**Helmikuussa 2011 syntyneet**

Heippa!

Meillä oli 3kk neuvola ja mitat 7210g ja 61cm (synt 2770g ja 46cm) eli todella hyvin kasvaa, tasaisesti ja huimasti! valokuvista ei tunnista poikaa samaksi kun on niin saanut pyöreittä poskiin ja kun oli ennenaikainen niin pienihän se syntyessään oli.

Kuinka teillä pidetään päätä pystyssä / niskaa? Meillä neuvolassa hoitaja totesi että aika paljon vielä heiluu ja on epävarma, eikä jaksa kovinkaan masullaan nostaa päätä, olen huomannut saman ja nyt menemme ensi viikolla fysioterapiassa käymään jotain jumppajuttuja. Kysyin kuinka paljon sillä on merkitystä että poika oli kuukauden ennenaikainen niin ei merkitystä, mikä mua ihmetytti... mut mennään fysioterapiaan katsomaan mitä sanovat. ja 4kk neuvola onkin lääkäri niin ihan kiva kun toi asia alkoi nyt mietityttämään...

yöt nukutaan yhdellä syötöllä ja muutenkin taas nukutaan vuorokaudessa aika paljon, mutta taitaa ne rokotukset ainakin nyt väsyttää. Oli poika rokotuksissa todella kiukkuinen illalla.

tiinis ja poika 3kk 1pvä
 
Happihyppy,Ei ne kiinteet välttämättä siihen heräilyyn auta,meillä ei vaikuttanut esikoisen heräilyyn syömiset mitenkään.... mut aika voi tehä tehtävänsä:)

Päätä kannatellaan tosi jämäkästi,tykkää olla mahallaan ja jaksaa pitää pään ylhäällä kauan...koittaa ryömiä:D Tiinis,aika outoo ettei ennenaikasuus muka vaikuttas : / Meillä tosin on kannateltu päätä hyvin tosi aikasesta... no hyvähän se on että pääsee asiantuntijan mielipiteen kuulemaan:)

Yöt on meillä ihan ok,heräilee kyl enempi kuin aikasemmin,mutta menee kivasti nukkumaan ja jatkaa heti nopeaan syötyään unia...

tiistaina onkin taas nla....

Repa ja Aksel viikko vajaa 4kk
 
Tiinis meillä poika alkoi 2kk. pitää ihan topakasti jo niskaa pystyssä, kun on mahalteen ja nyt ei tarvii paljon enään sylissä, pystyssä ollessakaan tukea, mutta eikös noikin ole ihan yksilöllisiä. Että ei varmasti tarvii mitään srtessiä ottaa :)

Meillä tänään neuvolaniin tulen illemalla taas mittoja kertomaan :)
 
Hepulis,

Täällä tuntuu kärttyily ja unille asettuminen helpottuvan pikkuhiljaa. Tällä viikolla ei enää yllättäen ole alkanutkaan nukkumaan syliin päiväunille mentäessä vaan herra on pitänyt viedä sänkyyn hereillä mutta rauhallisena jolloin sitten jää nukahtamaan itsekseen. Mutta yöunille alkaminen vaatii kyllä yhä sylittelyä. Jospa tämä nukkumisasia alkais pian lutviintumaan. Hymyjä ja juttelua piisaa hereillä ollessa kunhan maha on täynnä ja on saanut kunnolla nukuttua.

Tiistaina kävimme 3kk neuvolassa mikä oli meidän kohdalla lääkärineuvola. Painoa oli kertynyt 6375 g ja pituutta 60 cm. Rokotuksia pistettiin mikä aiheutti sitten pientä lämpöä yöksi. Saimme lähetteen allergiatesteihin tuon itkuisuuden vuoksi ja verikoe otettiin niitä varten tänään. Vaikka epäilen että ne kokeet on nyt sitten turhia koska elämä alkaa meillä jo helpottamaan, mutta lääkäri koki sen aiheelliseksi ja onpahan sitten ne tutkittu.

Miten teidän vauvat viihtyvät autossa? Meillä nimittäin karjutaan kurkku suorana jos ei uni satu tulemaan silmään. Mukava kesälomareissu tiedossa =/
 
Meillä viihdytään vaihtelevasti autossa. Välillä saattaa puolen tunninkin matkan olla hereillä ja hengailla vaan. Sit taas välillä huutaa kurkku suorana ja mikään ei auta...

nelli & Nuutti 4kk (tänään!)
 
Moikka helmimammat:)

Täällä ilmoittautuu vihdoin yksi helmikuussa myös vauvan saanut.
Olen seurannut palstailuanne jo koko odotusajan, mutta en vain saanut aikaiseksi silloin itse kirjoitella. Moniin ongelmiin sain silloin vertaistukea lukemalla.

Eli jos mukaan vielä mahtuu, niin tässä olisi tietojani:
LA oli 14.2. mutta poika syntyi vasta 23.2.2011. Tämä mamma on iältään 41v eli aika veteraani jo tässä lajissa =)

Perheeseemme kuuluu lisäksi 2 vanhempaa poikaa, 11v ja 8v, sekä iskä ja koiravanhus.

En ehtinyt vielä lueskella noita ketjun edellisiä sivuja, siksi kysynkin, onko teillä vielä olemassa se "kerhon" puoli vai kirjoitteletteko kaikki tänne kaiken kansan puolelle?

Ylli ja Juho 3kk
 
Minähän sanoin, että odottakaas meidän kolmikuismittoja, niin saatte taivasteltavaa ;) Eli pikkukirppumme oli äsken 4950g ja 58cm (synt. 3520 ja 50). Terkkari oli tyytyväinen kasvuun, nättiä omaa käyräänsä piirtää jossain siellä minimaailmassa. Jäntevä, reipas tyttö. Helmi nousee nätisti jo kyynärnojaan ja menohalut on kovat! Jalat tietävät jo, miten ryömitään, mutta kädet eivät vielä jaksa kevittää yläpäätä, josta seuraa, että ryömimisharjoitukset päättyvät huutoon, kun nenää laahaa maata XD

Helmi loukkaantui syvästi rokotteista, mutta saatiin tehtyä syöttöpunnitus vartin huudon jälkeen, kun vihdoin rinnan huoli. Pitkävihainen tyttö.
 
Tervetuloa Ylli! :wave: Laitoinkin sulle privaa kerhoasiassa.

Meillä oli myös 3kk neuvola viime viikolla, mitat 5610g ja 59,6cm(2690/47). Päätä ei kannattele vatsallaan lattialla, ei edes yritä...takanojassa kun istun ja vauva siinä rinnan päällä vatsallaan, nostelee kyllä hyvinkin reippaasti. Lattialla ei vaan jostain syystä kiinnosta :D Ergossa voi helposti kantaa kuitenkin ilman vauvatukea, sen verran hyvin kannattelee päätään.

Nellin Nuutin tavoin meiltäkin löytyy vaihtelevasti autossa viihtyvä matkaaja...

Muuten aivan ihana, iloinen, hymyilevä, jutteleva(paljon!), hekotteleva tyttönen meillä :heart:

Ankka & Elena 3kk ja risat
 
Meillä oli eilen 4kk neuvola ja herran mitat olis tässä,7kg ja 61,5cm,että massaa kyllä piisaa,pituutta ei niinkään:D On se vaan niin hassua miten voi ipanat samasta vanhemmasta olla ihan eriparia... Isoveikka oli 3kk ikäsenäkin pidempi:p Muuten oli kaikki kunnossa,kannattelee päätä pitkiä aikoja,viihtyy mahallaan oikein hyvin ja niinkuin tillukkaan Helmillä,myös meillä menohalut on kovat ja turhautuminen suurta kun kädet ja jalat eivät suostu yhteistyöhön:D Vimmatulla sätkimisellä onnistuu kuitenkin aina välillä hiukan etenemään. Pienimies on yhtä hymyä ja neuvolassa naureskeli ja jutteli lääkärille kovasti:)

Tervetuloa Ylli!!!

Autossa ei mitenkään liian hyvin viihy hereillä... niinkuin ei yleensäkkään missään missä ollaan enempi vaakatasossa...joskus saattaa yllättää ja kölliä vaunuissa tai turvaistuimessa silmät levällään ja ihmetellä ihan hiljaa,mut yleensä siis ei. Meillä olis kans muumimaailmaan matka kuun lopulla ja ihan jännittää automatka...

Manduca repun oon nyt vuokrannut viikoks ja sain havaita et siinä ei ollutkaan käyttöohjeita mukana,mulle on kyllä' näytetty miten toimii,mut en muista millään sitä lonkalla kanto asentoa,että miten laitetaan...meen tänään kyseleen. Eipä silti,paremmin sieltä näkee kuikuilla kuin liinasta vaikka on kantajaan päin naama. Aksel tykkäs kovin ja nukku eilen unetkin repussa,valahti vaan aikaamyöten aika sykkyrälle repun uumeniin,tuntu tykkäävän silti:D Mun täytyy kuitenkin myöntää,että mulla toi kantaminen käy hartioihin kaikesta huolimatta,ja jotenkin se että kokoajan on möntti tossa edessä haittaa mun eloa,en välttämäti viittis sijoittaa sitä summaa reppuun mitä siitä pyydetään...mutta erinomainen apu kuitenkin on aina välillä.

Päikkärit on meillä edelleen lyhkäsiä ja yleensä niitä nukutaan tasan kolmet ja neljänsiä ei nuku vaikka kuinka olis tarve,että vaikka heräis vimpoilta unilta 4 pintaan,niin ei nuku sit enää ennen yöunia päikkyjä...ehkä torkahtaa rinnalla maksimissaan. Yöt menee suht hyvin edelleen.

Repa ja Aksel 4kk
 
Voisin vähän kertoilla tuosta meidän juniorista.

Synnytys oli nopea. Iltapäivällä aloin tuntea kovenevia supistuksia ja sitkeästi vaan kiersin kotona kehää ja kudoin villasukkia. Illalla isäntä alkoi kysellä, joko soitetaan mun isä vahtimaan isompia poikia, kun mun piti jo välillä pysähtyä kävellessä puuskuttamaan milloin mitäkin hyllyn reunaa vasten.
En suostunut lähtemään ennen kun olin katsellut Matkaoppaat siltä illalta (olenko vähän koukussa siihen ohjelmaan??). Sairaalassa oltiin illalla puol 9 ja poika oli syntynyt vähän ennen kymmentä. Vielä sairaalan ovella porasin miehelleni, että "varmaan laittavat vielä takaisin kotiin odottamaan". Mutta eipä sitten tarvinnutkaan palata ilman vauvaa kotiin, kun vesi loiskahteli tutkimuspöydälle ja siitä kaikki eteni tosi vauhdikkaasti=)
Syntyessään lapsella oli pituutta 53,5 cm ja painoa 3815g.
Nyt 3kk neuvolassa strategiset mitat oli 64 cm ja 6540g.

Viime neuvolakerralla saatiin sitten ne kaksi "oikeeta" piikkiä ja niistä Juho veti tosissaan herneet syvälle nenään. Olin jo varautunut, että poika on niiden jälkeen kipeä, mutta hän vaan veti sikeitä seuraavan päivän ja sen jälkeen ei ollut enää mitään. Rotavirusrokotteesta ei onneksi ole tullut muuta harmia, kun viikon kestävä plörö kakka. Pysyy sentään vielä vaipassa sisällä:)

Terkkari antoi sapiskaa, kun poika ei kannattele mahallaan päätänsä. Mutta minkäs teet, kun poikaa ei kiinnosta, niin ei kiinnosta. Pitäisi varmaan vaan pitää lapsi lattialla masullaan pitkin päivää, jospa se siitä niskakin pikkuhiljaa alkaisi voimistua.
En vaan keksi mitään Juhoa kiinnostavaa katseltavaa sinne lattialle. Poika meinaa, että kun tänne laitoit, niin otanpa tirsat, kun on niin mukava asento; mahaa ei nipistele ja paukku kulkee:D

Noista kantovälineistä mulla on sen verran kokemusta, että silloin kymmenisen vuotta sitten ei taidettu meidän nurkilla tietääkään kun vain BabyBjörnin kantorepuista. Sellainen mulla on nytkin odottamassa. Nyt Juhon aikana olen hommannut trikoisen kantoliinan ja siinä ollaan hyssytelty menemään aika useasti.

Jaahans. Pikkuherra heräsi aamun välitirsoiltaan. Palvelun pitää taas pelata.
Palaillaan:wave:

Ylli ja Juho
 
Heissuli kaikille! En oo saanu aikaiseks taas kirjoitella mitään, vaikka lukemassa olenki käynyt, en taida olla ainoa. ;)

Meillä menee hyvin, neitykkä on nyt 7kk ja rapiat ja 9. pvä tulee 4kk korjattua ikää sitten. Aikalailla samanlaista touhua on ku muillakin, mitä nyt syömisen kanssa aina välillä on vähän kikkailua refluksin takia ja ku prepulsid lääkitystä alettiin purkamaan ni johan oli taas show. :whistle: No mut nyt alkaa vissii taas olee "lääkitys kohillaan", ku tänää suostuttii jo hyvin lusikalla syömään. Tossa oli pari päivää ku neiti vaan näkiki lusikan ni se oli huuto pystyssä. :D No ei, oikeesti aika kamalaa. Ja hirvee stressi että paino ei nouse ku meidän hieno käyrä teki pienen pienen notkahduksen ja siitähän sitten lastenklinikalla kehitysseurannassa, että eikö se syö hyvin ja jos vaikka mitä. Kyllä se silloin söi, ongelmat alko lääkärin jälkeen ku alettii lääkitystä purkamaan. Nyt ollaan päästy vähän pienempään määrään lääkkeessä, mutta kokonaan ei saatu purettua niinku oli tavoite. :/ Se on vähän "huono" lääke, ku siinä sivuvaikutukset, joskin hyvin harvinaiset, voi olla sydämen rytmihäiriöt, joten sydänkäyrää pitää seurata. Mitään ei ole näkynyt mut tietty olis kiva lääkitys saada purettua. Noh, noh, aika hoitaa toivon mukaan tätäkin.

Päätä kannatellaan oikein mainiosti sekä sylissä että makuulla, hirveesti punkaa istumaan ja fysioterppa sanoikin että voi olla istuvassa asennossa esim sylissä kun siinä kerran viihtyy. Varmaan liittyy refluksiin sekin että lappeellaan ei tosiaan viihdy. Tavaroita ottaa käsiinsä ja pyörittelee niitä ja maistelee. Nyt on oppinu ottamaan kädestä käteenkin esineitä ku tarjoaa. Ei täysin tyylipuhtaasti mutta pienellä haparoinnilla. :) Yöllä nukutaan klo 21.30- 8/9, eikä syödä välissä. Eli ihan unelma. Tosin epäilen että se siellä jossain välissä on hereillä mutta jatkaa uniaan sitten ku on aina ihan miten sattuu ku sitä sieltä hakee. :D Aamupäivällä about 0.5h päikkärit, puolilta päivin 2-3h päikkärit ja sit illalla vielä yhdet tai kahdet torkut. Nukkumisen kanssa meillä ei ongelmia ole. Onneks, syömisessäki ihan tarpeeks...

Mut tosta pään nostamisesta masullaan, silloin ku tyttö oli korjattua ikää n 2,5kk käytii kans fysioterapeutilla ja se antoi vinkiksi että kainaloiden alle voi laittaa "makkaran" esim harsosta tai tyynyliinasta tms. Ei kovin korkeaa, ku vauvan kyynärien pitää ylttää maahan, mutta niin että se tukee vauvan rintaa ja näin ollen helpottaa pään kannattelua. :) Tyttö kyllä nosti päätä mut ei jaksanu kauaa pidellä, melko nopeasti se siitä terhakoitui. Noin yleisesti olen sitä mieltä että missään 3kk kohdalla ei ihan hirveesti kannata panikoida jo vauva ei päätä nosta.. ;) Jokainen on yksilö ja kehittyy omaan tahtiin.
 
Tervehdys kaikille!

Minäkään en ole hetkeen kerinnyt tulla kirjoittelemaan. Viime viikko ollaan oltu Helsingissä reissussa siskoni luona. :) Mentiin pojan kanssa kahdestaan junalla, ja hyvin meni! Tuntuu, että maisemanvaihdos teki hyvää meille kummallekin. Tuolla Helsingissä testasin tota meidän Manducaa ensimmäistä kertaa, ja poikahan viihtyi siinä niin hyvin, että! Tykkäsi kovasti, kun sai katsella, ja nukkuikin siinä. :) Sama mulla kun joku täällä mainitsi, että hartiat tuli kipeäksi kantamisesta... Kiitoksia vinkeistä, pitää kokeilla laittaa olkaimet ristiin tai kiristää niitä.

Oliko se Amos joka kirjoitteli rintaraivareista? Meilläkin on niitä, ja ne on tosi inhottavia. Nyt on ollut taas pari päivää, ettei ole raivonnut, mutta koko ajan jännityksellä odotan, koska niitä taas tulee. Ja sit kun olen vielä edelleen huolissani tuosta pojan painonnoususta, niin nuo rintaraivarit ei yhtään helpota tilannetta. 4 kk neuvola ois 2 viikon päästä. Iltaisin ja öisin poika ei raivoa, mutta aamulla ja päivisin sitäkin enemmän. Imee hetken aikaa, mutta n. 5 min imettyään päästää irti ja alkaa karjua naama punaisena, jatkaa huutamista senkin jälkeen kun olen nostanut pois rinnalta, huh. Välillä on kyllä tehnyt mieli siirtyä korvikkeeseen, mutta kun imetystä en millään haluaisi lopettaa. Saa nähdä, mitkä pojan mitat on sitten 4 kk neuvolassa. Kun oltiin viikko sitten painokontrollissa, niin poju painoi 5580 ja oli 63,5 cm pitkä. 10 päivässä tullut siis lähes 300 g painoa, toivottavasti jatkuis painonnousu yhtä hyvänä. :)

Meillä on taas tällanen vaihe, ettei päikkäreitä nukuta juuri ollenkaan, blaah. Poika nukkuu sellasia 30 min - 1 h pätkiä, ja nukahtaminen vaunuihin tapahtuu aina kauhean huudon kera. Öisin nukkuu onneksi hyvin.

Päätä kannatellaan meillä jo tosi hyvin sekä lattialla masullaan että sylissä ja näin muutenkin. Kauhean pitkiä aikoja ei vaan jaksa massullaan olla lattialla, vaan sit menee hermot. Meillekin sanottiin 3 kk neuvolassa, että voi olla että tulee lähete fysioterapiaan, kun poika ei nosta päätään kun käsistä vetää istuma-asentoon, siis pää ei seuraa mukana.

Autossa viihtyy jonkin aikaa hereillä, mutta ennemmin tai myöhemmin menee hermot. Yleensä pitkät automatkat yritetään ajoittaa sellaseen sopivaan uniaikaan. :)

Siniziin kuulumisia oli kans kiva lukea! :) Aina mietin teitä paljon jostain syystä. :)

Mukavaa ja aurinkoista kesäkuun alkua kaikille! :heart:

~ Merve ja pikkumies 3,5 kk
 
Anteeksi, että kömmin ketjuunne :). Sinizee: meidän pojalla oli Prepulsid käytössä vuoden ajan ja meille ei edes puhuttu, että lääke pitäisi lopettaa. Lääkäri sanoi, että muutama vuosi sitten Prepulsidia söi lähes kaikki, mutta sitten Jenkeissä tuli pari tapausta, jossa epäiltiin vauvan rytmihäiriöiden EHKÄ johtuvan Prepulsidista. Sen jälkeen tapauksia ei ole tullut. Meilläkin tietysti seurattiin kaksi kertaa sydänkäyrää. Meillä lääkäri oli tutkinut paljon lasten refluksia. Se on vaan niin hyvä lääke (ainakin meille), että oli ihan pakko tulla kommentoimaan :). Jaksamisia refluksin kanssa!!
 
Helteistä päivää vaan kaikille!

Meillä rintaraivarit jatkuu edelleen, ja eilen sitten päätin että iltatissittely loppuu, koska en vaan enää jaksa. Aamut ja päivät menee tosi hyvin mutta illan viiminen syöttö on jotain ihan karmeeta kun se tissi ei vaan maistu. Tosi kurjaltahan se pullon antaminen tuntuu mutta en vaan enää illalla jaksa yömyöhään taistella kun tuntuu että järki loppuu kun siihen huutoon ei auta mikään. Joten meillä syödään pullosta lypsettyä maitoa iltaisin. Opeteltiin myös olemaan ilman rintakumia tillukkaan rohkaisevien sanojen myötä, mutta sekään ei ole auttanut tilanteeseen. Myös kaikki asennon vaihdot ja muut kommervenkit on kokeiltu, mutta niistä saadaan aina hetkeksi apu ja sitten palataan lähtöruutuun.

Automatkat menee vaihtelevasti, joskus viihtyy tosi hyvin, joskus nukkuu ja joskus karjutaan kuin henkeä vietäs. :D

Tänään on päikkärit aiheuttanut kiukkua johtuen kuumuudesta, likka on ollu ihan hiestä märkä vaikkei olekaan kuin lyhythihainen body ja vaippa. Mutta saatiin me nukuttua pari tuntia monessa pätkässä. Ja nuo pirulaiset itikat, niitä on sitten ihan joka paikassa. :kieh:
 
Heippa! Täälläkin ilmoittautuisi yksi äiti mukaan keskusteluun jos vaan mukaan mahtuu?
Lueskellut olen Helmikuisten palstaa jo odotusaikana jonkin verran ja nyt tytön syntymän jälkeen myös tätä puolta.

Tyttö syntyi 25.1.2011 mutta laskettu aika oli helmikuun puolella.

Minua kiinnostaisi myös päästä keskustelemaan tuolla yksityisemmällä puolella jos vain sopii? Siitä miten tuo onnistuu, minulla ei ole kauheasti tietoa. Olisiko joku ystävällinen ja kertoisi? :)
 
Pään kannatteluun auttaa ihan kaikki, missä lapsi joutuu kantamaan päätään. Helmi oli kuukausi sitten koko ajan pää toiselle puolelle kääntyneenä, saimme siihen venytysohjeet ja yhden vinkin, miten lapsi joutuu kantamaan itse päätään. Ota lapsi kyljelleen syliisi, vauvan alempi kainalo lähelle kyynärtaivetta ja oma kämmen vauvan pepun alle. Siinä on "pakko" treenata niskoja. Jos ongelmana on kääntymisen toispuoleisuus, päällä pitää olla heikompi kylki, jos pää kääntyy hyvin molemmille puolille, pitää taas kerran muistaa treenauttaa molempia puolia. Oli muuten tosi tehokas.

Kiva, että olen voinut olla jollekin avuksi. Siitä tuli hyvä mieli :)

Meidän minimuru kääntyi tänään masulleen ekaa kertaa <3 Päivä kului ihanasti merenrannassa seurakunnan kevätretkipäivässä. Oli kyllä ihanaa, kun esikoinen sai virikkeitä ja seuraa!
 
Sinizii mukava lukea teidän kuulumisia :) Mitähän TalvenTaialle muuten kuuluu? Eikös hän ollut toinen keskosen äiti?

Huh miten kuuma! Hiki on niin itsellä kun Nuutillakin. Meidän tän päivän unet on ollut 30 min vaunuissa ja 30 min sängyssä (+15 min autossa aamulla). Nyt koisii sängyllä, toivottavasti ei kovin kauaa, että päästään yönille ihmisten aikaan!
 
Pään kannattelusta: Meillä ei ole ollut ongelmia pään kannattelussa, mutta komppaan muita, eli tuskin nyt 3-4 kk:n ikäisen kanssa hirveä kiire vielä on asian kanssa. Fysioterapiassa saa toki varmasti hyviä vinkkejä sen harjoitteluun, mutta ei asian kanssa kannata yöuniaan menettää.

Manducasta: mä pääsin sen kanssa sinuiksi vasta kun aloin käyttää sitä olkaimet ristissä. Aiemmin se ei oikein tuntunut mun jutulta. Mutta nyt pelittää ja kun keskityn kantaessa omaan ryhtiin, niin ei hartiatkaan kipeydy.

Rintaraivareista: Meillä sama ongelma (Amos, tarttuiko tää sairaalassa ;) ) Iltaraivarit on olleet alusta asti mukana kuvioissa, ja nyt sama ongelma on siirtynyt päivään. Ainut mikä auttaa on ennakointi: syötän ennen kuin vauva on väsynyt tai juuri kun hän on herännyt. Väsyneenä ei vaan jaksa syödä. Tämä korostuu erityisesti iltaisin. Jos olisi kyseessä ainut lapsi, ennakointi onnistuisi varmaan vielä paremmin, mutta kun kolmen lapsen kanssa tätä puuhaa on aikalailla, niin välillä menee vähän huomaamatta pojan väsy liian kovaksi, eikä syöminen onnistu kun vasta pienten torkkujen jälkeen. Päivärytmin onnistumisella on meillä suuri merkitys rintaraivareiden määrään; esim. tänään herättiin normia aikaisemmin ja päivärytmi oli mennyttä jo aamupäivällä, joten raivareita on saatu tänään jo useammat. Nyt onneksi soseen syömisen päälle nukkuu hyvin, joten tiedossa on (toivottavasti)rauhallinen imetyshetki heti herättyä. Pari kertaa olen antanut maitoa pullosta, kun väsy on mennyt niin pahaksi, että ei jaksa syödä rinnasta, mutta ei pysty nukkumaan kun on nälkä. Huonoina päivinä on imettämisen lopettaminen ollut mielessä, mutta onneksi vielä aika harvoin. Tämäkin kun on ohimenevä vaihe ja varsinkin kun tiedän, että päivärytmin parantuessa myös raivarit vähenee. Jos vielä jotenkin pääsisi irti tissin puremisesta ennen kuin hampaat puhkeaa...Kellään vinkkejä? Nooa puree jos tulee kylläiseksi ennen maidon loppumista tai kun rinta tyhjenee. Kaksi ensimmäistä ei ole koskaan purreet, joten ei ole hyväksi havaittuja keinoja takataskussa...

Jaahas, nytpä lähden lasten kanssa hakemaan uutta autoani ja sitten juhlitaan sitä jätskeillä (ei tosin siellä uudessa autossa :D )

Commander ja Nooa melkein 4 kk
 
Tervehdys taas!

Tultiin juuri Juhon kanssa kotiin. Meillä oli tänään retki Tampereen Ikeaan ja reissu sujui hienosti. Lähdettiin aamupäivällä mun siskon ja kummitytön kanssa ajelemaan. Sain siis mukaan kaksi innokasta lapsenvahtia ;)
Olisihan sieltä löytynyt vaikka mitä kivaa, mutta järki tuli käteen aina tarvittaessa - onneksi. Kyllä silti auton peräkonttiin saatiin mukavasti täytettä kotimatkalle...

Pään kannattelusta: vaikka se terkkari siitä huomauttelikin, niin en tosiaan yöuniani sen takia menettänyt =) Jos olisin ensimmäistä kertaa asialla, niin olisi siitä silloin voinut jotain huolta kantaakin, mutta nyt lähinnä naureskelin partaani, kun hoitaja oli asiasta niin tohkeissaan. Toki sen ymmärrän, että jokainen kehittyy ajallaan. Juhokin kääntyy jo vatsalleen, vaikkei päätään kannattelekaan. Ja siitähän se raivarit sitten vetääkin, reppana.

Imetyksestä: täällä tuntuu suurin osa imettävän vauvojaan. Mulle kävi tämän lapsen kanssa niin, että maitoa ei tullut ollenkaan ja pullojen+Tuttelin varassa mennään. Sairaalassa eivät meinanneet tätä uskoa ollenkaan ja piti vaan yrittää ja yrittää ja huudattaa lasta. Ja pakkohan se sitten oli aina lopuksi pyytää lisämaitoa.
Silleen vähän ihme juttu, koska kahden vanhemman lapsen kanssa mä luovutin maitoa veljen vaimolle (jolla oli aina samoihin aikoihin vauva kun meillä=)). Ja Juhon isoveljet meinasivat joka syötöllä suunnilleen tikahtua rintamaitoon vauva-aikanaan. Ja nyt sitten ei tipan tippaa, vaikka yritin kaikki mahdolliset ja mahdottomat konstit.
Siitäkään ei ollut kiinni, ettenkö olisi halunnut imettää. Jossain vaiheessa jopa tunsin olevani epäonnistunut äiti ja sanoinkin miehelleni, että tuntuu sille, että oma kroppa on mut pettänyt, koska en saanut lastani imettää. Tästä asiasta keskustelin neuvolassa ja serkkuni kanssa, joka on kätilö, ja pikku hiljaa paha olo imetyksen takia alkoi helpottaa. Sitä on niin vaikea kuvailla, miltä tuntuu, kun odottaa raskauden ajan imetyksen alkua ja sitten mitään ei tapahdukaan...
Noh, hormoonihurmiolla tämäkin paha olo selitettiin.

Sitä pitää varmaan lähteä silittämään kauluspaitoja koululaisille ja etsimään, löytyykö kaapista siistejä housuja huomisaamun kevätjuhlaa varten :)

Ylli ja Juho reilu 3kk
 
Tyttö11,tervetuloa!

Meillä on kerran käännytty selältä mahalleen ja sit ei oo enää pahemmin koittanut,yrittää vaan ryömii...mahalta selälleen kellahtelee harva se päivä...

Ylli,onpa kummallinen juttu toi maitohomma:O Mulla molemmille pojille tullu yli tarpeenkin maitoa enkä oo ees aatellut et noinkin vois käydä... no,pääasia että saapi ruokaa ja rakkautta,oli se sitten pullosta tai rinnasta:)

Mites muiden mammojen oma kunto tällä haavaa? Itsellä kilot tippui siis imetyksen ansiosta hienosti ja nyt alkaa oleen taas vaarana et lähtee liiaksikin...mut lihaksen lihasta ei kyllä löydy: / Aikoinaan harrastin ahkerastikin jumppaa yms. mut eipä oo noista ajoista paljoo jälellä... joten nyt tuli sitten palkattua oma kunto-ohjaaja ja aletaan laittaa eukkoa kiinteemmäks:D Ravintopuoli mulla olikin jo kasassa,enempi pitäs saada massaa mitä rakentaa,mutta muuten....

Repa ja Aksel 4kk
 
Allergiaverikokeen vastauksia ei ollut valmiina ainakaan vielä tämän viikon lopulla kun soitteli niiden perään. Soittelen maanantaina uudestaan, jos ei ne vieläkään ole valmistuneet niin tuo tiistain lääkärikaika on sitten melkosen turha ilman niitä vastauksia.

Onko muilla syöntiväli tihentynyt? Täällä tuntuu että pitäis syödä useemmin. Varmaanki merkki siitä että ei tahdo maito enää riittää ainoaksi energian lähteeksi. Meinaan alkaa maistattelemaan perunaa viikon päästä maanantaina.

Repa mistä vuokrasit sen Manducan? Meillä on semmonen rintareppu kun Theodore Bean. En ole oikein varma että saako siinä lasta kantaa kasvot menosuuntaan kun olen aikoinaan sen ostanut kirpparilta eikä mukana ollut käyttöohjetta.

Meillä on tarkoitus myös suunnta kesälomareissulla Turkuun ja Muumimaailmaan. Ajokilometrejä yhteen suuntaan siis vähän yli 600. Luultavasti olemme välillä jossain yötä ainakin menomatkalla. Saadan ajella ihan rauhassa ja lasten tahtiin =)

Lämmintä kesänalkua kaikille äideille ja vauvoille.
 
Sanuliini,Nuttu nimisestä lasten kvariaatista:)

Syöntiväli on tosi tiheä,kyllä 1,5h jo nälkä tulee...samaisesta syystä meinasin kohta alotella kiinteitä...jos tässä nyt sais aikaseks tehä soseita:p

Commander,Esikoinen aikanaan kokeili tota puremista juurikin niihin aikoihin kun hampaita pukkas,mut sitä kesti ehkä noin pariviikkoa. Miä vaan irrotin otteen heti kun puras ja heti kun oli aktiivinen imeminen ohi,ettei ees alottas...,en tiiä oliko siitä mitään apua vai loppuko ihan itellään.
 
Repa: Mä oon kanssa pistänyt "luukut kiinni" heti jos puree, mutta tuntuu, että ei tuo vaan tajua...Ja joskus kai onnistun ennakoimaan ettei ehdi puraista. Mutta monta kertaa päivässä ehtii kuitenkin :( Ja nauraa yleensä päälle, mikähän siinäkin on...

Omasta kunnosta: Aivan p.....stä! Kilot tippui taas aluksi vauhdilla, sitten jämähti ja nousi vähän. Nyt taas pari kiloa lähtenyt, mutta en ole vielä lähelläkään lähtöpainoa. Ja kun vielä tää selkätilanne tekee sen, että edes kävelylenkit ei oikein onnistu, saatika kovempi treenaaminen, joten huonolta näyttää jatkokin. Ja kun taas selän takia ois hyvä saada painoa pois ja keskivartalon lihakset kuntoon, niin melkoisessa sudenkuopassa ollaan. Olen kuitenkin vain hiukan ylipainon puolella, joten sinällään en hirveän stressaantunut ole, mutta tuo selkäasia ahdistaa. Onneksi tunikat on muotia : /

Meillä nyt syöntiväli tasaantunut kolmesta neljään tuntiin päivisin, kun kiinteitä syödään vajaa puoli purkillista lounasaikaan. Aiemminhan se oli max 2 tuntia. Yöllä menee 5-7 tuntia.

Commander
 

Yhteistyössä