Huhtikuun Hurmurit 2013 *Meidän Kuu!*

Mansikka-maija nuo sun verenpaine arvot on vähän koholla mutta ei vielä kovinkaan paljon. Enemmän tuossa ois mielestäni se ero aikaisempiin arvoihin. Mulla on verenpaineet ollu lähes koko ajan tollee vähän koholla ja protsku +1 pitempään ja turvotusta kovasti, mutta kun tilanne on tavallaan ollu koko ajan sama, niin ei olla epäilty myrkytystä. Jos sun mielestä nimen omaan on tullut huomattava muutos sun oloon ja arvoihin, niin sillon ottaisin yhteyttä polille, muuten ei niin suurta huolta. Niin ja joisin ekstra paljon ja lepäisin kunnolla jalat ylhäällä! :)

Pihlaja sinuna kävisin tarkistuttamassa oliko lapsivettä..tai ainakin soittaisin ja kysyisin polilta, että tsekattaiskos.. Lisäksi kuulemma näin, että vauvan liikkeet tuntuu vähän erilailla ku lapsivesi on mennyt? Uudelleensynnyttäjät varmasti osaa kertoa tästä tarkemmin?

( . ) Eilinen saunominen ei tuottanu suppareita.. tuli vaan kuuma ja jano ja turvotus paheni..pöh! :( Tänään kyllä uudestaan saunaan... :)

Mulla ei oo tullu vielä yhtään oikeeta kivuliasta supistusta koko raskausaikana. Aloin kyllä jo yks päivä epäillä tässä itteeni, että voiko mulla oikeesti olla Niin korkea kipukynnys, että mä en vaan tajua, ku mulla on kivulias suppari. :confused: No tähän ajatushäiriöön kyllä tuli vastaus eilen ku kävin nypityttämässä kulmat ja sehän tietty sattu ihan sairaasti, eli ehkä mä nyt sitte ihan oikeesti tiedän sitten ku alkaa ne oikeat supparit...ja uskoisin että ne nimen omaan ON kivuliaampia ku mikään kulmien nyppiminen! :LOL:

V-käyräkin alkaa jo pikkuhiljaa nousta, ku vaan odotuttaa ja odotuttaa ja mitään ei tapahdu ja suunnilleen joka toinen kysyy, että joko joko ja aina vaan joutuu sanoo että ei muutosta eikä edes aikomusta..Hoh hoijaa!!!! :mad:

No ei auta, ku siivota vähän ja taas levätä, jospa sitä vähä piristyis siitä sitte. Niin ja kuulin tänään peipposen laulua! Ihanaa kohta on jo kesäkin!! :) Kyllä tää vielä iloksi muuttuu! :heart:

MizzyMazzu ja Möhkis 40+1
 
Sipulisankari, ymmärrän mitä ajat takaa mutta taidan vielä tuumailla... Alkaa enemmän ja enemmän tuntua siltä, että mielikuvitus ja toiveikkaat ajatukset yön sydämessä saivat ajatukset laukkaamaan. Tänään on ollut ihan vaan kivuttomia supistuksia mutta kuten sinä, niin minäkin olen niin tottunut niihin ettei niitä isommin edes rekisteröi :) (Synnytän täällä ulkomailla vierahilla ja käytäntö kuulostaisi olevan, että ilman todistusaineistoa ja lisälorahduksia on diagnoosi yleensä virtsankarkailu...)

Ja ah, intialainen kuulostaa niin herkulliselta! Tykkään kovasti mausteisesta ruoasta, mutta nyt viime viikkoina se on alkanut närästämään vaikken muuten moisesta vaivasta kärsikään.

Taidanpa ottaa lämpimän pullan kylmän maidon kylkeen ja painua sitten päiväunille!

Pihlaja
 
Hei Hautojat ja Munineet!

Mansikka-Marja, soitithan?

MizzyMazzu, mulla ei kahdesta ensimmäisestä supistanut kertaakaan ennenkuin ambulanssissa (johon siis joudun sen verenvuodon takia) Esikoisesta ja vesien menon jälkeen Keskisiskosta. Ja tästä kolmannesta supisti joulu- ja tammikuussa, mutta sitten taas vasta samana vuorokautena kuin syntyi. Eli et ole 'tunteeton' yksiksesi. Kävin muuten tyttöjen kanssa paljon sairaalassa ottamassa käyrää kun en tuntenut liikkeitä ja niissä näkyi supistuksia, joita en tuntenut lainkaan.

Vaippoja
mennään jo kolmatta koon 1 pakettia. Liberot on mielestäni vähän isompia kuin saman koon Pampersit.

Neuvolasta juuri tullaan, 2 vko tarkastus. Herra on nyt siis 3330 grammaa 53 cm, laiha rippakinttu ihana. =)Tosin eilen kirkui klo 12-21 niin että nukkui 15 min pätkiä kolme kappaletta ja oli mielestäni vähemmän ihana :(. Käskettiin antaa lisämaitoa vaikka painonnousu sinänsä juuri ja juuri riittää. Mies ja muut tukijoukot hurraavat: Esikoinen kun veteli pulloa pienestä asti niin häntä oli helpompi hoitaa, Keskisisko aiheutti vauvana hoitajille suurta kauhua kun ei suostunut pullosta juomaa.

Kulutin juuri apteekissa pitkän pennin Gefilus D-vitamiinitippoihin ja johonkin masulääkkeeseen, jonka nimen onnistuin unohtamaan jo. Kunhan eilisilta ei toistu!

Se vauvan sydänääniä synnytyksessä seuraava antura on meillä vissiin ollut aivan takaraivossa, siellä on tosi iso rupi edelleen. Jotenkin olettaisi sen olevan päälaella? Onko tuokin vauva yritellyt jotain ihan omaa maailmaantuloasentoa!?!

Viikonloppuna aioin ryhtyä vaunuilemaan, tähän asti ollaan vain tehokkaasti menty jonnekin, esim. apteekkiin tai neuvolaan. Yhdet 6 v synttäritkin on, mutta ne on 60 km päässä ja mallia 'puoli kylää kutsuttu' niin en taida vielä uskaltaa.

Voimia odottajille, voimia käärönhaltioille!

Äitituuli + herra 2 vko
 
Paljon onnea iniss taratar ja Toive! :flower: :)

Päästiin tänään aamupäivästä kotiin, kun kovasti sitä anelin. Tiistaina käydään vielä näyttämässä vauvaa. Vauvalla kaikki hyvin muuten, mutta vasen lonkka naksuu, joten kahden viikon iässä olis mentävä Jorviin lasten kirralle tarkastukseen.

Vauva on aivan ihana. Taaperon on aika hämillään. Itse voin hyvin, mutta väsyttää, kun en oikein saanut sairaalassa nukuttua. Nyt vauva huutaa, joten pakko lopettaa...

Natte ja Tinja 1vrk
 
Anteeksi viiveella tuleva paivitys. Pieni mustatukkainen tytto syntyi pe 12.4 rv 39+0 kaynnistyksella. Pituutta oli 51.5 cm ja painoa 3591g ja pipo 36cm.

Tipalla kaynnistettiin ja ainoastaan epiduraali oli kipulaakkeena. Sen sai heti kun halusi. Olin vain 2.5 cm kun sen pyysin koska kipu oli kestamaton. Tiesin odottaa kipua kun sama tapahtui edellisessa synnytyksessa joka kaynnistettiin. Supistukset ovat paljon rajumpia kun kaynnistetaan ja ne tulee ihan puun takaa yhtakkia. Sain itse saadella puudutetta nappia painamalla mutta siina oli kylla maximi rajoite joka ei ylittynyt vaikka olisin kuinka nappia painannut. Rupesin tuntemaan kipua ja todettiin etta olen taysin auki. Laakari halytettiin paikalle. Samantien huusin etta nyt se vauva syntyy ja mulle annettiin annos epiduraalia lisaa etten vaan ponnistaisi. No laakarin tullessa paikalle en tietenkaan tuntenut enaa ponnistamisen tarvetta vaan ponnistin hoitajan kaskysta. 1.5 h ponnistin ja sitten tytto syntyi. Ainut kipu oli enaa siina vaiheessa kun paa oli aivan alhaalla melkein ulkona ja silloin ei mikaan epiduraali auta. Kipu oli aivan kamalaa...luulin etta en selvii hengissa.
Laakari oli rauhallinen ja ammattitaitoinen joka huolehti etta synnytys tapahtuu etta repeamia ei tule ja niin myos tapahtui. Pystyin heti istumaan ilman kipua jne.
Sunnuntai aamuna paasin kotiin ja olen heti ollut liikenteessa. Tiistaina olin ostoskeskuksessa shoppailemassa ja tunnin kavelylenkitkin ovat onnistuneet. Painoa jaljella enaa 2.3 kg mutta edessa on iso pallo viela. Kaipa se lahtee jossain vaiheessa tosta mahasta pois mutta turha sita on murehtia. Olen ihan myyty meidan pikku tytosta. Imetys lahti heti hyvin kayntiin ja maitoa riittaa. Eka lastenlaakari aika oli jo tiistaina ja kaikki hyvin. Viikon paasta pitaa uudestaan menna lastenlaakarille. Katsovat etta paino nousee normaalisti jne.

mindi16 6 pv vanhan tyton onnellinen aiti
 
Onnea kaikille vauvan saaneille! Taas monta vauvaa syntynyt! :heart:

Polikuulumisia:
Kaikki oli ihan hyvin. Ärsyttävänkin hyvin. ;)

Vauvanpainoarvioksi saatiin 3750g ultralla. Ja selvisi syykin miksi pallero tuntuu masun päältä niin isolta. Reisimitta on selkeästi isompi mitä muut mitat ja lääkäri ennustikin että taitaa tulla aika pitkä kaveri. Eli vaikuttaa muuten aika hoikalta.

Kohdun kaulaa oli vielä vajaa 2 cm jäljellä ja on tosi pehmeä. 2 cm auki joten ehkä pientä muutosta on siis tapahtunut sitten viimekerran... Tosin supistusten ja kipuilun takia oletin tilanteen olevan paljon enemmän edistynyt. Sattui olemaan myös harjoittelija mukana joka teki myös sisätutkimuksen sekä lääkärikin vielä vähän pyöritteli ylimääräistä, että jos sattuisi vaikka vähän auttamaan aukeamista.

Todettiin että jos kerran olisin saanut aikoinaan perätilavauvankin synnyttää alakautta niin kyllä sieltä nelikilonenkin ulos tulee joten kotiin odottelemaan vielä viikoksi. (Kuinka masentavaa)
Itkuhan eilen pääsi ja pettymys suuri vaikka tiesin sekä yritin itseäni valmistellakkin tähän että kotiin vielä tulaan yhtenä kappaleena. Mutta kun oli kuitenkin pieni mahdollisuus niin sitä kerkeää vähän innostumaan kuitenkin.

Eilen muutama supistus tuli illan aikana, ehkä vähän kipeämpiä kuin aikaisemmin mutta ei millään tavoin säännöllisiä kuitenkaan.

Joten maanantaina viimeinen neuvola ja torstaina yliaikaiskontrolli jos mitään ei tapahdu ennen sitä. Eli maksimissaan 6 päivää vielä odotusta jäljellä. Toivottavasti.

Niin ja sänkykin saatiin keskiviikkona. Tosin eri sänky mitä alunperin haettiin. Mutta ompahan nyt sänky jos sattuis syntymään... :heart: :)

Nyt sitten pitäisi keksiä tekemistä vielä viikoksi eteenpäin....
Omanapaiseksi meni tämäkin päivitys, mutta ei tässä nyt osaa oikein muutakaan näillä pehmenneillä aivonrippeillä enää ajatella. :ashamed:

orpk+Boris 40+4
 
Onnea Toiveelle! :heart:

Ja omanapainen pikapäivitys osastolta: Viime yönä klo 00.40 16tunnin kärvistelyjen jälkeen vihdoin pullahti maailmaan meidän poika mitoin 4110g ja 53cm :heart: Mulle ei tullut kuin pieni nirhauma, johon kolme tikkiä. Uskomattoman vähällä pääsin, vaikka pojalla kokoa sitten olikin (kokoarvio 3,7kg) ja ponnistusvaiheessa olin jo ihan loppu ja valmis luovuttamaan, kun ei mitään tapahtunut. Kirjoittelen synnytyskertomusta myöhemmin, kun päästään kotiin ja koneelle :)

Onnellinen (vauvasta ja siitä, että se on vihdoin ohi :D) Nanski ja nikotteleva Jäppinen 8h
 
Paljon onnea Naneni, mindi ja Toive!!! :flower:

Orpk miksikäs taas olitkaan siellä kontrollissa? Multa unohtuu tällaiset jutut niiiin helposti :ashamed: Olisi aivan ihanaa päästä itsekin ultrattavaksi tuon kokoarvion takia... Täällä myös maanantaina seuraava neuvola ja sitten yliaikaiskontrolli siitä vasta yli viikon päästä :(

Sipulisankari ja Narsku 40+4 (sitä häränmerkkiä odotellessa...)
 
  • Tykkää
Reactions: Toiveena kauniina
Sipulisankari Olin kontrollissa, koska neuvolahoitajan mielestä vauvan koko oli yhtäkkiä pompsahtanut viikon aikana. Siis kun mahan päältä kokeili.

Täällä yliaikaiskontrolli tehdään 41+3 mut saa nyt nähdä. Voihan ne olla ilkeitä ja pistää vielä sieltäkin kotia vähäksi aikaa.... Toivottavasti ei.

Miehen kanssa eilen puhuttiin, että kun tätä lasta kaksi vuotta yritettiin niin nyt kun se kerrankin on tulossa niin nautitaan nyt niin pitkään kun vain voi. :)
Onhan tässä keretty niin kauan pelkäämään että kesken menisi joten nautitaan nyt tästä kun masussa kerran pysyy... :)
 
  • Tykkää
Reactions: MizzyMazzu
Kävinpä ajankulukseni huhtikuisten listaa läpi ja eihän meitä ole täällä odottamassa enää kuin muutama! (Tarkoittaen vähän aktiivisempia kirjoittajia, jotkut nikit olivat aivan outoja :) )

Onkos teillä jo synnyttäneillä ollut vielä haamupotkuja? Muistan nuo esikoisesta... Välillä tuli aika epätodellinen olo, että onko se vauva nyt siinä vieressä vai sittenkin vielä mahassa :D

Orpk luulen, että tämä on viimeinen raskauteni, joten jollakin lailla myös nautiskelen tästä loppuun asti, ihan eri tavalla kuin esikon kanssa. Todella harmi, että tuo vauva jatkaa tuolla painon kerryttämistä (saisi olla aina sellainen kokotakuu "ei yli 3800g"!), muutenhan tässä ei olisi hätäpäivää ja saisi mennä mun puolestani vaikka vielä kaksikin viikkoa, ennen kuin tulee :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: MizzyMazzu
Onnittelut vauvan saaneille :)
Meidän kuulumisia eilen oli 1 kkn neuvola painoa oli 3760 g ja pituutta 51,9 cm eli hyvin oli kasvanu painoa tullu kilo ja pituutta melkein 5 cm :) Ja yllätys oli että meän kunta lahjoitti kaikille vauvan saaneille 100 euron shekin :) Vatsavaivoja ollu edelleen meillä kävi kotona tänään vyöhyketerapeutti saa nähä onko apua ens tiistaina uusiksi.Korvikekokeilu oli tuuti vai nan ja minusta nan sopii paremmin.Onko muita jotka joutuu antaan lisämaitoa? kiinnostais mitä korviketta käytätte ?
Vaipoista myös ollu keskustelua meillä kastuu usein lakanat libero kuiten parempi kuin pampers ja 1 liberoa vielä käytän..Vaipan vuotamista ollu melko alusta asti uskon johtuvan siitä kun niin ohuet reidet pojalla ja resorit sitte valskaa ja vaippa muutenkin löysä ja kun se pojan pippeli sielä heiluu niin vuotoja tulee..
Muuten oma olo alkaa olla " normaalimpi" ei itku tule joka asiasta enää :)
kylästelystä vielä miten teistä uskaltaa vauvan kanssa kylästellä ? Meillä ois vloppuna kummipojan ja ystävän lapsen synttärikutsut ja tekis mieli mennä ajattelin jos tähtäis silloin kun ei kauheasti ole porukkaa...Ulkoiltu on kyllä päivittäin :)mutta silti tekis mieli enempi ihmisten ilmoille :)
Ylläri iltatähti
 
Viimeksi muokattu:
Pienen netti pimennon jälkeen taas linjoilla - osastolla olla möllötän.. Tänään siis vasta pääsin polille ja sieltä uusinta labrat jotka oli ok. Proteiinit plussalla ja aloitettiin vuorokausi keräys.. Joka lopetettiin melkein heti ja siirrettiin alkamaan huomisaamusta. Eli ainakin sunnuntaihin täällä ollaan. Lääkäri puhui ballongin laitosta, mutta päätti sitten että katsotaan tuo keräys tulos ja paineen seuranta ensin.

Esikoinen ja mies kävi tuomassa mulle tavarat ja jo nyt itkeä tihrustin ikävää.. :(

ONNEA VAUVAN SAANEILLE!!!!

Nyt salkkareiden pariin huonekaverin iloksi :)

M-m & hippu 38+5
 
  • Tykkää
Reactions: orpk86
Nanenille oikein paljon onnea! :flower: :)

Sipulisankarille ja orpk:lle jaksamista! Pian se on teilläkin ohi.

Mansikka-maijalle tsemppiä osastolle!

Mun piti tulla synnytyskertomusta kirjottelemaan ja muutenkin höpisemään, mutta ei tämä nyt onnistu. Vauva syö niin usein ja noi isommat tarvitsee koko ajan jotain. Uusi yritys taas toisella kertaa, kun tätäkin tekstiä kolmatta kertaa nyt kirjoitan ja täytyy mennä taas ruokkimaan lapsia. :)
 
mansikka-maijalle Kovasti tsemppiä osastolle! Toivottavasti pääsisit käynnistykseen pian ja saisit käärön syliin. Varmasti kurjaa istuskella osastolla, mutta kohta pääset synnyttämään.

Kyläilystä oli kysymys. Me päästään kotiin huomenna ja sunnuntaina on yhden sukulaisen 60v. synttärit, jonne aiotaan mennä piipahtamaan. Ehkä vähän turhan aikaista, mutta treffaapa puoli sukua sitten uuden jäppisen kerralla eikä tarvii seuraavaa kahta viikkoa kestitä vieraita :D Ja kun mun olo on niin hyvä, niin en näe estettäkään pikaiselle kahvittelulle, kun kukaan ei kuitenkaan ihan iholle tunge eikä sairaana paikalle tule.

Vaipoista Täällä osastolla on Pamperseja, kotiin ostin myös yhden paketin niitä 1-kokoisia. Kunhan päästään arkeen kunnolla kiinni, on tarkoitus alkaa kestoilemaan myös vauvan kanssa.

Haamupotkuista en oo kuullutkaan, ei ollut esikoisesta eikä oo ainakaan vielä ollut tästäkään.

Nanski ja jäpä vajaa 1vrk :heart:
 
Yritetääs nyt edes jonkinlainen synnytyskertomus saada aikaseksi...

Eli 17.4. keskiviikkona heräsin klo 05 aamuyöstä kipeään supistukseen. Sitä ennen olin ollut kolmen aikaan pitkään hereillä ja mietin, että ei tule lähtö tänäkään yönä. Ei ollut siis mitään ennakkottuntemuksia. Ekan supistuksen jälkeen toinen tuli noin 10 minuutin kuluttua. Makasin vielä sängyssä ja kolmas taas kymmenen minuutin kuluttua ja teki tosi kipeetä. Päätin nousta ylös ja mennä suihkuun, kun tuntui, että alkoi niin vauhdilla, että muuten en kerkeä. Ennen suihkua otin Panadolia, kun alamahaa särki ihan kauheesti supistusten välissäkin. Suihkussa supistukset vaan tiheni ja iski jo pieni paniikki, kun kaikki tapahtui niin nopeesti.

Suihkuttelun jälkee herätin miehen vähän ennen kuutta. Se luuli, että herättelen sitä töihin, mutta käskin äkkiä nousemaan, jos meinaa ehtiä jotain haukkaamaan, kun täytyy pian lähteä. Taaperokin heräsi samalla. Kuivasin supistusten välissä tukan ja laitoin sairaalakassin valmiiksi. Mies laittoi tytöt lähtökuntoon mummulaa varten. Poikahan oli jo anopilla yökylässä. Soitin synnärille, että tullaan ja sieltä sanottiin, että saa tulla, jos kotona ei enää kestä olla. Sanoin, että kestän kyllä, mutta en uskalla enää. Vähän näitä ohjeita aina ihmetellyt, kun joku voi kestää olla kotona loppuun saakka, niin eikö sinne sairaalaan tosiaan saa tulla riittävän ajoissa. :confused:

Sairaalamatkalla pudotettiin tytöt mummulaan. Sairaalaan kirjauduttiin klo 06.50. Mentiin toimenpidehuoneeseen, jossa laitettiin käyrälle ja kätilö sanoi, että aamuvuoron kätilö tulee tekemään sisätutkimuksen, jos pärjään vielä ilman kivunlievitystä. Käyrä oli hyvä ja supistukset tulivat 4 minuutin välein. Oli vaan aika tuskaa maata siinä paikoillaan. Laskeminen sataan auttoi. Kiitos muuten siitä vinkistä jollekin täällä, kuka kertoi laskeneensa supistuksen aikana. Se oikeesti tehosi. Laskemisen lisäksi puristin miehen kättä. Klo 7.20 tuli aamuvuoron kätilö tekemään sisätutkimuksen ja olin 5-6cm auki. Kysyi toiveita ja sanoin haluavani puudutteen. Kätilö ehdotti spinaalia ja sitä olin itsekin ajatellut, kun viimeksi se toimi tosi hyvin ja oli ennuste, että synnytys etenee nopeasti.

Päästiin saliin ja sain ilokaasumaskin avuksi siksi aikaa, kun tilattiin anestesialääkäriä. Ilokaasu toimi tosi hyvin. En aikasemmissa synnytyksissä ole saanut siitä niin hyvää hyötyä, kun tässä. Kalvot puhkaistiin klo 7.45 ja spinaali laitettiin. Odotin, että se auttaa jo heti seuraavaan supistukseen, kun niin kävi edellisellä kerralla. No, ei auttanut. Kätilö sanoi, että seuraavaan pitäisi jo auttaa. Mutta eipä ollut mitään vaikutusta. Meinasi iskeä epätoivo, kun tajusin, että se on nyt jotenkin mennyt väärin, kun ei ollut mitään tehoa. Roikuin epätoivoisesti siinä ilokaasumaskissa ja hönkäilin sitä. Kätilö sanoi, että voi olla, että vauva on jo tulossa ja siksi se ei auta. Sanoi tekevänsä sisätutkimuksen ja vaihtoehtoina on tilata puudutus uudestaan tai synnyttää vauva. Olinkin jo täysin auki. Vähän oli jotain lippaa jäljellä ja kätilö sanoi, että aletaan siis synnyttää vauvaa ja harmitteli, että spinaali ei toiminut. Tässä vaiheessa mua ei enää harmittanut, kun tiesin, että tuska loppuu pian. Odoteltiin vielä, että reuna häviää. Kätilö työnteli sitä supistusten aikana vauvan pään taakse.

Klo 8.35 alettiin ponnistamaan ja tyttö syntyi klo 8.40. Tuli siis aika vauhdilla. Napanuora oli kaulan ja vartalon ympärillä, mutta ei kiristänyt, koska oli pitkä. Ponnistusvaihe oli helppo. Välillä otin ilokaasusta hönkäyksiä ja ponnistelin. Kipu ei ollut niin paha, kun avautumisvaiheessa. Loppuvaiheessa tietysti kiristi ihan tajuttomasti. Vauvan sain heti rinnalle ja olo oli toosi helpottunut ja onnellinen. Yhtään tikkiä ei tarvittu, mikä oli tietysti ihan loistojuttu.

Vauva oli vähän säikähtäneen oloinen ja tuskainen alkuun. Kätilö tilasi lastenlääkärin käymään, kun vauvan hengitys hiukan naristeli. Saturaatio oli hyvä ja kätilön pesujen ja lääkärin tarkastuksen aikana vauvan tuskaisuus ja naristelu loppivat. Vauvasta tilattiin kuitenkin labrat varmuuden vuoksi. Sitten juotiin synttärikahvit ja suihkun jälkeen päästiin osastolle. Pääsin ensin yksin kahden hengen huoneeseen ja illalla sain huonekaverin.

Eka yö vauvan kanssa oli vähän hankala. Vauva oli aika kärttyinen ja itki paljon. En juurikaan saanut nukutuksi. Tästä syystä toivoin mahdollisimman nopeaa kotiutumista, jotta saan levättyä. Onneksi vauvalla oli kaikki hyvin ja päästiin jo seuraavana aamupäivänä kotiin. Ehtona se, että tullaan vielä tiistaina näyttämään vauvaa kätilölle. Lääkärintarkastuksessa kävi ilmi, että tytön toinen lonkka hiukan napsuu, joten mennään kahden viikon kuluttua näyttämään sitä Jorviin.

Nyt ollaan siis kotona harjoiteltu arkea neljän lapsen kanssa ja kiirettä on pitänyt. Vauva on syönyt tiheästi ja maito on tänään noussut. Tyttö on oikeastaan vaan nukkunut ja syönyt. Pieniä hetkiä jaksaa katsella maailmaa. Olen nukkunut vauvan kanssa olohuoneessa, jotta saan rauhassa imetellä ilman, että tarvitsee vauvaa siirtää muualle.

Nyt täytyy lopetella tätä yliylipitkää kertomusta. Ihmettelen, jos joku jaksaa kokonaan lukea. :whistle: Tulen juttelemaan lisää taas toisella kertaa.

Onko muilla muuten intoa siirtyä juttelemaan tonne vauvapuolelle, kun kaikki ovat nyyttinsä saaneet? Mun mielestä olis mukava jakaa teidän kanssa vielä vauva-arkea. =)

Natte ja Tinja 2vrk
 
Viimeksi muokattu:
Natte Kiitos synnytyskertomuksesta. Kyllä tuon jaksaa ainakin yhdessä koossa oleva lukea. :D

Mansikka-maijalle tsemppiä osastolle!

Sipulisankari Täällä kans odotellaan viimeistä vauvaa. Ehkä sen takia täälläkin on nyt jostain syystä saavutettu joku zen-tila ja maha ei tunnu olevan niin edessä tekemiselle kuin alkuviikosta ja ei niin paljon potuta edes. Outoa. :confused:

Eilen käytiin kaupassa ja ulkona syömässä koko perheen voimin. Oli mukavaa ja samalla sai jotenkin viettää laatuaikaa perheen kanssa jossain muuallakin kun sohvalla loikoillessa.

Viideltä alkoi sitten supistelut jotka tuli 10 minuutin välein. Otin panadolin mut ne vain jatku. Illalla kävin sitten suihkussa ja tuntui helpottavan. Menin siitä suoraan nukkumaan ja olen nukahtanut kymmenen maissa. Yöllä ei ole supistellut mutta on selkä kipeenä. Eka synnytys alkoi niin, että kaksi päivää supisteli säännöllisesn epäsäännöllisesti ja sitten kolmantena päivänä alkoikin jo tapahtumaan. Käyköhän tässä nyt samallalailla....

Ajattelin käydä tänään kävelyllä jos tuo vaikka innostuisi vähän enemmän. On niin hyvää ilmaakin luvattu.

Viikonloppuja kaikille!

muoks. Sipulisankari: olen samaa mieltä tuosta painotakuusta. Tosin mulla torstain perusteella se 3800g on jo saavutettu.... jaiks.... No mut jos ei kuitenkaan yli 4kg....

orpk86+Boris 40+5
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: MizzyMazzu
Ohhoijaa.... Eilen tuli koko päivän säännöllisen epäsäännöllisiä supistuksia, mukana aina välillä kipeitäkin. Yöllä nuo jatkuivat, mutta taas aamuyöstä loppuivat kuin seinään :( Illalla oli myös pari tunnin paussi, jona aikana möttiäinen liikkui enemmän kuin ikinä!!! Lapsivettä on selvästi jo todella vähän, sillä liikkeet erottuivat niin selvästi ja pystyin aivan hyvin tunnustelemaan mm. jalkoja..... Aionkin maanantaina neuvolassa nyt vaatia itselleni jotakin kontrolliultraa juurikin tuon lapsiveden vähyyden vuoksi. Alkaa pelottaa, mihin se oikein katoaa ja koska vauvan vointi alkaa siitä kärsiä : /

Natte kyllä täältä ainakin siirrytään vauvapuolelle, sitten kun joskus on ajankohtaista :D Kiitos synnytyskertomuksesta ja onnea suurperheen arjen pyörittämiseen! (Ei kyllä onnistuisi täällä, joten hatunnosto sinne!) :)

40+5, huomenna ois se härän vuoro....
 
Orpk86, sulla taitaa pikkuhiljaa näkyä synnärille lähdön merkkejä tosiaan :)

Sipulisankarikin saisi jo päästä nyytin hakuun :)

MÄ olen jo nyt ihan täynnä tätä täällä oloa, huonekaverina on jo synnyttänyt ärsyttävä mäkättäjä jonka mielestä en saisi katsoa telkkaria saatikka puhua puhelimessa.. Onneksi sen vauva ei ole tässä huoneessa, vaan tuolla tarkkailun puolella niin se käy sitä hoitelemassa ja saan olla hetkittäin rauhassa... Yritän siis olla näkymätön :D

Lääkäriä en ole tänään nähnyt joten mitään tietoa mun tulevaisuudesta ei oo vieläkään... Käytävällä näkyy vauvoja paljon ja itkut kuuluu seinien läpi niin en malta odottaa että minäkin saan omani syliin :) yöllä nukuin tosi hyvin, ihme kyllä ei tuo vauvojen itku haitannut ollenkaan :)

Nyt taidan ottaa pikku nokoset :)

M-m & hippu 38+6
 
Tsemppiä mansikka-maija osastolla makoiluun.. Tosi inhottavaa jos kämppiksen kanssa ei suju! :( Mä en kyllä ees ymmärrä miten sitä kehtaa ventovieraalle ruveta mäkättämään...

Kyläilystä oli puhetta.. Me on vierailtu aika vapaasti mummoloissa sun muissa ja luultavasti uskaltaisin kyllä juhliinkin, kunhan kukaan ei sinne kipeänä itseään tunge! :) Kaupoillakin ollaan käyty joka päivä...

Vaipoista meillä on käytössä pampersien ykkös koko ja kestoista ollaan nyt treenailtu imsevimsen flaneteilla, nb-kokoisena..

Kiitokset synnytyskertomuksista! Yritän itsekin jossain välissä ehtiä sellaisen runoilemaan.. :) Huomenna lapset palaa lapin lomalta ja meidän lekottelu loppuu! :D

Meidän Äiti ja juniori 8pvää
 
Lauantaita,

Ylläri iltatähti: me ollaan juuri kaksi päivää annettu lisämaitoa. Juuri ja juuri paino olisi riittävä rintamaidollakin, mutta en jaksa tuon asian kanssa urheilla. Tuutia ostin eikä mitään masuvaivoja näy ilmaantuneen, kakkakin on edelleen iloisen keltaista. Sellaisiin Mam anti colic tuttipulloihin investoin, aimmat on menneet ihan Ainun markettipulloilla mutta kun tämä herra on niin pieni...

Kyläily
alkaa huomenna, kolme parasta ystävääni järjestää minulle vauvabrunssin. =) Olisivat kuulemma koonneet isommatkin seurueet mutta en mie jaksa. Pesue on tänään jättisynttäreillä 60 km päässä mutta minä ajattelin että siihen väkimäärään kyllä mahtuu joku pöpöjä kantavakin. Tietty tuovathan nuo muut perheenjäsenet ne pöpöt kotiin jos huono tsäkä käy. : /

Kylillä
oltiin eilen jättimarketissa ja kahvilassa, herra nukkui silmät rutussa sen näköisenä että 'täällä en kyllä ainakaan aio herätä'. Se viritys millä mieheni tuon turvakaukalon ostoskärryyn viritti oli kyllä aika legendaarinen.

Sipulisankari, ei ole ollut haamupotkuja. Haamumaha oli ekan viikon, kova pallo ja ihan sen näköinen kuin vauva olisi siellä vielä. Painokin laski vain 3 kg, mikä ei ole oikeastaan mahdollistakaan kun vauvakin painoi yli sen, sitten istukat, vedet, veret... En halunnut mennä kylillekään kun joku olisi vielä kysynyt koska vauva syntyy... Hormonaalista turvotusta kuulemma.

Natte, tuosta ajoissa olosta. Mun kanssa oli vauvaosastolla nainen joka oli synnyttänyt vahingossa kotiin. Oikein täyspäisen oloinen kiva rouva, oli vain vähän pakkaillut kahden isomman lapsen kamoja ja laskenut suppareita. Sitten vauva oli päättänyt tulla eikä ambulanssikaan ehtinyt paikalle. Miehen kanssa sitten kylppärissä kuulemma saivat sen maailmaan, lapset isoäidin kanssa alakerrassa. Ja tapahtumapaikka Vantaa, ei ollut siis sairaalamatka ongelmana. Tuo rouva ei kyllä ollut yhtään traumatisoituneen oloinen, hyvä niin!

Ja vielä Natte ja muut monilapsiset: jestas tätä pyykin määrää! Pesukone laulaa hulluna päivittäin useita kertoja. Oma piha on yksi mutavelli, tarhan pihassa ihana jättilätäkkö, miehellä tuollainen paitapusero-työ ja vauva klassinen sinappitehdas. Sitten kun vielä ryhtyy noita talvikamppeita laittamaan pois!

Nauttikaa ihanasta kelistä - jos teilläkin sellainen on!

Äitituuli ja pieni mies reilut 2 vko
 
  • Tykkää
Reactions: Toiveena kauniina
Täällä menee kohta hermo.

Tänään heräsin aamulla tosi lupaaviin supistuksiin ja aloin jo mehutella, että tänään se sitten tapahtuu! Kunnes sitten puolentoista tunnin jälkeen loppuivat supistukset tykkänään. Käytiin koko perhe koiraa lenkittämässä, tahti oli möhömahallekin sopiva kun esikoisen piti pysähtyä ihmettelemään sammakonkudut, naavaiset puut jne. =) Lounaan jälkeen ajattelin ottaa pienet tirsat kun jäi viime yönä unet hieman vähille, mutta eihän niistä päiväunista mitään tullut kun taas alkoi supistelemaan. Ja vielä voimakkaampia kuin aamuiset. Taas ehdin jo innostua kun niitä parhaillaan jo 5-6 minuutin välein tuli. Mietin jo, että pitäiskö varoittaa anoppia kun mies ja poika olivat just silloin kauppareissulla. No en ehtinyt varoittamaan kun taas meno alkoi hiipumaan kunnes loppui. Tuntuu, että koko päivä on mennyt kellotellessa, höh.

Edellisellä kerralla supistukset alkoivat aamulla ja tihenivät ja voimistuivat koko ajan tasaisesti eikä mitään tällaista soutaa-huopaa menoa ollut ollenkaan. Hassu sattuma olisi sinällään ollut jos vauva olisi tänään päättänyt syntyä kun esikkokin syntyi lauantaina, 5 päivää ennen eräpäivää.

Pahoittelen omanapaista viestiä, tämä päivä on vaan mennyt täysin sen ympärillä.

Pihlaja79 ja Typy 39+2
 
Vauvauutisia tulin kuikuilemaan. Oliskohan Sipulisankari, orpk, mansikka-maija, MizzyMazzu ja Pihlaja päässyt synnyttämään. Olikos vielä muita yhdessä koossa?

mansikka-maija mä niin ymmärrän sun tuskan siel osastolla. Mua ahdisti vaikka mulla oli oikein mukava huonekaveri, joka antoi katsoa telkkaria jne. Ahdistavaa vaan, kun vieraan ihmisen kanssa joutuu olemaan ja vähän sellanen anteeksi, kun tässä nyt häärään -olo tulee, kun tosiaan telkkarin katsomiseenkin täytyy kysyä toisen mielipidettä. :)

Äitituuli, mulla kans jäi laitokselle painoa vaan 3 kg. Hiukan harmitti, kun kävin kotona puntarilla. Onhan sitä nyt pitänyt enemmän lähteä, kun vauvakin painoi yli 3kg ja sit kaikki istukat ja vedet ja kaikki. Tosin oon mä ollut synnytyksen jälkeen aika turvoksissakin. Piti kotiin lähtiessä ihan kätilöltä kysyä, että onko sellanen kamala jalkojen turvotus ihan normaalia. Kätilö sanoi sen liittyvän maidonnousuun.

Ja tuleehan tota pyykkiä monilapsisessa perheessä ihan hirveesti. Mä olen sen osalta aika hyvässä asemassa, kun pyykkihuolto meillä kuuluu miehelle. Vauva ei vielä kovasti ole pyykkiä aiheuttanut, paitsi tietty kaikki lahjaksi saadut vaatteet, jotka on pitänyt pestä. Ja toi kurapiha muakin ottaa niin aivoon. Onneksi kohta on kesä. Eilen käytiin 15 min lenkki ulkona koko porukalla ja järjettömän kauan menee siihen, että saadaan koko pesua matkaan. Isommat onneksi pukee itse, mutta menee tohon taaperon ja vauvan pukemiseen aikaa. Varsinkin vauvaa on nyt niin vaikea pukea, kun se on ihan kippuralla. :)

Vaippoina meilla on Liberon 1 koko käytössä tällä hetkellä.

Vauva on edelleen aikalailla vaan nukkunut ja syönyt. No, tiedän kokemuksesta, että kahden viikon iässä alkaa se iltakanniskelu, kun tulee iltahuudot kuvioihin. Eilen oli illlalla pari tuntia hereillä. Annoin pullosta pumpattua rintamaitoa. Täytyy yrittää opettaa vauva syömään pullosta, kun edellisen kanssa oli hankalaa, kun ei suostunut pullosta juomaan ja en pystynyt oikein ilman vauvaa lähtemään mihinkään moneen kuukauteen. Tuttiakin on jo annettu ja jonkun verran sitäkin syö.

Nyt ruoan laittoon. :)

Natte ja Tinja 4vrk
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: MizzyMazzu
Meilläkin menee hyvin. Tyttö on täydellisen ihana paketti <3 Tosi hyvin nukkuu yöt, viime yö oli vähän huonompi. Mutta juuri heräsin tytön vierestä, ei laskenut vierestä pois niin sippasin siihen itekkin :D Luonto järjestää ;)

Perjantaina käytiin neuvolassa. Painoa oli tullut riittävästi, ja kaikki oli ok. Pieni napasieni löytyi, ja siihen terkka laittoi lääkettä. Ikää neidillä tänään 10 päivää.

Paino on pudonnut tosi hienosti. Viimeisen kerran kävin vaakassa rv 39+5, silloin painoa oli 86,2 (+6,2 lähtöön). Vauva syntyi 40+2, en tiedä mitä ihan lopussa painoin. Aamulla vaaka näytti 78,4 kg. Eli sellainen 8 kg on 10 päivässä lähtenyt. Vauva on varsinainen tehoimuri, ettei mikään ihmekään :)
 

Yhteistyössä