// Helmivauvat 2015 - heinäkuu //

Heipsan taas pitkästä aikaa. Anteeksi etten ole pitkään aikaan täällä käynyt :/ Puhelimeni hajosi ja tämä tietokonekin vetelee viimeisiään niin en ole päässyt käymään. Myös pahoinvoinnit veti sängyn pohjalle joksikin aikaa, onneksi nyt ovat jo helpottamassa, toivottavasti myös loppuvat tähän kun esikosta kestivät sinne yli puolenvälin.

Ovatko kaikki halukkaat päässeet nyt fb-ryhmään? Pahoitteluni niille jotka ovat joutuneet odottamaan kauhean paljon vastaustani :/ Onneksi Hippu ilmeisesti on myös hyväksynyt pyyntöjä puolestani, kiitos siitä :)

En ehdi nyt käymään kaikkia tekstejä läpi, mutta yritän sen tehdä vklpn aikana :) Onnittelut uusille ja pahoittelut surun kohdanneille.

Linda ja piskuinen 8+6
 
Jepa81: Joo, sama tyyppi, ja torstaina kävin!!=D Olin ton toisen puoliskon kanssa, että jos meitä oli kaks, niin saatoin olla ennen sua. ;)

Mä en oo koskaan ollu mikään joogassa kävijä, mutta joku tommonen raskaille tarkotettu ryhmä vois olla kiva. :)

Ite en edes tiedä vielä, millon ultra on! Sitä kutsukirjettä odotellessa siis...

Mulla ei mitattu neuvolassa hemoglobiinia (eikä verenpainetta ja mittoja lukuun ottamatta mitään muutakaan), mutta kiinnostais myös tietään, kun on ollut usein vähän alhanen. Huomen aamulla ajattelin kuitenkin vääntäytyä sinne labraan kaikkiin testeihin.
 
Hei te joilla on se kotidoppleri. Osaatteko suositella jotain merkkiä? En tiiä mikä muhun on iskenyt, mutta hirveesti tekisi mieli sellainen ostaa, vaikka neljäs onkin jo tuloillaan, eikä aikaisemmissa raskauksissa ole käyny mielessäkään. :)
Lisäksi ajattelin houkutella tuon isukin varhaisultraan, tuntuu niin epätodelliselta koko raskaus kun ei oireitakaan ole.
 
Voimia Hannuliini ja tsemppiä ja uskoa uuteen yritykseen!

Minäkin olen ehdottomasti mukana, jos tamperelaiset tapaavat. Olisi kiva saada uusia äitikavereita! Minullakaan ei hirveästi täällä päin kavereita ole, kun olen muualta kotoisin ja muualla opiskellut.

Meillä on np-ultra 21.7. Varasin samalle päivälle ajan myös sille lääkärille, joka aikoinaan kirjoitti esikoisen synnytyksen jälkeen lausunnon, että tulevia raskauksia täytyy seurata erittäin tarkasti. Neuvolan täti ei nimittäin osannut sanoa mitään ja ilmoitti kysyttyään neuvolalääkäriltä, että tällä hetkellä mennään normaali aikataulun mukaan käynneissä, enkä saanut edes lähetettä labraan, muuta kuin seulontoja varten. Haluan kuulla tuon jälkitarkastuksen tehneen lääkärin mielipiteen miten hänen mielestään pitäisi seurata. Ne jotka eivät ihan alusta ole ensimmäistä ketjua lukeneet, niin minulla todettiin esikoisen synnytyksen yhteydessä raskauden aiheuttama maksasairaus, joka sitten meni synnytyksen jälkeen hiljalleen ohi, mutta on mahdollista, että se uusiutuu. Harmittaa, etten ole saanut jutella asiasta kenenkään sellaisen kanssa, joka oikeasti tietäisi jotakin tästä sairaudesta, enkä luota neuvolaan tässä asiassa yhtään. Onneksi löysin netistä, että tuo lausunnon tehnyt lääkäri ottaa vastaan myös yksityisellä.

Mulla on maha kyllä pompsahtanut jo ulos, napakin on jo ihan venynyt. Viime raskaudessakin alkoi näkyä tosi aikaisin joten en yhtään ihmettele että näkyy jo nyt. Löysiä paitoja täytyy pitää, että saisi vielä pidettyä salassa.

Rva_Koo 9+2
 
Rva_Koo; mulla on kans vatsa jo pompsahtanut esille, vaikka viikot nyt vasta 6+2, tämä vahvistaa kans ajatusta siitä, että raskaus on pidemmällä... :) Mies kävi tänään kotona mutkan työreissulta, jopa hän sanoi että masu on pyöristynyt selkeästi.
 
Mahakas täälläkin. Syy siihen, miksi hamstrasin alesta ä-mekkoja on juurikin se, että vatsa on on järkyttävän ylävatsan turvotuksen ansiosta yhtä iso kuin viimeksi puolen välin jälkeen. Kolmas raskaus ja edellistä alle vuosi... Ei ihme että näkyy :)

PH rv 9+3
 
Täällä kans yks jolla maha jo pölähtäny näkyviin.

Kotidoppplerista oli mussukkanuppunen kyselly... Mulla on jumper JPD-100B ja hyväksi on todettu, helppo käyttää ja pitää vaikka matkalla mukana kun on näppärän kokonen. Suosittelen oikeen lämpimästi jos doppiksen ostoa miettii.
Itse tykkään kyllä kovasti kun kyseinen laite kotoa löytyy koska on aivan älyttömän ihanaa kuunnella neuvoloiden välissä itse sen pienen ihmeen sydämen jyskytystä.
Eilen oli taas kuunneltava beeben sydämen jyskytystä ja voi ihanuus,sitä olis voinu kuunnella vaikka kuinka kauan <3
 
  • Tykkää
Reactions: Sadana
Aamulla piti olla verikokeet, menin sinne labraan ja sieltä sanottiin ettei noita äitiysverinäytteitä voida ottaa perjantain huonon säilyvyyden takia! Eipä sitä missään mainittu, ei labran sivuilla saati neuvolassa.. hhh. Uusi yritys maanantaina ruokatauolla. Kiire tulee kun nt-ultra varattuna 15.7.. siellä näkee sit pikkusen ekaa kertaa. Neuvolan ultra vasta 30.7 sopivasti päivää ennen synttäreitä.
 
Sadana: Oliko sulla joku erityinen syy, miksi toivot ennemmin naikkaria? Mulla oli samantyyppinen merkintä ultrakutsussa ja mietin, että tarkoittaako tuo, että koska kutsu tuli naikkarilta, niin se olisi sitten se synnärikin? Viimeksi nimittäin synnytin Kättärillä ja ei kyllä mitään valittamista jäänyt siitä.
 
Sadana & Pippurihäntä: Mulla sama homma, että painettu teksti oli Naistenklinikalle, mutta päälle oli läntätty lappu, että ultrat remontin takia Kättärillä, ja jäin kanssa miettimään, viittaisko se siihen, että synnäri ois kuitenkin Naikkari (neuvolassa mulle kyllä sanottiin, että synnytyssairaala selviää vasta synnytyspäivänä :p)...Asutteko ite lähempänä Naistenklinikkaa? Ite asun vähän lähempänä, niin mietin, oisko sen perusteella jaettu (ei Kättärikää tosin nyt hirveen kaukana, kun n. 4 kilsaa sinne).
Eka ultra ois joka tapauksessa jo 17.7. (ellen nyt ite mee muuttamaan sitä). :)

Mukipukipuu: Ite kävin nimenomaan tänään labrassa saman asian takia, ja ihan mukisematta ottivat näytteet!
 
Olisko siellä hesassa pidemmät aukioajat tai jotain, toi meidän on auki vaan 7-15. Se nainen selitti että näytteet prosessoidaan seuraavana työ päivänä eli silloin menis vasta maanantaille ja ei heidän tietokantansa mukaan säily niin pitkään. Ketuttaa turha reissu ja se että olin turhaan 2h töistä pois... maanantaina vasta ketuttaaki kun pitää kesken työpäivän tehdä 60km lenkki...
 
Mukipukipuu: No vähemmästäkin turhauttaisi! Täällä Helsingissä taitaa olla vähän väljemmät ajat kyllä, mutta jonoa meidän labrassa melkein aina, parhaimmillaan monta tuntia.

Kättärille on kyllä meiltä lyhyempi (itä-Hki) matka ja mielellään menisin sinne taas kun 2013 saatiin niin hyvät kokemukset.
 
Täällä käyty kans labrassa pyörimässä piikitettävänä. Jotenkin todella kova väsymys nyt kun tuon ja kauppareissun jälkeen oisin ollut jälleen valmis nukkumaan.

Mukipukipuu, harmi että tuli turha reissu. Ois ollut reilua että olisivat ilmoitelleet jossain ettei perjantaisin oteta.

Mussukkanuppunen, mulla on angelsound doppleri. Ihan hyvin kuuluu silläkin. Ainoo et se kuuntelu kapula on hölmön mallinen mikä tekee vähän hankalaksi kuuntelun ennen kun on enemmän mahaa. Mun oma tosin nyt on kaverilla lainassa niin ei oo vielä päässy testailemaan.

Rva_Koo, mulla on kans maha pompahtanu. Aamusin tosin pienempi, mut illalla kunnon pallo. Piti käydä ostamassa jo kokoa isommat housut ja rintsikat. :D

kampiakseli ja heebo 9+2
 
Hannuliini.... olen niin pahoillani menetyksestä!! :hug:

Nyt pamahtaa ON-settiä, sorry.
Toissa päivänä oli VU ja olen sen jälkeen ollut kyllä niin ihme fiiliksissä.
Sikiökaiku oli, mutta syke ei näkynyt ja vastasi kokoa 6 + 0-6. Itse olin ajatellut 10 pv vanhemmaksi tuon. Nyt sitten kontrolliaika ultraan 14.7. Gyne sanoi, että joko on keskeytynyt keskenmeno tai sitten se on vaan pienempi eikä syke näy vielä. Koko oli 2,45mm. Muutoin kaikki oli ok.
Hemmetti kun on niin ristiriitaiset tunteet, välillä sitä jaksaa aatella että ite laski väärin ja stressaa ihan turhasta ja taas toisessa hetkessä olen jo heittänyt hanskat tiskiin ja odottelen tyhjennysvuotoa.
Nyt on meneillään siis niin kamalat piinaviikot että... lisäksi koko ajan mietin omia oireita ja onko ne vähentymään päin vai kuinka.... voi elämä!! :headwall:

Ai niin, mä kanssa siis Helsingistä. Jos tämä kyydissä pysyy niin ehdottomasti syksyn tärskyille arvon daamit!
 
Pippurihäntä ja Hiliputti: Minä itseasiassa asun lähempänä kättäriä.
Millainenkohan systeemi niillä nykyään on noiden sairaaloiden suhteen... Pari vuotta sitten olin ensimmäistä kertaa raskaana. Silloin minulta kysyttiin ensimmäisellä neuvolakerralla että missä haluan synnyttää. Tuolloin halusin Naikkarin olevan synnytyssairaalani sillä silloin se oli ainut paikka luovuttaa synnytyksen yhteydessä napanuoraverta.
Tällä kertaa ei kysytty ja oletin siitä että olisivat sitten automaattisesti ottaneet sairaalaksi sen edellisen toiveeni.
Tosin voihan olla nyt ovat laittaneet minulle naikkarin myös sen vuoksi että olen käynyt siellä säännöllisesti jo lapsettomuushoidoissakin.
 
Mukipukipuu: Joo, varmasti ärsyttävää tommonen turhaan käyminen! :O Meijänkin labra on kyllä auki vaan 7.30-15, mut ehkä ne sit täällä prosessoi niitä myöhempään/myös viikonloppuna tms.?
Ite jouduin aamulla jonottaa n. 10 minuuttia, ja matkakin kotoa neuvolaan n. 10 minuuttia, ettei onneks sen pahemmin järisytä päivän aikatauluja.

Illacrimo: Tsemppiä piinailuun! Toivottavasti päästään myöhemmin tärskyille!

Sadana: Ilmeisesti systeemi on nyt se, että siellä synnytetään, mihin silloin mahutaan. Mietin vaan, että kummassakohan sitä sitten käy tutustumassa...Sinänsä itelle kyllä aika sama, kumpi tulee olemaan. :)
 
Tsemppiä Illacrimo! Kamala tilanne, toivotaan että kaikki on hyvin!

Itellä on ollut eilisen neuvolan jälkeen tosi huono fiilis. Tiesin että np ultra on vasta viikolla 12, muttakun kuulin ton päivämäärän ja tajusin että siihen on tosiaan viä kuukausi, en tiedä mitä miettiä. Pelkään niin paljon että meille todetaan että on keskeytynyt keskenmeno. Doppleriakaan en viitti ostaa kun tiedän kuinka alan panikoimaan jos ääniä ei kuulu, ja aika isolla todennäköisyydellä niitä ei ennen viikkoa 12 kuulukkaan.
Oltiin miehen kanssa äskön niin säälittäviä että ladattiin kännykkään ilmanen doppler app, jolla muka pystyis kuunteleen sydänääniä. Kummatkin sillä asenteella kyä et ei voi olla hirveen hyvä. Ja naurukshan se meni, kun mies painelee kännykällään mun mahaa ja mää nauran vedet silmissä koko tilanteelle.

Serkun kanssakin meni melkein sukset ristiin kun kyseli mikä fiilis raskauden suhteen ja sanoin suoraan että ei oo nyt hirveen hyvä, tällähetkellä sellanen tunne et onko koko nyyttiä matkassa. Niin korotti oikeen ääntänsä ja sano että vituttaa mun asenne että oisin vaan ilonen ku ees oon raskaana ja että kun hän joskus tulee paksuksi, ei todellakaan aijo suhtautua tälläin. Sanoin vaan että no sitten näät miten reagoit, en minäkään ennen plussaa aatellu että näin tulisin ajattelemaan. Ja todellakin olen onnellinen että raskauduin, siks pelkäänkin menettämistä niin paljon. Mutta empähän puhu hälle sit enään oikeista tunteistani kun oon niin vitun ärsyttävä.

Sori avautuminen, toivottavasti ois huomenna taas parempi fiilis, tuntuu et joka toinen päivä vaihtuu mieliala :D
 
Viimeksi muokattu:
2013 muistan kun oli hirveä haloo siitä, että Naikkari ottaa vastaan vaan riskisynnyttäjät ja KAIKKI muut ohjataan Kättärille ja sitten miten kamalaa siellä tulee olemaan, kun on ruuhkaa ja samassa huoneessa tieskuinkamontatyyppiä... Pakko nyt sanoa, että minkäänlaista ongelmaa ei ollut edes elokuussa, jolloin oli ylipäänsä ilmeisesti paljon vauvoja tulossa maailmaan. Me, jotka emme olleet edes enssynnyttäjiä, saatiin silti perhehuone ja kaikki palvelu rullasi niin priimasti kuin vaan voi. Eli kyllä täällä vaan nämä synnytysasiat otetaan vakavasti ja resursseja todellakin lisättiin Kättärille tuon rempan vuoksi. Voi tietty olla, että joku muu sattui kokemaan asiat eri tavalla, mutta mulla on täys luotto noihin sairaaloihin, joutuu tai pääsee mihin vaan. Jorvissakin oli kiva synnyttää, tosin synnyttäneiden huoneessa jouduin olemaan semmoisessa, missä oli 4 muutakin äitiä ja vauvat huus vuorotellen ja isä joutui kotiin yöski :) Sen jälkeen tuo perhehuone tuntui todellakin luksukselta!

Luin juuri viime raskauden viestejä täältä palstalta ja viimeksi pahoinvointi oli kokonaan taaksejäänyttä elämään 11+ viikoilla. 10+ alkoi jo selvästi helpottaa ja sitten kokonaan loppui tuon 12. viikon aikana. Mutta siihen asti ihan sama homma kuin nyttenkin, iltaisin ellottaa ja väsyttää ja paleltaa. Eli nukkumaan tästä sitten seuraavaksi, hops.
 
Heissan kaikille!
Täällä oli eka neuvola tiistaina ja siellä oli kaikki kunnossa :) neuvolantäti halusi kokeilla tooooosi vanhalla ultralla josko nähtäis syke ja hienostihan se näkyi ja dopplerillakin saatii hienosti sykkeet kuulumaan <3 eka ultra ois sitten 14 päivä enkä malttais millään ootella ^_^
Täällä pahoinvointi on aika vaihtelevaa, etovaa oloa aamusta iltaan eikä oikein tiedä mitä suuhunsa laittais :/ mutta toivottavasti menis nopeesti ohi :)

NaNa84 ja kirppu 9+3
 
  • Tykkää
Reactions: Hippu* ja Sadana
Pahoittelut hannuliinille! ja illacrimolle tsemppiä odotteluun...

Illacrimo Itse olin VU:ssa 6+0 neuvolanlaskun mukaan selvittämässä viikkoja ja alkio vastasi viikkoja 5+5 ja sikiökaiku näkyi. Ultratäti sanoi, että pari päivää aikaisemmin ei välttämättä olisi näkynyt mitään... Itsellä oli kyytiläinen 2,2mm kokoinen tuolloin...

Raskauspäiväkirja. Pidin esikoisesta ja aion pitää nytkin. :)

Ensimmäinen neuvola, meilläpäin ei kuunnella sydänääniä silloin, koska on suuri riski ettei niitä löydy vielä dopplerilla jolloin tulee turhaa paniikkia...
Ja ensimmäinen neuvola takanapäin, sain lähetteen verikokeisiin ja otetaan samalla suola-arvot kun tää pahoinvointi ollut rajumpaa... Lääkärille tuli myös aika jos saisi pahoinvointilääkettä tähän..

Ultra-aika tipahti luukusta, 23.7 :) Vieläkö täällä tavataan merkkailla neuvoloita ja ultra-aikoja etusivulle?

Cockeri+ Ferdinand 9+5
 
cocker: Ei ole tainnut olla tässä ketjussa tapana merkkailla neuvola/ultra-aikoja etusivulle. Itse en niitä pahemmin kaipaa, pysyypähän etusivu käsitettävämmässä koossa. :)

j2nskulle piti sanoa vielä, että harmi homma tuo välikohtaus sinun ja serkkusi välillä. Mulla meni ekassa raskaudessa samaan aikaan odottaneen ystävän kanssa niin pahasti mielipiteet ristiin jostain odotukseen liittyneestä asiasta, että ei oikein koskaan toettu siitä. Hormonit ja noin ;) Pikkujuttu itse asiana, mutta kumpikaan ei pystynyt jotenkin ymmärtämään toisen reaktiota ja näkökulmaa. Asutaan tätä nykyään viereissä kaupunginosissa, mutta ei siltikään olla oltu enää tekemisissä kuin hyvin satunnaisesti. Ja tästä on nyt 11 vuotta :) Mutta ehkä meidän ystävyyssuhde oli tulossa muutenkin elinkaarensa päähän, sukulaiset pysyy sentään aina sukulaisina.

PH rv9+4
 
Enää ei meikäläisen tarvitse huolehtia siitä että kuka tarkkailee kilppariarvojani.
Eilen tuli soitto että minut passitetaan endokrinologian poliklinikan valvontaan. T3 oli selkeästi viitearvojen ulkopuolella, joten joudun aloittamaan pillereiden napsimisen.
 

Yhteistyössä