// Helmivauvat 2015 - tammikuu //

Todellinen some-mamma, joka päivittää kaksplussalle "10cm auki" -tilanteesta :LOL: Pakko nostaa hattua BlackPearl! Tsemppiä puristukseen :)

cocker: Aivan juu, puhuitkin siitä migreenistä aiemmin. Kurjaa, että tilanne kriisiytyi noin pahaksi, mutta lopputuloshan oli varsin onnistunut. Toivottavasti kohtaukset nyt asettuvat.
 
  • Tykkää
Reactions: cockerspaniel
Alle kahen tunnin rutistus ohi ja poika synty 3,2 kilosena ja 48 senttiä pitkänä kirppuna <3 puudutteita ei keretty iskemään kun oli jo touhu niin pitkällä kun saliin kiireellä tultiin, ilokaasulla siis mentiin ja hyvin riitti. Ponnistusvaihe oli lyhyt ja nopee kun eka saatiin poika alas kalvot puhkomalla, sen jälkeen se olikin menoa.

No tottahan se oma vertaistukiporukka on menossa ja äksönissä mukana ihan niinkun on ollut koko raskaudessakin ;) oottehan työ sen verran upeita naisia että ilman teitä ei synnytetä :D
nyt olo kun ei ois ees synnyttäny. Suihkussa käyty, syöty ja kahviteltu eikä kivuista tietoakaan. Potilashotelliin painellaan heti kun 5 tuntia ovat vointeja seurailleet niin saa tuo isikin jäädä yöksi meidän kanssa sinne.

Olo on kyllä niin huikee, hyvä ja energinen että huomenna sitten kohti kotia :)

BlackPearl ja pieni mies <3
 
Ihania vauvauutisia taas! Paljon onnea! Voi kun saisi tämän omankin pian. Liikkuminen on tehnyt tänään jostain syystä aivan poikkeuksellisen kipeää, vauva painaa tuonne luihin niin ikävästi. Huomenna pitäisi jollain konstilla vielä lyllertää neuvolaan...
 
BlackPearl, tosi paljon onnea ja hienoa kuulla että synnytys meni noinkin hyvin ja voimia riittää edelleen! :) Kateellisena täällä luetaan.. Hih! Ainakin itse muistan edellisestä synnytyksestä (ja pienoisesta veren menetyksestä ja muista kivoista vaivoista) että en kyllä ollut synnytyksen jälkeisinä päivinä todellakaan niin freesissä kunnossa. :D

Viime yönä heräsin vatsakipuun yhden aikoihin. En tiedä mikä oli (vauva kääntyi vai muuten vaan supisteli?). Jatkui parin tunnin ajan ja aattelin että nytköhän se alkaa sieltä tulemaan (sektioaika varattu ens tiistaille). Olin kuitenkin nukahtanut ja supistukset lakanneet, huhheijaa! Sairaalakassi jokatapauksessa pakattuna valmiiksi ja taksin numero etsittynä kaiken varalta. Anopillekin vaihdettu nyt lennot aikaisemmaksi eli hän tulee jo maanantaina! :D

Ihanan kamalaa, en voi uskoa että kohta se arki muuttuu taas 100%! Jotenkin mulla ei olis mikään kiire synnyttämään, tai kaikki on ihan hyvin nyt näinkin.. Toisaalta taas kiva olis päästä elämässä taas vähän eteenkinpäin.. :) Tunteet heittelee..!

Peetu1 38+0
 
Onnea blackpearl. :)

Kävin tänään verikokeissa ja samalla sitten poikkesin neuvolaan, kun ajattelin, että mun verenpaine mittarissa on joku vika. Alapaine huiteli 107:ssä. Noh, onneks menin. Kerkes mittaan paineet kattomaan protskut ja kohollahan ne. Nyt ootellaan sitten tyksistä puhelua, että mitä tehdään.
Mä en jaksa enää tätä helv....tin kyttäämistä. "Katotaan vielä, katotaan vielä" ei helv. Tää kaiffari ei liiku läheskään niin aktiivisesti kuin normaalisti. Mä hermoilen noita verenpaineita mikä ei varmaan asiaa auta yhtään. Nyt sit pitäis täällä kotona vk-loppu seurailla ja ihmetellä. Itkuhan tässä jo tulee. Miten mä saan ne uskomaan, että on parempi mulle ja vauvalle jos hänet jo maailmaan otettaisiin. Ei tää hermoilu tee enää kellekkään hyvää. Sydän tässä vaan alkaa enemmän reistaamaan....
Mä oon aivan loppu

Heilanga ja jästi 38
 
Länpimät onnittelut blackpearl ja kaikki muut vauvan jo saaneet! :) Teistä saa voimaa, että kyllä se omakin aika vielä koittaa.

Huikea myös toi "suoraan salista" -päivitys :) Synnytystarinoita mielellään lueskelee eli jakautuneet ja tulevaisuudessa jakautuvat, kertoilkaa ihmeessä jos vaan jaksatte!

Tsemppiä Heilangalle kovasti. Luulisi että kuuntelevat sinunkin fiiliksiä jo tässä vaiheessa. Loppu lähestyy joka tapauksessa, voimia kovasti.

chshr, täällä kärsitään myös noista liitoskivuista. Pari päivää olen lähinnä istunut, koska. kävely käy kovin kipeää. Lepopäivä kyllä teki terää, tänään selvästi parempi olo kuin eilen. Aikamoista vaappumista mun meno kyllä, kun jalat harallaan on helpoin kävellä. Melkoinen näky olen :D

Viimoinen neuvolalääkäri oli tänään. Poitsu oli laskeutunut ja oikein päin, mikä oli helpotus, sillä viime terkkakäynnillä oli perätilaepäily. :) Paikat oli kiinni ja epäkypsät vielä eli odottelua tiedossa. Olen koko ajan henkisesti varautunut odottelemaan yliajalle varmuuden vuoksi, joten ei tässä hätiä.

Kivaa viikonloppua kaikille, saadaankohan sen kuluessa lisää vauvoja :)

Norbba ja tyyppi 36+5
 
Onnea BlackPearl pikkuisesta :) Aika rempsee meininki, kun pystyit päivittelemään suoraan toiminnasta :D

Voi ei Heilanga : / Paljon voimia tilanteeseesi, tuo hermoilu on kyllä niin pe*seestä tässä vaiheessa. Nyt pitäs kyllä saada ottaa rennommin kaikkien kannalta :/ Toivottavasti joku ratkaisu löytyy tilanteeseesi!

Mä muuten huomasin myös alkuviikosta kun oli metrin mittainen jorma otsassa sen sektioajan ja lapsen soittiajan takia, ettei tyyppi liikkunut oikein kunnolla. Olin jo menossa tänään käyrille, mutta sitten vauva aloitti tutun jumpan (paitsi ehkä vielä astetta kivuliaamman jos mahdollista) ja pystyin senkin takia vähän relaamaan. Ja onhan se tietty totta, että muutenkin loppu kohden liikkeet rauhottuu. Silti se mietityttää ja huolestuttaa! :ashamed:

Joo tosiaan ei se ärsytys loppunut siihen mun sektioajan sössimiseen, vaan seuraavaksi päiväksi mulle ilmoitettu lääkärin soittoaika lapsen asioista (samasta sairaalasta, kuinkas muuten), oli pitkällisen soittorumban ja selvittelyn jälkeen kuulemma siirretty. Harmi vain, kun kukaan ei ollut mulle sitä uutta aikaa vaivautunut ilmoittamaan. Huooooooh!! Kyllä on jäljellä edellisestä luottamuksesta sairaalaa kohti vain murusia, ja oon tässä ihan sitä mieltä että kotiudun sieltä varmaan sakset kohdussa. :attn: Ja eilen venäytin selkäni ja "haaraosastoni" kun säikähdin että mun rahapussi oli pöllitty kirpparilla, ja juoksin autolle hädissäni soittamaan (kun puhelin oli jäänyt autoon). Noh, onneksi häly oli väärä kun pussi makoili oven ja penkin välissä, johon oli pudonnut taskusta autosta noustessani :LOL: Iso maha, ei mene tasku kiinni jos takin vetskarin änkää kiinni :D Että tuskallista on olo tällä hetkellä ton selän takia. Olen varmaan ollut melko koominen näky kun yritin rikkoa 100 m maailmanennätyksen tämän mahan kanssa :LOL:

Sinikuu rv 37+2 ja tj 10
 
Sinikuu - ihan pakko oli nauraa ääneen tuolle sun tarinalle, vaikka siis eihän sillä ketutuksen määrällä varmasti ole ollut mitään rajaa noiden vastoinkäymisten parissa. Hyvä, kun tyyppi jaksaa taas mukeltaa, niin on yks huoli vähemmän :)

Norbba - mä oon kanssa useamman viikon odotteluun henkisesti orientoitunut, vaikka salaa toivoisinkin, että ens viikolla alkais jo synnytys. Nyt jos kuitenkaan ei jättivauvaa ole meille tulossa, niin viihtyköön juuri niin pitkään kuin haluaa. Viikon päästä seuraava neuvola ja laskettuna aikana sitten lääkäri ultraa kokoa muutenkin. Kyllä mä ainakin sinne asti jaksan nyt, kun vauvakin on jo alempana eikä olo ihan niin tukala kuin jossain vaiheessa.

heilangalle tsempitykset! Muistan, kun viime raskaudessa soittelin 1,5 viikkoa lasketun ajan jälkeen synnärille, että "nyt on paineetkin jo korvissa eikö tässä jo jotain voitais tehdä" (alapaine yli sadan tuolloin), niin eipä ne kauheen kiireellisenä pitänyt meikäläistä kuitenkaan. Tosin mulla ei ollut proteiinia pissassa. Neuvo "ota rauhassa ja lepää" ei oo just ehkä se kivoin siinä kohtaa, mutta sitä vaan kuulee.

mukipukipuu - no hyvä, että KELA muisti tässä vaiheessa sentään :D

Meikäläinen kakoo kauheita limaklimppejä keuhkoista ja tulee semmoisia epämiellyttäviä kohta-oksennan yskänpuuskia, että oksat pois. Ihan kuin olis joku isompikin keuhkotauti, mutta eiköhän tää nyt vaan oo tämmöinen perusyskä höystettynä happovaivoilla ja loppuraskauden limaisuudella.

Mäkin täällä oottelen, että tuleeko lisää vauvoja viikonloppuna tähän ketjuun. Siis muille. Ei meille vielä, vaikka kohta kai sitä tuolla listan kärkipäässä laskettuine aikoineen jo alkaa komeilla... Pinnis kasattu. Lakanat puuttuu. Ja se sairaalakassi on pakkaamatta. Ehtiihän tässä vielä moneen kertaan.

PH rv39
 
  • Tykkää
Reactions: Sinikuu
No niin, äitipoli ja taasen keskustelu kätilön kanssa ohitse. Eilen oli jänniä oloja, massu tuntui jännälle ja ei kipeitä mutta epämukavia supistuksia tuli pitkin päivää. Illalla hellitti mutta yöllä alkoi kipeempiä supistuksia tulemaan. Yö oli muutenkin aika kurjan rikkonainen.

Saapuessani sairaalaan laitettiin minut käyrälle ja poika oli aktiivinen ja paperille piirtyi hyvät sydänkäyrät, liikkeet ja pari supistusta. Kätilön kanssa keskustelu meni hyvin ja saimme puhuttua tulevasta käynnistyksestä.
Sitten olikin lääkärin vuoro, ja kohdunsuun tutkiminen jonka tilanne yllätti minut täysin. Ajattelin että kuuluu sama tuttu tarina kuten muissakin raskauksissa jopa synnyttämään mennessä mutta ei kuulunut, lääkäri sanoi että sormelle auki! Toki kanavaa 3cm jäljellä ja kiinteä mutta että sormelle auki!? Poika oli laskeutunut mukavasti tosiaan alas, ei kiinnittynyt mutta sitä se ei välttämättä tekee koko aikana. Kuitenkin tullut alas, hienoa. Ja kyllä olo on sen mukainen. Alapää on aivan turvoksissa. Viikkoja vastaava koon puolesta, pikkuisen vajaa 2,8kg ukkeli siellä suu mutrussa heilui.

Jos ei lähtö tule ennemmin niin sitten kolmen viikon päästä on minun lähtö aivan lähellä. Kolmen viikon päästä viikonloppu on minun viimeinen viikonloppu ison massun kanssa. :)

Nyt ei auta kuin odotella ja toivoa että kypsyy myös alapää eikä pelkästään yläpää :)
Samoin teille kaikille muillekin! :)

Nokkosperhonen & Eikka 35 + 5
 
Heilanga, onpa kurjaa odotuttaa kun sinulla on raskausviikkoja kuitenkin niin hyvin kasassa. Vauva kuitenkin kasvaa toksemiaviitteistä huolimatta ja virtaukset napanuorassa normaalit?

Täälläkin oli yllättäen ohjelmassa äitiyspolikäynti kohonneiden verenpaineiden ja vauvan flegmaattisuuden takia, mutta ei sentään tarvinnut vielä jäädä osastolle kuten esikoisen kanssa. Esikoisen kanssa koko toksemiarumba alkoikin proteiinilla virtsassa ja näytteet tässä raskaudessa ovat olleet toistaiseksi puhtaat. Oli kiva käydä ultrassa kuitenkin kurkkimassa pikkukakkosta, eikä flegmaattisuudesta ollut enää tietoakaan. Painoarvioksi kone laski 2,6 kg eli aika piskuinen tyyppi kuten isoveljensäkin. Alakerran status yllätti täälläkin, kun sain kuulla olevani jo kahdelle sormelle auki, paikat pehmeinä ja kanavaa jäljellä 2 senttiä, että kyllä niiistä ei-niin-kipeistä supistuksistakin ilmeisesti jotain iloa on! Sairaalasta kotiuduin liitoskipuineni kävellen ja nyt tämän urheilusuorituksen ja varmasti myös sisätutkimuksen innoittamana on supistellut aika voimakkaastikin koko päivän. Että katsellaan, oisko vauva tulossa vähän varaslähdöllä!

chshr 37+3
 
Viimeksi muokattu:
Blackpearl, paljon onnea pienestä! :) Ihana kuulla, että synnytys sujui noin hienosti ja mutkattomasti. :)

Heilanga, voimia tilanteeseen. :( koeta pysyä rauhallisena vaikka se tuossa kohtaa vaikeaa onkin.

Nokkosperhonen, tsemppiä sinne! Hyvä että synnytysasia alkaa pikkuhiljaa selkeytymään.

PH:lle paranemisia! Toivottavasti kerkiää yskä helpottaa ennen synnytystä. Ei tarvitse siellä sitten niin kakoa.

( . ) käytiin ikeaa tänään testaamassa. Kivuttomia harkkareita sai vain muutamia aikaan. Yöllä tuli yksi ainoa supistus synnytyskipuluokkaa. Mietin jo et jes nytkö lähtee tulemaan, mutta kun ei tullut kun vaan se yksi ainoa koko yönä niin tää paniikkipelkoinen masokisti oli hieman pettynyt. :D vissiin sen verran sitten ryöpsähti adrenaliinia että jäi siihen.

Voikaa hyvin ja jakaantukaa! <3

Kampiakseli ja heebo rv 38+2
 
Onnea BlackPearl, ihan mahtava juttu. <3 :)

Meikälläki tuli eilen kivuttomia harkkareita pitkin päivää, eipä ole aiemmin noin tiuhaan tapahtunut. :) Näin kai se alkaa pikkuhiljaa mullakin hommat edistyä, vaikka edelleen uskon esikoisen ottavan aikansa saapumisen suhteen.

Tänään 37+1 Mamma ja Papu-poika
 
Joo, säännöllisen epäsäännöllisiä harkkasuppareita tulee kyllä, vähän väliä. Ihan kunnon paineentunteen tuottavat ja osa kestääkin jo hyvän aikaa aina kerrallaan. Osaan en kiinnitä huomiota, osa pistää vähän hengittämään ja esim. sohvalta nousu saa aina kropan kovettumaan. Mutta ei vielä mukana sitä menkkajuilintaa, mikä on mulla ollut kummassakin synnytyksessä käynnistymisen alkuvaiheen ilmiö. Eiköhän nääkin ihan oikeeseen suuntaan kuitenkin tilannetta vie. En jotenkaan nytkään usko mihinkään pikakäynnistymiseen tämän synnytyksen kohdalla. Hissukseen edellisetkin ovat alkaneet, vaikka eri tavoin. Mies lähtee tennisturnaukseen täksi päiväksi ja ilmoitti juuri, että et sitten tänään ala synnyttää. Lupasin etten :)

PH rv38+5
 
Paljon onnea kaikille pienet helmet synnyttäneille :heart:

Mahtavaa lukea teidän kertomuksia, alkaa tuntua todellisemmalta, että tässä itsekin voi kohta olla jo jakaantumassa.

Olotilat alkaa olla samanlaisia kuin monilla teistä. Yöllä hikoiluttaa, kyljen kääntämiseen täytyy herätä ja ylösnousu on yhtä punnertamista. Ristiselkä väsyy myös tosi pienestäkin seisoskelusta, esim. ruokaa laittaessa. Harmittaa, kun juurikaan mitään supisteluja ei ole. Siitä päätellen vielä tässä odotellaan vaan.

Olin 35 viikolla kontrollissa ä-polilla radin takia. Sokerit on onneksi pysynyt kurissa, vauvan painoarvio oli silloin 2700-2800 g, keskikäyrällä pitäisi olla. Silloin oli sisätutkimuksessa kohdun ulkosuu auki ja kanava lyhentynyt 2 cm:iin. Seuraava kontrolli on ensi viikon torstaina rv 38, jolloin pohditaan mahdollista käynnistyspäivää. Eivät päästä yliaikaiseksi, koska on lääkitys tuohon sokeriin. Jännityksellä odottelen tuota käyntiä. Nyt on ensimmäistä kertaa alkanut tuleva synnytys stressaamaan, lähinnä juuri, että jos käynnistetään niin tuleeko pitkä ja kivulias taival...

Paljon tsemppiä teille kaikille näihin viimeisiin viikkoihin :)

Pallomasu + pikkuinen 37+2
 
  • Tykkää
Reactions: Pippurihäntä
Tässä osoitteessa ei ole edes harkkasupistuksia, mitä tuntuu jo aika monella muulla täällä olevan. :D Muutamana yönä tässä parin vko:n aikana ollut ehkä reilun tunnin verran jotain kipeämpiä supistuksia jotka sitten laantuneet ja loppuneet. Päivisin ei oo mitään tuntemuksia ja näinollen voisikin jatkaa eloa vaikka kuin kauan.

Samoin kuten Pippurihännälläkin aiemmilla kerroilla, ei mitään sellaisia juilimisia mistä aikaisemmilla kerroilla tienneen synnytyksen lähestyvän. Mulla on tämä kolmaskin raskaus mennyt niin samalla kaavalla kuin kaksi ensimmäistäkin. Vauva pysyy hyvässä tallessa mahassa ja minä voin ihan OK ilman mitään supistelujakin. (Tosin näin 3. kerralla kroppa on ehkä vähän fyysisesti huonommassa jamassa kuin silloin 25v:nä ;) että muunlaisia pikkuvaivoja sitten ollut).

Vauva siis todennäköisesti perätilassa vieläkin ja maanantaina esikäynti sektioon liittyen ja tiistaina sitten tällä suunnitelmalla sektio! Onko kenelläkään kokemusta että JOS vauva olisikin kääntynyt tässä odotellessa raivotarjontaan että tehtäiskö se sektio silti vai peruttaisko se? Toivon että tää kaikki olis ohi kuten suunniteltu ja vähän jännittää jos se perutaankin ja sit jään odottelemaan niitä kivuliaita supisteluja :D Sterilisaatiokin suunniteltu että tehdään tässä sektion yhteydessä!

Tänään ruokaa laittaessa oli alavatsalla ihme särkyä, oliskohan vauva laskeutumassa kohti synnytyskanavaa pikkuhiljaa.. :)

Peetu1 38+1
 
Peetu1, mulla lukee tuossa sektiolapussa minkä sain synnäriltä, että mikäli vauva on kääntynyt raivotarjontaan, perutaan sektio ja jäädään odottamaan normaalia käynnistymistä :) Mulla esikoinen oli perätilassa ja eivät "ehtineet" (tai mun aika oli leikkurin kalenterissa väärin, niin niille tuli kiire sitten lopulta viedä mut sinne) tarkistaa vauvan tilaa ultralla, kopasivat vain päältä ja totesivat että perätilassa tuntuu olevan. No olihan se vieläkin kun oli istunut jo viimeiset 15 viikkoa tiukasti :) Oli muuten aika hassun näköiset jalat pojalla, kun eivät taittuneet polvista ollenkaan heti synnyttyä, vaan koko poika taipui kaksinkerroin lonkista linkkuveitseksi. Tosi äkkiä pojan jalat kuitenkin palautuivat normaaliksi, eikä lonkkavikaakaan ollut (minkä riski on isompi perätilavauvoilla). Ja joo, samaa mieltä että näin kolmannella raskauskerralla kroppa on kyllä kovemmalla kuin ekasta, vaikka ikää ekassakin oli jo pikkusen reilu 30v :)

Masu täynnä vauv… eiku pizzaa ja sauna lämpiämässä, eli lauantai-illan viettoon!

Sinikuu rv 37+3
 
Blackpearl aivan mahtava oli kyllä lukea salikommentointi!! Iso peukku sinne ja Onnea! :flower:

Milloinkahan sitä itse suvaitsisi jakautua...ei jaksa odottaa...jaksaa odottaa...ei jaksa odottaa...puuh :)
 
Paljon onnea kampiakselille! :)

Täällä kävi ikävästi eilen illalla. Sain kolattua lumet pihasta ja sit piti lähtee lähikauppaan voita hakeen niin ensin horjahdin heti rappusen jälkeen, en kumminkaan kaatunut. Pääsin siitä sitten muutaman metrin eteenpäin niin kaaduin lahjakkaasti suoraan selälleen betonilaatotukselle ja satutin alaselän ja takaraivon. Vauvelille ei varmaankaan tullu mitään kun on liikkunut ihan normisti eikä oo ollu mitään vuotoja. Tunnin päästä kumminkin neuvolaan tarkistaan tilanne. Itellä selkä kyllä edelleen kipee, ei oikeen saanu nukuttuakaan... :(

Mukipukipuu ja Väinö, tästä alkaa rv 40!
 

Yhteistyössä