Helmikuun helmiäiset 2016 *marraskuu*

Viimeksi se otettiin just näillä viikoilla. Tai olisiko ollu 30 viikko ehkä? No kuitenkin, viime raskaudessa kun kävin tässä ylimääräsessä ultrassa niin äitipolilla se otettiin. Ja ku meillä ei ota neuvolassa niitä vaan se on lääkäri joka ottaa. Ja se viimenen lääkärineuvola on vasta siellä 36 viikolla. En jotenki tohtis jättää niin myöhälle sitä. No ens viikolla on neuvola, niin pitää kysästä asiaa... Jos muistan :whistle:
 
Olipas paljon tullut juttua parissa päivässä!
Hankala kun ei muista mitä olitte kirjoittaneet tai kuka kirjoitti..

Mulla menee nenä tukkoon aina yöllä ja siksi onkin 3 tyynyä välillä käytössä ja sitä suolaliuosta):p se toisaalta autta siihen närästykseenkin..mulla auttaa se, että illalla syö kevyemmin. Kokoajan kyllä nälkä on mutta syön iltapalan pari tuntia ennen nukkumaan menoa..päivällä monta pientä ateriaa. Helposti tulee sellainen turvonnut, paksu, kankea olo jos syö yhtään liikaa:sick:

Liikkuisin paljon enemmän jos vain pystyisin. Alkaa seinät kaatumaan päälle..tekis mieli tuonne ulos nyt kun luntakin on ja vois vaikka vähän tehdä lumitöitä, että olis jotenki hyödyksi. Ja lasten kans siellä peuhata.. Kaupassakäynti saattaa olla päivän isoin ponnistus ja kipu aiheuttaa pahoinvointia:(

Onko teillä yöllä sormien puutumista? Olen herännyt muutaman kerran siihen, että esim. pikkurilli, nimetön ja keskisormi on puutuneena tai herää siihen että on nukkunut selällään ja on tunne että happi loppuu justiinsa:eek:

Positiivista on se, että pulssi ei enää kuulu niin selvästi korvassa:D joku aika sitten huomasi että se vaikuttaa kuuloonkin!
 
Laurelii, kuulostaa kovasti hermopinteeltä tuo sormien puutuminen ja samoin myös pulssin kuuluminen korvassa, eli hierojalta saa parhaan avun :) oon ite aina jumissa töiden takia ja tuo puutuminen/sykkiminen on hyvin tuttua, yleensä se ongelmakohta löytyy lavan vierestä, epäkäslihaksesta tai kallonpohjan lihaksista... Toki voi se hermopinteeltä olla myös ranteessa tai kyynerpäässäkin, kaverilla puutu ja meni voimattomaksi koko vasen käsi raskauden lopulla, sen oli aiheuttanut turvotus, joka paino hermoa..

Täällä on menos ensimmäinen saikku raskausaikana ja tietenkin niin ihanan syyn takia kuin oksennustauti :sick: Yö meni laatatessa ja päivä sohvan pohjalla mutta nyt tuntuva nälkä antaa ymmärtää, että tauti oli tässä :LOL: huomisen saa vielä huilata saikun piikkiin ja viikonloppukin on vapaa, eli saan kokonaiset 5 päivää kaivattua lepoaikaa töistä! Jos vaikka sais vähän ladattua akkujansa....

Meiltä löytyy kans sellanen ukko, jota ei saa baariin potkimallakaan.. Toisinaan meinaa kyllä lipsua tuo kotona juominen mutta siihen oon hyvin tylysti sanonu, millon mun mitta on täynnä ja ilmotan, että joko se loppuu tai jatkuu jonkun muu katon alla. Miehen isällä on hyvin vahva taipumus kotona juomiseen, niin yleensä viittaus siihen riittää, eikä asiasta oo koskaan tarvinnu tapella (ainakaan vielä). Oon muutenkin aika kova töksäyttämään asiat suoraan, jos joku häiritsee mutta tuleehan ainakin tietoon :D

Tänään on ollu kyllä kamala rumba ihan koko päivän tuolla vattanahan alla :ROFLMAO: on ilmeisesti pallerokin tyytyväinen ylimääräseen vapaaseen ja rentoon olemiseen, kun on tilaa hyöriä ja rellestää :p
 
Kiitoksia nuhan hoitovinkeistä :), täytyy kysyä apteekista niistä merisuolaliuosvaihtoehdoista.

Tukkoisuuden takia oon nukkunut selällään, ja mies juuri kertoi, että yhtenä yönä nukuin synnytysasennossa, siis selällään ja jalat levällään pystyssä.:LOL: Ehkä siinä oli sitten hyvä olla...

Kohta edessä hammaslääkäri part 2, kasilta meen paikkaamaan kaksi pientä reikää, toivottavasti maha ei vielä paina liikaa että jaksan makoilla. Aiemmin kertomaani ientulehdukseen on auttanut nyt jatkuva flossaaminen, koitan joka ilta käydä legot läpi ja ei kyllä vuoda niin herkästi ikenet.:D Vielä kun tästä saisi jatkuvan tavan...

Vitsit mä asettelin lämpöpussin just turvakaukaloon valmiiksi, ja vauvan tulo muuttui taas todellisemmaksi. :pVoisipa jo lähteä synnyttämään, alkaa tämä raskaus jo kyllästyttää kaikkine vaivoineen ja voisi jo siirtyä vauva-aikaan. Vaikka toisaalta, villahaalari on vielä onnettomasti kesken, sen kun saisi valmiiksi niin hyvä ois.:coffee:
 
Erikoista, että monella nenän tukkoisuutta. Itelläkin ollut kolmisen viikkoa jo. Välillä on apua siitä sarvikuonosta, mutta pelkistä suolaliuossuihkeista ei mitään. Nlalääkärin mukaan noita vahvoja ja kiellettyjä voin silleen käyttää et jos on satunnaista ja esim. Yks suihke yössä riittää.
Pitäis varmaan tuo äitiysavustus hakea, onkohan siihen joku takaraja. Ei oo kaukaloita tai vaunuja vielä ehtinyt ollenkaan miettiä. Onneksi vielä on vähän aikaa. Olo on ihan ok, ainoastaan liitoskipuja on päivittäin, mutta eivät estä liikkumista. Kaverilla on tuolla masussa kans aikamoisia diskohetkiä, näkyy kun masu värähtelee ja hötkyy. Hyviä vointeja kaikille! (26+0)
 
Hahaha. Mulle tuli kirje, että postiin on tullu paketti. Ajattelin et se on yks tutti jonka vauvalle tilasin :D No sit siellä postissa mulle törkättiinkin sellanen jääkaapin kokonen paketti käteen, jaksoin hädintuskin nostaa liukuhihnalta alas. Mietin kuumeisesti et mikä hiton paketti tää on, kunnes tajusin että ÄITIYSPAKKAUS!! En osannu oikein ees innostua, koska kaiken tän yllättävyyden kruunuks olin kävellen liikenteessä yli 10km päästä kotoa. No tietty bussilla pääsin suurimman osan matkasta, mut osaks sit kannoin mahani kans minkä jaksoin. Kymmenen metriä kerrallaan, se paketti oli niin vaikeen mallinen ottaa kiinni edes :D En tiiä oisko pitäny itkeä vai nauraa koko show'lle, no onneks kotona jo nauratti.
 
"Kiva" kuulla täällä että en ole kaikkine vaivoineni yksin.:confused: Täältä löytyy väsymystä, närästystä, supisteluja ja radi dieetin noudattaminen ottaa raskaasti päähän. Keskiviikkona oli taas äitipolikäynti missä valitin supistuksista ja väsymyksestä ja siitä että töiden jälkeen ei kotona jaksa tehdä mitään. Töissä jo sanoin alkuviikolla että jonkinlaista saikkua on tiedossa. No lääkäri sitten tarkisti kohdunsuun ja siellä oli kaikki kunnossa, mikä oli tietysti hyvä. Hänen mielestään supistukset on ihan vaan normaaleja harjoitussupistuksia eli jatka vaan töissä! :eek: Ruinaamalla ruinasin ja sain jopa loppuviikon saikkua siis huimat KAKSI päivää! Arvatkaa ottaako päähän!:mad::mad: ja tilanne on pahin mahdollinen kaikkien kannalta töissä. Parin päivän saikun takia ei sijaista palkata ja ensi viikolla käyn taas töissä kokeilemassa jaksanko, veikkaan että en, ja sitten taas jostain saikkua ruinaamaan pieneksi pätkäksi ja ei sijaista palkata jne. Eli muut joustaa töissä ja lisäksi flunssakausi jyllää ja porukkaa puuttuu muutenkin.
Nyt kotona ollessa ei ole oikeastaan yhtään supistellut, mutta sen tietää että kun töissä se on jatkuvaa kyykistelyä ja kumartelua niin supistelu on taattua.

Vauva oli jo n. 1,3 kg ja hienosti keskikäyrällä kasvaa! Itsellä paino oli nyt tasan sama kuin ekassa neuvolassa. Paino laski heti alussa ja sitten pikkuhiljaa n. 100g viikossa on noussut. Maha on kuitenkin komean kokoinen eli jostain varastoista on vauva itselleen tarvittavat hankkinut.(y) Toivottavasti pysyisikin painonnousu vähäisenä, olisi sitten helpompi synnytyksen jälkeen lähteä pudottamaan entisiäkin ylimääräisiä.

Vauva oli tällä kertaa raivotarjonnassa (y) viimeksi siis oli vielä pää ylöspäin. Liikkeiden perusteella on ollut tosi vaikea sanoa miten puolin on kun muksii kovasti sekä ylös että alas. Selkeitä potkuja tuntuu ylös päin mutta seuraavassa hetkessä töykkii voimalla alaskin. Ehkä sitten nyrkkeilee kovasti tai jotenkin osaa päällään tehdä teräviä liikkeitä. Parina yönä on pitänyt mahdotonta mylläystä, jos ihan volttia ei ole heittänyt niin ainakin on kylkeä kääntänyt.:X3: Miehelle kun ultran jälkeen sanoin että vauva on pää alaspäin niin esikoinen heti ymmärsi mitä puhuttiin: pisti pään lattiaan ja pyllyn pystyyn ja isille esitelmöi että vauva on tälleen äitin mahassa. :LOL: ja kovasti häntä nauratti kun kehuin että juuri noin se vauva on ja tänne äitin mahaan potkii jaloilla.

Kovasti jo odotan äitiysloman alkua, niin ei tarvitsisi työasioilla mieltään vaivata ja pohtia että jaksanko/pystynkö töissä olemaan. Onneksi on enää 6 viikkoa, joista yksi on lomaa. Vähiin se kuitenkin käy ja nopeasti viikot menee eteenpäin.
Hattisvattis ja pieni 28+3
 
IMN
Laureliii Tekstiäsi lukiessa muistin että mullahan oli viime raskaudessa tuota yöllistä sormien puutumista ja loppuajasta se saattoi kestää pitkälle aamupäiväänkin. Silloin istukka oli takaseinämässä ja puutumisen tunne tuli juurikin aina selällään nukkuessa. Liittyisköhän jotenkin siihen?

Äiti seiskanelonen Oiskohan ollu 2kk ennen laskettua aikaa takaraja äitiysavustuksen hakemiselle. Saattaa tietenkin olla että muistan väärin tai käytännöt on muuttuneet :)

Täälläkin vauva oleilee raivotarjonnassa, ja kuten lääkäri jo viime viikolla mainitsikin, pää on tosi alhaalla viikkoihin nähden. Vihloo ikävästi häpyluuhun, varsinkin kun pieni kääntelee päätään. Nyt mulla vielä meni maha aivan sekaisin ja oon istunu pöntöllä viimiset tunnit, joka tottakai sai aikaan vielä pahemman paineen toosaan ja kipeät supparitkin :mad: Perjantai 13. päivä..

Voisin varmaan jo kaikkine näine vaivoineni kirjoittaa kirjan vauvakuumetta poteville :LOL: Yli 200 syytä miksi ET halua olla raskaana
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos kaikille alko asiaan kommentoineille. Asiastahan on tuhanteen kertaan jureltu. Oon kyllä suorasanainen ja kun kuppi menee nurin, annan kyllä tuutin täydeltä. Hetken se jaksaa petrata valitusten jälkeen ja sit homma yleensä jatkuu. Jotenkin tekis mieli ottaa ja lähteä, mut ajattelen kuitenkin lasten kannalta tätä ja haluaisin pitää perheen koossa heidän takia. Kuitenkin niitä hyviä hetkiä on enemmän kuin huonoja, mut mulla vaan menee kuppi nurin jo siitä yhdestäkin, kun se kuitenkin on joka viikkoista, varsinkin nyt viime aikoina ollut...

Voi pirhana! Sain myös RADI dg:n. Mun paastoarvo oli 0,1 yli ja muuten arvot oli ok. Nyt sit säännölliset mittaukset ja kattoa miten verensokerit käyttäytyy mun syömisiin. Mää kuitenkin normistikin syön sen 6x päivässä, mutta annoskoot vois tieten olla pienempiä :D mehuja ja jugurttejakaan en syö ja leipääkin menee max. 3viipaletta päivässä. Noh, katsotaan miten akan käy...

Hb oli mulla tippunut 105, vaikka oon yli kuukauden rautaa syönyt. Nyt tosin viikon vasta eri valmistetta. Ei ihme, että pulssi hakkaa ja olo on tosi nuutunut!

Sf-mitta huitelee ihan omissa lukemissa. Tais olla 30 nyt rv 28+0 eli yläkäyrän yläpuolella :eek: eihän tuo aina mistään kerro, mut mahan koko on kyl jo ihan kiitettävä :censored:

Mää sain kamalan kurkkukivun ja ääni on ihan poissa. Minä kiltti työntekijä sairastan näin vapaapäivinä :mad: olisin voinu olla pois töistä ihan vaikka muutaman päivän. Oon satavarma, että ma oon jo täysin työkykyinen.. :notworthy:
 
Hei mä join ekaa kertaa puoleen vuoteen aamukahvia ja jopa maistui!!! :D

Noista sormien puutuiluista niin yläraajojen hermotus lähtee niskan seudulta, alaselän vaivat hermottelee sitten jalkoihin. Ihan jostain huonosta nukkumisasennosta tai päivän aikaisista rasituksista ja asennoista johtuu ne puutumiset. Lisätkää jumppaa ja lihaskuntoa, ostakaa uus tyyny ja venytelkää. Liikettä että verenkierto toimii. Ne vois auttaa.
 
Oisko teillä pinnasänky-vinkkejä? Onko jotain väliä onko päädyt umpinaiset vai pinnoilla, vai onks se pelkkä ulkonäköseikka? Itte oon ehkä päätymässä jälkimmäiseen. Toinen juttu mitä oon miettiny, on toi laidan laskettavuus/poistettavuus. Jomman kumman noista ominaisuuksista haluaisin kyllä. Onko sellasia olemassa, joissa laitaa voi sekä laskea että tarvittaessa poistaa? Vai onko se aina jommin kummin? T. Kyselyikä :D
 
IMN
Oon huomannu että "pinnapäädyssä" on se etu, että reunapehmusteen saa asettumaan nätimmin :) laskettavalle reunalle en oo ikinä huomannu tarvetta, vaikka kyllähän lyhyen ihmisen pitää vähän kurotella yltääkseen pohjalle. Irrotettava etureuna taas on kyllä ollu kätevä :) lastensängyt on niin paljon korkeampia että pienen on helpompi/turvallisempi harjoitella isojen sängyssä nukkumista pinnäsängyllä.
 
"Pinnapäätyä" mä kanssa kannatan, koska meillä pinnis tulee makkariin niin, että makkarin ovelle näkyy pelkkä pääty, niin umpipäätysen sängyn kanssa olis aina mentävä sängyn viereen tarkastaan tilanne. Pinnojen välistä näkee vähän tilannetta pelkästään ovelta kurkkaamalla :)
Toi laidan poistettavuus oli myös itsellä kriteerinä, näin saadaan pinnis mun puolelle sänkyä ihan sänkyyn kiinni "sivuvaunuksi", jonne käärön voi siirtää nukkumaan imetysten välissä. Saan ite pyöriä rauhassa kun käärö ei oo kainalossa (y)

Miehellä oli eilen illalla kostea edustustilaisuus ja nyt tuntuu että mä oon se jolla on krapula o_O tuli tosin valvottua (torkuttua) sohvalla yhteen asti yöllä, jolloin toinen tuli kotiin, enpä muista koska viimeks olisin ollu siihen aikaan hereillä.
Ite oon lupautunu osallistuun kaveriporukan perinteisiin pikkujouluihin parin viikon päästä ja vähän hirvittää kuinka sitä jaksaa koko illan ja osan yötä hillua tuolla julkisesti, raskaus on nimittäin vaan entisestään korostanu sitä että viihdyn vapaalla parhaiten kotona tai mökillä :ROFLMAO:
 
Meillä on pinnasänky pinnoilla. Enkä mä tiiä onko sillä meille niin väliä, enemmän kai se on vaan ulkonäköseikka. Tosiaan, toi reunapehmuste on helpompi asetella niihin. Ja meidän pinnasängyssä on laskettava laita, joka meille pitkille ihmisille on ollut turha. Ei ole kovin montaa kertaa tarvinnu laskea. Enemmän olisin toivonut täysin irroitettavaa, niin olisi poika voinut harjoitella nukkumista siinä ennen "isojen poikien sänkyä. Vaikka ompa tuo ilma haavereita tuossakin nukkunut. Makuasioita.

Mä kaivelin tänään vauvan vaatteet esille ja pesasin pari koneellista. Onneksi aika paljon oli neutraalia vaatetta, mutta varmaan sitten ystävät ja sukulaiset tuo tyttöjörsylöitä ku vauva on pihalla. Jännää..
 
Täällä saatu vauvat vaatteet laitettua lipastoon, vielä esikoisen vaatteet ku sais järjestettyä niin että kaikki pienet pois. Vauvalle on kyllä riittävästi vaatteita, ainakin niitä pienempiä. Pikkuhiljaa, pikkuhiljaa..:)

Oon myös siivonnu koko päivän ja nyt ku pysähdyin istuu sohvalle niin ei toivoakaan että pääsis enää ylös, kiitos selän:D.

Ja nyt kysymys, onko nää uimavaipat hyödyllisiä vai yhtä tyhjän kanssa? Ollaan viikonloppuna menossa kylpylään minilomalle, joten mietin että jos uimaan mennään niin laittaako uimavaipan vai vaan riittävän "tiiviit" uimahousut tolle pojalle, mikä pitäis kakan sisällään jos sattuu niin käymään.. Pojalla ikää siis vuosi ja 6kk..
 
IMN
Mun mielestä kaikissa uimahalleissa ja kylpylöissä (ainakin pitäisi olla) uimavaipat pakollisia.. tuntuu vähän ällöttävältä että joku siellä lilluisi kakat housuissa :D meillä ainakin on olleet käytössä jos on ollu housuun kakkaamisen vaara. Ja nehän myydään niin pienissä paketeissakin että varmasti tulee kaikki käytettyä, jos ei samalla lapsella niin ainakin seuraavilla :)

Määki tahon laittaa paikkoja valmiiksi! Vaatteet on kyllä viikattuna vaatekomeron hyllylle, vaikka pestähän ne vielä pitää, mutta muuta ei voikaan laittaa ennen ku ollaan saatu meille se uus sänky ja sitä myöten huone järjestykseen.
 
Meille vauvauinnissa kyllä sanottiin, että tiiviit uimahousut riittää. Mutta tämä toki ehkä sen takia, että siellä käytiin viikottain, niin oppi vauva sitten "vesisiistiksi" helpommin. Ja tosiaan hyvin oppi, eikä koskaan ole vahinkoja sattunut. Ei meillä ole koskaan ollut mitään vaippahousuja, eikä olis kiva jos uimahallissa olis sellasia ollut pakko pitää.
Kyllähän se sit pitää ilmoittaa jos jotain tavaraa tulee, oli sitten vaippahousut tai ei. Hauskaa kylpyläreissua! Hyviä pinnisvinkkejä!
 
Käsien puutumisesta, myös turvotus saattaa aiheuttaa tikkuilua. Raskaudessahan saattaa myös rannekanavaoireyhtymää esiintyä, jonka pitäis helpottaa viimeistään synnytykseen :D kaikki tikkuilu ei oo niskaperäistä, ongelma saattaa olla myös ranteessa, kyynärnivelen ja hartian seudussa.

Pinnasängyssä mun mielestä on kaikista tärkein säädettävä pohja. Vauvan taitojen karttuessa sitä on hyvä laskea ja vauvan ollessa isompi, hänet on myös sinne alemmas helppo laittaa.

Nassuressu, saitpa kuulostamaan vähältä nuo jäljellä olevat viikot. Kuulostaa hyvälle (y)

Mää jään huomiseks ja ainakin tiistaiks vietteleen saikkupäiviä. La iski oikein kunnon flunssa ja ääni on ihan käheenä. Mitä enemmän puhuu, sitä enemmän se alkaa iltaa kohti säröillä. Onneks voin viedä lapset hoitoon, että saan lepuuttaa ääntä ja levätä itsekin.
 
Sillä mietin että jos ne vaipat kuitenki turpoo siellä vedessä niin pitääkö se yhtään sit sitä pissaa, kakan toki pitää, mut saman asian varmaan ajais tiiviit uimahousut, ei siellä kuitenkaan kakan tullessa olisi tarkoitus oleilla sen jälkeen:LOL:.
Enkä usko että poika kakkais altaassa ollessa kun ei koskaan ammeeseenkaan sitä tee, kun ilman vaippaa kuitenkin kotona kylvetään.
Mut otan joka tapauksessa ne vaipat käyttöön, ne kun on ostettu jo aikoja sitten :D.
 

Yhteistyössä