Helmivauvat 2009 ~elokuussa~

Kvart över samaa kysys neuvolas et jutteleeks paljon ku kerran liikkuu noin pal. Kyl se nyt juttelee sellee normisti. Ei mitenkää älyttömän paljon. Pulisee omiaan välil.

Tänää oli neuvola. Neuvolatätiki hiuka ihmetteli ku toine konttas ja nous siäl. Uudet mitat oli 7745g, pää 42.5 ja pittus 65,9cm eli 2mm vähemmän ku viimeks!!!!???
Viimeks oli sijainen eli tod.näk on mittaus ollu pieles vimeks koska tuskin Jadenna kutistunu on :xmas:
Pituuskasvu kumminki alkanu hiipuu ku tissil vaa mennän joten alotellaa kiintei pikkuhiljaa. Sen verran tänää annoin maistaa perunaporkkanapilttii et ehkä pual lusikallist annoin :D

J+J koht 6kk
 
Glow
hiphei, olipahan taas työntäyteinen päivä!
Ihana ilma oli tänään, raikas ja aurinkoinen. Tulee "pakkolenkki" kun vie ja hakee pojan eskariin kävellen B) no, joo, en ihan jokapäivä viitsi/jaksa... eikä se matka ole kun vajaa km / suunta... mut tuleehan siitä 3km päivässä yhteensä :D

Huh, onneksi eilen isi laski ton pinniksen pohjan!!! Tänään tuo muksu keksi miten käydään istumaan itse :heart: ja sängyssä toki teki tämän ekan kerran nyt illalla sillä aikaa kun mä pesin hampaita... sehän olis huonolla säkällä pudonnu sieltä jos pohja ois ollu viel ihan ylhäällä.

Hyvä että on puhetta KELAsta. Mul ei oo tullu mieleekää viel laittaa mitää lappuja minnekää, mut pitäshän niitä alkaa ajatella!! Mä olin alustavasti sopinu että meen töihin tammikussa, mut haha, ei tartte :D siis mä niiiin vihaan sitä paikkaa... etin uuden paikan ihan saletisti sitten joskus kun se aika koittaa. Mies tosin totesi yks päivä että "eiköhän sulle oo toi kotirouvan ura" kun mietin mikä musta tulis isona =)
Niin, mä olin sopinu alustavasti että marraskuussa pidän vuosilomat töistä ja joulukuun olen hoitovapaalla. Toivottavasti tää käy edelleen, kun ilmoitan että tammikuun lopussa mulla alkaa uus äitiysloma.... Miten lie se sitten menee kun hoitovapaahan pitää olla täysi kuukausi?? ja tammikuun joku 28 vai mikälie alkais mammaloma... mitäs rahaa mä saan sitte osan tammikuuta :attn: vaatii varmaan ihan henk.koht asioinnin kelaan, jonka jälkeen olen vielä enemmän sekaisin!!

Jei, meilläki alkaa MUSKARI syyskuun alussa =)

Tyyppien äipälle ja Maelle :hug: :hug: :hug: :hug: ja toki kaikille muillekin sitä kaipaavalle :flower:
 
Täällä ollaan parantumaan päin!! flunssa selätetty osittain jo!!

neuvolakuulumisia tältä viikolta, 6kk: 8400g ja 69cm. Ihmeissään oli poitsun liikkumisesta, eli toisinsanoen konttauryömimisestä, istumisesta yms aktiivisuudesta... haha..tuumasin vaa että johan tässä parisen viikkoa ollaan eteenpäin menty!!

mut sitten.. se sano että kananmunaa sais antaa, eli keltuaisen ja valkuaisen.. niin yhellä ruualla, eli toisin sanoen lihan tilalla, kun molemmilla pääruuilla pitäs saada jo hmm..olikohan se nyt proteiinia.. :D ja ruoat, mitä nyt meneekin ni 5 ateriaa (aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala) ja kuulemma maitomäärää ei kannata nii syynätä enää.. mikä oli musta kyllä vähän outoa.. mitä ootte muut mieltä tosta kokonaisen kananmunan annosta??

GLOW: joko sulla alkaa uudesta lapsesta äippäloma?? onpas aika vierähtäny.. vai käsitinköhän mä väärin..


ja omaa napaa... mä oon niin kipee.. tulee ihan supistukset mieleen... kävin ottaa kierukan tänään... riitti kuukauden menkat serazeteilla. toivottavasti helpottaa pian!!
 
Pikaisesti vaan käyn kurkkimassa...

Kvart Över: kysyit tuosta vauvan puhuminen vs. liikkuminen Just oli oliko kaksplussas vai missä lehdessä juttua ns. Speedy babies -käsitteestä, eli vauvoista, jotka ovat motorisesti tosi nopeita kehityksessä, mutta jostain syystä esim. aikaiseen kävelyyn liittyy näillä lapsilla aika isojakin puhevaikeuksia.
Miehen poika on just tällainen, eli käveli ilman tukea 10 kk iässä, mutta joutui käymään puheterapiassa 5- vuotiaaksi saakka. Kun se puhekin tuli sieltä jotenkin kauhean nopeasti ja epäselvänä. Ja tosi vilkas tapaus on yhä, mutta puhuu kyllä nykyään ihan normaalisti.

No, joka tapauksessa Suomessa yritetään kai nyt sitten tuoda tätä juttua esille neuvoloissa, että nämä vauvat osattaisiin erottaa jo aikaisessa vaiheessa niin, että sitä puheen kehitystä saataisiin tuettua tavallista enemmän.

Eli kyllä tuossa motorisessa kehityksessä ja puheessa jokin linkki on ainakin noiden speedy babien osalta.
 
Meillä kaikki lapset olleet liikkeelle lähdössä hitaita mutta sitten puhe on tosiaan kehittynyt hyvin. =) Tyttö yhä edelleen on osaa vain kääntyä selältä mahalleen muuten ei vielä liiku.. Onko täällä muita tälläsiä pötköttelijöitä? :D :heart:

eilen testasin ekaa kertaa baby safe feederiä ja on kyllä hyvä. Laitoin omenan palan sinne sisään niin sitä tyttö ikenillään maiskutteli jonkin aikaa. ei tietty siitä mitään irti saanut mutta viihtyi hyvin sen kanssa niin että sai pojat käytettyä iltapesulla eikä tarvinnut pelätä että tukehtuu mihinkään. =)

tänään tyttö on tasan 6kk! :heart:

 
Kaikki teksti luettu ja piti kommentoida moneen, mutta järki on nyt jäässä!!
Kela laput... Täytyykö mun jotain viedä kun siis opiskelin ennen raskautta ja en ole menossa töihin vielä siis jään kolmeksi vuodeksi kotiin??? Siis teköököhän kela automaattisesti sen kotihoidon tuen päätöksen??
Yöt täällä yhtä kaaosta |O Pyöritään ja hyöritään, mutta hampaita vain ei näy. Eli en tiedä mistä johtuu, joku vaihekko lie!!
Se baby safe hässäkkä meillä toimii hienosti maissi naksujen kanssa. Sulaa sinne hienosti. Kyllä tyttö tykkää!!!
Kyllääs kaikilla on liikkuvia ja kehittyneitä vauvoja... Ei meijän manta liiku vielä. Yritystä on mutta hermot sitten menee kun ei pääse eteenpäin!!

Ja sitten kysymys. Pitäisi alkaa nukuttaa vaavia pinnikseen... Pidättekö enään sitä pinna suojaa siinä sängyssä??? Ilman sitä näkisin paremmin yöllä mitä siellä tapahtuu.. Mutta onkos se nyt joku turvallisuus riski ottaa se pehmuste kokonaan pois??

Ja ois vaikka mitä kirjotettavaa vielä, mutta kutsu kuuluu!!!
Moiks. Mempsi ja Helmukka
 
Minäkin voisin ilmoittaa meidän lapsen pötköttelijöihin, eli kääntyilee kyllä mahalta selälleen, selältä mahalleen ja napansa ympäri pyörii, mutta ei juurikaan liiku, vahingossa punnertaessa saattaa itseään hieman taaksepäin liikauttaa, mutta siinä se sitten onkin. Sängyssä nostaa pyllyn ylös, laittaa pään sänkyyn ja työntää käsillään itsensä sitten suoraksi, mutta ei älyä käyttää sitä muualla. :D

Minäkin aluksi ajattelin tuota baby safe friideriä, mutta sitten huomasin että syö tosi hyvin palasia, joten nyt meillä syödään maissinaksuja, mustikoita ja leipää ainakin ihan omasta kädestä kokonaisena. Leivän olen antanut ruokailun yhteydessä aina toisinaan.

Mites puuro? Syötättekö vielä niitä vauvavalmisteita vai jo ihan oikeaa puuroa. Minä kokeilun kylässä ollessa minuuttipuurohiutaleita ja tosi hyvin uppos, tänä aamuna tein sitten kotonakin :)

Entäs makaroonia/riisiä ootteko ite keittäny ja antanu esim kasvis-liha- soseiden joukossa?

Henni niin tyytyväisenä vieressä säkkituolissa kakkaa väänsi, nyt sitten ois lähettävä pyllyn pesulle...ah, niin ihanat aromit :snotty:

Jospi :wave:
 
nyt on vaippa vaihdettu ja pylly pesty, josta tulikin mieleeni, että pyllyä pestessä ei Henni suostu enää koukistamaan jalkojaan lavuaarin pohjalle, vaan jäkistää tikkusuorana, oon yrittäny varovasti tavuttaa polvia, toisinaan onnistuu toisinaan taas ei. On tosi hankala pestä kyn pylly on kraanan yläpuolella :kieh: tuli koettua taas äsken...

 
Moi!

Mae: Toivottavasti teillä Joona pian paranee!!Kurjaa ku pikkuset sairastaa.

Meillä nukuttiin viime yönä :D Neljän huudetun yön jälkeen!!Aivan mahtava olo aamulla.Siis neiti heräili ihan normi tapaan se pari kertaa yössä mutta ei huutanut.Eilen sitten neidillä rupes vuotaan nenä ja vähän köhii,niin olin ihan varma et yöllä huudettaisiin.Kuumetta ei oo,nuha ja pieni yskä ja viikon päästä lauantaina lähtö etelään.Toivottavasti siihen mennessä ollaan kaikki kunnossa.Mulla meinaan tuntuu et ois tulossa kurkku kipeeks :kieh:

Jospi:Meillä neiti syö ihan tavallista kaurapuuroa hedelmäsoseen kera.

Jeja: Kyllä teillä neiti on aikasessa ton liikkumisen kanssa.Se on kyl sulosen näköstä ku tollanen pikkanen seisoo tukea vasten.Mun siskon tyttö oli kans 5kk ku rupes konttaan ja tais olla 6kk ku nousi seisomaan.Sellanen mini tyyppi liikkui :heart: Ja mä näin nyt kesällä nepsua kuukauden vanhemman pojan joka sillon oli 7kk niin istu ilman tukee,nousi tukee vasten ja käveli ku piti käsistä kiinni ja ihan saman kokonen oli nepsun kanssa.

mutta nyt imuroimaan :wave:

hemuliina
 
kiitos haleista ja tsempeistä!! :heart: on tää vaan ihana paikka! isot :hug: täältä kans kaikil sitä tarvitsevil!!

Nyt on taas vaihteeks asiat ihan hyvin!Meil vaan on välil aika tulista keskustelua tääl esim.lastenhoidosta,yllätys!Mies ei välil näytä ymmärtävän että on välil raskasta hoitaa 2v5kk ja 7kk ikäisiä lapsia!Varsinkin ku toisel o kova uhma! :whistle:
Ja sellanen ärsyttää ku ite o luonnu rutiinit ni sit mies paskat välittää niistä!! :ashamed:
No,kyl se tästä!Ollaan oltu yhes yli 11v,periks ei anneta!!Rakkautta kuiteskin on! :heart:


Voi kauhia tosiaan,meijän lapset o jo niin isoja et tääl puhutaan jo hoitoon menemisestä!! :eek: Mä toivon että voisin olla kotona ainaskin pari vuotta viel!Mut jos miehel loppuu työt(on rakennusalal)ni sit varmaan mun täytyy hakee töit!Mul ei tosiaan oo töitä,ku valmistuin sosionomiks ku esikoinen oli 3kk!Toiselta ammatiltani olen lähihoitaja.

Tääl o jotenkin niin rauhallista ny,ku esikoinen on mummulas,tai pappalas niinku hän sanoo!! :D Miro on ekoilla päikkäreil ja äippä istuu tietty koneel vaiks ois kyl hommia!! :whistle:

Jotain mun piti viel kommentoida,mut en nyt muista!No,tuun sit uudestaan jos muistan!!

Ai niin,sitä piti viel kertoo et meijän Mirol tul sit hampait oikeen kunnol! :whistle: Ylhääl on nyt puhjennu kaks kunnol,yhest näkyy reuna ja yks puskee kyl pian läpi! :D Ei ihme et o ollu vähän levoton!

tyyppien äippä ja Miro 7kk!! :heart:
 
Aaaarggh alkuun pieni purkaus: ai että kyllä likellä etten äsken tirvaissut puoliskoa nekkuun!
Pyysin lehteä hakiessa vilkaisemaan matkarattaita, kun isäukko oli viime viikonloppuna rattaita kasatessaan vääntänyt selkänojan asentoa säätävän kammen irti pidikkeistään, notta saisiko basistinsormilla sen väännettyä takaisin. Noh, mies on sitä mieltä, ettei rattaissa ole mitään vikaa, yrittää kovasti toimittaa, että noinhan se on kampi aina roikkunut ja että miten se muka noihin pidikkeisiin mahtuu ja että kyllä hän on ainakin nimenomaan näin ja näin tehnyt ja rouva on nyt väärässä. Oikein demonstroi että tällä tavalla näin.
Minulta alkoi savua jo varmaan tulla korvista, kun selitin ja selitin että kas kun itse olen rattaat ostanut ja niitä enemmän käyttänyt, että enköhän minä tiedä kuinka se kampi on ollut, ja toinen vaan väittää vastaan. Huutokisahan siitä tuli, ja lopulta kiukun voimalla sain vedettyä kammen sijoilleen, että perkele alahan kalppia katsomaan että kuinka sen pitää olla ja eikös ole jo kätevämpi käyttää kun ei väkisin tarvitse kampea repiä.
Voi helevetin kuustoista mikä mäntti! Mies! Niin! Kyllä Mies Tietää! Älä sinä Nainen siinä skitsoile!
Onneksi Mies älysi lähteä lapsen kanssa ulos, että Nainen pääsee foorumille vähän nillittämään.

Ai että, helpotti, kiitos.

Kuumeella aika kakka tilanne, yritä kestää. Toivottavasti on jo helpottanut!

Lentis puhui siitä kuinka Italiassa lapsille lirkuttelee tuntemattomatkin, ja vauvat puolestaan hymyilevät ja nauravat kaikille, se on varmasti ihan totta että Italiassa lapsiin suhtaudutaan luontevammin ja osana kaikkien elämää. Joskus tuntuu että lapset ovat meillä jotain mitä pitää piilotella ja hyssytellä etteivät ne vain pääse ärsyttämään ketään (lapsettomia), ja että vieraitten huomionosoitukset ovat jotenkin noloja.
Meidän vesseli kyllä veikistelee tasapuolisesti kaikille, olen itsekin tällainen tyhjännauraja joten on ilmeisesti ottanut mallia mutsista... ja nauravainen vauva kyllä saakin paljon positiivista huomiota.
Tuosta lapsettomien ja muitten suhtautumisesta puheenollen, voisiko olla myös niin, että esim. Italiassa lapset ovat tiukemmin kasvatettuja ja täten käyttäytyvät yleisillä paikoilla siivommin kuin meikäläiset? Puolassa käydessäni huomasin, että lasten kiukku- ja kätinäkohtaukset niistettiin äkkiä kuiviin ja ihan vieraatkin komensivat lapsia olemaan kunnolla.
Tykkään kyllä kovasti lapsista, mutta riskaavat ja rumasti käyttäytyvät kersat saavat edelleen verenpaineeni huippulukemiin. Esimerkiksi ravintoloissa on kertakaikkiaan osattava käyttäytyä! Hävetti joskus niiiin paljon, kun kummipoika ravasi ravintolassa keittiön heiluriovista sisään ja ulos, yökki suureen ääneen ruualle ja poukkoili päin tarjoilijoita, joilla oli täydet lastit käsissään... ja vanhemmat tekivät arvatkaa mitä? Eivät mitään. Äitinsä oli sitä mieltä, että "jos se tarpeeksi monta kertaa saa käydä keittiössä niin varmaan se kohta kyllästyy", kun nousin ylös hakeakseni pojan pois juoksentelemasta.

Mitäs vielä? Niin, kiitokset kaikille kissasympatioista. Näin armasta mirrinkäistäni viime viikonloppuna, ja ihan kuin kissa olisi tehnyt kaikkensa ilmoittaakseen, että olen vielä sen ihminen! Nukkui vieressä, tuli vessaankin mukaan ja kävi ilmoittamassa kun päiväunia nukkunut poika heräsi.
Voi olla että yritetään ainakin yhteiseloa, on niin kamala ikävä koko ajan. Vaikka oli se epeli taas riepaissut äidilleni verinaarmut pohkeeseen, kun oli säikkynyt irrallaan kulkenutta kissaa... huah, katsotaan.
Nyt pitää palata lukemaan juttujanne.
 
Niin ja mitäs mä nyt Kuumetta surkuttelin, Toukkaahan minä tarkoitin toivotella... meni nikit sekaisin, onhan niissä molemmssa k- ja u-kirjaimet :whistle: ...

Ainiin ja Arno tippui tänään ekan kerran sohvalta, isä ajatteli kohteliaasti nousta pojan kanssa jotta minä saan hetken nukkua ja kohta kuuluu kops byäääää. Ei sattunut, säikähti vain. Ehkä faijakin nyt älyää että pikkuheppu osaa kääntyä aika sähäkästi!
Mies toi muuten lentsun kiertuetuliaisina. Mulla vähän niiskuttaa jo, toivottavasti poju säästyy.
Ja joku joskus tiedusteli, että joko näitä tavuäänteitä ilmenee, meillä sanotaan kovasti että bääbä, tai ä-bääbä. Hirmu somaa minun mielestä, kun toinen oikein keskittyy siihen b-äänteeseen!
 
Heippodei!

Joo paikallaan pötköttelijä täälläkin. Välistä tuntuu että on ihan unohtanut kääntymisenkin. Mahallaan ollessaan pörrää vaan "akselinsa ympäri", mut ei muista miten käännytään selälleen ku alkaa väsyttää ja kitisee sitten äitiä auttamaan. Tuntuu tosiaan että on jotenkin "kausittaista" noi opitut taidot, jokin aika sitten kääntyili ihan rohkeesti mut ei nyt taas...

Ketulle pitkää pinnaa ukkelin kanssa! Mää niin tiedän, on kans useaan otteeseen palanu käämit ton isännän kaikkitietävyyteen.... Ja tsempit kisuasiaan myöskin, tosi murheellista. Toivottavasti onnais tuo yhteiselo taas. Joo ja noi huonosti käyttäytyvät lapset saa mullakin sarvet päähän. Ja varsinkin sellasissa tapauksissa kun vanhemmat eivät reagoi, siitähän se kaikki pääsee valloilleen kun ei komenneta. Joku roti sentään, prkl!

Meillä on nukuttu jo viikko taas täysiä yöunia, n.19.30-06.30. Ihanaa, eilen en laittanu ees yöpulloa valmiiks jääkaappiin. Oiskohan nyt viimein alkamassa ne ehjät yöt (kunnes taas tulee hampaita tmv.....) Ja nyt kun tämän sanon, niin varmaan ens yö on taas aivan repaleinen. Toivossa on hyvä elää...

Mua on kuulkaas jotenkin alkanut säälittämään tuo pikkukaveri. Ei muuten, mutta kun mä touhuilen täs kotona kaikkee ruokaa, siivousta ym. niin poika makoilee itekseen lattialla/sitterissä ja kattelee mua kun pörrään ympäriinsä. Yritän touhuta paljon hänenkin kanssaan, mut kuitenkin on niitä kotihommiakin mitä on tehtävä silloin kun poika on hereillä (esim.imurointi). Hyvähän se on pojan oppia olemaan itsekseenkin ja tottua siihen ettei koko ajan ole "ohjelmaa", mut silti välistä vaan sieppaa sydänalasta kun "itsekäs äiti" väsäilee omia hommiansa.... :ashamed: Voishan noita hommia yrittää silloinkin tehä kun toinen nukkuu, mut ne ajat on semmosia mun "henkireikiä" että saa hetken itsekin huoahtaa. Onko kellään muulla tullut vastaavia oloja????

Nyt päästämään hauva pihalle.
 
Moron :wave:

Pikaseen nyt kun toi likka on tossa hereillä... Mitä tapahtui lasten saman aikaisille päikkäreille :headwall: Mutta siis onko kukaan ostanu jo turvaistuinta? Mä oon ihan hukassa noidenb kanssa. Pitäis ostaa molemmille muksuille istuin. Esikoisen haluisin jo naama eteenpäin mutta turhamainen minä haluis samanlaiset molemmille :ashamed: Ja käännettävissä ei tunnu olevan oikein mitään... Meil oli esikoisella selkä menosuuntaan Britax mutta nyt se lähtee kaukalon ja isofix jalustan kanssa eteenpäin. Semmosta istuinta en enää halua meille. Meijän penkit on niin korkeet että mä en nää peruuttaessa mitään sen takaa ja toi esikoinen kun on niin pitkä tapaus niin on tosi hankala laittaa niin korkeeseen autoon. Mimmosia istuimia ootte meinannu?
 
Anno me saatiin tuttavaperheeltä ihan uutta vastaava Maxi Cosi Priori, 9-18kg. Se on muuten oikeen jees, mut sen saa laitettua ainoastaan kasvot menosuuntaan... Mä olin vähän empiväinen sen suhteen, mut ukko taas tietäväisenä oli sitä mieltä että useammin sattuu peräänajoja kuin nokkakolareita ja siks toi kasvot menosuuntaan ois hänen mukaansa turvallisempi. Mut en tiedä, hyvä ja turvallinen istuinhan toi on mut kun nykyään suositellaan sitä kasvot tulosuuntaan... Kysyin sen käytön aloittamista Lastentarvikkeesta kun poika on jo niin iso että tekis mieli vaihtaa, mut suosittelivat et jos vasta syksymmällä kun kaukaloa pitäis käyttää 10-11kuiseks asti :eek: . Ei meijän poika kyllä ikimaailmassa tuu mahtumaan siihen enää niin vanhana!!! Kokeiltiin täs kotosalla niin kyllä poika tuntu siinä uudessa istuimessakin istuvan ihan tanakasti. Ootteko muut jo siirtyneet isompaan istuimeen????
 
Tuota Priori XP:tä meille suositeltiin. Vaikuttais tosi tukevalta istuimelta. Kaverilla on ollu se ja kehu sen maasta taivaisiin. Eikä hintakaan paha. Täällä Tampereen suunnassa on muuten jännä että kahdessa liikkeesä on kaupatta naama menosuuntaan, yhdessä ehdottomasti selkä menosuuntaan, yhdessä ei saatu palvelua ja yhdessä se myyjä ei tienny oikein mitää :D Tossa Priorissa on tosi hyvä se lepoasentoon säätäminen. Tosi monessa istuimessa (meijän BRitax mukaanlukien :kieh: ) lapset pää repsahtaa tosi pahasti nukahtaessa. Mä uskoisin että meillä siirrytään isompaan istuimeen sitte kun noita paksumpia vaatteita aletaan käyttää. Vielä pitää ainaki kilo kasvaa ennen kun edes sais laittaa :D Marraskuussa pitäis luopua noista, uskoisin että siihe mennessä siirryttäis muutenki. Ainaki mitä viime vuodesta muistelen :D
 
Aamupäivää! :flower:
Porkkanat kiehumassa... Kaapsu unilla ja vessa pesty! Voi miten mä inhoan tota SIIVOAMISTA!

Kiitos Tuiskunen kysymästä! Serde (koira) on nyt sopeutunu siihen että tuo ihmeellinen otus, joka yhtäkkiä ilmaantui sen elämään, LIIKKUU ja TULEE kohti. Tänään antoi jopa tassua koittaa! :LOL: Ja vasta sit siirtyi kauemmas. Korvat ei mene enää luimuun, kun Kaapsu lähestyy... Tarkkailee vain syrjäsilmällä :whistle: Ja sit siirtyy ite kauemmas... En ole kerinny sitä naksutinkoulutus edes aloittaa!! ÖÖ :eek: :eek: Nytki ehtisin :ashamed:

Kelan etuudet on ikäväkyllä sellaisia, ettei ne tule mikään hakematta!!!!! Eikä niistä missään edes kerrota! Ite olin 3v osapäiväisenä 6h töissä pienten koululaisten kanssa ja sain kuulla sitten jälkikäteen, että olisin ollut oikeutettu tukeen! Joka kait oli 70e kuussa!!!! Vähä otti päähän. Ite pitää selvittää. Paras tapa on mennä kelaan ja kysyä!

Olisi se ihanaa jos pystyisi olemaan kotona siihen 3v saakka......... Ei vain ole rahallisesti meille mitenkään mahdollista. :(

Meillä Kaapsu sanoo hää, höö, hoo, murisee, pörisee, hihkuu, ja puhaltaa posket pullolleen. Eikös se vanha sanontakin mene, että sanat jää jalkojen alle, vai miten se menikään... =)
Istumista ei edes yritetä. Heijaa konttausasennossa ja nousee karhukävelyasentoon sekä ryömii hurjaa vauhtia. Koiran vesikippo on kiva vesileikkipaikka :LOL:

Meillä ei vieraille paljon hymyillä! Tuijottaa vaan epäluuloisena. :D

Noi ukot on kyl josku tosi tolvanoita. Eka vauvauinti oli, ni mies arveli et tarviiko sitä pestä ittensä! :eek: Olin ihan et no kyl!!! Se meinas et jos huuhtoo vaan ja sit käy illal "oikeesti" pesulla!
Sit oli sekoillu laudeliinan kanssa. Ja oli muutenki hankalaa kuulemma! Ja mä kun meinasin että vuoronperään pidettäis pikku-ukko pesulla. Ei varmaan ihan viel kuitenkaan sitte.............. :headwall: :headwall: Lupasin kyl ottaa ukonki mukaani naisten puolelle jos tarvii apua vaik uikkareiden kanssa!

Meillä neiti kotona tänään. Yskii kovasti ja räkä valuu! :snotty: Saas nähdä onko meil koht flunssa pienelläki.

Hyvä tyyppien äippä onneks saitte puhuttua.
Mul koht taas PMS viikko! Ihan kauhul ootan. Maailma tuntuu olevan ihan nurinperin sillo! Kaikki ihan pielessä... Sais ny sen kierukan aikaiseksi!

Kaapsu syö tosi huonosti taas soseita, puurojakin... 2-4 lusikkaa ja suu ei aukea enää! Maitoa kerral 120ml. Harmittaa vähä kun painokäryä menee alasuunnas... Ei hätää viel, mut söis ny. Sitä linnunpoika efektiä siis odotellessa!!!

Puurot teen nallehiutaleist ja kasvis/liha/kala soseet ite. Makeet saapi purkist, satunnaisesti banaania, mustikkaa ja vattua tuoreena. Viljoista vuorossa ruis! Omii sämpylöi, kyl murentaa mielellään... :D Eli ilmeisesti ei oireit vehnästäkään. Viikonloppuna ajattelin aloittaa kananmunan. Tehdä ihan "munakkaan" ja tarjota sit kasvissoseen kans kimpassa.

Meillä ollu jo pitkään turvaistuin. Inhosin sitä kaukaloa!! 0-18kg ja vaan 10kg saakka selkämenosuuntaan. Ihan cittarista ostettu olikohan carena merkkinen. Oon tykänny ja Kaapsukin, kun näkee ulos ja ilmaakin enempi. Kaukalossa oli AINA hiestä märkänä ja hirveä virittäminen, eka auton vyöt ja sit lapsen. Toki haluaisin sellasen hienon, mut ei ollu laittaa nyt 300e istuimeen. Toivon sit ku meen töihi et saadaan hommattua parempi istuin.

Joo mäki häärään kotihommia Kaapsun olles valveilla! Ei tulis muute mitää. Myöskin haluan sen nukkuessa "omaa" aikaa. Enkä kyl siit ees pode huonoa omaa tuntoa. Mies ei muuten osaa tehdä mitään samanaikasiesti vauvan kanssa... Leikkii sen kanssa aina. :heart: Tää on ny ihan hyvä! Mut ihmettelen et, kuka meil sit tekee kotihommat, kun meen töihi!!!???? Imuroida en osaa vauvan valvoes, enkä nukkueskaan... Imuroin siis sillo ku mies on kotona. Itkuhälytintäkään en osaa enää käyttää. Eikä se edes meil auta, kun on tommonen radiopuhelin. Ni ei ole kovin herkkä. Kaapsu ei yleens herää itkien, joten pelkään et putoo, tukehtuu jne kun alkaa myllää vaunuis herättyään. Saa nähdä mitä teen ku ei voi pitää ulko-ovee enää auki?

Jaahans ukke uudelleen jo unilla ja porkkanasose pakkases. Pitäis alkaa suunnittelee ruokaa porukoille.
 
Kettu Pihlaja: Italiassa otetaan tosiaan kakarat kaikkialle mukaan, täällä lapset menevät yleensä myöhään nukkumaan ja tulevat tosiaan mukaan kaikkiin juhliin, ravintolaan syömään jne. aikuisten kanssa. Kyllä täälläkin hemmoteltuja räkänokkia piisaa, mutta italilaisille ruoka on pyhää ja sen kanssa ei temppuilla, eli lapsille opetetaan yleensä hyvät pöytätavat yleensä jo pienenä. On tosiaan hyvin luonnollista, että lapset syö aikuisten kanssa samassa ruokapöydässä myös ravintolassa tai jos on esim. vieraita kotona. Kyllä lapset sitten ravintolassa huutavat ja itkevätkin, mutta toisaalta meteli kuuluu italialaiseen elämänm,enoon muutenkin, eli siihen suhtaudutaan asenteella "kyllä maailmaan mölyä mahtuu." :D

Voi apua, mä tyhmä menin illalla lenkille, ja enhän sit saanut unta ennen kuin klo1. :headwall: Vähän oon nyt koomassa. Toisaalta Greta taas söi eilen illalla tosi hyvällä ruokahalulla minestrinansa, ja oli sitten syömättä 7 tuntia kunnes imetin klo 3 ja sitten söi seuraavan kerran vasta 5 tunnin päästä eli 8 maissa. Itsekseen pinniksessä taas heräsi ja ehti leluilla leikkiä ennen kuin alkoi kaivata seuraa :D

Pitäisköhän ottaa itsekin torkut...

Tv. lentis ja Greta 6,5 kk :heart:
 
Tuiskunen Yks vaihtoehtohan on pitää itse vuosiloma silloin kun mies on isäkuukaudella.

Tuo on vaan niin py****stä tuo kelan systeemi :kieh: mielummin ei olis niiden kanssa missään tekemisissä, mutta kun on vaan pakko. Meillä mies jätti suosiolla isäkuukauden unholaan, kun isyyslomastakaan ei saanut rahaa paljon pa****aan. Se kun käy melkein sadan kilometrin päässä töissä omalla autolla niin miinustaahan kela sen palkkatuloista ne matkakorvaukset, mun mielestä niin väärin! Mutta toisin päin hoitolisän palkasta niitä ei tokikaan miinusteta, ettei vaan pääsis saamaan yhtä kymppiä enemmän AAARG ku suututtaa :kieh:

Mä vaihdoin Iisa-Elinan jo rattaisiin nukkumaa, että saa sen remmeihin kiinni. Se kun nousee nyt joka paikkaan seisomaan. Leikkasin toiseen makuupussiin niille remmeille halkiot ja ompelin napin läpi ompeleella.

Meillä muuten liikutaan nykyään konttaamalla :heart: tai suurimmaksi osaksi, silloin kun on oikein kiire Iisa-Elina menee konttausasentoon ja syöksyy sitten mahalleen eteenpäin :)

Tuosta lentoemon mainitsemasta speedy... jostain niin meidän esikoinen kyllä kehittyi tosi nopeesti motorisesti käveli vajaa 9 kuukautisena, mutta kehittyi myös muutenkin luki alle 5 vuotiaana, että nääkin on ihan yksilöllisiä

Mun piti kans kommentoida vaikka mitä, mutta en nyt muista enään kun hiillyin niin tolle kelalle :whistle:

Mutta halit kaikille tarvitsijoille :hug:

Mina ja Iisa-Elina 4päivää vajaa 7kk
 
Heips pitkästä aikaa!

Menipä kesä niin vauhdilla, etten ole kerennyt/jaksanut tännekään kirjoitella. Olen koittanut kuulumisia lukea sentään, mutta nekin on nyt vähän jääneet ja millään ei jaksa alkaa kahlata läpi kaikkea, kun tuo pikkuherra varmaan taas kohta herää :ashamed:

No joo, mutta meillä poika tosiaan täyttää sunnuntaina 7 kk ja jonkin verran liikkuu ja hyörii lattialla, ei kuitenkaan varsinaisesti ryömi vielä, mutta se taitaa olla ihan päivistä kiinni. Nyt pääsee liikkumaan jo sen verran, että vähän aikaa viihtyykin lattialla leikkien. Viimeinen kuukausi on ollut vähän sellainen, että koko ajan on saanut viihdyttää tai pikkumiehellä menee hermot. On kyllä kieltämättä aika lyhytpinnainen kaveri :whistle:

Terveenä on poika ollut ja sehän tässä on tärkeintä. Vaikka itsellä on ollut flunssaa yms. niin ei ole tarttunut. Mulla itsellä taas eilinen oli tosi p*#* päivä kun taas sain sellaisen rintakipukohtauksen mistä jo joskus aiemmin täälläkin kirjoittelin. Ambulanssilla pääsin terveyskeskukseen ja olin siellä pari tuntia tiputuksessa ja sitten kotiin. Oli onni onnettomuudessa, että mulla oli treffit naapurin kanssa ja hän sitten hoiti molempien poikia sen tunnin ajan itsekseen, kun mun mies pääsi tulemaan töistä kotiin. Nyt on jännittänyt ihan hirveästi, että mitä jos tuo kohtaus taas tulee ja mä olen kaksin pojan kanssa, et minne sen saan hoitoon. No, ens viikolla pääsen sentään labroihin ja lääkärille loppuviikosta, että jos niistä jotain vinkkiä saisi tähän tilaan.

Voi vitsit, nyt poika jo heräs... Koitan aktivoitua taas ja taas vähän enemmän kommentoidakin täällä. Mut hyvää viikonloppua joka tapauksessa kaikille!!
 
Istuin tarttis tosiaan hankkii koht ku tökkii kans toi kaukalo ku painaaki nii hiton paljon!!
Gargon meinasin käydä ostaa.

Eilen annoin sit ekaa kertaa maistaa (pual teelusikallist :D ) porkkanaperunapilttii ja tykkäs kovin. Tänää annoin hiuka enemmän ja hyvi menee alas. On nii iso jo kuitenki et on helppo syättää jo. Paitti et meil kasvetaan alaspäin pituudes mut noin niinku iän pualest iso =)

Tosiaa on mentävä heti käymää kelan sivuil ku viäl muistaa. Pomon lua tarttee mennä syys-lokakuus ilmottaa hoitovapaast kans.
 
Glow
ai kauhee kun alko naurattaa noi ukkojen tolloilut :LOL: anteeks :ashamed:
vaikka oikeesti siis kyllä savu nousee korvista kun lukee ja miettii mitä ne miehet oikeen miettii... mut toi uimahalli homma oli hyvä.
siis oikeesti ne osaa olla todella rasittavia joskus eikä millään mene jakeluun joku juttu. voisin vaikka kirjottaa romaanin ex avokista (esikoisen isästä ) minkälaista pään seinään lyömistä eläminen senkans oli. eipä se kauaa sit kestänykään... hah...

joo, jes, töihin sopii se järjestely et pidän tähän vuosilomat perään, sitte n. 2kk hoitovapaa ja uus mammaloma alkaa tammikuun 26 pv ja töistä tulee taas se eka 3kk palkka :D aika hianoo!

Onni kävi jo yöunille! oli aivan sippi seiskan aikaan, taas... pari iltaa meni niin että se otti torkut viiden/kuuden maissa ja kävi nukkuu 20-21 jälkeen. Kuitenkin aamulla heräsi yhtä aikasin ( 6-6.30 ) kun jos menee seiskalta nukkumaan...
Hän rakastaa katsella pihalla muita lapsia! =) puistossa oltiin keinumassa ja toinen seurasi kokoajan mitä muut touhuaa ja nauroi. Omalla pihalla istutiin hiekkalaatikolla iltapäivällä ja siinäkin oli ihan huisin hauskaa pojalla :heart:

Nyt on pitkästä aikaa ihan toiveikas mieli asunnonvaihdon suhteen. Vaihdettiin välittäjää ( "yksityisempään"/"pienempään" miten lie sanois ) . Hänellä ei ollu yhtään kolmiota myynnissä nyt ja kuulema kysyntää on. Noh, katotaan kuin käy. Sovittiin et mitään "yleisiä" näyttöjä ei ole, vaan jos joku oikeasti kiinnostuu ja haluaa tulla kattomaan, niin sitten tulee.

jaaahas, nyt se ipana ölisee sängyssä........
 
Menkat ja PMS :headwall: :headwall: PRKL! Ei siitä enempää, itkettää vaan taas kaikki ja kiukuttaa vuoronperää :$

Jospille piti kommentoida, et samanlainen suorakinttu on täälläkin pyllypesulla :LOL: Ja aamupuurot teen "aikuisten hiutaleista". Kaura, ohra ja ruis maisteltu, viikon päästä sit vehnä. Iltapuurona on semperin maidoton riisibanaanipuuro.

Ja mäkin tunnen huonoa omaa tuntoa kotihommien teosta ja siitä, et poikanen touhuaa itsekseen lattialla tai sitteris. Tai tänä aamuna imuroin autoa ja laitoin Axun vaunuihin makoileen, vaikkei ollut sen uniaika. Kummasti kuitenkin nukahti ihan itsekseen vaunuihin, olisko ollut raitisilmamyrkytys :LOL: Mutta pakko se on imuroida, tehdä ruokaa, tyhjentää/täyttää tiski/pyykikone yms. Ja pojan nukkuessa mä teen kans "omia" hommia, kuten neulon, luen, kitken kukkapenkkiä tms. Niin ja tietty palstailen :kieh:

Tällanen nopee tähän väliin. Nyt taas iltasapuskaa...

pms-Tuiskunen ja Axu 6,5kk+
 
Ootte kyl mahtavia. Tulee niin hyvä fiilis ku teidän juttuja lukee. Taas sai hyvät naurut. Mutta toki toinenkin puoli, ja taas :hug: tarvitseville.

Pur: ONNEA!!!

Niiskunenä hurjia noi sun rintakivut. :eek: Toivottavasti ei mitään vakavampaa.

Mulla myös huono omatunto kun teen kotitöitä. Se on jotenki suoraan lapsilta pois. Ja en tee mitään sillon ku ne molemmat nukkuu. Teen siis pakolliset pikapikaa, ja meillä on aina siivoukset vähän sinne päin... *muoks* Sen sijaan, jos äiti käyttää aikaa palstalla, on vain ja ainoastaan lasten eduksi... :LOL:

Seranzu :LOL: toi uimahallireissu... Mun mies on kans välillä ihan onneton, jos sen pitää tehdä jotain, mihin ei oo tottunu. Esim. jos sen pitää joskus käyttää julkisia, niin pitää neuvoa kaikki - "ensin pitää ostaa lippu..."

Kivan hyväunisia noi meidän lapset, pakko taas valittaa. Molemmat oli unilla 20.30 mennessä. Me katsottiin puolille öin urheilua. Sillä aikaa Vilja ehti herätä jo kolme kertaa - ekalla kerralla riitti vatsalta selälleen kääntäminen, toisella piti hetki sylitellä, kolmannella vaati jo syötävää - ja isompikin kaksi kertaa. Rentouttavaa aikuisten omaa aikaa... :headwall:

Meidän tolla kaksivuotiaalla tuli aika pahat traumat kai siitä sairastelusta ja sairaalassaolosta. Näkee painajaisia, "täti pistää" jne. Kössi tais sitä murehtia, miten pieniin vaikuttaa verikokeiden otot ja muut, niin mä oon ainakin ton kohdalla nähny, miten koville on ottanu. Ei vauva varmaan siitä vielä traumoja saa, kun kestääkin niin vähän aikaa, mutta kyllä noi voi olla pienen psyykelle isoja juttuja. Kun ei tosiaan vielä tiedä, että ei ne pahaa tee. Mä silloin jo kovasti murehdin asiaa ja yritin kaikkeni, että pojalla ei olis turvaton olo. Puoliväkisin tuppasin itseni joka tutkimukseen mukaan pitelemään kiinni jne. että mun läsnäolo toisi turvaa. Jotkut hoitajat kun olisivat halunneet tehdä ensin toimenpiteet ja sitten vasta olisi saanut tulla lohduttamaan. Kai se nyt olisi vielä pelottavampaa pienelle, jos on vaan vieraita naamoja ympärillä ja ne satuttaa :/
 
Mae
TURVAISTUIMISTA: mä meen huomen ostamaan, kun toi jäpikkä on jo niin pirun isokokoinen ja tuntuu, ettei kohta enää mahdu siihen kaukaloon. Meille tulee tämä http://www.lastentarvike.fi/default.asp?docId=11971&paatuoteid=782&valikoimaid=6 .Tykkään kun saa kaltevuutta säädettyä, saa käännettyä naama sekä selkä menosuuntaan ym. Meillä oli esikoisella vastaava joka oli vaan selkä menosuuntaan, mutta tykkäsin siitä kovasti. :D

Meillä parempaa, antibiootti tehoaa vaikkakin todella hitaasti (oli lääkärin mukaan todella paha tulehdus :( ) .Tänään mennyt maitoakin +700ml ja iltapuuroakin lähes 2dl!!!! :) Kiukkuinen Joona on edelleen, mutta liekö ne hampaat myös vaivaa. Saa sellaisia itku-kiljumiskohtauksia.

Mae ja joona
 

Yhteistyössä