Herätin lapseni äsken etsimään kadoksissa olevaa kirjaston kirjaa!

  • Viestiketjun aloittaja pinna paloi
  • Ensimmäinen viesti
pinna paloi
Luulin, että on hoitanut kirjan palautuksen, mutta siitä tuli tänään muistutus. Poika on todella tuulispää ja kaikki on jatkuvasti kadoksissa ja huone sekaisin. Mulla paloi pinna!! |O
Herätin pojan (9v) etsimään kirjaa ja annoin samalla viimeisen varoituksen siivoamisesta. Sanoin, että jos ei huomenna, kun tulen töistä, huone ole tip-top siisti, heitän KAIKKI roskiin!! Ja aion sanani myös pitää. Mitään huvituksia ei tule, ennen kuin oppii pitämään tavaransa tallenssa ja järjestyksessä.

Joo, asian olisi voinut hoitaa fiksumminkin, mutta pinna paloi kun kaikki on jatkuvasti hukassa, huone täynnä Legoja (joilla ei edes sillä hetkellä leiki), kirjan hujan hajan hyllyssä, vaatepinoja lattialla, milloin etsitään kotiavainta, milloin kännykkää jne jne.
 
ap.
Porvoon kirjastossa ollaan tyytyväisiä :D
Oliskin.

Mä olen NIIN monesti sanonut, että tavaroista täytyy huolehtia. Kirjaston kirjoista huolehtia, kotiavaimia ei saa kadottaa... MIKÄÄN ei mene jakeluun!! Poika vaan olettaa että kyllä ne "jostain" löytyy. Mulla on ***kele muutakin tekemistä, kuin järjestellä sen sotkuista huonetta (jotta sieltä jotain löytyis) ja etsiä pelko perseessä kadotettuja kotiavaimia, ties minne olisi ne hukannut. Ja kun tätä on lähes päivittäin.
 
Mä sanoin, että tänään tuli muistutus. En sanonut, että "äsken".
Tänään tarkoittaa siis yleensä päiväpostiaikaa, joka täällä päin on vasta klo16 ja koska aina en silloin ole kotona, voi postin selaaminen venyä hyvnkin myöhäiselle.
Nii-i...sitä mä ajankin takaa, että miksi lapsi piti herättää nyt etsimään kirjaa, kun muistutus ei tullut nyt, eikä kirjaa voi palauttaa nyt?
Ymmärrän, että ärsyttää. Muakin ärsyttäisi. Mutta sen verran hillitsisin itseni, etten lasta kesken unien herättäisi kirjaa hakemaan.
 
Itse olen lapsesta saakka ollut kuvaillun kaltainen ja aina myös kärsinyt siitä. Nytkin tulee töissä pyyhkeitä kun en huomaa sähköpostitulvasta viestejä, en muista asioita. Kotoma mies harmistuu kun kokoajan hukkaan jotain ja tavarat jäävät hujan hajan vaikka kuinka yritän tsempata. Siihen harmiin ei hirveesti auta että muut haukkuvat, stressaannun vain.

Toki noita asioita voi ja pitää opetella, mutta muista että nämä asiat vain ovat toisille vaikeampia kuin toisille. Ihan yöunilta tuskin kannattaa herätellä, vaikka ymmärrän että harmittaa.
 
"hilima"
Rauhotuhan nyt, lapsesi on kuitenkin vielä pieni poika.
Toki on aika opetella ottamaan vastuu tavaroista. Jospa siivootte yhdessä tavarat omiin paikkoihin ja samalla löydätte kadoksissa olleet. Jatkossa voi sitten laittaa tavarat sinne mistä ottaakin päivittäin. Siististä on helpompi aloittaa järjestelmällisyys.
Niin, ja muistakaa palauttaa kirjaston kirja :D sakkomaksun voit ottaa poijan viikkorahoista.
 
---
Mikset maininnut lapselle asiasta kun se muistutus tuli postissa? En ymmärrä miksi "odotit" että lapsi nukkuu. Varmasti kuka vain lapsi säikähtää kun vanhempi tulee huoneeseen keskellä yötä ja komentaa ylös.
Jotkut lapset nyt sattuu olemaan tuollaisia. Olin minäkin ja veljeni ja aina oli avaimet hukassa tai koulukirja unohtui kotiin.
Auttaisiko asiaa jääkaapin oveen kiinnitetty lista aamuisin mitä pitää muistaa??
 
"hop"
Jätä lapselle aamuksi pöydälle lappu, jossa muistutat siivoamisesta. Ettei juttu jää unenpöpperöisen muistin varaan + lapsi arvele sinun liioitelleen suutuspäissäsi ja unohda siivousta huomennakin. Säästytte pahalta mieleltä illalla.
 
ap.
[QUOTE="hilima";26457299]Jospa siivootte yhdessä tavarat omiin paikkoihin ja samalla löydätte kadoksissa olleet. Jatkossa voi sitten laittaa tavarat sinne mistä ottaakin päivittäin. Siististä on helpompi aloittaa järjestelmällisyys.[/QUOTE]

Me siivotaan tota huonetta vähän väliä yhdessä. Aina sovitaan, että NYT järjestys pysyy ja uutta ei oteta ennen kuin entiset siivottu jne. Pah! Kohta on huone taas samassa kuosissa.

Kolmannen kerran: tiedän toimineeni typerästi. Olen loman tarpeessa. Stressaantunut, ärsytyskynnykseni on tällä hetkellä olematon.

Onneksi noilla unenlahjoilla poika nukahti heti uudestaan uneen. Ja nyt kaduttaa.
 
---
Me siivotaan tota huonetta vähän väliä yhdessä. Aina sovitaan, että NYT järjestys pysyy ja uutta ei oteta ennen kuin entiset siivottu jne. Pah! Kohta on huone taas samassa kuosissa.

Kolmannen kerran: tiedän toimineeni typerästi. Olen loman tarpeessa. Stressaantunut, ärsytyskynnykseni on tällä hetkellä olematon.

Onneksi noilla unenlahjoilla poika nukahti heti uudestaan uneen. Ja nyt kaduttaa.
Mitäpä jos keräisit ylimääräisiä leluja pois huoneesta? Tarviiko lapsella olla niin paljon leluja että huone näyttää pommin jäljiltä puolessa tunnissa?
 
ap.
Mitäpä jos keräisit ylimääräisiä leluja pois huoneesta? Tarviiko lapsella olla niin paljon leluja että huone näyttää pommin jäljiltä puolessa tunnissa?
Ei niitä itse leluja juurikaa ole, mutta tuota Legojen, Bioniclejen ym määrää... Jokainen ymmrätää, että kun pikkulegot on hujan hajan, näyttää kuin koko huone olisi niiden valtaamana :D
Keväällä vasta heitin jätesäkillisen tavaraa pois. Osa roskiin, osa kierrätykseen. Lisääntyyköhän noi jotenkin itsestään?
 
Ratkaisuja etsimässä...

Lapsen avaimille selkeä paikka. Vaikka ruuvi eteisen seinään. Siitä näkee aikuiset että avain on tallessa. Ja kännykälle ehdottomasti kannattaa laittaa samanlainen paikka. Vaikka pieni pussukka roikkumaan eteisen seinälle.

Onko vaatteita kenties liikaa jos niitä ei saa kaappiin? Kartoittakaa pojan vaatetilanne, jotta käyttövaatteita on kohtuullinen määrä joka mahtuu kaappiin. Jos kaikki housut eivät yksinkertaisesti mahdu housuhyllylle vaikka kuinka survoisi, on lapsiparka mahdottoman tehtävän edessä.
Seinällä olisi kätevä olla myös naulakko "puolikäytetyille" vaatteille, tai vaikka vaatekaapin oven sisäpinnassa.

Voisiko legojen alle laittaa suuren kankaan alustaksi? Meillä käytetään lasten lakanaa. Lakanan päällä on hyvä rakennella, ja palikat on helppo nostaa isoon sängynaluslaatikkoon kun kokoaa lakanan reunat ylös. Säästyy keräämisen vaivalta. Helppoa ja nopeaa.

Kirjaston kirjoille on hyvä keksiä myös jokin erillinen paikka, sivummalle omista kirjoista. Ja kirjastokortin voi ottaa jäähylle jos kirjojen palautus ajallaan ei tahdo onnistua.
Kun kirjat ovat hyllyssä hujan hajan, kannattaa hankkia kirjatukia tai vaikka kuution muotoinen laatikko yhden hyllyn keskelle, näin on useampi "seinä" johon kirjat voivat nojata eivätkä kaadu sikin sokin. Turhat kirjat joista kukaan ei välitä, kannattaa kiikuttaa terveyskeskuksen tms odotustilaan tai kierrätyskeskukseen.

Valtaosa ihmisistä ei kuulu siihen ihailtavaan kastiin joka osaa/jaksaa/viitsii/saa aikaan pitää kaikki tavaransa sievässä järjestyksessä ja muistaa huolehtia kaiken ajallaan. On todennäköistä, että poikasikaan ei kuulu. Älä muokkaile häntä liikaa, vaikka pinna tahtoisikin palaa.

Ehdotan että juttelette huomenna päiväsaikaan näistä jutuista, ja koitatte ottaa yhteiseksi projektiksi tuon huolellisuushomman ja autat häntä vaikkapa hankkimalla niitä kirjatukia, naulakoita ja legolakanaa. Näin tulet puolitiehen vastaan ja poikakin varmasti yrittää ihan eri tavalla kuin uhatessasi heittää kaiken roskiin.
Paistakaa vaikka lettuja kun huone on siisti!
 
Fwwq
no aloittajahan oli jo ite harmissaan, kun tuli vetästyä vähä yli. Ei mistään käynyt ilmi, että hänellä olisi pitkäaikaisena toimintamallina ko. käytös. Kai sitä jokainen joskus toimii kuin idiootti.

Mut löytykö kirja?
 
  • Tykkää
Reactions: Myry vaan

Yhteistyössä