Hepp

heippa,

vieläkin yhdessä koossa laskettu aika on enää viiden päivän päässä. eikä ole ollut tähän mennessä kuin yksi kunnollinen suppari pari viikkoa sitten eli vielä odotellaan. toisaalta eipä tupo eelikään itsestään mitään merkkejä etukäteen antanut, joten voi kuitenkin tulla äkkilähtö milloin vain.

olen onneksi tosi hyvässä kunnossa, joten sen puoleen ei ole mitään ongelmaa. tuntuu, että olo melkein vaan helpottuu koko ajan - paitsi öisin, kun ei oikeen helposti pääse kääntymään.

isäinpäivä meni mukavissa merkeissä - eelin kanssa koristeltiin yhdessä kakku ja oltiin korttikin maalattu vesiväreillä - toivottavasti muillakin yhtä leppoisaa.
 
Iltoja! Jännät paikat Marjiksen perheessä! Kovasti voimia synnytykseen, ellet jo ole synnyttänyt!?! Jännityksellä odotellaan...Meillä Sonja täyttää huomenna 2-vuotta, jei! :heart: Niin se vaan aika menee.

Mä yritän liikaa olla ajattelematta sitä kakkosta, mutta olin jo niin iloinen ku menkat neljä päivää myöhässä ja kärsivällisenä en oo testiä tehnyt. Olisin huomenaamuna tehnyt, mutta nyt sitten tiputtelee..Tää on niin ärsyttävää, että jos on menkat tullakseen niin tulis nyt kunnolla tai sitten ei ollenkaan...höh...Itku jo tänään pääsi ja oikein itekin säihkähdin, että näköjään sitä tosissaan toivoo sitä toista. Mun yhdelle hyvälle ystävälle olen paljastunut, että toinen haaveissa, mutta muut ei tiedä.



Öitä!
 
Heippa,

Vieläkin odotellaan sitä tyttöä syntyväksi. Pääsis jo laitokselle. Mulla puutuu jalat ihan kokonaan nukkuessa ja olen aina tosi kipeä, kun herään yöllä kääntämään kylkeä. Eikä mitään ennakkomerkkejä vieläkään. Seuraavassa neuvolassa sovitaan sitten jo yliaikaiskontrolli...
 
Maanantaina vielä voivottelin syntymätöntä, mutta asia lähti sitten kuitenkin aika nopeasti etenemään ja tyttönen syntyi pikavauhdilla vähän maanantain puolella keskiyötä.

Ihan hyvin meni synnytys. Ei tosin kauheen kauaa sairaalassa ennätetty vauvaa odotella. Kahdeksalta söin kotona Eelin kanssa rauhassa iltapuuroa, kun joku napsahdus tuntui - en tiedä mikä. Ja sitten siitä koko homma käynnistyi. Aiemmin päivällä oli jo tullut sitä limatulppaa ja ehkä neljästä saakka oli ollut ihan kevyitä suppareita.

Vielä yhdeksältä nukutin Eelin omaan sänkyynsä - taisi olla vähän outo tunnelma meillä kotona, kun ei poika oikein osannut mennä tavallisesti nukkumaan. Olin siis vielä ihan kohtuullisen kivuton, koska pystyin sen 10-15 min rauhassa paikallani ihan hyvin olemaan. Mun sisko tuli paikalle puoli kymmeneltä ja kymmeneltä me sitten lähdettiin sairaalaan, siellä olin vähän aikaa käyrällä ja sitten siitä saliin (meinasin lähteä rauhassa kävelemään tai ammeeseen rentoutumaan, mutta ei todellakaan kerenny).

No kaikki eteni vaan tosi vauhdilla ja tyttö olikin jo ennen puolta yötä maailmassa - ei siis oltu sairaalassa kuin puolisentoista tuntia ennen vauvan syntymää. Ja ainoa kivunlievitys oli siis ilokaasu. Mutta sen takia synnytys varmaan sitten etenikin niin omalla painollaan ja pahemmin ponnistelematta että mitään repeämiä ei tullu. Ponnistusvaihe oli vaan 8 min, kun Eelillä oli 24 min. Tämä oli kyllä mukavampi synnytys vaikka ei mitenkään voi sanoa että se olis menny oman suunnitelman mukaan tai ennalta arvattavasti. Kätilö oli ehkä mukavampi vaikka olin kyllä viimeksikin kätilöön tosi tyytyväinen.

Ja toipuminen on ollu todella nopeaa. Siis voisin jo melkein lähteä lenkille - ehkä en ihan kuitenkaan, mutta olo on tosi hyvä.

Ja tuo tyttökin tuntuu olevan paljon kivuttomampi kuin Eeli oli syntyessään, joten senkin puolesta on helpompaa. Ja kaikki imetysasiat ja muut kun on hyvässä muistissa niin ei tule niistäkään mitään paineita.

Nyt ollaan saatu jopa lopullinen kotiinkuittaus, kun käytiin tarkistuttamassa paino, keltaisuus ja sydänäänet vielä polilla. Kotiin päästiin jo 1,5 vrk vanhana, niin nämä kontrollit piti vielä tehdä. Onneks päästiin kotiin jo päivää aikaisemmin mitä olisin luullu. Paljon mukavampi olla kotona kuin odotella sairaalassa seuraavaa päivää. Olisin kuitenkin vielä ennättänyt saada siihen huoneeseen jonkun itkevän pienen ja joutunut valvomaan vielä yhden yön.

Eeli on ollut pikkusiskosta tosi innoissaan (vähän saa siis jarrutella). Saa nähdä tuleeko alkuinnostuksen jälkeen joku takapakki-kiukku-vaihe, mutta nyt vaikuttaa ainakin ihan hyvältä. Ja menokin alkaa jo vähän rauhoittua pikkusiskon lähimailla.

 
ONNEA MARJIS TEIDÄN KOKO PERHEELLE!!! Halaus pikkuprinsessalle! :heart: Mukava oli lukea kivasti menneestä synnytyksestä ja nopeasta palautumisesta. Eli syntymäpäiväkö on nyt sitten 17.11?

Mäkään en ehtinyt Sonjan syntyessä olla sairaalassa, kun puolitoistatuntia ja ilman kivunlievitystä (mitä en ois ikinä uskonut). Kokeilin kyllä hieman sitä ilokaasua, mutta kätilö sanoi, että otan ihan väärin ja en sitten ottanut ollenkaan...Nythän ilokaasu on kokonaan postettukin täältä Jyväskylän keskussairaalasta. Mutta mulle tuli kyllä tikkejä.

Meillä oli perjantaina työpaikan pikkujoulut ja tosi pian hyydyin, ei jaksanut juoda ja bailata...LÄMPÖISTÄ JOULUN ODOTUSTA!

Nipsu :xmas:
 
Meillä on tyttöjen viikonloppu, kun Eeli lähti isänsä kanssa viikonloppureissuun. Eka kerta ilman äitiä reissussa.

Vauvan hoito on mukavaa. En muistanu, että ne pissaa ja vääntää kakkaa näin paljon. Onhan lapsissakin tietty eroja. Mutta tuntuu ainakin ruokaa tyttö saavan, kun on tuo vaipan vaihtoväli aika lyhyt. Meillä on kestot käytössä ja ei ainakaan ä-pakkauksen vaipat riitä kuin korkeintaan 2 h vaihtovälille ilman lisäimua. Hyvä näin. Eipähän tartte niitä kasvu-asioita niin tarkkaan miettiä kuin Eelin kanssa. 17 pv oli tosiaan se neidin syntymäpäivä.

Pitäis joku puuha-joulukalenteri keksiä Eelille. Huominen päivä aikaa miettiä perusideaa...
 
Iltoja! Nuhaa pukkaa itelle. Sonja oli viime viikonlopun kuumeessa ja tosi kovassa, nousi 40.0 asteeseen! Eikä ollut yhtään mitään muuta. Outoa.

Me saatiin molluskapinsetit neuvolasta, mutta ei me saadaan niillä Sonjalta niitä molluskoja pois. Sonja itkee ja rimpuilee ja kun ne ei irtoo...Ei siis osata kai oikein tehä!?! Tammikuun alkuun saatais niitä pinsettejä pitää, mutta en tiiä tuleeko siitä yhtään mitään ja onko se ihan turhaa Sonjan kiusaamista. Ne on kyllä melkeen, kun tavalliset pinsetit. Hieman erilaiset.

MAKOISAA JOULUN ODOTUSTA!
Täällä on jo suklaa maistunut vähä liiankin hyvin... :xmas:
 
Heips, täällä tavallista vauvaelämää. Mukavaa. Tyttö kasvaa huimasti. Nyt 1 kk vanhana on jo yhtä iso kuin isoveljensä oli 1,5 kk vanhana. Ruoka maistuu - ilta viidestä ilta kymmeneen on tissillä lähes koko ajan (jos ei sitten satu nukkumaan). En ole vielä ulkona nukuttanut muuten kuin kärryillessä (koska ei ole parvekevaunuja - hankinnassa siis halvat vaunut).

Kyllä täälläkin suklaa maistuu - teinkin siis karkkilakon jouluun saakka - jouluna herkutellaan, mutta sitten taas tiukka kuri. Täytyy hillitä makean syöntiä, jotta sais tota mahaa vähän pienemmäksi. En kyllä aio tietenkään imetysaikana laihduttaa, mutta toivon, että paino tippuu ihan makeita vähentämällä ja liikkumalla. Nyt on vaan aika hankalaa, kun ei tahdo löytyä vaatteita päälle pantavaksi... mammavaatteetkin alkaa nyt jo olla vähän isoja. Pitäis varmaan mennä kirppisostoksille... ja alethan alkaa ihan kohta.
 
Hei! Meillä meni joulu mukavasti miehen kotona Mikkelissä. Tänään tultiin pois. Nyt ollaan kotosalla uusi vuosi ja sitten mennään vielä 1.1 -5.1 mun vanhempien luona käymään. Kovasti jo siellä meitä odottavatkin! Meillä on myös siellä päin tulevan kummipojan ristiäiset. Meidän ensimmäinen yhteinen kummilapsi.

Hyvin on syöty ja lomasta nautittu, kiire ei ole töihin. 7.1 sitten taas ollaankin töissä ja ei tietoa, että milloin sitten seuraavan kerran lomaa. Ei oo noita lomapäiviä niin paljo, ku ei oo töissä niin kauan ollut.

Meillä varmaan jätetään kotona viikonloppuisin Sonjan päiväunet pois. En olis kyllä uskonut, että kaksivuotiaana, mut...Meijän neidillä yöunille nukahtaminen on venynyt 23.00/23.30. Ihan mahotonta ollut, kun sitten aamulla on ollut ihan väsynyt kun pitää heretä hoitoon. Koko joulukuu tällaista. Nyt sitten jouluna kokeiltiin, ettei nukuttu ollenkaan niitä päiväunia ja sehän meni loistavasti ja neiti nukahtaa vartissa, siinä 21.00. On sitten kyllä nukkunut harvinaisen pitkään 8.30 saakka. Hoitajakin on väliin puhunut, ettei Sonja taho millään nukahtaa päiväunille ja on hoitolaisista ehdottomasti vähä unisin (vaikka on pienin). Mutta ei ole mitenkään kiukkuinen vähäisten päiväunien takia. Ei siis tarvi niitä vaan enää...Hoidossa saa nukkua mitä nukkuu, mutta kotona ei enää kyllä nukuta ellei ole väsyneen oloinen.

RIEMUKASTA UUTTA VUOTTA 2009![/b]
 
heippa. tyttöä tässä imetän ja muut on päikkäreillä. tytön nimeksi tuli Riia. hyvin menee. ei kyllä paljoo oo itelle aikaa, mutta ehkä joskus sitten on... sentään kahvikupposen ennättää joskus juoda.
 
Hei! Aiva ihana nimi tuo Riia! Itse asiassa mun yks suosikki, mitä olen ehdottellut jos toinen tyttö tulisi! Mutta mies ei innostu. Se on myös mun serkun "peitenimi" lehtijutuissa, kun niitä kirjoittelee...

Niin siis meille on tulossa vauva! :heart: Elokuun 24 päivä laskettuaika. Ihan kaamee väsymys ja iho ihan tosi huonossa kunnossa. Sonjan aikaan oli kanssa ihan kaamee väsymys alussa, mutta iho oli todella loistavassa kunnossa.

Aurinkoista helmikuuta! =)
 
Onnea Nipsu!! Aika harvoin tulee näköjään käytyä täällä palstalla enää. Jotenkin hommaa tuntuu riittävän näiden kahden kanssa. Riia tekee vissiinkin ensimmäisiä hampaitaan - ainakin oireet on saman tyyppiset kuin Eelillä.

Minä toivottelen kaikille hyvää maaliskuuta, kun on kuukausi päässyt jo vaihtumaan.
 
Kiitos Marjis onnitteluista! Tosin nyt on ihan kamala olo! Täällä on vain alku-ultra, ei esim. np:tä. Mutta viikolla 15 on mahdollista osallistua vapaaehtoiseen veriseulaan. Kauan mietin siihen osallistumista ja loppujen lopuksi osallistuin. Tiistaina siinä kävin ja perjantaina soittivat sairaalasta. Seula hälytti, suhde 1:69. Nyt joudun maanantaina sairaalaan keskustelemaan tilanteestani ja pohtimaan jatkotoimenpiteitä. En tiedä olenko valmis lapsivesipunktioon, siinä pelottaa se keskenmenon riski. Se on kauhein tilanne, että menisi kesken lapsivesipunktion takia ja sitten lapsi olisikin ollut terve! En voisi ikinä antaa itselleni anteeksi!

Kuinka luotattava tuo seula on, että kuinka moni hälyttää turhaan ja kuinka moni oikeesti kertoo jostain vauvan vammasta. Pelottaa ihan hirveesti! :'(
 
Hei! Maanantaina olin äitiyspolilla. Epäilevät downia ja voi olla jotain lisäsairauksiakin. Ultrasivat ja torstaille sain ajan lapsivesipunktioon. Se oli nopeasti ohi ja hieman nipisteli. Jälkeen päin hieman sillee nippaili. Tunti piti vielä siellä olla ja sitten saikkua eiliselle sekä tällä päivää. Pieni jälki jäi masuun (kuulin kaverin kaverilta, että sillä taas ei ollut jäänyt mitään jälkeä ). Tulokset saan vasta joskus 26.3 paikkeilla.

Seuraava neuvola on vasta ma 30.3 ja sairaalassa rakenneultra to 9.4. Nyt jotenkin tosi huolestunut olo ja haluaisin kuulla pienokaisen sydänäänet, että siellä voi hyvin!

Jos muutenkin on stressiä niin sitten Sonjalla on kohta viikon jo alapää oireilu, kauhee kutina. Sillä on ilmeisesti lääkekuureista lauennut alapään ärtyminen ja siihen lääkäri määräsi ihan daktacortia, mutta se ei nyt millään helpota. Väliin laitan myös bebanthenia (miten se nyt edes kirjoitetaan). Toivottavasti neiti pian on ihan kunnossa! Rakkaus on vaan entisestään kasvanut Sonjaan, kun käy ite nyt tätä raskasta aikaa läpi. Sonja on niin ihana ja halaillee sekä lohduttaa mua! :heart:

Nipsu, raskausviikkoja 16-4.
 
Tulinpahan nyt kertomaan iloiset ja onnelliset uutiset! Kätilö soitti äitiyspolilta lapsivesipunktion tulokset ja meille tulee TERVE VAUVA!!! :heart: Olo oli ja on niin onnellinen! Nyt uskaltaa taas alkaa nauttimaan raskaudesta! Nyt on sitten itketty onnen kyyneleitä! Ihanaa!

RENTOUTTAVAA VIIKONLOPPUA! Mulla huomenna vapaapäivä ja, kun mies tulee töistä niin lähetään koko perhe Tampereelle mun veljen luo.
 
ONNEA TODELLA PALJON NIPSU -81 !!! Onneksi kaikki on nyt selvinnyt parhain päin! Olet varmaan joutunut miettimään todella vaikeita asioita, mutta onneksi teillä onkin terve vauva.

Meillä kaikki ok. Riia on jo iso tyttö ja on ruvennut jo maistelemaan ruokia. Se ei syö tuttia ja sillä on jotenkin tosi vahva kieli, kun se laittaa sen aina suussa kaksinkerroin ja imeskelee sitä (hassua, ei siis peukkua tms. vaan kieltä ). Sille on siis aika vaikeeta laittaa esim lääkkeitä (lapset oli antibioottikuurilla) suuhun, kun se työntää sillä kielellä niin vahvasti. Ja sama lusikan kanssa ja se ottais sen lusikan mielellään kielen alle - ei päälle.

Mutta rintamaito on siis riittänyt hyvin tähän saakka, kun neidillä on ikää n. 4½ kk. Se ei suostu ottamaan tuttipulloa, joten omat menemiset on aika minimissä varsinkin kun illat on aina vähän semmosia itkuvoittoisia (ei suoraa huutoo, mutta äitin sylittelyä vaatii).
 
Kiitos Marjis onnitteluista! Mä niin tykkään tuosta Riia nimestä, se on kyllä niin kaunis!

Mulla oli tänään rakenneultra äitiyspolilla ja saatiin lisää ihania uutisia: ei ole sydänvikaakaan! Eikä muitakaan "vikoja". Tosin mä olin jo niin helpottunut sen punktio tulosten jälkeen, ettei ole kromosomihäiriöitä, niin en enää jaksanut murehtia näitä muita juttuja. Mutta onhan se ihan uskomattoman hienoa, että meille todellakin tulee terve vauva eikä ole sydämessäkään vikaa!

SUKLAISTA PÄÄSIÄISTÄ! =)
 
Toivottavasti kaikilla oli mukava äitienpäivä! Mulla kivusta huolimatta meni leppoisasti. Iski nimittäin pe-la välisenä yönä semmoinen hammassärky, että huh, huh...Särkylääkettä jouduin nappaileen ja tänään hammaslääkärissä selvisi, että kivun aiheuttaa viisaudenhammas. Se on jo monta vuotta tehnyt tuloaan, niin nyt sitten päätti kunnolla tulla. Nyt sille ei oikeastaan voi mitään tehä, että syksyllä sitten kuvataan ja tod.näk. leikataan. Nyt särkylääkettä syödä ja suun puhtaudesta pitää erityisen hyvää huolta ja toivoa, että helpottaa. Jos ei, niin sitten se lääkäri kirjoitti mulle valmiiksi antibiootti lääkekuurin.

Mulla on taas huomenna äippäpolilla käynti, kun vauvan sydänäänissä oli nyt sitten kuitenkin jotain erikoista. Toivotaan nyt vaan, että kaikki menee hyvin ja elokuussa syntyy terve lapsukainen!

Olo on aika naatti tuon hammaskivun ja siitepölyallergian vuoksi. Rautalääkettäkin piti kyllä ruveta syömään. Mutta kesää odotellessa! B)
 
Nostelen, josko joku joskus taas kirjottelisi! =)

Vauvan sydänäänistä...Vauvan sydänjohtimet ei ole vielä tarpeeksi kehittyneet, mutta ei huolta ku vielä kerkee kehittyä. Nyt raskausviikko 27. Mutta kyllähän sitä huolta kantaa...
 
Heips,

Kerrankin molemmat pienokaiset nukkuu yhtä aikaa. Nipsu -81 toivottavasti nuo sydänjutut selviää myös parhain päin. On varmaan kurjaa, kun on epävarma olo kaiken aikaa. Meilläkin oli Riialla sydänäänissä jotain erikoista suhinaa syntymän jälkeen ja käytiin silloin tarkistamassa asia myöhemmin. Mutta se taitaa olla aika tavanomaista, että se reikä sydämessä menee joillakin vauvoilla vähän myöhään kiinni.

Riia on jo ½ vuotta - uskomatonta. Nyt se jo harjottelee istumista ja ryömimistä. Kivaa kun alkaa liikkua ja leikkiä aina vain enemmän leluilla.

Ja kaikki muutenkin on meillä mallillaan. Harkitaan kylläkin muuttoa, mutta vielä ei ole asuntoa olemassa eikä isompaa lainaakaan neuvoteltuna. Mutta "kohtahan" Eeli menee jo eskariin ja sitten olis kiva, että eskari olis kävelymatkan päässä. Täällä ei todellakaan ole eskaria, koulua eikä päiväkotia ihan lähettyvillä. Tää on ihan hirveetä, kun aika menee ihan siivillä.
 

Yhteistyössä