henkilökohtainen avustaja

  • Viestiketjun aloittaja ninni
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Jos vammainen/vammautunut on työnantaja, eikä yritys, on todennäköistä että vaikeasti tai aivoista vammautunut purkaa kaiken avustajiin, alussa saattaa hetken aikaa mennä jopa siedettävästi, mutta kun ensimmäinen inhimillinen moka tai sekaannus tulee, saat potkut. Kunta pesee kätensä pois kaikesta! Korostan että tuo sekaanus on vaikkapa paperi jota hän ei itse löydä tai asia josta kieltäydyt turvallisuuden vuoksi, vaikkapa ajaminen rikkinäisellä autolla asiakas kyydissä. Lista on loputon. En voi suositella tätä alaa, on raskasta ja hyvin arvaamatonta, laitostasoiset ihmiset leikkii työnantajaa, jotta saavat päättää mitä ostetaan kaupasta. se kauppa vielä menee, mutta on tosi inhottavaa saada viralliseksi papereiksi kaikkea pashaa, jossa haukutaan ja kehutaan vuorotelle, joka ei ole kirjoitettu oikein vaan asiat hyppii ihan kuin hullun kirjoittamana, mitä se onkin.se on sitten todistus. että näin tänäpäivänä!!työnantajasi ei osaa lomapäiviä eik tyvuoroja saatika muuta työnantajan velvoitteita ja hyvää käytstä, tuskin muistaa mikä päivä on menossa. Talous on päin helkuttia, ja sosku ei puutu asiaan, ei edunvalvojia, ruokarahat koko ajan loppu! Kaaos odottaa koko ajan, ja sitten kun se tulee se puretaan avustajiin, vaikka ihan huvikseen erottamalla. jos on useita avustajia ne kaikki haukutaan pikkuasioista aina selän takana, ja joka ikiseen paikkaan!! esim yhtä-äkkiä jossain vaikka kokouksessa tai kaupan kassalle alkavat puhumaan jostain avustajasta pashaa, se on inhottavaa seistä siinä vieressä avustajana itsekin. Työsuojelu ei toimi!! ei nostolaitetta, ja kunta ei käy kotitarkastuksilla lainkaan, mistä seuraa mielenterveyden laskua, jonka vain avustajat näkee, mutta he eivät saa edes ilmoittaa siitä mihinkään. vaihtuvuus on suuri, suuri suuri. En näe muuta hyvää alassa kuin palkan ja kokemuksen mitä hiton outo on järjestelmä tässä, että jos ikäänntyvä äiti tarvitsee joskus palveluita niin tiedän mistä ja miten järjestelmässä saa. Laitokseen ei enää pääse muuta kuin silloin kun ei enää riitä hoitajien yökäynnikään, eli ei ikinä!!! vain jos omaiset meuhkaa eikä ala jättämään sekopää dementikkoa kotiinsa.
Mitä sekoilet? Itse olen ollu autokolarissa saan akateemisen eläkkeen 8900e kk onko minulla talous sekaisin. Outo väite on omakotitalo sekä huvila ja loma-asunto Fuengirolasta huom! Vien avustajan sinne joka vuosi mielellään ilmaiseksi. Mutta sinun kaltaisia diivoja en veisi. Mietippä ihminen voi sattua sinullekki rattijuoppo eteen. Korjaas hiukan asennetta. Ps vakuutusyhtiö maksaa sairaanhoitajalle tuntiliksaa tällä hetkellä 17e h joka minua avustaa. Ilta ja pyhälisät toki päälle.
 
eräs avustettava
Haluaisin avata asiaa myös näin avustettavan näkökulmasta.
Olen itse hyvin elämän iloinen henkilö ja haluan tarjota avustajalleni miellyttävän työ ympäristön.
Totuus kuitenkin on myös se että tarvitsen apua, enkä pärjää kotona yksin.
Joskus meille avustettaville on jo valmiiksi vaikeaa pyytää apua ja oma kunto voi jopa nolottaa. Haluamme kuitenkin elää mahdollisimman normaalia elämää ja sen takia palkkaamme itsellemme toisen henkilön avuksi.
Itse tarvitsen apua avustajalta pyörätuoliin siirtyessä ja vaihdellen myös sen kelaamisessa, sillä käteni rasittuvat sairauteni vuoksi välillä liiaksi.
En pysty itse hoitamaan kotona ruuanlaittoa, sillä unohtelen, olen kömpelö motoriikaltani ja on vaarallista edes yrittää toimia kuumien levyjen jne. kanssa.
Ylös en toki pysty edes kurottamalla saavuttamaan, eli kaikki korkeilta tasoilta saatavat on ulottumattomissani, myöskään kovin alas en taivu pyörätuolista, joten apu on tarpeen kenkien ja housujenkin pukemisessa. tavaroiden nostamisessa ja kantamisessa.
Avustajalta tarvitsen myös apua kynnysten tullessa vastaan tai rappujen kanssa jos kiertotietä ei ole.
Äitini auttaa isommissa siivoustehtävissä,, mutta myös niitä kuuluu avustajan työnkuvaan jonkinverran.
Käyn muutaman päivän viikossa töissä. Siellä avustaja on aina mukanani ja auttaa tarpeen tullen. Toisinaan hän vain pn läsnä tilantessa ja aina valmis avuksi kun sitä tarvitsen.
Hän on myös mukana tapaamisissani ulkona, käymme keikoilla ja elokuvissakin. Sielläkin hänen työnkuvansa on auttaa ja olla tukena.

Omat avustajani ovat olleet pääsääntöisesti oikein mukavia ja ymmärätäneet työn kuvansa, yhden ihmisen jouduin irtisanomaan. Hän jätti saapumatta ilmoittamatta töihin ja työssä olessaan hänen mielestään avustajan työ oli ainostaan olla avustettavan seurana , tekemättä mitään. Hän myös usein suunnitteli päiviämme ja vuorojansa omien menojensa mukaan. Itse olin enemmänkin hänen mukanaan ja sivussa kulkeva henkilö.

Olen kuullut kauhutarinoita avustajista jotka laiminlyövät työtään. Onneksi omalla kohdalla avustajat ovat olleet motivoituneita ja viihtyneet myös työssään.
 
vierailija
yksi avustaja saattaa olla vastuussa lääkkeistä, pesuista, ajeluista, invahissit yms laitteet, kotiolot ja lemmikit, ja ei näillä vajailla ihmisillä toimi asiat oikein, joten emme voi aidosta puhua mistään hiton itsemääräämisoikeudesta! se voidaan sitten antaa samantien lapsilllekkin 5 v alkaen, ei eroa mitenkään! pelko yllätyksistä sterssaa hermoja, kun voivat tehdä ja puhua ihan mitä sattuu, työnantaja on mielisairas, ja sitä kautta työpäivät ovat kauheita. Jos on vaiikka cp vammainen, hänellä on aivovamma ja puutoksia taidoissa, muisti , tunneäly jne...ja sitten hän saa päättää ja kytätä sinun työntekoasi ja hänen maailamassaa on normaalia arvostella miten laitat lakanan! se on sinun maailamssa helppo juttu, hänelle se asia josta sinut erotetaan ja se kirjoitetaan vaikkapa ei tee annettuja töitä. Reilua ei ole ollenkaan, eikä mikään. Sinulle itsellesi ei siis ole edes kerrottu että siinä lakanassa oli ehkä yksi ryppy. Oli lehdessä juttu kuinka lähihoitaja oli toiminut avustajana , ja seonnut täysin siinä työssä muistakaa siis rakkaat ihmiset, että heti kun alkaa tuntumaan vähääkään liian sekopäiseltä työltä hakeaa sairauslomaa ja tehkää vain määräaikainen työsopimus. ne 50 ennen sinua eivät varmasit olllet huonoja työntekijöitä, kukaan ei vaan kestä tätä työtä. totuus on näin ja systeemi tulee muuttumaan. hoitaja kotiin viikoiski arvioimaan talous, hoitolaitteet, nostolaitteet jne vasta sitten sinne kotiin voidaan määrärät siivouspalvelu ja harrastusapu, nyt menee liian lujaa ja kaikki asiat on ihan rempallaan siellä kotona, alkan tyolosuhteista ja kodin tasosta.
Ahaa hyvä tietää minulla on sama avustaja ollu jo 11v ja muuten ollaan nyt ystäviä. Itse olin pahassa autokolarissa. Eli vakuutusyhtiö maksaa avustajalleni palkan on käyty Tsekeissä,saksassa,Unkarissa ja las palmasissa. Köyhän talon tyttö ollu innoissaan joka reissusta. Mut hauku ihmeessä et muutkin luulee et kaikki avustettevat ovat ilkeitä. Ps. Edellinen avustaja kysyy noin 4kk välein pääsiskö minulle takaisin töihin matkoja ja mukavaa elämää
 
vierailija
Hei Linda!

Ymmärräthän, että rikot työsopimuksiisikin kirjattua vaitolvelvollisuutta kirjoittamalla tänne näin yksityiskohtaisia kuvauksia avustettavistasi ja työpäivistäsi. Vaikka kuvittelet puhuvasi yleisellä tasolla, niin kuitenkin olet täysin tunnistettavissa yllä olevan tekstin perusteella. Vaitiolvelvollisuuden rikkominen on rangaistava teko. Lisäksi oma työnsaantisi tulee vaarantumaan jatkossa, jos tällainen toiminta tulee ihmisten tietoisuuteen laajemminkin. Se, että jätänkö asian tähän jää vielä harkinnan alle.. Tämä ei ole sinulta ensimmäinen salassapiovelvollisuuden rikkominen, joten olen kahden vaiheilla sen suhteen, etä vienkö asia eteenpäin.
Mielenkiintoista. Oletko siis työnantajapuoli? Et kuulosta kovinkaan helpolta ihmiseltä. Osaatko ajatella itseäsi toisen asemaan miten hyvin? Narsisteilta ja psykopaateilta voisi odottaa kaikenlaista uhkailua, kiristystä ja kyykytystä... mutta että hoidettavilta joilta voisi olla syytä odottaa edes hieman kiitollisuutta saamastaan avusta... et kyllä voi olla niitä hoidettaviakaan. Joku muu herneen nenukkiin vetänyt elämäntapavalittaja?
 
vierailija
Haluaisin avata asiaa myös näin avustettavan näkökulmasta.
Olen itse hyvin elämän iloinen henkilö ja haluan tarjota avustajalleni miellyttävän työ ympäristön.
Totuus kuitenkin on myös se että tarvitsen apua, enkä pärjää kotona yksin.
Joskus meille avustettaville on jo valmiiksi vaikeaa pyytää apua ja oma kunto voi jopa nolottaa. Haluamme kuitenkin elää mahdollisimman normaalia elämää ja sen takia palkkaamme itsellemme toisen henkilön avuksi.
Itse tarvitsen apua avustajalta pyörätuoliin siirtyessä ja vaihdellen myös sen kelaamisessa, sillä käteni rasittuvat sairauteni vuoksi välillä liiaksi.
En pysty itse hoitamaan kotona ruuanlaittoa, sillä unohtelen, olen kömpelö motoriikaltani ja on vaarallista edes yrittää toimia kuumien levyjen jne. kanssa.
Ylös en toki pysty edes kurottamalla saavuttamaan, eli kaikki korkeilta tasoilta saatavat on ulottumattomissani, myöskään kovin alas en taivu pyörätuolista, joten apu on tarpeen kenkien ja housujenkin pukemisessa. tavaroiden nostamisessa ja kantamisessa.
Avustajalta tarvitsen myös apua kynnysten tullessa vastaan tai rappujen kanssa jos kiertotietä ei ole.
Äitini auttaa isommissa siivoustehtävissä,, mutta myös niitä kuuluu avustajan työnkuvaan jonkinverran.
Käyn muutaman päivän viikossa töissä. Siellä avustaja on aina mukanani ja auttaa tarpeen tullen. Toisinaan hän vain pn läsnä tilantessa ja aina valmis avuksi kun sitä tarvitsen.
Hän on myös mukana tapaamisissani ulkona, käymme keikoilla ja elokuvissakin. Sielläkin hänen työnkuvansa on auttaa ja olla tukena.

Omat avustajani ovat olleet pääsääntöisesti oikein mukavia ja ymmärätäneet työn kuvansa, yhden ihmisen jouduin irtisanomaan. Hän jätti saapumatta ilmoittamatta töihin ja työssä olessaan hänen mielestään avustajan työ oli ainostaan olla avustettavan seurana , tekemättä mitään. Hän myös usein suunnitteli päiviämme ja vuorojansa omien menojensa mukaan. Itse olin enemmänkin hänen mukanaan ja sivussa kulkeva henkilö.

Olen kuullut kauhutarinoita avustajista jotka laiminlyövät työtään. Onneksi omalla kohdalla avustajat ovat olleet motivoituneita ja viihtyneet myös työssään.
Kuulostat asialliselta ja hyvältä työnantajalta. Hyvä tietää että teitäkin on. Tulikin luettua jo monta kauhutarinaa...
 
vierailija
En kyllä allekirjoita,että katetrointi kuuluisi avustajalle. Ainakaan naisten. Miehille on ns kortsun mallinen,mutta naisille virtsaputkeen ja avustajina on kouluttamattomia niin ei todellakaan lähdetä katetroimaan. Ja kyllä,olen henk kohtainen avustaja.
 
vierailija
En kyllä allekirjoita,että katetrointi kuuluisi avustajalle. Ainakaan naisten. Miehille on ns kortsun mallinen,mutta naisille virtsaputkeen ja avustajina on kouluttamattomia niin ei todellakaan lähdetä katetroimaan. Ja kyllä,olen henk kohtainen avustaja.
se ei ole katetri vaan urinaalikondomi.
Kyllä miehiäkin katetroidaan ihan katetrilla virtsaputkesta silloin kun siihen on tarvetta.
Tokikaan ei ole millään tavalla järkevää tai turvallista että ilman asianmukaista koulutusta ja perehdytystä kukaan katetroi ketään, oli se mies tai nainen.
 
vierailija
En kyllä allekirjoita,että katetrointi kuuluisi avustajalle. Ainakaan naisten. Miehille on ns kortsun mallinen,mutta naisille virtsaputkeen ja avustajina on kouluttamattomia niin ei todellakaan lähdetä katetroimaan. Ja kyllä,olen henk kohtainen avustaja.
Ei se mitään rakettitiedettä ole ja itsekin tiedän yhden neliraajahalvaantuneen, jonka ihan tavallinen / ei ammattilainen avustaja katetroi useamman kerran päivässä. Eli kyllä, myös henkilökohtaiset avustajat katetroi. Toki tarvitsevat siihen perehdytyksen. mutta katetroi kuitenkin.
 

Yhteistyössä