Helmikuun helmiäiset 2016 *Tammikuussa*

Wendys tuohan on ihan syvältä :eek: ei oo kyllä nyt yhtään lääkäri/ultraaja osannut hommaansa :/

Huonekaverit, toivon että kävis niin hyvä säkä ku esikoisen kohdalla, vaikka olin vuodeosastolla 4 tai 5 päivää, sain olla omassa huoneessa yksin koko ajan. Ei ollut Vaasassa silloin ruuhkaa osastolla :D silleen samahan se, onko huonekaveria vai ei, mutta en tahdo jutella ihan jatkuvasti... Sellainen jatkuva small talk on kuluttavaa :D

Kivunlievitykset, en oo koskaan käyttänyt muuta kuin ilokaasua, mutta tajusin viimeks että sen takia en tunne ponnistamisen tarvetta... :( pitää yrittää tällä kertaa pärjätä ilman sitä... Tosin eipä ilokaasusta muutenkaan oo paljon apua ollut, joten ei oo suuri menetys ;) eikä voi kyllä etukäteen yhtään tietää, miten synnytys tulee menemään :) ja että tarviiko tällä kertaa puudutteita :)

Mullakin on alkanut tuntua alhaalla sukkapuikkovihlaisuja ( vai mitä ne oli :D)! Kyllä synnytys vaan pikkuhiljaa lähenee... :p

Viii 34+3
 
Viimeksi muokattu:
IMN
Täällä ei sukkapuikot oo enää ees sukkapuikkoja, vaan pikemminkin sellasia 30 senttisiä keittiöveitsiä... alkaa olla melko kuluttavaa jo tää kun aina sattuu johonkin.

Minä en harrasta huonekavereiden kans ees small talkia.. :D oon siellä sairaalassa olosuhteiden pakosta "hakemassa vauvaa kotiin", enkä seurustelemassa tuntemattomien kans :ROFLMAO: Eipä oo kyllä omalle kohdalle sattuneet huonekaveritkaan olleet mitään sosiaalisuuden multihuipentumia.
 
Mulla kans oli yöllä kyljen kääntö työn ja tuskan takana, tuntu kans että joku paikka repeää siihen paikkaan:D, lisäks oli menkkamaista jomotusta..

Isimies ja poika nukkuu vielä, joten pakko kai nousta kahvinkeitolle että nekin heräis tähän päivään ku vähä kolistelee :whistle:.
 
Hui, kun te ootte jotkut jo niin pitkällä. :) Mulla ois ollu vielä pari viikkoa töitä, mutta kun supparit vain lisääntyy, niin saikulla oon.

Oon saanu olla kahden hengen huoneissa sairaalassa. Ja ruoka on musta ollut ihan hyvää. Kun ei oo tarvinnut ite tehä. :LOL: Ja toisaalta, kun syö tavallisesti kouluruokaa, niin noi sairaalaruoat on ihan luxusta. :ROFLMAO:

Vasta viime viikolla tajusin, että se ois vielä kerran synnytyskin edessä. Ettei se haikara sitä vauvaa tuo:ROFLMAO:. Eka muksu leikattiin, sitten pienemmillä mulla meni lapsivedet, mutta kuitenkin piti käynnistää. Kuopus synty sitten tosi nopsaan, kun synnytys vaan eka saatiin käynnistymään. En oo miettinyt noita sen enempää koskaan etukäteen, mutta nyt oli päässyt unohtumaan koko synnytys. :ROFLMAO:;)(y):eek:

Mutta nyt ulos pakkaseen. Jospa siellä vähän virkistys.
 
IMN
Huh! Käytettiin tänään esikoista ekaa kertaa leffassa. Kyllähän mää tiesin ettei se parin tunnin istuminen siinä penkissä tuu varmaan herkkua olemaan, mutta enpä varautunu levottomiin jalkoihin siinä tilanteessa. Puolessa välissä leffaa ois tehny mieli ojentaa jalat edessä istuvan olkapäille :D

Reisiin säteilevää supisteluakin on tänään ollut. Varsinkin sen jälkeen kun vauva taas alkoi oikoa niskojaan tuolla lantion uumenissa.. :cautious: nyt jos alkas saunan lämmitykseen ja sitten ajoissa nukkumaan. Huomenna aamulla soi herätyskello ekaa kertaa neljään viikkoon. Saa nähdä kuinka kauan tuon eskarimatkan kävelemisessä nyt menee.. elokuussa meni vielä 10min, joulukuun alussa 20min ja nyt varmaan jotain puoli tuntia :LOL:
 
Raparperimehu, mulle kävi samallailla, että yht'äkkiä hoksasin, että hitto, synnytyshän lähenee eikä tää vauva ikuisuuksia täällä mahassa oo :X3: eiln oikein mietin, että miten uskomattomalta tuntuukaan, että meitä on kohta yks lisää. En yhtään osaa kuvitella, että tässä arjessa olis vielä yks pieni vauva, kuulostaa ihan utopistiselta :D

Imn, mulla on taas käyny toisin päin, että vauhti vain kiihtyy loppua kohden. Tosin kunnn huonontumisen huomaa, kun hengästyn kohtuu helposti.. Tai sitte tää vauva vaan lyttää mun keuhkot.

Onko muilla sellasta tunnetta, että tuolla mahassa ois laudan pätkä? Mää oon niin kömpelö ja en taivu mihinkään, kun tuo "lauta" ottaa vastaan :LOL: kenkien sitominenkin on yhtä tuskaa, ku kädet ei meinaa mitenkään riittää. Järkyttävä valas olo muutenkin :sick:
 
Alisa, tuo lauta- olotila onki mainio sana kuvaamaan:D. Just tänään ku oltiin ulos menossa niin ei tuu mulla mitään kenkien laitosta, ellei saa jalkaa nostettua ylemmäs, esim tuolin päälle tms:cautious:. Ihan hirveen hankala yrittää saada niin että kumartuu lattiatasoon:LOL:.
 
Viimeksi muokattu:
Tunti valvottu menkkamaisten jomotusten takia, viimeisimmät säteili selkään ja reiteen. (tunnissa 4kpl). Tänään neuvola joten otan siellä puheeksi nämä :). Vauva alko mukavasti myllertään masussa, pitäis nukkua muttei malta. Aamulla taas kiittää itteensä:ROFLMAO:.
 
Yöt on kyllä ihmeellisiä.. Välillä nukkuu hyvin ja välilmä sit taas herää joka tö miljoona kertaa kääntää kylkee. Onneks ei tartte sentään vessassa juosta. Max. 1 kerran käyn jos pitää käydä.

Unohin jo mitä olin tulossa kirjottaa. Peeveli.
.. :cautious: Tuo meidän esikoinen ku on nyt niin ison perään, saan ehkä 1578 kertaa sanoa päivän aikana "isi on töissä...." nyt on toinen viikko ku isi on töissä. (y) Saikku loppu onneksi ja normaali arki palasi. Kohta se sitntaas muuttuu ku vauva syntyy. En oo vieläkääm valmis luopumaan mun mahasta. :cry: Viikkoja tänään jo 36+1 ja oon ihan hätää kärsimässä et tää loppuu kohta :LOL: Perjantaina on viimenen lääkärineuvola ja synnytystapa-ultra.:love:
 
IMN
Miesraukka on joutunu riisumaan multa sukat ja auttamaan housunlahkeiden kanssa vaikka kuin monet viikot, just ton "laudan" takia :D

Kylläpä muuten nuo pakkaset pisti vauhtia kävelyyn :LOL: mittari näyttää -20°C ja eskarimatkaan meni 10min. Eihän tuonne tarkene jäädä matelemaan :ROFLMAO:

Nyt nautiskelen näistä minimaratonin aiheuttamista supistuksista :rolleyes:
 
Täälläkin mittarissa -20 ja poika lähti hoitoon. Kylllähän tuohon vajaaseen 2km suuntaansa sai kulutettua aikaa kuitenkin sen vartin verran. Piti välistä pysähtyä. En ookkaan vähään aikaan tuota matkaa kävelly niin nyt huomasi että liitoskivut on tuolla mutta niistä en oo kärsiny koska en oo kävelly tarpeeksi pitkiä matkoja. :ROFLMAO::D
Muksu myllersi kivasti masussa ja pikku supparit sain riesaksi. Teki muuten kyllä tosi hyvää käydä vähän haukkaamassa happea.

Yöt Joo, välist nukkuu ku tukki mutta välillä valvotaan ja heräillään, eikä uni tule. Vessaan joudun heräämään 2-4 kertaa yössä.

Meikä taipuu vielä sukkia ja kenkiä laittamaan, teenkin sen ovelasti takaapäin avittamalla kun kenkiä laitan, niissä on sellaset renksut mistä voi vetää ;) Sukat saa jalalta kun pyllähtää istualteen.

Kuulimpa eilen hassun kommentin, olin käymässä työpaikallani ja eräs asiakas tuumasi että "kylläpäs sinulla on ihana maha", samaan syssyyn kertoi tuttavallansa olevan maaliskuussa LA ja hänellä on kuulemma pienempi... No onko ihme? :ROFLMAO: Sen jälkeen totesi että ethän sinä ole kyllä yhtään kuitenkaan turvonnut, naamastakaan tai mitään.
Siis pitäiskö mun olla jotenkin kauhean turvonnut ja lihonnut koska oon raskaana? :LOL:

"vapaapäivä" odottaa, pitää lähtä painamaan kouluhommia ennekuin poika pitää hakea hoidosta..:) Mukavaa Viikkoa!
 
Kiitos kaikille tuesta, se jää nyt nähtäväksi selviääkö jotain lisää ennen synnytystä, vai mennäänkö näillä siihen asti että pikkunen syntyy.
Oon kyllä miettiny päässäni jo kaikki "mitä jos"- vaihtoehdot läpi, lähinnä sen pelottaa, että syntymän jälkeen tulis viel sairaalareissu tampereelle ja ehkä jotain leikkauksia. Onneks masussa on niin eläväinen tyyppi, ettei oo mitään kuoleman pelkopaniikkeja käyny ees mielessä :love:

Kivun lievityksestä ootte paljon puhunu, ja se näin ensikertalaisena kiinnostaa kovasti. Oon koittanut ottaa etukäteen selvää vaihtoehdoista, niiden hyvistä ja huonoista puolista (mm. kriittisesti suhtaudun mihinkään mistä voi saada jälkikäteen päänsäryn, migreenipotilaana ehdottomast vältän jos mahdollista) Lähden sillä asenteella, että olis jees jos pärjäis mahdollisimman vähällä, mutta ei käy itsetunnolle pyytää jos tarvitsee sitä kivunlievitystä. Eiköhän siellä ammattilainen osaa sitten kertoa mikä kannattaa milloinkin (y)

Myös Imettämiseen oon pyrkiny pitämään rennon asenteen, ehdottomasti haluan yrittää ja tiedän ettei se välttämättä onnistu ihan muutaman päivän harjoittelulla, ja oon valmis panostaan siihen. Jossei se sit kuitenkaan onnistu jostain syystä, niin en usko että jää mitään paska mutsi -fiiliksiä siitäkään, sit mennään tilanteen mukaan.

Täälläkin on lauta mahassa, hyvinä aamuina saa ite sukat ja housut jalkaan, mutta illalla saa kyllä mies aina auttaa ne pois, kun ei edes istualtaan pysty ite
On tässä ollu muutama päivä kun oon ollu koko päivän byjamassa, kun ei oo saanu vaatteita vaihdettua ku ukko töissä :ROFLMAO:
Ja ostin sellaset uggi tyyliset kengät, mitkä on helppo kiskoa jalkaan että ei tarvii pelkillä crogseilla lähteä jos joutuu itse itsensä synnärille ajaan.
 
Näyttää siltä, että kivun ja kolotuksen määrä on vakio tässä raskaudessa..Kun joku vaiva helpottaa niin toinen tulee tilalle..
Nukkuminen helpottui unilääkkeellä, nuha kortisonilla, mutta olkapää semmosessa kunnossa ettei paitaa saa päälle kun ei pysty nostamaan. Vanha vaiva, jäätynyt olkapää. Olikin pitkään poissa mutta nyt ärtyi tosi pahaksi:confused:

Muuten olo on ehkä jopa parempi kuin keskiraskaudessa kun silloin selkä oli ihan järkyttävä. Liikkuminen on helpompaa, vaikkakin hengästyy ja lonkat on kilometrin päässä toisistaan:D

Sain ajan siihen "käynnistykseen". Eihän se tietenkään 100% varmaa ole että käynnistävät ( luulisin) mutta 1.2. taitaa olla vauvan syntymäpäivä:love: ellei sitä ennen oleva täysikuu korjaa asiaa(y) Joulun jälkeen oli täysikuu ja mulla supisteli aivan kauheasti. Kerran synnärillä näyttivät syntymätilastoja, täydenkuun aikana syntyy eniten vauvoja:LOL:

Vaikka 3 lasta onkin jo, luin sellaisen jutun että monisynnyttäjillä vauva ei välttämättä laskeudu lantioon kuin vasta syntymähetkellä. Ensisynnyttäjällä lasketuminen tapahtuu jo 4 viikkoa ennen syntymää. Jännä juttu, luulis että vanhalla synnyttäjällä olis tilaa minne vauva "valuu"..

Nyt maitokauppaan ja pojat noukkimaan koulusta :)

Tänään 36+2
 
Heipähei!
Eipähän ole tullut kirjoiteltua ihan "hetkeen", viimeks varmaan kesän lopulla elokuussa.
Tuohon alkutilastoonkin on tullut muutos La:n osalta, hurja 1 päivän muutos eli 15.2 ja liikkuvaista poikaa täällä odotellaan :)
Tänään kasassa jo 35+0 ja äitiysloman ensimmäinen päivä tänään, harjoittelin jo kyllä viime viikolla talvilomailun muodossa, vaikka vielä töissä piipahdinkin loppuviikolla. Hurjaa ja outoa, koska pidän työstäni ja viihdyn siellä, joten "pelkään" miten saan ajan kulumaan. No onneksi juuri mitään valmisteluja ei ole tehty, joten vaatteiden pesemiseen/järjestämiseen saa ainakin aikaa kulumaan! :)

Vointi on pysynyt kokoajan suht hyvänä, ei suurempia vaivoja ja aika normaalia elämää voi elää, tietysti vähän rauhallisemmin. Nyt parina päivänä huomannut että istuessa saattaa tulla tunne että sykkeet nousee pilviin ja pakko päästä makuulle. Ilmeisesti vauva on jotenkin sellaisessa asennossa että painaa jonnekkin? Hänen asennostaan ei ole varmuutta, viimeksi ennen joulua neuvolassa oli pää alaspäin, mutta epäilen kyllä että olisi jotenkin poikittain ja tuntuu pyörivän kiitettävästi kokoajan.

No tuohonkin tullee selvyys viikon päästä, koska odotetusti tuli Radi diagnoosi ja paasto arvo oli niin koholla että vaikka kotona 99% arvoista ollut ok niin automaattisesti laittoivat kokoarvioon/ultraan polille, ei haittaa! Jännä tuo Radi, tosiaan kotona lähes kaikki arvot olleet rajojen sisällä vaikka syömisiä en ole juurikaan muuttanut. Olen pientä "testiä" tehnyt ja tiedän aika varmasti mikä ruoka-aine tuon diagnoosin sai aikaan, mutta eipä tuo mittailu nyt elämään juurikaan vaikuta joten eipä tuo haittaa, toivotaan vaan että pysyy loppuun asti hyvinä nuo arvot.

Raha-asioista vielä.. Työnantaja maksaa palkkaa 3kk ajalta ja siihen tuo tullut verokortti on ihan passeli, kävin laskeskelemassa mikä tulisi prosentiksi loppuvuodelle kun laittaa sinne nuo kelan ilmoittamat summat, niin prosentiksi tulee vajaa 20% mutta verottajahan ilmoittaa "Jos saat vain äitiys- tai vanhempainrahaa tai kotihoidontukea, Kelan käyttämä kaavamainen veroprosentti on yleensä palkan prosentti. Prosentti on kuitenkin aina vähintään 25 %." joten turhaahan minun on sinne mitään edes toimittaa jos kuitenkin ottavat vähintään tuon 25%?

Tulipas pitkästi juttua (pitäisi ehkä kirjoitella useammin (y)).. synnytys asiat olen yrittänyt jättää miettimättä vielä, tulee sitten kun on tullakseen ja menee niinkuin menee :D
 
IMN
Ehkä sitttenkin? Muutosverokortilla siis prosentin saa muutettua alhaisemmaksikin kuin tuon 25%. Vasta oli lehdessä juttua, että useimmille etuuksiensaajille tuo onkin aivan turhan korkea.
Päivitän listan :)

Surusilmät Muakin ärsyttää nää jotka aattelee että nainen automaattisesti lihoo, turpoaa ja suurinpiirtein rumentuu raskausaikana :cautious: Varsinkin jos yrittää jostakin vaivasta jollekin kertoa, niin vastaus on tyyliin "No näytät kyllä ainakin niin hyvinvoivalta!". Joo, naamastahan sen näkee sattuuko selkään :LOL:

Wendys Se on kyllä totta, että ammattilaiset osaa monesti kertoa parhaiten mikä on tarpeen :) Muistan ku vannoin ennen esikoisen synnytystä, että ilokaasuun en koske (pelkäsin pahaa oloa :rolleyes:), mutta onneksi kätilö suurinpiirtein pakotti kokeilemaan. Nyt vannon ilokaasun nimeen (y):D

Laurelii On kyllä jännä tuo lantioon laskeutumishomma. No, käytetty vehe on käytetty vehe :LOL: Meidän muksut on laskeutuneet jo vähän turhankin varhain.
Niin ja onnea todennäköisestä synnytyspäivästä! Voin vaan kuvitella miten sulla päivät nyt matelee :D Mulla menee aika liian hitaasti jo tuohon keskiviikkoon, jolloin ehkä otetaan käynnistys puheeksi. Vaikka en sitä käynnistystä tahtoiskaan niin ois se kiva olla joku takaraja, että millon tää vauva viimeistään saadaan maailmaan..
Hei, millon se täysikuu on?! Sillon otan kyllä kolmet ässät ja kaikki maholliset esiäitien poppakonstit käyttöön :ROFLMAO:
 
Täällä olo on laudan ja jumppapallon sekoitus. Kuitenkin saan vielä kengät ja sukat jalkaan, mutta erittäin vaivalloisesti. Unohtamatta ähinää ja puhinaa. Oon muuten aina ihmetellyt ku raskaanaolevat kävelee niin kuin pingviinit mutta nyt tajuan kyllä miks. Saakeli ku toosaan ottaa! :ROFLMAO:

Tänään alkoi kans äitiysloma. Jännittävää :geek: ja joku tais saada jo käynnistysajankin, päivä päivältä tää tulee todellisemmaks. Hui! Tänään pakkasin jo sairaalakassin, vaikka aikaa vielä onkin. Eihän sitä koskaan tiiä.. :LOL:

35+1.
 
Neuvolassa käyty ja kaikki ok. Paino heittelee vatsan toiminnan mukaan: joulun aikaan olin laihtunut kilon ja nyt taas reilussa viikossa lihonut reilun kilon. Mutta kun välillä ei vatsa toimi pariin päivään ja sitten taas saa pari päivää jatkuvasti ravata niin onko ihme että paino heittelee. Tuurista kiinni missä kohtaa punnitaan. :p

Vauvan asento taas vaihteeksi arvoitus. Th arveli että pää olisi alhaalla mutta eihän se käsin kokeilemalla niin varmaa ole. Ensi viikolla on seuraava ultra ja jos vaan on pää alaspäin niin otan kaikki mahdolliset konstit käyttöön että lähtisi syntymään. :LOL: Käynnistys on muuten laskettuna aikana tiedossa vaikka ei vielä ole sitä sovittu tarkemmin.

Laittakaahan tänne kaikki mahdolliset vanhan kansan vinkit synnytyksen alkuun saamiseksi! Testaillaan sitten porukalla ja raportoidaan miten toimivat. ;)

Jos tämä synnytys lähtee itsekseen liikkeelle niin varmaan lähden aika aikaisin synnärille vaatimaan että tarkistavat ultralla miten päin vauva on. Yhtään en uskalla luottaa omiin tuntemuksiin liikkeiden perusteella. Kauhukuva on että ensin kärvistelen loppuun asti supistusten kanssa ja vauva onkin perätilassa ja joudun kuitenkin sektioon. Mieluummin käyn varmuuden vuoksi tarkistamassa asennon ja tulen sitten takaisin kotiin jatkamaan. Onneksi sairaala on niin lähellä että onnistuu useampi reissu. :cautious:

Viikkoja jo 36+6 :ROFLMAO:
 
IMN
Määki kaipailen uusia vinkkejä ja uskomuksia loppuajan illanvietoiksi! :ROFLMAO:

Yleisimmät mitä ite oon kuullu on tietenki nää klassiset sauna, seksi ja siivous, joita voi tietenki kans yhistellä :whistle: Jostakin kyllä luin vasta lääkärin mielipiteen asiaan ja hänen mukaansa ainoastaan seksi (tai tarkennettuna sperma) voi todella auttaa. Mutta eipä noista kahdesta muustakaan ainakaan haittaa ole..
Talkin tuoksu saa mulla jotku hormonit hyrräämään ja viime raskaudessa sain sillä tissit turpoomaan ja pieniä suppareitakin aikaseks :D
Sitten tietenki kaikki suunnitelmat! Eiku kalenteri vaan täyteen kaikkea mahdollista, niin eiköhän se vauva sieltä tule, ettei mitään ehdi tehdä. Meillä ois se isyydentunnustus 18. päivä ja kovasti toivon, että siihen ehdittäis, ettei tarvis sinne lastenvalvojan puheille lähtä. En yhtään ihmettelis jos vauva päättäis syntyä ennen sitä..
Sitten niitä merkkejä lähenevästä synnytyksestä; nenän kasvaminen ja kasvojen, etenkin huulten turvotus. Oisha sitä nättinä jos näihin ois uskominen :LOL:

Verikokeiden tulokset oli tullu ja jos nyt oikein käsitin, niin P-VRAb-O neg vois tarkottaa että vasta-aineet negatiiviset? Eli nyt ei siis vaadi mitään ihmeempää?
 
Viimeksi muokattu:
IMN, mä en osaa sanoa sun tuloksista vaik samoja tietoja ootan mut mul ne kertoo terkkari "suomennettuna". Ei ole nettipalvelua tms. tietokantaa josta täällä näkis omia tuloksia.

Sit esikosta yritin LA jälkeen kaikki netistä löytämäni käynnistyskonstit. Niitä listasin toistakymmentä ja ruksi ruutuun kun suoritin niitä viikonlopun aikana. EI TEHOA! ;) :) ihan turhuutta oli kaikki. Vauva syntyi 10pv yli LA:n. Mut jos mun suorituksis oli jokin väärä tapa ni ilmotelkaa ihmees, oon valmis yrittämään revanssia! :D
 
Tossa peukalon ja etusormen välissä on kuulemma akupiste supistuksiin, esikoisen aikaan painelin sitä piruuttani saunassa ja en tiedä mitä sattumaa oli mutta seuraavana päivänä alko supistukset ja vauva syntyi :D

Tää lähtee nyt viimeiseen lääkäri neuvolaan :)
 
Eea
Heippa kaikki!

Miut sais poistaa tuolta listalta!


Me siis saatiin rakenneultrassa kuulla, että vauva oli kuollut. :cry: Mitään syytä tälle ei löytynyt. Pari päivää tästä syntyi pieni enkeli-poika. Tyhjennys olis sovittu viikonlopulle, mutta enkelimme päätti syntyä jo aiemmin, kotona.

Nyt odotellaan uudestaan vauvaa meidän perheeseen. Laskettu aika on 6.9, ja viikkoja nyt 6+0. Toivottavasti kaikki menee tllä kertaa hyvin.

Eea
 

Yhteistyössä