Helmikuun helmiäiset 2016 *Joulukuussa*

IMN, onko tuollanen paketti ihan valtakunnallisesti jakelussa vai siellä teilläpäin vaan? :) Oispa kiva.

Mulla oli eilen neuvola, sf-mitta 32 mikä kuulostaa musta isolta. Lähellä yläkäyrää kasvokin. Muuten kaikki hyvin. No proteiinit virtsassa oli plussalla niin täytyy käydä labrassa näyte antamassa lähipäivinä. Niin ja oma painonnousu alkanu vihdoin tasaantua, jee :D
 
Eipä menny oikein mikään sillä käynnillä niinkun olin toivonu, hoitaja heti sokerimittausten seurantaa katsottuaan totesi, että pistämään on tästä eteenpäin ruvettava.:unsure: Sydänkäyrilläkin olin hetken, kum nyt rv 33 niitä on jo hyvä ottaa. Hienot supistuskäyrätkin saatiin sinne piirtymään, vauvan käyrät kuitenkin hyvät.
Lääkäri sitten tutki paikat ja kohdun suu oli taas entisestään pehmennyt, joten määräsi kotona nyt sitten ainakin pariksi viikoksi sänkylepoa, että päästäisiin sinne rv 35 yli (n)
Vaikka oma paino ei oo nyt kolmeen viikkoon noussu, nii masussa kyllä on kasvettu, nyt painoarvio oli jo 2,5 kiloa! Myös lapsivettä on runsaasti, joten siitä tää tukala olo. Sain ohjeistuksen mennä polille jos alkaa enemmän ahdistamaan tai supistaa yhtään säännöllisemmin, vaikka eivät olisi edes kovin napakoita o_O

Vähän jäi mielen päälle kyllä huoli, vieläkin oli lääkärin mielestä pikkusen suolisto laajentuneen näköinen, niinkun viimeksikin toisen lääkärin mielestä. Kuulemma voi johtua ehkä sokereistakin, tai sitten jossain suolistossa voi olla kaventuma/tukos. NäitäNäitä jälkimmäisiä ilmeisesti sitten syntymän jälkeen hoidettaisiin leikkaamalla.
Sain uuden ultran ensi viikon perjantaille, jossa asiaa vielä katsotaan ja jos tarvetta, niin mut lähetetään tampereelle lisätutkimuksiin.
Näillä tiedoilla mä todellakin haluisin käärön ulos jo tammikuun puolella, ettei tuu ihan jättiä ja helpottuis tää omakin oleminen. En siis aatellu enää rv 35 jälkeen lepäillä :ROFLMAO:
 
IMN
Fiona Kyllä mun mielestä jokainen kunta jotakin pakettia jakelee :) Aiemmin on tosiaan jaossa ollut semmonen Liberon vihreä hoitolaukku täynnä Liberon hoitotuotenäytteitä. Esikoisen synnyttyä saatiin muistaakseni Pampersin laatikko. Ennen ne kyllä on jaettu vasta vauvan synnyttyä, mutta tällä kertaa sain jo nyt mukaan :)

Minä en oo uskaltautunu vaa'alle joulun jälkeen, enkä neuvolassakaan siihen joutunut.. :D Vaikka paino kyllä tippuikin lähes kaksi kiloa juuri ennen pyhiä, joten eipä tuo nyt niin kauheaa ois vaikka oiskin tullu syötyä vähän liikaa..

Wendys Tsempit sullekin! Onneksi vain parin viikon lepo edessä :)
 
Tääl päin ei ole mitään paketteja yleensä jaettu tai sit jostain syystä meidät on ain unohdettu :D

Tänään käyty neuvolassa ja pienonen oli jo oikeippäin! Tosin pää ei viel keskellä ollut mut alaspäin kumminkin. Toivottavasti pysyykin niin :)

Kahden viikon päästä uudestaan ja sillon katotaan lähete painoarvioon. Toivon sinne pääseväni kun huolettaa tuon pojan koko.

Tällä viikolla olen saanut jo viimisiä vauvan juttuja ostettua ja tänään pesin koneellisen vauvan pyykkiä :)

Ankas 33+3
 
Mua alkaa jotenki tympiä nää harjoitussupistusten määrä, niitä tulee nykyään monta kertaa päivässä ja ei tarvii edes tehdä mitään ihmeellistä ku vatsa kovettuu ja olo on sen myötä tosi ikävä. Phuuh....:unsure:. Senkin puolesta olisin halunnu käydä loppuraskaudessa lääkärillä tsekkaamassa alakerran tilanteen, vaikka näiden harjoitussupistusten ei pitäisi siellä mitään vahinkoa saada aikaiseksi.

Wendys, hyvää lepäilyä sinne:)

Millasia uudenvuoden suunnitelmia täällä on muilla? Meillä ei ihmeempää, koirien kanssa olis tarkoitus käydä pitkällä lenkillä ja sen jälkeen mennään syömään mun vanhemmille. Eli rennon rauhallisissa merkeissä vaihtuu vuosi:)!

Mut rauhallista uutta vuotta teille kaikille jo etukäteen!:)
 
Hauskaa vuodenvaihdetta ja ihanaa ens vuotta kaikille! ;) Meil tulee kaksi tuttua perhettä kylään, saunotaan, syödään, katsotaan hiukan ilotulituksia. Rauhallista semmosta.

Sitä ennen mulla on aamulla neuvola ja "synnytystapa-arvio". Tuun kertoo sitte mut niin toivon että siellä olis se ultra. Haluan kuulla painoarvion, onko muksu jo kiinni alhaalla kun munkin sf mitta oli viimeks 27cm. Ja vauva ei paina yhtään kylkiluihin. Esikkoa oottaessa en puolenvälin jälkeen sietänyt automatkoja kun painoi niin. Ja tietysti tuon alapään tilanne kiinnostaa että onko kypsynyt. Elättelen toiveita nyt aiemmin syntyvästä vauvasta kun eka meni 10pv yli la:n.

Äitiyslomalla ollaan siis. Vointi hyvä ja loistava. Hävettää sanoa mut kiristelyä Lukuunottamatta tää menee ihan kivasti. Tuntuu et kaikki pahuksen ongelmat ja vaivat jäi sinne keskiraskauteen. Vaikka olotila on hyvä niin vauvan kaipuu syliin on valtava! Sorruin tänään ostamaan vielä yhden yöasun, sukat ja tumput. :)

Lueskelen juttujanne, aina ei jaksa kirjotella. Sitten kun kirjoittaa niin on vain oma-napa juttuja :D

Keijunkainen ja Pikku-Hippo rv35+3. Ensivuonna ootellaan sitten jo syntyväksi helmivauvoja. Ihanaa :)
 
Terveisiä nevolasta.paino nousee ja hemoglobiini laskee :D ihan oikein olin olotilaani kuulostellut eli 105 oli hemoglobiini. nyt vaan rautaa nassuun joka päivä :) painoa on tullut nyt jo 13kg.. (=65kg), puuh.
Sf mitta oli 26,5 mutta pienihän se vauva onkin niin eipä se paljon isompi voisi ollakaan.. kaikki muuten kunnossa,seuraavalla kerralla onkin sit se lääkäri joskus helmikuun alussa (näköjään sitä ei laitettu minnekään ylös :D). Nyt pinaattikeiton syöntiin
 
IMN
Meillä ei kovin kummosia suunnitelmia oo tälle päivää.. :) ollaan ihan perheen kesken, saunotaan, tehdään hyvää ruokaa ja herkutellaan. Illasta sitten mennään pihalle katsomaan raketteja. Ukkokulta menee huomenna aamuvuoroon, joten tuskin kovin pitkään tulee valvottuakaan.

Olo on edelleen tukala paikallaan ollessa. Helpointa on pysyä koko ajan liikkeessä ja touhuta jotain. Sekin tosin aiheuttaa supistuksia, mutta mieluummin nekin kuin hankala ja ahdas olo (n)

Mua jäi jotenkin vaivaamaan neuvolatädin eiliset sanat, kun käski levätä ja yrittää pysyä yhdessä kasassa vielä edes pari viikkoa. Outoa, yleensä nuo lepokäskyt on loppuneet näille 35+ viikoille. Kai tässä sitten on vieläkin olemassa pieni pelko ennenaikaisuudesta, vaikka viikkojen puolestahan vauva kyllä saisi jo huoletta syntyäkin. Kokonsa puolesta taas olisi hyvä jos kasvaisi vielä niin kauan kuin kasvua vaan riittää ja istukka pelaa.
 
Neuvolalääkärissä käyty. Hempat 127 ja vp hyvä. Oma painonnousu hidastunut, ihme kyllä kun jouluna mässäilin hurjasti! Ultraus tehtiin, jes! Lääkärin mukaan siro pieni tulossa, alhaalla oleili ja arvioi 2,6kg. Ultra näytti sitten 2,3kg. Ja syntymäpainoarvio la:na ois 3-3,2kg. Esikon arvio oli 3,4kg mut syntyi 10pv yli ja oli silti vain 3,2kg. Eli nyt ei huolta, saan kyllä alateitse pikkuisen ulos vaikka kasvu kiihtyiskin arviosta tai menis yli la:n. :) kyllä huojensi käynti nyt oloa! Alapääs oli kunnos kaikki, pehmentynyt oli ja sentin auki mut kaulaa jäljel viel se 2,5cm. Ei muutakun ilomielin uutta vuotta vastaanottamaan!!! :D

Kertokaahan painoarvioita kunhan niitä alatte saamaan ja muitakin mietteitä synnytystapa-arvioista...
 
Täällä loppui työt tänään. Aivan outoa... Mitä mä nyt teen? Vauva päätti tunkea päätään alemmas ja kääntää pepun kunnolla pystyyn niin, että on aika ahdas olo. Ehkä hän totes, että nyt voi, kun ei tartte töitäkään enää tehdä... Tähän asti on ollut kyllä pää alas päin, mutta vähän sivussa alhaalla ja peppu kyljessä.

IMN 37 viikkoa on täysiaikaisuuden raja. Eihän mitään hätää ole, jos 35-viikoilla syntyy, mutta 37+ on aina parempi. Tuolloin ei lasketa mitenkään ennenaikaiseksi enää. Ehkäpä siksi toivotteli rauhallista eloa vielä?!

34+0 poksuu. 2 viikkoa vielä neuvolalääkäriin. Silloin samalla labrat. Kai se streptokokkinnäytekin silloin otetaan toivottavasti. Mutta mitään tarkkaa painoarviota en odota saavani. Ei sitä käsin pysty muuta kuin veikkailemaan ja meillä ei kyllä ultrata rakenneultran jälkeen, jos ei ole mitään erityistä.

Hauskaa uutta vuotta kaikille!
 
IMN niin oliko sulla syytä pienipainoisuudelle?
mun lääkäri ilmeisesti toivois että tämä tyttö syntyis vähän etuajassa,että kasvais paremmin sit mahan ulkopuolella.onko sulla mitattu niitä istukkaan meneviä virtauksia?ei siis niitä mitkä menee istukasta vauvaan.. Mulla ne molemmat ylärajalla ja toinen oli vähän ylikin.virtaus istukasta vauvaan kuitenkin normaali mutta jos istukka toimii "pienellä teholla" niin kyllähän Se varmaan vähän vaikuttaa.. Viimeksi painoarvio oli 1,2kg rv 29+3 ja hauska oli ku huomasin et täsmälleen samoilla viikoilla oli esikoisell sama painoarvio.painoi 2vk yliaikaisena syntyessään 3060g
 
IMN
Mullahan on siis kaikissa raskauksissa seurattu vauvan kasvua kasvuhidastumien vuoksi. Mitään kummempaa syytä ei oo löytynyt, mutta on ilmeisesti ihan geneettinen homma, koska äidin suvun naiset ei ole paljoakaan yli kolmikiloisia vauvoja saaneet. IUGR-sikiöinä on puhuteltu.
Virtaukset on aina olleet ok, paitsi ekan raskauden lopussa raskausmyrkytyksen vuoksi kaikki meni yläkäyrien yläpuolella.
Vartalomitan kasvu on aina pysähtynyt viikoille 36-37 ja sen vuoksi on käynnistetty, juurikin jotta vauva pääsisi mahan ulkopuolelle kasvamaan paremmin (tai yleensäkään yhtään). Nyt painoarvio oli rv34 2kg, eli ihan ok, mutta vartalomitta jälleen oli pieni verrattuna muihin mittoihin.
Yliajalle ei kuitenkaan varmuuden vuoksi päästetä, vaikka kasvu ei pysähtyisikään, koska nää pienet sirppanat ei kestä sitä loppuajan stressiä samalla tavalla kuin ns. normikokoiset. Eli korkeintaan 5vkoa odottelua jäljellä :)

Esikoinen meillä oli siis 2795g (38+3) ja kuopus 3035g (39+4). Jälkimmäinenhän kuitenkin ihan hyvän painoinen, mutta laiha rimpula :)
 
Viikot 34+4. Paino oli laskenu 2 viikossa -300g. Vaikka jouluki oli välissä. Sf oli 33cm
Niiin ja seuraavan kerran on sitte lääkäri+ultra parin viikon päästä. Hemppaa ei otettu ja verenpainetta saa kotona mittailla. Alapaine meinas olla koholla tuolla nyt.

Isyydetunnustuskin tehtiin, mutta sit terkka hoksas vasta et on viimenen päivä ja 1.1 vasta astuu voimaaan se laki. No on se lastenvalvoja yhteydessä, jos ei nyt kelvannu nyt tää.

Hyvää uuttavuotta! Me vietetään pojun kans herkkuja syöden ja mennään kohta mummolaan ulkoilee. Sit on kaupungin ilotulitus klo 20 ja käydään kattoo se. Isi lähti viettää aikuisten uuttavuotta vielä kun on suht helppo lähtee :D
 
IMN
Miten tuo muuten menee tuo uusi isyydentunnustushomma? :) Ihanaa, että sen voi sitten neuvolassa tehdä. Tuntuisikin niin tyhmältä lähtä kolmannen kerran nöyränä myöntämään lastenvalvojalle että "joo, kyllä me harrastettiin esiaviollista seksiä ja saatiin tämmönen kielletyn rakkauden hedelmä" :LOL: Varsinkin kun on se naimisiinmeno suunnitelmissa ristiäisten yhteydessä.. Eli hoidetaanko tuo isyydentunnustus jo ennen lapsen syntymää vai viimeistään sitten vauvan neuvolakäynnin yhteydessä? Ettei mitään tarvitse kuitenkaan erikseen sopia neuvolassa?
 
Ennen vauvan syntymää neuvolassa, syntymän jälkeen lastenvalvojalla. Saa nyt nähä, pitääkö meillä mennä sit lastenvalvojalle ku nyt oli vielä "vanha vuosi". Ja loput neuvolakäynnti on jo niin lähellä laskettua oman tädin kanssa, et ei taida keretä enää uudelleen. Ja siellä vaan neuvola täti kattoo henkkarit, naputtaa koneelle, kysyy että tunnustaako isä ja tulostaa laput. Allekirjotukset ja yhteishuoltajuus sopimus allekirjoitetaan kans. Eli samat lanketit kuin lastenvalvojallakin, mutta nyt sen voi tehdä jo ennen syntymää. Ja neubolasta sit lähtee lastenvalvojalle tiedoksi nuo paperit.
 
Hyvää uutta vuotta kaikille! Vuoden vaihtuminen meni meillä unta odotellessa kun poika heräsi paukkeeseen puoli 12 eikä tainnut kunnolla nukahtaa kuin yli tunnin päästä. Torkuttiin sitten viererysten. Saa nähdä miten kestää omassa sängyssä ensi yönä kun yleensä ei meidän sänkyyn pääse kuin aamulla ja nyt oli "koko" yön. o_O

Keskiviikkona oli taas ultra. Vauva oli jopa oikein päin ja muutenkin kaikki hyvin. Nyt 2kg ja syntymäpainoarvio 3,7kg eli keskikäyrällä yhä. 3 viikon päästä vielä viimeinen äitipolikäynti missä katsotaan tilanne. Nyt jo sanoi lääkäri että yli ei päästetä kun on insuliini käytössä eli laskettuna aikana sitten käynnistetään jos ei ole sitä ennen tullut. :X3: Kohdunsuu oli jo sormelle auki ulkosuusta ja harjoitussupparit on selkeästi napakoituneet viime aikoina. Siivoilu ja touhuilupäivän jälkeen oikein tuntui miten supparit työnsi vauvaa alaspäin että jospa se lähtisi ilman käynnistystä.:p Kotona vasta iski tajuntaan että viimeistään viiden viikon päästä meillä on vauva! :love: Kävin sitten saman tien ostamassa pieniä vaippoja ja itselle siteitä ja päässä rullaa lista mitä vielä pitää valmistella. :LOL: Pinnis kasataan varmaan huomenna ja viimeiset vauvan pyykit pitää pestä.

Peukut pystyssä toivon että vauva ei enää käänny. Tosin tänään on taas ollut niin ylhäällä että ajattelin jo että yöllä kääntyi mutta nyt kyllä hikkaa niin alavatsalla etten tiedä miten siellä on. o_O

Libero-kassista ym näytteistä oli puhetta. Sen vihreän libero kassin saa kun rekisteröityy liberokerhoon ja saa postissa kortin millä voi lunastaa kassin k-ryhmän kaupasta. Näköjään myös myyvät kasseja kaupassa 10 e hintaan. Sisältö oli entisenlainen: vaippoja, siteitä, vauvaöljyä, lelu ym.

hattisvattis 35+3
 
IMN
NassuRessu Kiitos selvennyksestä! :) pitää muistaa tiistain neuvolassa kysyä tuota.

hattisvattis Siis miten lääkäri laski 2kg:n painoarviosta noin ison syntymäpainoarvion? :eek: meidän vauva arviotiin kaksikiloiseksi rv33+5, joka sijoittui ala- ja keskikäyrän puoleenväliin. Esikoinenkin oli samoilla viikoilla n. 2kg ja syntyessään rv38 alle 2,8kg.

Täällä koetellaan hormonihirviön hermoja.. naapuripihan ekaluokkalaiset olivat sanoneet eskarilaisellemme, että ovat sopineet kiusaavansa meidän poikaa kun tämä aloittaa koulun. Voitte vaan kuvitella miten raivona oon kun toinen pelkää kouluunmenoa jo puoltavuotta ennen kuin asia on ajankohtainen.. :mad: aiemmin odotti oikein innolla koulun alkua, mutta nyt itkee ettei halua mennä ollenkaan. Ei kai tässä auta ku hengittää syvään ja toivoa että nuo puheet loppuu..
 
Muakin mietityttää ja jännittää tuo vauvan tuleva koko. Mulla terkkari arvioi et koko vois jo nyt olla n. 2kg ja sf-mittakin menee yläkäyrällä. Viikolla 33 vasta mennään. Minkälainen jättiläinen sieltä oikein tulee, apua!

IMN, voi järkytys miten ilkeitä lapset osaa olla :( Mua pelottaa välillä tuua ees lapsia tähän maailmaan, kun tuntuu et niin paljon on kiusaamista yms. Kukahan niille sais taottua järkeä, ihan kamalaa et kouluun menoa täytyy pelätä ton takia.
 
Uusi vuosi vaihtui täällä naapureilla syöden ja raketteja ampuen eli oikein rattoisasti ja mukavasti! :)

Kävin ennen uutta vuotta neuvolassa ja taas kerran terkka jaksoi päivitellä tätä mun mahan kokoa ja pelotteli suuresta vauvasta, jos en nyt samalla sekunnilla vähennä herkuttelua :D sf mitta on 35 nyt rv 35 eli yläkäyrän yläpuolella huitelee. Sokrut on pysyny hyvin kurissä, mut joulunaikana, kahdessa viikossa oli tullut painoa 2kg, jonka uskon olevan osaksi kyllä turvotusta, ruskin ihan puhdasta läskiä :p senkin vuoksi terkka varmasti hermoili. Oon kuitenkin pieni, joten isoa lasta tästä ei tarvis tulla. Tosin ei nämä kaks aiempaakaan oo mitään isoja olleet (3100g ja 3400g). Vielä ei oo vaavi kiinnittynyt vaan pää on aika ylhäällä liikkuvana.

Streptokokki oli positiivinen. Mitenkäs se vaikuttikaan? Olikos ab-tippa mulle automaattinen vai tarvittaessa? Vauvaa seuraavat kuulemma tarkemmin.

Mun ei edelleenkään tarvi öisin vessassa hypätä, mut mulla edelleen tuo rintalastan lähellä oleva kipu herättelee öisin. Senkin puoken toivon, että tää vaavi ymmärtäis laskeutua, että olo ehkä hieman helpottuis.
 
IMN oikeassa olet tuon painoarvion suhteen. Vauva oli nyt siis 2,6kg ja edellisellä kerralla kolme viikkoa sitten 2kg. Mikä lie ajatus katko :rolleyes::ROFLMAO:

Keksittiin muuten jouluna vauvan nimi valmiiksi. :love: Tai lähinnä minä olen ajan kanssa hyväksynyt miehen etunimi ehdotuksen ja nyt löytyi siihen sopiva toinen nimi.

Onko muilla jo nimet tiedossa?
 

Yhteistyössä