**Helmikuussa 2011 syntyneet**

Meillä jaksetaan olla hereillä 2-3h, sit kyllä alkaa jo kiukuttaa kovasti kun väsyttää.

Nuutti ei ainakaan vielä pidä kovin aktiivisesti leluja kädessä. Välillä vahingossa saattaa ottaa kiinni, hetken pitää ja sit tippuu. Jonkun verran tavottelee leluja lelukaaressa tai esim helistintä mun kädestä.

Nuutti kuolaa melkosen paljon. Aattelin jo, että tekeekö hampaita. Isälleen kun on eka hammas puhjennut 2 viikon ikäsenä. Mutta ainakaan toistaseksi en oo bongannut hampaanalkuja suusta. Onneksi!

Pari päivää on ollut nyt vähän vähemmän itkuisia. Yhdessä vaiheessa kun itkeskeltiin aamusta iltaan. Oon nyt ollu 3 päivää antamatta cuplatonia ja relaa, en tiiä olisko jommassa kummassa niistä syy itkuisuuteen. Huomena tai ylihuomena varmaan kokeilen antaa relaa ja katotaan mitä käy...

nelli & Nuutti 3kk
 
Nipsutiina me käytiin reissussa mikä kesti yhteen suuntaan 4h ja hyvin meni. Poika nukkui koko matkan vaikka kerran pysähdyttiin kahville. Heräsi perillä kun vaatteita alkoi riisumaan. :)

Hereillä jaksaa olla kahdesta kolmeen tuntiin, hymyilee ja seurustelee suurimman osan ajasta.

Minä kyselin siitä leikkimatosta :) Ja eilen käytiin kuitenkin hakemassa se viidakkomatto ja on se ihanan värikäs ja Jose viihtyy siinä hirmu hyvin ja pitkään. Ja samaan syssyyn varattiin matkarattaat mitkä tulee tänään tai huomenna. Meillä on hartan topline x yhdistelmät ja olen tosi tyytyväinen niihin, mutta helpommin kuljetaan reissussa matkarattailla, että mahtuu koira+tavarat kyytiin :)
 
Heippa taas pitkästä aikaa!

Meillä on ollut taas ongelmia pojan päiväunien kanssa - niitä kun tuskin on ollenkaan... Soitin neuvolaan ja sain jonkun MLL:n ihmisen numeron joka on erikoistunut vauvojen uniasioihin. Olen sit tämän naisen kanssa puhunut puhelimessa muutamaan otteeseen, on antanut jotain vinkkejä (jotka tosin eivät ole toimineet...) Nyt sit sovittiin että tulee ens viikolla käymään meillä kotona ja jutellaan enemmän. Yöllä poika nukkuu hyvin, herää syömään 1-2 kertaa. Mutta päivisin ei ole mitään rytmiä, joka päivä on erilainen unien suhteen, joskus ei nuku juuri yhtään, joskus nukkuu 4 h putkeen mutta senkin eri aikaan.

Jotain apuja tuntuu että tarvisin tohon imetykseenkin, poju nimittäin on ihan hirmu pitkiä aikoja rinnalla (yleensä n. tunnin syö yhdestä rinnasta)... Se taitaa olla aika pitkä aika tämän ikäiselle vauvalle. Varsinkin iltaisin ja öisin syö tosi kauan. Mutta siis ihan aktiivisesti syö kuitenkin eikä nuku siinä rinnalla. Jos vedän pois (esim. 20 min kuluttua) alkaa kauhea kimeä huuto. Huomenna käymään imetystukiryhmässä. :)

Sanuliinille miljoonasti voimia ja jaksamista! Voin kuvitella tilanteen... :hug:

Oon iloinen, kun vihdoinkin olen päässyt (tai jaksanut) aloittaa kestovaippailun! Jee :) Öisin käytetään kerttiksiä, mutta päivisin kestoillaan. Tarkoitus ois kyllä kestoilla yölläkin, mutta ehkä vielä jonkin aikaa mennään kerttiksillä. :)

Oon miettinyt, onko meidän pojan motorinen kehitys vähän jäljessä, vaikka toisaalta kaikki lapsethan kehittyy eri lailla. Poika ei lattialla ollessaan juuri liikuskele... Vatsallaan olen nyt pitänyt enemmän ja viikonloppuna poika rupesi vihdoin nostamaan päätään kunnolla käsivarsien varaan. Kauaa ei vatsallaan kuitenkaan viihdy. Leikkimatto meillä on, mutta senkin alla poika vaan makoilee. Ei ota vielä lelusta kiinni tms. Ei oikein ole edes kiinnostunut leluista... Enemmän tykkää jutella kasvotusten, kauheasti tulee juttua kun työntää kasvot lähelle. :)

Sain pojun vihdoin ja viimein nukkumaan ulos vaunuihin, joten taidan nyt ruveta laittamaan ruokaa. :)

~ Merve ja pikkumies 2,5 kk
 
Merve unista, eipä meilläkään ole vielä mitään selkeää rytmiä päiväunien kanssa. jos saat hyviä vinkkejä niin kerro täällä =)

motorinen kehitys ei täälläkään vielä ole mitään suurempaa kiinnostusta leluihin.. huitoo jonkun verran käsillä leikkimatolla ollessa, mutta ei juurikaan kohdista kättään mihinkään. Mahallaa poitsu tykkää täällä olla ja pitää päätään jonkun aikaa pystyssä... mutta meidän ongelma on yliojentuva niska, joten en keksi miten saisin pojan pidettyä niska suorassa, kun vetää itsensä aina ihan kaarelle? onko muilla vastaavaa?
 
Täällä tänään ollut onneksi vaihteeksi vähän parempi päivä unien suhteen, vastapainona eiliselle joka oli taas täysi painajainen. Helpotti kyllä sekin että anoppi oli tänään auttamassa vauvanhoidossa. Ja huomenna iltapäivästä tulee taas perhetyöntekijä. Kiitoksia vaan teille tsemppauksista.

Ja Merve kerrothan sitten mitä se MLL ihminen sano niistä uniasioista.

Soitin tänään niistä allergiatestijutuista ja lääkäri oli kirjottanut että ei testata vielä. Pyysi ottamaan asian esille sitten 3kk neuvolassa mikä meillä on lääkärineuvola. Siis jos vielä itkuisuutta ja tuota unien katkonaisuutta yms masuvaivaa on. Kun saattaa kuulemma vielä olla koliikkivaivaakin.

Olen miettinyt myös vyöhyketerapiaa. Onko kenelläkään kokemusta vauvan käyttämisestä sellaisessa?

Poju viihtyy ainakin meillä lattialla hyvällä tuulella ollessaan, mutta mahallaan sitä ei voi pitää, kääntyy nimittäin salamana takasin selälleen ja pää kopsuu sitten lattiaan ellei oo tosi tarkkana.
 
Hereillä olosta meillä on selkeästi hereilläolo aika lisääntynyt, etenkin iltaisin valvoo ja aikalailla kitisee...? eli ei oikein viihdy juurikaan yleensäkään leikkimatolla tai lattialla, sohvalla makoilee jonkun aikaa ihan yksinään sitterikin on vähän niin ja näin. muutenkin pikkaisen kiukkuisempi vaihe meneilläään.

ON:Mulla on jonkin aikaa jo imettäminen sattunut rintaan ja etenkin toiseen niistä. olen tarkistanut imuotetta yms. ja jotenkin pojalla vaikeuksia imuotteen kanssa (esikoisen kanssa imetin 11kk rintakumilla, mulla matalat nänninpäätä, nyt ollaan oltu pojan kanssa ilman). ja eilen illalla sitten tutkin imetystukilista.net sivuille ja tajusin että pojalla ja mulla on varmaan sammasta kun oireet viittasivat paljon siihen. Oliko joku täällä sammasta hoitanut?
passitin miehen kauppaan ja vichyn ostoon ja jos sillä lähtisi... kuinka kauan kestää että alkaa tehota? toinen mitä meillä on nyt ollut on silmätulehdus. aloitin lääkekuurin viime viikolla ja kun kuuri loppui alkoi silmä taas rähmiä, ja tippoja taas laitetaan....

Nukkumisestä/päiväunista Merve ja muut:suosittelen kirjaa "Pehmeä matka höyhensaarille" en muista kirjoittajan nimeä kun kirjani on lainassa naapurilla. siinä on todella hyviä vinkkejä nukuttamiseen, vauvan väsymisen merkkien tunnistamiseen yms. uniongelmiin. ostin kirjan aikoinaan esikoisen aikaan kun taisteltiin uniongelmien kanssa ja nyt toisen kanssa olen sitä taaas selaillut etten tekisi / välttäsin sudenkuopat vauvan nukahtamisessa / nukkumisesssa. Naapurinkin sanoi että tämän kirjan pitäisi kaikki vanhemmat jo odotusaikana lukea (heillä esikoinen helppo nukkuja ja nyt toinen jo 1,5v ja unien /yöheräänmisten kanssa taistellaan). Meillä esikoisen aikana ilmeisesti oli niin että en tunnistanut väsymisen merkkejä ja vauva oli jo yliväsynyt kun vein nukkumaan joten taisteltiin sen takia.... tsemmpiä kovasti kaikille unitaisteluihin!

Merve:ei meilläkään poika (2,5kk) juuri lattialla ensinnäkään viihdy ja jos hetken viihtyy eipä juuri mitään tee, kunhan katselee. Viihtyy sylissä ja siinä jutteleen ja naureskelee. en kantaisi huolta, jokainen kehittyy omaa tahtia. ja unista kuulen kanssa mielelläni mitä MLL:n sanoo uniasioista.

Meillä ei istuma-asennostatiedetä vielä mitään. tykkää kovasti olla olalla että näkee mutta ei pönkää istumaan.

Ostin Manducan ja kokeilin kerran mutta tuntui että poika on vielä pieni siihen siis ettei jalat ole tarpeeksi isot joutuu olemaan liian jalat harallaan, eikä juurikaan viihtynyt ekalla kerralla, oli varmaan huono hetki. Täytyy kokeilla paremmalla ajalla. Manduca sopii 20kg asti ja otin esikoisen (4v, 17kg) selkään ja mentiin postilaatikolla käymään, oli ihan innoissaan ja hyvin pystyi kantamaan. Ihan hauska jos oltaisin jossain vaikka linnanmäellä ja en jaksaisi kävellä niin voisi jopa esikoisen ottaa reppuun kyytiin :)

Tulipas taaas paljon omaa napaa, pahoittelut siitä... palataan taas!
 
Täällä myös päivärytmi rikkonainen, yhdet pitemmän unet nukutaan päivän aikana mutta niiden alkamisaika onkin sitten ihan arvotus- jotain klo 9-15 välillä...Eli univinkkejä myös täällä otetaan innolla vastaan. Muutenkin oon opettanut Nuutin vähän huonosti, nukahtaa vaunuihin tai sit mun syliin. Omaan sänkyyn, kehtoon tai mihinkään muualle ei nukahda vaan alkaa kitistä vaikka paijais vieressä tms. Vinkkejä siis, miten opettaisin Nuutin nukahtamaan muualle kun syliin? Yöunille mentäessäkään ei nukahda jos laitan vaan sänkyyn vaan täytyy tissittelyn jälkeen pitää sylissä niin kauan että nukahtaa ja sit vasta laittaa sänkyyn.

Tiinikselle kiitos kirjavinkistä. Täytyy käydä kirjastosta lainaamassa josko olisi hyötyä.

Tänään käytiin 3kk neuvolassa. Painoa oli 5200g (2920g) ja pituutta 58cm (47,5cm). Hyvin siis kasvaa omalla käyrällään ja maidon riittämisen kanssa ei ongelmia. Kovasti neuvolantäti kehui, että on jäntevä ja kehittynyt poika.

nelli & Nuutti reilu 3kk
 
nelli-86: pehmeä matka höyhensaarille: puhutaan just nukahtamisesta omaan sänkyyn, pidetään kättä masulla / selällä /reisien päällä ja rauhoitellaan uneen. meillä joskus kun ei malta rauhoittua omaan sänkyyn, rauhoittelen sylissä mutta sitten laitan omaan sänkyyn ja jatkan käden pitämistä selällä tai masulla. tiedän että vaatii hermoja ja joskus aikaakin... toki meidän vauvat vielä kovin pieniä rauhoittuakseen itsekseen että ymmärään että syli on paras paikka rauhoittua mutta jos sitten laittaa ennen nukahtamista että vauva "huomaa" että eri paikka mutta jatkaisi unen hakemista omassa sängyssä... esikoisen kanssa tein tämä paljonkin oleessa noin 6kk->... kun oli jo oppinut tissinukahtajaksi :(
nyt poika nukahtaa näillä eväillä itsekseen pääosin päivin ja iltaisin siis, voi olla että kohta taas ei nukahtakaan kun alkaa muut jutut kiinnostamaan (liikkuminen yms)

tiinis ja poika 2,5kk
 
Viimeksi muokattu:
Tytön ristiäiset oli 3.4.2011 ja nimeksi tuli Tea Olivia :)
Toissa päivänä oli 3kk neuvola. pituutta oli jo 52,9 cm ja painoa 5,2kg (52,4cm ja 5,03kg 20.4) pään ympärys ei ole kasvanu nyt :/ 1.4 ja 20.4 mittana ollu 38,9cm ja viime kerralla 39 cm.. Rokotteista meillä ei tullut kuumetta tai isompia kiukkuja, unet tosin maistu parina päivänä enemmän :D Parin viikon päästä uus neuvolakäynti missä lastenlääkäri haluaa kahtoa tyttöä. Niin ja meillähän on 15.6 käynti oysissa juurikin sen takia kun tyttö oli liian lyhyt syntyessään (44cm).
Kovasti tyttö juttelee ja hymyilee. Tykkää seurata ja sylissä pitää tutkimusmatkailua tehdä kierrellen ympäri kotia. Itse en oo huomannu että yrittäisi kääntyä masulleen/kyljelleen. istumaan kylläkin yrittää pöngätä itteään koko ajan :D sitterissa ei tykkää olla hetkeäkään vaan kaukalossa haluaa istuskella kun sitä vähä keinuttaa.. =) Yöt nukutaan hyvin. ja muutenkin aika hyvin mennyt.
Harso mulla on aina vaunujen suulla ollut, tuulen,auringon ja lintujen ja naapurin kissan vuoksi.

Pyöritäänkö teillä sängyssä? Ite saa jännityksellä aina oottaa aamuyönsyötöllä että mistäpäin sänkyä se tyttö löytyy. Pyörii 180 astetta. Millon on poikittain/vinittain pinnasängyssä joskus jopa ihan "ylösalasin" eli jalat tyynyllä ja pää jalkatilassa

Onko teillä pikkuset löytäneet nyrkkinsä? Täällä nyrkkiä kovasti nuoleskellaan ja tungetaan suuhun =)ja mahottomana kuolataan.
Miten useint teillä kakataan? Mulla on ruvennu huolettamaan että onkohan kaikki ok kun aiemmin on kakka tullu 4 kertaa päivässä ja nyt viikon verran ollu että näyttää tulevan joka kolmas päivä ja vain kerran. :confused:

Ihanaa avomies kustantaa tälle mammalle perjantaina, äitienpäivän kunniaksi, kampaamo reissun.:heart: Saa vähä piristystä tähän moppiin :D Samalla reissulla tutuille poreammeeseen jne sitte. Kovasti yrittäny että pitäisi mummille tyttö jättää että saisin olla vähä 'vapaalla', mutta minusta se ei tunnu hyvältä, perjantaina puolilta päivin pitäisi tyttö jo viedä hoitoon ja joskus lauantaina tultaisiin takasi.. Imetän ja korviketta päivässä tarvitsee max. 200ml. Voisin harkita asiaa jos aika olisi lyhyempi,yön yli, niin ei rinnat pakkaantuis. Joten oon päättäny että tyttö lähtee mukaan (mummi olisi kyllä halukas ottamaan hoitoon ja on kerran jo ollutkin yökylässä yön verran ja kerran päivän ajan). Pullosta syönti ei olisi ongelmana kyllä kun osaa pullostakin ottaa.....
imetyksestä Joku puhui että jollai syädään pitkiä aikoja rinnalla, täällä ite murehdin sitä kun viihdytään enimmäkseen max. 10min rinnalla, että onko se tarpeeksi.. Mutta muuten on tyytyväinen niin ilmeisesti saa tarvittavansa jo siinä ajassa... :)

Vanilja ja Tea (3kk)
 
Viimeksi muokattu:
tiinis Manducassa on siellä sisällä se integroitu tuki pikkuvauvalle. Pistä lapsi siihen, niin ei joudu olemaan jalat levällään, vaan saa ne turvalliseen M-asentoon. Meillä on pimu ollut Manducassa alusta saakka, hiljalleen voisi alkaa liinaan totuttamaan. Mutta kun tuo on niin kirppu, etten millään keksi, kuinka saan sen liinan niin pieneksi jalkojen välistä ja vauvasidonnoista tuo ei tykkää.

Sammasta oli meilläkin. Suihkautin sitruunaa harsonkulmaan, harso sormen ympärille ja pyöräytin suussa 3-4 kertaa päivässä vajaan viikon, saman ajan laitoin tisseille päiväaikaan joka syötön jälkeen sitruunaa ja vaihdoin liivinsuojia usein. Samoin harsoa ja tuttia vaihdoin usein. Nyt ylläpitona sitruunaa molemmille kerran vuorokaudessa.

Kakkaväleistä ei kannata hermoilla rintalapsilla. Tämä kakkaa 3-7 vuorokauden välein (aluksi 3-7 kertaa päivässä), esikoisen kakkaväli oli 10-14 vrk. Toisilla maitohappotipat lisäävät kakkaamiskertoja. Helmillä saatiin niillä kakkaaminen tapahtumaan spontaanisti, esikoiselle niistä tuli vain vatsanpuruja (kuten Helmillekin aluksi, mutta tosiaan niillä oli muutakin vaikutusta).

Helmin eka rotarokote siirtyi ensi viikkoon saakka. Saadaan maitohapot pelittämään ennen sitä ilman vatsanpuruja. Neuvolasta kehottivat totuttamaan niihin ensin, josko rota ei oireilisi sitten niin pahasti. Rotaitkuja odotellessa siis. Tyttö on siis hyvin herkkävatsainen.
 
Heissan!
Paljon voimia "vaativien vauvojen" vanhemmille, itse en osaa edes kuvitella mitä se on kun tuo tyttö on kuitenkin aika lunki tapaus. :hug:

Meillä ei Fannyllä ole aikomustakaan kääntyillä, kunhan vaan selällään mossottaa olla. =) Vaan jospa se siitä, olen yrittänyt lelujen avulla aktivoida, mutta neiti vaan kääntää päätään ja haroo lelua käsillään. :D Kuolaa tulee ihan valtavasti ja nyrkit on paras juttu suussa, tuttia kun tarjoo niin lentää kaaressa alta sekunnin. Nyt on myös alkanut naureksia, isälleen nauraa oikein räkäsesti kun tämä puhuu tytölle espanjaa... :D Istumaan punnaa itseään myös, ja jos erehtyy sylissä laittamaan ns. pikkuvauva-asentoon, repii pelihousunsa välittömästi.

Fannylla on myös aikasen kuiva iho, jalkataipeet ja käsitaipeet kuivuu ihan kamalasti. Lisäksi otsalla on jonkinlaista ihottumaa ja raapii sitä sitten niin että otsa on verillä. Sen takia meillä on tumput kädessä aikas monesti.

Jälkitarkastuksessa kävin ja sain sieltä ehkäisyksi piikin, eli teho kestää 3kk ja oli halpa, 7,55€/piikki.

Huomenna olisi 3kk neuvola, ihan jänskättää miten kamalasti tuo onkaan kasvanut. Lisäksi jänskättää, miten itkuinen ilta tulee kun saadaan ensimmäiset rokotteet. Rotarokotuksesta meillä muuttu kakka ihan veteläksi, ryynikakkaa tulee enää aniharvoin.

Amos ja Fanny
 
Moikka moi!

Täällä taas vaihteeksi torkuttu yö sohvalla, kun yö oli pelkkää kiukkuamista ja raivoamista!

leluihin tarttuminen meillä ei neiti välitä oikeastaan mitään leluista, kaaren alla kyllä juttelee kärpäselle ja sammakolle, mutta ei tavoittele niitä eikä muutenkaan yritä edes mun kädestä leluja tavoitella, mutta kaikkeen muuhun kyllä tarttuu hanakasti kiinni mm. tuttipulloon tarraa kaksinkäsin kiinni, aina kun sylissä niin kaulakorussa kiinni, harson jos jättää esim. sitterin reunalle niin siihen tarraa kiinni, hoitopöydällä tavarat vaihtaa paikkaansa kun neiti ottaa käteensä kaiken minkä saa.

syöminen kuten jo kerhon puolella kerroih, niin meillä imetään vain öisin, päivälä kaikki muu on paljon kiinnostavampaa, pää pyörii kun pöllöllä ja jos tissin saa suuhun tuikattua, niin ei kelpaa vaikka olisikin hetki sitten itkenyt nälkäänsä.

flunssa Meillä taas lenssupeikko kylässä, onneksi ei ole kuumetta nostanut, neiti vain ainoastaan tukkoinen, ensin höyryhengitystä ja sitten nenäfridalla räkä pois nokasta, niin näillä ollaan pärjätty.

mutta nyt kuuluu sängystä taas sellainen mölinä et on mentävä katsomaan mikä siel on hätänä

Devilii ja Allu muutamaa päivää vajaa 3kk
 
Ah tosiaan niinhän Manducassa on se tuki vauvalle, enhän mä sitä musitanutkaan vaikka netistäkin videota katoin kuinka vauva siihen laitetaan. täytyypä kokeilla uudestaan tänään....

meillä kakataan useasti päivässä mutta harventuneet ovat kun ennen oli joka vaipassa kakkaa. nyt on tullut tavaksi että isoin kakka tulee ekan yösyötön jälkeen :D viimekin yönä yöllisen rumban jälkeen klo 01: vaipan vaihto, silmätipat, nenätipat (nenä tukossa), syönti, masutipat, vichyllä kielen puhdistus (sammas) tein sitä yölläkin :) laitoin pojan takaisin nukkumaan, meni pari minuutti kun töräytti muutaman kerran sellaiset törinät, eka ajattelin että kyllä se uusi vaippa imee että en vaihda mutta kuitenkin ajattelin kurkata oliko kamalan isot. no selkäkakat siellä oli vaihtoon meni yökkäri, lakanat, pussilakana ja poika pesuun... että ihan pienet touhut öisin :D no onneksi nukahti heti kun saatiin puhtaat vermeet.

Imetyksen kesto meillä on todella nopea poika, noin 10min ja syöty on tarpeeksi, eika juurikaan tissittele muuten/ turhaan. neuvolasta asiasta mainitsin niin totesi että vaikka olis tunnin niin vauva syö varmaan siitä sen 10-15min loput imemisen tarvetta / läheisyyttä.

Nyrkki menee kanssa suuhun. mä olen siirtynyt harson käytöstä ihan hyttysverkon käyttöön, suojaa auringolta ja antaa ilman vaihtua.

Kiitos tillukas sammas vinkistä!

Mä ajattelin kanssa silloin että jos tämän toisen kanssa kestovaippailisi mutta on nämä mun lapset olleet sellaisia kakkakoneita että pyykkiä tulee ihan tarpeeksi kerttiksilläkin. Meillä tulee tosi usein selkäkakkoja (2-3krt/pvä) ja lahkeen suusta kakat läpi. Onko teillä kokemus / näkemys onko vaippa liian iso vai pieni vai mikä on kun vaihdoin vaippamerkkiä libero ->pampers eikä siltikään pysy tavara vaipassa... en usko että vaippa voisi pienempi olla (käytin molemmissa nro 3)
aurinko paistaa!
tiinis ja poika 2,5kk
 
Jaahs,jos koittas taas ottaa osaa keskusteluun...

Vauvan nukahtaminen,unet ja tavoille oppiminen, Hyvähän se on alusta asti pyrkii siihen miten sitten toivoo nukahduksen myöhemmin tapahtuvan...mutta lohdutuksen sana ettei näin pieni vauva voi piloille tottua...siis saa aika helposti tapoja muokattua jos nyt joutuu olosuhteiden pakosta syliin/rinnalle nukuttamaan. Meillä ei esikoinen millään valtakunnan opeilla suostunut itekseen nukahtamaan, vasta kun annoin periksi ja nukutin viereen niin nukahtaminen alko sujumaan ja nykyään nukahtaa jo itellään tuo 3v poika:)
Pienet vauvat tarvii nukahtamiseen usein tukea,ymmärtääkseni puolivuotiasta voi vasta alkaa varsinaisesti opettamaan...ja kokemuksella voin sanoo ettei kaikki opi sillonkaan vaikka kuinka yrittäs. Itteäni vaan ketuttaa ne taistelut,kun kaikki men,i sit kun poika oli siihen kypsä,ihan itellään hyvin..

Päikkärit on Aksullakin ihan miten sattuu,mut enpä siitkään stressaa...nukkuu kun on nukkuakseen,kun ei kerran itse siitä ole moksiskaan. Kyllä se rytmi sieltä tulee kun kasvaa:) Merven saamat vinkit olis silti kyllä kiva kuulla,en tiennytkään että tämänikäselle vauvallekkin kuuluis selkee rytmi olla.

Yöt menee nyt hiukan tiheemmällä heräilyllä,mut toisaalta nukkuu pidempään...Nukahtaa melkein itsekseen,tosin imettää pitää niin kauan et on ihan sippi,sit mahalleen sänkyyn ja alkaa itekseen uinumaan. Havahtuu siis kun lasketaan sänkyyn...

Imetyksen kesto on vaihteleva,illalla ja väsyneenä voi lupsii kauankin,mut nälkä sammutetaan yleensä 10 minuutin sisään. Samoten öisin syö lyhykäisesti.

Meillä on tartuttu kaksin kourin esineisiin,mut jos niitä tarjoo niin ei tartu,itekseen kaaressa roikkuviin leluihin kyllä. Päätä pitää kauan ja tukevasti ylhäällä,on kääntyillyt pari kertaa mut ei vielä aktiivisesti. Yritys eteenpäin on ajoittain tosi kova...istumaan pyritään myös. Mutta tämän tason kehitys on hyvin yksilöllistä,ei kannata kauheesti vertailla:)

Nyrkki ja sormet suussa useesti,välillä ihan kakoo kun menee liian syvälle...

Kakkaväli,kyllä yleensä 1-3 kakkaa päivässä,joskus on jääny päivä välistä.

Rokotukset aiheutti meillä kärttyisyyttä ja itkuisuutta rokotepäivälle sekä seuraavalle,oli ehkä ylim.väsymystä... mut nyt on taas oma iloinen itsensä:)

Nyt ruokaa perheelle kun ipana sattumoisin vielä' nukkuu:wave:

Repa ja Aksel 3kk
 
Viimeksi muokattu:
Kääntymisestä: Nooa oppi kääntymään viime lauantaina, mutta kääntyy vain pehmeällä alusta (sängyllä, hoitoalustalla). Lattialla lekottelee vielä selällään.

tiinis: Muuten en osaa tuohon vaippaongelmaan vastata kuin että koita laittaa selkäosa ylemmäksi kuin etuosa. Se voi auttaa. Pampersissa pitää ne lahkeensuun röyhelöt olla tosi tarkkaan ulospäin, muuten fuskaa. Näin ainakin meillä.

Imetyksestä: meillä kanssa sellainen 10-15 minuuttia riittää, ei ole tissillä nautiskelija ollenkaan meidän vauva. Tänään on ollut sellainen tissiraivaripäivä, että "luovutin" ja annoin ekaa kertaa NANnia. Ei se kyllä sitä syönyt kuin 40 ml, mutta nukahti kumminkin sen jälkeen. Harmittaa, että en yrittänyt sitkeämmin rinnalle, mutta tuskin tässä nyt mitään peruuttamatonta tuli tehtyä.

Kiinteiden aloituksesta: meillä on nyt Nooan unet sekä päivällä että yöllä alkaneet lyhentyä ja hän syö yöllä 3-4 kertaa entisen kerran sijaan. Onkohan kyse tehoimukaudesta vai eikö maito enää pidä nälkää poissa? Esikoisen kanssa aloitettiin kiinteät 3,5 kuukauden iässä neuvolan ohjeistuksesta, kun nälkä ei enää maidolla pysynyt poissa. Nooa on isokokoinen, jo 6.5 kiloinen, joten pähkäilen, että yrittäisinkö vielä vain imettää, rupeaisinko antamaan NANnia lisäksi vai kokeiltaisiinko jo tanakampaa evästä...Mies ois soseita jo aloittamassa, itseni tekee mieli vielä vähän jarrutella. Maitoa on kuitenkin edelleen runsaasti ja poika on kasvanut tosi vauhdilla.

Manducasta: Mä en pääse sinuiksi sen kanssa! Minkäkokoiseksi asti sitä pienennysosaa on tarkoitus käyttää? Mun mielestä Nooalla on siinä tukala olo, enkä sitä nyt ole enää käyttänyt, mutta en saa vauvaa siihen luontevasti myöskään ilman pienennysosaa. Mun pitäis säätää hihnat niin, että saisin ne olkaimet ristiin, mutta en ole vielä ehtinyt. Aikaisemmin meillä oli babybjörnin rintareppu ja se oli jotenkin niin vaivaton noilta säädöiltään, mutta selälle ihan killeri. Manduca taas ois selälle parempi, mutta ainakin toistaiseksi liian vaivalloinen säätöineen, että sitä saisi aikaiseksi käyttää...

Voi että kun paranisi nämä kelit! Ei huvita yhtään olla ulkona, kun on niin älyttömän koleaa ja tissit jäätyy, vaikka mitä ois päällä...Kurjaa...

Jaahas, nyt pitänee lähteä laittelemaan ruokaa katraalle, alkaa olla vähän levotonta meininkiä!

Commander ja Nooa 3 kk (eilen tuli täyteen)
 
Commander,Meillä on käyny yöllä syömisten kanssa täsmälleen sama homma,eli entisen 1-2 ruokailun sijaan kertoja sen 3-4. Mutta mitä oon haastatellu tuttuja/netistä lukenut tää 3kk ikä taitaa olla yleisesti sellanen et yöt muuttuu hiukka levottomammaksi. Aksuhan on kans 6200g,aikas riski kaveri ja mietin kans et joutuuko kiinteitä alotteleen aiemmin,mut jokatapauksessakaan en aijo vielä niit'ä alottaa. Luulen hiukan että kun maailma alkaa kiinnostaa,yötkin menee levottomammaks... en tiiä. Mulla kuitenkin maitoa piisaa niin reippaasti ja pojalla paino nousee et kaippa tuo sapuskaa toistaseks tarpeeksi saa. Jos nyt rupee vielä tosta tihentämään syömistä,niin pitää katella.
 
Pehmeä matka höyhensaarille on Elisabeth Pantleyn kirjoittama, ja siinä on kyllä tosi hyviä vinkkejä. Toinen hyvä "vauvakuiskaaja" on Tracy Hogg, jolta suomennettuna löytyy mm. opi kuuntelemaan vauvaasi missä on muutenkin hyviä ideoita vauva ajasta, myös tuosta unesta.

Nyt olen saanut tämän viikon aikana itseni jo vähän positiivisemmalle mielelle tämän nukahtamisasian kanssa. Enää ei tule pillitystä joka vaiheessa. Saan toisinaan rauhoiteltua pikkumiehen omaan sänkyyn hyvinkin helposti ja välillä vaatii pitempää sylittelyä että jää sänkyynsä.

Täälläkin syödään nyrkkiä ahkerasti, se näyttää tuottavan suurta huvia ja on ilmeisesti lohduttautumiskeino.
 
Meillä on ensiviikolla 3kk neuvola ja ihan jännittää miten tuo neiti on kasvanu, kun minusta tuntuu et kasvu on pysähtyny.

Leluja kurotellaan jo kummasti.
Nyt saakin olla tosi tarkkana kun meidän neiti pistää hetkessä suuhunsa kaiken minkä käsiinsä saa.

Yöt menee jo yhellä syötöllä.
Sänkyyn nukahtamisessa ei ole mitään ongelmia, kun nukahtaa kiltisti sinnekkin.

Eilen taas saatiin sellaset itku potku raivarit, ettei oo tosikaan.
Mikään ei auttanu ja syytä en keksiny, neidin perustarpeet kummiski oli tyydytetty.
Joku vaan ei menny mielen mukaan.
Nykysin noita ihme raivareita on suunnilleen kerran viikkoon.
Puolituntia jaksaa huutaa kurkku suorana ja sit nukahtaa.. :/

Kuola määrä täällä on jotain ihan hirmusta.

Nöppöne ja Pinsku 3kk
 
Terve!

Imetyksestä: Poika imee päivällä molemmista tisseistä vain sen ajan kun ei paljon tarvi töitä tehdä ja sitten kun pitäisi jo ihan kunnolla imeä niin alkaa huutaminen ja hiljenee vasta kun saa korviketta lisäksi.

Nyrkki menee täälläkin koko ajan suuhun ja sen mukana sitten kuolaa :)

Esineisiin tarttuu vähän leikkimatolla ja just johonkin harsoon jos on vieressä. Ja vessassa jos ollaan vaipanvaihdossa pesukoneen päällä, nappaa aina pesukoneen hanasta kiinni.
Nyt kun ostettiin se viidakkoleikkimatto ja siinä on se apina mihin tulee patterit, niin eilen ne patterit laitettiin ja nyt poika pamauttaa koko ajan sitä apinan vatsaa, että se pitää meteliä ja näyttää valoja. Odottaa, että se hiljenee ja samantien uusi pamaus. :heart: Eli oli se hyvä hankinta kun noin hyvin siinä viihtyy.

Kakkaväli: Kerta viikkoon taitaa olla rehellisin vastaus. Mutta ei poika näytä siitä mitenkään kärsivän vaikka onkin tuollainen väli.

Happynow ja rakas 10viikkoa 2 päivää. :saint:
 
Mää oon käyttäny sammakseen puolukkaa.

Meillä oli eilen 4kk -neuvola. Minea on nyt 61 cm pitkä ja painaa 5870g. Korjattua ikää on nyt tasan 3kk. Tyttö rupes nauraa hekottaan, kun lääkäri teki morotustestejä ja pyöritteli lonkkia. Lääkäri sai just sitä ennen sanottua, että monet lapset ei tästä tykkää :p. Minea on nyt vasta ruvennu kiinnostuun leluista ja huitoon lelukaaressa kiinniolevia leluja, vatsallaan viihtyy aika lyhyitä aikoja (koko ajan kuitenki enemmän) ja nyrkit on aina suussa ja kuola valuu. Päivisin nukutaan välillä enemmän ja välillä vähemmän ja päikkärit on joskus puoli tuntia ja joskus yli kaks tuntia pitkiä. Aika epäsäännöllistä siis vielä. Yöt menee kuitenki aika säännöllisesti yhdellä syötöllä neljän hujakoilla.

Tsemppiä teille, jotka ei saa nukuttua tarpeeksi. Muistan kyllä, millasta helvettiä se oli kun sai nukuttua vain tunnin pätkissä noilta kaksosilta. Sitä ei päivisinkään jaksanu olla kovin iloinen. Hakekaa siis jotain apua tilanteeseen, jos sitä vaan on tarjolla.

- Happis ja Minea (alias Minttu) 4 kk
 
happihyppy: ihan uteliaisuudesta kysyn, kuinka ennenaikaisena Minttu on syntynyt kun puhut korjatusta iästä? Puhutaan tai mainitaanko se myös neuvolassa?

Alkaa taas meillä silmätulehdus helpottamaan. Pojan sammasta en kyllä oikein näe kielessä, kun tuntuu että se olisi hävinnyt mutta mulla kyllä oiereita rinnassa edelleen on. täytyy katsoa nyt viikonloppu ja mennä alkuviikosta lääkäriin jos ei kipu rinnassa helpota. mulla tuntuu sellaista pistelyä välillä ja imetys välillä sattuu etenkin aloitus että pääsee imuun mukaan ja kipu on toisessa rinnassa. Asia vaivaa kylläitseä ja mieltä.

Aurinko paistaa ja viikonloppu tulossa! OIkein mukavaa viikonloppua kaikille!

tiinis ja poika 2,5kk
 
Oikein aurinkoista äitienpäivää kaikille!

Meillä kakataan 2-6 kertaa päivässä ja ihan joka päivä.

Imetys kestää yleensä 10-20 minuuttia. Ihan harvoin imee kauemmin ja sillon ei yleensä paljoa enää syö, vaan fiilistelee vaan.

Täällä myös pyöritään ympyrää vatsallaan ollessaan ja vajaa viikko sitten kääntyi ekaa kertaa mahaltaan selälleen leikkimatolla. Aiemmin jo kääntyi sängyn päällä. Nyt sit on kääntynyt jokseenkin päivittäin kerran tai pari. Enemmän kyllä viihtyy selällään kun mahallaan ja välillä kaameet kilarit saa mahallaan kun ei jaksa ite kääntyä.

Jaahas. Itku tuli isin sylissä. Taitaa olla kohta aika lähteä iltasyötölle ja unten maille.

nelli & Nuutti reilu 3kk
 
Täällä 3kk neuvola takana ja ensimmäiset rokotukset saatu.. ainakaan vielä ei ole suurempia oireita rokotuksista tullut! :)
Painoa oli tullut hienosti 7280g (6450g) ja pituutta 64,5 (61,5). Suluissa edelliset mitat.

saatiin lähete fysioterapeutille yliliikkuvasta selästä/niskasta, menisi kuulema myös iän myötä ohi.. mutta josko fysioterapeutti antaisi jotain jumppaohjeita meille. Onko muilla ollut vastaavaa?

Nipsutiina ja poitsu (ensiviikolla 3kk)
 
Meillä oli eilen 3kk neuvola. Rokotukset saatiin ja neiti oli kiukkuinen, väsynyt ja heiman kuumeinen koko illan, tänään taas ollut oma ihana itsensä, aurinkoinen ja hymyilevä pieni päivänpaiste. Tai voiko tuota enään sanoa pieni kun neiti on 57,2cm (51.6cm), 4925g (3770g) ja päänympärys 39.3cm (37.5cm)

Tiedä sitten onko mein neiti jotenkin hoikka rakenteeltaan kun vieläkin menee 56cm vaatteet päälle ja osa on sellaisia hervottomia telttoja, en edes halua teitää kuin Allu hukkuu 60cm vaatteisiin.

Meillä Allu nukkunut nyt ensimäisen yön vatsalteen ja oi kun sai nukkua äitikin hyvin, toisin neiti pörrää sängyssä siten, että pinnasuojan ja pinnojen väliin piti laittaa pehmuste, kun alkoi vaan kolina kuulumaan. Saatan olla hieman yli suojelevainen kun sängyn "pehmustan". Sitten kun neiti herää, alkaa hirveä ärjyntä, kun menee hermot koska ei pääse eteenpäin liikkumaan. Eli meillä karjutaan päivässä mooooooonta kertaa.

Devilii ja Allu 3kk
 

Yhteistyössä