Helmikuun helmet 2017 *syyskuu-marraskuussa*

Hei!
Vieläkö mukaan mahtuu? Olen seurannut plussauksesta saakka ketjua, mutta en ole saanut kirjauduttua tätä ennen. Eli
26.2.2017/Piikuliinu/33/OYS/4.lapsi

Mää oon ollut tosi jännittynyt, että miten tämä raskaus sujuu, kun takana on keskenmeno. Nyt jotenkin herkillä kuulostelee koko ajan omaa oloa ja miettii, että onko vauvalla kaikki hyvin. Liikkeitä olen tuntenut rv 15 saakka, mutta liikkeet ei vielä ole kovin vahvoja eikä niitä kovin usein päivän aikana tunnu. Tämä mua sitten huolettaakin. Täältä olen lukenut kuinka teillä osalla on jo niin vahvat liikkeet, että ulospäinkin tuntuu❤. Sitä odotellassa ja ylipäätään sitä, että liikkeet vahvistuisi.
Edellisestä raskaudesta on niin pitkä aika, ettei näitä juttuja muista.
Täällä Oulussa on ainaki hyvin tarkkoja siitä millon RU tehdään. Mulle oli varattu aika 20+5 viikolle, niin sitä viikolla siirrettiin, koska eivät kuulemma mielellään tee rakenneuä:tä ennen rv 21. En tiiä, olin kyllä ihmeissäni kun sieltä soittelivat!
Onko teillä muilla paino noussut? Mulla nousi heti useamman kilon, oisko nyt 6kg noussut, huh. Vauvamaha on ollut näkyvillä pitkään. Oon ennen raskautta ollut normipainonen. Liikuntaa harrastan, vaikkakin nyt vähemmän kuin ennen raskautta.
Hoitotyötä teen työkseni ja huomaa, että raskaita potilaita hoitaessa alkaa helposti supistelemaan. Tahtia on joutunut hiljentämään, paljon.
Tulipas tekstiä. Jospa nyt lähtisi lasten kanssa ulkoilemaan.
-Piikuliinu ja pikkunen 19+3
 
  • Tykkää
Reactions: Boomkaa
Kamalan pitkä odotus päättyi tänään kun päästiin viimein rakenneultraan. Viikkoja nyt 20+4. Kaikki oli juuri kuten pitää, vastasi hyvin viikkoja ja painoa 367 g. En siinä tuolissakaan vielä tiennyt haluanko tietää sukupuolta, joten vauva ratkaisi asian itse olemalla pieni miehinen varustus pystyssä melkein ekassa kuvassa. Lääkäri kysyi että haluatteko tietää sukupuolen ja totesin että taisin nähdä jo vahvisti sitten asian, pieni poika tulossa.

Mulla on nyt siro mutta selvä vauvamaha. Ei tullut ollenkaan sitä välivaihetta jossa näytetään hampurilaiskuurilla olleelta. 19+0 otetussa kuvassa ei juuri näy mahaa (vaikka tuntuikin jo tietyissä asennoissa) ja 20+0 oli jo selkeä vauvamaha. Olen tosi onnelinen mahasta, ja ihanaa olla julkisesti raskaana.

Kinusin tänään päästä vaa'alle ja hemoglobiini mittaukseen. Painoa tullut raskauden alusta 3,3 kg (en siis ole voinut pahoin niin ei ole alussa pudonnut yhtään) mikä oli musta ihan ok. Hemoglobiini oli rautakuurilla noussut reilun viikon takaisesta 103:sta, oli nyt 113, ja sen on kyllä huomannut voinnista.

Töissä kerroin lapsille perjantaina, ja he ovat ihanan innoissaan, kyselevät kuinka iso on ja koska syntyy jne. Pienemmät taputtaa mahaa ja sanoo "vauva" ❤ ihanaa ja helpottavaa olla näin pitkällä, pitkä lapsettomuustausta tehnyt nauttimisen vaikeaksi, nyt vasta alkaa ajatus vauvasta konkretisoitua.

Onko muilla nimet valmiina? Täällä kauhea pähkäily....

Tervetuloa taas uusille! Ja ihanaa syksyä jokaiselle äidille!
 
Meillä on pojalle jo nimi päätettynä. Etunimen oon päättäny jo kyllä monta vuotta sitten.:rolleyes:

Mulla ei näy vielä aivan selvää vauvamasua, mutta kyllä se normaalia isompi on jo jonkin aikaa ollu. Omat farkut menee vielä jalkaan eli ei ole tarvinnut vielä siirtyä mammafarkkuihin. Painoa on tullut plussauksesta 3kg. Oon siis ottanu aamupainoja muutenkin aina tietyin väliajoin. En haluais verrata neuvolan lukemiin, ku vaikuttaa vaatetus, onko pissahätä, mikä kellonaika...

rv 21+4
 
Voi kauhea miten vähän teillä on noussut paino melkein kaikilla :eek: mä oon taas kauhee norsu ja vatsa on ISO ! Painoa tullut nyt n. 8 kg ja näyttää siis siltä että se "tuttu ja turvallinen " 20 kg on kasassa kun loppuun päästään. Molemmista aikaisemmista toi 20kg siis tullu, vaikka alkuviikot oksennellut jne. Silti vain nousee tasaseen tahtiin 300-600g /viikko :whistle: ja maha on tullu aina aikasin esiin ja kasvaa TODELLA isoksi loppua kohti. Vaikuttanee eteenpäin kallellaan oleva kohtu tähän? Mäpäs kokeilen osaanko liittää tänne teille masukuvan :D
 
  • Tykkää
Reactions: Babez74
Haasu; tuttu tunne :D sf- mitta yläkäyrillä täällä.. kuten edellisissäkin raskauksissa. Paino tosin laskenut kilon verran ekasta neuvolasta :) Painoa ei ole kovin paljon tullut onneksi edellisissäkään raskauksissa, kolmosesta taisi tulla vain 7 kg, vaikka vatsa oli iso silloinkin.. eli ei välttämättä yhteydessä toisiinsa vatsan koko/ vauvan koko/ painonnousu.

Mukaan vaan, uudet helmikuiset :)

3kk, 3pvä siihen kun alkaa äitiysloma, hitsi ku on jännää :LOL::D Ensi viikon neuvolassa saakin jo laput kelaa varten (y)
 
Heips taas kaikille tutuille ja uusille

Ihania RA-ultra kuulumisia lueskellut täällä :love:
Mulla RA vasta Rv 21+3 :eek: Eli vielä kärvistellään 2 viikkoa, mutta onneksi omistan tuon dopplerin niin saan sykkeitä kuunnella kun siltä tuntuu :barefoot: Voi kun saisimme tietää kumpaa odotamme..mieheni toivoo poikaa ja minä (+muu suku) tyttöä :love::love:
Liikkeistä ei ole vielä hajuakaan..ainakaan mistään selkeämmästä liikehdinnästä (pientä kuplintaa silloin tällöin). Vaikka istukka sijaitsee ihan ylhäällä ja kohtu eteenpäin kallellaan..mutta jokainen raskaushan on erilainen :LOL:
Eilen anoppi sanoi, että on ihan yhtäkkiä tullut mulla tuo masu esille ja olen kyllä itsekkin asian huomannut (äippähousut käytössä) :D Painoa tullut noin 3,0-3,5 Kg riippuen milloin on maha toiminut viimeksi (toimii noin 2-3 krt/viikko):sick::sick::sick:.


Toukka 19+3
 
  • Tykkää
Reactions: Babez74
Heippa taas :)

Meillä oli viime viikon perjantaina ru ja siellä onneksi kaikki niin kuin kuuluukin :love: Vauva on niin vilkasta sorttia, ettei meinannut pysyä paikallaan ollenkaan :LOL:
Tänään neuvolassa hemoglobiini oli noussut mukavasti kun olen syönyt rautaa. Painoa tullut raskauden alusta n.3kg, mutta nyt alan olemaan normaalilukemissa, koska raskauden alussa paino laski useamman kilon. Tänään siis 21+3.

Liikkeet olen tuntenut vko:n 17 puolesta välistä lähtien. Ulospäinkin tuntuu, mutta aina kun pyydän miestä tunnustelemaan niin vauva lopettaa potkimisen siihen paikkaan. Eilen sitten onneksi mieskin sai muutaman liikeen tuntea. Mietin, että voisiko tuo vauveli tietää sen että häntä tarkkaillaan ja siksi aina lopettaa liikkumisen kun käden laittaa vatsalle :rolleyes:

Joku täällä kyseli alavatsakivuista. Minulla oli parisen viikkoa sitten todella kipeä alamaha, vasemmalta puolelta miltei nivusista. Neuvolaan soitin ja kävin antamassa pissatestinkin, joka oli puhdas. Kolmisen päivää kipu kesti ja sitä oli lähinnä liikkuessa/noustessa ylös.

Täällä myös kova pesänrakennus meneillään. Viikonloppuna haettiin pinnasänky ja koottiin se. Muutenkin laittelin vauvan huonetta valmiiksi ja ompelin unipesän pienelle :love::love:

On tämä vaan ihanaa vaikka koko ajan vähän jotain paikkaa kolottaakin :LOL: Lähinnä alaselkä on ihan hullun kipeä jos sattuu vähääkään huonossa asennossa jotain touhuamaan.
Useamman vuoden lapsettomuuden takia ei meinaa aina uskoa, että meille on oikeasti syntymässä pian vauva :love:
 
Uusille tervetuloa! Lisäsin teidät listalle ja päivitin samalla myös ultrakuulumisten tuloksia. :)

Masu paisuu, kuten asiaan kuuluu ja liikkeitä tuntuu oikein mukavasti pitkin päivää. Parin viikon päästä on seuraava ultra ja on kyllä mukava päästä näkemään miten pikkuinen on kasvanut. Sukupuolta aiotaan kysyä. Täällä on sisaruksilla kova vääntö siitä, kumpi on tulossa. Minulla itsellä on tyttöolo, kun olen paisunut samaan tapaan muodottomaksi kuin molemmista tytöistä. Poikaa odottaessa olin toisenmallinen. Mutta voihan se olla, että pikkuinen poika tuolla masussa mullaa ja oma ulkomuoto on muuten hankittua. ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Theran ja Qwerty_
Täällä tänään kolmas neuvola ja varmaan nyt tulee lähete sokerirasitukseen. Ei siinä muuten mitään mutta paaston jälkeen on kamala nälkä. Litkukin menee janoon ja nälkään. :)

Ja tietty nyt tehdään kelan paperit. ❤

Viikkoja tullut 22+1 saa nähdä missä sf-mitta on.. Oli viimeksi jo navan korkeudella. Aika pallohan tuo maha jo on mutta olihan vauvakin reilu pari viikkoa sitten 361g että nyt varmaan sen 500g.❤ ja oon aika lyhyt niin näkyy.

Toivottavasti kaikilla kaikki hyvin ja vauvat kasvaa. ❤
 
  • Tykkää
Reactions: Babez74
Rakenneultrassa käyty ja kaikki oli pienokaisella hyvin.:love: ultraava kätilöki oli 90% varma että tyttö siellä mahassa asustelee.. vauva oli kooltaan melkeen viikon pienempi mutta laskettuaikaa ei lähetty siirtämää:) pikku pirpana :love::love: jos sitä nyt uskaltais jo jotain pientä ostaa sf-mitta huitelee jo taivaissa, viime neuvolassa oli 22,5 cm kun viikkoja oli sillon 20+2, hups

Mami94 ja sintti rv 21+2
 
  • Tykkää
Reactions: Theran
Mulla oli tänään "kelaneuvola". Sain raskaustodistuksen ja laitoin jo hakemuksen äitiyspakkauksesta menemään. Katotaan, tuleeko tässä parin viikon sisään.:)
Hb oli hyvä vielä vaan (126) ja SF-mitta menee aivan alakäyrällä, nyt 16cm.

rv 22+2
 
  • Tykkää
Reactions: Boomkaa
Kirjoitan pitkästä aikaa. Maha on pulpahtanut esille oikein kunnolla. Tukivyö on jo käytössä ja tukisukat on huomisen ostoslistalla. Närästys alkoi vaivaamaan tänään, kun viikkoja on 23+0.

Aamulla vaivaa niskajumi, kun maha alkaa vetää lihaskalvoja pystyyn nousemisen jälkeen. Jos vaiva ei tukivyön jatkuvalla käytöllä hellitä, niin menen ensi viikolla osteopatiaan.

Onneksi raskaus on jo yli puolen välin. Vaikka nyt on energiaa vaikka kuinka, niin ei tämä olo silti ole älyttömän ihana. Kunhan lapsi vain kestäisi mahassa niin kauan, ettei tarvitse mitään ylimääräisiä hoitoja syntymän jälkeen.

Mukavaa odotusta kaikille!
 
  • Tykkää
Reactions: varrtTi
Moikka täältäkin pitkästä aikaa. Nyt olis menossa tv 20+4. Pientä nipistelyä ajoittain on molemmin puolin alanahan alueella ollut. Maha on tullut ihan vähän esiin. Nenä on koko ajan tukossa ja flunssainen olo painaa. Muuten olen virkeä ja energinen. Vielä en ole tuntenut minkäänlaisia potkuja tms. Kai se on niin yksilöllistä, vai? Välillä tietty mietityttää kovastikin, mutta kääntää tuollaiset ajatukset pois mielestä. Torstaina olis rakenneultra, sittenpä sitä on viisaampi.
 
Mukavia kuulumisia täällä kaikilla, hyvä me :D

Eilen neuvolassa, ja kaikki hyvin siellä. Paitsi hemmetin hb, 102 o_O ei muuta ku purkkiraudalle vaan. Paino laskenut 3kg ekasta neuvolakäynnistä.. jännää.. :rolleyes: Viikon kuluttua päästäänkin taas tytsyä sinne seurantaultraan kurkkimaan :love:

Se olis tänään tasan 3kk äitiyslomaan :ROFLMAO: Nopsaan kyllä viikot juoksee, pianhan on jo tuhisija sylissä!

äippä ja pirpana rv 22+1
 
Heipä hei!

Mulla nyt rv 20+2. Ja täällä ihmettelen outoa paineen tunnetta alapäässä. Onko muilla tälläistä? Mulla myös sattuu jalat tosta nivusista ja muutenkin ylhäältä. Jos siis liikun paljon ja öisin joskus kun makaan kyljelleni niin alkaa sattumaan siltä puolelta.

Musta tuntuu, että mun maha on iso ja alhaalla :D baby liikkuu paljon <3
 
Jopas on hurahtanut aikaa viime kirjoittelust. Hetki meni selailla kaikkien tekstit läpi niin, että muistaa jotain kommentoidakin :)

Tervetuloa Piikuliinu! Tsemppiä ja jaksamista töihin, kannattaa ottaa yhteyttä neuvolaan jos työ aiheuttaa kovin supistuksia tms. Parempi levätä muutama päivä välillä ja sitten jatkaa ;)

Onnea Metsäminttu hyvistä ultrakuulumisista ja poikalupauksesta :love:

Haasu: täällä kuulutaan ihan samaan kategoriaan. Maha kasvaa hillitöntä vauhtia ja painoa tulee samaa tahtia lisää. Kiva siis kuulla, että jollain muullakin on jo kohta eka kymppi rikki :LOL: Vauvat on olleet kuitenkin ihan normikokoisia syntyessään (n.3,6kg) vaikka vatsasta voisi päätellä odottavan kaksosia :D

Nanna*: minäkin huomasin, että aina kun pyydän miestä kokeilemaan vatsaa, niin vauvan liikkeet hiljenee huomattavasti. En tiedä mikä siinä sitten on. Itse kun laitan käden vatsalle, niin tunnen kyllä kevyttä möyrintää.

Onnea myös Mami94, hienoa että teilläkin ultrassa kaikki hyvin :)

Tsemppiä piinamiinalle, eiköhän kaikki mene hyvin kun muistaa vaan lepäillä ja mennä omien olotilojen mukaan. Ikävältä vaivalta kuulostaa tuo niskajumi, toivottavasti helpottaa joko tukivyön tai osteopatian avulla.

Teza: ei kannata huolestua liikkeistä vielä. Mulla näyttää olevan istukka tällä kertaa edessä ja vaimentaa ihan uskomattoman hyvin noita liikkeitä (verrattuna istukan muuhun sijaintiin). Muuten en välttämättä olisi osannut edes erottaa niitä vatsan normitoiminnoilta, mutta neljännen raskauden myötä tietää mitä kuulostella ;)

Ihania raskauskuulumisia myös kaikilla, joita en muistanut erikseen mainita :X3::love: Niin se aika kuluu ja kohta päästään jo jännittämään, että kuka lähtee ekkana synnärille :D:eek:

Ja sitten omaa napaa:
Täälläkin siis ihan hillitön vatsa. Pitää laittaa kuva kun ehtii, vaikka ens viikolla rakenneultran kunniaksi. Mahan muodosta en osaa kommentoida kumpi olisi tulossa, mulla ei oo sellaselle silmää :cautious:

Kyykkiessä on alkanut tuntua pientä paineen tunnetta alhaalla, mutta kuulunee asiaan. Ei vielä aiheuta kipua tms. vaan tuntuu vaan hieman epämukavalta.

Oma jaksaminen on vähän niin ja näin. Töissä on tehty 9-12h päiviä vanhempainiltojen, suunnittelujen, yms. muiden kanssa, ja siihen lisäksi omat menot ja lasten harrastukset. Ihan puhki sitten viikonloppuna. Ekaa kertaa tuli mieleen, että tekisi mieli pyytää pari päivää saikkua ja vaan nukkua ne. Öisin ollaan taas valvottu, kun flunssa alkoi kahdella lapsista viime viikolla ja nyt näyttää tulevan mullekin.

Rakenneultraan tasan viikko. Ootan sitä kovasti! Jospa sitä reipastuisi kun näkisi, että pienellä kaikki kunnossa ja voisivat tarkistaa samalla kohdunsuun, että kaikki on kuten pitää.

Mutta nyt nukkumaan, oli vaan pakko käydä jo kirjoittamassa kun niin paljon tullut hyviä kuulumisia :X3:

BoomKaa ja papunen rv 20+3
 
  • Tykkää
Reactions: teza
Moikka!
Eilen rakenneultra ja siellä kaikki ok. Istukka takana, mistä selittää sen, että esikoiseen verrattuna olen nyt tuntenut liikkeet aikaisemmin ja voimakkaammin.

Ultrassa selvisi, että meille tulee POIKA! Eli ukkovalta vahvistuu meidän perheessä. Itselle tuo sukupuolen kuuleminen konkretisoi raskauden. Pieni poika siellä lilluu :love:

Mulla painoa tulee myös kovaa vauhtia. Ekassa raskaudessa tuli 20kg ja uskon, että nyt käy samoin. Esikoinen kyllä oli ihan normipainoinen 3042g enkä mielestäni ollut niin iso. Mutta jostain ne kilot tuli :) Onneksi lähtivätkin ihan itsestään.

Rosuliina ja Helminen 20+2
 
  • Tykkää
Reactions: Theran
Rakenneultra käyty, vaan ensi viikolla uudelleen. Vauva oli niin hankalassa asennossa, eikä lääkäri vaivautunut sitä tökkimään että olisi kääntynyt. Kaikkia mittoja ei siis saatu. Puuttuvien mittojen vuoksi koko vastasi 20+4, tänään oikeasti rv21 Painoarvio oli 389g. Lääkäriltä piti lypsää kaikki tieto, kun ei syytasyytan sa auki saanut. Kuitenkin se mitä nähtiin oli niinkuin pitikin.
 
  • Tykkää
Reactions: Boomkaa ja Theran
Eilen oli rakenneultra 21+0 ja siellä oli kaikki kunnossa. ❤ Lääkäri teki ultrauksen koska meillä on v.2012 syntynyt vauva jolta löytyi syntymän jälkeen palleatyrä,joten kaikissa mahdollisissa raskauksissa tuon jälkeen lääkäri tekee mulle automaattisesti rakenneultran.Painoarvio pienellä oli 476g ja vastasi rv 22+2 mutta viikkoja ei alettu siirtämään. Eiköhän se tuosta tasaannu vauvan kasvu. ☺ Minkä kokoisia painoarvioita teille muille ? Sukupuolta ei haluttu tietää vaikkakin lääkäri kahteen kertaan kysyi asiasta. Seuraava neuvola onkin vasta loppukuusta ja silloin tehdään sitten kelan paperit.
 
  • Tykkää
Reactions: Boomkaa ja Theran
Terkut täältäkin. Ru takana ja kaikki hyvin. Vastasi viikkoja ja oli rakenteilta hyvä. Istukk on edessä mikä vaimentaa tuntemuksia. Pitkät kintut sätki ja painoa oli n. 400g.
Nyt vkoja 20+6. Oli kyllä jännä nähdä kaikki liikehdintä kun niitä ei vielä tunne. Meillä oli kiva kätilö, joka kovasti jutteli ja selitteli mitä näkyy. Sanoi että voi olla luottavaisin mielin.
 
  • Tykkää
Reactions: Theran
Onnea hyvistä ultra kuulumisista!

Mua hieman hirvittää kun olen jo tässä vaiheessa kömpelö ja happi loppuu vähän väliä. Ja sf-mitta oli maanantaina 20cm ja viikkoja 22 ettei sekään normaalia isompi ole. Taidan olla vaan jo vanha tähän hommaan. :)
Muuten vielä säästynyt isommilta vaivoilta vaikka maha alkaa olee tiellä joka käänteessä.

Hyvää viikonloppua kaikille!

Theran&vaavi rv22+5
 
  • Tykkää
Reactions: Babez74

Yhteistyössä