** HUHTIKUISET 2010 **

Empuuu minullakin imetys sattuu vielä, varsinkin alussa vaikka luulis nännien olevan jo tottunut kun viides lapsi :| vaan ei. Onneksi enää sattuu vain alussa ja rintakumi käytössä alussa, jo senkin takia että syihkutissit ja tuntuu että pieni tukehtuu siihen maidon määrään.
Täällä myös vauva on aika useinkin rinnalla, mutta en kellota vaan luotan siihen että pieni syö kun nälkä on :)

-C-
 
Mulla olisi teille kokeneemmille kysymys.
Mitä oikeastaan teette pienen vauvan kanssa hänen ollessaan hereillä ja tyytyväinen?
Oletteko aktiivisesti seurustelemassa jatkuvasti vaikka vauva ei edes välttämättä sitä tunnu kaipaavan?
Meillä poika on tosiaan välillä pitkiä aikoja hereillä päivisin, mutta on pääasiassa tyytyväinen itsekseenkin tutti suussa ympäristöä ihmetellen. Itsellä tulee vain kovin syyllinen huono äiti-fiilis ellei jaksa kokoajan aktiivisesti seurustella pienen kanssa.

ihmettelee Whitney
& Viljami 1kk
 
Whitney Jos vauva on tyytyväinen niin ei häntä tarvitse erityisesti "viihdyttää". Kyllä itsekin tunnen syyllisyyttä viel' tämän kuutosenkin kohdalla jos huomaan että tyttö on hereillä kopassaan ja yksin :D Mielelläänhän vauva seurailee perheen touhuja esim. sitteristä käsin.
 
Heippahei :wave: ! Kiva lukea kaikilta vauvakuulumisia, nyt varmaan alkaa viimesetkin olemaan jo maailmassa :) .

Piti tossa aikasemminkin tulla jo kertomaan kun saatiin hyviä ja erittäin yllättäviä uutisia. Sen katastrofaalisen synnytykseni jälkeen (siis istukka ja kohtu repesi, vauva syntyi vatsaontelosta jne.) lääkärit tosiaan sanoivat lapsiluvun jäävän näihin kahteen. MUTTA tuossa reilu viikko sitten postiluukusta putosi epikriisi jossa kerrottiin että oli uudestaan keskusteltu tulevista raskauksista erikoislääkärin (joka oli mukana hätäsektiossa) ja perinatologin kanssa, jotka sanoivat että estettä uudelle raskaudelle ei ole, synnytystapa joka tapauksessa sektio ja raskauden purku lapsivesipunktion mukaan :) :heart: Olin uutisesta niin onnellinen et ei tosikaan!! Olin jo ehtinyt osan pieniks jääneistä vaatteista laittaa kiertoon menevään pussiin, pelastin ne sieltä äkkiä säilöön ;) .

Meillä imetellään vaan osittain. En saanut ensimmäiseen 6 viikkoon imettää ollenkaan niiden antibioottien takia, pumppailin kun jaksoin/ehdin, luulin ettei minkäänlaiseen imetykseen päästä kun on jo noin huomattavan ajan saanut pullosta. Vaan sitkeän uudelleen harjoittelun jälkeen Paavo ymmärsi taas tissin päälle :D .

Ja tosiaan, jätkä kastettiin viime su, äitienpäivänä, ja Paavosta tuli Paavo Elmeri :heart:.

Tosta jäntevyydestä, täällä kans hirmu jäntevä pakkaus! Ihan samalla tavalla jäkittää kun Empuuun ukkeli =) . Pelkään vaan ettei olisi ylijäntevyyttäkin jo.. Kamalan vainoharhaseksi tullut kun kärsi synnytyksessä siitä hapenpuuttesta ja jouduttiin elvyttämään ennenkun alko itse hengittelemään.. Erehdyin lukemaan aiheesta googlesta kaikennäköstä tarinaa ja tuo ylijäntevyys mainittiin ja sitä myöten myös mahdollisuus, että se on merkki kehityshäiriöstä :| . En usko että mitään on, mutta huoli kasvaa välistä suureks kun erehtyy noita lukemaan :ashamed: ...

Tuosta selän kaaristamisesta olen kanssa hieman huolissani, vetää välistä ihan älyttömälle notkolle :eek:

Muuten herra onkin aivan mieletön höpöttelijä/hymyilijä! Ensihymy väläytettiin 5 vko ikäsenä ja sen jälkeen elämä on ollut yhtä hymyä! Nyt tulee jo ihania ääniä kun juttelee, sanoo jo kovasti mm. "aguuuu" kun äiskin kanssa höpsitään :heart:

Hmm..mitähän vielä piti... :p Niin! Kylvetään 2-3 kertaa viikossa. Ukkelilla on hyvä iho, nauttii siitä ja sen jälkeen tulee hyvä yöuni =) .
Syödään 2-3h välein, kerralla menee pullostakin 120ml-180ml, isoja määriä. Tosin iso on ukkokin, nyt päälle 6kg ja vaatteissa käytössä 62cm-68cm. Tosin hieman reilummat täytyy olla muutenkin että mahtuu nuo kestovaipat alle. Muutamasta pienestä bodysta en ole raaskinut vielä luopua ja ne venytellään päälle vielä nippanappa bodyn jatkopalan kanssa :D .

Eiköhän siinä suurimmat :D

Sonja & Paavo 7vko 1vrk
 
Empuuu Täällä ihan sama homma ton jäntevyyden ja pään nostelun kanssa. Terkka joka kerta kehuu jäntevyyttä ja pirtsakuutta yleensäkin. Ja ihan haltioissaan muutenkin, kun poika oli pienenä ihan kuin nukke nukkuessaan :) Itse asiassa toi meitin poju taitaa olla vieläki pienempi kuin nukke jolla ite oon lapsena leikkiny :D

Täällä imetys ei suju enää niin mallikkaasti kuin alussa. Oon ihan kateellinen teidän suihkutisseillenne. Alussa mullakin tuli tosi hyvin, jopa liikaa maitoa. Nyt on jo viikon ajan iltasin annettu tuttelia lisäksi kun oma maito ei yksinkertaisesti enää riitä tyydyttämään pojan nälkää. Iltasin vähintään tunnin välein roikkuu tississä kiinni. Nyt näyttää siltä, ett maidon tulo vähenee koko ajan ja joutuu antamaan tuttelia myös päivisin. Koitan silti edelleen pärjätä pelkällä imetyksellä. Vähänkö harmittaa jos tää nyt näyttää siltä, ett maidon tulo loppuu kokonaan!! :( :( En tiedä sitten onko epäsäännöllinen syöminen (ja mahdolliseti liian vähän syöny) vaikuttanu maidon tuloon. Vettä kyllä juon koko ajan, mutta toi syöminen mietityttää, ett syönkö tarpeeksi ja siks alkanu maidon tulo hiipua. Ainaki välillä on monta monta tuntia syömisien välillä. Kuinka moni edelleen pärjää täysimetyksellä? Tuntuu, että olen ainoa jolla ei maito riitä :(

Seurustelusta. Itse otan hyödyn irti ja teen kotihommia, syön tai jotain muuta silloin kun poika tyytyväisenä sitterissä ihmettelee maailmaa. Telkkari on oikea intohimo, tänäänkin tosi pitkään ja hartaasti katteli telkkaria :D Kyllä sitä tulee pojan kanssa seurusteltuakin, mutta sula mahdottomuushan se on koko hänen hereillä olon ajan seurustella.

Mutta nyt syömään....

Poika on iskän kanssa pihalla moporemppaa tekemässä (lue nukkumassa) ;)

JääKyynel ja Tuittu 1kk 2vko
 
Hei vaan kaikille huhtikuisille pienokaisille :)

Meillä on tänään 2 viikkos "synttärit" :heart:
Elämä pikkumiehen kanssa on sujunut hienosti. Maitoa minulta ei ole missään vaiheessa tullut tarpeeksi, vaikka olen pumppaillut ja imettänyt. Näin ollen jamppa saa tissin lisäksi myös korviketta ja ollaan pärjätty hyvin.

Öisin pikkumies herää kaksi kertaa, aamupäivästä nukkuu 2-4,5 tunnin päiväunet ( :whistle: ) yleensä vaunuissa pihalla, alkuillasta torkahtelee pieniä unipätkiä, yöunille siirtyy kymmenen korvilla ja heräilee 8-9:30 välissä aamusella :)

Ammekylpyä ei olla vielä suoritettu, napatynkä irtosi maanantaina joten tänään voisi kokeilla kylpyä. Suihkussa ollaan muutamana iltana käyty seisoskelemassa ja poitsu tykkääkin suihkusta, mutta ei sen jälkeisestä kuivaushetkestä :)

Oma leikkaushaavani on parantunut hyvin, ja olenkin voinut ulkoilla poitsun ja koirien kanssa.
Kaikin puolin elämä on lähtenyt hyvin käyntiin pikkumiehen kanssa :)
 
Empuuu no on kyllä jäntevän näköinen tapaus teillä =) . Kyllä se meidänkin pojan pää nousee ja välillä oikein pönkää itseään ylöspäin, mutta ei kyllä ihan noin.

JääKyynel teillähän Tuittu on nyt 6 viikkoa? Silloin monella vauvalla on yksi niistä tiheän imemisen kausista jolloin vauva voi roikkua koko ajan tissillä :wave: . Tilailee siis vain lisää sitä maitoa. Jos vain itse jaksat imettää niin kyllä se muutamassa päivässä-viikossa yleensä tasaantuu ja sitä maitoa taas tulee riittävästi tarpeisiin. Suihkutissit (tai siis oikeastaan mulla on vain tuo oikea rinta suihkutissi) ei oo kyllä kovinkaan kiva juttu, koska vauva tuntuu välillä/alussa tukehtuvan ja hermoavan sen kanssa. Eilenkin sai silmiin suoraan maitoa kun irrotti otteensa ja sitä maitoa vain edelleen tuli :whistle:

Rintakumit ei oo tällä kertaa ollut käytössä, mutta esikoisellahan mä käytin niitä ensimmäiset 2kk. Hyvin päästiin niistä eroon, joten te jotka niitä käytätte niin älkää pelätkö muiden juttuja siitä ettei vauva kohta enää hyväksy rintaa muuten :wave: . Toki jokainen on yksilö, mutta jos kumista on selvää apua, niin mun mielestä hyvin uskaltaa käyttää.

Meillä on viime öinä oltu hereillä 2-3h jakso ensimmäisellä syöttökerralla (syö siis usein 2 kertaa yössä ). Masu tuntuu selkeästi vaivaavan ja röyhtäsy ei meinaa yöllä tulla. Voi kyllä nukahdella tuona aikana, mutta jos yrittää laittaa sänkyyn niin ei kyllä unet jatku. Kovin itkuinen ei ole ja selkeästi mielummin haluaisi yöllä seurustella |O . Tiedän että tämäkin on vain ohimenevä juttu, mutta se ei kyllä kovainkaan paljon mieltä piristä niinä yön tunteina.

Poppeliini ja poju huomenna 3 viikkoa :heart:
 
Kiitos uudesta pinosta! :flower:

Sonjasusanna onnittelut hyvistä uutisista!

Täällä neuvolareissu takana. Painoa oli nyt 2½vk iässä 4360g (syntyessään 4060g). Rintamaidolla mennään ja täälläkin riesana on suihkutissit. Ja niiden takia orastavat rintaraivarit... :| Runsaasta maidontulosta huolimatta välillä tyttö haluaa rinnalle jatkuvasti (lue useaan kertaan tunninkin aikana) ja öisinkin syö toisinaan tosi usein. Varsinkin iltaisin "tankkaa" useammin ja aamuyöllä sama juttu.

Kantoliina on meillä ollut suorastaan pelastus. Arjesta ei tulisi mitään ilman sitä!!!

Nyt täytyy mennä!
 
En ole edes tajunnut että täälläkin joku pino olisi meille olemassa! :)
Enkä nyt jaksanut kaikkia tekstejä lukeakaan mutta kiva kun täällä voi jatkaa kuulumisia :)

Oma vointi on juu parempi, antibiootit menee vielä ke-su mutta nyt vihdoin suun kautta! Lämpöä on edelleen hieman tälläin iltaisin joten se vielä vetää vähän verojaan ja lisää väsymystä..
Imetyskin sujuu ihan hyvin, pientä ongelmaa sen kanssa oli tuossa kun poika ei saa mun tissistä otetta kun tissit ovat sillain pehmeät eli ilmeisesti eivät niin täynnä ja toinen ongelma on sitten tuo maidon suihkuaminen kun toinen meinaa tukehtua suihkuavaan maitoon.. :/
Kylvetyksestä, me ollaan nyt käytetty poikaa kaksi kertaa kylvyssä ja tykännyt on :)
Kaikinpuolin muutenkin lähtenyt kivasti arki sujumaan nyt kun omakin vointi on parempi.. Ulkoiltukin on ja hyvin viihtyy poitsu vaunuissa, nukkuen.
Maanantaina se arki sitten alkaakin todella kun puoliso palaa töihin, jännittää kyllä hieman jo se mutta eiköhän se hyvin mene, maanantaina meillä on myös neuvola, terkka maanantaina meillä kotona kävikin.
Mutta eipä tänne muuten ihmeitä.. syöttöjä, unia ja vaipan vaihtoa :D parin-kolmen tunnin välein poika suunnilleen syö..


jastu ja vilperi
 
Pääsenpä minäkin vihdoin korkkaan tänkin pinon.
Kiitokset vaan taas Poppeliinille! =)

Kyllähän tuo hieman haikeelta tuntuu jättää tuo odotuspino :( Mut ehkä sinne vielä joskus pääsee kirjotteleen uudestaan ;)
Meni kyllä tää odotus ihan sairaan nopeeta. Just vasta plussas ja kohta Neiti on jo kuukauden ikäinen, huh huh! :D

Meillä on nyt sunnuntaina ristiäiset ja ai että mua sitten ottaa päähän, kun netin kautta tilattiin kahviservetit tytön nimellä ((meillä oli pojallakin sellaset)) ja tänään sit mies soitti sinne, et onkohan servetit jo tulossa, niin ne ei oo muka saanu meidän koko tilausta vaikka ovat meidän sähköpostiin vastanneetkin! Aaaargh! :kieh: Joten nyt ei sit saada servettejä.. :( Täytyy sit hommata sellaset vaikka Neidin 1v. synttäreille..

Tänään käytiin ekaa kertaa neuvolassa ja hienosti on Neiti kasvanut! Syntymäpainoon (2900g) tullut 760g lisää ja pituutta (48cm) tullut 4cm! =)

Me ollaan kylvetetty 1-2krt viikossa. Eikös sitä sanotakin, että vauvaa kannattaa kylvettää enintään 2krt viikossa?

Täälläkin alkaa pikkuhiljaa oleen noi 56cm vaatteet sopivan kokosia, ei enää niin hirveesti pyöri pikkusen päällä :D

Imetyksestä Meillä tytön syöttövälit vaihtelee aikaslailla ja tuntuu että välillä olis tissillä koko ajan. Yks hyvä esimerkki kun olin yks päivä siskolla kylässä neljän tunnin ajan, niin siitä ajasta mulla oli varmaan kieltämättä puol tuntia "omaa aikaa", eli siis ettei vauva ollu tissillä, oli tosi mukavaa kyläillä! Ja meidän neiti ei suostu edes tuttia syömään, joten mä joudun sit oleen koko ajan tuttina :/
Joskus taas nukkuu pitkiäkin jaksoja. (n. 3h) Yleensä syö kerralla n. puol tuntia. Mutta siis tissiä annan aina kun sitä haluaa, ei sitä muuten saa hiljaseks ja tää neiti kun ei kauheen hiljaa huuda :D Toivoisin niin että söis tuttia, olis edes joku muukin lohtu kun mä!

Poppeliini Meillä alkaa vauva kans kakomaan kun koittaa antaa tuttia.. Oonkin miettinyt, että voisko johtua siitä, et tutti on liian iso? Meillä kyllä kaikki tutit on 0kk+, eli siis pienimpiä mahdollisia..

Onnea Tinka! :flower:

Ihania uutisia oot saanu sonjasusanna! =)

Tää mamma kipasee nyt äkkiä saunaan, kun neiti nukkuu! =)

Katyana & NaNNa 4vko :heart:

 
Alkuun Kiitokset uudesta pinosta.. :flower:
Vanhasta tottumuksesta sitä silti aina meinaa ekaksi klikata odotuspuolen auki.. :whistle:

Imetys: Jääkyyneleelle minäkin olisin sitä lisätilausta meinannut ehdottaa, josta siis Poppeliini kertoi. Eli koita -jos suinkin jaksat- imettää niin usein kun haluaa tasaantuu taas siitä kun vauva on saanut "tuotannon" kohdilleen.. :)
Itsellä kanssa vähän tuota suihkuominaisuutta, onneksi poju on ahkera ihmijä ja jaksaa keskittyä vaikka välillä naama märkänä joutuu imemään.. :ashamed:
Mulla on vaan tuo juominen jäänyt liian vähälle.. Ei aina tahdo muistaa juoda vettä kunnolla, tänään sitten kun oli eka oikeesti lämmin päivä alkoikin päätä jomottelemaan illasti.. :(

Rintakumeista on sen verran kerrottava, että esikoisen kanssa kun niitä "jouduin" käyttämään silloin esim. neuvolassa sanoivat että pitää pikimmiten luopua muuten vauva tottuu siihen jne... No minä tietty esikoisäitinä otin kovat paineet moisesta ja niin sitä itkettiin sekä äiti että lapsi kun imetys ei suju.. Esikon imetys vaihtuikin tutteliin alta 4kk.. :(
Sittemmin "viisastuneena" olen todennut että olisi pitänyt antaa mennä kumin kanssa kun kerran toimi hyvin.
Kannattaa siis luottaa itseensä ja kokeilla rohkeasti mikä tuntuu hyvältä ja luontevalta itselleen..!

Seurustelu: Meillä kanssa on melkein pakko hyödyntää kaikki mahdollinen aika esim. kotitöihin, vaikkakin koitan silti jokaisen lapsen kanssa viettääkin sen oman ajan "yksilöaikaa".. Eli välillä saa vauvakin itsekseen tutustua maailmaan.. Tietysti tässä useamman sisaruksen parvessa harvoin joutuu ihan itsekseen olemaan, aina löytyy joku isompi ihmettelemään ja ilveilemään eteen.. :D

Mitens muuten muilla vanhemmat lapset on vastaanottaneet tulokkaan? Etenkin tietysti muut isot perheet, mutta tietysti muutkin.. :)

Tässäpä tähän pinoon meikäläisen aloitus, kerhoonkin kyllä liityin, mutta.. Helpompi sittenkin tänne kirjoitella näin harvakseltaan.. :)

Kauniita kesäisten päivien odotuksia kaikille!
 
Nimen antamisesta tätä meidän nuorimmaista ei kasteta kun erottiin pian vuosi sitten molemmat kirkosta. Mitään erityisiä juhlia nimenannon suhteen ei järjestetty vaan kun saimme nimen päätettyä ilmoittelimme sen sukulaisille ja ystäville. Nyt perjantaina "juhlimme" tytön nimeä kakkukahvien merkeissä miehen vanhempien ja sisarusten perheiden kera. Tytön nimeksi tuli Lotta Silja Olivia :heart:
Imetyksestä täysimetyksellä mennään ja olen ottanut sen asenteen että tissiä on tytölle tarjolla niin usein kun on tarvetta eli ajoittain se tietää sitä että syödään tiheämmin. Onneksi tähän on mahdollisuus kun on mies apuna lasten hoitamisessa eli voin keskittyä rauhassa tuon neidin syöttöihin. Voi olla että imettäminen olisi aika takkuilevaa jos olisin yksin näiden pienten kanssa, sillä tuo 1v 4kk on varsinainen elohiiri :D nyt on oppinut kiipeämään ruokapöydälle |O ja sinne suuntaa heti kun mahdollista :kieh: ...
D-vitamiinista me aloiteltiin Jekovit-tipoilla mutta vaihdettiin jokunen aika sitten Deetippoihin. Nuo tuntuu sopivan Lotan mahalle paremmin vaikka niitä joutuukin antamaan enemmän kuin Jekovit-tippoja. Ollaan kuitenkin annettu Disflatyl-tippoja yhdessä Deetippojen kanssa ettei tulisi vatsanväänteitä..
Vaipoista Meidän piti vaihtaa pampersit liberoihin kun Lotan takamus alkoi uhkaavasti punoittaa. Vaippaihottumaa on tullut meidän kaikille lapsukaisille noista pamperseista eikä näköjään Lottakaan ole poikkeus. Aika usein se pamperseissa oleva verkko oli tytön takamuksessa kiinni |O
Kylvetyksestä kerran viikossa on kylvetetty tyttöä ja kovasti tuo siitä tykkää :D
Neuvolakäynneistä tuntuu että aika harvakseltaan täällä on noita neuvolakäyntejä.. Ensimmäinen oli viikon iässä äitiysneuvolan terkan luonna ja toinen oli kolmen viikon iässä lasten neuvolassa. Seuraava käynti on neuvolalääkäri kuuden viikon iässä tai meidän tapauksessa Lotta on miltei seitsämän viikon ikäinen..
Odotuspuoli haikeaahan se ooli sieltä pois siirtyä ja tällä kertaa lopullisesti :ashamed: Vauvan odotukset on nyt omalta osalta koettu ja kieltämättä haikea tunne, mutta nyt täytyy nauttia Lotan vauva-ajasta täysin siemauksin sillä niitäkään ei ole odotettavissa seuraavan kerran ennenkuin minusta mummo tulee ja siihen on toivottavasti vielä aikaa :whistle:

MaMa ja Lotta 1kk (ja rapiat) :heart:
 
Kiitokset uudesta pinosta!!! :flower:

Tinkalle onnitteluita!!! :heart: :flower:

Iitu neiti on jo 2vko 2päivää vanha :) aika juoksee ...
Tissillä roikutaan ja lisämaitoa joudun antamaan edelleen..ollaan siis niin kovia syömäreitä että.
maidontulo on ihan riittosaa tosin enemmänkin sais tulla...onneks suihkutissejä ei nyt oo tullu :)
Neiti syö kans sellasia puolen tunnin rykäsyjä ja nukkuukin sitten pitkiä toveja. Ulkona nukkuu vaunuissa myös todella hyvin :)

Kauniita nimiä lapsukaiset on saaneet. :heart: meillä ristiäiset on 13.6. ja nimi on jo päätetty. Itse asiassa keksin sen sairaalassa ykskaks ja se kelpas miehellekin :D

nyt on mentävä...

nasum ja neiti 2vkoa 2vrk
 
Jänteväks kehui neuvolantäti meidänkin tyttöä. Itseä tosin mietityttää onkohan normaalia, ettei tyttö askella, jöpöttää vaan paikoillaan.

Onko selän kaaristamisessa jotain erikoista? Meidän tyttö venyttää aina ihan kaarelle, miten saakin sillee. :whistle:

Rintaraivarit on meillä lisääntyny. :/ Ennen tuli ehkä kerta päivään, mutta eilenkin pulloteltiin koko päivä kun tyttö vaan huusi rinnalla. Yöllä suostuu onneks vielä imeen, mutta aamu kun koittaa niin huuto alkaa rinnalla. Äsken tosin sain vähän tytön imemään kun nostin unisena rinnalle. Taisi olla liian uninen kuitenkin kun äkkiä nukahti taas. :D Harmittaa kyllä jos nyt siirrytään pelkkään pulloon! Paljon helpompaa ois imettää. Imettäessä jää sentää toinen käsi vapaaks, pulloillessa molemmat on kiinni. Tyttö kun syö kokoajan niin meinaa ite keretä mitään! |O

Vaipoista Meillä käytössä Pampersit kun tykkään ett ovat ohuempia ja pehmeämpiä, ja ne sisäresorit pitää paremmin kuin Liberon. Tosin se verkko tosiaan jää välillä vauvan peppuun kiinni. Mutta ihottumaa ei onneks oo. Rasvailenkin kyllä ahkeraan sinkkivoiteella.

Selkeesti on neiti heränny enemmän tähän maailmaan. Katselee silmiin sitä kuka hälle juttelee.
Pituutta oli tullu kolmessa viikossa 4cm. Hurja miten nää kasvaa! :p

Mutta ei nyt muuta.. :)

Feles & neiti 3vko 1vrk <3

 
Tuittu makoilee sitterissä tyytyväisenä ja kattelee töllöö, joten tilaisuus pikaseen kirjotella. Tosin vessaki pitäs siivota.

Poppeliini ja Fantastic4 Viikko sitten jo mietin, että onkohan herralla nyt se tiheän imun kausi, kun jostain luin 6-viikkoisen hamuavan enemmän tissille. NYthän tuittu on pari päivää päälle 6 viikkoa. Olenkin kyllä antanut tissiä heti vain kun sitä vailla on, mutta ei sekään aina herralle riitä. Täällä nimittäin hermostutaan kun sitä maitoa ei tule tarpeeksi ja se kitinä muuttuu huudoksi (täällä siis harvoin itkee/huutaa, kitisee vain). Tuon huudon on saanut laannutettua lisämaidolla. En keksi muuta syytä, kuin ettei Tuittu saa tarpeeksi maitoa, vaikka kuinka tissillä roikkuu...tai hänen mielestään tarpeeksi. Tosin eilinen ilta ja yö meni taas pelkällä tissillä. Mies ainoastaan antoi tuttelia kun minä nukuin muutaman tunnin nyt aamulla. Eilen kaksoissiskoni kanssa puhuin tästä syöttämisestä, niin hänellä ei tässä vaiheessa enää ollut maitoa riittäny ollenkaa kummallekaan pojalleen. Mutta katsellaan, katsellaan :)

Täällä kans venytellessä selkä on välillä niin kaarella että.

Joo, nyt jäi kirjottelut tähän, alkoi sen verran äänekäs protestihuuti kuulua. Tissiä kai taas vailla...eiku syöttämääm ja lisää paremmalla ajalla :)

JääKyynel ja Tuittu 6vko 2pv
 
Voi apua. Imetin eilen yöllä 23.30-2.30. Aina kun yritin siirtää pikkuherran omaan sänkyynsä, alkoi kitinä ja oli pakko ottaa taas rinnalle. Sitten kun viimein alettiin nukkumaan, heräsi tuo taas noin klo 4 syömään, ja siitä eteenpäin tunnin, parin välein. Piti antaa nukkua vieressä koko yö, ei muuten olisi tullut mitään. :/ Pitänee hommata joku kantosysteemi, ei tuota sylissä voi pitää, kun pitäisi tehdä muitakin hommia. Tiskit odottaneet altaassa ties kuinka monta päivää...

Empuuu ja Taapo 3 viikkoa
 
Empuuu sullekin mä ehdotan tätä tiheänimemisen kautta :wave:
"Tiheän imemisen kaudet osuvat perinteisesti 3 ja 6 viikon sekä 3 ja 6 kuukauden kohdille. Kyseessä ei ole varsinaisesti maidon lisääminen, vaan ennemminkin maidonerityksen varmistaminen. Onpa sanottu, että ensimmäiset kuusi viikkoa ovat yhtäjaksoista tiheän imun kautta ja että ainakin sen ajan rinnat myös harjoittelevat uutta tehtäväänsä." http://www.babyidea.fi/imetys/ipalsta/rinnat.html
Voin myös lohduttaa, etten mäkään ehtinyt tuntuvan tekemään mitään ylimääräistä esikoisen aikana, tai en ainakaan pariin ekaan kuukauteen (vaikka oli ns. helppo lapsi). Esikoisen kohdalla joutuu oppimaan niin paljon uutta ja se kuuluu vähän niin kuin asiaan että muut jutu jää lojumaan. Helpottaa varmasti sullakin kesän aikana =)

En muista olenko jo onnitellut Tinkaa, joten onnittelut nyt :flower:

Viime yö meni vähän erilailla kuin aiemmin. Poika heräsi klo 23 aikoihin (just kun olin itse päässyt sänkyyn |O ) ja olikin sitten hereillä klo 1.30 asti. Sen jälkeen nukkuikin melkein klo 7 asti, eli "virallista yökukkumista" ei tullut. Parempi melkein näin, kuin että yksin joudun olemaan hereillä pojan kanssa, mies siis oli johonkin klo 1 asti meidän seurana =) .

Nyt valmistautumaan. Miehen veli ja veljen vaimo tulevat kohta käymään. Mies aikoo pyytää heitä vauvan toisiksi kummeiksi, sitten ei tarvis kuin pappiasia varmistaa.

Ai niin, mä olin viime yönä taas synnyttämässä :LOL: . Tällä kertaa anestesialääkäri tuli heti käymään salissa ja lupasi että laitetaan spinaali kun alkaa tuntumaan siltä (mullahan tällä kertaa epiduraali epäonnistui ja puudutti vain vas. reisen ihon).

Poppeliini ja poju 3 viikkoa :heart:
 
Poppeliini Tuota se taitaa olla. Ahdistaa vaan, kun oon päivät jumissa sohvalla vauva tissillä. :D Enhän mä ehdi tehdä MITÄÄN, kun mies palaa töihin ensi viikolla. Nyt pitäis päästä suihkuun, mutta eiköhän vauva herää ihan just, nukahti äsken rinnalle ja sain ujutettua tutin suuhun.

Muoks. Ja heräsihän se. :kieh: Onneks mies oli jo sen verran hereillä, että pystyin tökätä vauvan hänelle.

Niin ja miks tuo ei nuku?! Eilen pisimmät unet oli 1½ tuntia ja nekin mun rinnan päällä, muuten tuskin olisi nukkunut noin kauan.
 
Tosta selän kaaristamisesta, niin voi siis olla kyse opistotonuksesta eli vartalon yliojennuksesta, joka saattaa taas olla merkki jostain neurologisesta häiriöstä, kehitysvammasta tai epilepsiasta tms. Ja usein tohon liittyy varmast jotai muutakin (heikkoa päänkannatusta tms.) jos kyse vakavemmasta, toi kaaristelu sellasenaan on aika yleistä.

Täytyy oman mielenrauhan vuoks kysyä tosta ens viikolla neukkulääkärissä. =)
 
Täällä :wave: Kiitos pinosta!

Kylvystä, meillä sellanen 1-2 kertaa viikossa vähän fiiliksen mukaan. Katotaan mitä kesä tuo tullessaan kun typy on kova hikoilemaan. Mutta tykkää kovasti kylvystä ja suihkusta.

Syömisestä, meillä syödään melkein koko ajan tai ainakin ollaan tissillä. Joten tutti reenit on käynnissä, vaikka typy ei sitä meinaa ottaakkaan. Terkka sanoi et tyrkyttää tyrkyttää niin voi jossain välissä ottaakkin. Täällä syödään tissimaitoa vain. Ja pakkaseen saatu myös hiukan saalista. Ja iskältä kelpaa pullokin koekeiltu on ja kupista juo myös (tai maidonkerääjästä) Eli mä pääsen sitten jossain välissä urheilemaan itekseen kun jaksaa lähteä :D

d-vitamiinista, eilen alopitettiin ja vielä ei ole vaikutuksia huomattu. Sitähän ei lasketa että irvistää kun saa ne, ei taida lusikasta tykätä. Laitettiin kauppalistalle pienelle oma lusikka et saa sitten pehmeämmän. Nyt annettu glögilusikalla kun on tarpeeksi pieni.

Meillä nimi annetaan huomenna ja on sitten samalla kakkukahvit, ne tulevat ketkä ehtivät. ei sen kummempia juhlia, mut kakku on niin hyvää et sitä pitää syödä aina hyvällä syyllä :LOL: ja käyhän täällä muutenkin typyä katsomassa. Mutta onhan juhlat :)saa kuvia. Tosin meillä on vaatteet mietinnässä kun nyt hilluu kotona paita ja vaippa päällä ja pää hiestä märkänä... Kai me joku kesä mekko laitetaan.

Tinka onnea vauvasta! :flower:

Täälä ei nukuttais millään päikkäreitä tai muutenkaan vaikka on yli väsyneen oloinen kun saa uneen jossain välissä. Et kaikki konstit käytössä et sais tarpeeksi unta. No ja pikkuine nukkuu lähellä tai sylissä vaikka on kuumissaan jos lähet vierestä pois niin herää melko pian. Välillä kurkkii et onko vieressä joku. No nyt nukkuu liinassa sylissä, jos otan pois eilen kokeilin niin heräshän se joten...

Neuvolassa käytiin niin kasvanut reilun sentin viikossa huh mitä vauhtia, ja painoakin kerännyt hyvin.

Vaatteista, yks haalari on pieneksi jäänyt muuten en tiiä, sitä ehdity käyttämään, oli hartioista kaposta mallia. Muuten ei oo vaikuttanut hukkavan vaatteisiinsä vaikka ne onkin 60cm ylöspäin. Ja nyt tosiaan kun on vaan kietasupaidat käytössä.

Empuu, no meillä on kanssa hommat retuperällä kun typy syö vain koko ajan välillä, mut se on vaan hetkellistä (kuukausissa kai) saaa syödäkkin typy tissillä, joten eiköhän se siitä joskus. Mut nyt kun typy viihtyy nukkumassa pystyssä liinassa niin oon saanut jotain tehtyäkin kun ei syö mut nukkuu. Vaakatasossa kun syö niin on sen verran leveä paketti ettei juurikaan pysty tekemään tai sit mä en vaan osaa :D On tiettyjä hommia mitä en tee mut aika paljon pystyy tekemään kun sai reenattua :) ja selkä kestää eli huilia tulee kuitenkin paljon.
 
Pikaisesti meidän tämän päivän neuvolakuulumiset. Uudet mitat olivat 4920g ja 56,8cm, (syntymämitat 4060g ja 53cm ja 6vrk iässä painoa 4200g). Ei ihme ettei noi pienimmät vaatteet enää mene kun jätkä kasvaa ihan vauhdilla B)

Poppeliini ja poju eilen 3vkoa :heart:
 
Kylläpäs on upea ilma, nökötetään vauvan kanssa sisällä. :LOL: Mies lähti isänsä ja pikkuveljiensä kanssa kalareissuun, palaa huomenna takaisin. Oltais päästy kyllä mukaan, menivät asuntoautolla, mutta en mä sitten uskaltanutkaan. Me käytiin vauvan kanssa kauppareissulla, vauva parkui mennessä ja tullessa ja vähän siellä välissäkin. :kieh: Jos sitä kävisi vielä illemmalla ulkona, mun on pakko saada jätskiä ja kenties jotain ruokaa. Jääkaappi on aika tyhjä.

Raskaus pilasi mun jalat! :( Ei mahdu kengistä kuin parit jalkaan, vaikka turvotus on jo poissa. Tainnut jalka sekä venyä että leventyä. Nyyh, mä haluun mun 37-koon jalan takaisin. :(

Taapo tykkää katella telkkua. :ashamed: Tuo kun ei kauan yksin viihdy, niin laiton sen lattialle telkkarin eteen ja ehdin tekee sillä välin itselleni pari leipää. Täällä siis yksi paska mutsi...

Suositelkaa jotain kantovälinettä! Pitäis saada kädet vapaaksi, vaikka vauva kulkisikin mukana. Ei mitään hurjan kallista ja semmoinen, jota mä osaan käyttää. :whistle:

Empuuu ja Taapo 3 viikkoa 2 päivää
 
Pikaisesti tulin myös kertomaan eiliset neuvolakuulumiset. Mitat 4320g ja 52,5cm, syntymämitat 3180g ja 49cm, eli hyvin siis kasvaa rintamaidolla :) Täti kehui vauvaa tarkkaavaiseksi, suloiseksi ja jänteväksi :heart: Pyysi siihen sitten vielä toisenkin tätin, kun halusi toisenkin mielipiteen Jullen silmistä, kun ovat edelleen aika keltaiset. Päätyivät sitten siihen, ettei tarvitse sairaalaan soitella, kun on kuitenkin niin virkeä ja syö hyvin. Kehottivat vaan tarkkailemaan, että lisääntyykö keltaisuus vielä tai muuttuuko vauva väsyneemmäksi. Sitten kehoitti koittamaan kieleen puolukkaa, että onko valkoisuus sammasta...ostanko nyt siis kaupasta puolukkamehutiivistettä vai mitä? Marjoina meiltä ei puolukkaa löydy. :whistle:

Mullekin saa suositella hyvää ja helppokäyttöistä kantoreppua tms. Mitään liinaa en ehkä halua alkaa käyttämään, kun en jaksa mitään sidontoja opetella :( Ois kiva, jos pystyis jotain hommia tekemään silloinkin, kun vauva ei viihdy yksinään...

Mä olen flunssassa, joten jää ulkoilu täällä myös vähiin. Piti yhdet vaatekutsutkin jättää väliin, kun ei sitä näin tukkoisena jaksa mihinkään lähteä... :headwall:

Mukavaa viikonloppua kaikille ja nauttikaahan ihanasta ilmasta minunkin puolestani! B)

-Niiskuneiti ja Julle 4vk :heart:-
 
Moi!

Juuri parin tunnin ähellys takana. Onko muilla ähertäjävauvoja? Meidän pariviikkoinen on kyllä aika härveli tohottamaan tuossa nukkumishetkellä. Tuntuu, että pahemmaksi vain tulee. Vauva syö hyvin ja nukahtaa usein tissi suussa. Kun irrotan tai hän irrottaa otteen, alkaa hirveä tuhina ja kipristely. Siinä ei sitten aina oikein tiedä, että pitäisikö antaa lisää vai poistua tissin kanssa rivakasti paikalta. Ennen se nukahti heti siihen, mutta nyt unen saaminen tuntuu olevan hankalaa. Tutti kelpaa, mutta usein se pullahtaa nukahtaessa myös suusta ja lopputulos on sama. Viimeiset pari kolme tuntia on taas harrastettu tätä. Nyt se vaikuttaa jo ihan vässähteneeltä, mutta vieläkin se heräilee vähän väliä. =( Nuo raajat tuntuu heiluvan vähän liiankin kanssa. Pitäisi vissiin kokeilla vaikka kapaloa. Onko kokemuksia? Kauhulla odotan yötä, millaista sähellystä on tiedossa. Isänsä vieressä se rauhoittuu ehkä hieman paremmin. Haisen varmaan liikaa maidolta?! Tällaisen päätelmän olen tehnyt. Onko muilla samansuuntaisia havaintoja? Äänteleekö teidän vauvat nukkuessa? Tuosta meidän pötykästä kuuluu kyllä niin paljon ääniä, että nukkuukohan se koskaan ihan syvää unta?!
JA taas mennään...

Bambinoko + teutori 13 vrk
 

Yhteistyössä