*Helmikuun hurmaajat heinäkuussa*

Huomenta!

Olen käynyt lukemassa teidän juttuja mut en oo vaan jaksanu kirjotella itse. :(
Mut nyt voisin jotain kuulumisia kertoa.

Mulla kans on ylipainoa jonkun verran ja (pco).Painoindeksi on n.27,5 raskauden alussa.Nyt jo tullut ainakin 2kg lisää.Pelottaa ja hirvittää tuo painonnousu.Joudun käymään kahdesti sokerirasituskok. :( Esikoiselta oli alussa pahoinvointia ja piti oksennella,niin siks ei paino noussut ihan alussa.Nyt ei oo oikeestaan ollut pahoinvointia ja hyvä niin.
Eniten mua pelottaa et jos tuota painoa tulee ihan liikaa ni vauvakin sit kasvaa hirmu isoks :whistle: ja sit voi olla synnytyksessä ongelmia.No pitää tässä yrittää hillitä omia ruokaan liittyviä himoja. :/ Mahakin on jo tosi ison tuntuinen...

Eilen käytiin nt-ultrassa ja kaikki oli kunnossa :).Laskettuaika olis nyt siis 1.2.10,eikä 4.2. Nt oli 1,1 ja crl 5,7.Mies vaan sano pikkuisesta et se näytti ihan linnulta,jolla on ihmisen pää :eek: .Kyllä kait se vähän linnulta näytti :LOL:
Rakenne-ultra olis 23.9,toivottavasti aika menee nopeesti.

Nennu & pikkukaveri 12+4 :heart:
 
Kiitos Zuh =) Nexiumia olen käyttänyt joskus vatsanpoltteluun ja se on kyllä hyvä lääke. Yritän nyt pärjätä tuolla Gavisconilla vaikka se inhottavasti vaahtoaakin suussa mutta ainakin eilen illalla tuntui että se todella auttoi ja heti oli paljon parempi olo kaiken kaikkiaan. :) Voip olla ettei sen teho pidemmän päälle riitä. Jospa tää olis vaan alkuraskauden vaivoja.

Miehelle eilen marmatin että miksi raskauden aikana pitää tulla kaikenlaisia oireita. Pahoinvoinnin ja väsymyksen vielä ymmärrän mutta että sitten tulee närästys, suoli ei toimi normaalisti, päänsärky ym. Toki tämä on niin iso asia että vaikuttaa koko kroppaan mutta että miksi pitää tehdä niin hankalaksi tämäkin ihana asia. =)

Painosta, mulla on indeksi kans tuon n.30. :( Neuvolatäti ei sanonut mitään asiasta. Itse sanoin sitten että nyt pitäs yrittää pitää painoa kurissa kun edellisestä jäi niin paljon ja kun painoa on raskauksissa tullut liikaa ja lapset isoja. Se vaan sano että kyllähän se vähentää riskiä saada iso lapsi jos paino nousee vähemmän, mutta muuten ei kommentoinut mitenkään. Ehkä se sitten ajatteli että mä tiedän kyllä mitä miten pitäisi syödä, se on toinen asia miten se onnistuu. Muutenkin sanoi ettei tarvii stressata vaikka en nyt lenkille jaksakaan lähteä, kyllä sitä ehtii kun on parempi olo. Herttainen täti. :heart:

Alina ja 8+6
 
Mun bmi jossain 30 paikkeilla, joten se on ihan liikaa :'(
Heti tässä alkuraskaudessa tuo turvotus on lisääntynyt ihan järjettömästi ja siitä tullut pari kg lisää... En ole koskaan ollut mikään mega-ahmija vaan kaikkia herkkuja olen aina syönyt kohtuudella. En edes tykkää ns. roskaruuasta, koska mun vatsa ei kestä sitä yhtään :LOL:


Develly ja Sintti 10+3 :heart:
 
Täälläkin panoindeksi 30 luokkaa, viimeksi neuvolan täti valitti ku ei ollu paino noussu siihen 18 viikkoon mennessä yhtään. Eli nyt varmaan samaa valitusta ootettavissa kun paino vaan putoaa vaikken oo kertaakaan oksentanukkaa, mut muuten on sit syönnin kans ongelmia. Jauhelihaa, ruisleipää, teetä ja vaikka mitä ei voi syödä, tulee niin järkyttävä olo.

eemeli ja vauveli 10+0 poks
 
Makeanhimosta piti vielä kirjoittaa.. Ei sen kummemmin tee makeaa mieli, enkä muutenkaan ole kova syomään makeaa mutta nyt tosiaan niinkuin Zuh jo tuossa kirjoitteli niin vaniljajäätelö maistuu ihanalta! En juurikaan perusta jäätelöstä enkä varsinkaan vaniljasta mutta nyt se maistuu taivaalliselta ja kun on vielä ihanan kylmää niin tuntuu helpottavan pahoinvointia muutamaksi minuutiksi. :p =) Ja vielä kun mansikoita pistää päälle(mansikoistakaan en tavallisesti erityisemmin pidä) Kai se on sitten se tämän raskauden mieliteko. Onneksi ei pakkasesta jäätelöä löydy. B)
 
Zuh
Heh, multa löytyy pakkasesta KAKSI litraa jäätelöä.. Pääsi viimeksi loppumaan kesken niin ajattelin jemmata kerralla :p

Alina78: Minä pahoin pelkään että närästys vain pahenee. Meillä suvussa tuppaa vauvat kasvamaan tonne sisälle päin ja pistävät kaikki sisuskalut ahtaalle. Mikään muu ei tässä odotuksessa arvelutakaan kuin se, että kuolen närästykseen viimeisellä kolmanneksella.

Ihanaa muuten että täällä on isompiakin naisia. Vaikka en minä painoindeksistä huolimatta itseäni pidä kovin isona, vääristynyt omakuva kai tai jotain. Eilen kuulin kolmelta ihmiseltä että oon laihtunut, en voi väittää etteikö olisi tuntunut mukavalta kuultavalta. Ja Radielin täti sanoi että ei ole mitään haittaa että paino tippuu, niin ajattelin ottaa kaiken ilon irti tästä minimaalisesta ruokahalusta. Aiemmin yritin aina paikata jäätelöllä yms. kalorivajetta mutta tippukoot paino jos siltä tuntuu, kun siitä ei haittaa ole. Kuulemma.. Olen nuorempana ollut tosi hoikka, mutta oikeasti kun miettii kokonaisuutta niin olen tällä hetkellä niiiiin paljon onnellisempi. Ja minusta on hyvä ettei neuvolatätit paasaa painosta paljoa, kun ei sille tässä vaiheessa virallisesti saa alkaa mitään tekemään. Paasaavat sitten jälkitarkastuksessa jos on tarvetta :D

Mulla suurin muutos ruokailuissa on se, etten vaan voi syödä lämmintä ruokaa. Tällä viikolla en ole syönyt vielä kertaakaan ja muutenkin ehkä kerran-kaksi viikossa. Hedelmiä, marjoja, jugurttia ja jäätelöä, siinä mun ruokavalio..

~Zuh & Naatti
 
Äh alkaa jo tää pahoinvointi tosissaan pänniä,ei enää jaksaisi yhtään,tuntuu että kaikkea mahollista on taas kokeiltu mutta mikään ei tunnu auttavan,ei edes lääkäriltä saatu reseptilääke pahoinvointiin,tänään kävin sitten aamulla ostamassa rannekkeen pahoinvointiin,mutta arvasinhan mä ettei siitäkään mitään apua,eipä taida olla muusta apua kun ajasta,alkaa vaan ihan tosissaan v******maan kun ei millään jaksa enää henkisesti taikka fyysisestikkään tätä,mutta josko se riittäisi valituksesta tällä kertaa.

Eilen tuli kättäriltäkin postia eli rakenneultra 2.10 ja siis ensi to np-ultra,sitä siis odotellessa.

Huomenna olisi broidin häätkin,pelottaa vaan miten kestän tämän olon kanssa siellä ja huomaako ne jotka ei tiedä mun olevan raskaana että olen,En haluaisi että häissä sitten alettaisi kyselee sun muuta voivottelee mun raskaudesta kun siellä pitäisi keskittyä hääpariin (onneksi B) )
 
Mulla kanssa tuo ylipaino näkyy kyllä enemmän vaa'assa kuin vyötäröllä. Tosin nyt kun on vatsa turvonnut, niin näkyy myös siinä.
Unohdin kanssa mainita, että joudun kaksi kertaa siihen sokerirasitukseen, tosin syynä on se, että omalla isälläni on diabetes. Olen aiemmissakin raskauksissa siihen joutunut, mutta aina on ollut loistavat lukemat. Saas nähä miten nyt menee, kun tuota painoa on enemmän..

Ja makeanhimosta, että mulla ei sitä nyt ole ollenkaan. OLenkin jättänyt kaikki karkit ja keksit pois ym. Suolasta vaan tekis mieli, esim. sipsiä ja pizzaa :headwall: Tosin neuvolassa kätilö sanoi, että tässä vaiheessa kun oksennan vielä niin paljon, niin ihan sama mitä syön, vaikkei niin terveellistä olisi, kunhan vain pysyy sisällä.

Paino ei ole onneksi vielä noussut, välillä on kaksi kiloa korkeampi turvotuksen vuoksi, mutta palautuu sitten aina siihen lähtötilanteeseen. Jossain vaiheessa olin kilon miinuksella, mutta se tuli takasin. Mutta siis vielä ihan hyvin tuon painon kanssa..pelottaa vaan, kuinka käy, kun pahoinvointi loppuu..
 
Piti käydä puntarissa kun täällä painosta puhuttiin.. sellainen 0,5kg tullut viikossa lisää.
Huomenna siis poksahtaa 13+0, mutta jotenkin ajattelisin ettei sitä painoa vielä pitäisi tulla?
Vai onko se liikaa jos näillä viikoilla tulee sellainen 0,5kg? Siis oon käsittänyt että vasta toisella kolmanneksella kuuluisi painon nousta?
BMI oli noin 22 ennen raskautta.. joten sinänsä ei "vararavintoa" juurikaan ole, kun pudotin ennen raskautta 6kg, jotka nyt hiipii takaisin.
Liikunta on se mikä kesällä on puuttunut "ruokavaliosta".. :/
Eikä tän kirjoituksen ollut todellakaan tarkoitus masentaa niitä jotka taistelee painon kanssa.. jos jollekkin sellainen tunne tuli :ashamed:

Tuntuu todella oudolta ajatella että huomisen jälkeen puhutaan jo 14raskausviikosta, sehän on tosi pitkällä :D
Eilen kerroin parille kaverille tästä tulokkaasta, molemmilla on suht pienet lapset, alle vuoden ikäiset ja toivonkin että heistä on apua tässä vauvamaailmassa ja tavaraviidakossa.. :)

12+6
 
Zuh, pahoin pelkään minäkin että närästys on jatkuva vaiva, tosin muistelisin että kuopuksesta se olisi ollut vain alussa, ei ainakaan niin pahana loppupuolella ja esikoisesta en muista närästyksestä kärsineeni ollenkaan. Aika kultaa muistot. =)

Meinasi ensimmäiset oksut tulla kun huomasin että justpestyllä matolla on koirankakkaa. :'( :kieh: No piti se sitten siitä hinkata pois ja hiukka teki häijyä. Hyvä puoli tässä oli se että kun pesin muksun kenkää pesuhuoneen viemärin yllä niin löysin kadonneen korvakoruni. =)
 
Zuh
Sero: Ei se toinen kolmannes sulla kovin kaukana enää ole , eli painoa saa alkaa kertymään. :D Siis sullahan alkaa toinen kolmannes periaatteessa huomenna..

Jonstulii: Mitä lääkettä lääkäri määräsi? Ootko huomannut mitään "kaavaa" pahoinvoinnissa, milloin tai missä tilanteissa oksettaa?

Kyselyikä jatkokoot! Zuh
 


Tuossa vertailun vuoksi kuvia kohdusta. Ensimmäisessä kuvassa kaksoset, toisessa yksi.

Minullakin on tuota ylipainoa. BMI ennen raskautta noin 25. Reilu vuosi sitten olin tosi hyvissä mitoissa ja BMI oli noin 18-19. Sitten jäi liikunta vähemmälle ja tässä on tulos. Alkupainoon ei ole vielä tullut yhtään lisää, mutta eipä ole paino tippunutkaan. Aloitan liikunnan heti, kun tämä pieni on maailmassa. Itse en kovasti murehdi noita tulevia kiloja, koska luotan, että saan tiputettua painoa.

-mervi-elina ja pieni rv 9 + 3 (miten noi mun viikot etenee noin hitaasti? :headwall: )
 
tänään aamulla sain kauan pelkäämäni verikokeiden tulokset, ja voi sitä riemua, kun neuvolasta soitettiin, että kaikki kunnossa! Taidan lähteä sitä juhlimaan illalla :)
Nyt sitten vain odottelen np-ultraa, niin nähdään taas, onko masussa kaikki kunnossa. Vielä 11 päivää..

temple ja vaava 9+6 (11+0)
 
Tervehdys taas pitkästä aikaa!
Käyn kyllä lukemassatäällä juttuja, mut oon tavattoman laiska alkaan kirjottelleen mittään, mut sittekö vauhtiin pääsee niin teksiä saattaa syntyä ihan mahottomasti.
Mukavia neuvola kuulumisia teillä. Mulla ois ollu eka neuvola keskiviikkona, mut peruin sen ku tulin ihan tänne pohjosen veljen perheeseen auttelemaan kotihommissa oman naperon kans. Oman neuvola-ajan saa siirrettyä, vaan toisen vauvan syntymää on joskus vaikea hidastaa. siksi siis täällä kotihengettärenä. :)
Uus neuvola-aika on ke 29.7, eli sitä siis ootellaan ja sitte se eka ultra oli 17.8 VASTA!
Pahoinvointi on lientyny, joinakin päivinä ennään. Väsyttää kamalasti, soitinki tuonne neuvolaan labra-aikaa, heitteleköhän mulla nuo kilpirauhasarvot kuinka, kun tää väsymys on tolkuton. Pitäs nukkua monet kahen tunnin päikkärit, eikä sekkään riitä.
Päänsärky on vaivannu viikon verran, särkylääke helpottaa hetkeksi kunnes taas alkaa uuelleen.
Täällä on näköjään muitaki painonsa kans kamppailevia. yritän päästä mahollisimman vähillä ylimääräkiloilla.
Nyt lähen päiväunille esikoisen viereen.

Äpyli ja taimi 10 (kai)
 
Ihanaa, että täältä löytyy kohtalotovereita tuohon makean mussuttamiseen. :LOL:

Mulle taitaa tulla tän raskauden aikana kiloja oikein ropisemalla. Kiloja tullut alkupainosta jo 3kg. Voi luoja sentään, tätä tahtia ei saa kyllä jatkua... Liikunnan vähenemisen ja ruokavalion sokeristumisen näköjään huomaa heti.

Mä alan kanssa olla aivan väsynyt tähän pahoinvointiin. Tänä aamuna söin jugurttia ja leipää ja meni ehkä viisi minuuttia, niin olin jo halaamassa pönttöä. Ihan kammottava olo, kun vatsalaukku yrittää kääntyä ympäri vielä siinäkin vaiheessa, kun mahassa ei ole enää mitään. Vaan helpottihan se hetkeksi, ja nyt sainkin jo jotain alas. Kohta täytyy taas lähteä töihin, eikä olo ole todellakaan mikään parhain. Vielä pitäisi kaksi viikkoa jaksaa ennen kesälomaa. Alkuviikosta oli kaksi helppoa päivää, jolloin ei ollut pahoinvointia oikeastaan lainkaan, ja ehdin jo ajatella, että nytkö se sitten loppui. Olin tosin enemmänkin kauhuissani kuin helpottunut, kun en vielä ole niillä viikoilla, millä pahoinvointi yleensä helpottaa. :D

Kävin torilta ostamassa herneitä ja mansikoita, että saisin pidettyä itseni kaukana herkuista. :D Onneksi koko ilta onkin töitä, niin sinne kun ottaa terveelliset eväät mukaan, ei tule kiusauksia.

Ikuisuus ja asukki 10+6
 
Piti vielä lisätä noista omista syömätottumuksista. Eli itse en tykkää karkista tai makeasta. Joudun syömään jotain makeeta just matalaan verensokeriin ja silloinkin tekee pahaa (vaikka en olisi raskaanakaan). Syön aika orjallisesti tuon oman ruoka-ainetaulukon mukaan ja annoskoot eivät ole kovin isoja. Ainoa on se, että minä en tule toimeen ilman hiilihydraatteja, joten ruokavalioon kuuluu hedelmiä, leipää, jne. Minulla painoon on vaikuttanut aina liikunta tai sen puuttuminen. :attn:
 
Kiitos kaikille lämpimistä tervetulotoivotuksista! :)

Kyssäriä heittäisin arvon raadille näin alkuun. Onko teistä kukaan kieltäytynyt seerumiseulasta, vai onko kaikki menneet, kun on tarjottu? Meillä pääkaupunkiseudulla kaikille odottajille tarjotaan sitä. Eka ajattelin itsekin mennä, mutta kun nt oli vaivaiset 0,7 ja kaikki tuntui olevan suht kunnossa, peruin aikeeni. Perusteluni oli, että liika tieto lisää tuskaa ja seerumiseulassa tulee niin paljon vääriä hälyytyksiä. Lisäksi ajattelin mennä 4d ultraan rakenneultraan, sillä ne laitteet on myös 3d:n osalta paljon tarkempia. Nyt kuitenkin olen alkanut miettiä, että tulikohan tehtyä väärä ratkaisu... Mitä mieltä olette, näkyykö hyvin tehdyssä rakenneultrassa poikkeavuudet, vai ei??

Makeanhimosta, mulla taas ei ole ollut makeanhimoa, mutta kaikkeen suolaiseen olen ollut aivan hulluna. Sipsit, poppikset, salmiakki, kiitos tänne vain ja suoraan napaan. ;)

BMI:stä, mulla taas on toisipäin tuon bmin kanssa, eli vaa'alla ei niin näy, mutta peilistä kyllä. Sen siitä saa, kun on vain luut ja läski, eikä pahemmin mitään lihasmassaa... :ashamed: Paino on myös jo noussut, kun puputtaisin vain vaaleaa leipää päivät pitkät.

Sairaalassa olosta, itse vihaan sairaalassa oloa. Viimeksi sektion jälkeen jouduin olemaan siellä neljä päivää ja joka ilta väänsin itkua, kun mies lähti kotiin. Taisi tosin kyllä olla baby bluesillakin osaa. Itse en kokenut sairaalassa oloa yhtään helpompana mitä kotona oloa, sillä ensikertalaisena en ilmeisesti hoksannut pyytää hoitsuilta pahemmin apua mihinkään. Yksi hoitsu tuli viimeisenä iltana sanomaan, että eihän sua meinaa edes muistaa tulla tsekkaamaan, kun niin hissukseen olet täällä. :LOL:
 
Paljonko se niskaturvotus muuten saa korkeimmillaan olla? En oo tainnu sitä rajaa ikinä kuulla. Esikoiselta se oli 0,7 eli siis ihan normaali, kakkoselta sitä ei voitu mitata, koska viikkoja olikin jo enemmän kuin luultiin.

Oon muuten nyt ihan innoissani odottamassa sitä ekaa ultra-aikaa. Täällä on ennen tuo niskapoimu-ultra tehty neuvolassa jollain iänikuisen vanhalla laitteella, nyt pääsee ihan äitipolille, jossa on uudemmat ja tarkemmat laitteet.

Galluppi:
Onko teiltä niskapoimu-ultrassa katsottu ihan vain vatsan päältä vai emättimen kautta?

Itselläni mahan päältä. Mietin vain, että vaikuttiko tuo vanha laite siihen, koska esikoiselta jouduin sitten tarkistukseen vielä äitipolille ja siellä katsoivat emättimen kautta (ja siis ihan turhaan mut sinne laitettiin, koska kaikki oli hyvin ). Nyt vähän jännittää, että kun se aika on jo suoraan äitipolille, että miten ne siellä sen ottaa.
 
Pöhinä täällä toinen laihaläski :LOL:
Maanantaina olisi sitten se odotettu(..ja taas odotettu) NT ULTRA!!! jeee!!!

Tosi kiva katsella ultrakuvia, niitä voisi lisääkin laittaa!!!

Galluppiin tai en tiedä oliko se galluppi, mutta mä en oo ollenkaan makean perään. Vähän voi jotain maistaa joskus silloin tällöin puolikas pulla, 1 pala suklaalevystä (kerran ereydyin syömään 1 rivin 4 vai 5 palaa ja pahaolo oli koko päivän) :x :x :x
Toisaalta taas sitten roskaruoka niinkuin pizzat (koti pizza, pizza hut), mäkkäri, subway(ei ihan niin roskaa) nää uppoo mulle vähän liiankin hyvin :ashamed:

ja jatkellaan taas joskus..
 
Tulin vielä toivottelemaan hyvää viikonloppua ja hyviä vointeja kaikille! :heart:
Minä painun tästä piakkoin netin ulottumattomiin määrättömäksi ajaksi, luultavasti kuitenkin viikon alkupuolella olen jo maisemissa. Heippa! =)
 
Zuh: Ihan oikeastiko mulla alkaa jo toinen kolmannes? :LOL:
Eli nyt saa alkaa lihoamaan.. no joo, siis näinkö äkkiä tää eka meni? .. nyt kyllä joku huijaa ja pahasti.. oon aina ajatellut et sitten toisella kolmanneksella on jo kaikki hyvin, mut ei mun olo oo yhtään rauhoittunut. En oo käsittänyt että se alkaa jo kun on 13 täynnä..

Ostin tänään ekan ostoksen tulokkaalle, 50cm myssyn, ruskea-valkoraitaisen. En tiedä tarviiko talvivauva sellaista, mut oli niin suloinen ;)

Jokos muut on päättänyt vaunujen tai turvakaukalon merkit?
Mä pari päivää selailin ja nyt on ihan selvää pässinlihaa että mitä meille tulee, värit on vielä hakusessa, käytettynä ostan, joten ei voi kauheesti valintaan sitten vaikuttaa :)
 
Pöhinän kyselyyn seerumiseulasta, eli me emme osallistu seerumiseulaan. Tultiin siihen tulokseen, ettei se anna meille mitään, nehän on vaan todennäköisyyksiä ja viitearvoja.
Niskaturvotuksesta meillä ei ole vielä tietoa kun ultra on maanantaina.
 
Nyt on kotiuduttu mummulasta.
Mies oli ihanasti jynssännyt koko kodin lattiasta kattoon tän viikon aikana kun oltiin poissa. Oli kyllä ihana yllätys! :heart:

Ostinpa tuolta Kuopion reissulta jo yhden sellaisen paidankin joka sopii ihan loistavasti mammapaidaksi vaikka normiosastolta sen löysinkin - musta tunika empire-vyötäröllä ja masun kohdalla vähän rypytystä lisätilaa antamassa. :D

Ja juuri pääsin puhelimesta kun tilasin tuolle esikoiselle Vaunula.fi:stä soivan koirapotan. Tämmöisen siis: http://www.vaunula.fi/soiva_potta_koira.htm

Tuolla mein Tara-neidillä pukkaa nyt ylähampaita ja koko rivistöä samalla kertaa(sormeen tuntuuvat joihan terävinä läpi) ja kiukuttelu on sen mukainen. Digestivekeksit on päässyt neitosen suosioon - ovat niin kivan karheita ilmeisesti.

Olo on ihan hyvä ja masua ei vielä näy ollenkaan. Tosin voi olla että kun mulla on lantiokin sen verta tilava että kohtukaan ei oo vielä joutunu sieltä ylös pullahtamaan - aiemmissakin raskauksissa mennyt aika pitkään ennen kuin alkoi näkyä.
Rv 13+3 siis sen viime viikkoisen ultran mukaan olis nyt menossa.

Mies(on siis alkuperältään ulkomaalainen) kertoi äitinsä ja siskonsa soittaneen ja ilmeisesti tämä sisko olisi tulossa Suomeen käymään. Olisikin ensimmäinen miehen sukulainen jonka tapaisin. :eek:

Mutta nyt tuolle nuoremme Tara-neidille puuroa keittämään. Alkaa mennä jo väsymyksen puolelle tuon kiukuttelunsa kanssa... Pitää yöksi laittaa tytölle panadolia että saa nukuttua rauhassa.
 

Yhteistyössä