// Helmivauvat 2015 - heinäkuu //

Moikka,

VU hinnasta; samassa lääkärikeskuksessakin on lääkärien kesken huimia eroja, kannattaa kysellä. Ite kävin Femedassa (Hki) ja loppulasku oli 76e. Ja tosi kokenut ja kiva lääkäri oli.

Mulla edelleen oireita tosi vähän, joten vaikea vieläkin uskoa että oikeasti olis raskaana (no VU vahvisti kyllä, pieni sydän siellä sykki) =) Mies kyllä huomioi hyvin, joten ei valittamista.
Ja vauvan synnyttyä ei avustakaan ole pulaa, muutetaan syksyllä 4km päähän mun vanhemmista, joille tää on eka lapsenlapsi ja ovat ihan innoissaan jo nyt. Äiti jo suunnitellu tekevänsä vauvalle sitten soseita pakkaseen kun on sen ikäinen jne.. =)

Norbba ja Kaneli, mulla lasketuks ajaks tarkentu 14.2., ja Jorvissa kanssa, joten vaikka oon vähän vanhempi niin ollaan ehkä samaan aikaan sitte osastolla. Joten jos haluatte tutustua niin mullekin saa laittaa viestiä =) Oliko muita Jorvissa synnyttäviä?
 
Tervetuloa sannasisko, koska sulla on la? :) Saan lisättyä tiedot listalle...

Täällä myös yks oireeton, edelleen. Huomenna toinen varhaisultra, ekassa nähtiin jo sydämen syke, toivottavasti se sykkii siellä vieläkin :heart:

Mies ei oo yhtään sellanen paapojatyyppinen, kateellisena luen teidän miehistä jotka niin ihanasti huomioi! Jos mua kiukuttaa niin hän sanoo että ymmärrän että sulla hormonit hyrrää, eli kaipa sieltä jonkinasteista ymmärrystä saa, mut aika pientä... Yhtälailla hoidan kodin ja lapsen kun aiemminkin, vaikka vähän väsyttää normaalia enemmän, mut nyt lomalla saan nukkua neidin kanssa päikkärit :heart:

Hippu* 7+0
 
Viimeksi muokattu:
Voi hippu itse olen niin huono oloinen ollut että kamalaa olis jos joutuisin koiran kanssa touhuumaan kuten ennen ja hoitaa kodin. Mies kyllä tajus siitä yökkimisestä ja syömättömyydestä että nyt on parempi antaa toisen maata, levätä ja nukkua. Ja hienoa on ettei mun tarvitse miettiä että kehtaanko nyt vaan nukkua kun imuroidakkin pitäis. Mies tekee välillä mulle ruokaa mikä maistuu, koska paremmin menee toisen tekemä ruoka alas.
Meillä tosin kun kyydisdä on kaksi niin tekee miehestä entistä varovaisemman. Matot tulee mun vanhemmat pesee miehen kanssa ettei vahinkoja käy.
Miehen siskokin just sanoi että
Veli taitaa olla aika innoissaan raskaudesta kun siitä on tullut paljon huomaavaisempi ja muutenkin muuttunut. Näinhän se on, itsekkin oon huomannut.
Ehkä osaksi vaikuttaa sekin että kaveria on yritetty jo 3v saada maailmaan..

Niin ja ettei kellekkään tuu kuvaa että mä käskytän muestäbja makaan sohvalla niin ei, koiraa käytän ulkona jotta saan itsekkin raitista ilmas, pyykkään kun vointi tuntuu siltä ettei okseta, imuroin ja pesen lattiat kun olo sallii ja jos mies ei ole kerinnyt ensin. Suurimmaksi osaksi tää on kyllä taistelua pahaa oloa ja oksetusta vastaan.

Ja hippu jotkut ei vaan osaa selkeästi näyttää innostusta tai huomioida, mutta pienistä sanoista ka teoista huomaa että toinen välittää.. :)
 
Hei vaan kaikille!

Uusi odottaja ilmottautuu mukaan! Olo on ollut, ja on edelleen, aika kamala ja väsynyt, joten hieman kesti ennenkuin sain aikaiseksi kirjoitella tänne. Juttuja siis olen lukenut ihan alusta lähtien :)

Tiedot Sinikuu / 37 v / 11.2. / 3. lapsi / HYS

Viikko sitten kävin varhaisultrassa, jossa löytyi pienen pieni toukka, joka vastasi täysin arveltua kokoa. Huomenna olisi neuvola heti aamusta kahdeksalta (yööök), joten aika tuskaa voipi olla sinne raahautuminen :D Onneksi sain miehen jäämään kotia, ettei tarvitse noita vanhempia lapsia yrittää niin aikaisin saada liikenteeseen. Harmittaa kun se oma terkkari on lomalla, ja vastassa on joku toinen vieraampi. Oma on nimittäin kuunnellut aina ekalla kerralla rv 8+ sydänäänet, jotka on kyllä hienosti saatu kuulumaan. Jospa tämäkin uhraisi sen verran aikaansa, että saisi mielenrauhan (ainakin siksi päiväksi :LOL: ).

Sinikuu 8+0
 
Kyllä suomenkieli on vaikeaa. Tuli äsken soitto sairaalasta kun eivät oikein ymmärtäneet mitä väliaikainen neuvolatätini oli tarkoittanut tekstillään.
Ihmettelivät nimittäin sitä että saivat lähetteen ja tekstin perusteella ymmärsivät kuitenkin että kieltäydytään kaikista lääkäripalveluista. :D
No, homma on nyt kuitenkin selvä ja saan edelleenkin lääkäripalvelut.
 
  • Tykkää
Reactions: Fanning
Onpas hienoa, että täällä on niin paljon tamperelaisia tai lähellä asuvia, jotka ovat ainakin alustavasti kiinnostuneita tutustumaan ja ystävystymään, sekä mahdollisesta "mammaringistä". Ehkä kuitenkin odotetaan tuonne 12+ viikoille ennen mahdollista tutustumistapaamisen järkkäystä? Itsellä ainakin vielä hyvin epävarma olo...

ON: kävin juuri elämäni ekaa kertaa neuvolassa. Kätilö oli ok, asiallinen. Ei tehty muita tutkimuksia kuin virtsasta bakteerit, valkuaiset ja sokeri, sekä hemoglobiinin ja verenpaineen sekä painon mittaus. Kaikki oli ok. Epävarmuus siitä, onko raskaana vai ei, jäi. Mut en toisaalta joutunut mihinkään riskirymäkategoriaankaan pelkän ikäni takia, eli ei ole erityiskohtelua luvassa. Normaalilla kaavalla edetään, ainakin toistaiseksi. Ultra olisi 30.7., jos sinne asti edetään. Seuraavalla viikolla sitten neuvolalääkäri. Näitä ennen raskausviikolla 10 laboratoriotestejä. Sokerirasitus kuulemma vasta viikolla 26. Lasketuiksi ajaksi muodostui 10.2.2015.

8+1
 
Tässä olis vielä nämä mun tämän hetken tiedot.
LA 21.2 / 1.Lapsi/28v/KYS

Onko ketään tulevia äitejä Kuopion suunnalta, olis kiva tutustua ja saada uusia kavereita. Me ollaan juuri paluumuutettu takaisin ja äitejä en tunne kuin työn kautta. :)
 
Joo, ois kiva tosiaan tavata muita Tamperelaisia. Mutta ehkä vasta sitten kun ollaan selvemmillä vesillä ja että täysiä vois jo uskoo tähän.

Mulla on taas sellanen olo että onkohan siä mitään elämää ollenkaan. On tää kurjaa kyllä kun ei pysty täysillä nauttiin raskaudesta. Tajusin eilen että se mun jatkuva mahakipu oli ummetusta :D En oo ummetuksesta kärsinyt kun ehkä kerran elämässäni, niin en osannut yhdistää. Ja jostain syystä ajattelen että kaikki vaivat mitä nykyään on, on raskaus oireita :)

Huomenna on neuvola ja jännittää jo pikkusen. Haluisin niin paljon jo jonkun varmennuksen siihen että masussa joku asustaa, mutta meen sinne nyt sillä asenteella että se ei sydänääniä suostu kuunteleen, niin en pety sit niin pahasti.

Onko kellään muulla tullut tai ootteko kuullut, onko normaalia että tulee pyyhkiessä vähän kirkasta limaa paperiin? Alkoi nyt sekin mietityttään kun tälläsen havainnon tein!

Täällä alkoi tänään viikko 9, jaiks :)
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa uudet! :)

Ja onnea kaikille ketkä on saaneet hyviä uutisia VU:sta! :)


Sadana, Hyvä et sait selitettyä miten oikein meni. :D Kummallista miten se nyt niin vaikeaa on. :D

Mitäs hannuliinille kuuluu? Toivottavasti kaikki on ok!

Onko muuten kenelläkään muulla ollut oireena karvojen kasvu? Siis kasvavat paljon nopeammin kuin normitilassa ja sit on vatsaan ilmestynyt vaalea nukkapeite (nyt vasta muutaman millin mittaista mutta melko tiheään). Mulla kasvoi aiemmissakin samalla tavalla. Loppuraskaudesta olikin sit jo 1,5cm pitkä vaalea karvoitus mahan päällä, jotka synnytyksen jälkeen vaan varisi pois. Ärsyttävä oire. :D Ihan tuntee itsensä apinaksi!

Sulo-Sylvia, mie kirjottelen raskauspäiväkirjaa. :) Kirjotin molemmista edellisistä ja oon nytkin kirjoitellut. Hauska lukea jälkeen päin et mitä kaikkea on ollut ja millaisia ajatuksia on pyöritellyt päässään raskausaikana. Tuntuu, että jotenkin niin ison myllerryksen käy kroppa ja mieli aina raskausaikana et ei muuten kyl muistaisi juuri mitään odotusajasta. Meinaan kummasti ne muistot kultaantuu. :LOL:

ON: Huomenna neukku aamusta. :) Jännittää vaikka jo silloin vuotojen kanssa siellä kerran kävin, et sain sen lähetteen sinne polille. Ja sitten mulla tuo hiiva vaivaa ja mietityttää kun ei yhtään tiedä et mikä tilanne on tuolla kohdun sulla et voiko esim. niitä puikkoja käyttää vai ei ja et onko edes hiivaa vai jotain muuta tulehdusta. Lähinnä siis et pitäiskö tässä raapasta viimiset roposet kasaan ja käydä vielä kerran gynellä. Näkis sitten pikkuisenkin taas kun oli niin aikaset viikot kun silloin VU tehtiin vuodon takia. Oishan se kiva kans saada selvyyttä, et kauanko tää seksikielto kestää. Tosin mulla ei kyllä haluja ole ollenkaan, mut miestä korpeaa enemmän.
Mutta ei tässä muuta kun armotonta väsymystä ja lievää etomista. Miehen kanssa vertailtiin oloja niin sano, et kuulostaa ihan krapula aamulta noi olot. :D Ainakin on hänellä jotain mihin verrata.

Kampiakseli ja heebo rv 9+0
 
Viimeksi muokattu:
Terkut Tampereelta! (hei erityisesti kaikki tamperelaiset helmivauvojen äidit, teillä on kiva kotikaupunki :) ) Lähdettiin sitten niin rivakasti reissuun tiistaina, että multa jäi oma reppu kerrostalon pihaan. Onneksi naapuri keräsi sen talteen, kun soitin hädissäni heille, ja alennusmyynnit oli pullollaan vaatteita ja kosmetiikkaa. Hyvä tekosyy shoppailla pari äitiysmekkoa samalla :D Alusvaatteet ja uikkarit tulivat onneksi vauvan reppuun mukaan, mutta muut romppeet sitten jäivätkin kotiin. No, pienellä määrällä matkustaminen on itseasiassa helpompaa kuin sitä kuvittelee.

Karvojen kasvu on täällä nopeutuvaa sorttia raskaana, huomaan sen säärikarvoista, jotka tulevat nopeammin esiin kuin normaalisti ja sitten tukka on ihan supertuuheana ja kasvaa vauhdikkaasti. No, viimeksi ohimoille ilmestyi 5kk synnytyksestä muodikkaat piilokaljut, jotka nyt sojottaa hienosti nutturakampauksesta ulos ;) Eli tää tuuheus kyllä tasoittuu sitten lapsen synnyttyä. Muualle mulla ei pahemmin karvaa kasva, mutta olen kuullut monen saavan etenkin masuun semmoisen tuuhean nukkapeitteen.

Joku kyseli myös, että tuleeko pyyhkiessä semmoista kirkasta limaa. No kuule tulee. Välillä ihan kuin ovis olisi. Tukusampi valkovuoto, joka voi olla hyvin runsasta, limaista, kirkasta ja välillä hyvin kellertävääkin - on täysin normaali homma, jos ei haise. Kyselin tuosta viimeksi raskaudenaikana gyneltä ja liittyy kuulemma korkeisiin estrogeenitasoihin. Hiivan kyllä tunnistaa sitten erikseen, mutta olen myös ymmärtänyt, että jos hiiva ei oireile (ts. kutise tai kirvele) niin sitä ei välttämättä tarvitse hoitaakaan. Mulla oli viime raskaudessa jossain rv25 gynetarkastuksessa oireeton hiiva ja sain siihen Diflucan-kuurin, suun kautta. Jätin sen silloin syömättä, kun ei oireillut, mutta myöhemmin oireelliseen versioon otin sitten sen tabletin.

PH rv9+1
 
Ihanan aktiivista keskustelua täällä! =)

Omat vanhemmat asuu n. 4 kilsan päässä, ja on kyllä siskonkin lapsien kanssa vuosien varrella auttanut, eli eiköhän sieltä saa välillä apua, kun tarvitsee itse vapaata. Miehen vanhemmat asuu myös PK-seudulla, mutta heille tulossa ensimmäinen lapsenlapsi, joten heistä on vielä vaikeampi kuvitella, minkähänlaisia isovanhempia tulevat olemaan/onko ihan vierasta aluetta, jos joskus niille hoitoon lykätään. :D

Joku puhu äitiysvaatteista - itelle ei oo tullu vielä mieleenkään miettiä sellasia, vaikka ehkä niitä ois fiksua nyt aleista katsella...Vähän vaikee vaan etukäteen tietää, miten ne sitten istuu jne., kun niille on tarvetta.

Raskauspäiväkirjaa en oo pitänyt. Sinänsä ihan kiva ajatus, mutta en oikein tiedä mitä sinne kirjottelis, kun ei niitä oireitakaan oo/ei oo vielä oikein semmonen raskausolo...Jossain vaiheessa vois kyllä ostaa sellasen vauvakirjan, johon vois sitten kirjotella vähän ennakkoajatuksiakin raskausajalta. :)

Mä kävin kanssa Femedassa varhaisultrassa tohon samaan hintaan kuin Jepa81 (puhelimessa ensin puhuivat 122 eurosta, mutta hintaa tulikin tosiaan vain 76 €) - halvinta lääkäriä kyselin, ja oli kyllä aivan ihana ihminen (ehkä meillä oli sama? :)).

Kaneli88, Norbba & Jepa81: Mä oon ite Helsingistä, mutta kun kukaan ei ole täällä huudellut helsinkiläisiä, niin voisin teitä muitakin PK-seutulaisia tavata, jos joskus jotain miittiä päätätte järjestää. ;)

Mulla ei muuten ekalla neuvolakäynnillä otettu mitään näytteitä, toisin kuin monilla muilla. Labraan piti kyllä mennä seuraavien päivien aikana.

Rouva kampiakseli: Mä huomasin karvankasvun kiihtyneen jo sen jälkeen, kun lopetin pillerit!!! Tosi kiva sivuoire.

Hajujen oon myös huomannu voimistuneen - alko ihan koirat säälittää; ne kun joutuu aina haistelemaan ties mitä hajuja, joita me ei ees tajuta! :kieh:
 
mut voi poistaa listalta, helmikuussa meille ei tule vauvaa.. tänään lääkäri ei osannut sanoa oliko kyseessä keskenmeno vai kemiallinen raskaus.. nyt vaa seurataa et raskaushormi lähtee laskuun ja elokuussa jatkuu sitten hoidot.. ja jos raskaushormoni ei laske niin sit kyseessä voi olla kohdun ulkopuolinen raskaus..
 
Voi ei, pahoittelut hannuliini :( Toivotaan että on "vain" kemiallinen... Itsellä viime hoitokerralla kemiallinen raskaus ja olin kyllä ihan tyytyväinen ettei tarvinnut sitä kohdunulkoista kokea, pääsi sillä kemiallisella aika helpolla... Positiivistahan on se että jotain on yrittänyt tapahtua, niin lääkäri mulle sanoi, vaikken siinä sillon mitään positiivista nähnytkään, mutta seuraavasta hoitokerrasta sit tärppäs!
Jaksamisia ja tsemppiä seuraavaan hoitoon!

Karvojen kasvu on täällä aina nopeaa ja tummaa :mad: Ei siis eroa siinä, aina saa olla höylä kädessä. Mahakarvoja ei kyllä onneksi ole vielä ilmaantunut, muistaakseni niitä kyllä vähän tuli esikoisesta!

Raskauspäiväkirjaa tein esikoisesta, sinne liimailin kaikki ultrakuvat, mahakuvat yms yms. Pitää kyllä tästäkin alkaa tekemään ettei sit tulee narinaa vuosien päästä että miksi isosiskosta on muttei minusta ;)

Huomenna virallinen varhaisultra aamulla, jee! Eihän se ole vasta kuin kolmas tässä raskaudessa :LOL:

Mäkin alan sitten huutelemaan kotipaikkakuntalaisia, eli onkos meitä Turkulaisia tai lähikuntalaisia täällä useampia?? :)

Hippu* 7+0
 
Viimeksi muokattu:
Otan osaa hannuliini! Toivottavasti seuraavalla kerralla tärppää!

Päiväkirjaa en oo vielä ainakaan pitäny, neuvolasta sai kyllä sellasen päiväkirja vihon jossa oli kerrottu raskauden kulku viikko viikolta ja joka viikon kohalla oli rivit omille kirjotuksille, näytti jossain kohtaa olevan paikat mihin laittaa ultrakuvat.

täällä on alkanu ummetus ja turvotus...
 
Voi miten ikäviä uutisia hannuliini. :( Kovasti tsemppiä!

Jepa81 ja hiliputti kiva, rinkiin mukaan vaan! Mekin voitaisiin järkkäillä vaikka jotain tapaamista tossa syksymmällä. :)

Karvoista en oo mitään huomannut. Ummetusta oli täälläkin ihan alkuviikoilla, nyt jo parempi. Ja nyt kun limakeskusteluun lähdettiin, niin löytyy sellaistakin. Kerran oli ihan sellaista melkeen neonkeltaista (?). Googlettelin, ja joku selitys siihenkin jostain löytyi, tiedä häntä.

Miten, oletteko monet kertoneet jo lähipiirille onnellisista uutisista? Itse nyt VU:n jälkeen olen rohkaistunut kertomaan, vaikka vieläkin tuntuu epätodelliselta koko juttu. Myöhemmin varmaan naurattaa tämäkin, mutta nyt jopa toivon, että tulisi se maha pian, niin saisi jotain konkretiaa tähän :D
 
hannuliini pahoittelut. :hug:
hippu* mä oon täst Turun lähistöltä...tunnin matka, mut kuitenkin. :)

Jossain vaiheessa täällä kirjoteltiin, että koska plussattiin. Mähän plussasin jo dpo9! Siitä se sitten vahvistu ja dpo13 tais olla jo digi kehissä. :) mä nyt olenkin hätäpöksy ja himotestaaja.
Täällä pahoinvointi jatkuu...jatkuu ja jatkuu. Mä odotan sitä päivää, kun pystyn taas syömään kunnolla. Nyt on varmaan painokin pudonnut, kun ei tuu oikein mitään syötyä. Salmiakki helpottaa oloa. Sitä uskallan syödä kun verenpaine on alhainen. Neuvolassa totes, et onpa hyvät arvot. 103/75 mun mielestä ne oli hiukan koholla. :).
Uutena/vanhana oireena palasi tää palelu. Kauhee tärinä peiton alla...
Huomenna vapaapäivä. Mennään käymään mun mummolassa ja siellä on taas lihapullia, jotka on niin hyviä ja mä en kestä jos en pysty syömään!

Mitäs Llinnddallemahtaa kuulua? Ei oo aikoihin kommentoinut...toivottavasti kaikki hyvin. :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Hippu*
Hannuliinille kovasti jaksamisia ja voimia!

Karvoista: täällä karvat kasvaa nopeasti, useammin sais ajella kuin ennen..

Minäkin olen turun lähistöltä! Yöllä kun oltiin salossa ystävän synnytyksessä, aloin jo miettimään minkälaiset synnytyssalit tyksissä mahtaa olla? Tuolla oli allas samassa huoneessa..hoitajat aivan ihania ja rauhallisia ja kovia tsemppaamaan. Mäkin haluan tuollaisen synnytyksen!
Siellä muksu laitettiin heti rinnalle ja pari tuntia siinä sai köllötellä ja opetella tissille. Minäkin haluun..
Mutta kaksosten kanssa on ihan turha ees uneksia salossa synnyttämistä :(
 
  • Tykkää
Reactions: Hippu* ja hiliputti
Oon kans kuullut että Salo on tosi ihana paikka synnyttää! On vaan vissiin lakkautusuhan alla :/ Mun kaveri synnytti siellä alkuvuodesta ja kehu ihan hirveesti justiin henkilökuntaa ja kodinomaista tunnelmaa, huoneissa on ne ammeet ja perhehuoneita on paljon! Tyksissä on tällä hetkellä 2 perhehuonetta per osasto... Meillä oli onnea kun saatiin esikosta sellanen, vapautu just kun tultiin osastolle eikä ollut jonoa. Mistä lähikunnista te ootte Maikki ja Heilanga?:)
 

Yhteistyössä