Helmivauvat 2015

No huh kun on palsta muuttunut. Ei meinaa silmä millään tottua tähän ja löytää oikeita asioita :)

Onnea kaikille 4kk täyttäneille - meillä se päivä on tänään!

Kiinteiden maistelukin näyttää olevan jo hyvässä vauhdissa useammilla. Mä tässä odottelen vielä, että meidän pötkö oppii vähän hallitsemaan keskikroppaansa paremmin, että vois pitää tuettuna istumassa syöttötuolissa sen hetken, että saa kokeilla itse laittaa asioita suuhun. Maitoa tulee, vaikka sama kuin Sadanalla - olen liikkunut enemmän ja se varmaan vähän tuntuu tuossa maidontuotannossakin. Pitää vaan juoda ja juoda kunnolla! Rankka treeni + imetys = päänsärky mulla ainakin tosi helposti. Ja eihän sitä maitoa silloin tule, jos on kuivunut. Öisin vauva herää 1-3krt syömään vielä. Eka pätkä on kuitenkin ihan hyvä 6t.

Virallisesti olen nyt päässyt kuopuksen aiheuttamista vauvakiloista eroon (eikös tämä ole jo ihan lööppien arvoinen asia, kun iltapäivälehtiä katsoo....) :p, tosin nyt on vielä ne +5-7kg, jotka jäi tämän meidän ukkelin isosiskosta. Jostain syystä en vaan ehtinyt karistaa niitä silloin raskauksien välissä, nyt on lähtenyt huomattavasti helpommin putoamaan! Joutuu sitä katsomaan kyllä mitä suuhunsa laittaa... Ei putoa "kuin itsestään" meikäläisellä tälläkään kertaa. Aion hyödyntää nyt tämän imetyskalorivajeen tässä ja koittaa päästä sinne nollaan takaisin (lue: normali BMI:n puolelle) imetyksen vielä jatkuessa.

Oletteko muuten miettineet, kuinka pitkään jatkatte, te keillä se on ollut käynnissä?
Mä aattelen, että päättäköön poika itse, kotona olen kuitenkin vielä jouluun asti ja senkin jälkeen voi vielä ilta-yö-imetystä jatkaa kun mies jää pariksi kuukaudeksi kotiin vauvan kanssa.

Meillä opittiin kääntyminen selältä vatsalleen 3,5kk iässä, mutta sitten se jäi hetkeksi. Nyt alkoi taas uudestaan veivaamaan. Pinniksessä löytyy aina välillä poikittain, jalka pinnojen välissä ähisemässä eli ei enää paikallaan olla. Ja ekaa kertaa kierähti eilen myös sohvalta alas. Kuulu vaan pieni tömps ja vähän ikkasti. Käsien varassa nostelee yläkroppaa ja nojaa käsiin ja istuma-asentoon pyrkii, mutta on se niin huteraa vielä se meno. Osteopaatti avasi kropan toispuoleisuutta parin hoitokerran voimin ja sen jälkeen kaikki tuo liikkuminen vilkastui huomattavasti kun pääkin alkoi kääntyä kunnolla kumpaankin suuntaan. Hurjan nauravainen tyyppi, siskonsa oli paljon vakavampi vauvana.

Jaahans, nyt iski vauvalle heräämys-maksimus, täytyy painua hommiin!

Oikein hyvää ja kaunista kesää! Asuispa lähempänä Tamperetta, niin tulisin mukaan miittinkiin ilman muuta! Vaikka kaipa sitä voisi lähteä täältä Helsingistäkin sinne junailemaan, jos jossain julkisella mestalla tapaaminen on tarkoitus pitää - mitäs tässä muutakaan on kuin aikaa :LOL:

PH ja pötkö 4kk
 
Ehtoota. Yöheräilyistä: meillä herätään syömään niin monta kertaa yössä että en jaksa laskee. Veikkaisin 5-7 kertaa yössä. Hhhh. Hankin unipussinkin, kiinteilläkään ei vielä mitään vaikutusta. Eka unipätkä on 2-4h, sit voi tulla vielä 2-3h ja sen jälkeen useimmiten tunnin välein. Yö meillä kestää kumminkkin n.12h. Hyvin harvoin oon saanu pojan nukahtaan uudelleen ilman syöttöä. Meikäläisellä rupee kyllä jo väsy painaan. Melkein joka pv on vähän niinku krapulainen olo.

Kiloista, imetys on sen verran kuluttavaa että meikä on on 3kg alle sen mitä olin ennen raskautta. Bmi juuri ja juuri parinkympin puolella. Mieskin jo huomauttelee asiasta. Ei oo kyllä ollu tarkotus laihduttaa. Oon syöny joka päivä niin paljon kun on mieli tehny, mut silti paino jatkaa laskuaan. :/

Kiinteistä: pari kertaa päivässä oon soseita tarjonnu, tänään oli eka kerta kun sai niistä ittensä sen verran täyteen että pärjäs 2h ennen kun tuli taas nälkä. Perunaa, porkkanaa, bataattia ja palsternakkaa olla maisteltu. Lisäksi kerran annoin persikkabanaani pilttiä. Bataatista ja tosta piltistä ei tykänny sit yhtään. :D täytyy jossain kohtaa yrittää tyrkyttää niitä uudelleen :) kiinteet on hidastanu pojan massun toimintaa, ennen tuli useita kertoja päivässä, nyt on tullu vaan joka toinen pv.

Taidoissa ollaan edetty huimaa vauhtia kymmenessä päivässä. Sen jälkeen kun oppi mahalleen kääntyyn niin sit oppi ensin selällään liikkuun ympyrää siten että nosti jaloilla pepun ylös ja sit liikku jaloilla sivulle päin. Nyt paripäivää on mahallaankin oppinu tekeen ympyrää käsillä sivullepäin liiikkumalla. :) kontilleenkin yrittää jo kovasti. On kyllä sellanen marakatti että :) Ai nii ja täällä ollaan otettu jo karmeihin kiinnitettävä pomppukeinu käyttöön. Siitä poika tykkää kovasti. :)

Mukipukipuu ja Väinö kohta jo 4,5kk
 
  • Tykkää
Reactions: Sadana
Minä annan kiinteitä pojalle tällä hetkellä vain kerran päivässä (lounaaksi) ja loppuaika mennään maidolla. Tuo aika sopii treeneihini. Menen aamulla treeneihin ja pojan vatsa on täpöten täysi aamuyön syöntisessioista, joten mies voi sitten antaa bataattia pojalle lounasaikaan ja kun itse pääsen taas kotiin niin poika saa heti vielä maitoakin ruoaksi.
Kerra annoin myös iltasella pojalle bataattia ja vaikka hän nukahti normaaliin aikaan tissille illalla niin heräsi kuitenkin jo kello 3 syömään ensimmäisen kerran. Tämän vuoksi olen yrittänyt pitää illat pelkällä maidolla. Tuntuu poika tulevan enemmän täyteen silloin.
Tosin tässä yhtenä iltana pääsin juhlimaan kavereiden kanssa ja tuolloin mies antoi pojalle bataattia niin paljon kuin vain kaverin vatsaan mahtui. Illan kokonaismääräksi taisi tulla reilusti yli 2 dl ja päälle vielä maitoa. Tuo riitti pitämään pojan tyytyväisenä kello 5 asti (6 tuntia).
Maidolla poika jaksaa nukkua tällä hetkellä 6 tuntia heräämättä.
Iso plussa miehelle että hän sai pojan nukkumaan. Nämä 4,5 kuukautta olen minä laittanut pojan aina iltaunille.

Eilen lisäsin ruokavalioon myös hieman porkkanaa. Poika söi bataatti+porkkana+maito-sekoitusta vähäsen, mutta sitten sai sellaiset itkupotkuraivarit että päädyin siirtymään suoraan maito-osuuteen. Tänään eilinen ruoka meni oikein nätisti kurkusta alas.

Kiinteät kerran päivässä ja loppuaika maidolla mennään niin kauan kun vain maitoa riittää ja poika on halukas rintaa imemään. Loppuvuodesta minullakin on edessä töihin meno, joten sitten pitää rajoittaa maidon nauttiminen iltaan jos imemispuuhat ovat mielessä vielä silloinkin.

Meillä kiinteät ovat nopeuttaneet vatsan toimintaa. Entisen kerran viikossa tilalle on tullut kerran päivässä. Ja tuotos on niin kiinteää että pudotan sen vessanpönttöön haisemasta. :D

Ai niin, kiinteiden aloitus vähensi pulauttelua huomattavasti. :love:

Epäilen hyvin vahvasti että poika osaisi kääntyä, jos vain haluaisi. Mutta kun hänen kiinnostuksensa on ylöspäin ei sivuille. Aiemminhan hän nousi istumaan, jos vain joku tarjosi sormia. Nyt hän nousee istumaan ja kampeaa siitä vielä seisomaan, jos vain sormet ovat tarjolla.

Olen harkinnut itsekin pomppukeinun hankkimista. Meinaa kädet väsyä erityisesti treenien jälkeen pojan halutessa pomppia. Tosin ei meillä oikein ole sille sopivaa paikkaa asunnossa.

Raskauskilot lähti minulla silloin ensimmäisen kuukauden aikana, mutta hormonihoidoista johtuvat kilot ovat edelleen tiukasti kiinni. Olen yrittänyt aloittaa normaalia vähähiilihydraattista ruokavaliotani, mutta mies tuhoaa yritykseni säännöllisesti joko tuomalla pizzaa/vastaavaa ruoaksi tai sitten syömällä ruokavalioon kuuluvat aamupala-ainekset öisin. Masentavaa herätä aamuisin nälkäisenä ja todeta että jääkaapissa on ainoastaan leipää. Tätä samaa ongelmaa esiintyi jo myös raskauden aikanakin, jolloin minun olisi pitänyt pitää ruokavalioni hyvinkin kurissa.
Toivonkin että treenauksen aloitus aktivoi rasvan sulamisen kehossa.
 
Meilläkin 4kk tuli täyteen viime viikon alussa. Nlalääkärissä käytiin ja sain todeta jälleen miten iso asia olisi saada ihan suomalaistapalvelua. Herkempi olisi nimittäin voinut saada käynnistä vähintäänkin traumat...

Meillä kokeiltiin perunaa, mutta aiheutti niin selkeät vatsavaivat että jätettiin se hetkeksi pois. Nyt on syöty pääasiassa hedelmäsoseita eikä ole eri hedelmistä onneksi tullut mitään oireita. Tarkotus on antaa vähän sekaisin itsetehtyä ja kaupan ruokia. Me on syöty sosetta kaksi kertaa päivässä ja maitoa menee ihan saman verran mitä ennenkin.

Minä en tiedä paljon on raskauskiloja jäljellä, kun ei ole vaakaa eikä kuulemma vaakojen lukuja voi suoraan verrata keskenään. Tiedän kuitenkin että niitä on, kun osa housuista ei mene viekä vetoketjuiltaan kiinni mutta osa on jo lähtenyt sillä jälkitarkastukseen mennessä kaikki ei noussut edes reisistä ylös. :D

Tein tässä hiljain sen vatsalihastestin ja näin ollen itse voin treenailla jo vatsoja ym. Olen kyllä koittanut muun hyötyliikunnan lisäksi käydä kävelyllä ja polkea crosstraineria. Ratsastuskin alkaa vähitellen kuulua jokaviikkoiseen ohjelmaan. :)
 
Sadana, ei ollut. Meidän tämän vuoden perunat on kyllä vielä ihan pottumaassa. Mies on myös herkkävatsainen ja hänen sukulaisensa muutenkin tuntuvat olevan jokainen jos millekin. Hän ei voi esim syödä kaupan leipää, siksi teen itse leivät kuten kasvatan myös kaiken mahdollisen tomaateista lähtien.. :)

Meillä neuvolassa ei ole muuta ohjetta kiinteiden aloitusta varten annetta kuin yksi a4-moniste ja ensilusikallisia valion julkaisu. Siinäpä se. Onneksi olen sen verran omatoiminen että osaan käyttää järkeä ja hankkia tietoa itsekin.. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Sadana
Tänään tuli todettua se että kyllä se poika osaa vatsalleen kääntyä, jos vain haluaa ja ottaa vielä kädenkin pois tieltä. Halusi päästä rinnalle, mutta rinta oli sen verran etäällä ja huonossa asennossa ettei päässytkään sinne ilman vatsalle menoa. :D
 
  • Tykkää
Reactions: Pippurihäntä
Nyt on juhannus juhlittu. Sukulaisten luona oltiin ja poika nukku vieraassa ympäristössäkin samaan tapaan kuin kotona. Ei ollu muutenkaan moksiskaan mistään. Tää oli pojan eka yökyläily :) Sänkynä toimi 1900-luvun alun rattaat :)

Mites muitten juhannus sujui?

Mukipukipuu ja Väinö 4,5kk
 
Kohtalaisesti meilläkin meni juhannus. Käytiin Kaivopuistossa katsomassa kokkoa ja poika halusi kukkua sitten 1:30 asti ennen kuin nukahti kunnolla.

5 kk:n tarkastuksessa käyty. Ensi töikseen poika näytti aivan oma aloitteisesti hoitajalle että kyllä hän osaa kääntyä vaikka mihin suuntaan. Sitten seuraavaksi näytti miten hän ponnistaa seisoalleen, jos vain joku erehtyy antamaan sormensa hänelle ja jopa seisoa hetken aikaa ilman tukea. Käynnin lopuksi vielä antoi pissanäytteen sängylle. :D
Pituutta oli ~64,5 cm ja painoa ~6,8 kg. Eli kasvanut ei ollut samaan tahtiin kuin aiemmin, mutta painoa on tullut edelleenkin samassa tahdissa aiempiin kuukausiin verrattuna.
Piikit tuli molempiin kankkuihin taas ja vielä rotavirus suuhun.
Loppupäivästä nousikin sitten jälleen tuttu kuume ja oksentelua. Poika halusikin koko päivän oikeastaan nukkua kainalossa ja imeä rintaa. Siihen olinkin varautunut jo etukäteen ja ostanut itselleni herkuteltavaa ja varannut lähelleni jotain tekemistä pojan nukkuessa.
 
Meille sen verran päivitystä että viimeyö meni kerrassaan mahtavasti aivan yllättäen. Poika nukku ensin päivällä tavallista huonommim, 8-20.30 väliin nukku vaan kahdet puolen tunnin unet. Sitten päätin että kun yölläkin herää sen 5-7 kertaa, niin nyt saa riittää! Oma jaksaminen jo aika rajoilla, muisti pätkii ja joka päivä ns. Krapulainen olo. Päätin sitten että nyt pojalla alkaa tassu unikoulu!

Illalla syötin pojalle puol purkkia luumusosetta ja siihen sai viä maitoa päälle. Vein sänkyyn vähän kasin jälkeen ja siellä poika jokelteli aluks itekseen. Vartin päästä alko huutaan. Menin vieteen istuun ja vähän silittelin. Poika nukahti itekseen hyvin nopeasti vähän puol ysin jälkeen. Puolenyön aikaa alko itku, kuunteöin sitä sen 5min ja kun ylty vaan niin menin taas viereen istuun ja vähän silittelin. Nukahti uudelleen hyvin nopeasti, ehkä muutamassa minuutissa. Neljän aikaan kuulin vähän nyyhkytystä mutta se loppu hyvin nopeasti, en ehtiny meneen ees käymään pojan huoneessa. Sit 6.30 kun miehen herätyskello soi niin poika heräs ja rupes jokelteleen. Kuuntelin sitä vartin verran ja hain sit vasta pojan viereeni tissitteleen. Eli lopputulos: poika nukku periaatteessa 10h omassa huoneessa ja omassa sängyssään! Itellä rupes kesken yön rintoja jo sen verran pakottaan niin oli pakko käydä kerran pumppaamassa :) Tänään jatketaan unikoulua, pistää vaan mietityttään että oonko tähän asti vaan häirinny pikkusen unia nostamalla sängystä ja tarjoomalla melki aina rintaa...

Mukipukipuu ja väinö kohta 5kk
 
Onneksi olkoon Sadanalle pikkusen ekasta ryömimisestä! :)

Meille sen verran päivitystä että tuo yhden yön unikoulu näytti riittävän, nyt poika on siitä lähtien nukkunut syömättä ja itkemättä koko yön 11-12h! Poikkeuksena viime yö kun heräs jo puol viis, annoin sillo rintaa ja laiton takas sänkyyn. Tultiin eilen molemmat flunssaan niin se varmaan herätti pojan ennen aikojaan.

Nyt on vaan tullu sellanen ongelma että miten saan tissit tajuamaan ettei yöllä tarvi enää tuottaa maitoo? Oon joka yö joutunut nouseen kerran pumppaan. Oon kyllä joka pv yrittäny vähentää pumppausmäärää. Tulee vaan niin rinnat aika kivikoviks ja kipeiks kun ovat niin täynnä ja pelkään ettei tulis rintatulehdusta. Vinkkejä kaivataan!
 
  • Tykkää
Reactions: Pippurihäntä
Tuleepa harvoin käytyä täällä... Kännykän sovellus lakkasi toimimasta ja kirjautuminen sivuille tuntuu jotenkin "ylivoimaiselta" nykyään.

Sadanan "sammakko" on kyllä melkoisen ponteva tapaus!!! Aika veikkonen :) Nyt ei voi enää jättää mihinkään sitten vauvaa ilman silmiä...

mukipukipuu - hetki siihen menee, että tissit tajuaa homman, toivottavasti jo nyt alkaa olla tuotanto paremmin kysyntää vastaava.

Kiinteiden maistelu alkoi meillä 2 päivää sitten, kun ukko pystyy tuettuna jo istuskelemaan pieniä hetkiä. Ihan vaan yksi tl mennyt nyt kasvissosetta per päivä, vielä ei oikein pieni mies ymmärrä mikä se lusikan suuhun laittamishomma oikein on eli suu ei varsinaisesti lusikalle aukea. Ei ole ihan herkkyyskausi vielä päällä, mutta annan nyt kerran päivässä jotain kokeeksi, jotta tottuu ajatukseen vähitellen. Tissiä menee 3t välein, välillä useamminkin, läpi vuorokauden. Tutti ei kelpaa öisin, nälkä vaivaa ihan selvästi. Niitä 6t pätkiä ei enää ole öisinkään eli eiköhän tässä vähitellen ruveta puurolle/lihoille, kunhan a) tuo syöminen alkaa sujua b) tulee se 5kk täyteen, mitä viljoille/lihoille suositellaan.

4kk neuvolalääkäri tulee meillä aikaslailla myöhässä, melkein 5kk iässä vasta. Eipä haittaa, kun ei mitään ihmeteltävää ole ollut vauvan kanssa. Kokoa on vauvalla ihan riittävästi, keskikroppa ja hartiat on niin reilut, että 74 koon bodyjä käytetään pääasiassa. Housuissa sitten 68cm :)

Elämä on kyllä just nyt aika ihanaa... Kesä, lapset, mies lomalla, omat opinnot tulevat valmiiksi heti alkusyksystä (sain tiedon perjantaina, että tarkastajat esittävät työn hyväksymistä), mukavia juhlia tiedossa sukulaisten kesken ja väitöksen johdosta... Olen kyllä superkiitollinen kaikesta just nyt!

Ihania kesäpäiviä palstaväelle,
PH ja pienisuurimies 4,5kk
 
  • Tykkää
Reactions: Sadana
Aikamoinen jössikkä sinulla Mukipukipuu. :)

Meillä pikkuinen pääsi osteopatiaan. Tuli yhtenä päivänä jutusteltua synnytyksestä yhden tutun osteopatikon kanssa. Sektiolapsilla jää kuulemma jokin lihaskalvojen avaukset tekemättä, jotka sitten myöhemmin voivat tuottaa jotain hankaluuksia. Nuo kalvot aukeat normaalissa synnytyksessä.

Poika oli todella iloinen koko käsittelyn ajan. Pääseisonta oli jotain hämmentävää niin minulle kuin pojalle, mutta hauskaa hänellä oli. Selästä löytyi pari jumikohtaa.
Käsittelyn jälkeen poika nukahti melkein heti ja nukkui hyvin sikeästi tunnin ajan.
Saa nähdä miten tuo vaikuttaa poikaan jatkossa.
 
Juu, on kyllä poika aikamoinen, tuo pituus menee jo hieman yläkäyrän yläpuolella. Paino menee hieman +1 käyrän alapuolella. Päänympäryskin oli jo 45cm. Eipä tullu rokotuksista taaskaan mitään oireita. Vähän oli vaan väsyneempi kun nukku parin tunnin päikkärit. :)

Oon kotona ottanu pari mattoo pois että pojalla olis enemmän tilaa peruutella ja pyöriä lattialla. Menee kyllä joka aika vikkelästi kaikkiin muihin suuntiin paitsi ei eteenpäin. Konttaus asentoa yrittää hakea suoristamalla selkää käsien ollessa suorana pystyssä vatsallaan ollessa :)

Jokos se Sadanan veikkonen taitaa lattiallakin eteenpäin liikkumisen taidon? :) Jänniä juttuja nuo osteopaatti hommat.
 
Ei poika suostu lattialla liikkumaan. Tai no, liikkumisyritykset lattialla ovat sellaisia että nostetaan jalat ja kädet ilmaan ja räpistellään niitä ympäriinsä kuin olisi lentoon lähdössä.

Nyt olemme lomareissulla ja kyläpaikassa on koiria mikä on pojan kannalta ikävä juttu. Yksi koirista on niin villi että on pakko pitää poikaa vain sängyssä tai sylissä koko ajan. Ja minä kun haaveilin että poika olisi saanut lisäponnetta liikkumiselle, sillä talossa oli lapsia enemmänkin.
Onnistuin pillastuttamaan koirien omistajankin kun huomasin koiran nuolevan pojan kättä. Ehdin nippanappa estää poikaa laittamasta märkää kättä suuhunsa ja vein pikaisesti käsipesulle. Omistaja suutahti hieman "nipotukselleni".
 
Sadana: meillä oli kans aluksi tota että vähän niinku olis uinu lattialla kaikki raajat ilmassa. Kyllä se siitä.

Meillä mallailtiin konttausasentoa tänään ekan kerran ja sen lisäksi vielä poika onnistui jonkin sortin pomppimis/mittarimato tekniikalla peruuttamaan 4cm korkeen jalustan päälle :D

Huomasin myös ekan hampaan pilkottavan alhaalla edessä :D se selittää viimepäivien huonot päiväunet :)

Mukipukipuu ja Väinö 5,5kk
 
  • Tykkää
Reactions: Sadana
Heippa kaikille piiiitkästä aikaa! Olen lueskellut teidän kuulumisia koko kevään ja kesän ajan, mutten ole saanut aiemmin itse jostain syystä kirjoiteltua. Koitanpa nyt vihdoin kertoilla jotain..

Maanantaina tulee meidän neidille 5kk mittariin, ja samalla hän saa sitten päivitetyt mitat ja rokotusmerkinnät papereihin. Tyttö on ollut alusta lähtien osittaisimetyksellä, ja sama homma jatkuu edelleen. Oon kyllä niin onnellinen siitä, että osittainen onnistuu, vaikka jonkin aikaa olin melko harmissani siitä ettei pullorumbasta päästy eroon. Pääasia tietty on neidin kasvaminen, mutta tarkoitan siis lähinnä sitä että se evästen mukana olo olis vaan ollu niin kätevää. Mutta on myös tämä osittainen imettäminen ihanaakin, kun niistä alun nännikivuista selvittiin. Sosemaistelut aloitettiin juhannuksena bataatilla, ja nyt on muutaman kerran saanu porkkanaa. Pakastimessa on lisäksi odottamassa peruna-porkkanasosetta, mutta se ja puurojen aloitus saa nyt hiukan venata kun masu ei kakan koostumuksesta päätellen ole vielä ihan päässyt mukaan tähän sosehommaan. Limaisuutta kun on vieläkin melkein jokaisessa kakassa. Lusikkatouhut kyllä tuntuu olevan mieluisia :)

Tyttö on kyllä vallan mainio pakkaus, huumorintajuakin tuntuu olevan jo vaikka kuinka! Mulla ei ole juurikaan aiempaa kokemusta vauvoista, joten on niin huippua seurata neidin suhtautumista erinäisiin hauskuutuksiin. Mutta aika säikky hän on vieläkin äkkinäisille äänille, vaikkei muutoin meluisuus tunnu häiritsevän. Aivastaminen on tytön mielestä jotain ihan kauheaa kuultavaa, ja usein tulee itku moisesta. Hänen oma aivastelunsa on sen sijaan kai tosi hauskaa, sentään!

Nukkuminen on sujunut alusta asti aika kivasti, siis suorastaan upeasti. Tyttö ei tosin nuku enää niitä neljän tunnin päiväuniaan, vaan maksimissaan pari tuntia päivällä ja ehkä tunnin alkuillasta, mutta yöunet menee yleensä kaavalla eka pätkä 4-7h ja toka pätkä 2-3h, ja sitten jäädään vielä makoilemaan imetyksen ja nuokkumisen merkeissä sänkyyn tunniksi tai jopa pariksi jos molemmat satutaan nukahtaan.

Sadana, en mäkään kyllä jättäisi koiran nuoluja vauvan käsiin vaan pesulle mentäis että mars. Kyllä omistajan pitäisi tajuta, että se on varmasti aika normaalia toimintaa. Olisin varmasti aika tarkka, vaikka olisi omakin koira nuolemassa. Kyllä niitä bakteereita tietty tulee vaikka mistä, mutta silti!

Omasta painosta muuten sen verran, että ihan aluksi raskauskilot karisivat paria vaille kokonaan, mutta sitten niitä tulikin muutama lisää. Ja nyt on nelisen kiloa enemmän kuin alkutilanteessa. Vaunulenkkejä tulee jonkun verran tehtyä, mutta juoksemaan en ole vielä oikein uskaltautunut. Koitin hölkkää alkukesästä, mutta silloin tuli vähän jännä tunne ja aloin pelätä jotain kohdunlaskeumaa, ja sitten on jäänyt toistaiseksi koko homma. Jollain konstilla pitäisi kumminkin jaksaa ja viitsiä hoikistua hieman, jotta saisi edes suurimman osan vanhoista housuista taas käyttöön.. :whistle:

Toffeetyttö ja neitinuu 5kk
 
Poika syö jo useamman kerran päivässä kiinteitä. Aamupalaksi riisijauhopuuroa soseella maustettuna. Päivällä bataattia+perunaa+porkkanaa+kukkakaalta+parsakaalta vaihtelevin sekoituksin ja illalla vielä riisijauhopuuroa soseella maustettuna.
Kaikki tehtynä äidinmaitoon. Lisäksi väliajat poika saa juoda rintamaitoa niin paljon kun vain haluaa.
Kokeilin myös kaupasta valmista banaaniriisipuuroa, mutta pojan vatsa ei kestä joko siinä käytettyä maitoa tai jotain öljyä. Hassua miten banaanipuuron tuoksusta tuli mieleen oma lapsuus. Ilmeisesti kyseistä puuroa on syötetty sisarelleni ja minä olen saanut maistella sitä myös.

Unirytmi on pojalla jumittunut siihen että pitää yöllä herätä kello 1, 3, 5, 7 tissille. Kunhan kotiudun niin pitää alkaa miettimään kuinka tuosta pääsee eroon.

Onneksi ensi viikolla on neuvola, niin voi kysellä neuvoja.

Tämä pikkuinen sammakkoni rakastaa hyppelyä. Jatkuvasti pitäisi olla hyppimässä. Vihdoin ja viimein hän suostuu kääntyilemään lattiallakin, mutta ei yritä vielä liikkumista. Istumaan ei vielä kykene kaatumatta, mutta seisoo itse tukea vasten hetken aikaa.
 
Mukava kuulla Toffeetytön kuulumisia. Sadanan myös. Pippurihäntä lienee "kesälomalla" palstailusta :p

Meillä syödään edelleen vaan kaks kertaa päivässä kiinteitä. Ens viikolla otan aamupuuron mukaan kuvioon ja sit sen jälkeen lihat :)

poika on kyllä sellanen vipeltäjä, liikkuu jo tosi nopsaan taakse ja sivuille. Konttausasentoa hakee ja välillä pääseekin siihen ja pysyykin jopa kontillaan joskus n. 10 sekunttia. Lankutus asennossa käy kans aina välillä nopeesti. Istutettaessa jäbä on kyllä vielä melko hemppali ja seisoakin jaksaa vaan muutaman sekunnin, sit menee jalat spagetiks :D luulen että johtuu huonoista vatsalihaksista kun niiden treenaus on jääny vähäselle. Latialla kääntyy heti mahalleen, eikä osoita sellälläänkään ollessa kiinnostusta jalkoihinsa muuta kuin välillä polviaan hiplailee. Kyllä sit varpaatkin kiinnosta jos niitä itse sille tarjoan ja esittelen. :) rattaissa kyllä nostaa jalkansa usein poikkituenpäälle kun jouduttiin jo kuukausi sit siirtyyn ratasosaan kun koppa kävi pieneks :D

Yöt menee edelleen loistavasti, usein ei syö kertaakaan yöllä eikä muitenkaan pidä yöllä mitään ääniä. Joinain öinä kun on joutu syöttään niin nekin on ollu vasta aamuyöstä neljän viiden maissa. Poika hiffas kyllä hyvin sen yhden yön unikoulun jälkeen ettei yöllä syödä. :)

Hampaat kiusaa vesseliä vähän päivisin, täytyy olla kokoajan jotain nakerrettavaa. Tekee meinaan kahta alaetuhammasta nyt samaan aikaan :D ens viikolla neuvolaan, sen jälkeen ne harveneekin. Seuraava on sit vasta 8kk neuvola.

Mukipukipuu ja Väinö lähes 6kk
 
6kk neuvolan satoa: paino 9805g ja pituus 73,5cm, pipo 46. Kaikkia mittoja tullu siis tosi maltillisesti kun painoakin vain +295g edelliseen verrattuna. Saatiin istumalupa ja äsken testattiinkin sit syöttötuolia ekaa kertaa. :) suojeluheijasteetkin löytyy jo joka suuntaan :D
 
  • Tykkää
Reactions: Sadana
Lomareissulta kotouduttu. Hieman vaihtelevasti poika nukkui. Oli öitä, jolloin hän ei suostunut nukkumaan matkasängyssään vaan halusi kainalooni turvaan itikoilta.
Kotiin päästyä aloitettiin sitten jonkinlainen unikoulu että poika oppisi nukahtamaan omaan sänkyyn ilman tissiä ja nukkumaan koko yökin ilman suurempia heräämisiä.

Neuvolassakin käytiin 6 kk tarkastuksessa. Painoa on nyt 7100 grammaa ja pituutta 67 cm. Edelleenkin hänellä on tasaista kasvua. Oletin että kun poika on nyt alkanut oikein ahmimaan kiinteää ruokaa, niin paino olisi tehnyt kunnon hyppäyksen, mutta ei siinä ollutkaan mitään erikoista hyppyä.

Pojan ruokavaliota olen muuttanut siten että aamupuuroon sekoitetaan hieman kookosöljyä. Reissussa hänellä oli hieman ulostusongelmia, joten eiköhän nyt ala sekin puoli helpottumaan.

Tänään poika peruutti huomaamattaan lattialla. Ei tainnut edes huomata liikettään sillä hän kiukutteli koko ajan. Toivotaan että tuo oli kuitenkin alkurykäys liikkumiselle.
 
  • Tykkää
Reactions: mukipukipuu
Oho, tänään on tapahtunut edistymistä liikkumisessa.
Poika oli vatsallaan ja peruutti kiukutellen lelun etääntyessä hänestä. Sitten hän "kaatui" selälleen ja katseli hetken ympärilleen. Hän selkeästi hoksasi jotain ja alkoi työntämään itseään jaloilla ympäriinsä. Kun ei enää yhteen suuntaan päässyt, niin hän käänsi itseään hieman toiseen suuntaan ja jatkoi itsensä työntämistä jaloilla.
Voi sitä pojan kasvoilla ollutta riemua. <3

Pitää varmaan alkaa pitämään pojalla lakkia päässä sisällä. Muutoinhan hänen takaraivonsa kuluu kaljuksi tuolla liikkumistyylillä.

Kyllä hän alkaa vähitelleen myös keksimään kuinka ryömitään. Kädet ovat alkaneet oikeantyylistä liikettä vaikkakin näyttää enemmän siltä että hän yrittää ottaa kynsillään kiinni lattiasta vetääkseen itseään eteenpäin.
 
  • Tykkää
Reactions: mukipukipuu

Yhteistyössä