Helmivauvat 2015

Toi on tosiaan totta. Ja pätee myös niin päin että reippaasti lasketun ajan jälkeen syntyneet (2 viikkoakin on paljon siinä vaiheessa) voivat olla "ikäänsä edellä", kuten mun mielestä nää mun molemmat rv42 vauvat ovat olleet, jäntevyydessä, kontaktin ottamisessa, hymyilyssä, jokeltelussa... Meidän ukolla oli LA 2.2., joten nyt ollaan jo lähempänä 4kk ikää siitä laskien.
 
Minusta ei kannata ottaa stressiä siitä mitä oma lapsi osaa ja mitä ei. Jokainen nimittäin kehittyy omaan tahtiinsa, ja on mielestäni turha tuijotella artikkeleista ja opuksista juttuja missä kerrotaan mitä pitäisi osata milloinkin. Siitä tulee itselle vain turhaa päänvaivaa! Meillä ainakin jos ohjenuoria seuraisin niin poika on koko ajan vastannut kuukautta ikäistään edelläolevaa taitojensa perusteella, vaikka syntyikin ennen laskettua aikaa. Hänhän esim. kannatteli päätään erittäin jämäkästi jo salista lähtien! Olen todella iloinen jokaisesta uudesta jutusta jonka hän oppii ja taitaa, ja silloin kun niistä kerron ei tarkoitus ole aiheuttaa "painetta" toisille äideille lastensa kanssa.

Meillä opittiin laittamaan tutti itse takaisin suuhun! Poika on jo hyvän aikaa ollut kova tarttumaan esineisiin, nyt pysyy myös paksumpi leluhelistin kädessä. Viihtyy hyvin itsenäisesti leikkimatolla ja sitterissäkin. Yksi hyvä taito on että osaa rauhoittua itse uneen ettei tarvitse olla läsnä. Todella kiltti poika! Me tosin jouduttiin hakemaan vielä cuplatonia lisää vaikka oltiin jo viikko ilman. Alkoi lapsi taas heräämään unistaan, itkuisuutta ym ja pierut hävisi kuin tuhka tuuleen ja tuntui että ilmaa kertyy taas. Haettiin sitten kuplista ja heti helpotti. Me siirryttiin vastikään niihin 4 koon vaippoihin ja minusta tuntuu että joudutaan siirtymään kohta jo vitosvaippoihin! :D

Ihanaa päivää teille kaikille!
 
En minä sillä lailla stressaa pojan kehitystä, vaikka saattaa teksteistäni siltä kuulostaakin joskus. :)

Eilen illalla hän muuten alkoi kääntyilemään lattialla kyljelle yrittäen kääntyä vatsalleen. Käsi pirulainen jäi vain aina väliin. Täytyy tänään laittaa leikkimaton ympärille lisävilttejä ettei pää kolahda parkettiin, jos hän päättää jatkaa yrityksiä.
 
Siitä se lähtee :)

Keskimmäinen muksu kääntyi koko kierroksen eli selältä masulleen 3,5-4kk iässä, samoihin aikoihin syntynyt naapurin poika ei kääntynyt, ryöminyt ei mitään kunnes 10kk ihan yhtäkkiä lyhyen ajan sisällä kaiken tuon + nousi istumaan ja alkoi kontata. Käveli reiluna vuosikkaana ja ihan normaali heppu :) Esikoisen äitinä voitte kuvitella, että hänen äippänsä oli aika huolissaan ennen kuin alkoi tapahtua. Normaalin hajonta on kyl huimaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Sadana
Täällä poika on kans mestari tarttumisessa. Hän saa leluista itse otteen ja ne pysyy hyvin käsissä. Niitä katsellaan ja ravistellaan niin keskittyneesti. Hermo menee jos johinkin leluun ei yletä :) myös mahallaan ollessaan tavoittelee jo leluja. Mahaltaan on jo jonkin aikaa käännytty selälleen mutta se ei välttämättä ole tarkotuksen mukasta. Lähinnä sillo onnistuu kääntyyn kun tavottelee lelua tai tekee uimaliikkeitä lattialla :D sesältä mahalleen suunnassa on sen verran edistyttt että yläkroppa kääntyy mutta lantiosta alaspäin jää selälleen :D

onko teillä muilla eroja siinä miten vauva seuraa katsellaan? Nimittäin meidän poika ei seuraa lelua kääntämällä päätään oikealle juuri ollenkaan. Silmät kääntyy kyllä mutta pää ei. Vasemmalle kääntyy puolestaan myös pää. Poika kyllä muuten osaa oikeallekin kääntää, joten ei ole siitä kiinni etteikö kääntyisi :)
 
Mukipukipuu, ei meillä ainakaan ole mitään eroa päänkääntymisellä. Päätä kääntää molempiin suuntiin vasta sitten kun alkaa mennä lähelle näkökentän ulkoreunaa... jos liikkuva kohde kiinnostaa sen vertaa.

Tänään me kävimme lastenlääkärillä 4 kk:n tarkastuksessa. Tämä lääkäri oli eri kuin edellisessä tarkastuksessa ja en pitänyt hänestä juuri ollenkaan. Hän antoi ristiriitaisia neuvoja neuvolan hoitajan antamiin neuvoihin nähden.
Jos en olisi käynyt edellisenä päivänä neuvolatädin tarkastuksessa, niin olisin tällä hetkellä paniikissa pojan painon suhteen ja yrittäisin tuputtaa varmaan tälläkin hetkellä hänelle lisää ruokaa. Lääkärin mukaan kun poika ei ole tarpeeksi painava ja on aivan liian hoikka.
Lisäksi varmaan syöttäisin pojalle ulostuslääkettäkin että alkaisi vatsa toimimaan useammin, kun kerran viikossa ulostaminenkin kuulosti olevan ongelma.

Ai niin ja sekin oli kuulemma ongelma että poika kääntyy vain toiselle kyljelle. Lisäksi minun pitäisi kuulemma jumpauttaa pojan käsiä enemmän, kun nekään eivät liikkuneet tarpeeksi lääkärin käsittelyssä.
 
Viimeksi muokattu:
Sadana, ikävä kuulla ettei lääkärikäynti ollut hyvä. Toivottavasti jatkossa eri lääkäri.

Kesäkelit alkaa läheneen, tilasin jo pojalle aurinkolasit :) ens viikolla 4kk neuvola, kyllä aika menee nopsaan. Kävin odottajien puolella vilkuilemassa joko olis uudet helmimammat perustettu. Ei ollu viä, mutta tammikuiset -16 oli jo vilkkaana käynnissä :D tuntuu että vastahan mekin vielä odotuspuolella kirjoteltiin :) no, asiasta toiseen, ollaan päätetty ens viikolla alottaa kiinteiden maistelu. Kyllähän tuo maidollakin menis vielä sen pari kk, mutta jotenkin haluis koittaa paraneeko yöt yhtään kun saa vähän muutakin kun maitoo :)
 
  • Tykkää
Reactions: Sadana
Äh, Sadana, ihan harmittaa puolestasi, että sattui tuommoinen nurisija lääkäriksi. Luulisi kyllä, että neuvolassa olisi sanottu, jos pitäisi oikeasti olla huolissaan jostain, hehän siinä useammin lasta näkevät. Vatsa voi toimia äidinmaitolapsilla toooosi vaihtelevasti, ja jos poika ei itse tunnu kärsivän tuosta kakkausvälistä, niin mikäs siinä. Perusteliko lääkäri noita mielipiteitään mitenkään vai totesiko vaan, että joo pitäis sitä ja pitäis tätä? Ja hei, se kääntyminen... Voi herranjestas sentään. Ainahan se menee niin, että toiselle puolelle ensin ja toiselle sitten joskus jos koskaan. :) Oli vissiin nipo päivä joo.

Meillä 3kk neuvola (vähän myöhässä) tänään ja kokoa hepulla oli 63,4cm sekä 7230g. Siltä se kyllä tuntuukin. Neuvolantäti taisi vähän pistää omiaan, kun kortissa lukee, että kääntyy vatsalleen. Poika pyörähtää kyllä melkein sinne, muttei ihan. Kyljelleen siis vaan toistaiseksi ja punkeaa pystyasentoon heti, kun pääpuolta vähän kohottaa. Ns. pikkuvauvasyliasennossa ei sitten enää viihdytä ollenkaan, vaan istumaan pyrkii hän, vaikkei kroppa vielä ole semmoiseen alkuunkaan valmis. No kunhan aikansa jumppaa niin sitten tämäkin vaihe ohitetaan ja saa alkaa luvan kanssa istua.

Mä luulen, että me ei vielä aleta kiirehtiä niiden kiinteiden kanssa, kun syömisvälit on ihan siedettävät (3t ja alkuyöstä 5-6t eka väli) ja poika kasvaa noin hirveetä tahtia. Ei mitenkään jaksais alkaa soseiden kanssa pelaamaan. Jos nyt toinen oppis istumaan sen verran, että voi syöttötuoliin laittaa tuettuna, niin sitten. Ja jos osottaa ylipäänsä kiinnostusta ruokaa kohtaan, niinkuin siskonsa teki 4,5kk iässä - otti lusikan mun kädestä ja yritti laittaa omaan suuhunsa :D Totesin, että valmis taitaa olla.

Rokotuksia tuli rotavahvistus ja sitten se, missä on jäykkäkouristus mukana. Katsotaan nouseeko kuume illemmalla. Pneumokokkirokotteen antoa lykättiin mun toiveesta tuohon 4kk käynnille, ettei tartte kahden rokotteen sivuvaikutuksista kärsiä samana iltana. En tiiä, onko sillä väliä, mutta näin me nyt saatiin toivottua ja toive läpi.

Isosisarus sai paikan leikkitoiminnan kerhosta lähipuistosta alkaen 1.9. ja sitten meillä on vauvan kanssa "omaa aikaa" kahtena päivänä viikossa 2,5t kerrallaan. On niin tomera ja valmis tuo parivuotias, että mukavaa kun pääsee tekemään ikäistensä kanssa juttuja vähitellen. Äitiään ei ees huomaa, kun ollaan käyty perhekerhossa. Katsotaan kuinka mammanpoika tästä kuopuksesta tulee sitten, tuo isosisko on ihan kauhean itsenäinen ollut aina.

Ihanaa vauva-aikaa on eletty kyllä, nyt just tuntuu siltä, että voi kun saisi nauttia tästä pitempään, mutta aika aikaa kutakin. Kesäkin edessä ja kaikki uudet kehitysvaiheet :)

PH ja pötkömies 3,5kk
 
Poika antoi kyllä haisevan vastaväitteen lääkärin puheille ummetuksesta antamalla näytteen tavarasta kolme kertaa viikon sisällä. :D

Luulen että tuo lääkäri ei ole kovin pitkään toiminut lastenlääkärinä. Oli sen verran nuoren näköinen. Mieluummin uskon näissä asioissa vanhempaa kokenutta hoitajaa kuin nuorta lääkäriä.

Ei meilläkään kovin mielellään makuulla olla sylissä. Hyvinkin nopeasti poika nostaa ylävartaloaan ja taivuttaa eteen niin että on ihan pallona sylissä.
Viikonloppuna hän keksi kuinka hypitään, joten sylissä olot ovat muuttuneet seisomiseksi ja hyppimiseksi. Saa kädet kunnon teholiikuntaa kun yrittää pitää pikkuista aisoissa.

Yritän minäkin sinnitellä sinne 6 kuukauden ikään asti, sillä edelleen pojalle riittää yksi rinta/ateria. Vaikka tänään kyllä taas pitkästä aikaa tuntui siltä että pitäisiköhän aloittaa kiinteiden syönti. Olen ilmeisesti syönyt jotain joka ei sopinutkaan pojan vatsalle ja hän on oksennellut koko päivän. Aika masentavaa tuollainen.
 
Meillä koetetaan jo kovasti lähteä eteenpäin. Poika pyörii ja hyörii niin paljon että tarkkana saa olla. Ensimmäiset maistelut perunasta hoidettiin eilen. 3kk neuvola oli myös vasta nyt.. poika jo yli 7,5kg ja 66cm. Rokotusten jälkeen terveydenhoitajaa päinkään ei edes katsottu. 4kk neuvola onkin jo 2vkoa päästä. Tein tässä ohimennen valituksenkin neuvolapalveluista.
 
Hyvät mitat Onnenpisaran pojalla! Mimmoinen valitus lähti, jos saa kysyä?

Sadana - meillä riittää myös yksi rinta/kerta. Meillä myös pulautellaan edelleen tosi paljon. Ihme että kasvaa silti. Ehkä tää on vaa niin tymäkkää maitoa.

Ai että on hienoa kesää nyt! Kyllä kelpaa :)

PH ja mytky
 
Onnenpisaran vesselillä hyvin samanlaiset mitat kuin meidänkin pojalla. Kyllä nää vaan kasvaa kohisten. Meillä ens ti 4kk neuvola ja jos poika on jatkanu samaa huimaa kasvua niin odotettavissa on 70cm ja 9kg, huh huh :D Tänään haettiin postista pojan aurinkolasit ja päästiin niitä testaileen :) eipä tarvinnu uloskaan pukeutua muuta kuin college pukuun ja hattuun :) täyttyy tosissaan ruveta vaihtaan isompaan vaunukoppaan kun pojan pää ja jalat osuu jo päihin kun on haalari päällä :D hommattiin tänään kans jo valmiiks seuraava auton turvaistuin kun löyty käytettynä hyvä ja halpa kaks vuotta vanha maxi cosin Tobi istuin. Painon puolesta siihen vois jo siirtyä, mutta iän ei.

Kyllä meilläkin riittää yks rinta per ruokailu poislukien iltatankkaus. On vaan noi ruokailuvälit päivän ympäri sitä 2h luokkaa, että täytys kyllä saada pojalle vähän tuhdimpaa vatsantäytettä. :)

Mukipukipuu ja Väinö lähes 4kk
 
Oksentelu näytti johtuvan lahjaksi saamistani kekseistä. Tänään poika ei ole juuri pulautellut tai oikeastaan se on tasaantunut "normaaliksi" eli pulauttelee jos on liian väsynyt tai muuten stressaantunut.
Harmi ettei keksien mukana tullut valmistuslistaa. Sikäli kun tiedän, niin noissa kekseissä ei pitäisi olla mitään sellaista epätavallista mitä en olisi aiemmin syönyt. Tosin kun tarkemmin mietin niin osassa kekseistä tuntui aika voimakas karvasmantelin maku vaikkei sellaista pitäisi edes kuulua niihin kekseihin.

Käytiin tänään kevään viimeisessä vauvauinnissa. Poika pääsi ihan oikeasti jo sukeltamaan ja tuntui tykkäävän siitä kovasti. Sukeltaminen oli kuitenkin sen verran rankkaa että loppupäivä meni nukkuessa ja syödessä. Vaikkakin sitten kun oli aika mennä yöunille, niin tuli kova into touhuta ja pomppia.

Minun pitää alkaa tässä miettimään että milloin laitan pojan omaan huoneeseensa nukkumaan ts. tehdään kahdessa huoneessa suursiivous ja sijainnin vaihto. Tekisinkö sen ennen kesälomareissua vaiko sen jälkeen? Reissun jälkeen poika viimeistään nukkuisi omassa huoneessa sillä silloin hän olisi jo 6 kuukautta vanha ja toivottavasti nukkuisi pitkiä unia. Olisi mukava jos huoneet olisivat jo valmiina kun kotiin palataan, niin saisi pojan heti totutettua yksin nukkumiseen. Tällöin tosin pitäisi siivous tehdä juuri reissun pakkaamisten lomassa ja se taitaisi tuoda kyllä melkoisesti lisästressiä kaikkeen. Lisäksi poika joutuisi nukkumaan jo muutaman yön yksinään omassa huoneessa. Mikä voi tuoda omat ongelmansa, jos hän ei ole vielä oppinut siihen mennessä nukkumaan täysiä yöunia.
 
Sadana, voi jehna mikä pölvästi osui teille lääkäriksi :/ meillä olisi nyt heti kuun alussa 4kk neuvola ja lääkäri, saas nähdä mitä siellä sanotaan.

Onnenepisara, täälläkin hieman kiinnostaa mimmoinen valitus lähti...

Täällä nautitaan ryömimisen tuomasta ilosta ja onnesta :D Jätkä kun ryömii nykyään menemään ihan vauhdilla menemään, varsinkin jos sattuu jotain mielenkiintoista osumaan silmiin niin sit mennään kohti ja kovaa. Jalkoja ja käsiä kovasti hahmotellaan kropan alle konttausvalmiuteen mutta voi kun ne ei vielä kanna :D
Ihan niinkuin PH jo sanoi kesästä ja keleistä, kyllä kelpaa ja ollaanhan me vaan nautittu! Pieni mies nauttii tosi paljon kun saa kölliä pihalla viltin päällä ja ihmetellä maailmaa. Ja ihana kun ei oo tarttennu vaatetta tupata muksujen niskaan vaan ovi auki ja pihalle, mä niin rakastan tätä lämpöö ja aurinkoa!

Muutamat täällä kiinteitä miettii niin tuumaampa tähän väliin että meillä rauhottu oleminen ja tyytyväisyys vaan nousi kun poika sai paria päivää vaille 2kk iässä ekat sose lusikalliset ja nythän meillä syödään puuroja, juguja, kasviksia, lihoja, hedelmiä ja marjoja ihan täydellä skaalalla. Kalaa ei vielö vielä oteta kuvioihin mukaan. Nyt on pieni ukko tykännyt kun on saanut maistella (paremmin sanottuna imeskellä) tuoretta porkkanaa, kurkkua ja erilaisia hedelmiä tuoreena. Yöt nukutaan edelleen kun tukki ja päivällä yhdet pitkät unet, aamulla vedetään muutaman tunnin hereillä olon jälkeen noin 30 minsan tirsat.

Mä tässä funtsailin että oliskos kenelläkään täällä Tampereen suunnilla intoa jos vaikka kyhäis kasaan esmes leikkipuisto tärskyjä jossakin vaiheessa kesää jos vaikka niin sais mammarinkiä kasaan tänne Tampen huudeille ja vois vaikka jutella ihan livenäkin...? Olis niin kiva saada ihan mamma ja leikkikaveri seuraa tänne oikeeseenkin elämään kun tällä hetkellä ainakin mulla tää samassa elämäntilanteessa olevien kanssa jutustelu rajaantuu aika pitkälle someen kun kaikki sukulaiset ja kaverit asuu kaukana. Ja toki muualtakin mammeroiset jälkikasvunsa kanssa mukaan vaan! :)

Mutta nytpä tämä apina jengi taitaa suunnistaa ulos nauttimaan kesästä!

BlackPearl
 
  • Tykkää
Reactions: Sadana
Yleisesti ottaen pistin yhteen paperiin tässä kahden vuoden aikana huomioni keränneet asiat. Lähinnä se, miten töykeästi sain ensimmäisellä kerralla palvelua neuvolasta, se ettei ajanvarauksesta pääse läpi (minähän kerran ajoin täältä vartavasten kirkonkylälle kun ei puhelimeen vastattu vaikkei ollut varattukaan) ja loppuhuipennokseksi tämä 3kk neuvolasössiminen. Th oli sairastunut kukaan ei perunut aikaa, minä yritin sitten perua aikaa (siis en tiennyt ettei siellä ole ketään paikalla, ei sijaistakaan) ja kukaan ei vastaa. Laitoin sitten viestiä, ei kuulu mitään ja kun lopulta sain jonkun kiinni kun aika oli mennyt niin tämä ihminen puhelimessa kertoi ettei asiakkaalle tarvitsekaan perumisesta ilmoittaa. ;) Sanotaan että se oli se viimeinen pisara. Ei minusta ole edelleenkään mitenkään erityisen mukava käyttää meidän terveyskeskuksen palveluja. Toivon kovasti että poika pysyy terveenä, itse pysyn terveenä ettei tarvitse siihen puljuun enempää sotkeutua.

Meillä myös poika menee tuettuna eteenpäin liukuen. Peppu nousee jo hyvin, mutta kädet ei ota vastaan. Muuten kyllä mennään (en oikein tiedä miksi sitä sanoisi) eteenpäin, taaksepäin ja sivulle sellaisella hassulla tyylillä että se lähinnä muistuttaa liukumisen, ryömimisen ja mäkihyppäyksen yhdistelmää. ;)

Me yritetään ottaa vähitellen kiinteitä tosiaan mukaan, nyt on pari kertaa maisteltu perunaa. Pidetään vähän väliä ja maistellaan lisää. Hedelmäsoseita ostin jo neljä jemmaan kun pääsin itse jopa kaupassa käymään..

Poika kasvaa tosiaan hyvin tasaisesti, ja kuulemma muistuttaa enempi viisikuista kuin vajaa nelikuista. Meidän sydänkontrollissa selvisi että reikä oli ummessa eikä sivuääntäkään kuulunut, hyvä niin. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Sadana
Onpas hämärää toimintaa Onnenpisaran neuvolassa. Minulle on pari kertaa ihan soitettu että oma hoitajani ei pystykään ottamaan meitä vastaan ja aika on joko siirretty tai sitten on kerrottu että joku toinen hoitaja ottaa vastaan.

Poika on sitten päättänyt opetella istumaan. Jos hänelle ojentaa sormet hänen ollessa makuulla tai takakenossa, niin hän ponnistaa ihan itse siitä istumaan eikä suostu laskeutumaan ennen kuin tasapaino häviää.
 
No niin , nyt tää palsta toimii ja ulkoasukin on vaihtunut :) eilen käytiin 4kk neuvolassa ja pojan mitat oli 68,7cm ja 8705g. Ei ollu kumpaakaan mittaa tullu enää samaan huimaan tahtiin kuin ennen. Sivuääntä ei enää kuulunu :)

Ompas sadanan veijari jo aikamoinen kun yrittää jo istua :) meillä kanssa yritetään puoli-istuvasta asesennosta pungertaa pystympään :)
 
  • Tykkää
Reactions: Sadana
Herran mielestä on tärkeämpää oppia istumaan kuin kääntymään selältä vatsalle tai vatsalta selälle. :D

Rinnat ovat tuntuneet taas pari päivää hyvin tyhjiltä pojan ruokailun jälkeen. Mikä varmaan osittain johtuu siitä että olen vihdoin ja viimein alkanut taas treenaamaan.
Tänään annoin pojalle ihan ensimmäisen kiinteän aterian. Poika ihastui kyllä totaalisesti bataattiin. Otti minua kädestä kiinni ja työnsi kädessäni olevaa lusikkaa suuhunsa. Ja kun ei enää jaksanut syödä niin sitten hän työnsi kielellä niin lusikkaa kuin ruokaakin ulos suustaan.
Yllättävän pieni oli muuten ruokamäärä, jonka hän söi. Keitin bataattia n. ruokalusikallisen verran, mutta puolet jäi syömättä.
 
  • Tykkää
Reactions: Pippurihäntä
Täällä poika sai kans 4kk synttäreiden johdosta ensimmäisen kiinteän aterian. Se oli äidinmaitoon tehtyä perunasosetta :) neljä pientä lusikallista uppos, tosin vika lusikallinen laapittiin poskelta takas suuhun :) poika hiffas kyllä hyvin idean, avas aina suunsa kun lusikkaa tyrkytti :) pikkusen otettiin vielä tissiä jälkkäriks :)

Täällä yritetään kovasti vatsalleen. Kun kääntyy kyljelleen niin siitä yritetään vielä kääntää vatsalleen menemällä ihan kippuraan ja kasvot lattiaan päin, taitaa vaan olla vähän joka raaja tiellä :)

Muoks: tunti sitten poika onnistuikin sitten synttärin kunniaksi kääntymään vatsalleen :) kyllä me vanhemmat ollaan nyt ylpeitä pojasta.
 
Viimeksi muokattu:
Pojalla on menossa jokin lähelläolo vaihe. Pitäisi jatkuvasti olla sylissä ja yöruokailujen jälkeenkään ei millään meinaa nukahtaa omaan sänkyynsä vaan herää pari kertaa vaatien hetken sylittelyä.
Ei suostu enää nukkumaan päikkäreitä edes vaunuissa vaan nekin nukutaan ulkona ollessa rintarepussa.
 
Sadana: kyllä tuo vaihe menee varmaan jossain vaiheessa ohi. Nyt on vaan läheisyyden tankkaus vaihe :)

Meillä ollaan nyt kääntyilty joka päivä sen jälkeen kun se torstaina opittiin. Kerran oli yölläkin onnistunut sängyssään kierähtämään. Tänään rupes jo peppukin nouseen. Aika epeli tuo kyllä :)

Vauvauinnissa ei vieläkään ole paikkoja vapautunut. Elokuulle ollaan nyt ilmoittauduttu muskariin ja sellaisiin värikylpyihin, joissa vauvat "maalaa" lattialla olevaan paperiin syötävillä väreillä :)
 
Mukipukipuu, kiva jos "mammatärskyihin" pienen kanssa tutte! Muut kanssa, mukaan vaan. Siitäpä mieleen tulikin että pitäiskös sitä suunnitella hiukan että koska ja missä? Mukipukipuu, lähekkö mukaan kikkailemaan hommaa kasaan?

Sadana, meillä kanssa on välillä sellasta sylitankkausta että ihan huvittaa, sillon ei kyllä muu kelpaa kun syli ja siinä oleminen.

Meillä oli tässä välissä tuo 4kk nauvola ja lekuri ja mittaa pojalla oli 66cm ja rapeet päälle ja painoa oli hieman yli 8kg! Ihmiset jotka tuolla ihmistenilmoilla pojasta ja iästä kyselee meinaavat lentää persiilleen kun kerron minkä ikänen janttari kaukalossa möllistelee kun tuo on vaan niin ison ja ikästään vanhemman olonen ja näkönen, lääkärin mielestä on enemmän puolivuotiaan olonen ja näkönen kun noin pienen :D Meillä kovasti sitteristä punnataan ihan pystyyn istumaan yksinään ja siinä sitten jörötetään niin kauan kun vaan voimat riittää. Äkkiä nuo pienet muuttuu ja oppii uutta. Konttausasentoa täällä jo kovasti haetaan ja siihen kyllä päästään hienosti mutta sitten loppuu käsistä haba ja meno lyssähtää siihen.

Muutempa tänne ei mitään uutta ja ihmeellistä kuulukaan, arki on ihanaa ja helppoo.

tänään lähdetään taas mun kotikonnuille hypyttämään ponia (jospa se sen hiffais muutenkin kun "ponilityssä" :D )ja ratsastelemaan suokki herran kanssa. Samalla toki pitää ratsutella poni ukkoakin satulan kanssa ja ilman jotta se joskus on parhaimmista ja varmimmista varmin ipanoiden ratsu. Isäntä tuumaskin että onneks sun koko antaa myöten mennä ponilla niin saa muokattua poni pojasta ihan ite omaan käyttöön lapsille ratsun.

Mutta kaipa se olis lähdettävä kamoja haalimaan kasaan ja laitettava pienimmällä lihasoseet tulille niin on ruoka mukana reissulla.

Aurinkoista loppuviikkoa mammat!
 

Yhteistyössä