupasta alelaarista imetystyynyn samaan sarjaan. :) Sit ostin vielä käytettynä kantoliinan joka tosisiistissä kunnossa.

Rinnoista Onko muilta tullut jo "ensimaitoa"? Tissit ei tavallista aremmat, kylläkin pulleammat jos mahdollista muta tänään huomasin et molemmista tulee nestettä, kyläkin kirkasta. Ei haissu pahalta. Pitääkö yrittää lypsätä ulos vai antaa olla?

Ruokahimosta Nyt sekin on alkanut, kokoajan pitäis saada jotain syötävää! Joutuu kokoajan muistuttaa itteensä ettei tarvitse, ei varsinaisesti ole nälkä mut kunhan nyt vaan pitäisi syödä.

Rumpali
 
Täällä on kans tullut esimaitoa jo joitakin viikkoja,rinnat kovat ja arat jo pitkään. esikoisesta alkoi myös tulemaan joskus rv18 eteenpäin. Kohta saa taas nukkua rintaliivit päällä yök! :headwall: ei kivaa...Niin ja kannattaa antaa olla niiden rintojen rauhassa eikä puristella tai lypsää :) Vähän se eritys lisääntyy kun synnytys lähenee,mutta niinhän se kuuluukin :)
 
Viimeksi muokattu:
Mullaki tulee kirkas tippa jos puristaa. Ja viimeksi loppua kohden tuli ihan paksun keltaista maitoa kun puristi. Eikös se oo sitä ternimaitoa. Itse oon ainaki ajatellu, etten puristele ja lypsä sitä pois vaan ne tipat on vauvalle ensiravintona kun tälle puolen syntyy :)
Mulla ei neuvolassa mitattu sf-mittaa, nt kokeili vaan että on oikean kokoinen. Sydänääniäkään ei kertonut, sanoi vaan että tosi hyvät ovat. Painoa oli tullut päälle 300g/viikko ja hemoglobiini oli hyvä, ei tarvitse rautaa syödä. Verenpaine edelleen matala ja siitä se huimauskin johtuu. Fysioterapeutille sain ajan issisvaivojen takia ja ohjeeksi selkävaivoihin sain aina jalkeilla ollessa koittaa vetää napaa selkääpäin, jotta selän asento pysyisi oikeana, eikä notkahtaisi.
 
miss_piggy
Kumma kun mulle ei sanottu hemoglobiinista mitään, vaikka se oli laskenu entisestään ja nyt oli jotain 120. Noista mitoista, mulla mittailivat mahaa mittanauhalla, onko se sitten se sf-mitta? Mutta kuulemma noin 21cm.
Täällä on kurkku vähän käheä ja illalla oli kipeä. Toivottavasti ei tuu mitään syysflunssaa :( Edelleen odottelen toiselta ex-työnantajalta tulotiedoistani lappua, että postittais sen tulemaan niin saan nuo kelan jutut hoidettua loppuun.

23+5
 
miss_piggy
..Ja mun toinen kelan lappu on laitettu menemään meidän vanhaan osoitteeseen by työnantaja jolle en oo muistanu ilmoittaa uutta osoitetta :whistle: Toivottavasti kääntävät sen postissa tänne uuteen osoitteeseen..
 
Meijän nla täti sano ainakin et vasta jos hb on alle 110 niin aletaan rautaa miettimään.

Liikkeet edelleenkään ei tunnu mahaan kohdistuvia mutta nuo jotka tulee kohdunsuuta kohti on jo epämielyttävän tuntuisia, ja usein tuntuu. Ihanaa tuntea että sielä ollaan paikallaan mutta ei tunnu kivalta.

Kelan paperit on kyllä semmoinen suo, tein ne vkl, en kyllä ole ollenkaan varma et ois mennyt nappiin...
 
miss_piggy
Mulla ne tarkisti kelassa ne paperit siinä samantien ja sanoi jos puuttui jotain. Ei onneks puuttunu ku nuo kaks lomaketta työnantajilta. Postista kyselin niin sanoivat että pitäis kääntyä uuteen osoitteeseen.. Mutta jos menee vanhaan osoitteeseen niin ei kai siinäkään mitään vahinkoa tapahdu, se on meidän omistusasunto jossa on vuokralaiset, niin täytyy niiltä sitte kysellä sen kirjeen perään :D
Täällä alkoi just taas kauhea potkiminen. Kirppikseltä tarttui tänään matkaan pitkähihaisia vauvan paitoja, vaunuhaalari ja nallehaalari :heart: Viime viikolla löysin imetystyynyn.
 
Musta ne kelan paperit oli yksinkertaset :D tai sitten musta on vaan tullu niin pro niin täyttelyssä tuon esikoisen kanssa...

Kyllä meilläkin möykkääjä on heti vauhissa jos 5 minuutiksi istahtaa. Jos pitemmän matkan kävelee tai no mun ei tarvi kävellä ku 500m ku on tuo maha ja lonkat niin kipeet :mad: lääkäri sano ekassa tarkastuksessa kohdun olevan eteenpäin kääntynyt ja sen kyllä uskon kun penska tuntuu olevan niin pinnalla ja maha näkkyy vaikka luulin sen uppoavan pitkälle tonne "makkaroitten" väliin. Tästä sitten pääseekin sujuvasti siihen että kuinkas moni joutuu talvivaateostoksille? Itse juuri kokeilin sen viimisen takin ja itku meinas tulla... vai pitäskö vain kieltäytyä ulkoilemasta ettei tarvi masentua vaatteitten kanssa :LOL:
 
Talvivaatteet Täällä joutuu ainakin ostoksille, onneksi nyt pärjää vielä ohuel villapaidalla ja tuulipuvun takilla. Takki menee ehkä vielä 2-3 vk päälle. Onneksi toisaalta on kokoajan niin kuuma kokajan ettei tarvii niin paljoa vaatetta kun tavallisesti.
 
miss_piggy
Ite ostan talvitakit nyt kirppikseltä. Ei noita isompia kuitenkaan tarvi loputtomiin...

Ärsyttävä pikkuflunssa täällä ja vielä selkään tuli kaiken muun hyvän lisäks taas joku vitsin lihaslukko :mad: tommosella aku-koukulla sitä oon koittanu runnoa auki.

23+6
 
Huomenta! Täälläkin poksuttiin viikonloppuna. Nyt siis 23+2. On vaan ollut aika hulvaton viikko. Näin ei ehkä niin positiivisessa mielessä.

Ekaksi oikeaan rintaan turposi taas se patti. Näytin lääkärille taas, joka laittoi lähetteen ultraan kun sairaanhoitaja niin huolestui siitä patista. Nyt se onneksi on taas laskenut, mutta mua tietenkin se stressaa. Lisäksi torstaina koko päivän supisti ja oli menkkajuilintaa. Lopulta kävin polilla näyttämässä kohdunsuuta. Siellä oli kuitenkin kaikki onneksi kunnossa. Mutta olipahan viikko. Nyt sitten odotellaan kutsua sinne ultraan. Voi kuulema mennä neljäkin viikkoa ennen kuin se tulee :(.

Vauvalla masussa kaikki kuitenkin hyvin :). Potkii ja riehuu kovasti.
 
Täällä vointi hyvä.

Istukka pehmentää ed paljon liikkeistä, mut melkoisia muljahduksi asitten kun tuntuu.

Jonkinlainen emätintulehdus vaivaa ed, 1 kuuri jo syöty ja lekurissa käyty. Pe annoin labranäytteitä, odotan et nla täti soittaa lääkärin kommentista. Toivottavasti jotain keksivät..

Laskin aamulla, tämän työviikon jälkeen (eihän tätä voi enään laskea kun jo 5 h tehty töitä :D) ois 8 vk äippälomaan!!! Hurjaa vauhtia menee aika vaikka tuntuu et matelee. Mies kun opiskelee 4 h matkan päässä totesi eilen kun vein kimppakyydille et ny ton sit kiipeily ja kaikki tyhmyydet kielletty. Kuulemma en saa ees jouluvaloja laittaa. Vaihdoin onneki jo talviverhot viime vk : ) Tietäiskin millanen tehtävälista on edessä kun tulee vk kotiin, vois katon pestä tms :DDD
 
  • Tykkää
Reactions: Berttaliini
Täällä myös on vointi erinomainen lukuunottamatta lonkka-/alaselkäkipua joka haittaa työntekoa, muuten ei niin ole häiriöksi.
Eilen ryhdyin kutomaan sällille omaa pientä vilttiä ja uhkun sellaista odottamisen onnea, että kyynisempiä varmaan oksettaa. :D

Sälli riehuu mahassa ja takoo jo ihan mojovia potkuja, välillä tuntuu pyrkivän vähän joka suunnasta ulos. Maha vaan hytkyy ja pomppii jumppatuokioiden aikana.

Äippäloman ilmoitin työnantajalle aloittavani sittenkin jo 1.1., oikeasti olisi alkanut reilu viikon myöhemmin, joten äippälomaan on enää 47 työpäivää jäljellä! :D
Kelan paperit täytyy käydä jättämässä tällä viikolla ja sokerirasitukseenkaan en ole vielä ehtinyt aikaa varailemaan (onneksi asialla ei mikään varsinainen hoppu ole).

Äitini on tulossa meille muutaman päivän lomareissulle marraskuussa. Ihana päästä hänen kanssaan höpöttämään ja hössöttämään vauvajuttuja. Siinä nimittäin on niin vauvahöperö ihminen, ettei toista samanlaista ole kuunaan nähty. :D

23+3
 
miss_piggy
Mulla on ollu jotenki ällö olo jo pari päivää. Ei semmosta samanlaista etovaa oloa mitä alkuraskaudessa mutta jotenki erikoinen. En tiä johtuuko sitten siitäki ku mun maha tuntuu nyt kasvavan jotain turbo-vauhtia. Alussahan se kasvoi tosi hitaasti, mutta nyt siitä on yhtäkkiä tullu sellanen hirveä pallo, että verisuonien katkeaminenki näkyy jo maha-nahkassa..:whistle: Jotenki tukala olo.
 

Yhteistyössä